Ramowe plany nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 6 czerwca 2019 r.
w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych

Na podstawie art. 47 ust. 1a i 4a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Określa się ramowe plany nauczania dla publicznych szkół i placówek artystycznych:
1)
ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia - stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
szkoły muzycznej I stopnia - stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia - stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia;
4)
szkoły muzycznej II stopnia - stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia;
5)
liceum sztuk plastycznych - stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia;
6)
ogólnokształcącej szkoły baletowej - stanowiący załącznik nr 6 do rozporządzenia;
7)
szkoły sztuki tańca - stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia;
8)
szkoły sztuki cyrkowej - stanowiący załącznik nr 8 do rozporządzenia;
9)
policealnej szkoły muzycznej - stanowiący załącznik nr 9 do rozporządzenia;
10)
policealnej szkoły plastycznej - stanowiący załącznik nr 10 do rozporządzenia;
11)
ogniska artystycznego - stanowiący załącznik nr 11 do rozporządzenia.
2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o podstawie programowej kształcenia ogólnego, należy przez to rozumieć odpowiednio podstawę programową kształcenia ogólnego określoną w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. poz. 356, z 2018 r. poz. 1679 oraz z 2021 r. poz. 1533) albo w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz. U. poz. 467, z 2020 r. poz. 1248 oraz z 2021 r. poz. 1537).
§  2. 
1. 
Ramowy plan nauczania określa:
1)
tygodniowy, a w przypadku policealnej szkoły artystycznej - semestralny, wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
2)
tygodniowy wymiar godzin zajęć z wychowawcą, w szczególności zajęć dotyczących istotnych problemów społecznych: zdrowotnych, prawnych, finansowych, klimatycznych i ochrony środowiska - w przypadku szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne;
3)
inne zajęcia edukacyjne;
4)
tygodniowy, a w przypadku policealnej szkoły artystycznej - semestralny, wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły i ich przeznaczenie.
2. 
Minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych wynosi 2 godziny na ucznia.
§  3. 
1. 
Dyrektor szkoły, uwzględniając ramowy plan nauczania, ustala dla poszczególnych klas tygodniowy, a w przypadku policealnej szkoły artystycznej - semestralny, rozkład zajęć, w którym określa dla poszczególnych klas na danym etapie edukacyjnym wymiar godzin odpowiednio:
1)
poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego oraz zajęć z wychowawcą;
2)
poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych;
3)
innych zajęć edukacyjnych artystycznych;
4)
dodatkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli takie zajęcia są prowadzone;
5)
godzin do dyspozycji dyrektora szkoły przeznaczonych w szczególności na:
a)
zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w tym zajęć prowadzonych indywidualnie z uczniami wybitnie uzdolnionymi osiągającymi znaczące sukcesy artystyczne,
b)
zajęcia realizujące potrzeby i zainteresowania uczniów.
2. 
W tygodniowym, a w przypadku policealnej szkoły artystycznej - semestralnym, rozkładzie zajęć szkoły artystycznej uwzględnia się zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych, a w przypadku szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne również wymiar godzin:
1)
zajęć religii lub etyki zgodnie z przepisami w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach;
2)
zajęć wychowania do życia w rodzinie zgodnie z przepisami w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
3. 
W tygodniowym, a w przypadku policealnej szkoły artystycznej - semestralnym, rozkładzie zajęć dopuszcza się wprowadzenie innej niż w systemie lekcyjno-klasowym organizacji zajęć edukacyjnych, w szczególności w formie plenerów artystycznych, zielonych szkół, obozów naukowych lub artystycznych, realizacji spektakli, przedstawień, koncertów i wystaw, jeżeli ich łączny czas realizacji nie przekroczy 5 tygodni w roku szkolnym i zostanie zagwarantowane co najmniej 30 tygodni nauki w roku szkolnym.
4. 
Zajęcia w ramach udzielanej uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole są organizowane, zgodnie z przepisami w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
§  4. 
1. 
Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność można przedłużyć okres nauki:
1)
w szkole artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej:
a)
o jeden rok - na I etapie edukacyjnym,
b)
o dwa lata - na II etapie edukacyjnym;
2)
w szkole artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego - o jeden rok;
3)
w szkole artystycznej realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne - o jeden rok.
2. 
Decyzję o przedłużeniu okresu nauki uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność podejmuje rada pedagogiczna po uzyskaniu:
1)
opinii zespołu, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, z której wynika potrzeba przedłużenia uczniowi okresu nauki, w szczególności z powodu znacznych trudności w opanowaniu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego, oraz
2)
zgody rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia.
3. 
Decyzję, o której mowa w ust. 2, podejmuje się:
1)
w przypadku szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej:
a)
na I etapie edukacyjnym - nie później niż do końca roku szkolnego w klasie odpowiadającej klasie III szkoły podstawowej,
b)
na II etapie edukacyjnym - nie później niż do końca roku szkolnego w klasie odpowiadającej klasie VIII szkoły podstawowej;
2)
w przypadku szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie liceum ogólnokształcącego - nie później niż do końca roku szkolnego w ostatnim roku nauki;
3)
w przypadku szkoły artystycznej realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne - nie później niż do końca roku szkolnego w ostatnim roku nauki.
§  5. 
1. 
W szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne podział na grupy jest obowiązkowy na:
1)
obowiązkowych zajęciach z informatyki - w oddziałach liczących więcej niż 24 uczniów, z tym że liczba uczniów w grupie nie może przekraczać liczby stanowisk komputerowych w pracowni komputerowej;
2)
nie więcej niż połowie godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych - w oddziałach liczących więcej niż 30 uczniów.
2. 
Obowiązkowe zajęcia edukacyjne z języków obcych są prowadzone w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych lub międzyklasowych liczących do 24 uczniów, z tym że przy podziale na grupy uwzględnia się stopień zaawansowania znajomości języka obcego.
3. 
W szkole liczącej nie więcej niż dwa oddziały każdej klasy zajęcia z języków obcych oraz z przedmiotów ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym mogą być prowadzone w grupach, w tym w grupach międzyoddziałowych, liczących nie mniej niż 5 uczniów.
4. 
Obowiązkowe zajęcia wychowania fizycznego są prowadzone w grupach liczących do 26 uczniów. Dopuszcza się tworzenie grup międzyoddziałowych, międzyklasowych, a w zespołach szkół - także międzyszkolnych, w zależności od realizowanej formy tych zajęć. Zajęcia wychowania fizycznego, w zależności od realizowanej formy, mogą być prowadzone łącznie albo oddzielnie dla dziewcząt i chłopców.
§  6.  2
 W uzasadnionych przypadkach, na wniosek dyrektora szkoły artystycznej, specjalistyczna jednostka nadzoru, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 53 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, może wyrazić zgodę na prowadzenie zajęć w grupach o liczebności innej niż określona w załącznikach do rozporządzenia.
§  6a.  3
 Uczeń ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia może po ukończeniu klasy VI zmienić dotychczas realizowane zajęcia jako przedmiot główny - instrument główny na zajęcia rytmiki realizowane jako przedmiot główny w klasach VII i VIII. W takim przypadku uczeń w klasach VII i VIII realizuje zajęcia edukacyjne artystyczne określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia w tabeli 3.
§  7.  4
 (uchylony).
§  8. 
1. 
Ramowy plan nauczania dla ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia oraz ramowy plan nauczania dla ogólnokształcącej szkoły baletowej, określony odpowiednio w załączniku nr 3 i 6 do rozporządzenia, w zakresie dotyczącym ustalania przez dyrektora szkoły jednego przedmiotu spośród przedmiotów: filozofia, plastyka oraz język łaciński i kultura antyczna stosuje się począwszy od roku szkolnego 2020/2021. W roku szkolnym 2019/2020 dyrektor szkoły ustali jeden przedmiot spośród przedmiotów: filozofia i plastyka.
2. 
Ramowy plan nauczania dla liceum sztuk plastycznych, określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia, w zakresie dotyczącym ustalania przez dyrektora szkoły jednego przedmiotu spośród przedmiotów: filozofia, muzyka oraz język łaciński i kultura antyczna stosuje się począwszy od roku szkolnego 2020/2021. W roku szkolnym 2019/2020 dyrektor szkoły ustali jeden przedmiot spośród przedmiotów: filozofia i muzyka.
§  9. 
1. 
Począwszy od roku szkolnego 2019/2020 ramowe plany nauczania określone w rozporządzeniu stosuje się we wszystkich klasach albo semestrach publicznych szkół artystycznych oraz we wszystkich latach nauki w publicznych placówkach artystycznych.
2. 
W ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia ramowy plan nauczania określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 31 sierpnia 2016 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz. U. poz. 1408) stosuje się:
1)
w roku szkolnym 2019/2020 w klasach IV-VI;
2)
w roku szkolnym 2020/2021 w klasach V i VI;
3)
w roku szkolnym 2021/2022 w klasie VI.
3. 
W ogólnokształcącej szkole baletowej ramowy plan nauczania określony w załączniku nr 7 do rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 31 sierpnia 2016 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych stosuje się:
1)
w roku szkolnym 2019/2020 w klasach VII-IX;
2)
w roku szkolnym 2020/2021 w klasach VIII i IX;
3)
w roku szkolnym 2021/2022 w klasie IX.
4. 
W szkole sztuki cyrkowej ramowy plan nauczania określony w załączniku nr 8 do rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 6 września 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz. U. poz. 1763 oraz z 2018 r. poz. 1161) stosuje się:
1)
w roku szkolnym 2019/2020 w klasach II i III;
2)
w roku szkolnym 2020/2021 w klasie III.
§  10. 
Klasy dotychczasowego liceum plastycznego prowadzone w liceum sztuk plastycznych stosują ramowe plany nauczania określone w rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 31 sierpnia 2016 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych, do czasu zakończenia kształcenia w tych klasach.
§  11. 
1. 
Dotychczasowe ogólnokształcące szkoły sztuk pięknych stosują ramowe plany nauczania określone w rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 31 sierpnia 2016 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych, do czasu wygaśnięcia kształcenia w tych szkołach, o którym mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 26 maja 2017 r. w sprawie typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych (Dz. U. poz. 1125 oraz z 2018 r. poz. 2485).
2. 
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do klas dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych prowadzonych w liceum sztuk plastycznych, o których mowa w § 9a ust. 3 rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 26 maja 2017 r. w sprawie typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych, do czasu zakończenia kształcenia w tych klasach.
§  12. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2019 r. 5

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1  6  

RAMOWY PLAN NAUCZANIA OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ SZKOŁY MUZYCZNEJ I STOPNIA

ZAŁĄCZNIK Nr  2  7  

RAMOWY PLAN NAUCZANIA SZKOŁY MUZYCZNEJ I STOPNIA

ZAŁĄCZNIK Nr  3  8  

RAMOWY PLAN NAUCZANIA OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ SZKOŁY MUZYCZNEJ II STOPNIA

ZAJĘCIA EDUKACYJNE OGÓLNOKSZTAŁCĄCE*

4-letni cykl kształcenia

klasy I-IV

Tabela 1

Poz. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą Tygodniowy wymiar godzin w klasie Razem liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia
I II III IV
Zakres podstawowy
1 Język polski 4 4 4 4 16
2 Język obcy nowożytny 3 3 3 3 12
3 Drugi język obcy nowożytny 2 2 2 2 8
4 Filozofia lub plastyka, lub język łaciński i kultura antyczna 1 - - - 1
5 Historia 2 2 2 1 7
6 Historia i teraźniejszość 2 1 - - 3
7 Podstawy przedsiębiorczości 1 1 - - 2
8 Geografia 2 1 1 - 4
9 Biologia 2 1 1 - 4
10 Chemia 2 1 1 - 4
11 Fizyka 2 1 1 - 4
12 Matematyka 3 4 3 4 14
13 Informatyka 1 1 1 - 3
14 Wychowanie fizyczne 3 3 3 3 12
15 Edukacja dla bezpieczeństwa 1 - - - 1
16 Zajęcia z wychowawcą 1 1 1 1 4
Razem przedmioty w zakresie podstawowym i zajęcia z wychowawcą 32 26 23 18 99
Przedmioty w zakresie rozszerzonym 3 3 4 4 14
Razem na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą 35 29 27 22 113
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły 3 3
Ogółem 116
Religia/etyka
Wychowanie do życia w rodzinie
Dodatkowe zajęcia edukacyjne
Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno

-pedagogicznej

* Realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego.

Objaśnienia do tabeli 1

1. Minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi po 2 godziny na ucznia.

2. Przedmiot podstawy przedsiębiorczości jest realizowany z uwzględnieniem zagadnień związanych z pojęciem dzieła sztuki (utworu) jako autonomicznego tworu stanowiącego towar, procesu obrotu dziełami sztuki (utworami) oraz prawnych aspektów obrotu dziełami sztuki (utworami).

3. Przedmiot historia jest realizowany w klasie IV nie dłużej niż do końca stycznia w danym roku szkolnym, z zachowaniem wymiaru godzin określonego na realizację tego przedmiotu w klasie IV.

4. Na przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, poza wymiarem godzin określonym dla przedmiotów w zakresie podstawowym), wymienione w podstawie programowej kształcenia ogólnego, w czteroletnim okresie nauczania, należy przeznaczyć:

1) w przypadku języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, historii muzyki, historii sztuki, historii tańca, języka łacińskiego i kultury antycznej oraz filozofii - po 8 godzin tygodniowo;

2) w przypadku języka obcego nowożytnego, historii, geografii, biologii, chemii, fizyki, matematyki oraz informatyki - po 6 godzin tygodniowo.

5. Dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe szkoły, a także specyfikę kształcenia w szkole artystycznej, ustala z uczniem do realizacji 2 przedmioty obowiązkowe, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym.

6. Dyrektor szkoły ustala jeden przedmiot spośród przedmiotów: filozofia, plastyka oraz język łaciński i kultura antyczna, który będzie realizowany w klasie I.

7. Przedmioty w zakresie rozszerzonym, z wyjątkiem przedmiotów wymienionych w ust. 8, mogą być realizowane w klasach I-IV.

8. Realizacja przedmiotów w zakresie rozszerzonym: wiedza o społeczeństwie, historia muzyki, historia sztuki, historia tańca, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia rozpoczyna się w klasie I, II lub III.

9. Jeżeli w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych w zakresie rozszerzonym uczeń wybierze przedmiot historia muzyki, który zrealizował w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych, wymiar godzin tego przedmiotu uwzględnia się w ogólnej liczbie co najmniej 14 godzin przeznaczonych na przedmioty obowiązkowe w zakresie rozszerzonym.

10. Dyrektor szkoły na wniosek uczniów oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej), w którym tygodniowy wymiar godzin przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym jest niższy niż 14:

1) może zwiększyć liczbę godzin przeznaczonych na przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym albo

2) może przydzielić godziny na przedmioty uzupełniające, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych przedmiotów został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.

Tygodniowy wymiar godzin w czteroletnim okresie nauczania dla przedmiotu uzupełniającego wynosi co najmniej 2 godziny. Przedmioty uzupełniające ustala dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii uczniów danego oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej).

11. W przypadku przedmiotów: geografia, biologia, chemia i fizyka dopuszcza się inny przydział godzin niż wynikający z tabeli, przy założeniu, że w klasach I-IV na przedmioty te przeznaczy się łącznie 16 godzin.

12. Wymiar godzin zajęć religii lub etyki określają przepisy wydane na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 oraz z 2022 r. poz. 583).

13. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć wychowania do życia w rodzinie określają przepisy wydane na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. poz. 78, z późn. zm.).

14. Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655).

ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE

4-letni cykl kształcenia

klasy I-IV

Zawód: muzyk

Specjalność: instrumentalistyka

Tabela 2

Poz. Obowiązkowe zajęcie edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia
1 Instrument główny 9
2 Fortepian obowiązkowy od 2 1/3 do 3 2/3
3 Praca z akompaniatorem X
4 Improwizacja organowa 2
5 Zespół kameralny 2
6 Orkiestra lub chór 4
7 Kształcenie słuchu 8
8 Harmonia 6
9 Historia muzyki 8
10 Formy muzyczne 4
Razem do 46 2/3
Inne zajęcia edukacyjne X
Godziny do dyspozycji dyrektora 4

Objaśnienia do tabeli 2

Poz. 1

Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dla uczniów wybitnie uzdolnionych osiągających znaczące sukcesy artystyczne wymiar czasu zajęć instrumentu głównego może być zwiększony, nie więcej jednak niż o 45 minut tygodniowo.

Poz. 2

Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zajęcia są obowiązkowe dla wszystkich uczniów, z wyjątkiem uczniów realizujących zajęcia z fortepianu jako instrumentu głównego.

Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.

Poz. 3

W klasach I-III zajęcia z akompaniatorem są prowadzone w wymiarze od 15 do 45 minut tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia, a w klasie IV - do 2 godzin tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia. Zajęcia nie są oceniane. Zajęcia nie obowiązują uczniów klas: fortepianu, organów, akordeonu, harfy i gitary.

Poz. 4

Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zajęcia są obowiązkowe tylko dla uczniów klasy organów.

Poz. 6

Zajęcia są prowadzone w okresie nie krótszym niż 3 lata w cyklu kształcenia.

Poz. 7 i 8

Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.

Poz. 9 i 10

Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.

Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: ćwiczenia z harmonii, kontrapunkt, analizę form muzycznych, ćwiczenia z kompozycji, dyrygowanie, emisję głosu, podstawy aranżacji, zespół muzyki rozrywkowej, naukę akompaniamentu.

ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE

4-letni cykl kształcenia klasy I-IV

Zawód: muzyk

Specjalność: instrumentalistyka jazzowa

Tabela 3

Poz. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia
1 Instrument główny - jazzowy 9
2 Fortepian obowiązkowy - jazzowy 3
3 Kształcenie słuchu 8
4 Harmonia jazzowa z podstawami improwizacji 6
5 Historia jazzu z literaturą 6
6 Big-band 4
7 Combo (zespół jazzowy) 8
8 Historia muzyki 8
9 Formy muzyczne 4
10 Ćwiczenia rytmiczne 2
Razem 58
Inne zajęcia edukacyjne X
Godziny do dyspozycji dyrektora 4

Objaśnienia do tabeli 3

Poz. 1

Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zalecane jest prowadzenie zajęć w obecności innych uczniów.

Poz. 2

Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.

Zajęcia są obowiązkowe dla wszystkich uczniów, z wyjątkiem uczniów realizujących zajęcia z fortepianu jazzowego jako instrumentu głównego - jazzowego.

Poz. 3 i 4

Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.

Poz. 5 i 8-10

Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.

Poz. 6

Zajęcia są prowadzone w maksymalnym możliwym dla szkoły składzie.

Poz. 7

Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 uczniów. Zajęcia są prowadzone w każdym roku kształcenia, począwszy od klasy II.

Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: instrument dodatkowy, techniki kompozytorskie XX wieku, technikę sceniczno-studyjną, pracę z komputerem, aranżację, instrumentoznawstwo.

ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE

4-letni cykl kształcenia klasy I-IV

Zawód: muzyk

Specjalność: rytmika

Tabela 4

Poz. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia
1 Przedmiot główny - rytmika 8
2 Fortepian dla rytmiki 7 1/3
3 Improwizacja fortepianowa 8
4 Technika ruchu 2
5 Metodyka nauczania rytmiki 2
6 Kształcenie słuchu 8
7 Harmonia 6
8 Historia muzyki 8
9 Formy muzyczne 4
Razem 53 1/3
Inne zajęcia edukacyjne X
Godziny do dyspozycji dyrektora 4

Objaśnienia do tabeli 4

Poz. 2 i 3

Zajęcia są prowadzone indywidualnie.

Poz. 6 i 7

Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.

Poz. 8 i 9

Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.

Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: zespół rytmiki, ćwiczenia z harmonii, podstawy aranżacji, chór, emisję głosu, pedagogikę i psychologię.

ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE

4-letni cykl kształcenia klasy I-IV

Zawód: muzyk Specjalność: lutnictwo

Tabela 5

Poz. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia
1 Przedmiot główny - lutnictwo 8
2 Skrzypce lub inny instrument lutniczy 4
3 Kształcenie słuchu 8
4 Harmonia 6
5 Historia muzyki 8
6 Formy muzyczne 4
7 Korekta lutnicza 2
8 Projektowanie i modelowanie 4
9 Akustyka lutnicza 2
10 Historia sztuki lutniczej 2
11 Pracownia lutnicza - ćwiczenia 24
Razem 72
Inne zajęcia edukacyjne X
Godziny do dyspozycji dyrektora 4

Objaśnienia do tabeli 5

Poz. 1 i 2

Zajęcia są prowadzone indywidualnie.

Poz. 3 i 4

Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.

Poz. 5-10

Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.

Poz. 11

Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 4 uczniów.

Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: orkiestrę, chór, wiedzę o kulturze.

ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE

4-letni cykl kształcenia klasy I-IV

Zawód: muzyk

Specjalność: wokalistyka

Tabela 6

Poz. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia
1 Przedmiot główny - śpiew 9
2 Praca z akompaniatorem od 4 do 7
3 Fortepian dla wokalistów 6
4 Dykcja i recytacja 3
5 Zespół wokalny 6
6 Chór 2
7 Kształcenie słuchu 8
8 Harmonia 6
9 Historia muzyki 8
10 Formy muzyczne 4
Razem do 59
Inne zajęcia edukacyjne X
Godziny do dyspozycji dyrektora 4

Objaśnienia do tabeli 6

Poz. 1-3

Zajęcia są prowadzone indywidualnie.

Poz. 4

Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 4 do 8 uczniów.

Poz. 7 i 8

Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.

Poz. 9 i 10

Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.

Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: interpretację piosenki, elementy gry aktorskiej, konsultacje językowe, czytanie nut głosem, ruch sceniczny.

ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE

4-letni cykl kształcenia klasy I-IV

Zawód: muzyk

Specjalność: wokalistyka jazzowa

Tabela 7

Poz. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia
1 Przedmiot główny - śpiew 9
2 Fortepian dla wokalistów 3
3 Praca z akompaniatorem od 4 do 7
4 Dykcja i recytacja 4
5 Emisja głosu 2 2/3
6 Kształcenie słuchu 8
7 Combo (zespół jazzowy) 8
8 Historia jazzu z literaturą 6
9 Historia muzyki 8
10 Harmonia jazzowa z podstawami improwizacji 6
11 Formy muzyczne 4
12 Ćwiczenia rytmiczne 3
Razem do 68 2/3
Inne zajęcia edukacyjne X
Godziny do dyspozycji dyrektora 4

Objaśnienia do tabeli 7

Poz. 1 i 5

Zajęcia są prowadzone indywidualnie.

Poz. 2

Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Uczniowie zaawansowani instrumentalnie mogą zamiast zajęć z fortepianu dla wokalistów realizować zajęcia z fortepianu obowiązkowego - jazzowego.

Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.

Poz. 3

Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dopuszcza się prowadzenie zajęć z wykorzystaniem urządzeń do odtwarzania.

Poz. 4

Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 4 do 8 uczniów.

Poz. 6 i 10

Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.

Poz. 7

Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 uczniów. Zajęcia są prowadzone razem z uczniami ze specjalności instrumentalistyka jazzowa. Zajęcia są prowadzone w każdym roku kształcenia, począwszy od klasy II.

Poz. 8, 9, 11 i 12

Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.

Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: interpretację piosenki, elementy gry aktorskiej, konsultacje językowe, instrumentoznawstwo.

ZAŁĄCZNIK Nr  4  9  

RAMOWY PLAN NAUCZANIA SZKOŁY MUZYCZNEJ II STOPNIA

ZAŁĄCZNIK Nr  5  10  

RAMOWY PLAN NAUCZANIA LICEUM SZTUK PLASTYCZNYCH

ZAŁĄCZNIK Nr  6  11  

RAMOWY PLAN NAUCZANIA OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ SZKOŁY BALETOWEJ

ZAŁĄCZNIK Nr  7

RAMOWY PLAN NAUCZANIA SZKOŁY SZTUKI TAŃCA

ZAŁĄCZNIK Nr  8

RAMOWY PLAN NAUCZANIA SZKOŁY SZTUKI CYRKOWEJ

ZAŁĄCZNIK Nr  9

RAMOWY PLAN NAUCZANIA POLICEALNEJ SZKOŁY MUZYCZNEJ

ZAŁĄCZNIK Nr  10

RAMOWY PLAN NAUCZANIA POLICEALNEJ SZKOŁY PLASTYCZNEJ

ZAŁĄCZNIK Nr  11

RAMOWY PLAN NAUCZANIA OGNISKA ARTYSTYCZNEGO

1 Obecnie działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego kieruje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1951).
2 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 13 maja 2022 r. (Dz.U.2022.1068) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2022 r. - zob. § 5 rozporządzenia zmieniającego.
3 § 6a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 13 maja 2022 r. (Dz.U.2022.1068) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 czerwca 2022 r. - zob. § 5 rozporządzenia zmieniającego.
4 § 7 uchylony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 13 maja 2022 r. (Dz.U.2022.1068) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2022 r. - zob. § 5 rozporządzenia zmieniającego.
5 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 6 września 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dz. U. poz. 1763 oraz z 2018 r. poz. 1161), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 169 ust. 1 ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy - Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2245 i 2432 oraz z 2019 r. poz. 534).
6 Załącznik nr 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. d rozporządzenia z dnia 13 maja 2022 r. (Dz.U.2022.1068) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 czerwca 2022 r. - zob. § 5 rozporządzenia zmieniającego. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a-c rozporządzenia z dnia 13 maja 2022 r. (Dz.U.2022.1068) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2022 r. - zob. § 5 rozporządzenia zmieniającego. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

7 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 13 maja 2022 r. (Dz.U.2022.1068) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2022 r. - zob. § 5 rozporządzenia zmieniającego. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
8 Załącznik nr 3 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 13 maja 2022 r. (Dz.U.2022.1068) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2022 r. - zob. § 5 rozporządzenia zmieniającego.
9 Załącznik nr 4 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 13 maja 2022 r. (Dz.U.2022.1068) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2022 r. - zob. § 5 rozporządzenia zmieniającego. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
10 Załącznik nr 5 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 13 maja 2022 r. (Dz.U.2022.1068) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2022 r. - zob. § 5 rozporządzenia zmieniającego. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
11 Załącznik nr 6 zmieniony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 13 maja 2022 r. (Dz.U.2022.1068) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2022 r. - zob. § 5 rozporządzenia zmieniającego. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2021.2149 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ramowe plany nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych.
Data aktu: 06/06/2019
Data ogłoszenia: 26/11/2021
Data wejścia w życie: 01/09/2019