Zmiany w systemach funkcjonalnych mających wpływ na bezpieczeństwo.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia 21 marca 2013 r.
w sprawie zmian w systemach funkcjonalnych mających wpływ na bezpieczeństwo

Na podstawie art. 128b ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2012 r. poz. 933, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
warunki i tryb zatwierdzania procedur niezbędnych do wprowadzenia zmian,
2)
szczegółowe warunki i tryb przekazywania informacji na temat planowanych zmian,
3)
warunki i tryb zatwierdzania zmian oraz zatwierdzania wprowadzenia w życie zmian

- w systemach funkcjonalnych wykorzystywanych w ramach zarządzania ruchem lotniczym lub zapewniania służb żeglugi powietrznej.

§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
podmiot obowiązany - instytucję zapewniającą służby ruchu lotniczego, służby meteorologiczne, służby informacji lotniczej lub służby łączności, nawigacji i dozorowania, a także podmiot zapewniający zarządzanie przepływem ruchu lotniczego lub zarządzanie przestrzenią powietrzną, o którym mowa w art. 128b ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
2)
procedura - procedurę, o której mowa w art. 9 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 1034/2011 z dnia 17 października 2011 r. w sprawie nadzoru nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym i służbach żeglugi powietrznej oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 691/2010 (Dz. Urz. UE L 271 z 18.10.2011, str. 15);
3)
Prezes Urzędu - Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
4)
rozporządzenie nr 1034/20113) - rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1034/2011 z dnia 17 października 2011 r. w sprawie nadzoru nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym i służbach żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 691/2010;
5)
rozporządzenie nr 1035/20114) - rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1035/2011 z dnia 17 października 2011 r. ustanawiające wspólne wymogi dotyczące zapewniania służb żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 482/2008 i (UE) nr 691/2010 (Dz. Urz. UE L 271 z 18.10.2011, str. 23);
6)
zmiana - mającą wpływ na bezpieczeństwo planowaną zmianę w systemie funkcjonalnym wykorzystywanym w ramach zarządzania ruchem lotniczym lub zapewniania służb żeglugi powietrznej, o którym mowa w rozporządzeniu nr 1034/2011.
§  3.
1.
Podmiot obowiązany składa do Prezesa Urzędu wniosek o zatwierdzenie procedury.
2.
Wniosek zawiera:
1)
nazwę i adres podmiotu obowiązanego oraz
2)
uzasadnienie wprowadzanej procedury.
3.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, podmiot obowiązany dołącza projekt procedury.
4.
Prezes Urzędu zatwierdza projekt procedury, jeżeli są spełnione wymagania:
1)
określone w rozporządzeniu nr 1035/2011 - w przypadku instytucji zapewniającej służby ruchu lotniczego lub służby łączności, nawigacji i dozorowania:
2)
dotyczące zarządzania bezpieczeństwem, określone w ust. 3.1 załącznika I do rozporządzenia nr 1035/201 - .w przypadku instytucji zapewniającej służby informacji lotniczej, służby meteorologiczne lub podmiotu zapewniającego zarządzanie przestrzenią powietrzną;
3)
dotyczące oceny i ograniczania ryzyka, określone w ust. 3.2 załącznika II do rozporządzenia nr 1035/2011 - w przypadku podmiotu zapewniającego zarządzanie przepływem ruchu lotniczego.
§  4.
1.
Podmiot obowiązany przekazuje Prezesowi Urzędu informację na temat zmiany na piśmie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu administracji publicznej, o której mowa w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2013 r. poz. 235).
2.
Informacja na temat zmiany zawiera następujące elementy:
1)
opis celu planowanej zmiany i jej charakteru;
2)
zakres modyfikacji istniejących systemów funkcjonalnych, jeżeli są wprowadzane zmianą;
3)
opis nowych standardów lotniczych, jeżeli są wprowadzane zmianą;
4)
opis wpływu zmiany na bezpieczeństwo zarządzania ruchem lotniczym i służb żeglugi powietrznej;
5)
opis systemu funkcjonalnego, którego dotyczy zmiana;
6)
opis koncepcji operacyjnej systemu funkcjonalnego, którego dotyczy zmiana;
7)
opis środowiska operacyjnego, w jakim ma działać system funkcjonalny, którego dotyczy zmiana;
8)
wyniki analizy zagrożeń funkcjonalnych dla zmiany;
9)
wyniki wstępnej systemowej analizy bezpieczeństwa dla zmiany - jeżeli dotyczy;
10)
opis wpływu zmiany na osiąganie celów przyjętych w krajowym planie skuteczności działania służb żeglugi powietrznej;
11)
planowany termin wprowadzenia w życie zmiany.
3.
Jeżeli Prezes Urzędu uzna informację na temat zmiany za niekompletną, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia jej otrzymania zwraca się do podmiotu obowiązanego o jej uzupełnienie, określając zakres wymaganych danych i termin ich przekazania.
§  5.
1.
Prezes Urzędu po otrzymaniu kompletnej informacji na temat zmiany dokonuje oceny, czy zmiana ta wymaga przeprowadzenia kontroli na podstawie art. 10 ust. 1 rozporządzenia nr 1034/2011,
2.
Prezes Urzędu:
1)
przeprowadza kontrolę w przypadkach, o których mowa w art. 10 ust. 1 lit. a i b rozporządzenia nr 1034/2011, albo
2)
w przypadku, o którym mowa w art. 10 ust. 1 zdanie drugie rozporządzenia nr 1034/2011, powiadamia podmiot obowiązany o kontroli, nie później niż na 30 dni przed planowanym terminem wprowadzenia w życie zmiany, określając zakres, termin i formę kontroli.
3.
Wszczęcie kontroli na podstawie art. 10 ust. 1 rozporządzenia nr 1034/2011 zawiesza wprowadzenie w życie zmiany.
4.
Nieotrzymanie przez podmiot obowiązany powiadomienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, uważa się za zatwierdzenie zmiany.
5.
Jeżeli kontrola wykaże, że przyjęte środki ograniczania ryzyka, wymogi organizacyjne, operacyjne, proceduralne, funkcjonalne, eksploatacyjne, interoperacyjne oraz cechy środowiskowe podmiotu obowiązanego zapewniają bezpieczeństwo w zarządzaniu ruchem lotniczym lub służbach żeglugi powietrznej, oraz gdy cel, zakres i charakter zmiany określone w informacji na temat zmiany, o której mowa w § 4 ust. 1, są zgodne ze stanem faktycznym i prawnym, Prezes Urzędu zatwierdza wprowadzenie w życie zmiany.
§  6.
Podmiot obowiązany, w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia, dostosuje do wymagań określonych w rozporządzeniu nr 1035/2011 i przedstawi Prezesowi Urzędu do zatwierdzenia procedury opracowane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 248, poz. 1494 oraz z 2012 r. poz. 1396).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951 i 1544 oraz z 2013 r. poz. 134.

3)Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1034/2011 z dnia 17 października 2011 r. w sprawie nadzoru nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym i służbach żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 691/2010 (Dz. Urz. UE L 271 z 18.10.2011, str. 15) zastąpiło z dniem 6 listopada 2011 r. rozporządzenie Komisji (WE) nr 1315/2007 z dnia 8 listopada 2007 r. w sprawie nadzoru nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2096/2005 (Dz. Urz. UE L 291 z 09.11.2007, str. 16). Przepis art. 8 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1315/2007 został zastąpiony przepisem art. 9 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 1034/2011, a przepis art. 9 ust. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1315/2007 został zastąpiony przepisem art. 10 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 1034/2011.

4)Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1035/2011 z dnia 17 października 2011 r. ustanawiające wspólne wymogi dotyczące zapewniania służb żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 482/2008 i (UE) nr 691/2010 (Dz. Urz. UE L 271 z 18.10.2011, str. 23) zastąpiło z dniem 6 listopada 2011 r. rozporządzenie Komisji (WE) nr 2096/2005 z dnia 20 grudnia 2005 r. ustanawiające wspólne wymogi dotyczące zapewniania służb żeglugi powietrznej (Dz. Urz. UE L 335 z 21.12.2005, str. 13, z późn. zm.).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2013.431

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiany w systemach funkcjonalnych mających wpływ na bezpieczeństwo.
Data aktu: 21/03/2013
Data ogłoszenia: 08/04/2013
Data wejścia w życie: 23/04/2013