Wprowadzenie programu mającego na celu wykrycie występowania zakażeń wirusami wywołującymi grypę ptaków na lata 2017-2019.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 4 stycznia 2017 r.
w sprawie wprowadzenia programu mającego na celu wykrycie występowania zakażeń wirusami wywołującymi grypę ptaków na lata 2017-2019

Na podstawie art. 57 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2014 r. poz. 1539, z 2015 r. poz. 266 i 470 oraz z 2016 r. poz. 1605) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wprowadza się program mający na celu wykrycie występowania zakażeń wirusami wywołującymi grypę ptaków na lata 2017-2019, który jest określony w załączniku do rozporządzenia.
§  2. 
Program, o którym mowa w § 1, stosuje się od dnia 1 stycznia 2017 r.
§  3. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM MAJĄCY NA CELU WYKRYCIE WYSTĘPOWANIA ZAKAŻEŃ WIRUSAMI WYWOŁUJĄCYMI GRYPĘ PTAKÓW (AVIAN INFLUENZA)

1. 

Identyfikacja programu

Państwo członkowskie: Rzeczpospolita Polska

Choroba: grypa ptaków (Avian influenza) u drobiu i ptaków dzikich

Okres realizacji programu: 2017-2019 r.

2. 

Realizacja programu u drobiu

2.1.1 

Organ centralny i inne organy odpowiedzialne za nadzór nad wdrażaniem programu

Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej właściwą władzą wykonawczą w zakresie realizacji programu są organy Inspekcji Weterynaryjnej, tj. Główny Lekarz Weterynarii, wojewódzki lekarz weterynarii, powiatowy lekarz weterynarii.

Obecnie funkcjonuje 16 wojewódzkich inspektoratów weterynarii oraz 305 powiatowych inspektoratów weterynarii.

Struktura oraz kompetencje organów Inspekcji Weterynaryjnej zostały określone w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1077, 1948 i 1961).

Organy Inspekcji Weterynaryjnej przy wykonywaniu swoich zadań współdziałają z organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej, Inspekcji Handlowej, Inspekcji Transportu Drogowego, Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz z organami administracji samorządowej.

Krajowe laboratorium referencyjne w zakresie badań określonych programem określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 kwietnia 2012 r. w sprawie krajowych laboratoriów referencyjnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 256 i 1692 oraz z 2016 r. poz. 1107).

Nadzór nad działalnością Głównego Lekarza Weterynarii oraz krajowych laboratoriów referencyjnych sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, który jest naczelnym organem administracji rządowej, właściwym w dziedzinie weterynarii.

Zgodnie z art. 57 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2014 r. poz. 1539, z 2015 r. poz. 266 i 470 oraz z 2016 r. poz. 1605) Główny Lekarz Weterynarii jest odpowiedzialny za opracowanie programu, a następnie nadzoruje jego realizację. Na poziomie województwa nadzór nad realizacją programu spoczywa na wojewódzkim lekarzu weterynarii.

Bezpośredni nadzór nad realizacją programu na poziomie powiatu sprawuje powiatowy lekarz weterynarii, który jest również odpowiedzialny za wykonywanie wszelkich czynności urzędowych w ramach programu.

2.1.2 

System rejestracji gospodarstw

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt powiatowy lekarz weterynarii właściwy ze względu na miejsce prowadzenia przez podmiot działalności nadzorowanej, wydając decyzję administracyjną o spełnieniu wymagań weterynaryjnych, nadaje weterynaryjny numer identyfikacyjny podmiotowi lub poszczególnym obiektom budowlanym lub miejscom, w których ta działalność ma być prowadzona, lub osobom wykonującym określone czynności w ramach tej działalności.

Podmioty prowadzące działalność nadzorowaną są obowiązane do poinformowania powiatowego lekarza weterynarii o zaprzestaniu prowadzenia określonego rodzaju działalności nadzorowanej, a także o każdej zmianie stanu prawnego lub faktycznego związanego z prowadzeniem tej działalności, w zakresie dotyczącym wymagań weterynaryjnych. Informacja taka powinna zostać przekazana w formie pisemnej w terminie siedmiu dni od dnia zaistnienia takiego zdarzenia.

Podmioty prowadzące działalność podlegającą nadzorowi organów Inspekcji Weterynaryjnej obowiązane są zapewnić spełnienie następujących wymagań weterynaryjnych: lokalizacyjnych, zdrowotnych, higienicznych, sanitarnych, organizacyjnych, technicznych lub technologicznych zabezpieczających przed zagrożeniem epizootycznym, epidemicznym lub zapewniające właściwą jakość produktów.

Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, powiatowy lekarz weterynarii prowadzi rejestr podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną.

Wzór rejestru jest określony w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.

Powiatowy lekarz weterynarii przekazuje, za pośrednictwem wojewódzkiego lekarza weterynarii, Głównemu Lekarzowi Weterynarii dane zawarte w rejestrze, a także informacje o każdej zmianie stanu faktycznego lub prawnego ujawnionego w tym rejestrze.

2.1.3 

Projekt nadzoru oparty na ocenie ryzyka lub nadzoru opartego na pobieraniu próbek reprezentatywnych

Pobieranie próbek i badania serologiczne w gospodarstwach utrzymujących drób, przeprowadza się w celu wykrycia przeciwciał na obecność wirusa grypy ptaków, zgodnie z dyrektywą Rady 2005/94/WE z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania grypy ptaków i uchylającą dyrektywę 92/40/EWG (Dz. Urz. UE L 10 z 14.01.2006, str., 16, z późn. zm.). Czynny nadzór uzupełnia systemy wczesnego wykrywania ustanowione na mocy decyzji Komisji 2005/734/WE z dnia 19 października 2005 r. ustanawiającej środki bezpieczeństwa biologicznego w celu zmniejszenia ryzyka przeniesienia wysoce zjadliwej grypy ptaków spowodowanej przez wirus grypy A podtyp H5N1 z ptaków dziko żyjących na drób i inne ptaki żyjące w niewoli oraz przewidującej system wczesnego wykrywania na obszarach szczególnego ryzyka (Dz. Urz. UE L 274 z 20.10.2005, str. 105, z późn. zm.) oraz II rozdziału podręcznika diagnostycznego dotyczącego grypy ptaków, zatwierdzonego decyzją Komisji 2006/437/WE z dnia 4 sierpnia 2006 r. zatwierdzającą podręcznik diagnostyczny dotyczący grypy ptaków, przewidziany w dyrektywie Rady 2005/94/WE (Dz. Urz. UE L 237 z 31.08.2006, str. 1)

Na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej jest przeprowadzane warstwowanie próbek do badań serologicznych na obecność wirusa grypy ptaków, tak aby próbki można było uznać za reprezentatywne dla całego państwa.

2.1.3.1 Opis przeważających populacji drobiu oraz rodzajów produkcyjnych drobiu

W związku z tym, iż na całym terytorium Polski zagęszczenie gospodarstw utrzymujących drób różnych gatunków i kategorii produkcyjnych jest znaczne, program realizowany jest na całym terytorium kraju. Wyjątek stanowią jedynie gospodarstwa utrzymujące kaczki reprodukcyjne oraz indyki reprodukcyjne, których liczba jest zróżnicowana w zależności od województwa i stosunkowo niewielka w porównaniu z innymi gatunkami drobiu.

2.2 

Populacje docelowe

W ramach realizacji programu zostaną pobrane próbki od następujących gatunków i kategorii produkcyjnych drobiu:
1)
kury nioski;
2)
kury nioski chowane na wolnym wybiegu;
3)
kury reprodukcyjne;
4)
indyki reprodukcyjne;
5)
kaczki reprodukcyjne;
6)
gęsi reprodukcyjne;
7)
indyki rzeźne;
8)
kaczki rzeźne;
9)
gęsi rzeźne;
10)
ptactwo łowne utrzymywane w warunkach fermowych (np. bażanty, kuropatwy);
11)
ptaki bezgrzebieniowe (strusie).

2.2.1 

Liczba gospodarstw, z wyjątkiem gospodarstw utrzymujących kaczki, gęsi i kaczki krzyżówki, w których pobiera się próbki

Tabela 1

Gospodarstwa utrzymujące kury reprodukcyjne

Kod

NUTS(2) 1) 2)

Łączna liczba gospodarstw 3) Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki Szacunkowa liczba próbek na

gospodarstwo

Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody Metody badania laboratoryjnego
PL11 21 3 10 60 HI (H5/H7)
PL12 183 13 10 260 HI (H5/H7)
PL21 12 1 10 20 HI (H5/H7)
PL22 39 4 10 80 HI (H5/H7)
PL31 11 1 10 20 HI (H5/H7)
PL32 7 1 10 20 HI (H5/H7)
PL33 3 1 10 20 HI (H5/H7)
PL34 29 3 10 60 HI (H5/H7)
PL41 89 10 10 200 HI (H5/H7)
PL42 60 8 10 160 HI (H5/H7)
PL43 8 1 10 20 HI (H5/H7)
PL51 35 4 10 80 HI (H5/H7)
PL52 10 1 10 20 HI (H5/H7)
PL61 34 4 10 80 HI (H5/H7)
PL62 11 1 10 20 HI (H5/H7)
PL63 33 4 10 80 HI (H5/H7)
SUMA 585 60 1200

Tabela 2

Gospodarstwa utrzymujące kury nioski

Kod

NUTS(2) 1) 2)

Łączna liczba gospodarstw 3) Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki Szacunkowa liczba próbek na

gospodarstwo

Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody Metody badania laboratoryjnego
PL11 183 8 10 160 HI (H5/H7)
PL12 205 9 10 180 HI (H5/H7)
PL21 79 5 10 100 HI (H5/H7)
PL22 99 5 10 100 HI (H5/H7)
PL31 24 2 10 40 HI (H5/H7)
PL32 22 2 10 40 HI (H5/H7)
PL33 3 1 10 20 HI (H5/H7)
PL34 22 2 10 40 HI (H5/H7)
PL41 200 9 10 180 HI (H5/H7)
PL42 9 1 10 20 HI (H5/H7)
PL43 42 3 10 60 HI (H5/H7)
PL51 77 5 10 100 HI (H5/H7)
PL52 14 1 10 20 HI (H5/H7)
PL61 23 2 10 40 HI (H5/H7)
PL62 6 1 10 20 HI (H5/H7)
PL63 65 4 10 80 HI (H5/H7)
SUMA 1073 60 1200

Tabela 3

Gospodarstwa utrzymujące kury nioski chowane na wolnym wybiegu

Kod

NUTS(2)1 ) 2)

Łączna liczba

gospodarstw3)

Łączna liczba

gospodarstw,

z których należy pobrać próbki

Szacunkowa

liczba próbek

na

gospodarstwo

Szacunkowa

łączna liczba

wykonanych testów według danej metody

Metody badania

laboratoryjnego

PL11 21 5 10 100 HI (H5/H7)
PL12 39 10 10 200 HI (H5/H7)
PL21 6 1 10 20 HI (H5/H7)
PL22 21 5 10 100 HI (H5/H7)
PL31 14 3 10 60 HI (H5/H7)
PL32 1 1 10 20 HI (H5/H7)
PL33 5 1 10 20 HI (H5/H7)
PL34 3 1 10 20 HI (H5/H7)
PL41 11 3 10 60 HI (H5/H7)
PL42 2 1 10 20 HI (H5/H7)
PL43 14 3 10 60 HI (H5/H7)
PL51 36 10 10 200 HI (H5/H7)
PL52 3 1 10 20 HI (H5/H7)
PL61 13 3 10 60 HI (H5/H7)
PL62 13 3 10 60 HI (H5/H7)
PL63 7 2 10 40 HI (H5/H7)
SUMA 209 53 1060

Tabela 4

Gospodarstwa utrzymujące indyki rzeźne

Kod

NUTS(2) 1) 2)

Łączna liczba gospodarstw 3) Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki Szacunkowa liczba próbek na

gospodarstwo

Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody Metody badania laboratoryjnego
PL11 19 2 10 40 HI (H5/H7)
PL12 119 8 10 160 HI (H5/H7)
PL21 10 1 10 20 HI (H5/H7)
PL22 9 1 10 20 HI (H5/H7)
PL31 61 5 10 100 HI (H5/H7)
PL32 4 1 10 20 HI (H5/H7)
PL33 3 1 10 20 HI (H5/H7)
PL34 39 3 10 60 HI (H5/H7)
PL41 110 8 10 160 HI (H5/H7)
PL42 9 1 10 20 HI (H5/H7)
PL43 158 8 10 160 HI (H5/H7)
PL51 47 4 10 80 HI (H5/H7)
PL52 4 1 10 20 HI (H5/H7)
PL61 33 3 10 60 HI (H5/H7)
PL62 509 12 10 240 HI (H5/H7)
PL63 11 1 10 20 HI (H5/H7)
SUMA 1145 60 1200

Tabela 5

Gospodarstwa utrzymujące indyki reprodukcyjne

Kod

NUTS(2) 1) 2)

Łączna liczba gospodarstw 3) Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki Szacunkowa liczba próbek na

gospodarstwo

Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody Metody badania laboratoryjnego
PL11 0 0 10 0 HI (H5/H7)
PL12 1 1 10 20 HI (H5/H7)
PL21 0 0 10 0 HI (H5/H7)
PL22 0 0 10 0 HI (H5/H7)
PL31 0 0 10 0 HI (H5/H7)
PL32 0 0 10 0 HI (H5/H7)
PL33 0 0 10 0 HI (H5/H7)
PL34 0 0 10 0 HI (H5/H7)
PL41 0 0 10 0 HI (H5/H7)
PL42 0 0 10 0 HI (H5/H7)
PL43 0 0 10 0 HI (H5/H7)
PL51 0 0 10 0 HI (H5/H7)
PL52 1 1 10 20 HI (H5/H7)
PL61 0 0 10 0 HI (H5/H7)
PL62 16 16 10 320 HI (H5/H7)
PL63 0 0 10 0 HI (H5/H7)
SUMA 18 18 360

Tabela 6

Gospodarstwa utrzymujące strusie

Kod

NUTS(2) 1) 2)

Łączna liczba gospodarstw 3) Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki Szacunkowa liczba próbek na

gospodarstwo

Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody Metody badania laboratoryjnego
PL11 2 2 5 20 HI (H5/H7)
PL12 4 3 5 30 HI (H5/H7)
PL21 3 2 5 20 HI (H5/H7)
PL22 9 7 5 70 HI (H5/H7)
PL31 1 1 5 10 HI (H5/H7)
PL32 0 0 5 0 HI (H5/H7)
PL33 0 0 5 0 HI (H5/H7)
PL34 6 5 5 50 HI (H5/H7)
PL41 4 3 5 30 HI (H5/H7)
PL42 3 2 5 20 HI (H5/H7)
PL43 6 5 5 50 HI (H5/H7)
PL51 2 2 5 20 HI (H5/H7)
PL52 2 2 5 20 HI (H5/H7)
PL61 6 5 5 50 HI (H5/H7)
PL62 2 2 5 20 HI (H5/H7)
PL63 1 1 5 10 HI (H5/H7)
SUMA 51 42 420

Tabela 7

Gospodarstwa utrzymujące ptaki łowne

Kod

NUTS(2) 1) 2)

Łączna liczba gospodarstw 3) Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki Szacunkowa liczba próbek na gospodarstwo Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody Metody badania laboratoryjnego
PL11 1 1 10 20 HI (H5/H7)
PL12 12 9 10 180 HI (H5/H7)
PL21 1 1 10 20 HI (H5/H7)
PL22 3 1 10 20 HI (H5/H7)
PL31 4 3 10 60 HI (H5/H7)
PL32 0 0 10 0 HI (H5/H7)
PL33 3 1 10 20 HI (H5/H7)
PL34 1 1 10 20 HI (H5/H7)
PL41 6 4 10 80 HI (H5/H7)
PL42 0 0 10 0 HI (H5/H7)
PL43 8 6 10 120 HI (H5/H7)
PL51 5 3 10 60 HI (H5/H7)
PL52 4 3 10 60 HI (H5/H7)
PL61 9 7 10 140 HI (H5/H7)
PL62 2 1 10 20 HI (H5/H7)
PL63 1 1 10 20 HI (H5/H7)
SUMA 60 42 840
Ogólna liczba

(drób)

3 141 335 6 280

1) Kod NUTS(2) - ang. Nomenclature of Units for Territorial Statistics- standard geokodowania przyjęty w Unii Europejskiej na potrzeby identyfikowania statystycznych jednostek terytorialnych, gdzie poszczególne kody oznaczają odpowiednio: PL51 - woj. dolnośląskie, PL61 - woj. kujawsko-pomorskie, PL31 - woj. lubelskie, PL43 - woj. lubuskie, PL11 - woj. łódzkie, PL21 - woj. małopolskie, PL12 - woj. mazowieckie, PL52 - woj. opolskie, PL32 - woj. podkarpackie, PL34 - woj. podlaskie, PL63 - woj. pomorskie, PL22 - woj. śląskie, PL33 - woj. świętokrzyskie, PL62 - woj. warmińsko-mazurskie, PL41 - woj. wielkopolskie, PL42 - woj. zachodniopomorskie.

2) Położenie gospodarstwa pochodzenia. Jeżeli nie można użyć kodu NUTS(2) należy określić położenie w stopniach długości i szerokości geograficznej.

3) Łączna liczba gospodarstw jednej kategorii drobiu w danym regionie NUTS(2).

2.2.2 

Liczba gospodarstw utrzymujących kaczki, gęsi i kaczki krzyżówki, w których pobiera się próbki

Tabela 8

Gospodarstwa utrzymujące kaczki rzeźne

Kod

NUTS(2) 1) 2)

Łączna liczba gospodarstw 3) Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki Szacunkowa liczba próbek na

gospodarstwo

Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody Metody badania laboratoryjnego
PL11 72 15 20 600 HI (H5/H7)
PL12 29 8 20 320 HI (H5/H7)
PL21 1 1 20 40 HI (H5/H7)
PL22 18 4 20 160 HI (H5/H7)
PL31 65 15 20 600 HI (H5/H7)
PL32 0 0 20 0 HI (H5/H7)
PL33 8 2 20 80 HI (H5/H7)
PL34 2 1 20 40 HI (H5/H7)
PL41 135 30 20 1200 HI (H5/H7)
PL42 1 1 20 40 HI (H5/H7)
PL43 17 4 20 160 HI (H5/H7)
PL51 10 3 20 120 HI (H5/H7)
PL52 0 0 20 0 HI (H5/H7)
PL61 9 3 20 120 HI (H5/H7)
PL62 6 2 20 80 HI (H5/H7)
PL63 3 1 20 40 HI (H5/H7)
SUMA 376 90 3600

Tabela 9

Gospodarstwa utrzymujące kaczki reprodukcyjne

Kod

NUTS(2) 1) 2)

Łączna liczba gospodarstw 3) Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki Szacunkowa liczba próbek na

gospodarstwo

Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody Metody badania laboratoryjnego
PL11 1 1 20 40 HI (H5/H7)
PL12 1 1 20 40 HI (H5/H7)
PL21 0 0 20 0 HI (H5/H7)
PL22 1 1 20 40 HI (H5/H7)
PL31 6 5 20 200 HI (H5/H7)
PL32 0 0 20 0 HI (H5/H7)
PL33 0 0 20 0 HI (H5/H7)
PL34 0 0 20 0 HI (H5/H7)
PL41 37 30 20 1200 HI (H5/H7)
PL42 0 0 20 0 HI (H5/H7)
PL43 1 1 20 40 HI (H5/H7)
PL51 0 0 20 0 HI (H5/H7)
PL52 0 0 20 0 HI (H5/H7)
PL61 5 4 20 160 HI (H5/H7)
PL62 4 3 20 120 HI (H5/H7)
PL63 1 1 20 40 HI (H5/H7)
SUMA 57 47 1880

Tabela 10

Gospodarstwa utrzymujące gęsi rzeźne

Kod

NUTS(2) 1) 2)

Łączna liczba

gospodarstw 3)

Łączna liczba

gospodarstw, z których należy pobrać próbki

Szacunkowa

liczba próbek na

gospodarstwo

Szacunkowa

łączna liczba wykonanych testów według danej metody

Metody badania

laboratoryjnego

PL11 219 17 20 680 HI (H5/H7)
PL12 140 12 20 480 HI (H5/H7)
PL21 9 1 20 40 HI (H5/H7)
PL22 19 2 20 80 HI (H5/H7)
PL31 162 12 20 480 HI (H5/H7)
PL32 29 3 20 120 HI (H5/H7)
PL33 60 6 20 240 HI (H5/H7)
PL34 103 10 20 400 HI (H5/H7)
PL41 97 10 20 400 HI (H5/H7)
PL42 7 1 20 40 HI (H5/H7)
PL43 29 3 20 120 HI (H5/H7)
PL51 7 1 20 40 HI (H5/H7)
PL52 10 1 20 40 HI (H5/H7)
PL61 40 4 20 160 HI (H5/H7)
PL62 64 6 20 240 HI (H5/H7)
PL63 8 1 20 40 HI (H5/H7)
SUMA 1003 90 3600

Tabela 11

Gospodarstwa utrzymujące gęsi reprodukcyjne

Kod

NUTS(2) 1) 2)

Łączna liczba gospodarstw 3) Łączna liczba gospodarstw, z których należy pobrać próbki Szacunkowa liczba próbek na

gospodarstwo

Szacunkowa łączna liczba wykonanych testów według danej metody Metody badania laboratoryjnego
PL11 18 6 20 240 HI (H5/H7)
PL12 5 2 20 80 HI (H5/H7)
PL21 11 5 20 200 HI (H5/H7)
PL22 2 1 20 40 HI (H5/H7)
PL31 24 12 20 480 HI (H5/H7)
PL32 1 1 20 40 HI (H5/H7)
PL33 0 0 20 0 HI (H5/H7)
PL34 12 5 20 200 HI (H5/H7)
PL41 26 12 20 480 HI (H5/H7)
PL42 3 1 20 40 HI (H5/H7)
PL43 4 1 20 40 HI (H5/H7)
PL51 4 1 20 40 HI (H5/H7)
PL52 1 1 20 40 HI (H5/H7)
PL61 46 21 20 840 HI (H5/H7)
PL62 18 6 20 240 HI (H5/H7)
PL63 11 5 20 200 HI (H5/H7)
SUMA 186 80 3200
Ogólna liczba (kaczki + gęsi) 1 622 307 12 280
Ogólna liczba (drób +

kaczki/gęsi)

4 763 642 18 560

1) Kod NUTS(2) - ang. Nomenclature of Units for Territorial Statistics- standard geokodowania przyjęty w Unii Europejskiej na potrzeby identyfikowania statystycznych jednostek terytorialnych, gdzie poszczególne kody oznaczają odpowiednio: PL51 - woj. dolnośląskie, PL61 - woj. kujawsko-pomorskie, PL31 - woj. lubelskie, PL43 - woj. lubuskie, PL11 - woj. łódzkie, PL21 - woj. małopolskie, PL12 - woj. mazowieckie, PL52 - woj. opolskie, PL32 - woj. podkarpackie, PL34 - woj. podlaskie, PL63 - woj. pomorskie, PL22 - woj. śląskie, PL33 - woj. świętokrzyskie, PL62 - woj. warmińsko-mazurskie, PL41 - woj. wielkopolskie, PL42-woj. zachodniopomorskie.

2) Położenie gospodarstwa pochodzenia. Jeżeli nie można użyć kodu NUTS(2) należy określić położenie w stopniach długości i szerokości geograficznej.

3) Łączna liczba gospodarstw jednej kategorii drobiu w danym regionie NUTS(2).

2.3 

Procedury pobierania próbek, okres pobierania oraz częstotliwość badań

Okres pobierania próbek do badań serologicznych w gospodarstwie jest zbieżny z okresem produkcji sezonowej dla każdej kategorii produkcyjnej drobiu, a pobieranie próbek można przeprowadzić również w rzeźni. W celu zwiększenia skuteczności oraz unikania niepotrzebnej obecności osób trzecich na terenie gospodarstwa, pobieranie próbek odbywa się w miarę możliwości jednocześnie z pobieraniem próbek do innych celów, w szczególności w ramach programów kontroli zakażeń bakteriami Salmonella.

Badanie metodą wirusologiczną na obecność wirusa grypy ptaków stosowane jest wyłącznie w przypadku uzyskania dodatnich wyników badań serologicznych. Pobieranie próbek w gospodarstwach odbywa się od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia roku realizacji programu.

2.4 

Badania laboratoryjne

Badanie próbek odbywa się w Laboratorium Zakładu Chorób Drobiu w Państwowym Instytucie Weterynaryjnym - Państwowym Instytucie Badawczym w Puławach, które jest krajowym laboratorium referencyjnym, o którym mowa w art. 33 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (Dz. Urz. UE L 165 z 30.04.2004, str. 1, z późn. zm. - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 45, str. 200).

Powyższe laboratorium zostało wyznaczone jako krajowe laboratorium referencyjne dla grypy ptaków na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 kwietnia 2012 r. w sprawie krajowych laboratoriów referencyjnych.

Badania laboratoryjne przeprowadza się zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym ustanawiającym procedury diagnostyczne służące do potwierdzenia oraz rozpoznawania różnicowego grypy ptaków.

Wszystkie dodatnie wyniki badań serologicznych są potwierdzane w Krajowym Laboratorium Referencyjnym ds. Grypy Ptaków w Państwowym Instytucie Weterynaryjnym - Państwowym Instytucie Badawczym w Puławach metodą hamowania hemaglutynacji, z użyciem wyznaczonych szczepów dostarczonych przez Wspólnotowe Laboratorium Referencyjne ds. Grypy Ptaków:

1) dla podtypu H5:

a) wstępne badanie przy użyciu szczepu teal/England/7894/06 (H5N3),

b) badanie wszystkich próbek dodatnich przy użyciu szczepu chicken/Scotland/59 (H5N1) celem wyeliminowania przeciwciał reagujących krzyżowo z N3;

2) dla podtypu H7:

a) wstępne badanie przy użyciu szczepu Turkey/England/647/77 (H7N7);

b) badanie wszystkich próbek dodatnich przy użyciu szczepu African starling/983/79 (H7N1) celem wyeliminowania przeciwciał reagujących krzyżowo z N7.

Następstwem wszystkich dodatnich wyników badań serologicznych jest dochodzenie epidemiologiczne w gospodarstwie oraz ponowne pobranie próbek do badań wirusologicznych w celu określenia, czy w danym gospodarstwie występuje aktywne zakażenie wirusem grypy ptaków.

Wszystkie izolaty wirusa grypy ptaków przekazuje się do Wspólnotowego Laboratorium Referencyjnego ds. Grypy Ptaków zgodnie z prawem Unii Europejskiej oraz do krajowych laboratoriów referencyjnych zgodnie z zasadami określonymi w załączniku VIII do dyrektywy Rady 2005/94/WE z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania grypy ptaków i uchylającej dyrektywę 92/40/EWG, jeżeli nie ma zastosowania odstępstwo przewidziane w rozdziale V ust. 4 lit. d podręcznika diagnostycznego. Wirusy podtypu H5/H7 zostają niezwłocznie przesłane do Wspólnotowego Laboratorium Referencyjnego ds. Grypy Ptaków i poddane standardowym badaniom klasyfikującym (sekwencjonowanie nukleotydów/IVPI) zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym.

3. 

Realizacja programu u dzikiego ptactwa

3.1.1 

Organ centralny i inne organy odpowiedzialne za nadzór nad wdrażaniem programu oraz współpracę z epidemiologami, ornitologami, myśliwymi.

Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej właściwą władzą wykonawczą w zakresie realizacji programu są organy Inspekcji Weterynaryjnej, tj. Główny Lekarz Weterynarii, wojewódzki lekarz weterynarii, powiatowy lekarz weterynarii.

Obecnie funkcjonuje 16 wojewódzkich inspektoratów weterynarii oraz 305 powiatowych inspektoratów weterynarii.

Struktura oraz kompetencje organów Inspekcji Weterynaryjnej zostały określone w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej.

Nadzór nad działalnością Głównego Lekarza Weterynarii oraz krajowych laboratoriów referencyjnych sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, który jest naczelnym organem administracji rządowej, właściwym w dziedzinie weterynarii. Zgodnie z art. 57 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, Główny Lekarz Weterynarii jest odpowiedzialny za opracowanie programu, a następnie nadzoruje jego realizację. Na poziomie województwa nadzór nad realizacją programu spoczywa na wojewódzkim lekarzu weterynarii. Bezpośredni nadzór nad realizacją programu na poziomie powiatu sprawuje powiatowy lekarz weterynarii, który jest również odpowiedzialny za wykonywanie wszelkich czynności urzędowych w ramach programu.

Pobieranie próbek do badań jest organizowane i nadzorowane przez Inspekcję Weterynaryjną.

Do celów realizacji programu, pomocy w określaniu gatunków i optymalizacji pobierania próbek, stosownie do sytuacji krajowej, zapewnia się ścisłą współpracę organów Inspekcji Weterynaryjnej z epidemiologami, ornitologami i właściwym organem ds. ochrony przyrody.

3.1.2 

Obszary geograficzne i administracyjne, na których program zostanie wdrożony

Nadzór oparty na ryzyku jest wdrażany przez prowadzenie badań laboratoryjnych przeprowadzanych u konającego dzikiego ptactwa oraz padłych ptaków, jako system nadzoru biernego na terytorium całego kraju.

W szczególności nadzorem tym objęte jest dzikie ptactwo, zwłaszcza migrujące dzikie ptactwo wodne, które objęte jest wyższym ryzykiem zakażenia i przeniesienia wirusa HPAI podtypu H5N1 tzw. "gatunki docelowe".

Nadzorem objęte są obszary w pobliżu mórz, jezior i dróg wodnych, na których znaleziono padłe ptaki, zwłaszcza jeżeli obszary te znajdują się w pobliżu gospodarstw.

Jeżeli wymaga tego sytuacja epidemiologiczna w odniesieniu do wirusa HPAI podtypu H5N1, nadzór jest uzupełniany przez działania uświadamiające oraz aktywne poszukiwanie i monitorowanie dzikiego ptactwa padłego lub konającego, w szczególności ptaków należących do gatunków docelowych. Powodem może być wykrycie wirusa HPAI podtypu H5N1 u drobiu lub dzikiego ptactwa w sąsiadujących państwach członkowskich Unii Europejskiej i państwach trzecich lub w państwach, przez terytorium których przebiegają szlaki migracyjne dzikich ptaków. W takim przypadku uwzględnia się szczegółowe trasy migracji oraz gatunki dzikiego ptactwa.

3.2 

Czynniki ryzyka oraz populacje docelowe

Nadzór oparty na ryzyku jest wdrażany przez prowadzenie badań laboratoryjnych przeprowadzanych u konającego dzikiego ptactwa oraz padłych ptaków, jako system nadzoru biernego.

W szczególności nadzorem tym objęte jest dzikie ptactwo, zwłaszcza migrujące dzikie ptactwo wodne, które objęte jest wyższym ryzykiem zakażenia i przeniesienia wirusa HPAI podtypu H5N1 tzw. "gatunki docelowe".

Nadzorem objęte są obszary w pobliżu mórz, jezior i dróg wodnych, na których znaleziono padłe ptaki, zwłaszcza jeżeli obszary te znajdują się w pobliżu gospodarstw.

Jeżeli wymaga tego sytuacja epidemiologiczna w odniesieniu do wirusa HPAI podtypu H5N1, nadzór jest uzupełniany przez działania uświadamiające oraz aktywne poszukiwanie i monitorowanie dzikiego ptactwa padłego lub konającego, w szczególności ptaków należących do gatunków docelowych. Powodem może być wykrycie wirusa HPAI podtypu H5N1 u drobiu lub dzikiego ptactwa w sąsiadujących państwach członkowskich Unii Europejskiej i państwach trzecich lub w państwach, przez terytorium których przebiegają szlaki migracyjne dzikich ptaków. W takim przypadku uwzględnia się szczegółowe trasy migracji oraz gatunki dzikiego ptactwa.

W ramach monitoringu biernego planuje się przebadanie około 50 próbek od ptaków padłych z terenu całego kraju.

Wskazaniem do monitoringu biernego jest stwierdzenie przypadków ponadnormatywnej (wyraźnie zwiększonej) śmiertelności i/lub klinicznych zachorowań u ptaków dzikich, zwłaszcza:

1) wśród "gatunków docelowych", a także innych ptaków mających z nimi kontakt;

2) w miejscach ostoi/zatrzymywania się ptaków w okresie wędrówki wiosennej i jesiennej;

3) w miejscach mieszania się dużej liczby ptaków migrujących różnych gatunków, głównie "gatunków docelowych";

4) w sąsiedztwie gospodarstw/ferm drobiu domowego;

5) w pobliżu tras przelotów ptaków migrujących.

Wykaz gatunków dzikiego ptactwa, od których pobiera się próbki do badań na obecność grypy ptaków ("gatunki docelowe")

Lp. Nazwa naukowa Nazwa zwyczajowa
1 Accipiter gentilis Jastrząb gołębiarz
2 Accipiter nisus Krogulec
3 Anas acuta Rożeniec
4 Anas clypeata Płaskonos
5 Anas crecca Cyraneczka
6 Anas penelope Świstun
7 Anas platyrhynchos Kaczka krzyżówka
8 Anas querquedula Cyranka
9 Anas strepera Krakwa
10 Anser albifrons albifrons Gęś białoczelna (europejska rasa)
11 Anser anser Gęś gęgawa
12 Anser brachyrhynchus Gęś krótkodzioba
13 Anser erythropus Gęś mała
14 Anser fabalis Gęś zbożowa
15 Ardea cinerea Czapla siwa
16 Aythya ferina Głowienka
17 Aythya fuligula Czernica
18 Branta bernicla Bernikla obrożna
19 Branta canadensis Bernikla kanadyjska
20 Branta leucopsis Bernikla białolica
21 Branta ruficollis Bernikla rdzawoszyja
22 Bubo bubo Puchacz
23 Buteo buteo Myszołów zwyczajny
24 Buteo lagopus Myszołów włochaty
25 Cairina moschata Piżmówka amerykańska
26 Ciconia ciconia Bocian biały
27 Circus aeruginosus Błotniak stawowy
28 Cygnus columbianus Łabędź czarnodzioby
29 Cygnus cygnus Łabędź krzykliwy
30 Cygnus olor Łabędź niemy
31 Falco peregrinus Sokół wędrowny
32 Falco tinnunculus Pustułka
33 Fulica atra Łyska
34 Larus canus Mewa pospolita
35 Larus ridibundus Mewa śmieszka
36 Limosa limosa Rycyk
37 Marmaronetta angustirostris Marmurka
38 Mergus albellus Tracz bielaczek
39 Milvus migrans Kania czarna
40 Milvus milvus Kania ruda
41 Netta rufina Hełmiatka
42 Phalacrocorax carbo Kormoran czarny
43 Philomachus pugnax Batalion
44 Pica pica Sroka
45 Pluvialis apricaria Siewka złota
46 Podiceps cristatus Perkoz dwuczuby
47 Podiceps nigricollis Perkoz zausznik
48 Porphyrio porphyrio Modrzyk
49 Tachybaptus ruficollis Perkozek
50 Vanellus vanellus Czajka

3.2.1 

Dzikie ptaki w szczególności gatunki docelowe

Kod NUTS (2) Liczba ptaków, od których zostaną pobrane próbki Liczba próbek pobranych w ramach biernego nadzoru Metoda badania laboratoryjnego Liczba wykonanych testów według danej metody
Całe terytorium kraju 50 50 PCR 50

3.3 

Procedury pobierania próbek do badań laboratoryjnych

Procedury pobierania próbek przeprowadza się zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym.

Próbki pobiera się z kloaki i tchawicy lub jamy dziobowo-gardłowej albo z tkanek ptaków dzikich padłych lub konających do badań metodą PCR lub izolacji wirusa.

Podczas przechowywania i transportu próbek podejmuje się szczególne środki ostrożności zgodnie z rozdziałem IV ust. 5 i 6 podręcznika diagnostycznego. Wszystkie izolaty wirusa grypy ptaków wykrytego u dzikiego ptactwa przekazuje się do Wspólnotowego Laboratorium Referencyjnego ds. Grypy Ptaków, jeżeli nie ma zastosowania odstępstwo przewidziane w rozdziale V ust. 4 lit. d podręcznika diagnostycznego. Wirusy podtypu H5/H7 zostają niezwłocznie przesłane do Wspólnotowego Laboratorium Referencyjnego ds. Grypy Ptaków i poddane standardowym badaniom klasyfikującym (sekwencjonowanie nukleotydów/IVPI) zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym.

Pobieranie próbek odbywa się nie dłużej niż do dnia 31 grudnia roku realizacji programu.

3.4 

Badania laboratoryjne

Badania laboratoryjne przeprowadza się zgodnie z podręcznikiem diagnostycznym. Badanie próbek odbywa się w Krajowym Laboratorium Referencyjnym ds. Grypy Ptaków w Państwowym Instytucie Weterynaryjnym - Państwowym Instytucie Badawczym (PIW-PIB) w Puławach.

Przeprowadza się wstępne badania przesiewowe metodą PCR dla genu M, a wyniki dodatnie poddaje się następnie szybkim badaniom na obecność H5, przeprowadzanym w okresie nie dłuższym niż dwa tygodnie.

W przypadku potwierdzenia H5 najszybciej, jak to możliwe przeprowadza się analizę miejsca rozszczepienia, aby określić, czy jest to wysoce zjadliwa grypa ptaków (HPAI) czy nisko zjadliwa grypa ptaków (LPAI).

Jeżeli obecność wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5 zostanie potwierdzona, należy jak najszybciej przeprowadzić dodatkowe badania na określenie typu N, nawet jeżeli tym sposobem możliwe jest tylko wykluczenie typu N1.

4. 

Sytuacja epidemiologiczna w zakresie grypy ptaków u drobiu w ostatnich pięciu latach

W ciągu ostatnich pięciu lat (2010-2015) na terytorium Polski nie notowano przypadków wystąpienia grypy ptaków u drobiu. Program nadzoru w latach ubiegłych obejmował fermy kur reprodukcyjnych, fermy kur niosek, fermy indyków, fermy gęsi i kaczek, fermy strusi, fermy ptaków łownych oraz ptaki dzikie. Próbki były pobierane i badane w ciągu całego roku trwania danego programu.

5. 

Sytuacja epidemiologiczna w zakresie grypy ptaków u dzikiego ptactwa w ostatnich pięciu latach

W ciągu ostatnich pięciu lat (2010-2015) na terytorium Polski nie notowano przypadków wystąpienia wysoce zjadliwej grypy ptaków u ptactwa dzikiego. Program nadzoru nad dzikim ptactwem w kierunku grypy ptaków do roku 2011 obejmował monitoring czynny oraz bierny. W latach kolejnych obejmował monitoring bierny. Próbki były pobierane i badane w ciągu całego roku realizacji programu.

6. 

Działania w zakresie powiadamiania o grypie ptaków

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, w przypadku podejrzenia wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt posiadacz zwierzęcia zobowiązany jest do:

1) niezwłocznego zawiadomienia o tym organu Inspekcji Weterynaryjnej lub najbliższego podmiotu świadczącego usługi z zakresu medycyny weterynaryjnej lub wójta (burmistrza, prezydenta miasta);

2) pozostawienia zwierząt w miejscu ich przebywania i niewprowadzania tam innych zwierząt;

3) uniemożliwienia osobom postronnym dostępu do pomieszczeń lub miejsc, w których znajdują się zwierzęta podejrzane o zakażenie lub chorobę lub zwłoki zwierząt;

4) wstrzymania się od wywożenia, wynoszenia i zbywania produktów w szczególności mięsa, zwłok zwierzęcych, środków żywienia zwierząt, wody, ściółki, nawozów naturalnych i innych przedmiotów znajdujących się w miejscu, w którym wystąpiła choroba;

5) udostępnienia organom Inspekcji Weterynaryjnej zwierząt i zwłok zwierzęcych do badań i zabiegów weterynaryjnych, a także udzielania pomocy przy ich wykonywaniu;

6) udzielania organom Inspekcji Weterynaryjnej oraz osobom działającym w imieniu tych organów wyjaśnień i podawania informacji, które mogą mieć znaczenie dla wykrycia choroby i źródeł zakażenia lub zapobiegania jej szerzeniu.

Wójt (burmistrz, prezydent miasta) niezwłocznie informuje organ Inspekcji Weterynaryjnej o otrzymaniu zawiadomienia.

Podmiot świadczący usługi z zakresu medycyny weterynaryjnej niezwłocznie informuje organ Inspekcji Weterynaryjnej, jeżeli na podstawie zawiadomienia podejrzewa wystąpienie choroby zakaźnej zwierząt podlegającej obowiązkowi zwalczania.

Powiatowy lekarz weterynarii po otrzymaniu zawiadomienia podejmuje niezwłocznie czynności w celu wykrycia lub wykluczenia choroby zakaźnej zwierząt podlegającej obowiązkowi zwalczania.

Powiatowy lekarz weterynarii niezwłocznie informuje wojewódzkiego lekarza weterynarii, w tym w formie elektronicznej, o podejrzeniu lub wystąpieniu choroby zakaźnej zwierząt oraz o czynnościach podjętych w celu wykrycia lub wykluczenia tej choroby.

Wojewódzki lekarz weterynarii przekazuje niezwłocznie Głównemu Lekarzowi Weterynarii, w tym w formie elektronicznej, informacje o podejrzeniu lub wystąpieniu choroby zakaźnej zwierząt oraz o czynnościach podjętych w celu wykrycia lub wykluczenia tej choroby.

Zgodnie z art. 51 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, podmioty świadczące usługi z zakresu medycyny weterynaryjnej oraz laboratoria przekazują powiatowemu lekarzowi weterynarii informacje o podejrzeniu wystąpienia choroby zakaźnej zwierząt podlegającej notyfikacji w Unii Europejskiej niezwłocznie po powzięciu takiego podejrzenia.

Powiatowy lekarz weterynarii przekazuje wojewódzkiemu lekarzowi weterynarii informacje o powzięciu podejrzenia lub o stwierdzeniu choroby zakaźnej zwierząt podlegającej obowiązkowi zwalczania lub notyfikacji w Unii Europejskiej niezwłocznie po powzięciu tego podejrzenia lub stwierdzeniu choroby.

Wojewódzki lekarz weterynarii przekazuje informacje uzyskane od powiatowego lekarza weterynarii Głównemu Lekarzowi Weterynarii.

Główny Lekarz Weterynarii:

1) informuje wykonując postanowienia umów międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną, właściwe organizacje międzynarodowe o występowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej chorób zakaźnych zwierząt podlegających obowiązkowi zwalczania;

2) powiadamia Komisję Europejską oraz inne państwa członkowskie Unii Europejskiej o chorobach zakaźnych zwierząt podlegających notyfikacji w Unii Europejskiej oraz o wygaszaniu ognisk tych chorób.

7. 

Koszty

7.1. 

Podsumowanie kosztów na lata 2017-2019

7.1.1 

Nadzór nad drobiem 2017 r.

2017 (PLN) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem

wzór

2017 (EUR) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem

wzór

Kurs euro 4,29 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 5 października 2016 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.

7.1.2. 

Nadzór nad dzikim ptactwem 2017 r.

2017 (PLN) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikim ptactwem

wzór

2017 (EUR) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikim ptactwem

wzór

Kurs euro 4,29 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 5 października 2016 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.

Są to szacunkowe koszty, które zostaną dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawie budżetowej na rok 2017.

7.1.3. 

Nadzór nad drobiem 2018 r.

2018 (PLN) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem

wzór

2018 (EUR) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem

wzór

Kurs euro 4,22 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 5 października 2016 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.

7.1.4. 

Nadzór nad dzikim ptactwem 2018 r.

2018 (PLN) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikim ptactwem

wzór

2018 (EUR) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikim ptactwem

wzór

Kurs euro 4,22 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 5 października 2016 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.

Są to szacunkowe koszty, które zostaną dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawie budżetowej na rok 2018.

7.1.5. 

Nadzór nad drobiem 2019 r.

2019 (PLN) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem

wzór

2019 (EUR) Drób Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad drobiem

wzór

Kurs euro 4,15 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 5 października 2016 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.

7.1.6. 

Nadzór nad dzikim ptactwem 2019 r.

2019 (PLN) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikim ptactwem

wzór

2019 (EUR) Dzikie ptaki Środki kwalifikujące się do współfinansowania nadzoru nad dzikim ptactwem

wzór

Kurs euro 4,15 zł zgodnie z wytycznymi Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 5 października 2016 r. dotyczącymi stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw.

Są to szacunkowe koszty, które zostaną dostosowane do wielkości wydatków przewidzianych na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt w ustawie budżetowej na rok 2019.

1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1906).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2017.105

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wprowadzenie programu mającego na celu wykrycie występowania zakażeń wirusami wywołującymi grypę ptaków na lata 2017-2019.
Data aktu: 04/01/2017
Data ogłoszenia: 17/01/2017
Data wejścia w życie: 18/01/2017, 01/01/2017