Nadanie lub zmiana numeru PESEL.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH 1
z dnia 4 stycznia 2012 r.
w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL

Na podstawie art. 23 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2015 r. poz. 388, 1337 i 1864) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
wzór wniosku o nadanie numeru PESEL;
2)
formę i tryb powiadomienia o nadaniu lub zmianie numeru PESEL, w tym wzór powiadomienia;
3)
tryb postępowania z danymi osób, którym sporządzono nowy akt urodzenia;
4)
sposób obliczania liczby kontrolnej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności, zwanej dalej "ustawą".
§  2. 
Wzór wniosku o nadanie numeru PESEL stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  3. 
1.  2
 O nadaniu lub zmianie numeru PESEL minister właściwy do spraw informatyzacji niezwłocznie, przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114), informuje organ, który wystąpił o nadanie lub zmianę numeru PESEL. W przypadku braku bezpośredniej komunikacji z organem, który wystąpił o nadanie lub zmianę numeru PESEL, spowodowanej przyczynami niezależnymi od ministra, przekazanie nadanego lub zmienionego numeru PESEL następuje nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia jego nadania lub zmiany.
2.  3
 W przypadku braku możliwości przekazania informacji o nadaniu lub zmianie numeru PESEL w sposób określony w ust. 1, minister właściwy do spraw informatyzacji informuje organ, który wystąpił o nadanie lub zmianę numeru PESEL, w formie pisemnej, w terminie nie dłuższym niż 4 dni robocze od dnia nadania lub zmiany numeru PESEL.
3. 
Przekazanie informacji, o której mowa w ust. 1 i 2, polega na przesłaniu do organu, który wystąpił o nadanie lub zmianę numeru PESEL, danych niezbędnych do nadania lub zmiany numeru PESEL uzupełnionych o ten numer.
§  4. 
1. 
Organ, który wystąpił o nadanie lub zmianę numeru PESEL, powiadamia o jego nadaniu lub zmianie odpowiednio osobę, której nadano lub zmieniono numer PESEL, jej przedstawiciela ustawowego, opiekuna prawnego lub inną osobę sprawującą nad nią faktycznie opiekę - niezwłocznie po otrzymaniu informacji, o której mowa w § 3 ust. 1 albo 2.
2. 
Powiadomienie o nadaniu lub zmianie numeru PESEL jest przekazywane, w zależności od żądania osoby, w postaci papierowej albo elektronicznej na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
3. 
Wzór powiadomienia o nadaniu numeru PESEL jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
4. 
Wzór powiadomienia o zmianie numeru PESEL jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
5. 
W przypadku gdy z wnioskiem o nadanie numeru PESEL wystąpił konsul, powiadomienie o nadaniu numeru PESEL następuje przez odbiór dokumentu paszportowego zawierającego nadany numer PESEL.
§  5. 
1. 
Sporządzenie nowego aktu urodzenia w wyniku przysposobienia albo obalenia domniemania ojcostwa męża matki skutkuje nadaniem nowego numeru PESEL i usunięciem z rejestru PESEL oraz z rejestrów mieszkańców prowadzonych przez organy gmin właściwe ze względu na aktualne lub poprzednie miejsca zameldowania na pobyt stały lub czasowy danych przysposobionego albo osoby, której dotyczy obalenie domniemania ojcostwa męża matki, zamieszczonych w tych rejestrach przed przysposobieniem albo przed obaleniem domniemania ojcostwa męża matki.
2. 
Wniosek o usuniecie z rejestru PESEL danych składa kierownik urzędu stanu cywilnego, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy, występując o nadanie nowego numeru PESEL dla przysposobionego albo dla osoby, której dotyczy obalenie domniemania ojcostwa męża matki.
3.  4
 Minister właściwy do spraw informatyzacji nadaje nowy numer PESEL przysposobionemu albo osobie, której dotyczy obalenie domniemania ojcostwa męża matki, po usunięciu danych przysposobionego albo osoby, której dotyczy obalenie domniemania ojcostwa męża matki, z rejestru PESEL zamieszczonych w tym rejestrze przed przysposobieniem albo przed obaleniem domniemania ojcostwa męża matki.
§  6. 
1. 
Rozwiązanie stosunku przysposobienia, powiązane z unieważnieniem aktu urodzenia sporządzonego po przysposobieniu, nie skutkuje nadaniem nowego numeru PESEL.
2. 
Zmiany danych w rejestrze PESEL dokonuje kierownik urzędu stanu cywilnego, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy, na podstawie aktu urodzenia sporządzonego przed przysposobieniem.
3. 
Dotychczasowe dane, wynikające z unieważnionego aktu urodzenia sporządzonego po przysposobieniu, usuwa się z rejestru PESEL oraz z rejestrów mieszkańców prowadzonych przez organy gmin właściwe ze względu na aktualne lub poprzednie miejsca zameldowania na pobyt stały lub czasowy.
§  7. 
1. 
Liczbę kontrolną, o której mowa w art. 15 ust. 2 pkt 5 ustawy, oblicza się w następujący sposób:
1)
wartość liczbową z każdej pozycji numeru PESEL (dla pierwszych dziesięciu cyfr tego numeru) należy pomnożyć przez odpowiednią wagę: 1 - 3 - 7 - 9 - 1 - 3 - 7 - 9 - 1 - 3;
2)
dziesięć utworzonych w ten sposób iloczynów należy zsumować;
3)
od liczby dziesięć należy odjąć liczbę występującą w rzędzie jedności sumy obliczonej w pkt 2;
4)
wynik odejmowania uzyskany w pkt 3 stanowi liczbę kontrolną numeru PESEL.
2. 
Jeżeli liczba w rzędzie jedności sumy obliczonej w ust. 1 pkt 2 jest równa zero, to liczba kontrolna numeru PESEL również jest równa zero.
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 marca 2015 r. 5

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1  6

Wniosek o nadanie numeru PESEL

ZAŁĄCZNIK Nr  2  7

Powiadomienie o nadaniu numeru PESEL

ZAŁĄCZNIK Nr  3  8

Powiadomienie o zmianie numeru PESEL

1 Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Dz.U.2014.1265).
2 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 6 maja 2022 r. (Dz.U.2022.996) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 maja 2022 r.
3 § 3 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 6 maja 2022 r. (Dz.U.2022.996) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 maja 2022 r.
4 § 5 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 6 maja 2022 r. (Dz.U.2022.996) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 maja 2022 r.
5 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie trybu przekazywania danych pomiędzy organami prowadzącymi ewidencję ludności oraz powiadamiania o nadaniu numeru PESEL (Dz.U.2010.257.1742) oraz rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie zgłaszania i przyjmowania danych niezbędnych do zameldowania i wymeldowania oraz prowadzenia ewidencji ludności i ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych (Dz.U.2010.257.1743).
6 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 6 maja 2022 r. (Dz.U.2022.996) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 maja 2022 r.
7 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 6 maja 2022 r. (Dz.U.2022.996) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 maja 2022 r.
8 Załącznik nr 3 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 6 maja 2022 r. (Dz.U.2022.996) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 maja 2022 r.

Zmiany w prawie

Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Wyższe dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych

Miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności wzrośnie z obecnych 2400 zł do 2760 zł, a w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności z 1350 zł do 1550 zł – przewiduje projekt Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Nowe przepisy mają wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z mocą od 1 lipca 2024 roku.

Grażyna J. Leśniak 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2015.1984 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nadanie lub zmiana numeru PESEL.
Data aktu: 04/01/2012
Data ogłoszenia: 27/11/2015
Data wejścia w życie: 01/03/2015