Gwarancja finansowa i jej ekwiwalent dla obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA 1
z dnia 11 lutego 2015 r.
w sprawie gwarancji finansowej i jej ekwiwalentu dla obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych

Na podstawie art. 32 ust. 6 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1136 oraz z 2014 r. poz. 1101) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób obliczania, potwierdzenia posiadania, terminy i zakres weryfikacji wielkości, sposób dysponowania oraz formę gwarancji finansowej i jej ekwiwalentu dla obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
§  2.
1.
Przy obliczaniu wysokości gwarancji finansowej i jej ekwiwalentu dla obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych uwzględnia się następujące elementy:
1)
prawdopodobne oddziaływania obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych na środowisko oraz zdrowie i życie ludzi;
2)
rekultywację terenu, w tym obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, oraz przyszłe zagospodarowanie zrekultywowanego terenu;
3)
normy i przepisy w zakresie ochrony środowiska, w szczególności dotyczące fizycznej stabilności obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, dopuszczalnych poziomów zanieczyszczeń gleby, ziemi i wód oraz dopuszczalnych poziomów emisji zanieczyszczeń;
4)
środki techniczne konieczne do osiągnięcia celów w zakresie ochrony środowiska, w szczególności środki mające na celu zapewnianie stabilności obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych i ograniczanie szkód w środowisku;
5)
środki konieczne do:
a)
realizacji celów w trakcie zamykania i po zamknięciu obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, w tym rekultywacji terenu,
b)
w razie potrzeby - oczyszczania i monitorowania terenu po zamknięciu obiektu,
c)
w razie potrzeby - wykonania czynności mających na celu przywrócenie różnorodności biologicznej;
6)
szacowany okres oddziaływania obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych na środowisko i wymagane środki łagodzące jego oddziaływanie;
7)
w uzasadnionych przypadkach - możliwość wystąpienia nieplanowanego lub przedwczesnego zamknięcia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
2.
Wysokość gwarancji finansowej i jej ekwiwalentu obejmuje:
1)
koszt zamknięcia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
2)
koszt rekultywacji terenu, w tym obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
3)
koszt prowadzenia monitoringu obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
3.
Koszt zamknięcia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych obejmuje w szczególności koszty działań dotyczących zamknięcia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych określonych w programie gospodarowania odpadami wydobywczymi.
4.
Koszt rekultywacji terenu, w tym obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, obejmuje w szczególności koszty działań związanych z rekultywacją terenu określonych w programie gospodarowania odpadami wydobywczymi.
5.
Koszt prowadzenia monitoringu obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych obejmuje w szczególności koszty związane z prowadzeniem tego monitoringu w zakresie i w sposób określony w programie gospodarowania odpadami wydobywczymi.
6.
Wysokość gwarancji finansowej i jej ekwiwalentu oblicza się, w terminie przeglądu programu gospodarowania odpadami wydobywczymi, mnożąc ich wysokości dla okresu od ich ustanowienia lub zmiany, począwszy od następnego kwartału, po którym gwarancja finansowa i jej ekwiwalent zostały ustanowione lub zmienione, do czasu, w którym nastąpi przegląd programu gospodarowania odpadami wydobywczymi, licząc do poprzedniego kwartału, przed którym nastąpił przegląd programu gospodarowania odpadami wydobywczymi, przez wskaźniki cen produkcji budowlano-montażowej, wydawane w drodze komunikatu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 17 ust. 4 i 6 ustawy z dnia 2 kwietnia 2009 r. o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 65, poz. 545) za ten okres.
7.
W przypadku poniesienia wydatków na realizację obowiązków i działań, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych, wysokość gwarancji finansowej i jej ekwiwalentu oblicza się ponownie, uwzględniając elementy określone w ust. 1-5, w terminie 3 miesięcy od dnia zakończenia tych działań.
8.
W przypadku zmiany programu gospodarowania odpadami wydobywczymi w zakresie dotyczącym zmiany zakresu działań dotyczących zamknięcia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych oraz rekultywacji terenu, weryfikację wysokości gwarancji finansowej i jej ekwiwalentu, o której mowa w art. 32 ust. 3 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych, przeprowadza się w terminie 3 miesięcy od zmiany tego programu.
9.
Przepisu ust. 6 nie stosuje się w przypadku ponownego obliczenia i weryfikacji wysokości gwarancji finansowej i jej ekwiwalentu zgodnie z ust. 7 lub 8.
§  3.
1.
Dokument potwierdzający posiadanie gwarancji finansowej lub jej ekwiwalentu powinien stwierdzać, że w dowolnym czasie będą dostępne środki finansowe na obowiązki i działania, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych.
2.
W dokumencie, o którym mowa w ust. 1, wyodrębnia się dla celów informacyjnych koszty, o których mowa w § 2 ust. 2, oraz podaje się ich łączną sumę.
3.
W przypadku zmiany wysokości lub formy gwarancji finansowej lub jej ekwiwalentu, organowi, który wydał zezwolenie na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, przekazuje się dokumenty potwierdzające posiadanie gwarancji finansowej lub jej ekwiwalentu w zweryfikowanej wysokości.
§  4.
1.
Gwarancja finansowa i jej ekwiwalent mogą mieć formę:
1)
depozytu na odrębnym rachunku bankowym, wskazanym przez organ właściwy do wydania zezwolenia na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
2)
wydzielonych środków pieniężnych na celowym rachunku bankowym posiadacza odpadów wydobywczych prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, zastrzeżonym na rzecz organu właściwego do wydania zezwolenia na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
3)
gwarancji bankowej;
4)
gwarancji ubezpieczeniowej;
5)
umowy ubezpieczenia.
2.
Gwarancja finansowa i jej ekwiwalent ustanowione w formie gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub umowy ubezpieczenia są składane do organu właściwego do wydania zezwolenia na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
3.
Gwarancja bankowa, gwarancja ubezpieczeniowa lub umowa ubezpieczenia powinna stwierdzać, że w przypadku niewywiązania się przez posiadacza odpadów prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych z obowiązków lub działań określonych w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych, podmiot, który udzielił gwarancji finansowej lub jej ekwiwalentu, ureguluje zobowiązania na rzecz organu właściwego do wydania zezwolenia na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
4.
Gwarancja finansowa i jej ekwiwalent są przeznaczane na obowiązki i działania, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych, niezależnie od wysokości poszczególnych wyodrębnionych kosztów, o których mowa w § 2 ust. 2.
5.
W przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 7 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych, organ właściwy do wydania zezwolenia na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych do wniosku, o którym mowa w tym przepisie, dołącza postanowienie, o którym mowa w art. 128 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2014 r. poz. 1619, z późn. zm.), oraz informację o rachunku, o którym mowa w ust. 6.
6.
W przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 7 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych, środki zabezpieczone w formie gwarancji finansowej lub jej ekwiwalentu są przekazywane na rachunek prowadzony przez urząd obsługujący właściwy organ albo bezpośrednio na rachunek wskazanego przez ten organ wykonawcy robót.
7.
Środki pieniężne wydzielone na celowym rachunku bankowym mogą być wykorzystywane przez posiadacza odpadów wydobywczych prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych wyłącznie na wykonywanie obowiązków i działań, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych.
8.
W przypadku, o którym mowa w ust. 7, obowiązki i działania, na które mogą być wykorzystane środki i harmonogram ich wykorzystania są określone w decyzji o wydaniu zgody na zamknięcie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
9.
Posiadacz odpadów wydobywczych prowadzący obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych informuje każdorazowo organ właściwy do wydania zezwolenia na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych o wysokości środków niezbędnych do wykorzystania, w sposób określony w ust. 8, oraz zakresie obowiązków i działań, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o odpadach wydobywczych, przedstawiając rachunek potwierdzający wykonanie tych działań.
10.
Na podstawie rachunku, o którym mowa w ust. 9, właściwy organ uruchamia wypłatę środków z celowego rachunku bankowego.
§  5.
1.
W przypadku istniejących obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych kategorii A, dla których zezwolenie na ich prowadzenie zostało wydane co najmniej rok przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, dopuszcza się w okresie do dnia 31 grudnia 2022 r. możliwość przedstawienia ekwiwalentu gwarancji finansowej pokrytej w części w formie weksla in blanco wraz z deklaracją wekslową zgodnie z ust. 2.
2.
Dopuszczalny maksymalny stopień pokrycia wysokości gwarancji finansowej poprzez wystawienie weksla in blanco wraz z deklaracją wekslową w relacji do wysokości obliczonej gwarancji finansowej i jej ekwiwalentu zgodnie z § 2 ust. 1 i 2 jest następujący:
1)
w okresie do 31.12.2015 r. - 80%;
2)
w okresie od 01.01.2016 r. do 31.12.2016 r. - 70%;
3)
w okresie od 01.01.2017 r. do 31.12.2017 r. - 60%;
4)
w okresie od 01.01.2018 r. do 31.12.2018 r. - 50%;
5)
w okresie od 01.01.2019 r. do 31.12.2019 r. - 40%;
6)
w okresie od 01.01.2020 r. do 31.12.2020 r. - 30%;
7)
w okresie od 01.01.2021 r. do 31.12.2021 r. - 20%;
8)
w okresie od 01.01.2022 r. do 31.12.2022 r. - 10%.
3.
Aktualny weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową jest składany do właściwego organu do wydania zezwolenia na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych co roku, do czasu całkowitego zaprzestania stosowania tej formy ekwiwalentu gwarancji finansowej, jednakże nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2022 r.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 60 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. poz. 1267).

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024