Dokumentowanie kontroli operacyjnej prowadzonej przez Krajową Administrację Skarbową.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU I FINANSÓW 1
z dnia 13 kwietnia 2017 r.
w sprawie dokumentowania kontroli operacyjnej prowadzonej przez Krajową Administrację Skarbową

Na podstawie art. 118 ust. 18 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1947, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób dokumentowania kontroli operacyjnej, zwanej dalej "kontrolą", prowadzonej przez funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, o których mowa w art. 113 ust. 3 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, zwanych dalej "funkcjonariuszami";
2)
sposób przechowywania i przekazywania wniosków i postanowień związanych ze stosowaniem kontroli;
3)
sposób przechowywania, przekazywania oraz przetwarzania i niszczenia materiałów uzyskanych podczas stosowania kontroli;
4)
wzory druków i rejestrów stosowanych w ramach kontroli.
§  2. 
1. 
Dokumentację kontroli stanowią:
1)
wniosek Szefa Krajowej Administracji Skarbowej do Sądu Okręgowego w Warszawie, zwanego dalej "Sądem", w sprawie zarządzenia albo przedłużenia kontroli;
2) 2
 pisemna zgoda Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego na zarządzenie albo przedłużenie kontroli;
3)
postanowienie Sądu w sprawie zarządzenia albo przedłużenia kontroli;
4) 3
 wniosek Szefa Krajowej Administracji Skarbowej do Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego o wyrażenie zgody na zarządzenie kontroli w przypadkach niecierpiących zwłoki;
5) 4
 pisemna zgoda Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego na zarządzenie kontroli w przypadkach niecierpiących zwłoki;
6)
zarządzenie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w sprawie kontroli w przypadkach niecierpiących zwłoki;
7)
wniosek Szefa Krajowej Administracji Skarbowej do Sądu o wydanie postanowienia w sprawie zgody na kontynuowanie kontroli zarządzonej w przypadkach niecierpiących zwłoki;
8)
postanowienie Sądu w sprawie zgody na kontynuowanie kontroli zarządzonej w przypadkach niecierpiących zwłoki;
9)
zażalenie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na postanowienie Sądu w przedmiocie kontroli;
10) 5
 zażalenie Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego na postanowienie Sądu w przedmiocie kontroli;
11) 6
 informacja Szefa Krajowej Administracji Skarbowej dla Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego o wynikach przeprowadzonej kontroli;
12)
zarządzenie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w sprawie komisyjnego i protokolarnego zniszczenia materiałów uzyskanych w wyniku stosowania kontroli;
13)
protokół komisyjnego zniszczenia materiałów uzyskanych w wyniku stosowania kontroli;
14) 7
 informacja Szefa Krajowej Administracji Skarbowej dla Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego o wydaniu i wykonaniu zarządzenia w sprawie zniszczenia materiałów uzyskanych w wyniku stosowania kontroli.
2. 
Dokumentację kontroli stanowią także materiały zgromadzone podczas jej stosowania, w szczególności:
1)
nośniki, na których została utrwalona treść rozmów telefonicznych lub innych przekazów informacji albo treść korespondencji lub zawartość przesyłek;
2)
kopie wykonane z nośników, o których mowa w pkt 1;
3)
dokumenty sporządzone na podstawie informacji utrwalonych na nośnikach, o których mowa w pkt 1 i 2.
3. 
Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1-8, sporządza się odpowiednio na drukach:
1)
stosowania kontroli, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
stosowania kontroli w przypadkach niecierpiących zwłoki, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
4. 
Informację, o której mowa w ust. 1 pkt 11, sporządza funkcjonariusz prowadzący sprawę, w ramach której zarządzono kontrolę, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
5. 
Wzór zarządzenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 12, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
6. 
Wzór protokołu, o którym mowa w ust. 1 pkt 13, określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
7. 
Wzór informacji, o której mowa w ust. 1 pkt 14, określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
§  3. 
1. 
Dokumenty, o których mowa w § 2 ust. 1:
1)
pkt 1-8 - sporządza się w trzech egzemplarzach;
2)
pkt 9-14 - sporządza się w dwóch egzemplarzach.
2. 
Sąd przechowuje pierwszy egzemplarz wydanych postanowień oraz wniosków Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, a także zażaleń Szefa Krajowej Administracji Skarbowej lub Prokuratora Generalnego.
3. 
Prokurator Generalny przechowuje drugi egzemplarz postanowień Sądu, wniosków Szefa Krajowej Administracji Skarbowej oraz zażaleń Prokuratora Generalnego, a także pierwszy egzemplarz informacji, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 11 i 14.
4. 
Szef Krajowej Administracji Skarbowej przechowuje w odrębnych dla każdej sprawy zbiorach dokumentów:
1)
trzeci egzemplarz postanowień Sądu oraz wniosków Szefa Krajowej Administracji Skarbowej;
2)
drugi egzemplarz zażaleń, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 9;
3)
drugi egzemplarz informacji, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 11 i 14;
4)
pierwszy egzemplarz zarządzeń, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 12;
5)
pierwszy egzemplarz protokołów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 13;
6)
pozostałą dokumentację kontroli.
5. 
Komórka organizacyjna, w której służbę pełnią funkcjonariusze, wykonująca zarządzenie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 12, przechowuje drugi egzemplarz tego zarządzenia i drugi egzemplarz protokołu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 13.
§  4. 
1. 
Przekazywanie wniosków i postanowień na drukach, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 1 i 2, odbywa się za pośrednictwem funkcjonariusza upoważnionego pisemnie przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
2. 
Upoważniony funkcjonariusz osobiście dostarcza wnioski wraz z materiałami uzasadniającymi zastosowanie kontroli do Prokuratora Generalnego oraz Sądu, a po podjęciu przez Prokuratora Generalnego decyzji w sprawie zgody oraz po wydaniu postanowienia przez Sąd odbiera je.
§  5. 
1. 
Wzór rejestru postanowień, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3 i 8, określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
2. 
Wzór rejestru pisemnych zgód, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 5, określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
3. 
Wzór rejestru wniosków i zarządzeń, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, 4, 6 i 7, określa załącznik nr 9 do rozporządzenia.
§  6. 
1. 
Wszystkie materiały zgromadzone podczas stosowania kontroli zawierające informacje mające znaczenie dla kontroli celno-skarbowej, postępowania podatkowego, postępowania w sprawach celnych lub postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe oraz przestępstwa, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 14-16 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, przekazuje się właściwemu miejscowo organowi Krajowej Administracji Skarbowej za pośrednictwem funkcjonariusza.
2. 
Wszystkie materiały zgromadzone podczas stosowania kontroli zawierające dowody pozwalające na wszczęcie postępowania albo mające znaczenie dla postępowania w sprawie o przestępstwo inne niż określone w ust. 1 Szef Krajowej Administracji Skarbowej przekazuje Prokuratorowi Generalnemu za pośrednictwem funkcjonariusza.
§  7. 
Przechowywanie dokumentów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-10, oraz materiałów zgromadzonych podczas stosowania kontroli, a także przetwarzanie tych materiałów, odbywa się w sposób uniemożliwiający dostęp do tej dokumentacji osobom nieuprawnionym.
§  8. 
1. 
Zniszczenie materiałów zgromadzonych w wyniku stosowania kontroli niezawierających dowodów pozwalających na wszczęcie postępowania w sprawie o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe albo niemających znaczenia dla kontroli celno-skarbowej, postępowania podatkowego, postępowania w sprawach celnych lub postępowania w sprawach o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, a także materiałów uzyskanych w wyniku stosowania kontroli w przypadku niecierpiącym zwłoki, co do której Sąd nie wyraził zgody na jej kontynuację, jak również materiałów, których wykorzystanie w sprawie o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe jest niedopuszczalne, przeprowadza się przez:
1)
usunięcie zapisów informacji utrwalonych na nośnikach, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 i 2, w sposób uniemożliwiający odtworzenie treści tych zapisów, w szczególności danych osobowych;
2)
całkowite zniszczenie dokumentów sporządzonych na podstawie informacji utrwalonych na nośnikach, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 i 2.
2. 
W przypadku gdy usunięcie z nośników, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 i 2, utrwalonych na nich zapisów nie jest możliwe, uszkadza się je w sposób uniemożliwiający ich odczytanie albo dokonuje się ich fizycznego zniszczenia.
§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 8

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1  9  

WZÓR DRUKU STOSOWANIA KONTROLI OPERACYJNEJ

ZAŁĄCZNIK Nr  2  10  

WZÓR DRUKU STOSOWANIA KONTROLI OPERACYJNEJ W PRZYPADKACH NIECIERPIĄCYCH ZWŁOKI

ZAŁĄCZNIK Nr  3  11  

WZÓR INFORMACJI SZEFA KRAJOWEJ ADMINISTRACJI SKARBOWEJ DLA PIERWSZEGO ZASTĘPCY PROKURATORA GENERALNEGO PROKURATORA KRAJOWEGO O WYNIKACH PRZEPROWADZONEJ KONTROLI OPERACYJNEJ

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR ZARZĄDZENIA W SPRAWIE ZNISZCZENIA MATERIAŁÓW UZYSKANYCH W WYNIKU STOSOWANIA KONTROLI OPERACYJNEJ

ZARZĄDZENIE NR ...............

............................

(klauzula tajności)

...............................

(miejscowość, data)

............................................

(nazwa organu)

............................................. Egz. nr ..........

(sygnatura literowo-cyfrowa)

ZARZĄDZENIE NR .........

Na podstawie art. 118 ust. 3 / art. 122 ust. 2 pkt 1 / art. 123 ust. 2 pkt 2*) ustawy z dnia

16 listopada 2016 o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1947, z późn. zm.)

zarządzam komisyjne i protokolarne

ZNISZCZENIE

materiałów uzyskanych w wyniku stosowania kontroli operacyjnej, prowadzonej na

podstawie postanowienia Sądu Okręgowego w Warszawie / zarządzenia Szefa Krajowej

Administracji Skarbowej*) nr ............................. z dnia ............................ w sprawie nr .........................,

pod kryptonimem*) ................................, przez ..............................., z uwagi na fakt, że:

- Sąd Okręgowy w Warszawie .............................................................. nie udzielił zgody na

(data i sygnatura postanowienia)

kontynuowanie kontroli operacyjnej zarządzonej przez Szefa Krajowej Administracji

Skarbowej w przypadkach niecierpiących zwłoki*),

- zgromadzone podczas stosowania kontroli operacyjnej materiały zawierają informacje,

o których mowa w art. 178 Kodeksu postępowania karnego*),

- zgromadzone podczas stosowania kontroli operacyjnej materiały nie zawierają dowodów

pozwalających na wszczęcie postępowania w sprawie o przestępstwo lub przestępstwo

skarbowe albo nie mają znaczenia dla kontroli celno-skarbowej, postępowania

podatkowego lub postępowania w sprawach celnych lub postępowania w sprawach

o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe*).

SZEF KRAJOWEJ

ADMINISTRACJI SKARBOWEJ

.....................................................

(podpis, data, pieczęć)

__________________________________________________________________________________

Wykonano w 2 egz.

Egz. nr 1 – Szef Krajowej Administracji Skarbowej

Egz. nr 2 – komórka organizacyjna realizująca zarządzenie w sprawie zniszczenia materiałów

Wykonał: ...................................

_________________________

*) Niepotrzebne skreślić.

Strona ....../......

.................................

(klauzula tajności)

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR PROTOKOŁU KOMISYJNEGO ZNISZCZENIA MATERIAŁÓW UZYSKANYCH W WYNIKU STOSOWANIA KONTROLI OPERACYJNEJ

PROTOKÓŁ KOMISYJNEGO ZNISZCZENIA MATERIAŁÓW UZYSKANYCH W WYNIKU STOSOWANIA KONTROLI OPERACYJNEJ

...............................................

(klauzula tajności)

.................................

(miejscowość, data)

.............................................

(nazwa komórki organizacyjnej)

............................................... Egz. nr ...........

(sygnatura literowo-cyfrowa)

PROTOKÓŁ KOMISYJNEGO ZNISZCZENIA MATERIAŁÓW

UZYSKANYCH W WYNIKU STOSOWANIA KONTROLI OPERACYJNEJ

Na podstawie zarządzenia nr ............. Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z dnia

........................ / zarządzenia nr ................ Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia ......................*)

komisja w składzie (imię, nazwisko, stanowisko służbowe członków komisji):

1. ............................................................................................................................................................

2. ............................................................................................................................................................

3. ............................................................................................................................................................

dokonała w dniu ............................ zniszczenia materiałów uzyskanych w wyniku stosowania

kontroli operacyjnej prowadzonej na podstawie postanowienia Sądu Okręgowego

w Warszawie / zarządzenia Szefa Krajowej Administracji Skarbowej*) nr ................... z dnia

...................... w sprawie nr ......................., pod kryptonimem*) ........................., przez

........................... .

Wykaz zniszczonych materiałów:

....................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................

Podpisy członków komisji:

1. .................................................. 2. .......................................... 3. ................................................

Wykonano w 2 egz.

Egz. nr 1 – Szef Krajowej Administracji Skarbowej

Egz. nr 2 – komórka organizacyjna realizująca zarządzenie w sprawie zniszczenia materiałów

Wykonał: .......................................

___________________________

*) Niepotrzebne skreślić.

Strona ...../......

..................................

(klauzula tajności)

ZAŁĄCZNIK Nr  6  12  

WZÓR INFORMACJI SZEFA KRAJOWEJ ADMINISTRACJI SKARBOWEJ DLA PIERWSZEGO ZASTĘPCY PROKURATORA GENERALNEGO PROKURATORA KRAJOWEGO O WYDANIU I WYKONANIU ZARZĄDZENIA W SPRAWIE ZNISZCZENIA MATERIAŁÓW UZYSKANYCH W WYNIKU STOSOWANIA KONTROLI OPERACYJNEJ

ZAŁĄCZNIK Nr  7

WZÓR REJESTRU POSTANOWIEŃ PROWADZONEGO PRZEZ SĄD OKRĘGOWY W WARSZAWIE

REJESTR

POSTANOWIEŃ DOTYCZĄCYCH KONTROLI OPERACYJNEJ

……………....……

(klauzula tajności)

…………………………………………………

(pieczęć nagłówkowa Sądu Okręgowego w Warszawie)

REJESTR

POSTANOWIEŃ DOTYCZĄCYCH KONTROLI OPERACYJNEJ

Zawiera kart
Założono: / /
rok miesiąc dzień
Zakończono: / /
rok miesiąc dzień

……………....................………

(klauzula tajności)

Lp. Określenie organu

wnioskującego o wydanie

postanowienia

Numer wniosku lub zarządzenia Rodzaj rozstrzygnięcia i data

wydania postanowienia

Okres, na który zarządzono

kontrolę

Inne dane
1 2 3 4 5 6

Strona ….../…..

ZAŁĄCZNIK Nr  8  13  

WZÓR REJESTRU PISEMNYCH ZGÓD PROWADZONEGO PRZEZ PIERWSZEGO ZASTĘPCĘ PROKURATORA GENERALNEGO PROKURATORA KRAJOWEGO

ZAŁĄCZNIK Nr  9  14  

WZÓR REJESTRU WNIOSKÓW I ZARZĄDZEŃ PROWADZONEGO PRZEZ SZEFA KRAJOWEJ ADMINISTRACJI SKARBOWEJ

1 Minister Rozwoju i Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Finansów (Dz. U. poz. 1595).
2 § 2 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.U.2023.2688) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2023 r.
3 § 2 ust. 1 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.U.2023.2688) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2023 r.
4 § 2 ust. 1 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.U.2023.2688) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2023 r.
5 § 2 ust. 1 pkt 10 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.U.2023.2688) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2023 r.
6 § 2 ust. 1 pkt 11 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.U.2023.2688) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2023 r.
7 § 2 ust. 1 pkt 14 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.U.2023.2688) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2023 r.
8 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 21 marca 2012 r. w sprawie dokumentowania kontroli operacyjnej prowadzonej przez wywiad skarbowy (Dz. U. poz. 383), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 256 pkt 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1948 i 2255 oraz z 2017 r. poz. 379).
9 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.U.2023.2688) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2023 r.
10 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.U.2023.2688) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2023 r.
11 Załącznik nr 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.U.2023.2688) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2023 r.
12 Załącznik nr 6 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.U.2023.2688) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2023 r.
13 Załącznik nr 8 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.U.2023.2688) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2023 r.
14 Załącznik nr 9 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 8 grudnia 2023 r. (Dz.U.2023.2688) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 grudnia 2023 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2017.828

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Dokumentowanie kontroli operacyjnej prowadzonej przez Krajową Administrację Skarbową.
Data aktu: 13/04/2017
Data ogłoszenia: 25/04/2017
Data wejścia w życie: 26/04/2017