Funkcjonowanie systemu płatności.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 28 czerwca 2019 r.
w sprawie funkcjonowania systemu płatności

Na podstawie art. 19b ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami (Dz. U. z 2019 r. poz. 212) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
kryteria oceny zasad funkcjonowania systemu płatności;
2)
szczegółowy zakres informacji i danych oraz rodzaj dokumentów dołączanych do wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie systemu płatności;
3)
szczegółowy zakres informacji i danych, o których mowa w art. 17b i art. 18 ust. 6a ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami, zwanej dalej "ustawą".
§  2. 
Prezes Narodowego Banku Polskiego dokonuje oceny zasad funkcjonowania systemu płatności w oparciu o ustalenia, czy zasady te:
1)
precyzyjnie określają prawa i obowiązki podmiotu prowadzącego system płatności, uczestników oraz podmiotów, którym zostały powierzone zadania związane z funkcjonowaniem systemu płatności, w tym dostawców infrastruktury technicznej;
2)
w zakresie dostępu do systemu płatności zostały określone według obiektywnych, równych i proporcjonalnych kryteriów;
3)
uwzględniają plan ciągłości działania systemu płatności, umożliwiający utrzymanie funkcji krytycznych tego systemu;
4)
w zakresie zarządzania ryzykiem zapewniają sprawność i bezpieczeństwo funkcjonowania systemu płatności oraz systemów płatności i infrastruktury innego rodzaju, z którymi jest powiązane funkcjonowanie systemu płatności;
5)
zapewniają monitorowanie realizacji zleceń rozrachunku;
6)
zapewniają właściwe zabezpieczenie ekspozycji kredytowej podmiotu prowadzącego system płatności oraz wszystkich uczestników tego systemu;
7)
zapewniają sprawność i bezpieczeństwo funkcjonowania systemu płatności w przypadku niewykonania zobowiązań przez uczestników systemu płatności;
8)
zapewniają sprawność i bezpieczeństwo rozliczania i rozrachunku zleceń rozrachunku;
9)
nie powodują zagrożeń dla stabilności systemu finansowego, w szczególności systemu płatniczego;
10)
zapewniają skuteczność, rzetelność i przejrzystość zarządzania systemem płatności;
11)
w zakresie systemu informatycznego i stosowanych technologii zapewniają:
a)
odpowiedni poziom niezawodności systemów informatycznych i stosowanych technologii,
b)
właściwe zabezpieczenie przed nieuprawnionym dostępem lub ingerencją z zewnątrz,
c)
integralność i bezpieczeństwo przetwarzanych informacji, w tym przez stosowanie bezpiecznych, szyfrowanych kanałów komunikacji;
12)
zapewniają dostęp do informacji o prawach i obowiązkach uczestników oraz podmiotu prowadzącego system płatności oraz o ryzyku związanym z uczestnictwem w systemie płatności.
§  3. 
Dokumenty i informacje dołączane do wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie systemu płatności obejmują:
1)
nazwę, formę prawną i adres siedziby podmiotu prowadzącego system płatności;
2)
regulacje wewnętrzne określające zasady funkcjonowania systemu płatności;
3)
procedurę przekazywania uczestnikom systemu płatności oraz podmiotom, które zamierzają zostać uczestnikami tego systemu, informacji o prawach i obowiązkach uczestników systemu płatności i podmiotu prowadzącego ten system oraz o ryzyku związanym z uczestnictwem w systemie płatności;
4)
nazwę, formę prawną i adres siedziby potencjalnych uczestników systemu płatności oraz podmiotów, z którymi podmiot prowadzący system płatności zamierza współpracować, w tym w zakresie wspierania płynności tych podmiotów;
5)
typy zleceń rozrachunku przetwarzanych w systemie płatności;
6)
procedurę przetwarzania zleceń rozrachunku i dokonywania rozrachunku, wskazującą moment wprowadzenia zlecenia rozrachunku do systemu płatności oraz moment, od którego zlecenie rozrachunku nie może zostać odwołane przez jego uczestnika lub osobę trzecią;
7)
opis przepływu komunikatów w systemie płatności;
8)
opis przepływu środków pieniężnych pomiędzy uczestnikami systemu płatności, podmiotem prowadzącym system płatności i innymi podmiotami lub systemami powiązanymi;
9)
opis struktury organizacyjnej podmiotu prowadzącego system płatności, wraz z jej schematem graficznym;
10)
opis systemu kontroli wewnętrznej podmiotu prowadzącego system płatności;
11)
procedurę monitorowania i rejestrowania realizacji zleceń rozrachunku;
12)
procedurę zarządzania poszczególnymi rodzajami ryzyka występującego w związku z funkcjonowaniem systemu płatności;
13)
procedurę określającą zasady postępowania w przypadku niewykonania zobowiązań przez uczestników systemu płatności;
14)
wskazanie zidentyfikowanych funkcji krytycznych systemu płatności oraz planu ciągłości działania systemu płatności;
15)
procedurę postępowania w przypadku wystąpienia zdarzenia, o którym mowa w art. 18 ust. 6a pkt 1 ustawy, zwanego dalej "incydentem";
16)
wskazanie rozwiązań technologicznych, z uwzględnieniem architektury systemów teleinformatycznych, w tym w zakresie:
a)
produkcyjnego i zapasowego środowiska teleinformatycznego,
b)
sposobu monitorowania realizacji zleceń rozrachunku,
c)
przepływu danych,
d)
bezpieczeństwa danych i systemów;
17)
procedurę fizycznego i zdalnego zabezpieczenia przed niepowołanym dostępem do infrastruktury systemu płatności;
18)
metodykę przeprowadzania testów bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych i planu ciągłości działania;
19)
zasady dotyczące funkcjonowania systemu opłat i kar w relacjach pomiędzy wszystkimi uczestnikami systemu płatności i podmiotem prowadzącym ten system;
20)
wzory umów, o których mowa w art. 17 ust. 2 pkt 2 ustawy;
21)
wyniki audytu systemu teleinformatycznego lub operacyjnego przeprowadzonego przez podmiot zewnętrzny, jeżeli został dokonany;
22)
poświadczenia zgodności funkcjonowania systemu płatności z międzynarodowymi normami i standardami, jeżeli zostały uzyskane;
23)
oświadczenie, o którym mowa w art. 17 ust. 2 pkt 3 ustawy.
§  4. 
Dokumenty i informacje przekazywane Prezesowi Narodowego Banku Polskiego w przypadku, o którym mowa w art. 17b ustawy, obejmują dokumenty i informacje wskazane w § 3 pkt 1, 5-8, 11-16, 18, 21 i 22 w zakresie związanym z funkcjonowaniem porozumienia o międzysystemowej realizacji zleceń rozrachunku.
§  5. 
Informacja o incydencie obejmuje:
1)
nazwę podmiotu prowadzącego system płatności;
2)
nazwę systemu płatności;
3)
opis incydentu, ze wskazaniem:
a)
daty i godziny wystąpienia i zakończenia incydentu oraz jego wykrycia,
b)
przyczyny incydentu,
c)
wpływu incydentu na funkcjonalność operacyjną systemu płatności, ze wskazaniem czasu niedostępności systemu płatności,
d)
opisu przebiegu incydentu;
4)
opis skutków incydentu;
5)
opis działań podjętych w celu usunięcia skutków incydentu;
6)
planowane działania w celu zapobieżenia wystąpieniu podobnych przypadków w przyszłości.
§  6. 
1. 
Dane, o których mowa w art. 18 ust. 6a pkt 2 ustawy, obejmują kwartalne informacje, w ujęciu miesięcznym, o:
1)
dostępności operacyjnej i przepustowości systemu płatności;
2)
liczbie i wartości zleceń rozrachunku, ze wskazaniem:
a)
sesji rozliczeniowej lub rozrachunku brutto w czasie rzeczywistym,
b)
zleceń rozrachunków niezrealizowanych na koniec zamierzonego dnia roboczego systemu,
c)
krajowych i transgranicznych zleceń rozrachunku,
d)
poszczególnych uczestników,
e)
liczby i wartości zleceń płatniczych;
3)
liczbie dni operacyjnych systemu płatności;
4)
wielkości środków wykorzystanych w ramach systemu gwarantowania rozliczeń lub rozrachunku zleceń rozrachunku.
2. 
Podmiot prowadzący system płatności przekazuje na bieżąco Prezesowi Narodowego Banku Polskiego informacje o:
1)
wynikach przeprowadzonych testów warunków skrajnych, jeżeli zostały one przeprowadzone;
2)
uczestnikach pośrednich, ze wskazaniem uczestników powiązanych z takimi uczestnikami.
§  7. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. 2
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 1059).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie funkcjonowania systemu płatności (Dz. U. poz. 1060), które utraciło moc z dniem 1 maja 2019 r. zgodnie z art. 219 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej (Dz. U. poz. 650).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2019.1376

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Funkcjonowanie systemu płatności.
Data aktu: 28/06/2019
Data ogłoszenia: 24/07/2019
Data wejścia w życie: 24/07/2019