Określenie wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców i rejestru PESEL oraz tryb uzyskiwania zgody na udostępnienie danych po wykazaniu interesu faktycznego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 5 października 2011 r.
w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców i rejestru PESEL oraz trybu uzyskiwania zgody na udostępnienie danych po wykazaniu interesu faktycznego

Na podstawie art. 52 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2016 r. poz. 722) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
wzór wniosku o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców oraz rejestru PESEL - stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
wzór uproszczonego wniosku o udostępnianie danych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL za pomocą urządzeń teletransmisji danych - stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
wzór wniosku o udostępnianie danych z rejestru PESEL za pomocą urządzeń teletransmisji danych, w drodze weryfikacji - stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia;
4)
tryb uzyskiwania zgody, o której mowa w art. 46 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności, zwanej dalej "ustawą".
§  2. 
Organ właściwy do udostępnienia danych z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców lub rejestru PESEL występuje o uzyskanie zgody, o której mowa w art. 46 ust. 2 pkt 3 ustawy, jeżeli o udostępnienie danych jednostkowych wnioskuje osoba lub jednostka organizacyjna, która wykazała interes faktyczny. Wystąpienie, na piśmie, kieruje się do osoby, o której dane wystąpił wnioskodawca.
§  3. 
Wystąpienie, o którym mowa w § 2, zawiera:
1)
imię i nazwisko lub nazwę wnioskodawcy;
2)
wskazanie danych jednostkowych, o których udostępnienie wnosi wnioskodawca;
3)
informację o wskazanym przez wnioskodawcę celu, do którego udostępnione dane zostaną wykorzystane;
4)
termin, w którym osoba, do której wystąpiono, powinna udzielić odpowiedzi wraz ze wskazaniem, że jego niedotrzymanie skutkować będzie odmową udzielenia zgody na udostępnienie jej danych jednostkowych. Termin ten nie może być krótszy niż siedem dni, a dłuższy niż czternaście dni;
5)
pouczenie, że zgoda na udostępnienie danych musi być udzielona na piśmie opatrzonym własnoręcznym podpisem osoby, do której wystąpiono.
§  4. 
Wystąpienie doręcza się za pokwitowaniem przez operatora publicznego lub innego operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2008 r. poz. 1159, z późn. zm.) 2 .
§  5. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 marca 2015 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

......................................................

......................................................

......................................................

(dane organu, do którego kierowany jest wniosek)

WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE DANYCH

Z REJESTRU MIESZKAŃCÓW

Z REJESTRU ZAMIESZKANIA

CUDZOZIEMCÓW

Z REJESTRU PESEL

Adnotacja o wpływie wniosku
I.A. DANE WNIOSKODAWCY
1. Imię 2. Drugie imię 3. Adres 4. Adres korespondencyjny
5. Nazwisko
6. Nazwa 7. Tel. 8. Faks 9. E-mail
I.B. DANE PEŁNOMOCNIKA WNIOSKODAWCY
1. Imię 2. Drugie imię 3. Adres 4. Adres korespondencyjny
5. Nazwisko
6. Nazwa 7. Tel. 8. Faks 9. E-mail
II. DANE OSOBY, KTÓREJ WNIOSEK DOTYCZY1
1. Nazwisko 2. Poprzednie nazwisko 3. Nazwisko rodowe
4. Imię 5. Drugie imię 6. Numer PESEL 7. Data urodzenia
8. Miejsce urodzenia 9. Imię ojca 10. Imię matki 11. Seria i nr dowodu osobistego
12. Ostatnie znane miejsce zameldowania 12a. Kod pocztowy 12b. Miejscowość
12c. Ulica 12d. Nr domu 12e. Numer lokalu
13. Inne
III. ZAKRES ŻĄDANYCH DANYCH O OSOBIE WSKAZANEJ W PKT II
Adres i data zameldowania na pobyt stały

Numer PESEL

...............................................................................................

...............................................................................................

Adres i data zameldowania na pobyt czasowy

Inne2 ....................................................................

......................................................................................................

......................................................................................................

IV. UZASADNIENIE POTRZEBY UZYSKANIA DANYCH3
V. ZAŁĄCZNIKI
1. Dowód uiszczenia opłaty za udostępnienie danych4

2. Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej za jego złożenie5

3. Inne................................................................................................................................................................................................

Zobowiązuję się do wykorzystania uzyskanych danych wyłącznie do realizacji celu wykazanego w pkt IV wniosku.
......................................................
(data wypełnienia wniosku (dd/mm/rr) (podpis/pieczęć wnioskodawcy lub pełnomocnika)

_____________________________________________

1 Wnioskodawca wskazuje jedynie te dane o osobie, której wniosek dotyczy, które są mu znane i które pozwolą na jej wyszukanie we wskazanym rejestrze.

2 Pełny zakres danych gromadzonych w rejestrze PESEL, rejestrze mieszkańców oraz rejestrze zamieszkania cudzoziemców określony został w art. 8, w art. 44 ust. 2 w związku z art. 30

ust.1 i 2, art. 34 ust. 1 i 2 oraz art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.

3 Potrzeba uzyskania danych może wynikać z interesu faktycznego bądź prawnego. W przypadku powoływania się na interes prawny wnioskodawca jest zobowiązany wskazać przepis

prawa materialnego, na podstawie którego jest uprawniony do żądania udostępnienia danych osobowych innej osoby, lub załączyć dokumenty potwierdzające ten interes. Przykładowe

sytuacje wskazujące na posiadanie interesu prawnego to: przysługujące wierzytelności; postępowanie sądowe w sprawie: nabycia spadku, zniesienia współwłasności, o ochronę dóbr

osobistych.

4 Nie dotyczy podmiotów wymienionych w art. 46 ust. 1 ww. ustawy, w szczególności: organów administracji publicznej, sądów, prokuratury i Polskiego Czerwonego Krzyża.

5 Dotyczy sytuacji, gdy wnioskodawca działa przez pełnomocnika.

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

......................................................

......................................................

......................................................

(dane organu, do którego kierowany jest wniosek)

UPROSZCZONY WNIOSEK

O UDOSTĘPNIANIE DANYCH, ZA POMOCĄ

URZĄDZEŃ TELETRANSMISJI DANYCH,

Z REJESTRU MIESZKAŃCÓW

Z REJESTRU PESEL

Adnotacja o wpływie wniosku
I.A. DANE WNIOSKODAWCY
1. Nazwa podmiotu 2. Adres siedziby podmiotu
I.B. DANE OSOBY REPREZENTUJĄCEJ WNIOSKODAWCĘ
1. Imię i nazwisko 2. Stanowisko 3. Tel. 4. Faks
5. E-mail
I.C. DANE OSOBY UPRAWNIONEJ DO KONTAKTÓW W SPRAWACH TECHNICZNYCH
1. Imię i nazwisko 2. Stanowisko 3. Tel. 4. Faks
5. E-mail
II. PODSTAWA PRAWNA UPOWAŻNIAJĄCA DO UZYSKANIA DANYCH
.........................................................................................................................................................................................................................

.........................................................................................................................................................................................................................

III. OPIS WYKONYWANYCH ZADAŃ LUB PROWADZONEJ DZIAŁALNOŚCI UZASADNIAJĄCY UZYSKANIE DANYCH
.........................................................................................................................................................................................................................

.........................................................................................................................................................................................................................

.........................................................................................................................................................................................................................

IV. OŚWIADCZAM, ŻE:
1. Uzyskane dane będą wykorzystywane wyłącznie do celu, dla którego zostały udostępnione.

2. Wnioskodawca posiada urządzenia lub systemy teleinformatyczne przeznaczone do komunikowania się z rejestrem PESEL,

umożliwiające identyfikację osoby uzyskującej dane z rejestru, zakres oraz datę ich uzyskania.

3. Wnioskodawca posiada zabezpieczenia techniczne i organizacyjne właściwe dla przetwarzania danych osobowych,

w szczególności uniemożliwiające dostęp osób nieuprawnionych do przetwarzania danych osobowych i wykorzystania danych

niezgodnie z celem ich uzyskania, tj.:

– opracowano i wdrożono politykę bezpieczeństwa danych osobowych,

– opracowano i wdrożono instrukcję zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych,

– wyznaczono administratora bezpieczeństwa informacji lub administrator danych wykonuje jego obowiązki,

– do przetwarzania danych dopuszczono wyłącznie osoby posiadające upoważnienie administratora danych, a w jednostce

prowadzona jest ewidencja osób upoważnionych,

– zastosowano środki bezpieczeństwa na poziomie wysokim w rozumieniu rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych

i Administracji z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków

technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania

danych osobowych (Dz. U. poz. 1024).

...............................................................................
(data wypełnienia wniosku (dd/mm/rr) (podpis/pieczęć wnioskodawcy lub osoby reprezentującej wnioskodawcę)

ZAŁĄCZNIK Nr  3 

.....................................................

.....................................................

.....................................................

(dane organu, do którego kierowany jest wniosek)

WNIOSEK O UDOSTĘPNIANIE DANYCH

Z REJESTRU PESEL ZA POMOCĄ

URZĄDZEŃ TELETRANSMISJI

DANYCH, W DRODZE WERYFIKACJI

Adnotacja o wpływie wniosku
I.A. DANE WNIOSKODAWCY
1. Nazwa podmiotu 2. Adres siedziby podmiotu
I.B. DANE OSOBY REPREZENTUJĄCEJ WNIOSKODAWCĘ
1. Imię i nazwisko 2. Stanowisko 3. Tel. 4. Faks
5. E-mail
I.C. DANE OSOBY UPRAWNIONEJ DO KONTAKTÓW W SPRAWACH TECHNICZNYCH
1. Imię i nazwisko 2. Stanowisko 3. Tel. 4. Faks
5. E-mail
II. PODSTAWA PRAWNA UPOWAŻNIAJĄCA DO UZYSKANIA DANYCH
.....................................................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................................................

III. OPIS WYKONYWANYCH ZADAŃ LUB PROWADZONEJ DZIAŁALNOŚCI UZASADNIAJĄCY UZYSKANIE DANYCH
.....................................................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................................................

IV. ZAKRES ŻĄDANYCH DANYCH
.....................................................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................................................

V. OŚWIADCZAM, ŻE:
1. Uzyskane dane będą wykorzystywane wyłącznie do celu, dla którego zostały udostępnione.

2. Wnioskodawca posiada urządzenia lub systemy teleinformatyczne przeznaczone do komunikowania się z rejestrem PESEL,

umożliwiające identyfikację osoby uzyskującej dane z rejestru, zakres oraz datę ich uzyskania.

3. Wnioskodawca posiada zabezpieczenia techniczne i organizacyjne właściwe dla przetwarzania danych osobowych,

w szczególności uniemożliwiające dostęp osób nieuprawnionych do przetwarzania danych osobowych i wykorzystania danych

niezgodnie z celem ich uzyskania, tj.:

– opracowano i wdrożono politykę bezpieczeństwa danych osobowych,

– opracowano i wdrożono instrukcję zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych,

– wyznaczono administratora bezpieczeństwa informacji lub administrator danych wykonuje jego obowiązki,

– do przetwarzania danych dopuszczono wyłącznie osoby posiadające upoważnienie administratora danych, a w jednostce

prowadzona jest ewidencja osób upoważnionych,

– zastosowano środki bezpieczeństwa na poziomie wysokim w rozumieniu rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych

i Administracji z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków

technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania

danych osobowych (Dz. U. poz. 1024).

..............................................................................
(data wypełnienia wniosku (dd/mm/rr) (podpis/pieczęć wnioskodawcy lub osoby reprezentującej wnioskodawcę)
1 Obecnie działem administracji rządowej - informatyzacja kieruje Minister Cyfryzacji, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz.U.2015.1910).
2 Ustawa utraciła moc na podstawie art. 191 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz.U.2012.1529), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2016.836 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców i rejestru PESEL oraz tryb uzyskiwania zgody na udostępnienie danych po wykazaniu interesu faktycznego.
Data aktu: 05/10/2011
Data ogłoszenia: 13/06/2016
Data wejścia w życie: 01/03/2015