Kontrola przewozu drogowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 30 sierpnia 2019 r.
w sprawie kontroli przewozu drogowego 2

Na podstawie art. 89 ust. 5 pkt 2-4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 58, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
wzory dokumentów stosowane przez osoby uprawnione do kontroli przewozu drogowego, zwanej dalej "kontrolą";
2)
sposób przeprowadzania kontroli w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących okresów prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw oraz czasu odpoczynku kierowcy, podczas kontroli drogowych i kontroli w przedsiębiorstwie, a także wymagane standardowe wyposażenie osób dokonujących tej kontroli i wykaz podstawowych elementów, które jej podlegają;
3)
rodzaj danych statystycznych gromadzonych w wyniku kontroli i rejestrowanych przez organy kontrolne, a także tryb, sposób i wzory dokumentów do ich przekazywania do Głównego Inspektora Transportu Drogowego.
§  2. 
1. 
Wzór protokołu kontroli:
1)
w przypadku kontroli drogowej określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
w przypadku kontroli w przedsiębiorstwie albo w siedzibie podmiotu wykonującego przewóz drogowy, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, zwanej dalej "ustawą", określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2. 
W przypadku kontroli w czasie odprawy granicznej lub celno-skarbowej protokół kontroli sporządza się w sytuacji stwierdzenia naruszeń uzasadniających nałożenie kary pieniężnej lub grzywny.
3. 
Wzór pokwitowania za pobranie kaucji w formie gotówkowej określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
4. 
Wzory decyzji o nałożeniu kary pieniężnej określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  3. 
Podczas kontroli w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących okresów prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw oraz czasu odpoczynku kierowcy sprawdzeniu podlegają:
1)
w przypadku kontroli drogowej - podstawowe elementy określone w części A załącznika nr 5 do rozporządzenia;
2)
w przypadku kontroli w przedsiębiorstwie albo w siedzibie podmiotu wykonującego przewóz drogowy, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy - podstawowe elementy określone w części A i B załącznika nr 5 do rozporządzenia.
§  4. 
Kontrole w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących okresów prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw oraz czasu odpoczynku kierowcy przeprowadza się w taki sposób, aby obejmowały one:
1)
co najmniej 3% dni przepracowanych przez kierowców pojazdów objętych zakresem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz. Urz. UE L 60 z 28.02.2014, str. 1) i rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 1, z późn. zm.);
2)
nie mniej niż 30% z ogólnej liczby kontrolowanych dni roboczych - w przypadku kontroli drogowych, i nie mniej niż 50% z ogólnej liczby kontrolowanych dni roboczych - w przypadku kontroli w przedsiębiorstwie albo w siedzibie podmiotu wykonującego przewóz drogowy, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy.
§  5. 
1. 
Podczas kontroli w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących okresów prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw oraz czasu odpoczynku kierowcy osoba dokonująca kontroli jest wyposażona w urządzenia umożliwiające:
1)
pobieranie danych z tachografu cyfrowego, w tym tachografu inteligentnego w rozumieniu art. 2 pkt 7 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/799 z dnia 18 marca 2016 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 ustanawiającego wymogi dotyczące budowy, sprawdzania, instalacji, użytkowania i naprawy tachografów oraz ich elementów składowych (Dz. Urz. UE L 139 z 26.05.2016, str. 1, Dz. Urz. UE L 146 z 03.06.2016, str. 31, Dz. Urz. UE L 27 z 01.02. 2017, str. 168 oraz Dz. Urz. UE 85 z 28.03.2018, str. 1), zainstalowanego w pojeździe oraz z karty kierowcy;
2)
odczyt pobranych danych i ich analizę lub przekazywanie wyników odczytu do siedziby organu, w imieniu którego działa ta osoba, w celu ich analizy;
3)
sprawdzanie wykresówek;
4)
dokonywanie kontroli i szczegółowej analizy potwierdzenia podpisu cyfrowego dołączonego do danych;
5)
analizę danych w celu określenia szczegółowego profilu prędkości.
2. 
Podczas kontroli, o której mowa w ust. 1, osoba dokonująca kontroli może być wyposażona w urządzenia umożliwiające w szczególności sporządzanie:
1)
kopii dokumentów lub danych;
2)
dokumentacji fotograficznej.
§  6. 
1. 
Organy kontrolne gromadzą w wyniku kontroli i rejestrują następujące rodzaje danych statystycznych dotyczących kontroli:
1)
drogowych:
a)
w toku których nie stwierdzono naruszeń uzasadniających nałożenie kary pieniężnej lub grzywny:
liczbę skontrolowanych pojazdów,
rodzaj przewozu,
rodzaj tachografu,
kategorię drogi,
kraj rejestracji pojazdu,
b)
w toku których stwierdzono naruszenia uzasadniające nałożenie kary pieniężnej lub grzywny:
kategorię pojazdu,
kraj rejestracji pojazdu,
numer rejestracyjny pojazdu,
firmę przedsiębiorcy lub imię i nazwisko albo nazwę podmiotu wykonującego przewóz drogowy, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy,
rodzaj przewozu,
datę kontroli,
miejsce kontroli,
kategorię drogi,
rodzaj tachografu,
liczbę skontrolowanych dni pracy kierowcy,
organ kontrolny,
wysokość kary pieniężnej lub grzywny,
rodzaj naruszenia,
naruszone przepisy;
2)
w przedsiębiorstwie albo w siedzibie podmiotu wykonującego przewóz drogowy, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy:
a)
w toku których nie stwierdzono naruszeń uzasadniających nałożenie kary pieniężnej lub grzywny:
liczbę skontrolowanych przedsiębiorstw lub podmiotów wykonujących przewóz drogowy,
liczebność taboru skontrolowanych przedsiębiorstw lub podmiotów wykonujących przewóz drogowy,
liczbę skontrolowanych pojazdów,
liczbę skontrolowanych kierowców,
rodzaj przewozu,
rodzaj tachografu,
b)
w toku których stwierdzono naruszenia uzasadniające nałożenie kary pieniężnej lub grzywny:
firmę przedsiębiorcy lub imię i nazwisko albo nazwę podmiotu wykonującego przewóz drogowy,
liczbę skontrolowanych kierowców,
liczebność taboru przedsiębiorstwa lub podmiotu wykonującego przewóz drogowy,
rodzaj tachografu,
liczbę skontrolowanych dni pracy kierowcy,
rodzaj przewozu,
datę kontroli,
organ kontrolny,
wysokość kary pieniężnej lub grzywny,
rodzaj naruszenia,
naruszone przepisy.
2. 
Dane statystyczne zgromadzone w wyniku kontroli są przekazywane do Głównego Inspektora Transportu Drogowego przez Komendanta Stołecznego Policji, właściwego miejscowo komendanta wojewódzkiego Policji, Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, Komendanta Głównego Straży Granicznej i Głównego Inspektora Pracy, w formie zbiorczej informacji, jednorazowo, nie później niż do końca pierwszego kwartału roku następującego po roku, w którym kontrole te były prowadzone.
3. 
Wojewódzki inspektor transportu drogowego przekazuje dane statystyczne zgromadzone w wyniku kontroli do Głównego Inspektora Transportu Drogowego niezwłocznie po zakończeniu kontroli za pośrednictwem centralnej ewidencji naruszeń stwierdzonych w wyniku przeprowadzanych kontroli, o której mowa w art. 80 ustawy.
4. 
Komendant Stołeczny Policji oraz właściwy miejscowo komendant wojewódzki Policji przekazuje do Głównego Inspektora Transportu Drogowego wyłącznie informacje o kontrolach, w trakcie których nie stwierdzono naruszeń uzasadniających nałożenie kary pieniężnej lub grzywny, oraz o kontrolach, w trakcie których funkcjonariusz Policji ujawnił naruszenie popełnione przez zagranicznego przewoźnika drogowego, za które ustawa przewiduje karę pieniężną.
5. 
Informację o kontrolach, o których mowa w art. 93 ust. 4 ustawy, przekazuje do Głównego Inspektora Transportu Drogowego wojewódzki inspektor transportu drogowego.
6. 
Wzór formularza do przekazywania danych statystycznych zgromadzonych w wyniku kontroli, w toku których:
1)
nie stwierdzono naruszeń uzasadniających nałożenie kary pieniężnej lub grzywny, określa załącznik nr 6 do rozporządzenia;
2)
stwierdzono naruszenia uzasadniające nałożenie kary pieniężnej lub grzywny, określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
§  7. 
Do kontroli przewozu drogowego wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia.
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 4 września 2019 r. 3

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

PROTOKÓŁ KONTROLI DROGOWEJ
Na podstawie art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 58, z późn. zm.)
nr protokołu kontroli: data i godzina rozpoczęcia kontroli:
miejsce przeprowadzenia kontroli:
miejsce zatrzymania: kategoria drogi1):
firma przedsiębiorcy lub imię i nazwisko albo nazwa podmiotu wykonującego przewóz drogowy adres przedsiębiorcy/podmiotu wykonującego przewóz drogowy*):
NIP: nr zezwolenia: kraj: nr licencji/zaświadczenia*)
imię i nazwisko kierowcy: adres zamieszkania kierowcy:
PESEL2): nazwa dokumentu

tożsamości:

mandat karny: ..... szt.
seria i numer: seria i numer mandatu karnego:
nazwa organu

wydającego:

obywatelstwo:
imię i nazwisko kierowcy: adres zamieszkania kierowcy:
PESEL2): nazwa dokumentu

tożsamości:

mandat karny: ..... szt.
seria i numer: seria i numer mandatu karnego:
nazwa organu

wydającego:

obywatelstwo:
POJAZD SILNIKOWY PRZYCZEPA (NACZEPA) 1 PRZYCZEPA

(NACZEPA) 2

nr rejestracyjny:
marka:
kategoria3):
dmc [kg]:
dopuszczalna ładowność

[kg]:

masa własna [kg]:
liczba miejsc4):
liczba osi:
data pierwszej rejestracji:
 zespół pojazdów o skrętnych osiach
imię i nazwisko (nazwa) właściciela pojazdu silnikowego: adres właściciela pojazdu silnikowego:
miejsce rozpoczęcia przewozu: miejsce zakończenia przewozu (docelowe):
rodzaj przewozu na potrzeby własne5):
rodzaj transportu6):
imię, nazwisko (nazwa) i adres siedziby załadowcy:
skontrolowane dokumenty: licencja/wypis*)  skontrolowane przepisy: transport drogowy 
zezwolenie/wypis*) 
zaświadczenie na przewozy na

potrzeby własne/wypis*)

 przewóz żywych zwierząt 
formularz jazdy  przewóz szybko psujących się

artykułów żywnościowych


zapisy tachografu ruch drogowy 
przewóz odpadów 
czas pracy 
zaświadczenie na wykonywanie publicznego transportu zbiorowego 
publiczny transport zbiorowy 
potwierdzenie zgłoszenia przewozu w publicznym transporcie zbiorowym 
karta wykresówki wydruk
kierowcy z tachografu
  
liczba skontrolowanych dni pracy kierowcy:

..................................

kontrolowany okres pracy kierowcy:

od ............. do .................

tachograf analogowy:  tachograf cyfrowy:  tachograf inteligentny: 
naruszenia: tak  nie 

W przypadku stwierdzenia naruszenia, o którym mowa w art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, jego opis znajduje się w załączniku nr 1 do niniejszego protokołu.

liczba stwierdzonych naruszeń: |_|_|_|
naruszenia: tak  nie 

W przypadku stwierdzenia naruszenia, o którym mowa w art. 92a ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, jego opis znajduje się w załączniku nr 2 do niniejszego protokołu.

liczba stwierdzonych naruszeń: |_|_|_|
Do protokołu kontroli kierowca wnosi zastrzeżenia/nie wnosi zastrzeżeń:*)
................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

Niniejszy protokół sporządzono w ............**) jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden po przeczytaniu i podpisaniu przekazano kierowcy.
......................................................................................... .........................................................................................
(podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby dokonującej kontroli) (podpis kierowcy)
Uwagi do protokołu, w tym dotyczące odmowy podpisania protokołu, omówienie przyczyn, dla których odmówiono podpisania protokołu:
 odmowa przyjęcia mandatu karnego przez kierowcę
zatrzymano dowód rejestracyjny:  pojazdu silnikowego  przyczepy (naczepy)
 usunięto pojazd na parking strzeżony
 kaucję w wysokości ...................... zł (słownie ..................................................................................................... złotych)

pobrano w gotówce/uiszczono kartą płatniczą*)

 kaucję w wysokości ................ zł (słownie ........................................................................................................... złotych)

należy wpłacić na rachunek bankowy nr

..............................................................................................................................................................................................*)

............................................................................................

(miejscowość, data, podpis osoby dokonującej kontroli)

Objaśnienia:
1)
Wpisać odpowiednio: krajowa (w tym: autostrada), wojewódzka, powiatowa, gminna.
2)
Jeśli został nadany.
3)
Kategoria pojazdu określona zgodnie z przepisami o homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep.
4)
Dotyczy przewozu osób.
5)
Wpisać odpowiednio: niezarobkowy przewóz drogowy osób/rzeczy, niezarobkowy przewóz drogowy krajowy/międzynarodowy.
6)
Wpisać odpowiednio: transport drogowy osób/rzeczy, transport drogowy krajowy/międzynarodowy.
*)

Niepotrzebne skreślić.

**)
Wpisać liczbę egzemplarzy.

Załącznik Nr  1

Opis stwierdzonych naruszeń

Załącznik nr 1 do protokołu kontroli nr ........ z dnia .............................

Opis stwierdzonych naruszeń

Stwierdzono:
Opis stanu faktycznego:
Lp. Naruszony przepis1) Opis stwierdzonego naruszenia
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
............................................................................. .................................................................................................
(podpis kierowcy) (podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby dokonującej kontroli)
1)

Należy podać także liczbę porządkową z tabeli w załączniku nr 3 do ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.

Załącznik Nr  2

Opis stwierdzonych naruszeń

Załącznik nr 2 do protokołu kontroli nr ........ z dnia .............................

Opis stwierdzonych naruszeń

Stwierdzono:
Opis stanu faktycznego:
Lp. Naruszony przepis1) Opis stwierdzonego naruszenia
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
............................................................................ ...................................................................................
(podpis kierowcy) (podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby dokonującej kontroli)
1)

Należy podać także liczbę porządkową z tabeli w załączniku nr 4 do ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

PROTOKÓŁ KONTROLI W PRZEDSIĘBIORSTWIE ALBO W SIEDZIBIE PODMIOTU WYKONUJĄCEGO PRZEWÓZ DROGOWY, O KTÓRYM MOWA W ART. 3 UST. 2 USTAWY Z DNIA 6 WRZEŚNIA 2001 R. O TRANSPORCIE DROGOWYM
Na podstawie art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 58, z późn. zm.)
upoważnienie nr .................. z dnia ......................................., wydane przez ......................................
data doręczenia przedsiębiorcy zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli: __/__/____

DD/MM/RRRR

Przedsiębiorca wnosił/nie wnosił*) o podjęcie kontroli przed upływem 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli.
............................................................................. nr legitymacji służbowej: .............................
(imię i nazwisko osoby dokonującej kontroli)
............................................................................. nr legitymacji służbowej: .............................
(imię i nazwisko osoby dokonującej kontroli)
nr protokołu: data rozpoczęcia kontroli: __/__/____

DD/MM/RRRR

data zakończenia kontroli: __/__/____

DD/MM/RRRR

czas trwania kontroli: ................................... dni

firma przedsiębiorcy lub imię i nazwisko albo nazwa podmiotu wykonującego przewóz drogowy: adres przedsiębiorcy/podmiotu wykonującego przewóz drogowy*):
nr zezwolenia:

.........................................................

nr licencji:

.................................................

nr zaświadczenia:

.........................................

NIP:
imię i nazwisko zarządzającego transportem/osoby, o której mowa w art. 7c ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym*): adres zamieszkania:

.........................................................................

.........................................................................

.........................................................................

certyfikat kompetencji zawodowych

nr ..........................., wydany przez .................

....................................., w...............................,

dnia.............................. .

PESEL:1) nazwa dokumentu tożsamości:
seria i numer:
nazwa organu wydającego:
obywatelstwo:
przedsiębiorca wskazał jako osobę upoważnioną do reprezentowania go w czasie kontroli,

w szczególności w czasie jego nieobecności, Panią/Pana*) ..................................................,

zamieszkałą(-łego) .......................................... legitymującą(-cego) się ...............................

zakres kontroli obejmował okres od .................................. do ..............................

(wypełnić zgodnie z upoważnieniem)

przedsiębiorca udostępnił/nie udostępnił*) książkę/książki*) kontroli
przedsiębiorca wyraził zgodę/nie wyraził zgody*) na przeprowadzenie kontroli/czynności*) ..................

............................................................................................................................ w siedzibie organu kontroli

USTALENIA OGÓLNE
I. Informacje o przedsiębiorstwie
Decyzja w sprawie nadania numeru NIP wydana przez Urząd Skarbowy w ............................... w dniu

.............................. (karta nr ....................)

II. Personel
Zgodnie z okazanymi dokumentami przedsiębiorca zatrudniał w okresie 6 miesięcy przed dniem rozpoczęcia kontroli ..................... kierowców.

W okresie objętym kontrolą, tj. w miesiącu/miesiącach*) ........................................, zatrudnionych było

........................................ pracowników (karta nr ...............).

Wykaz kierowców zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w okresie 6 miesięcy przed dniem rozpoczęcia kontroli:

1. ........................................................................ (karta nr ..........);

2. ......................................................................... (karta nr ..........).

Przedsiębiorca w okresie 6 miesięcy przed dniem rozpoczęcia kontroli, w zakresie wykonywania przewozu drogowego korzystał/nie korzystał*) z usług kierowców wykonujących osobiście przewozy drogowe na jego rzecz.
W okresie 6 miesięcy przed dniem rozpoczęcia kontroli, przedsiębiorca korzystał z usług następujących kierowców wykonujących osobiście przewozy drogowe na jego rzecz:

1. ......................................................................... (karta nr .................);

2. ......................................................................... (karta nr .................).

W toku czynności poddano kontroli następujących kierowców:

1. ........................................................................ (karta nr ..................);

2. ........................................................................ (karta nr ..................).

Pobrano .... wykresówki (-wek), z okresu od dnia ...................... do dnia ..................... .

Szczegółowy wykaz pobranych wykresówek stanowi karta pobranych wykresówek (karta nr ........).

Pliki z danymi z tachografów cyfrowych z wyłączeniem tachografów inteligentnych .........................

Pliki z danymi z tachografów inteligentnych ......................................

Pliki z danymi z kart kierowcy ...........................................

III. Liczebność taboru przedsiębiorstwa
Zgodnie z okazanymi wykazami pojazdów ustalono, że przedsiębiorca w poszczególnych rodzajach przewozów dysponuje następującymi pojazdami:
Dane dotyczące pojazdów znajdujących się w prawnej dyspozycji przedsiębiorcy:
pojazdy samochodowe liczba:
pojazdy do przewozu rzeczy o dmc nieprzekraczającej 3,5 t
pojazdy do przewozu rzeczy o dmc większej niż 3,5 t
pojazdy przeznaczone konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą
autobusy
taksówki
w tym wyżej wskazane pojazdy wyposażone są w:
............................tachografy (-

fów) analogowych,

(należy podać dokładną liczbę)

co stanowi ...................... %

taboru pojazdów, co do których istnieje obowiązek wyposażenia w tachograf

...................... tachografy (-fów)

cyfrowe (-wych), z wyłączeniem tachografów inteligentnych

(należy podać dokładną liczbę)

co stanowi .................. % taboru

pojazdów, co do których istnieje obowiązek wyposażenia w tachograf

tachografy (-fów)

inteligentne (-nych),

(należy podać dokładną liczbę)

co stanowi ................. % taboru

pojazdów, co do których istnieje obowiązek wyposażenia w tachograf

I - pojazdy zgłoszone do licencji wspólnotowej nr .................. - wykaz stanowi karta nr .........
II - pojazdy objęte zezwoleniem na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego nr ........................

- wykaz stanowi karta nr ...............

III - pojazdy zgłoszone do wykonywania przewozu drogowego rzeczy na potrzeby własne

.................. - wykaz stanowi karta nr ............

IV - pojazdy zgłoszone do wykonywania przewozu drogowego osób na potrzeby własne

.................. - wykaz stanowi karta nr ............

V - pojazdy niezgłoszone do posiadanych uprawnień przewozowych ............... - wykaz stanowi

karta nr ................

USTALENIA SZCZEGÓŁOWE
IV. Uprawnienia z zakresu ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym
W zakresie przewozów na potrzeby własne przedsiębiorca posiada:
zaświadczenie nr ......................... na przewozy drogowe rzeczy na potrzeby własne - wydane przez

......................., w dniu ................, do którego zgłoszono ............... pojazdy (-dów) (karta nr ..........)

zaświadczenie nr ......................... na przewozy drogowe osób na potrzeby własne - wydane przez

......................., w dniu ................, do którego zgłoszono ............... pojazdy (-dów) (karta nr ..........)

Wykonywanie transportu drogowego stanowi/nie stanowi*) dodatkowy (-wego)/główny (-nego)*) przedmiot (-u) działalności przedsiębiorcy.
W zakresie transportu drogowego przedsiębiorca posiada uprawnienia/nie posiada uprawnień*):
zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego ...........................................................2)

nr ..................................................,wydane przez ................................................................, w dniu

......................................................, z ważnością do .................................... (karta nr ..................... )

licencję wspólnotową nr ....................... na wykonywanie międzynarodowego zarobkowego przewozu

drogowego rzeczy, wydaną w dniu ..................................., z ważnością na okres od ....................... do

........................... (karta nr ....................); do niniejszej licencji wydano .......................... wypisy (-sów)

ważne (-nych) na okres ............................... (karta nr ..................)

licencję wspólnotową nr ...................... dotyczącą międzynarodowego autobusowego i autokarowego

zarobkowego przewozu osób, wydaną w dniu ...................................., z ważnością na okres od

.................................... do .......................... (karta nr .................); do niniejszej licencji wydano

........................... wypisy (-sów) ważne (-nych) na okres ......................... (karta nr ...........................)

zezwolenie nr .................................................. na wykonywanie przewozów regularnych/regularnych

specjalnych/wahadłowych*), wydane przez ................................., w dniu .................., z ważnością do

...................., do którego zgłoszono ................ pojazdy (-dów) (karta nr ..............).

V. Uregulowania prawne z zakresu czasu pracy kierowców, okresów prowadzenia pojazdów,
obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowcy oraz stosowania tachografów
zawarte w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1412), rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylającym rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz. Urz. UE L 60 z 28.02.2014, str. 1), rozporządzeniu (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającym rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 1, z późn. zm.) lub Umowie europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR), sporządzonej w Genewie dnia 1 lipca 1970 r. (Dz. U. z 2014 r. poz. 409)
Ustalono, że przedsiębiorca dopełnia/nie dopełnia*) obowiązku przechowywania danych pobranych z tachografu, karty kierowcy lub wykresówek lub dokumentów potwierdzających fakt nieprowadzenia pojazdu przez kierowcę.
Przedsiębiorca dla ewidencji czasu pracy dysponuje/nie dysponuje*) systemem nadzoru.
Przedmiotem kontroli były regulacje:
1) związane z przestrzeganiem przepisów dotyczących okresów prowadzenia pojazdu i obowiązkowych przerw oraz czasu odpoczynku kierowcy;
2) inne3) ................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
Przyjęto następującą metodologię kontroli:
W celach kontrolnych pobrano zapisy tachografu, w tym: kartę kierowcy/wykresówki/ wydruk z tachografu*) cyfrowego/inteligentnego/inne oraz dokumenty potwierdzające fakt nieprowadzenia pojazdu przez kierowców wykonujących przewozy drogowe w ramach działalności przedsiębiorcy

za okres od ......................... do ...........................

Pobrano łącznie, za pokwitowaniem:
..... pliki (-ów) danych z karty kierowcy;
..... pliki (-ów) danych z tachografu cyfrowego z wyłączeniem tachografu inteligentnego;
..... pliki (-ów) danych z tachografu inteligentnego;
..... sztuki (sztuk) wykresówek;

..... wydruki (-ków) z tachografu cyfrowego z wyłączeniem tachografu inteligentnego;

..... wydruki (-ków) z tachografu inteligentnego;

..... inne (-nych) ................;

..... dokumenty (-ów) potwierdzające (-ych) fakt nieprowadzenia pojazdów

(karta nr ...............).

Według wyjaśnień Pani/Pana*) .......................................................... następujący kierowcy prowadzą

pojazdy, co do których nie ma wymogu instalowania i użytkowania tachografu:

..........................................................................

..........................................................................

(karta nr............).

Dokonano chronologicznej selekcji zapisów tachografu. Ustalono trasy przejazdów, sprawdzając kompletność zapisów tachografu, aby następnie dokonać analizy norm związanych z przestrzeganiem przepisów dotyczących okresów prowadzenia pojazdu i obowiązkowych przerw oraz czasu odpoczynku kierowcy zidentyfikowanych na pobranych zapisach tachografu.
VI. STWIERDZONE NARUSZENIA Z PUNKTÓW IV i V
W opisie naruszenia wskazano:

- kolejny numer naruszenia,

- wskazanie imienia i nazwiska kierowcy, z którym jest związane naruszenie,

- wskazanie naruszonego przepisu,

- wskazanie naruszenia ujętego w załącznikach do ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym – opis stwierdzonego naruszenia (data, okres rozliczeniowy, dokładne określenie czasu, w którym popełniono naruszenie).

naruszenia: tak  nie  liczba stwierdzonych naruszeń: |_|_|_|
W przypadku stwierdzenia naruszenia, o którym mowa w art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, jego opis znajduje się w załączniku nr 1 do niniejszego protokołu.
naruszenia: tak  nie  liczba stwierdzonych naruszeń: |_|_|_|
W przypadku stwierdzenia naruszenia, o którym mowa w art. 92a ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, jego opis znajduje się w załączniku nr 2 do niniejszego protokołu.
VII. UWAGI I ZALECENIA POKONTROLNE
Do protokołu kontroli kontrolowany wnosi zastrzeżenia/nie wnosi zastrzeżeń.*)

....................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................

Niniejszy protokół sporządzono w dwóch/trzech*) jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden po przeczytaniu i podpisaniu przekazano kontrolowanemu.
............................................................................................. ..........................................................
(podpis z podaniem imienia i nazwiska, stanowiska służbowego

osoby dokonującej kontroli oraz daty sporządzenia protokołu)

(podpis kontrolowanego)
Uwagi do protokołu, w tym dotyczące odmowy podpisania protokołu, omówienie przyczyn, dla których odmówiono podpisania protokołu:
...........................................................................
(miejscowość, data, podpis osoby dokonującej kontroli)
Objaśnienia:

UWAGA: Za przedsiębiorcę uważa się także podmiot wykonujący przewóz drogowy, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.

1)
Jeśli został nadany.
2)
Wpisać rodzaj zezwolenia.
3)
Wpisać właściwe, a w przypadku gdy dokonano wyłącznie kontroli w zakresie, o którym mowa w pkt 1 – skreślić.
*)
Niepotrzebne skreślić.

Załącznik Nr  1

Opis stwierdzonych naruszeń

Załącznik nr 1 do protokołu kontroli nr ........ z dnia .............................

Opis stwierdzonych naruszeń

Stwierdzono:
Opis stanu faktycznego:
Lp. Naruszony przepis1) Opis stwierdzonego naruszenia
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
................................................................................... ..................................................................................
(podpis kontrolowanego) (podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby dokonującej kontroli)
1)

W przypadku ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym należy podać także liczbę porządkową z tabeli w załączniku nr 3.

Załącznik Nr  2

Opis stwierdzonych naruszeń

Załącznik nr 2 do protokołu kontroli nr ........ z dnia .............................

Opis stwierdzonych naruszeń

Stwierdzono:
Opis stanu faktycznego:
Lp. Naruszony przepis1) Opis stwierdzonego naruszenia
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
............................................................................... ....................................................................................
(podpis kontrolowanego) (podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby dokonującej kontroli)
1)

W przypadku ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym należy podać także liczbę porządkową z tabeli w załączniku nr 4.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

POKWITOWANIE ZA POBRANIE KAUCJI W FORMIE GOTÓWKOWEJ
...................................................... .........................................., dnia .................
(stempel nagłówkowy jednostki) (miejscowość)
Seria AA Nr 000000*)

Pan(i) ....................................................................

...............................................................................

(imię, nazwisko i adres)

wpłacił(a) .............zł/słownie ........................................................................................ złotych
tytułem kaucji, stosownie do stwierdzonych naruszeń opisanych w protokole kontroli nr ................, z dnia ..................... .
......................................................................
(podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby dokonującej kontroli)
______

*)

Druk ścisłego zarachowania.

Opis pokwitowania zapłaty:

1) bloczek formatu A-6, okładka usztywniona;

2) druk pokwitowania jednostronny, wykonany na papierze samokopiującym;

3) kolorystyka:

a) oryginał: tło koloru białego, tekst w kolorze czarnym,

b) kopia: tło koloru żółtego, tekst w kolorze czarnym,

c) seria i numer koloru czerwonego;

4) bloczek zawiera 25 pokwitowań.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZORY DECYZJI O NAŁOŻENIU KARY PIENIĘŻNEJ

Część A: WZÓR DECYZJI O NAŁOŻENIU KARY PIENIĘŻNEJ NA PODSTAWIE ART. 92A UST. 1 USTAWY Z DNIA 6 WRZEŚNIA 2001 R. O TRANSPORCIE DROGOWYM
DECYZJA O NAŁOŻENIU KARY PIENIĘŻNEJ
nazwa organu wydającego decyzję: data wydania decyzji:
nr decyzji: siedziba (adres zamieszkania) przedsiębiorcy/podmiotu wykonującego

przewóz drogowy:1)

firma przedsiębiorcy lub imię i nazwisko albo nazwa podmiotu wykonującego przewóz drogowy:
NIP: Kraj:
Decyzja
Na podstawie art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 58, z późn. zm.) oraz zgodnie z ustaleniami protokołu kontroli nr ................. z dnia .....................

nakłada się karę pieniężną

w wysokości: ....................................................zł, słownie .............................................................

złotych

Uzasadnienie:
naruszony przepis2) opis naruszenia kara pieniężna w zł
Nałożoną karę pieniężną:1)

1) uiszcza się na rachunek bankowy nr ..........................................................................................,

w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o jej nałożeniu stała się wykonalna,

2) pobiera się z kaucji w terminie 7 dni od dnia, w którym decyzja o jej nałożeniu stała się wykonalna.

Pouczenie:
1. Od decyzji służy stronie odwołanie do ................................................................. (nazwa organu nadrzędnego w stosunku do organu, który nałożył karę3)), w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.

2. Strona może w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania, zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu, który wydał decyzję. Decyzja staje się ostateczna i prawomocna, z dniem doręczenia organowi, który wydał decyzję, oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania.

3. Decyzja ostateczna podlega wykonaniu po upływie 30 dni od dnia jej doręczenia, chyba że wstrzymano jej wykonanie. Organ, który wydał decyzję ostateczną, z urzędu wstrzymuje jej wykonanie, w drodze postanowienia, na które nie przysługuje zażalenie, w razie wniesienia skargi do sądu administracyjnego.

4. Strona, która nie ma miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu albo siedziby w Rzeczypospolitej Polskiej lub innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej albo państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, jeżeli nie ustanowiła pełnomocnika do prowadzenia sprawy zamieszkałego w Rzeczypospolitej Polskiej i nie działa za pośrednictwem konsula Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązana wskazać w Rzeczypospolitej Polskiej pełnomocnika do doręczeń, chyba że doręczenie następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W razie niewskazania pełnomocnika do doręczeń, przeznaczone dla tej strony pisma, pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia.

5. Jeżeli pojazd został skierowany lub usunięty na parking strzeżony i nie zostanie odebrany z parkingu w ciągu 30 dni od dnia nałożenia kary pieniężnej, stosuje się odpowiednio przepisy działu II rozdziału 6 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1438, z późn. zm.) dotyczące egzekucji należności pieniężnych z ruchomości.

6. Zaległą administracyjną karą pieniężną jest kara niezapłacona w terminie. Od zaległej administracyjnej kary pieniężnej nalicza się odsetki za zwłokę w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych.

W imieniu organu dokonującego kontroli:
..........................................................................
Kwituję odbior decyzji4): (podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby dokonującej kontroli)
.............................................................

(data i podpis adresata decyzji)

Objaśnienia:

1)

Niepotrzebne skreślić.

2)

Należy podać także liczbę porządkową z tabeli z załącznika nr 3 do ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.

3)

Dotyczy właściwego organu Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Krajowej Administracji Skarbowej, Straży Granicznej, zarządcy dróg, straży gminnych oraz organu, o którym mowa w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.

4)

Pokwitowanie odbioru decyzji jest konieczne jedynie w przypadku doręczenia dokumentu w postaci papierowej.

Część B: WZÓR DECYZJI O NAŁOŻENIU KARY PIENIĘŻNEJ NA PODSTAWIE ART. 92A UST. 2 USTAWY Z DNIA 6 WRZEŚNIA 2001 R. O TRANSPORCIE DROGOWYM

DECYZJA O NAŁOŻENIU KARY PIENIĘŻNEJ
nazwa organu wydającego decyzję: data wydania decyzji:
nr decyzji: adres zamieszkania zarządzającego transportem/ osoby, o której mowa w art. 7c ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym/ innej osoby wykonującej czynności związane z przewozem drogowym*)
imię i nazwisko zarządzającego transportem/ osoby, o której mowa w art. 7c ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym/ innej osoby wykonującej

czynności związane z przewozem drogowym:*)

PESEL1): nazwa dokumentu tożsamości:

seria i numer:

nazwa organu

Kraj:
rodzaj posiadanego certyfikatu kompetencji zawodowych: numer posiadanego certyfikatu kompetencji zawodowych:
Decyzja
Na podstawie art. 92a ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 58, z późn. zm.) oraz zgodnie z ustaleniami protokołu kontroli nr........... z dnia ........

nakłada się karę pieniężną

w wysokości: ........................................................zł, słownie ..........................................................

............................................... złotych

Uzasadnienie:
naruszony przepis2) opis naruszenia kara pieniężna w zł
Nałożoną karę pieniężną:*)

1) uiszcza się na rachunek bankowy nr............................................................................................,

w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o jej nałożeniu stała się wykonalna,

2) pobiera się z kaucji w terminie 7 dni od dnia, w którym decyzja o jej nałożeniu stała się wykonalna.

Pouczenie:

1. Od decyzji służy stronie odwołanie do .......................... (nazwa organu nadrzędnego w stosunku do organu, który nałożył karę3)), w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.

2. Strona może w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania, zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu, który wydał decyzję. Decyzja staje się ostateczna i prawomocna, z dniem doręczenia organowi, który wydał decyzję oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania.

3. Decyzja ostateczna podlega wykonaniu po upływie 30 dni od dnia jej doręczenia, chyba że wstrzymano jej wykonanie. Organ, który wydał decyzję ostateczną, z urzędu wstrzymuje jej wykonanie, w drodze postanowienia, na które nie przysługuje zażalenie, w razie wniesienia skargi do sądu administracyjnego.

4. Strona, która nie ma miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu albo siedziby

w Rzeczypospolitej Polskiej lub innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej albo państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, jeżeli nie ustanowiła pełnomocnika do prowadzenia sprawy zamieszkałego w Rzeczypospolitej Polskiej i nie działa za pośrednictwem konsula Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązana wskazać w Rzeczypospolitej Polskiej pełnomocnika do doręczeń, chyba że doręczenie następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W razie niewskazania pełnomocnika do doręczeń, przeznaczone dla tej strony pisma, pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia.

5. Jeżeli pojazd został skierowany lub usunięty na parking strzeżony i nie zostanie odebrany z parkingu w ciągu 30 dni od dnia nałożenia kary pieniężnej, stosuje się odpowiednio przepisy działu II rozdziału 6 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1438, z późn. zm.) dotyczące egzekucji należności pieniężnych z ruchomości.

6. Zaległą administracyjną karą pieniężną jest kara niezapłacona w terminie. Od zaległej administracyjnej kary pieniężnej nalicza się odsetki za zwłokę w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych.

W imieniu organu dokonującego kontroli:
.........................................................................
Kwituję odbiór decyzji: (podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby dokonującej kontroli)
....................................................
(data i podpis adresata decyzji)
Objaśnienia:

1)

Jeśli został nadany.

2)

Należy podać także liczbę porządkową z tabeli z załącznika nr 4 do ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.

3)

Dotyczy właściwego organu Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Krajowej Administracji Skarbowej, Straży Granicznej, zarządcy dróg, straży gminnych oraz organu, o którym mowa w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.

*)

Niepotrzebne skreślić.

Część C: WZÓR DECYZJI O NAŁOŻENIU KARY PIENIĘŻNEJ NA PODSTAWIE ART. 92D USTAWY Z DNIA 6 WRZEŚNIA 2001 R. O TRANSPORCIE DROGOWYM

DECYZJA O NAŁOŻENIU KARY PIENIĘŻNEJ
nazwa organu wydającego decyzję: data wydania decyzji:
nr decyzji: siedziba (adres zamieszkania)

wysyłającego:1)

firma/imię i nazwisko wysyłającego:1)
NIP/PESEL1): nazwa dokumentu

tożsamości:

seria i numer:

nazwa organu

wydającego:

kraj:
Decyzja
Na podstawie art. 92d ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 58, z późn. zm.) oraz zgodnie z ustaleniami protokołu kontroli nr......... z dnia ....................

nakłada się karę pieniężną

w wysokości: ....................................zł, słownie .............................................................................

złotych

Uzasadnienie:
naruszony przepis opis naruszenia
Nałożoną karę pieniężną1):

1) uiszcza się na rachunek bankowy nr........................................................................................,

w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o jej nałożeniu stała się wykonalna,

2) pobiera się z kaucji w terminie 7 dni od dnia, w którym decyzja o jej nałożeniu stała się wykonalna.

Pouczenie:

1. Od decyzji służy stronie odwołanie do ...................... (nazwa organu) nadrzędnego w stosunku do organu, który nałożył karę2)), w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.

2. Strona może w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania, zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu, który wydał decyzję. Decyzja staje się ostateczna i prawomocna, z dniem doręczenia organowi, który wydał decyzję oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania.

3. Decyzja ostateczna podlega wykonaniu po upływie 30 dni od dnia jej doręczenia, chyba że wstrzymano jej wykonanie. Organ, który wydał decyzję ostateczną, z urzędu wstrzymuje jej wykonanie, w drodze postanowienia, na które nie przysługuje zażalenie, w razie wniesienia skargi do sądu administracyjnego.

4. Strona, która nie ma miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu albo siedziby w Rzeczypospolitej Polskiej lub innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej albo państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, jeżeli nie ustanowiła pełnomocnika do prowadzenia sprawy zamieszkałego w Rzeczypospolitej Polskiej i nie działa za pośrednictwem konsula Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązana wskazać w Rzeczypospolitej Polskiej pełnomocnika do doręczeń, chyba że doręczenie następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W razie niewskazania pełnomocnika do doręczeń, przeznaczone dla tej strony pisma, pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia.

5. Jeżeli pojazd został skierowany lub usunięty na parking strzeżony i nie zostanie odebrany z parkingu w ciągu 30 dni od dnia nałożenia kary pieniężnej, stosuje się odpowiednio przepisy działu II rozdziału 6 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1438, z późn. zm.) dotyczące egzekucji należności pieniężnych z ruchomości.

6. Zaległą administracyjną karą pieniężną jest kara niezapłacona w terminie. Od zaległej administracyjnej kary pieniężnej nalicza się odsetki za zwłokę w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych.

W imieniu organu dokonującego kontroli:
..........................................................................................
(podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby dokonującej kontroli)
Kwituję odbiór decyzji:
.......................................................

(data i podpis adresata decyzji)

Objaśnienia:

1)

Niepotrzebne skreślić.

2)

Dotyczy właściwego organu Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Krajowej Administracji Skarbowej, Straży Granicznej, zarządcy dróg, straży gminnych oraz organu, o którym mowa w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.

Część D: WZÓR DECYZJI O NAŁOŻENIU KARY PIENIĘŻNEJ NA PODSTAWIE ART. 92E USTAWY Z DNIA 6 WRZEŚNIA 2001 R. O TRANSPORCIE DROGOWYM

DECYZJA O NAŁOŻENIU KARY PIENIĘŻNEJ
nazwa organu wydającego decyzję: data wydania decyzji:
nr decyzji: siedziba/adres zamieszkania przewoźnika drogowego1):
firma/imię i nazwisko przewoźnika drogowego1):
NIP: kraj:
Decyzja
Na podstawie art. 92e ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 58, z późn. zm.) oraz zgodnie z ustaleniami protokołu kontroli nr.................... z dnia ............

nakłada się karę pieniężną

w wysokości: .......................................zł, słownie ...........................................................................

złotych

Uzasadnienie:
naruszony przepis opis naruszenia
Nałożoną karę pieniężną1):

1) uiszcza się na rachunek bankowy nr............................................................................................,

w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o jej nałożeniu stała się wykonalna,

2) pobiera się z kaucji w terminie 7 dni od dnia, w którym decyzja o jej nałożeniu stała się wykonalna.

Pouczenie:

1. Od decyzji służy stronie odwołanie do ......................................... (nazwa organu nadrzędnego w stosunku do organu, który nałożył karę2)), w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.

2. Strona może w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania, zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu, który wydał decyzję. Decyzja staje się ostateczna i prawomocna, z dniem doręczenia organowi, który wydał decyzję oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania.

3. Decyzja ostateczna podlega wykonaniu po upływie 30 dni od dnia jej doręczenia, chyba że wstrzymano jej wykonanie. Organ, który wydał decyzję ostateczną, z urzędu wstrzymuje jej wykonanie, w drodze postanowienia, na które nie przysługuje zażalenie, w razie wniesienia skargi do sądu administracyjnego.

4. Strona, która nie ma miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu albo siedziby w Rzeczypospolitej Polskiej lub innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej albo państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, jeżeli nie ustanowiła pełnomocnika do prowadzenia sprawy zamieszkałego w Rzeczypospolitej Polskiej i nie działa za pośrednictwem konsula Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązana wskazać w Rzeczypospolitej Polskiej pełnomocnika do doręczeń, chyba że doręczenie następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W razie niewskazania pełnomocnika do doręczeń, przeznaczone dla tej strony pisma, pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia.

5. Jeżeli pojazd został skierowany lub usunięty na parking strzeżony i nie zostanie odebrany z parkingu w ciągu 30 dni od dnia nałożenia kary pieniężnej, stosuje się odpowiednio przepisy działu II rozdziału 6 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1438, z późn. zm.) dotyczące egzekucji należności pieniężnych z ruchomości.

6. Zaległą administracyjną karą pieniężną jest kara niezapłacona w terminie. Od zaległej administracyjnej kary pieniężnej nalicza się odsetki za zwłokę w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych.

W imieniu organu dokonującego kontroli:
..........................................................................
(podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby dokonującej kontroli)
Kwituję odbiór decyzji:

..........................................................

(data i podpis adresata decyzji)

Objaśnienia:

1)

Niepotrzebne skreślić.

2)

Dotyczy właściwego organu Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Krajowej Administracji Skarbowej, Straży Granicznej, zarządcy dróg, straży gminnych oraz organu, o którym mowa w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

CZĘŚĆ  A

WYKAZ PODSTAWOWYCH ELEMENTÓW OBJĘTYCH KONTROLĄ DROGOWĄ

1.
Dzienne i tygodniowe okresy prowadzenia pojazdu, obowiązkowe przerwy oraz dzienne i tygodniowe okresy odpoczynku kierowcy.
2.
Wykresówki z dni poprzednich, które powinny znajdować się w pojeździe zgodnie z art. 36 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz. Urz. UE L 60 z 28.02.2014, str. 1) lub z art. 12 ust. 7 załącznika do Umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR), sporządzonej w Genewie dnia 1 lipca 1970 r. (Dz. U. z 2014 r. poz. 409) lub dane z tego samego okresu na karcie kierowcy lub w pamięci tachografu cyfrowego, w tym tachografu inteligentnego albo na wydruku z tego urządzenia albo dokumenty potwierdzające fakt nieprowadzenia pojazdu.
3.
Dokumentacja potwierdzająca fakt prowadzenia lub nieprowadzenia pojazdu, do którego nie mają zastosowania przepisy rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 1, z późn. zm.) lub Umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR), sporządzonej w Genewie dnia 1 lipca 1970 r.
4.
Przypadki przekroczenia dozwolonej prędkości pojazdu. *
5.
Prędkości chwilowe osiągnięte przez pojazd, zapisane przez tachograf cyfrowy, w tym tachograf inteligentny przez czas nie dłuższy niż poprzednie 24 godziny użytkowania pojazdu.
6.
Prawidłowość działania i użytkowania tachografu analogowego i wykresówek albo tachografu cyfrowego, w tym tachografu inteligentnego i karty kierowcy.
7.
Urządzenie rejestrujące zainstalowane w pojeździe w celu wykrycia instalacji lub stosowania dowolnego urządzenia lub urządzeń służących do niszczenia lub ukrywania dowolnych danych, manipulowania nimi lub ich zmiany albo do zakłócania dowolnego etapu elektronicznej wymiany danych między elementami urządzenia rejestrującego lub służących do zatrzymania przesyłu danych lub do zmiany danych przed ich zakodowaniem.
8.
W sytuacji, o której mowa w art. 16 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85, wyciąg z planu pracy i kopia rozkładu jazdy.

CZĘŚĆ  B

WYKAZ PODSTAWOWYCH ELEMENTÓW OBJĘTYCH KONTROLĄ W PRZEDSIĘBIORSTWIE ALBO W SIEDZIBIE PODMIOTU WYKONUJĄCEGO PRZEWÓZ DROGOWY, O KTÓRYM MOWA W ART. 3 UST. 2 USTAWY Z DNIA 6 WRZEŚNIA 2001 R. O TRANSPORCIE DROGOWYM

1.
Tygodniowe okresy odpoczynku kierowcy oraz okresy prowadzenia pojazdu między tymi okresami.
2.
Przestrzeganie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni (norma: 90 godzin).
3.
Wykresówki, dane pobrane z tachografu cyfrowego, w tym tachografu inteligentnego i z karty kierowcy oraz wykonywane zgodnie z obowiązującymi przepisami wydruki z tachografu cyfrowego, w tym tachografu inteligentnego oraz dokumentacja potwierdzająca fakt prowadzenia lub nieprowadzenia pojazdu, w tym pojazdu, do którego nie mają zastosowania przepisy rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 lub Umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR), sporządzonej w Genewie dnia 1 lipca 1970 r.
4.
Umowy na usługi transportowe pod względem zawartych w nich postanowień uniemożliwiających przestrzeganie przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego, rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 lub Umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR), sporządzonej w Genewie dnia 1 lipca 1970 r. *

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR

FORMULARZ DO PRZEKAZYWANIA DANYCH STATYSTYCZNYCH ZGROMADZONYCH W WYNIKU KONTROLI, W TOKU KTÓRYCH NIE STWIERDZONO NARUSZEŃ UZASADNIAJĄCYCH NAŁOŻENIE KARY PIENIĘŻNEJ LUB GRZYWNY
Lp. Nazwa organu przekazującego formularz:
.............................................................................................................................................................................
1. KONTROLA DROGOWA
RODZAJ DANYCH LICZBA

POJAZDÓW

PODDANYCH

KONTROLI

KRAJ REJESTRACJI POJAZDU
RZECZPOSPOLITA

POLSKA

INNE PAŃSTWO CZŁONKOWSKIE UE PAŃSTWO SPOZA UE
1.1.A krajowy niezarobkowy przewóz drogowy osób
1.1.B krajowy niezarobkowy przewóz drogowy rzeczy
1.2.A międzynarodowy niezarobkowy przewóz drogowy osób
1.2.B międzynarodowy niezarobkowy przewóz drogowy rzeczy
1.3.A międzynarodowy transport drogowy osób
1.3.B międzynarodowy transport drogowy rzeczy
1.4.A krajowy transport drogowy osób
1.4.B krajowy transport drogowy rzeczy
1.5 inny przewóz drogowy
1.6.A tachograf analogowy
1.6.B tachograt cyfrowy z wyłączeniem tachografu inteligentnego
1.6.C tachograf inteligentny
1.7.A autostrada
1.7.B droga krajowa
1.7.C droga wojewódzka
1.7.D droga powiatowa
1.7.E droga gminna
1.8 RAZEM1)
2. KONTROLA W PRZEDSIĘBIORSTWIE ALBO W SIEDZIBIE PODMIOTU WYKONUJĄCEGO PRZEWÓZ DROGOWY, O KTÓRYM MOWA W ART. 3 UST. 2 USTAWY Z DNIA 6 WRZEŚNIA 2001 R. O TRANSPORCIE DROGOWYM
RODZAJ DANYCH LICZBA
2.1 liczba skontrolowanych przedsiębiorstw lub podmiotów
2.2.A liczebność taboru skontrolowanych przedsiębiorstw lub podmiotów
2.2.B liczba skontrolowanych kierowców
2.2.C liczba skontrolowanych pojazdów
2.3.A krajowy niezarobkowy przewóz drogowy osób
2.3.B krajowy niezarobkowy przewóz drogowy rzeczy
2.4.A międzynarodowy niezarobkowy przewóz drogowy osób
2.4.B międzynarodowy niezarobkowy przewóz drogowy rzeczy
2.5.A międzynarodowy transport drogowy osób
2.5.B międzynarodowy transport drogowy rzeczy
2.6.A krajowy transport drogowy osób
2.6.B krajowy transport drogowy rzeczy
2.7.A tachograf analogowy
2.7.B tachograf cyfrowy z wyłączeniem tachografu inteligentnego
2.7.C tachograf inteligentny
2.8 RAZEM2)
Objaśnienia:
1)
Suma lp. od 1.1.A do 1.5 albo suma lp. od 1.7.A do l.7.E.
2)
Suma lp. od 2.3.A do 2.6.B.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

WZÓR

FORMULARZ DO PRZEKAZYWANIA DANYCH STATYSTYCZNYCH ZGROMADZONYCH W WYNIKU KONTROLI, W TOKU KTÓRYCH STWIERDZONO NARUSZENIA UZASADNIAJĄCE NAŁOŻENIE KARY PIENIĘŻNEJ LUB GRZYWNY
Nazwa organu przekazującego formularz: .....................................................................................................................................................................................................
1. KONTROLA DROGOWA
Lp. kategoria

1)

pojazdu

Kraj rejestracji pojazdu Numer rejestracyjny pojazdu Firma przedsiębiorcy lub imię i nazwisko albo nazwa podmiotu wykonującego przewóz drogowy, adres i NIP Rodzaj przewozu (krajowy/międzynarodowy; osób/rzeczy; niezarobkowy przewóz drogowy/transport drogowy/inny przewóz drogowy w rozumieniu

przepisów rozporządzenia

2)

(WE) nr 561/2006)

Data kontroli Miejsce kontroli Kategoria drogi (autostrada/ droga krajowa/wojewódzka/powiatowa, gminna) Rodzaj tachografu (analogowy/cyfrowy/inteligentny) Liczba kontrolowanych dni pracy Organ kontrolny Wysokość kary pieniężnej/grzywny Naruszony przepis oraz rodzaj

3)

naruszenia

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
O b j a ś n i e n i a:

1)

Kategoria pojazdu określona zgodnie z przepisami o homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep.

2)

Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 1, z późn. zm.).

3)

W przypadku ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym należy podać także liczbę porządkową z tabeli oraz numer załącznika.

2. KONTROLA W PRZEDSIĘBIORSTWIE ALBO W SIEDZIBIE PODMIOTU WYKONUJĄCEGO PRZEWÓZ DROGOWY, O KTÓRYM MOWA

W ART. 3 UST. 2 USTAWY Z DNIA 6 WRZEŚNIA 2001 R. O TRANSPORCIE DROGOWYM

Lp. Firma przedsiębiorcy lub imię i nazwisko albo nazwa podmiotu wykonującego przewóz drogowy, adres i NIP Liczba

kontrolowanych

kierowców

Liczebność taboru przedsiębiorstwa/ podmiotu wykonującego

1)

przewóz drogowy

Liczba

kontrolowanych dni pracy

Rodzaj

przewozu

(osób/

rzeczy)

Rodzaj

przewozu (niezarobkowy przewóz

drogowy/transport drogowy/inny przewóz drogowy w rozumieniu przepisów

rozporządzenia

2)

(WE) nr 561/2006)

Data

kontroli

Organ

kontrolny

Wysokość kary pieniężnej/grzywny Naruszony przepis oraz rodzaj

3)

naruszenia

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Objaśnienia:

1)

A – 1 pojazd, B – 2–5 pojazdów, C – 6–10 pojazdów, D – 11–20 pojazdów, E – 21–50 pojazdów, F – 51–200 pojazdów, G – 201–500 pojazdów, H – ponad 500 pojazdów.

2)

Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 1, zpóźn. zm.).

3)

W przypadku ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym należy podać także liczbę porządkową z tabeli oraz numer załącznika.

1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 101 i 176).
2 Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i (EWG) nr 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym oraz uchylającej dyrektywę Rady 88/599/EWG (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 35, Dz. Urz. UE L 21 z 24.01.2009, str. 39, Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2009, str. 45, Dz. Urz. UE 256 z 29.09.2009, str. 38 oraz Dz. Urz. UE L 74 z 19.03.2016, str. 8).
3 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 23 lipca 2013 r. w sprawie kontroli przewozu drogowego (Dz. U. poz. 1064), które na podstawie art. 70 ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o tachografach (Dz. U. poz. 1480 oraz z 2019 r. poz. 1123) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
* Element, który może być objęty kontrolą w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego lub rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85.
* Element, który może być objęty kontrolą w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego, rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 lub Umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR), sporządzonej w Genewie dnia 1 lipca 1970 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.1684

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Kontrola przewozu drogowego.
Data aktu: 30/08/2019
Data ogłoszenia: 03/09/2019
Data wejścia w życie: 04/09/2019