Zakres instrukcji gospodarowania wodą.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ 1
z dnia 21 sierpnia 2019 r.
w sprawie zakresu instrukcji gospodarowania wodą

Na podstawie art. 413 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2018 r. poz. 2268 oraz z 2019 r. poz. 125, 534 i 1495) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
minimalnym poziomie piętrzenia - rozumie się przez to najniższy poziom zwierciadła spiętrzonej wody umożliwiający prawidłową pracę budowli piętrzącej;
2)
normalnym poziomie piętrzenia - rozumie się przez to najwyższy poziom zwierciadła wody w normalnych warunkach użytkowania budowli piętrzącej;
3)
maksymalnym poziomie piętrzenia - rozumie się przez to najwyższy poziom zwierciadła spiętrzonej wody z uwzględnieniem stałej rezerwy powodziowej; dla budowli piętrzącej nieposiadającej pojemności powodziowej maksymalny poziom piętrzenia jest równy normalnemu poziomowi piętrzenia;
4)
minimalnym poziomie energetycznym - rozumie się przez to najniższy poziom zwierciadła spiętrzonej wody umożliwiający pracę elektrowni;
5)
nadzwyczajnym poziomie piętrzenia - rozumie się przez to najwyższy dopuszczalny, krótkotrwały poziom zwierciadła spiętrzonej wody ponad maksymalnym poziomem piętrzenia;
6)
najniższym przepływie żeglownym - rozumie się przez to ustalony dla drogi wodnej lub odcinka drogi wodnej minimalny przepływ wód, niezbędny dla utrzymania na szlaku żeglugowym głębokości tranzytowej wymaganej klasą drogi wodnej;
7)
najwyższym przepływie żeglownym - rozumie się przez to ustalony dla drogi wodnej lub odcinka drogi wodnej maksymalny przepływ wód, przy którym może być wykonywana żegluga;
8)
normalnym poziomie żeglownym - rozumie się przez to najniższy poziom zwierciadła wody spiętrzonej stopniem wodnym, zapewniający głębokość tranzytową wymaganą klasą drogi wodnej w warunkach od najniższego przepływu żeglownego do najwyższego przepływu żeglownego;
9)
maksymalnym poziomie żeglownym - rozumie się przez to poziom zwierciadła wody spiętrzonej stopniem wodnym w warunkach najwyższego przepływu żeglownego;
10)
pojemności martwej zbiornika - rozumie się przez to pojemność zbiornika poniżej minimalnego poziomu piętrzenia wody;
11)
pojemności użytkowej zbiornika - rozumie się przez to pojemność zbiornika przeznaczoną do wykorzystania dla ustalonych celów tego zbiornika, zawartą między minimalnym poziomem piętrzenia a normalnym poziomem piętrzenia;
12)
pojemności powodziowej stałej zbiornika - rozumie się przez to pojemność zbiornika przeznaczoną do wykorzystywania przy przechodzeniu fali powodziowej, zawartą między normalnym poziomem piętrzenia a maksymalnym poziomem piętrzenia;
13)
pojemności powodziowej forsowanej zbiornika - rozumie się przez to pojemność zbiornika zawartą między maksymalnym poziomem piętrzenia a nadzwyczajnym poziomem piętrzenia;
14)
normalnych warunkach użytkowania zbiornika - rozumie się przez to użytkowanie urządzenia wodnego przy poziomach wody w granicach od minimalnego poziomu piętrzenia do normalnego poziomu piętrzenia;
15)
warunkach użytkowania w okresie powodzi - rozumie się przez to użytkowanie urządzenia wodnego przy poziomach powyżej normalnego poziomu piętrzenia;
16)
maksymalnej przepustowości urządzenia wodnego - rozumie się przez to łączną przepustowość wszystkich urządzeń upustowych urządzenia wodnego przy maksymalnym poziomie piętrzenia;
17)
przepływie gwarantowanym - rozumie się przez to przepływ wód poniżej budowli piętrzącej, będący sumą przepływu nienaruszalnego oraz przepływu niezbędnego do pokrycia potrzeb wodnych, w szczególności potrzeb wodnych zakładów posiadających pozwolenia wodnoprawne, zlokalizowanych w zasięgu oddziaływania danej budowli;
18)
przepływie dozwolonym - rozumie się przez to przepływ wód, który nie powoduje negatywnych skutków powodzi na terenach położonych poniżej budowli piętrzącej;
19)
przepływie powodziowym - rozumie się przez to przepływ wód poniżej budowli piętrzącej, ustalany w zależności od prognoz, dostosowany do przepustowości urządzeń upustowych, mogący powodować negatywne skutki powodziowe;
20)
przepływie katastrofalnym - rozumie się przez to przepływ powodziowy wód poniżej budowli piętrzącej, który jest poza możliwością sterowania urządzeniami upustowymi i powoduje straty w mieniu oraz zagraża życiu lub zdrowiu ludzi;
21)
przepływie wyprzedzającym - rozumie się przez to przepływ wód nieprzekraczający przepływu dozwolonego, który - w zależności od prognoz i aktualnej pojemności użytkowej zbiornika - umożliwia częściowe jego opróżnienie przed spodziewanym wezbraniem powodziowym;
22)
wysokości piętrzenia - rozumie się przez to różnicę rzędnej maksymalnego poziomu piętrzenia i rzędnej zwierciadła wody dolnej, odpowiadającej średniemu niskiemu przepływowi z wielolecia;
23)
stanie alarmowym dla sztucznego zbiornika - rozumie się przez to stan zagrożenia powodziowego i wzmożonej gotowości dla obsługi sztucznego zbiornika oraz służb realizujących osłonę hydrologiczno-meteorologiczną tego zbiornika, wprowadzany w okresie powodzi, w sytuacji gdy dopływ wód do sztucznego zbiornika przekracza przepływ dozwolony przy osiągniętym normalnym poziomie piętrzenia;
24)
stanie ostrzegawczym dla sztucznego zbiornika - rozumie się przez to stan podwyższonej gotowości dla obsługi sztucznego zbiornika oraz służb realizujących osłonę hydrologiczno-meteorologiczną tego zbiornika, wprowadzany w przypadku wystąpienia w zlewni powyżej sztucznego zbiornika takiej sytuacji hydrologiczno-meteorologicznej, która może skutkować koniecznością rozpoczęcia użytkowania go zgodnie z trybem postępowania przewidzianym na okres powodzi, zawartym w instrukcji gospodarowania wodą, zwanej dalej "instrukcją";
25)
zjawisku suszy w sztucznym zbiorniku - rozumie się przez to sytuację, w której przy gospodarowaniu wodą zgodnie z instrukcją zachodzi obawa szybkiego wyczerpania pojemności użytkowej tego zbiornika, nie pozwalając na realizację przepływu nienaruszalnego i pokrycie potrzeb wodnych zakładów posiadających pozwolenia wodnoprawne.
§  2. 
W instrukcji należy posługiwać się następującymi oznaczeniami dla:
1)
minimalnego poziomu piętrzenia - Min PP;
2)
minimalnego poziomu energetycznego - Min PE;
3)
normalnego poziomu piętrzenia - NPP;
4)
maksymalnego poziomu piętrzenia - Max PP;
5)
nadzwyczajnego poziomu piętrzenia - Nad PP;
6)
normalnego poziomu żeglownego - NWŻ;
7)
maksymalnego poziomu żeglownego - WWŻ;
8)
średniego niskiego przepływu z wielolecia - SNQ;
9)
przepływu gwarantowanego - Qgw;
10)
najniższego przepływu żeglownego - Qmmż;
11)
najwyższego przepływu żeglownego - Qmaxż;
12)
przepływu dozwolonego - Qdoz;
13)
przepływu powodziowego - Qpow;
14)
przepływu katastrofalnego - Qkat;
15)
przepływu wyprzedzającego - Qwyp;
16)
pojemności martwej zbiornika - Vm;
17)
pojemności użytkowej zbiornika - Vu;
18)
pojemności powodziowej stałej zbiornika - Vps;
19)
pojemności powodziowej forsowanej zbiornika - Vpf.
§  3. 
1. 
Instrukcję dla budowli piętrzących opracowuje się z uwzględnieniem normalnych warunków użytkowania, warunków użytkowania w okresie powodzi oraz warunków użytkowania w okresie suszy.
2. 
W instrukcji dla budowli piętrzących uwzględnia się okres:
1)
budowy;
2)
pierwszego napełnienia;
3)
remontu;
4)
zatrzymania działalności;
5)
wystąpienia awarii.
§  4. 
Instrukcja dla budowli piętrzących uwzględnia zaspokojenie potrzeb wodnych zakładów korzystających z piętrzenia wód, stosownie do posiadanych przez te zakłady pozwoleń wodnoprawnych, oraz zapewnienie przepływu nienaruszalnego lub przepływu gwarantowanego.
§  5. 
Instrukcja dla budowli piętrzących składa się z części opisowej i graficznej.
§  6. 
1. 
Część opisowa instrukcji dla budowli piętrzących zawiera:
1)
informacje dotyczące położenia urządzenia wodnego, w tym kilometraż usytuowania na cieku oraz współrzędne;
2)
nazwę właściciela, zarządcy lub użytkownika, odpowiedzialnych za gospodarowanie wodą i utrzymanie urządzenia wodnego;
3)
wyszczególnienie funkcji, które ma spełniać urządzenie wodne;
4)
informacje dotyczące urządzenia wodnego, w szczególności:
a)
poziomów piętrzenia - minimalnego poziomu piętrzenia, minimalnego poziomu energetycznego, normalnego poziomu piętrzenia, maksymalnego poziomu piętrzenia, nadzwyczajnego poziomu piętrzenia, maksymalnego poziomu żeglownego i normalnego poziomu żeglownego wraz z okresem jego obowiązywania,
b)
wysokości piętrzenia wody,
c)
przepływów - średniego niskiego przepływu z wielolecia, przepływu gwarantowanego, przepływu nienaruszalnego, przepływu dozwolonego, przepływu powodziowego, przepływu katastrofalnego, przepływu wyprzedzającego, najniższego przepływu żeglownego i najwyższego przepływu żeglownego,
d)
dopuszczalnych prędkości obniżania i podwyższania poziomów wody na górnym i dolnym stanowisku,
e)
maksymalnej przepustowości urządzenia wodnego,
f)
zagrożeń i uwarunkowań w gospodarowaniu wodą występujących przy obniżeniu poziomu piętrzenia poniżej minimalnego poziomu piętrzenia;
5)
określenie sposobu gospodarowania wodą w normalnych warunkach użytkowania;
6)
określenie sposobu postępowania w okresie powodzi;
7)
określenie sposobu postępowania w okresie występowania zjawisk lodowych;
8)
określenie sposobu postępowania w przypadku wystąpienia awarii lub zaprzestania korzystania z wód określonego w pozwoleniu wodnoprawnym;
9)
określenie sposobu postępowania w okresie występowania zjawiska suszy;
10)
wykaz urządzeń pomiarowych oraz opis sieci pomiarowo-obserwacyjnej;
11)
określenie podstawowych czynności związanych z gospodarowaniem wodą oraz wskazanie osób odpowiedzialnych za ich wykonywanie;
12)
wykaz współdziałających zakładów i stanowisk osób odpowiedzialnych za gospodarowanie wodą wraz z ich danymi kontaktowymi;
13)
określenie sposobu powiadamiania centrum operacyjnego ochrony przeciwpowodziowej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie o wystąpieniu na urządzeniu wodnym niebezpiecznych zjawisk będących skutkiem sytuacji hydrologiczno-meteorologicznej;
14)
określenie sposobu powiadamiania centrum operacyjnego ochrony przeciwpowodziowej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, gminnego, powiatowego i wojewódzkiego zespołu zarządzania kryzysowego oraz Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowego Instytutu Badawczego o zrzutach wody ponad przepływ dozwolony; w przypadku braku gminnego centrum zarządzania kryzysowego powiadamia się wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.
2. 
W przypadku sztucznego zbiornika część opisowa instrukcji zawiera ponadto:
1)
podstawowe dane dotyczące stanu ostrzegawczego i alarmowego;
2)
podstawowe dane dotyczące pojemności, w tym pojemności martwej zbiornika, pojemności użytkowej zbiornika, pojemności powodziowej stałej zbiornika oraz pojemności powodziowej forsowanej zbiornika;
3)
określenie sposobu gospodarowania wodą w warunkach użytkowania w okresie powodzi, w tym sposobu tworzenia i wykorzystania pojemności powodziowej w oparciu o informacje z osłony hydrologiczno-meteorologicznej, oraz sposobów postępowania w przypadku:
a)
wprowadzenia stanu ostrzegawczego,
b)
wprowadzenia stanu alarmowego,
c)
prognozowanego nadejścia fali powodziowej.
3. 
Część graficzna instrukcji dla budowli piętrzących zawiera:
1)
plany i schematy dotyczące urządzenia wodnego, związane z gospodarowaniem wodą;
2)
mapy topograficzne w skali od 1:1000 do 1:10 000 lub mapy zasadnicze w skali od 1:1000 do 1:10 000, zawierające lokalizację budowli piętrzących, pompowni, elektrowni oraz obiektów służących do ujmowania i odprowadzania wód powierzchniowych;
3)
krzywe wydatku urządzeń zrzutowych;
4)
krzywą pojemności zbiornika.
§  7. 
Do instrukcji dla budowli piętrzących załącza się:
1)
odpisy lub kopie dotychczasowych pozwoleń wodnoprawnych dotyczących danego urządzenia wodnego,
2)
odpisy lub kopie pozwoleń wodnoprawnych dotyczących innych urządzeń wodnych w zasięgu oddziaływania budowli piętrzącej

- o ile pozwolenia wodnoprawne odnoszące się do takich urządzeń zostały wydane.

§  8. 
1. 
Dla zależnego od siebie korzystania z wód przez kilka zakładów, w tym dla kaskady zbiorników lub stopni wodnych oraz energetycznego wykorzystania obiektów kaskady, opracowuje się jedną instrukcję obejmującą korzystanie z wód przez wszystkie zakłady korzystające z zasobu wodnego lub z urządzeń wodnych usytuowanych wzdłuż cieku.
2. 
Instrukcja, o której mowa w ust. 1, uwzględnia wymagania określone w § 3-7.
3. 
Część opisowa instrukcji, o której mowa w ust. 1, zawiera dodatkowo:
1)
określenie sposobu współdziałania zakładów w dostosowaniu do warunków wynikających z gwarancji i kolejności zaspokajania potrzeb wodnych poszczególnych zakładów;
2)
określenie sposobu współdziałania z innymi zakładami i urządzeniami wodnymi usytuowanymi powyżej i poniżej urządzenia wodnego, w szczególności w zakresie przepływu wód występujących w okresie powodzi lub suszy.
4. 
Część graficzna instrukcji, o której mowa w ust. 1, zawiera dodatkowo mapy topograficzne w skali od 1:10 000 do 1:50 000 lub mapy zasadnicze w skali od 1:1000 do 1:5000, w zależności od potrzeb wynikających z liczby zakładów i zasięgu wzajemnego ich oddziaływania.
5. 
Instrukcja, o której mowa w ust. 1, określa sposób gospodarowania wodą w przypadku wystąpienia zjawiska suszy, w tym kolejność zaspokajania potrzeb wodnych poszczególnych zakładów, oraz możliwość ewentualnych ograniczeń w korzystaniu z zasobu wodnego.
6. 
Instrukcja, o której mowa w ust. 1, określa sposób gospodarowania wodą w przypadku technologicznych lub awaryjnych przestojów jednego z zakładów, szczególnie w zakresie zapewnienia przepływu nienaruszalnego lub przepływu gwarantowanego.
§  9. 
1. 
Instrukcja dla kaskady zbiorników wodnych lub stopni wodnych obejmuje wszystkie obiekty kaskady usytuowane wzdłuż cieku oraz na kanałach derywacyjnych.
2. 
Instrukcja, o której mowa w ust. 1, określa, na jakich odcinkach kaskady i w jakiej wielkości ma być zachowany przepływ nienaruszalny lub przepływ gwarantowany.
3. 
W przypadku energetycznego wykorzystywania obiektów kaskady instrukcja, o której mowa w ust. 1, zawiera dodatkowo informacje na temat energetycznego wykorzystania wody, z uwzględnieniem technologicznych i awaryjnych przerw w pracy elektrowni, retencjonowania wód oraz przepuszczania wody przez urządzenia upustowe zbiorników wodnych lub stopni wodnych.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 2
1 Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka wodna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 2324 oraz z 2018 r. poz. 100).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 17 sierpnia 2006 r. w sprawie zakresu instrukcji gospodarowania wodą (Dz. U. poz. 1087), które zgodnie z art. 566 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2018 r. poz. 2268 oraz z 2019 r. poz. 125, 534 i 1495) utraciło moc z dniem 1 lipca 2019 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.1725

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zakres instrukcji gospodarowania wodą.
Data aktu: 21/08/2019
Data ogłoszenia: 10/09/2019
Data wejścia w życie: 25/09/2019