Rodzaje ryzyka oraz czynników uwzględnianych przy ich ocenie.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI 1
z dnia 11 lutego 2015 r.
w sprawie rodzajów ryzyka oraz czynników uwzględnianych przy ich ocenie

Na podstawie art. 18a ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
zakres poszczególnych rodzajów ryzyka mających wpływ na sposób klasyfikacji zobowiązań wynikających z umów o partnerstwie publiczno-prywatnym;
2)
czynniki uwzględniane przy ocenie ryzyka.
§  2.
Ryzyko budowy obejmuje zdarzenia powodujące zmianę kosztów lub terminów wytworzenia nowych środków trwałych lub ulepszenia już istniejących, w szczególności związane:
1)
z opóźnieniem w zakończeniu robót budowlanych;
2)
z wystąpieniem niezgodności z warunkami dotyczącymi ustalonych standardów wykonania robót budowlanych;
3)
ze wzrostem kosztów;
4)
z warunkami geologicznymi, geotechnicznymi i hydrologicznymi;
5)
z odkryciami archeologicznymi;
6)
z warunkami meteorologicznymi;
7)
z prowadzeniem sporów;
8)
z wypadkami;
9)
z protestami organizacji społecznych lub strajkami;
10)
z brakiem zasobów ludzkich i materialnych;
11)
ze zmianą stanu środowiska naturalnego;
12)
z wystąpieniem wad fizycznych lub prawnych zmniejszających wartość lub użyteczność środka trwałego;
13)
z wystąpieniem zmian w przepisach prawnych mających wpływ na realizację przedsięwzięcia;
14)
z odbiorem technicznym środka trwałego;
15)
z wystąpieniem wad w dokumentacji projektowej;
16)
z podwykonawcami;
17)
z niemożliwością uzyskania lub przedłużania lub opóźnieniami w wydawaniu pozwoleń, zezwoleń, decyzji, koncesji, licencji lub certyfikatów;
18)
ze zmianą celów politycznych;
19)
z wystąpieniem zewnętrznych zdarzeń nadzwyczajnych, niemożliwych do przewidzenia i zapobieżenia im;
20)
z brakiem środków finansowych ze strony partnerów.
§  3.
Ryzyko dostępności obejmuje zdarzenia skutkujące niższą ilością lub gorszą jakością świadczonych w ramach umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym usług w porównaniu z wielkościami i wymaganiami uzgodnionymi w tej umowie, w szczególności związane:
1)
z niemożliwością dostarczenia zakontraktowanej ilości usług;
2)
z niemożliwością dostarczenia usług o określonej jakości i określonych standardach;
3)
z brakiem zgodności z ogólnymi przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz Polskimi Normami;
4)
ze wzrostem kosztów;
5)
ze zmianami technologicznymi;
6)
z brakiem zasobów ludzkich i materialnych;
7)
z niewłaściwym utrzymaniem lub zarządzaniem;
8)
ze zniszczeniem środków trwałych lub ich wyposażenia;
9)
ze zmianami w zakresie własności elementów składników środka trwałego;
10)
z podwykonawcami;
11)
z warunkami meteorologicznymi;
12)
z protestami organizacji społecznych lub strajkami;
13)
z wystąpieniem zmian w przepisach prawnych mających wpływ na realizację przedsięwzięcia.
§  4.
Ryzyko popytu obejmuje zmienność popytu na określone usługi w szczególności związaną:
1)
ze zmianami cyklu koniunkturalnego;
2)
ze zmianami demograficznymi;
3)
ze zmianami cen;
4)
z wystąpieniem konkurencji;
5)
ze zmianami technologii;
6)
z inflacją;
7)
ze zmianami stóp procentowych;
8)
ze zmianami kursu walut;
9)
z warunkami meteorologicznymi;
10)
z protestami organizacji społecznych lub strajkami;
11)
z wystąpieniem zmian w przepisach prawnych mających wpływ na realizację przedsięwzięcia.
§  5.
Przy ocenie ryzyka budowy uwzględnia się w szczególności czynniki takie jak:
1)
wysokość finansowego udziału podmiotu publicznego w kosztach inwestycyjnych na etapie wytworzenia nowych środków trwałych lub ulepszenia już istniejących;
2)
charakter płatności dokonywanych przez podmiot publiczny na rzecz partnera prywatnego na etapie wytworzenia nowych środków trwałych lub ulepszenia już istniejących;
3)
sposób ujęcia nowego środka trwałego w księgach rachunkowych;
4)
ustanowienie obciążeń na nieruchomościach gruntowych podmiotu publicznego, a także na wytworzonym nowym środku trwałym.
§  6.
Przy ocenie ryzyka dostępności uwzględnia się w szczególności czynniki takie jak:
1)
oznaczenie w umowie o partnerstwie publiczno-prywatnym wskaźników dotyczących standardów ilościowych lub jakościowych świadczonych usług przez partnera prywatnego, od których uzależnione jest jego wynagrodzenie;
2)
charakter płatności dokonywanych przez podmiot publiczny na rzecz partnera prywatnego na etapie utrzymania lub zarządzania środkiem trwałym;
3)
charakter i wysokość kar umownych z tytułu nieprzestrzegania przez partnera prywatnego standardów ilościowych lub jakościowych świadczonych usług na etapie utrzymania lub zarządzania środkiem trwałym;
4)
wpływ partnera prywatnego na brak dostępności środka trwałego.
§  7.
Przy ocenie ryzyka popytu uwzględnia się w szczególności czynniki takie jak:
1)
charakter płatności dokonywanych przez podmiot publiczny na rzecz partnera prywatnego na etapie utrzymania lub zarządzania środkiem trwałym;
2)
wpływ podmiotu publicznego, lub innych podmiotów odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji mających wpływ na realizację przedsięwzięcia, na zmianę popytu.
§  8.
Przy ocenie ryzyka budowy, ryzyka dostępności i ryzyka popytu uwzględnia się również czynniki takie jak:
1)
wysokość zaciągniętych przez podmiot publiczny zobowiązań finansowych zapewniających pokrycie kosztów inwestycyjnych poniesionych przez partnera prywatnego na etapie wytworzenia nowych środków trwałych lub ulepszenia już istniejących;
2)
wysokość udzielonych przez podmiot publiczny gwarancji spłaty zadłużenia zaciągniętego przez partnera prywatnego w celu realizacji przedsięwzięcia lub gwarancji zwrotu z zainwestowanego przez niego kapitału;
3)
zasady końcowej alokacji środka trwałego i jego wartość na zakończenie okresu obowiązywania umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym dotyczące:
a)
stopnia, w jakim podmiot publiczny ma możliwość nabycia środka trwałego,
b)
ceny nabycia środka trwałego przez podmiot publiczny;
4)
zasady przedterminowego rozwiązania umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym;
5)
zasady dotyczące zmian charakteru umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz przyczyny tych zmian, w szczególności jeżeli zmiany te zmieniają podział ryzyka pomiędzy podmiotem publicznym a partnerem prywatnym.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. poz. 1252).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.284

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rodzaje ryzyka oraz czynników uwzględnianych przy ich ocenie.
Data aktu: 11/02/2015
Data ogłoszenia: 03/03/2015
Data wejścia w życie: 18/03/2015