Gwarancja finansowa i jej ekwiwalent dla obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA 1
z dnia 11 lutego 2015 r.
w sprawie gwarancji finansowej i jej ekwiwalentu dla obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych

Na podstawie art. 32 ust. 6 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1136 oraz z 2014 r. poz. 1101) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób obliczania, potwierdzenia posiadania, terminy i zakres weryfikacji wielkości, sposób dysponowania oraz formę gwarancji finansowej i jej ekwiwalentu dla obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
§  2.
1.
Przy obliczaniu wysokości gwarancji finansowej i jej ekwiwalentu dla obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych uwzględnia się następujące elementy:
1)
prawdopodobne oddziaływania obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych na środowisko oraz zdrowie i życie ludzi;
2)
rekultywację terenu, w tym obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, oraz przyszłe zagospodarowanie zrekultywowanego terenu;
3)
normy i przepisy w zakresie ochrony środowiska, w szczególności dotyczące fizycznej stabilności obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, dopuszczalnych poziomów zanieczyszczeń gleby, ziemi i wód oraz dopuszczalnych poziomów emisji zanieczyszczeń;
4)
środki techniczne konieczne do osiągnięcia celów w zakresie ochrony środowiska, w szczególności środki mające na celu zapewnianie stabilności obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych i ograniczanie szkód w środowisku;
5)
środki konieczne do:
a)
realizacji celów w trakcie zamykania i po zamknięciu obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, w tym rekultywacji terenu,
b)
w razie potrzeby - oczyszczania i monitorowania terenu po zamknięciu obiektu,
c)
w razie potrzeby - wykonania czynności mających na celu przywrócenie różnorodności biologicznej;
6)
szacowany okres oddziaływania obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych na środowisko i wymagane środki łagodzące jego oddziaływanie;
7)
w uzasadnionych przypadkach - możliwość wystąpienia nieplanowanego lub przedwczesnego zamknięcia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
2.
Wysokość gwarancji finansowej i jej ekwiwalentu obejmuje:
1)
koszt zamknięcia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
2)
koszt rekultywacji terenu, w tym obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
3)
koszt prowadzenia monitoringu obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
3.
Koszt zamknięcia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych obejmuje w szczególności koszty działań dotyczących zamknięcia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych określonych w programie gospodarowania odpadami wydobywczymi.
4.
Koszt rekultywacji terenu, w tym obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, obejmuje w szczególności koszty działań związanych z rekultywacją terenu określonych w programie gospodarowania odpadami wydobywczymi.
5.
Koszt prowadzenia monitoringu obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych obejmuje w szczególności koszty związane z prowadzeniem tego monitoringu w zakresie i w sposób określony w programie gospodarowania odpadami wydobywczymi.
6.
Wysokość gwarancji finansowej i jej ekwiwalentu oblicza się, w terminie przeglądu programu gospodarowania odpadami wydobywczymi, mnożąc ich wysokości dla okresu od ich ustanowienia lub zmiany, począwszy od następnego kwartału, po którym gwarancja finansowa i jej ekwiwalent zostały ustanowione lub zmienione, do czasu, w którym nastąpi przegląd programu gospodarowania odpadami wydobywczymi, licząc do poprzedniego kwartału, przed którym nastąpił przegląd programu gospodarowania odpadami wydobywczymi, przez wskaźniki cen produkcji budowlano-montażowej, wydawane w drodze komunikatu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 17 ust. 4 i 6 ustawy z dnia 2 kwietnia 2009 r. o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 65, poz. 545) za ten okres.
7.
W przypadku poniesienia wydatków na realizację obowiązków i działań, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych, wysokość gwarancji finansowej i jej ekwiwalentu oblicza się ponownie, uwzględniając elementy określone w ust. 1-5, w terminie 3 miesięcy od dnia zakończenia tych działań.
8.
W przypadku zmiany programu gospodarowania odpadami wydobywczymi w zakresie dotyczącym zmiany zakresu działań dotyczących zamknięcia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych oraz rekultywacji terenu, weryfikację wysokości gwarancji finansowej i jej ekwiwalentu, o której mowa w art. 32 ust. 3 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych, przeprowadza się w terminie 3 miesięcy od zmiany tego programu.
9.
Przepisu ust. 6 nie stosuje się w przypadku ponownego obliczenia i weryfikacji wysokości gwarancji finansowej i jej ekwiwalentu zgodnie z ust. 7 lub 8.
§  3.
1.
Dokument potwierdzający posiadanie gwarancji finansowej lub jej ekwiwalentu powinien stwierdzać, że w dowolnym czasie będą dostępne środki finansowe na obowiązki i działania, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych.
2.
W dokumencie, o którym mowa w ust. 1, wyodrębnia się dla celów informacyjnych koszty, o których mowa w § 2 ust. 2, oraz podaje się ich łączną sumę.
3.
W przypadku zmiany wysokości lub formy gwarancji finansowej lub jej ekwiwalentu, organowi, który wydał zezwolenie na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, przekazuje się dokumenty potwierdzające posiadanie gwarancji finansowej lub jej ekwiwalentu w zweryfikowanej wysokości.
§  4.
1.
Gwarancja finansowa i jej ekwiwalent mogą mieć formę:
1)
depozytu na odrębnym rachunku bankowym, wskazanym przez organ właściwy do wydania zezwolenia na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
2)
wydzielonych środków pieniężnych na celowym rachunku bankowym posiadacza odpadów wydobywczych prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, zastrzeżonym na rzecz organu właściwego do wydania zezwolenia na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
3)
gwarancji bankowej;
4)
gwarancji ubezpieczeniowej;
5)
umowy ubezpieczenia.
2.
Gwarancja finansowa i jej ekwiwalent ustanowione w formie gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub umowy ubezpieczenia są składane do organu właściwego do wydania zezwolenia na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
3.
Gwarancja bankowa, gwarancja ubezpieczeniowa lub umowa ubezpieczenia powinna stwierdzać, że w przypadku niewywiązania się przez posiadacza odpadów prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych z obowiązków lub działań określonych w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych, podmiot, który udzielił gwarancji finansowej lub jej ekwiwalentu, ureguluje zobowiązania na rzecz organu właściwego do wydania zezwolenia na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
4.
Gwarancja finansowa i jej ekwiwalent są przeznaczane na obowiązki i działania, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych, niezależnie od wysokości poszczególnych wyodrębnionych kosztów, o których mowa w § 2 ust. 2.
5.
W przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 7 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych, organ właściwy do wydania zezwolenia na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych do wniosku, o którym mowa w tym przepisie, dołącza postanowienie, o którym mowa w art. 128 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2014 r. poz. 1619, z późn. zm.), oraz informację o rachunku, o którym mowa w ust. 6.
6.
W przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 7 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych, środki zabezpieczone w formie gwarancji finansowej lub jej ekwiwalentu są przekazywane na rachunek prowadzony przez urząd obsługujący właściwy organ albo bezpośrednio na rachunek wskazanego przez ten organ wykonawcy robót.
7.
Środki pieniężne wydzielone na celowym rachunku bankowym mogą być wykorzystywane przez posiadacza odpadów wydobywczych prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych wyłącznie na wykonywanie obowiązków i działań, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych.
8.
W przypadku, o którym mowa w ust. 7, obowiązki i działania, na które mogą być wykorzystane środki i harmonogram ich wykorzystania są określone w decyzji o wydaniu zgody na zamknięcie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
9.
Posiadacz odpadów wydobywczych prowadzący obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych informuje każdorazowo organ właściwy do wydania zezwolenia na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych o wysokości środków niezbędnych do wykorzystania, w sposób określony w ust. 8, oraz zakresie obowiązków i działań, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych, przedstawiając rachunek potwierdzający wykonanie tych działań.
10.
Na podstawie rachunku, o którym mowa w ust. 9, właściwy organ uruchamia wypłatę środków z celowego rachunku bankowego.
§  5.
1.
W przypadku istniejących obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych kategorii A, dla których zezwolenie na ich prowadzenie zostało wydane co najmniej rok przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, dopuszcza się w okresie do dnia 31 grudnia 2022 r. możliwość przedstawienia ekwiwalentu gwarancji finansowej pokrytej w części w formie weksla in blanco wraz z deklaracją wekslową zgodnie z ust. 2.
2.
Dopuszczalny maksymalny stopień pokrycia wysokości gwarancji finansowej poprzez wystawienie weksla in blanco wraz z deklaracją wekslową w relacji do wysokości obliczonej gwarancji finansowej i jej ekwiwalentu zgodnie z § 2 ust. 1 i 2 jest następujący:
1)
w okresie do 31.12.2015 r. - 80%;
2)
w okresie od 01.01.2016 r. do 31.12.2016 r. - 70%;
3)
w okresie od 01.01.2017 r. do 31.12.2017 r. - 60%;
4)
w okresie od 01.01.2018 r. do 31.12.2018 r. - 50%;
5)
w okresie od 01.01.2019 r. do 31.12.2019 r. - 40%;
6)
w okresie od 01.01.2020 r. do 31.12.2020 r. - 30%;
7)
w okresie od 01.01.2021 r. do 31.12.2021 r. - 20%;
8)
w okresie od 01.01.2022 r. do 31.12.2022 r. - 10%.
3.
Aktualny weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową jest składany do właściwego organu do wydania zezwolenia na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych co roku, do czasu całkowitego zaprzestania stosowania tej formy ekwiwalentu gwarancji finansowej, jednakże nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2022 r.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 60 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. poz. 1267).

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.311

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Gwarancja finansowa i jej ekwiwalent dla obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
Data aktu: 11/02/2015
Data ogłoszenia: 05/03/2015
Data wejścia w życie: 05/05/2015