Szczegółowe wymagania oraz obowiązki konsula w zakresie ochrony lokalu wyborczego w czasie przerwy w głosowaniu.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH 1
z dnia 23 lutego 2015 r.
w sprawie szczegółowych wymagań oraz obowiązków konsula w zakresie ochrony lokalu wyborczego w czasie przerwy w głosowaniu

Na podstawie art. 47 § 9 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe wymagania oraz obowiązki konsula w zakresie ochrony lokalu wyborczego w czasie przerwy w głosowaniu oraz zasady udzielania pomocy przy ochronie tych lokali.
§  2.
W celu zapewnienia ochrony lokali wyborczych w czasie przerwy w głosowaniu konsul, nie później niż 14 dni przed dniem wyborów, informuje właściwy w zakresie utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego organ państwa przyjmującego działający na obszarze właściwości terytorialnej konsula o organizowanych wyborach oraz umiejscowieniu siedzib lokali wyborczych i zwraca się z prośbą do tego organu o udzielenie pomocy przy ochronie lokali wyborczych na wypadek wystąpienia przerwy w głosowaniu.
§  3.
1.
Konsul zapewnia, w miarę możliwości, umiejscowienie siedziby lokalu wyborczego w obiektach wyposażonych w środki zabezpieczenia technicznego takie jak ogrodzenia, kraty w oknach, wzmocnione drzwi i co najmniej jeden zamek o skomplikowanym mechanizmie.
2.
Konsul uzgadnia z administratorem pomieszczeń, w których usytuowany jest lokal wyborczy, możliwość korzystania ze środków łączności znajdujących się w dyspozycji administratora. W przypadku braku takiej możliwości konsul upewnia się, że do dyspozycji przewodniczącego obwodowej komisji wyborczej oraz jego zastępcy pozostają inne środki łączności umożliwiające utrzymywanie kontaktu z konsulem, w tym telefony komórkowe.
3.
Na wypadek przerwy w głosowaniu przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej i jego zastępcy udostępnia się numer telefonu wykorzystywany przez konsula.
4.
Konsul prowadzi wykaz wykorzystywanych przez przewodniczących obwodowych komisji wyborczych i ich zastępców numerów telefonów lub innych dostępnych środków łączności.
§  4.
1.
W czasie przerwy w głosowaniu przewodniczący obwodowej komisji wyborczej bądź jego zastępca zabezpieczają drzwi i okna pomieszczenia lokalu wyborczego, w którym odbywa się głosowanie, w sposób uniemożliwiający dostanie się do niego osób postronnych oraz opieczętowują je pieczęcią obwodowej komisji wyborczej.
2.
W czasie przerwy w głosowaniu w lokalu wyborczym znajdującym się poza siedzibą przedstawicielstwa dyplomatycznego lub urzędu konsularnego co najmniej dwóch członków obwodowej komisji wyborczej, w tym jej przewodniczący bądź jego zastępca, dokonuje okresowej kontroli stanu zabezpieczenia lokalu wyborczego oraz stanu opieczętowania.
3.
O każdej przerwie w głosowaniu przewodniczący obwodowej komisji wyborczej bądź jego zastępca niezwłocznie zawiadamiają konsula z wykorzystaniem dostępnych środków łączności.
4.
Konsul zawiadamia organ państwa przyjmującego właściwy w zakresie utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego o przerwie w głosowaniu zarządzonej przez daną obwodową komisję wyborczą i zwraca się z prośbą o udzielenie pomocy przy ochronie lokalu wyborczego w czasie tej przerwy.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Spraw Zagranicznych kieruje działem administracji rządowej - sprawy zagraniczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. poz. 1266).

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.292

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe wymagania oraz obowiązki konsula w zakresie ochrony lokalu wyborczego w czasie przerwy w głosowaniu.
Data aktu: 23/02/2015
Data ogłoszenia: 03/03/2015
Data wejścia w życie: 11/03/2015