Kontrola w zakresie wykonywania przez samorząd województwa zadań związanych z dokonywaniem wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju oraz monitorowaniem i oceną realizacji tej strategii.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 14 maja 2012 r.
w sprawie kontroli w zakresie wykonywania przez samorząd województwa zadań związanych z dokonywaniem wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju oraz monitorowaniem i oceną realizacji tej strategii

Na podstawie art. 7 ust. 6 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób przeprowadzania kontroli przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, zwanego dalej "Ministrem", w zakresie wykonywania przez samorząd województwa zadań związanych z dokonywaniem wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju oraz monitorowaniem i oceną realizacji tej strategii pod względem zgodności z przepisami prawa i Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 oraz prawidłowości wykonywania przez samorząd województwa tych zadań, zwanej dalej "kontrolą".
§  2.
Przeprowadzanie kontroli polega w szczególności na sprawdzeniu:
1)
prawidłowości i terminowości wykonywania zadań, o których mowa w § 1;
2)
przestrzegania przyjętych przez właściwy organ samorządu województwa procedur dotyczących wykonywania zadań, o których mowa w § 1;
3)
przestrzegania wytycznych, o których mowa w art. 7 ust. 2a ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich;
4)
wykonania zaleceń pokontrolnych.
§  3.
1.
Kontrola jest przeprowadzana w siedzibie właściwego organu samorządu województwa lub w innym miejscu wykonywania przez samorząd województwa zadań, o których mowa w § 1.
2.
Kontrola dokumentów lub informacji przekazanych przez samorząd województwa może być również przeprowadzona w urzędzie obsługującym Ministra.
§  4.
1.
Kontrolę, o której mowa w § 3 ust. 1, przeprowadza się po zawiadomieniu samorządu województwa na piśmie o zakresie i terminie kontroli, w terminie 5 dni roboczych przed jej rozpoczęciem.
2.
W przypadku powzięcia wiadomości o niewłaściwym wykonywaniu przez samorząd województwa zadań, o których mowa w § 1, kontrolę, o której mowa w § 3 ust. 1, można przeprowadzić bez wcześniejszego powiadomienia samorządu województwa o zakresie i terminie kontroli.
3.
Czynności w ramach kontroli, o której mowa w § 3 ust. 1, są przeprowadzane na podstawie wydanego przez Ministra upoważnienia do przeprowadzenia kontroli co najmniej przez dwie osoby wskazane w tym upoważnieniu, zwane dalej "kontrolującymi".
4.
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli zawiera:
1)
datę i miejsce wystawienia;
2)
wskazanie podstawy prawnej przeprowadzenia kontroli;
3)
wskazanie imion i nazwisk kontrolujących oraz informację, który z kontrolujących kieruje przeprowadzeniem kontroli;
4)
nazwę i adres jednostki kontrolowanej;
5)
określenie zakresu kontroli;
6)
podpis osoby udzielającej upoważnienia i informację o zajmowanym przez tę osobę stanowisku, lub pełnionej funkcji;
7)
termin ważności upoważnienia.
§  5.
1.
Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, o której mowa w § 3 ust. 1 Jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego praw lub obowiązków albo praw lub obowiązków jego małżonka lub osoby pozostającej z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia albo osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Kontrolujący podlega również wyłączeniu w razie zaistnienia w toku kontroli okoliczności mogących wywołać uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.
2.
O przyczynach powodujących wyłączenie kontrolujący lub kierownik jednostki kontrolowanej zawiadamia Ministra, który decyduje o wyłączeniu.
§  6.
1.
Kontrolujący w ramach kontroli, o której mowa w § 3 ust. 1, ma prawo do:
1)
swobodnego poruszania się po terenie jednostki kontrolowanej;
2)
wglądu do dokumentów związanych z wykonywaniem zadań, o których mowa w § 1, oraz tworzenia ich kopii i odpisów;
3)
żądania od pracowników jednostki kontrolowanej ustnych i pisemnych wyjaśnień;
4)
zabezpieczenia dowodów;
5)
wykonywania innych czynności niezbędnych do przeprowadzenia kontroli.
2.
Kontrolujący o ujawnionych w toku kontroli okolicznościach uzasadniających popełnienie przestępstwa, wykroczenia, przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego niezwłocznie zawiadamia na piśmie Ministra.
3.
Kontrolujący podczas wykonywania czynności w ramach kontroli, o której mowa w § 3 ust. 1, podlegają przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisom o postępowaniu z materiałami i dokumentami ustawowo chronionymi, obowiązującym w jednostce kontrolowanej.
4.
Jednostka kontrolowana zapewnia kontrolującym warunki i środki techniczne niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
§  7.
1.
Kontrolujący ustalają stan faktyczny na podstawie zebranych w toku kontroli dowodów.
2.
Zebrane w toku kontroli dowody kontrolujący w razie potrzeby odpowiednio zabezpieczają, w szczególności przez:
1)
oddanie do przechowania, za pokwitowaniem, kierownikowi jednostki kontrolowanej lub upoważnionemu pracownikowi tej jednostki;
2)
przechowanie w jednostce kontrolowanej w oddzielnym i zamkniętym pomieszczeniu.
§  8.
1.
Z kontroli, o której mowa w § 3 ust. 1, kontrolujący sporządzają informację pokontrolną zawierającą w szczególności:
1)
datę i miejsce sporządzenia informacji pokontrolnej;
2)
wskazanie podstawy prawnej do wykonywania kontroli;
3)
oznaczenie jednostki kontrolowanej;
4)
oznaczenie jednostki kontrolującej;
5)
określenie zakresu kontroli i czynności wykonywanych w ramach tej kontroli;
6)
datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli, z uwzględnieniem przerw w jej przeprowadzaniu;
7)
wskazanie imion i nazwisk kontrolujących oraz informację, który z kontrolujących kierował przeprowadzeniem kontroli;
8)
opis stanu faktycznego stwierdzonego w wyniku czynności wykonanych w ramach kontroli, w tym wykrytych uchybień i ich zakresu;
9)
pouczenie o prawie, sposobie i terminie:
a)
zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń,
b)
odmowy podpisania informacji pokontrolnej;
10)
wykaz załączników dołączonych do informacji pokontrolnej.
2.
Informację pokontrolną sporządza się na piśmie, w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje kierownik jednostki kontrolowanej, a drugi pozostaje u kontrolujących.
3.
Informację pokontrolną przekazuje się kierownikowi jednostki kontrolowanej, w terminie 30 dni roboczych od dnia zakończenia kontroli.
4.
Jeżeli sporządzenie informacji pokontrolnej wymaga dodatkowych wyjaśnień lub zasięgnięcia opinii, termin, o którym mowa w ust. 3, jest wydłużany o czas niezbędny do uzyskania tych wyjaśnień lub otrzymania opinii.
5.
O zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 4, kierownik jednostki kontrolowanej jest informowany na piśmie.
6.
Informację pokontrolną podpisują kontrolujący oraz kierownik jednostki kontrolowanej, a jeżeli jest nieobecny - osoba przez niego upoważniona.
7.
Kierownik jednostki kontrolowanej albo osoba przez niego upoważniona po podpisaniu informacji pokontrolnej przesyłają Ministrowi, w terminie 14 dni roboczych od dnia jej otrzymania.
§  9.
1.
Kierownik jednostki kontrolowanej albo osoba przez niego upoważniona przed podpisaniem informacji pokontrolnej może zgłosić na piśmie uzasadnione zastrzeżenia co do ustaleń zawartych w tej informacji, w terminie 14 dni roboczych od dnia jej otrzymania.
2.
Jeżeli zostały zgłoszone zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1, kontrolujący dokonują ich analizy i podejmują dodatkowe czynności kontrolne, jeżeli jest to konieczne.
3.
Jeżeli zgłoszone zastrzeżenia są zasadne w całości albo w części, kontrolujący zmieniają lub uzupełniają w tym zakresie informację pokontrolną. Do zmiany i uzupełniania informacji pokontrolnej przepisy § 8 stosuje się odpowiednio, z wyjątkiem ust. 1 pkt 9 lit. a.
4.
Jeżeli zastrzeżenia nie zostaną uwzględnione w całości albo w części, kontrolujący przekazują zgłaszającemu zastrzeżenia na piśmie informację zawierającą wskazanie przyczyn, ze względu na które zastrzeżenia nie zostały uwzględnione.
5.
Informacja, o której mowa w ust. 4, jest przekazywana zgłaszającemu zastrzeżenia:
1)
niezwłocznie - jeżeli zastrzeżenia nie zostały uwzględnione w całości;
2)
z informacją pokontrolną zmienioną lub uzupełnioną w sposób określony w ust. 3 - jeżeli zastrzeżenia zostały uwzględnione w części.
§  10.
1.
Kierownik jednostki kontrolowanej albo osoba przez niego upoważniona może odmówić podpisania informacji pokontrolnej, składając w terminie 14 dni roboczych od dnia otrzymania tej informacji albo informacji, o której mowa w § 9 ust. 4, wyjaśnienie na piśmie odmowy podpisania informacji pokontrolnej.
2.
O odmowie podpisania informacji pokontrolnej i o złożeniu wyjaśnienia odmowy jej podpisania kontrolujący umieszczają wzmiankę w informacji pokontrolnej.
3.
Odmowa podpisania informacji pokontrolnej nie wstrzymuje realizacji zaleceń pokontrolnych.
§  11.
1.
W przypadku kontroli, o której mowa w § 3 ust. 2, samorząd województwa przekazuje Ministrowi dokumenty i informacje w formie, zakresie i terminie określonych przez Ministra.
2.
Do kontroli, o której mowa w § 3 ust. 2, stosuje się odpowiednio przepisy § 5, § 7 ust. 1 i § 8-10.
§  12.
1.
Minister może sformułować zalecenia pokontrolne, które przekazuje kierownikowi jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania podpisanej informacji pokontrolnej albo wyjaśnienia na piśmie odmowy jej podpisania.
2.
Zalecenia pokontrolne zawierają ocenę wykonywania zadań w zakresie objętym kontrolą, a także uwagi i wnioski zmierzające w szczególności do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
3.
Kierownik jednostki kontrolowanej, w terminie wskazanym w zaleceniach pokontrolnych, informuje Ministra o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych oraz o podjętych działaniach mających w szczególności na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości lub o przyczynach niepodjęcia tych działań.
§  13.
Minister przekazuje na piśmie, do wiadomości agencji płatniczej, informację o wynikach przeprowadzonych kontroli, w terminie 21 dni kalendarzowych od dnia otrzymania podpisanej informacji pokontrolnej albo pisemnego wyjaśnienia odmowy podpisania tej informacji.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
______

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 98, poz. 634, Nr 214, poz. 1349 i Nr 237, poz. 1655, z 2009 r. Nr 20, poz. 105, z 2010 r. Nr 76, poz. 490 i Nr 148, poz. 993, z 2011 r. Nr 205, poz. 1202 oraz z 2012 r. poz. 243.

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 maja 2009 r. w sprawie szczegółowego sposobu przeprowadzania kontroli w zakresie wykonywania przez samorząd województwa zadań związanych z dokonywaniem wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju (Dz. U. Nr 81, poz. 676), które utraciło moc z dniem 14 października 2011 r.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2012.538

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Kontrola w zakresie wykonywania przez samorząd województwa zadań związanych z dokonywaniem wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju oraz monitorowaniem i oceną realizacji tej strategii.
Data aktu: 14/05/2012
Data ogłoszenia: 17/05/2012
Data wejścia w życie: 01/06/2012