Szczegółowe warunki i tryb przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy finansowej na realizację operacji w ramach działań prowadzonych w ramach współpracy, objętych Priorytetem 4. Zwiększenie zatrudnienia i spójności terytorialnej, zawartym w Programie Operacyjnym "Rybactwo i Morze".

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ 1
z dnia 7 marca 2017 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy finansowej na realizację operacji w ramach działań prowadzonych w ramach współpracy, objętych Priorytetem 4. Zwiększenie zatrudnienia i spójności terytorialnej, zawartym w Programie Operacyjnym "Rybactwo i Morze"

Na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1267 oraz z 2019 r. poz. 730) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy finansowej na realizację operacji w ramach działań prowadzonych w ramach współpracy, o których mowa w art. 62 ust. 1 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenia Rady (WE) nr 2328/2003, (WE) nr 861/2006, (WE) nr 1198/2006 i (WE) nr 791/2007 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1255/2011 (Dz. Urz. UE L 149 z 20.05.2014, str. 1, z późn. zm.), zwanych dalej "współpracą", objętych Priorytetem 4. Zwiększenie zatrudnienia i spójności terytorialnej, zawartym w Programie Operacyjnym "Rybactwo i Morze", oraz wysokość stawek tej pomocy, w tym:
1)
szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać wnioski o dofinansowanie i wnioski o płatność, oraz tryb składania tych wniosków;
2)
szczegółowy sposób oceny oraz terminy rozpatrywania wniosków o dofinansowanie i wniosków o płatność;
3)
katalog beneficjentów;
4)
tryb, warunki, termin zawierania umowy o dofinansowanie oraz szczegółowe wymagania, jakim powinna odpowiadać umowa o dofinansowanie.
§  2. 
Pomoc finansowa na realizację operacji w ramach współpracy jest przyznawana na przygotowanie i realizację przedsięwzięć, o których mowa w art. 35 ust. 1 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1303/2013", w tym na projekty współpracy międzyterytorialnej lub transnarodowej i techniczne wsparcie tych projektów, o których mowa w art. 64 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenia Rady (WE) nr 2328/2003, (WE) nr 861/2006, (WE) nr 1198/2006 i (WE) nr 791/2007 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1255/2011, zwanego dalej "rozporządzeniem nr 508/2014".
§  3. 
Pomoc finansową na realizację operacji w ramach współpracy przyznaje się lokalnym grupom działania, o których mowa w art. 32 ust. 2 lit. b rozporządzenia nr 1303/2013, zwanym dalej "LGD", które są stroną umowy ramowej w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (Dz. U. z 2019 r. poz. 1167), zwanej dalej "umową ramową".
§  4. 
Pomoc finansowa na realizację operacji w ramach współpracy jest przyznawana, jeżeli operacja:
1)
ma na celu:
a)
podnoszenie wartości produktów, tworzenie miejsc pracy, zachęcanie młodych ludzi i propagowanie innowacji na wszystkich etapach łańcucha dostaw produktów w sektorze rybołówstwa i akwakultury,
b)
wspieranie różnicowania działalności w ramach rybołówstwa przemysłowego i poza nim, wspieranie uczenia się przez całe życie i tworzenie miejsc pracy na obszarach rybackich i obszarach akwakultury,
c)
wspieranie i wykorzystywanie atutów środowiska na obszarach rybackich i obszarach akwakultury, w tym operacji na rzecz łagodzenia zmian klimatu,
d)
propagowanie dobrostanu społecznego i dziedzictwa kulturowego na obszarach rybackich i obszarach akwakultury, w tym dziedzictwa kulturowego rybołówstwa i akwakultury oraz morskiego dziedzictwa kulturowego,
e)
powierzenie społecznościom rybackim ważniejszej roli w rozwoju lokalnym oraz w zarządzaniu lokalnymi zasobami rybołówstwa i działalnością morską;
2)
jest zgodna ze strategią rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, o której mowa w art. 2 pkt 19 rozporządzenia nr 1303/2013, zwaną dalej "LSR", realizowaną przez LGD, i przyczyni się do osiągnięcia celu zakładanego w LSR;
3)
nie jest finansowana z udziałem innych środków publicznych w zakresie, w jakim będzie realizowana przez LGD;
4) 2
 będzie realizowana w nie więcej niż 4 etapach, a wykonanie zakresu rzeczowego zgodnie z zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji, w tym poniesienie przez LGD kosztów kwalifikowalnych operacji, nastąpi w terminie nie dłuższym niż 18 miesięcy od dnia zawarcia umowy o dofinansowanie, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., a złożenie wniosku o płatność końcową nastąpi w terminie określonym w umowie o dofinansowanie;
5)
spełnia warunki określone w rozporządzeniu dla tej operacji.
§  4a.  3
 Termin 18 miesięcy, o którym mowa w § 4 pkt 4, może zostać wydłużony w przypadku wystąpienia okoliczności niezależnych od beneficjenta, których nie można było przewidzieć na etapie zawierania umowy o dofinansowanie.
§  5. 
Pomoc finansowa na realizację operacji w ramach współpracy jest przyznawana na projekty współpracy międzyterytorialnej, o których mowa w art. 64 ust. 1 lit. a rozporządzenia nr 508/2014, jeżeli każda LGD przystępująca do projektu współpracy międzyterytorialnej zaplanowała koszty kwalifikowalne operacji realizowanej w ramach tego projektu.
§  6. 
Pomoc finansowa na realizację operacji w ramach współpracy, która polega na osiągnięciu celu, o którym mowa w § 4 pkt 1 lit. a-d, oraz inwestycji w zakresie budowy, robót budowlanych, przebudowy i remontu obiektu budowlanego w rozumieniu przepisów prawa budowlanego lub zakupu narzędzi i urządzeń lub innego wyposażenia technicznego, jest przyznawana, jeżeli operacja:
1)
przyczyni się do powstania trwałych korzyści gospodarczych;
2)
będzie zrealizowana z zapewnieniem należytych gwarancji technicznych;
3)
ma zapewnioną trwałość gospodarczą;
4)
nie wpłynie negatywnie na środowisko oraz ochronę żywych zasobów wód.
§  7. 
1. 
Trwałe korzyści gospodarcze powstają, jeżeli proponowany przez wnioskodawcę sposób finansowania i realizacji operacji nie spowoduje utraty płynności finansowej tego wnioskodawcy w okresie 3 lat, licząc od końca roku, w którym zawarto umowę o dofinansowanie.
2. 
Powstanie trwałych korzyści gospodarczych stwierdza się na podstawie informacji zawartych w uproszczonym planie biznesowym operacji.
3. 
Plan biznesowy, o którym mowa w ust. 2, wnioskodawca sporządza na formularzu, którego wzór opracowuje instytucja zarządzająca i udostępnia na administrowanej przez siebie stronie internetowej.
§  8. 
Należyte gwarancje techniczne operacji są zapewnione, jeżeli na jej realizację:
1)
zostało wydane pozwolenie na budowę albo dokonano zgłoszenia, o których mowa w przepisach prawa budowlanego, jeżeli takie pozwolenie albo zgłoszenie jest wymagane w związku z realizacją operacji;
2)
zostało wydane pozwolenie wodnoprawne na szczególne korzystanie z wód, o którym mowa w przepisach prawa wodnego, jeżeli takie pozwolenie jest wymagane w związku z realizacją operacji.
§  9. 
Realizacja operacji ma zapewnioną trwałość gospodarczą, jeżeli założono co najmniej 5-letni okres użytkowania obiektu budowlanego bezpośrednio związanego z wykonywaniem planowanej inwestycji oraz 5-letni okres eksploatacji lub użytkowania narzędzi i urządzeń lub innego wyposażenia technicznego.
§  10. 
Wpływ operacji na środowisko ustala się w postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania na środowisko planowanych przedsięwzięć, jeżeli obowiązek przeprowadzenia takiego postępowania wynika z przepisów o ochronie środowiska.
§  11. 
1. 
Pomoc finansową na realizację operacji w ramach współpracy przyznaje się w formie zwrotu poniesionych kosztów kwalifikowalnych w wysokości do 95% tych kosztów.
2. 
Pomoc finansową na realizację operacji w ramach współpracy przyznaje się do wysokości dostępnych w ramach Programu Operacyjnego "Rybactwo i Morze" środków finansowych na wsparcie i wdrażanie operacji w ramach współpracy, określonych w umowie ramowej w dniu jej zawarcia przez LGD.
3. 
Przy ustalaniu wysokości środków finansowych pozostałych do wykorzystania w ramach dostępnych środków finansowych, o którym mowa w ust. 2, uwzględnia się sumę kwot pomocy finansowej wypłaconej na zrealizowane operacje w ramach współpracy i kwot pomocy finansowej przyznanych na operacje w ramach współpracy, których realizacja nie została jeszcze zakończona.
§  12. 
1. 
Do kosztów kwalifikowalnych operacji realizowanej w ramach współpracy zalicza się koszty poniesione przez LGD od dnia przyznania pomocy finansowej z tytułu realizacji tej operacji lub jej części, w tym podatek od towarów i usług (VAT) na zasadach określonych w art. 69 ust. 3 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013.
2. 
Do kosztów kwalifikowalnych operacji realizowanej w ramach współpracy zalicza się również koszty z tytułu realizacji tej operacji lub jej części poniesione przez LGD przed dniem przyznania pomocy finansowej, lecz nie wcześniej niż w dniu zawarcia przez LGD umowy ramowej, jeżeli są spełnione warunki określone w art. 65 ust. 6 rozporządzenia nr 1303/2013.
§  13. 
Do kosztów kwalifikowalnych operacji realizowanej w ramach współpracy nie zalicza się kosztów:
1)
zakupu używanych maszyn, urządzeń lub innego sprzętu;
2)
nabycia gruntu, budynku, budowli lub prawa do dysponowania nimi;
3)
nakładów rzeczowych;
4)
pracy własnej wykonywanej przez beneficjenta będącego osobą fizyczną i pracy wolontariuszy;
5)
ogólnych realizacji operacji, w tym opłat za konsultacje i doradztwo w zakresie przygotowania przez wnioskodawcę dokumentacji niezbędnej do przyznania i rozliczenia pomocy finansowej, kosztów połączeń telefonicznych, opłat za zużytą wodę, energię elektryczną i nośniki energii, które:
a)
wyniosły powyżej 10% wartości netto operacji,
b)
nie miały bezpośredniego związku z realizacją operacji,
c)
zostały naliczone i wykazane niezgodnie ze sposobem określonym w umowie o dofinansowanie;
6)
leasingu;
7)
amortyzacji środków trwałych;
8)
związanych z konserwacją obiektów kultu religijnego i cmentarzy.
§  14. 
1. 
Wysokość poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji realizowanej w ramach współpracy ustala się na podstawie umowy, faktury lub innego równoważnego dokumentu księgowego.
2. 
Do umowy, faktury lub innego równoważnego dokumentu księgowego, o których mowa w ust. 1, dołącza się dokument potwierdzający sposób, miejsce i termin dokonania zapłaty przez beneficjenta.
§  15. 
1. 
Postępowanie w sprawie o przyznanie pomocy finansowej na realizację operacji w ramach współpracy prowadzi zarząd województwa, który jest stroną umowy ramowej zawartej przez LGD.
2. 
Prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem pomocy finansowej na realizację operacji w ramach współpracy, w tym dokonywanie czynności w ramach postępowania w sprawie o przyznanie pomocy finansowej, może być dokonywane przez upoważnionych przez zarząd województwa pracowników urzędu marszałkowskiego albo upoważnioną przez zarząd województwa wojewódzką samorządową jednostkę organizacyjną, zwaną dalej "jednostką samorządową".
3. 
W przypadku udzielenia jednostce samorządowej upoważnienia, o którym mowa w ust. 2, zarząd województwa zamieszcza informację o udzieleniu takiego upoważnienia na stronie internetowej właściwego urzędu marszałkowskiego.
§  16. 
1. 
Wniosek o dofinansowanie na operacje realizowane w ramach współpracy składa się w formie pisemnej, w postaci papierowej, osobiście albo przez upoważnioną osobę w siedzibie instytucji pośredniczącej albo w jednostce samorządowej tego samorządu województwa, z którym została zawarta umowa ramowa, albo przesyłką rejestrowaną nadaną w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu przepisów prawa pocztowego, w terminie do dnia 31 grudnia 2021 r.
2. 
Złożenie wniosku o dofinansowanie w siedzibie instytucji pośredniczącej albo w jednostce samorządowej, o której mowa w ust. 1, potwierdza się na piśmie. Potwierdzenie zawiera datę wpływu wniosku i jest opatrzone pieczęcią instytucji pośredniczącej albo jednostki samorządowej i podpisem osoby przyjmującej wniosek.
3. 
W przypadku wniosku o dofinansowanie, który został złożony przesyłką rejestrowaną nadaną w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu przepisów prawa pocztowego, dniem złożenia wniosku jest data stempla pocztowego.
§  17. 
1. 
Wniosek o dofinansowanie na operacje realizowane w ramach współpracy, poza informacjami zawartymi w art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, zwanej dalej "ustawą o EFMR", zawiera:
1)
imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania i adres osoby upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy oraz pełnomocnictwo, jeżeli zostało udzielone;
2)
numer identyfikacji podatkowej (NIP) wnioskodawcy, jeżeli został nadany, albo numer identyfikacyjny w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON), jeżeli został nadany;
3)
wnioskowaną kwotę pomocy;
4)
wskazanie LGD uczestniczących w realizacji operacji;
5)
zestawienie rzeczowo-finansowe operacji;
6)
oświadczenia lub zobowiązania wnioskodawcy związane z pomocą;
7)
informację o planowanym utworzeniu lub utrzymaniu miejsca pracy, uzasadnionych zakresem realizacji operacji - jeżeli operacja przewiduje utworzenie lub utrzymanie miejsca pracy;
8)
informację o zakładanych wskaźnikach realizacji celów operacji;
9)
informację o ubieganiu się o zaliczkę;
10)
informację o załącznikach dołączonych do wniosku.
2. 
Do wniosku o dofinansowanie dołącza się następujące dokumenty, w postaci papierowej, potwierdzające dane zawarte we wniosku o dofinansowanie niezbędne do ustalenia spełnienia warunków przyznania pomocy finansowej:
1)
umowę o wspólnej realizacji operacji w ramach współpracy zawartą ze wszystkimi LGD realizującymi tę operację, zwaną dalej "umową partnerską";
2)
pełnomocnictwo - w przypadku gdy zostało udzielone;
3)
informację o numerze wyodrębnionego rachunku bankowego LGD - w przypadku gdy LGD ubiega się o zaliczkę;
4)
zestawienie rzeczowo-finansowe operacji;
5)
dokumenty potwierdzające planowane koszty operacji, w tym kosztorys inwestorski albo otrzymane przez wnioskodawcę oferty związane z realizacją operacji - w przypadku gdy wymaga tego specyfikacja operacji;
6)
uproszczony plan biznesowy operacji - w przypadku gdy wymaga tego specyfikacja operacji;
7)
pozwolenie na budowę albo potwierdzoną przez wnioskodawcę za zgodność z oryginałem kopię zgłoszenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 lub art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186 i 1309), oraz oświadczenie wnioskodawcy o niewniesieniu sprzeciwu przez właściwy organ, w przypadku gdy na zgłoszeniu nie ma adnotacji właściwego organu o niewniesieniu sprzeciwu - w przypadku gdy wymaga tego specyfika operacji;
8)
pozwolenie wodnoprawne na szczególne korzystanie z wód, o którym mowa w przepisach prawa wodnego - w przypadku gdy wymaga tego specyfika operacji;
9)
szczegółowy opis operacji, z podaniem specyfikacji kosztów jej realizacji oraz wskazaniem źródeł jej finansowania;
10)
opis projektu kampanii promocyjnej, targów, wystaw, badania obszaru LSR lub szkoleń, na które wnioskodawca ubiega się o pomoc finansową, z podaniem specyfikacji kosztów oraz wskazaniem źródeł finansowania - w przypadku gdy wymaga tego specyfika operacji.
3. 
Umowa partnerska potwierdza dane zawarte we wniosku o dofinansowanie, jeżeli:
1)
zawiera:
a)
dane identyfikacyjne każdej LGD realizującej operację w ramach współpracy,
b)
opis celów operacji realizowanej w ramach współpracy,
c)
opis głównych zadań oraz przewidywanych rezultatów operacji realizowanej w ramach współpracy,
d)
określenie podmiotów, do których operacja realizowana w ramach współpracy jest skierowana lub których udział założono w trakcie realizacji tej operacji,
e)
określenie roli i zadań każdej z LGD uczestniczącej w realizacji operacji w ramach współpracy,
f)
określenie budżetu operacji realizowanej w ramach współpracy, z wyszczególnieniem wkładu finansowego poszczególnych LGD,
g)
zobowiązania każdej z LGD dotyczące w szczególności:
opracowania wspólnie z pozostałymi LGD wskaźników monitorowania, procedury monitorowania oraz ewaluacji operacji realizowanej w ramach współpracy,
terminowego wywiązywania się przez LGD z realizacji zadań objętych operacją realizowaną w ramach współpracy, za które LGD są odpowiedzialne,
informowania pozostałych LGD o przeszkodach w realizacji zadań objętych operacją realizowaną w ramach współpracy, w tym o ryzyku przekroczenia ustalonego terminu na realizację tych zadań,
gromadzenia i archiwizacji dokumentów dotyczących operacji realizowanej w ramach współpracy,
h)
postanowienia dotyczące warunków i trybu zmiany lub rozwiązania umowy partnerskiej;
2)
nie została zmieniona do dnia zawarcia umowy o dofinansowanie, z wyjątkiem zmian wynikających z wezwań zarządu województwa.
4. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 2, dołącza się w formie kopii potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez pracownika LGD lub pracownika urzędu marszałkowskiego albo jednostki samorządowej, lub podmiot, który wydał dokument, lub w formie kopii poświadczonych za zgodność z oryginałem przez notariusza lub przez występującego w sprawie pełnomocnika będącego radcą prawnym lub adwokatem.
§  18. 
1. 
Jeżeli we wniosku o dofinansowanie nie wskazano adresu wnioskodawcy i nie można ustalić tego adresu na podstawie posiadanych danych, zarząd województwa pozostawia wniosek o dofinansowanie bez rozpatrzenia.
2. 
Jeżeli wniosek o dofinansowanie nie został złożony w terminie albo nie została do niego dołączona umowa partnerska, zarząd województwa informuje wnioskodawcę w formie pisemnej, w postaci papierowej, o pozostawieniu wniosku o dofinansowanie bez rozpatrzenia, podając przyczyny nierozpatrzenia tego wniosku.
3. 
Jeżeli wniosek o dofinansowanie zawiera inne niż określone w ust. 1 i 2 braki, zarząd województwa wzywa wnioskodawcę w formie pisemnej, w postaci papierowej, do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
4. 
Jeżeli wnioskodawca mimo wezwania do usunięcia braków nie usunął ich w terminie, zarząd województwa ponownie wzywa wnioskodawcę w formie pisemnej, w postaci papierowej, do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
5. 
Jeżeli wnioskodawca mimo ponownego wezwania do usunięcia braków nie usunął ich w terminie określonym w ust. 4, pomocy finansowej na realizację operacji w ramach współpracy nie przyznaje się, o czym zarząd województwa informuje wnioskodawcę w formie pisemnej, w postaci papierowej, podając przyczyny nieprzyznania pomocy finansowej.
6. 
W przypadku stwierdzenia we wniosku o dofinansowanie oczywistych omyłek pisarskich lub rachunkowych zarząd województwa może je poprawić z urzędu, informując jednocześnie wnioskodawcę w formie pisemnej, w postaci papierowej, o wprowadzonych zmianach.
§  19. 
1. 
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o dofinansowanie zarząd województwa niezwłocznie wyznacza wnioskodawcy w formie pisemnej, w postaci papierowej, termin zawarcia umowy o dofinansowanie, nie dłuższy niż 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku.
2. 
W przypadku gdy wnioskodawca nie stawił się w wyznaczonym przez zarząd województwa terminie w celu zawarcia umowy o dofinansowanie albo odmówił jej podpisania, zarząd województwa odmawia przyznania pomocy finansowej na realizację operacji w ramach współpracy, chyba że wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie w innym terminie uzgodnionym z zarządem województwa, nie dłuższym niż 21 dni od dnia, na który został wyznaczony poprzedni termin zawarcia umowy.
3. 
W przypadku nieprzyznania pomocy finansowej na realizację operacji w ramach współpracy na podstawie ust. 2, zarząd województwa informuje o tym w formie pisemnej, w postaci papierowej, LGD uczestniczące w realizacji operacji w ramach współpracy oraz właściwe zarządy województw, podając przyczyny odmowy przyznania pomocy finansowej.
§  20. 
1. 
W razie uchybienia terminu wykonania przez wnioskodawcę określonych czynności w toku postępowania w sprawie przyznawania pomocy finansowej w ramach współpracy zarząd województwa, na pisemny wniosek wnioskodawcy, przywraca termin wykonania tych czynności, jeżeli wnioskodawca:
1)
złożył wniosek w terminie 14 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia;
2)
jednocześnie ze złożeniem wniosku dopełnił czynności, dla której był określony termin;
3)
uprawdopodobnił, że uchybienie terminu nastąpiło bez jego winy.
2. 
Przywrócenie terminu do złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, jest niedopuszczalne.
§  21. 
1. 
Umowa o dofinansowanie na realizację operacji w ramach współpracy, poza postanowieniami określonymi w art. 17 ust. 1 ustawy o EFMR, zawiera:
1)
wskazanie terminów złożenia wniosku o płatność oraz wypłaty pomocy finansowej;
2)
warunki zwrotu pomocy finansowej - w przypadku naruszenia przez beneficjenta przepisów o zamówieniach publicznych;
3)
informację o udzieleniu beneficjentowi zaliczki;
4)
określenie ograniczeń lub warunków obowiązujących przez 5 lat albo przez 3 lata - w przypadku operacji polegającej na utworzeniu lub utrzymaniu miejsca pracy w zakresie:
a)
przenoszenia własności lub posiadania rzeczy nabytych w ramach realizacji operacji w ramach współpracy lub sposobu ich wykorzystania,
b)
sposobu lub miejsca prowadzenia działalności związanej z przyznaną pomocą finansową,
c)
zmiany celu realizowanej operacji;
5)
zobowiązania beneficjenta do:
a)
zachowania konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców poszczególnych zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji - w przypadku gdy do ich wyboru nie mają zastosowania przepisy o zamówieniach publicznych,
b)
przedłożenia sprawozdań z realizacji operacji,
c)
prowadzenia oddzielnego systemu rachunkowości w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych lub korzystania z odpowiedniego kodu księgowego dla wszystkich transakcji związanych z operacją zgodnie z art. 125 ust. 4 lit. b rozporządzenia nr 1303/2013 albo prowadzenia zestawienia faktur lub równoważnych dokumentów księgowych na formularzu opracowanym i udostępnionym przez urząd marszałkowski albo jednostkę samorządową, jeżeli beneficjent nie jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych,
d)
osiągnięcia celu operacji realizowanej w ramach współpracy i zachowania tego celu przez:
5 lat - w przypadku operacji polegającej na inwestycji, o której mowa w § 6,
3 lata - w przypadku operacji polegającej na utworzeniu lub utrzymaniu miejsca pracy,
e)
zapewnienia trwałości operacji zgodnie z art. 71 rozporządzenia nr 1303/2013,
f)
osiągnięcia wskaźników realizacji celów operacji oraz przedłożenia dokumentów potwierdzających ich osiągnięcie w terminie wskazanym w umowie,
g)
niefinansowania kosztów kwalifikowalnych operacji z udziałem innych środków publicznych,
h)
umożliwienia przeprowadzenia kontroli związanych z przyznaną pomocą finansową przez 5 lat,
i)
przechowywania dokumentów związanych z przyznaną pomocą finansową przez 5 lat,
j)
informowania zarządu województwa o okolicznościach mogących mieć wpływ na wykonanie umowy przez 5 lat.
2. 
Pięcioletni lub trzyletni okres, którego dotyczą zobowiązania wymienione w ust. 1, liczy się od dnia dokonania płatności końcowej.
§  22. 
1. 
Zabezpieczeniem należytego wykonania przez beneficjenta zobowiązań określonych w umowie o dofinansowanie, o której mowa w § 21, jest weksel niezupełny (in blanco) wraz z deklaracją wekslową sporządzoną na formularzu udostępnionym przez zarząd województwa.
2. 
Weksel wraz z deklaracją wekslową, o których mowa w ust. 1, są:
1)
podpisywane przez beneficjenta w obecności upoważnionego pracownika urzędu marszałkowskiego albo jednostki samorządowej;
2)
składane w urzędzie marszałkowskim albo jednostce samorządowej w dniu zawarcia umowy o dofinansowanie.
§  23. 
Środki finansowe z tytułu pomocy finansowej na realizację operacji w ramach współpracy są wypłacane na warunkach określonych w umowie o dofinansowanie, o której mowa w § 21, z tym że środki te mogą być wypłacone, jeżeli beneficjent:
1)
zrealizował operację lub jej etap, w tym poniósł związane z tym koszty przed dniem złożenia wniosku o płatność obejmującego te koszty, zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu i w umowie o dofinansowanie, a także z warunkami określonymi w innych przepisach dotyczących inwestycji objętych operacją;
2)
zrealizował lub realizuje zobowiązania określone w umowie o dofinansowanie;
3)
udokumentował zrealizowanie operacji lub jej etapu, w tym poniesienie kosztów kwalifikowalnych.
§  24. 
1.  4
 Wniosek o płatność z tytułu zrealizowania operacji w ramach współpracy składa się w formie pisemnej, w postaci papierowej, osobiście albo przez upoważnioną osobę w siedzibie instytucji pośredniczącej albo w jednostce samorządowej tego samorządu województwa, z którym została zawarta umowa o dofinansowanie, o której mowa w § 21, albo przesyłką rejestrowaną nadaną w polskiej placówce pocztowej operatora pocztowego w rozumieniu art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 896, 1933 i 2042) lub w placówce podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terenie Unii Europejskiej.
2. 
Złożenie wniosku o płatność w siedzibie instytucji pośredniczącej albo w jednostce samorządowej, o której mowa w ust. 1, potwierdza się na piśmie. Potwierdzenie zawiera datę i godzinę wpływu wniosku i jest opatrzone pieczęcią instytucji pośredniczącej albo jednostki samorządowej i podpisem osoby przyjmującej wniosek.
3. 
W przypadku gdy operacja w ramach współpracy jest realizowana w etapach, wniosek o płatność będący wnioskiem o płatność pośrednią składa się po zrealizowaniu danego etapu operacji, w terminie określonym w umowie o dofinansowanie, o której mowa w § 21.
4. 
Do wniosku o płatność dołącza się następujące dokumenty, w postaci papierowej, niezbędne do ustalenia spełnienia warunków wypłaty pomocy finansowej:
1)
potwierdzone za zgodność z oryginałem przez upoważnionego pracownika urzędu marszałkowskiego albo jednostki samorządowej kopie umów, faktur lub innych równoważnych dokumentów księgowych wraz z dokumentami potwierdzającymi sposób, miejsce i termin dokonania zapłaty przez beneficjenta;
2)
dokumenty potwierdzające ukończenie kursu, szkoły, szkolenia lub otrzymanie certyfikatu - w przypadku gdy wymaga tego specyfika operacji;
3)
listę osób uczestniczących w kursach lub szkoleniach - w przypadku gdy wymaga tego specyfika operacji;
4)
dokumentację fotograficzną zrealizowanej operacji - w przypadku gdy wymaga tego specyfika operacji;
5)
wzory materiałów promocyjnych - w przypadku gdy wymaga tego specyfika operacji;
6)
wyciąg z rachunku bankowego przeznaczonego do obsługi zaliczki, zawierający informację o wysokości uzyskanych odsetek bankowych - w przypadku gdy wymaga tego specyfika operacji;
7)
pełnomocnictwo - w przypadku gdy zostało udzielone.
5. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 4, dołącza się w formie kopii potwierdzonych za zgodność z oryginałem przez pracownika LGD lub pracownika urzędu marszałkowskiego albo jednostki samorządowej, lub podmiot, który wydał dokument, lub w formie kopii poświadczonych za zgodność z oryginałem przez notariusza lub przez występującego w sprawie pełnomocnika będącego radcą prawnym lub adwokatem.
§  25. 
1. 
Jeżeli wniosek o płatność z tytułu zrealizowania operacji w ramach współpracy nie został złożony w terminie określonym w umowie o dofinansowanie, zarząd województwa wzywa beneficjenta w formie pisemnej, w postaci papierowej, do złożenia wniosku o płatność, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
2. 
Jeżeli wniosek o płatność nie został złożony w terminie, o którym mowa w ust. 1, pomocy finansowej na realizację operacji w ramach współpracy nie wypłaca się.
3. 
Jeżeli wniosek o płatność nie został prawidłowo wypełniony lub nie dołączono do niego co najmniej jednego z dokumentów, o których mowa w § 24 ust. 4, zarząd województwa wzywa beneficjenta w formie pisemnej, w postaci papierowej, do usunięcia braków lub złożenia wyjaśnień, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
4. 
Jeżeli beneficjent mimo wezwania, o którym mowa w ust. 3, nie usunął braków lub nie złożył wyjaśnień w wyznaczonym terminie, zarząd województwa ponownie wzywa beneficjenta w formie pisemnej, w postaci papierowej, do usunięcia braków lub złożenia wyjaśnień, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
5. 
Jeżeli beneficjent mimo ponownego wezwania, o którym mowa w ust. 4, nie usunął braków lub nie złożył wyjaśnień w wyznaczonym terminie:
1)
wniosek o płatność rozpatruje się w zakresie, w jakim został prawidłowo wypełniony i udokumentowany, albo
2)
pomocy finansowej nie wypłaca się, jeżeli wniosek o płatność nie może zostać rozpatrzony w zakresie poniesionych kosztów.
6. 
Zarząd województwa rozpatruje wniosek o płatność w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku przez beneficjenta.
7. 
W przypadku nierozpatrzenia wniosku o płatność w terminie, o którym mowa w ust. 6, zarząd województwa zawiadamia beneficjenta w formie pisemnej, w postaci papierowej, o przyczynach zwłoki, określając nowy termin rozpatrzenia tego wniosku, nie dłuższy jednak niż 14 dni.
8. 
Wezwanie przez właściwy zarząd województwa beneficjenta do wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy finansowej wstrzymuje bieg terminu rozpatrywania wniosku o płatność do czasu wykonania przez beneficjenta tych czynności.
9. 
Jeżeli w trakcie rozpatrywania wniosku o płatność jest niezbędne uzyskanie dodatkowych wyjaśnień lub opinii innego podmiotu lub zajdą nowe okoliczności budzące wątpliwości co do możliwości wypłaty pomocy, termin rozpatrywania wniosku o płatność wydłuża się o czas niezbędny od uzyskania tych wyjaśnień lub opinii, lub wyjaśnienia tych okoliczności, o czym właściwy zarząd województwa informuje beneficjenta w formie pisemnej, w postaci papierowej.
§  26. 
1. 
Zarząd województwa po pozytywnej ocenie wniosku o płatność, o którym mowa w § 24, niezwłocznie przekazuje zlecenie płatności Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która dokonuje tej płatności.
2. 
Zlecenie płatności zarząd województwa sporządza na podstawie zestawień poniesionych wydatków, określonych we wniosku o płatność.
3. 
Zestawienia, o których mowa w ust. 2, zarząd województwa potwierdza za zgodność ze zrealizowaną umową o dofinansowanie, o której mowa w § 21.
§  27. 
1. 
Obliczania i oznaczania terminów związanych z wykonywaniem czynności w toku postępowania w sprawie o przyznanie pomocy finansowej na realizację operacji w ramach współpracy i wypłatę środków finansowych z tytułu tej pomocy dokonuje się zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego dotyczącymi terminów.
2.  5
 Termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało złożone osobiście albo przez upoważnioną osobę albo nadane przesyłką rejestrowaną w polskiej placówce pocztowej operatora pocztowego w rozumieniu art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe lub w placówce podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terenie Unii Europejskiej, albo złożone w polskim urzędzie konsularnym.
§  28. 
1. 
Zwrotowi podlega pomoc finansowa na realizację operacji w ramach współpracy wypłacona beneficjentowi, który w szczególności:
1)
nie wypełnił zobowiązań, o których mowa w art. 10 ust. 2 rozporządzenia nr 508/2014;
2)
naruszył przepisy o zamówieniach publicznych w sposób, który miał albo mógłby mieć wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
2. 
Ustalenie kwoty pomocy finansowej, o której mowa w ust. 1, podlegającej zwrotowi następuje z uwzględnieniem rodzaju stwierdzonego uchybienia, o którym mowa w ust. 1, i postanowień umowy o dofinansowanie, o której mowa w § 21.
3. 
Dochodzenie zwrotu pomocy finansowej, o której mowa w ust. 1, wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych liczonymi od dnia wypłaty tej pomocy, następuje w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
§  29. 
1. 
W przypadku rozwiązania, połączenia z innym podmiotem, podziału lub przekształcenia wnioskodawcy będącego LGD lub wystąpienia innego zdarzenia prawnego, w wyniku którego zaistnieje następstwo prawne, następca prawny LGD nie może wstąpić do toczącego się postępowania na miejsce LGD.
2. 
W przypadku rozwiązania, połączenia z innym podmiotem, podziału lub przekształcenia beneficjenta będącego LGD lub wystąpienia innego zdarzenia prawnego, w wyniku którego zaistnieje następstwo prawne, następcy prawnemu beneficjenta nie przyznaje się pomocy finansowej na realizację operacji w ramach współpracy.
§  30. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - rybołówstwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 2324 oraz z 2018 r. poz. 100).
2 § 4 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 28 października 2022 r. (Dz.U.2022.2346) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 grudnia 2022 r.
3 § 4a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 28 października 2022 r. (Dz.U.2022.2346) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 grudnia 2022 r.
4 § 24 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 28 października 2022 r. (Dz.U.2022.2346) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 grudnia 2022 r.
5 § 27 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 28 października 2022 r. (Dz.U.2022.2346) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 grudnia 2022 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.1400 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki i tryb przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy finansowej na realizację operacji w ramach działań prowadzonych w ramach współpracy, objętych Priorytetem 4. Zwiększenie zatrudnienia i spójności terytorialnej, zawartym w Programie Operacyjnym "Rybactwo i Morze".
Data aktu: 07/03/2017
Data ogłoszenia: 29/07/2019
Data wejścia w życie: 05/04/2017