Zm.: rozporządzenie w sprawie działania organów orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz organów właściwych do wypełniania funkcji oskarżyciela.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 3 lutego 2012 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie działania organów orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz organów właściwych do wypełniania funkcji oskarżyciela

Na podstawie art. 71 i art. 192 ust. 6 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 114, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 5 lipca 2005 r. w sprawie działania organów orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz organów właściwych do wypełniania funkcji oskarżyciela (Dz. U. Nr 136, poz. 1143) wprowadza się następujące zmiany:
  1)
w § 2 pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) oskarżycielu - należy przez to rozumieć rzecznika dyscypliny jako oskarżyciela przed komisją orzekającą oraz Głównego Rzecznika jako oskarżyciela przed Główną Komisją Orzekającą;";

  2)
§ 7 otrzymuje brzmienie:

"§ 7. Członka składu orzekającego zawiadamia się o rozprawie lub posiedzeniu przez doręczenie zarządzenia o wyznaczeniu terminu rozprawy i składu orzekającego lub wokandy niezwłocznie po ich sporządzeniu, jednak co najmniej na 7 dni przed terminem posiedzenia lub rozprawy. W razie zmiany składu orzekającego można o rozprawie lub posiedzeniu zawiadomić, za pomocą faksu lub poczty elektronicznej, w terminie krótszym niż 7 dni.";

  3)
w § 9:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Przewodniczący komisji orzekającej zarządza przekazanie zawiadomienia o miejscu i terminie rozprawy stronom oraz obrońcy obwinionego, o ile został ustanowiony.",

b)
w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) wskazanie naruszenia dyscypliny finansów publicznych objętego zarzutem oraz przepisu ustawy określającego to naruszenie;",

c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Zawiadomienie przekazywane obwinionemu i jego obrońcy zawiera także informację o:

1) miejscu i terminie, w którym akta sprawy udostępnia się stronom;

2) przesłankach wyłączenia jawności rozprawy lub jej części, wymienionych w art. 119 ust. 2 ustawy;

3) obowiązku wynikającym z art. 183 ustawy.";

  4)
w § 10 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wokanda zawiera imiona i nazwiska członków składu orzekającego, ze wskazaniem przewodniczącego składu orzekającego, protokolanta, a także określenie miejsca i terminu posiedzenia lub rozprawy oraz imię, nazwisko obwinionego, stanowisko zajmowane w czasie zarzucanego naruszenia, nazwę i siedzibę jednostki, której dotyczy naruszenie dyscypliny finansów publicznych, a także wskazanie przepisu ustawy określającego to naruszenie.";

  5)
w § 28 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Prawomocność postanowienia lub orzeczenia stwierdza przewodniczący komisji orzekającej, dokonując stosownej adnotacji na wydanym rozstrzygnięciu.";

  6)
w § 32:
a)
pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) kompletowanie akt w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, udostępnianie ich osobom uprawnionym oraz dokumentowanie ich obiegu;",

b)
pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) przygotowywanie projektów postanowień, zarządzeń, wniosków, decyzji i innych dokumentów, zleconych przez przewodniczącego komisji orzekającej lub przewodniczącego składu orzekającego;",

c)
po pkt 9 dodaje się pkt 9a w brzmieniu:

"9a) prowadzenie dokumentacji dotyczącej nakładania kar pieniężnych na osoby wezwane w charakterze świadka, które nie stawiły się na wezwanie komisji orzekającej;",

d)
pkt 12 otrzymuje brzmienie:

"12) opracowywanie projektu sprawozdania dotyczącego sposobu rozpoznania wniosków o ukaranie, wniesionych w roku poprzednim;";

  7)
w § 33:
a)
pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) opracowywanie projektu sprawozdania z działalności Głównej Komisji Orzekającej oraz projektu zbiorczego sprawozdania z działalności komisji orzekających w roku poprzednim;",

b)
w pkt 7 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 8-11 w brzmieniu:

"8) dokonywanie wyboru orzeczeń Głównej Komisji Orzekającej i komisji orzekających w celu upowszechnienia ich przez Przewodniczącego Głównej Komisji Orzekającej;

9) przygotowywanie informacji umożliwiających wykonywanie nadzoru Przewodniczącego Głównej Komisji Orzekającej nad działalnością administracyjną komisji orzekających;

10) prowadzenie dokumentacji dotyczącej nakładania kar pieniężnych na osoby wezwane w charakterze świadka, które nie stawiły się na wezwanie Głównej Komisji Orzekającej;

11) prowadzenie dokumentacji dotyczącej składanych zawiadomień o stwierdzonych uchybieniach w czynnościach instytucji państwowej, samorządowej lub społecznej, o których mowa w art. 85a ustawy.";

  8)
§ 34 i 35 otrzymują brzmienie:

"§ 34. Do zadań obsługi rzecznika dyscypliny należy:

1) przyjmowanie, wysyłanie i przechowywanie korespondencji rzecznika dyscypliny;

2) przyjmowanie i prowadzenie ewidencji zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych;

3) dokumentowanie czynności i postępowań prowadzonych przez rzecznika dyscypliny;

4) kompletowanie akt w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych prowadzonych przez rzecznika dyscypliny, udostępnianie ich osobom uprawnionym oraz dokumentowanie ich obiegu;

5) przechowywanie i prowadzenie ewidencji postanowień wydawanych przez rzecznika dyscypliny;

6) przygotowywanie na zlecenie rzecznika dyscypliny projektów zawiadomień, wezwań, wniosków i innych pism;

7) przyjmowanie wezwań, zarządzeń, zawiadomień, postanowień i orzeczeń w celu niezwłocznego przekazania rzecznikowi dyscypliny;

8) przechowywanie i archiwizowanie akt w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych prowadzonych przez rzecznika dyscypliny, zakończonych rozstrzygnięciem;

9) opracowywanie projektu sprawozdania z działalności rzecznika dyscypliny w roku poprzednim;

10) opracowywanie informacji na zlecenie Głównego Rzecznika w związku ze sprawowanym przez niego nadzorem nad działalnością rzeczników dyscypliny;

11) przyjmowanie oraz prowadzenie ewidencji informacji o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych, o których mowa w art. 95 ust. 1 ustawy;

12) prowadzenie dokumentacji dotyczącej nakładania kar pieniężnych na osoby wezwane w charakterze świadka, które nie stawiły się na wezwanie rzecznika dyscypliny;

13) dokumentowanie przekazywanych przez rzeczników dyscypliny informacji o potrzebie przeprowadzenia kontroli prawidłowości gospodarowania mieniem lub środkami publicznymi, o których mowa w art. 59a ustawy;

14) wykonywanie innych zadań zleconych przez rzecznika dyscypliny, w tym w szczególności udzielanie pomocy prawnej w sprawie przez niego prowadzonej.

§ 35. Do zadań obsługi Głównego Rzecznika należy:

1) przyjmowanie, wysyłanie i przechowywanie korespondencji Głównego Rzecznika;

2) przygotowywanie projektu decyzji Głównego Rzecznika o powołaniu lub odwołaniu rzecznika dyscypliny lub jego zastępcy;

3) prowadzenie dokumentacji dotyczącej powoływania i odwoływania rzeczników dyscypliny oraz ich zastępców;

4) przyjmowanie i prowadzenie ewidencji środków zaskarżenia przekazywanych do rozpoznania Głównemu Rzecznikowi;

5) przyjmowanie i prowadzenie ewidencji informacji o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych, o których mowa w art. 95 ust. 4 ustawy, przekazywanych przez rzeczników dyscypliny;

6) przyjmowanie i prowadzenie ewidencji postanowień, o których mowa w art. 187 ust. 2 ustawy, oraz postanowień o zawieszeniu postępowania, przekazywanych przez rzeczników dyscypliny;

7) przygotowanie projektów postanowień i zarządzeń zleconych przez Głównego Rzecznika;

8) przygotowanie projektów poleceń podjęcia przez rzecznika dyscypliny czynności sprawdzających, o których mowa w art. 95 ust. 6 ustawy, zleconych przez Głównego Rzecznika;

9) przygotowanie analiz postanowień, o których mowa w art. 187 ust. 2 ustawy, zleconych przez Głównego Rzecznika;

10) przyjmowanie informacji od rzeczników dyscypliny i ich zastępców o niezakończeniu postępowania wyjaśniającego w terminie, o którym mowa w art. 104 ust. 1 ustawy, ze wskazaniem przyczyn niezakończenia czynności sprawdzających i postępowania wyjaśniającego oraz przewidywanego terminu ich zakończenia;

11) opracowywanie projektów poleceń i wytycznych dla rzeczników dyscypliny, o których mowa w art. 195a ust. 5 ustawy, zleconych przez Głównego Rzecznika;

12) przygotowywanie informacji umożliwiających wykonywanie nadzoru Głównego Rzecznika nad działalnością rzeczników dyscypliny;

13) opracowywanie informacji dla Głównego Rzecznika dotyczących okresowej oceny wywiązywania się z obowiązków przez rzeczników dyscypliny;

14) przyjmowanie zawiadomień, zarządzeń, postanowień i orzeczeń w celu niezwłocznego przekazania Głównemu Rzecznikowi;

15) opracowywanie na zlecenie Głównego Rzecznika projektów skarg do sądów administracyjnych oraz prowadzenie dokumentacji dotyczącej tych skarg;

16) przygotowywanie materiałów dla Głównego Rzecznika w celu analizy wniosków o zatarcie ukarania za naruszenie dyscypliny finansów publicznych przed terminem zatarcia z mocy prawa;

17) opracowywanie projektu sprawozdania z działalności Głównego Rzecznika oraz zbiorczego sprawozdania z działalności rzeczników dyscypliny w roku poprzednim;

18) przyjmowanie i prowadzenie ewidencji skarg do sądu administracyjnego wniesionych przez Głównego Rzecznika;

19) prowadzenie dokumentacji dotyczącej składanych zawiadomień o stwierdzonych w toku czynności prowadzonych przez Głównego Rzecznika uchybieniach w czynnościach instytucji państwowej, samorządowej lub społecznej, o których mowa w art. 85a ustawy;

20) dokumentowanie przekazywanych przez Głównego Rzecznika informacji o potrzebie przeprowadzenia kontroli prawidłowości gospodarowania mieniem lub środkami publicznymi, o których mowa w art. 59a ustawy, oraz informacji przekazywanych przez podmioty uprawnione do kontroli;

21) wykonywanie innych zadań zleconych przez Głównego Rzecznika, w tym w szczególności udzielanie pomocy prawnej w sprawie przez niego prowadzonej.";

  9)
w § 37 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Program szkolenia dodatkowego obejmuje zagadnienia uwzględniające właściwość, specyfikę oraz potrzeby komisji orzekających i rzeczników dyscypliny uczestniczących w tym szkoleniu,";

  10)
załączniki nr 1 i 2 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 11 lutego 2012 r.
______

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 79, poz. 551, z 2009 r. Nr 19, poz. 101, Nr 157, poz. 1241 i Nr 223, poz. 1778, z 2010 r. Nr 182, poz. 1228 oraz z 2011 r. Nr 240, poz. 1429.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

WZÓR

Wysłać bez pisma przewodniego

Nadawca: Adresat:

Przewodniczący Komisji Orzekającej Przewodniczący

przy: .................................................. Głównej Komisji Orzekającej

........................................................... w Sprawach o Naruszenie

........................................................... Dyscypliny Finansów Publicznych

(imię i nazwisko) ul. Świętokrzyska 12

00-916 Warszawa

...........................................................

...........................................................

(adres)

Sprawozdanie o sposobie rozpoznania wniosków o ukaranie wniesionych w roku ........

do komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych

przy ........................................................

Termin złożenia: 31 stycznia

I.

1 Sprawy oczekujące na rozstrzygnięcie wg stanu na początek roku sprawozdawczego liczba

obwinionych

2 Złożone wnioski o ukaranie liczba

obwinionych

3 Wnioski przekazane do innej komisji orzekającej liczba

obwinionych

4 Wnioski przekazane z innej komisji orzekającej liczba

obwinionych

5 Sprawy przekazane z Głównej Komisji Orzekającej do ponownego rozpoznania liczba

obwinionych

6 Sprawy w toku oczekujące na rozstrzygnięcie wg stanu na koniec roku sprawozdawczego liczba

obwinionych

II.

7 Sprawy rozstrzygnięte (załatwione) w ciągu roku – (ogółem) liczba

obwinionych

8 Rozstrzygnięcia o umorzeniu postępowania liczba

obwinionych

9 Wydane orzeczenia w kwestii odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów pu-

blicznych – (ogółem)

liczba

obwinionych

10 Orzeczenia o uniewinnieniu liczba

uniewinnionych

11 Orzeczenia o uznaniu odpowiedzialnym za naruszenie dyscypliny finansów

publicznych – ogółem

liczba odpowie-

dzialnych

12 – z tego: liczba

ukaranych

– odstąpiono od wymierzenia kary
13 – ukarano (ogółem) liczba

ukaranych

14 – z tego: liczba

ukaranych

– karą upomnienia
15 – karą nagany liczba

ukaranych

16 – karą pieniężną liczba

ukaranych

17 – karą przewidzianą w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy*): liczba

ukaranych

III.

18 Liczba rozstrzygnięć o umorzeniu postępowania (ogółem)

– z tego:

liczba

zarzutów

19 – umorzenia postępowania wskutek przedawnienia orzekania liczba

zarzutów

20 – umorzenia postępowania, gdy zarzucanego czynu nie popełniono liczba

zarzutów

21 – umorzenia postępowania, gdy w zarzucanym czynie brak jest znamion narusze-

nia dyscypliny finansów publicznych

liczba

zarzutów

22 – umorzenia postępowania, gdy nie dochodzi się odpowiedzialności za naruszenie

dyscypliny finansów publicznych w przypadku działania lub zaniechania podję-

tego wyłącznie w celu ograniczenia skutków zdarzenia losowego

liczba

zarzutów

23 – umorzenia postępowania, gdy nie dochodzi się odpowiedzialności za naruszenie

dyscypliny finansów publicznych, którego stopień szkodliwości dla finansów

publicznych jest znikomy

liczba

zarzutów

24 – inne liczba

zarzutów

IV.

Osobom odpowiedzialnym za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (wykazanymi w części II - wiersz 11) przypisano

czyny z poszczególnych art. ustawy*):

25 art. 5 ust. 1 pkt 1 i 2 liczba czynów
26 art. 5 ust. 1 pkt 3 liczba czynów
27 art. 6 liczba czynów
28 art. 7 liczba czynów
29 art. 8 liczba czynów
30 art. 9 liczba czynów
31 art. 10 liczba czynów
32 art. 11 liczba czynów
33 art. 12 liczba czynów
34 art. 13 pkt 1, 2, 3, 4, 5, 9 liczba czynów
35 art. 13 pkt 6, 7, 8 liczba czynów
36 art. 14 liczba czynów
37 art. 15 liczba czynów
38 art. 16 liczba czynów
39 art. 17 ust. 1 liczba czynów
40 art. 17 ust. 1b liczba czynów
41 art. 17 ust. 1c liczba czynów
42 art. 17 ust. 2 liczba czynów
43 art. 17 ust. 3 liczba czynów
44 art. 17 ust. 4 liczba czynów
45 art. 17 ust. 5 liczba czynów
46 art. 17 ust. 6 liczba czynów
47 art. 17a liczba czynów
48 art. 18 pkt 1 liczba czynów
49 art. 18 pkt 2 liczba czynów
50 art. 18a liczba czynów
51 art. 18b liczba czynów
52 art. 18c liczba czynów

V.

53 Łączna wysokość wymierzonych kar pieniężnych: suma w zł
54 Średnia wysokość wymierzonej kary pieniężnej: średnia

kara w zł

55 Łączna wysokość wyegzekwowanych kar pieniężnych: suma w zł
56 Łączna wysokość orzeczonych kosztów postępowania należnych

Skarbowi Państwa:

suma w zł
57 Łączna wysokość wyegzekwowanych kosztów postępowania należnych

Skarbowi Państwa

suma w zł

UWAGI:

Zestawienie sporządził: Przewodniczący Komisji

......................................................................................... .......................................

(imię, nazwisko i nr telefonu) (podpis i pieczęć)

........................................................................................

(miejscowość i data)

*) Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

OBJAŚNIENIA DO SPRAWOZDANIA

Sprawozdanie sporządza się na podstawie materiałów źródłowych zawartych w aktach poszczególnych spraw o narusze-

nie dyscypliny finansów publicznych.

Wiersze od 1 do 17 dotyczą informacji o liczbie osób obwinionych (niezależnie od tego, ile zarzutów postawiono obwinio-

nemu, ile przypisano lub umorzono albo od ilu uniewinniono).

Wiersze od 18 do 24 dotyczą informacji o liczbie zarzutów, w sprawie których zapadło rozstrzygnięcie o umorzeniu postę-

powania (niezależnie od tego, ilu obwinionym zarzuty te zostały postawione).

Wiersze od 25 do 52 dotyczą informacji o liczbie czynów, których popełnienie przypisano obwinionym (niezależnie od

tego, ilu obwinionym zostały przypisane).

Wiersze od 53 do 57 dotyczą kwoty pieniężnej określonej w złotych.

CZĘŚĆ I

W wierszu 1 podaje się liczbę obwinionych objętych wnioskami o ukaranie, w których sprawy nie zostały rozstrzygnięte

(niezależnie od etapu postępowania) na koniec roku poprzedzającego rok sprawozdawczy.

W wierszu 2 podaje się liczbę obwinionych objętych wnioskami o ukaranie wniesionymi do komisji orzekającej w roku

sprawozdawczym, w sprawie których przewodniczący wydał zarządzenie o doręczeniu kopii wniosku obwinionemu.

W wierszu tym nie wykazuje się danych odnoszących się do wniosków zwróconych do uzupełnienia podmiotowi występu-

jącemu z wnioskiem o ukaranie.

W wierszu 3 podaje się liczbę obwinionych objętych wnioskami o ukaranie, w sprawie których przewodniczący komisji

orzekającej składającej sprawozdanie wydał zarządzenie o doręczeniu kopii wniosku obwinionemu, a które zostały w toku

postępowania przekazane do innej komisji orzekającej.

W wierszu 4 podaje się liczbę obwinionych objętych wnioskami o ukaranie otrzymanymi z innej komisji orzekającej,

w sprawie których przewodniczący tej komisji wydał zarządzenie o doręczeniu kopii wniosku obwinionemu, a które w toku

postępowania zostały przekazane do komisji składającej sprawozdanie (również przekazane przez Przewodniczącego

Głównej Komisji Orzekającej).

W wierszu 5 podaje się liczbę obwinionych, których sprawy zostały przekazane do ponownego rozpoznania przez Główną

Komisję Orzekającą, w wyniku rozpoznania odwołania, wniosku o wznowienie postępowania albo stwierdzenia nieważno-

ści prawomocnego postanowienia lub orzeczenia.

W wierszu 6 podaje się liczbę obwinionych objętych wnioskami o ukaranie, w których sprawy nie zostały zakończone roz-

strzygnięciem komisji orzekającej przed końcem roku sprawozdawczego (niezależnie od etapu postępowania).

CZĘŚĆ II

W wierszu 7 podaje się liczbę obwinionych objętych wnioskami o ukaranie, w których sprawy zostały zakończone roz-

strzygnięciem komisji orzekającej w roku sprawozdawczym. Należy również uwzględnić tych obwinionych, których sprawy

zostały przekazane przez Główną Komisję Orzekającą bądź postępowanie zostało odwieszone i rozpoznane w roku

sprawozdawczym.

W wierszu 8 podaje się liczbę obwinionych, wobec których zapadło rozstrzygnięcie o umorzeniu postępowania. Do roz-

strzygnięć o umorzeniu postępowania zalicza się tylko takie rozstrzygnięcie, którym komisja orzekająca umorzyła postę-

powanie w sprawie wszystkich naruszeń dyscypliny finansów publicznych (czynów) zarzucanych obwinionemu, niezależnie

od przesłanek umorzenia.

W wierszu 9 podaje się liczbę obwinionych, wobec których wydano orzeczenia w kwestii odpowiedzialności za naruszenie

dyscypliny finansów publicznych, niezależnie od treści orzeczenia (uniewinnienie albo przypisanie odpowiedzialności za

naruszenie dyscypliny finansów publicznych).

W wierszu 10 podaje się liczbę obwinionych, wobec których zapadło orzeczenie o uniewinnieniu. Do orzeczeń o uniewin-

nieniu zalicza się tylko takie orzeczenie, którym komisja orzekająca uniewinniła obwinionego od wszystkich zarzucanych

mu naruszeń dyscypliny finansów publicznych (czynów) bądź uniewinniła od jednego zarzutu, a w przypadku pozostałych

zarzutów, o ile były postawione obwinionemu, postanowiła o ich umorzeniu.

W wierszu 11 podaje się liczbę obwinionych uznanych za odpowiedzialnych za naruszenie dyscypliny finansów publicz-

nych. Do orzeczeń o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych zalicza się takie orzeczenie, któ-

rym komisja orzekająca przypisała obwinionemu odpowiedzialność za co najmniej jedno naruszenie dyscypliny finansów

publicznych (czyn) zarzucane obwinionemu, niezależnie od rozstrzygnięć w sprawie pozostałych zarzutów, o ile były one

postawione obwinionemu.

W wierszu 12 podaje się liczbę obwinionych, którym przypisano odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów

publicznych, ale odstąpiono od wymierzenia kary.

W wierszu 13 podaje się liczbę obwinionych, którym przypisano odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów

publicznych i wymierzono karę.

W wierszach 14, 15, 16 i 17 podaje się liczbę obwinionych, spośród wykazanych w wierszu 13, którym wymierzono kary

poszczególnych rodzajów.

CZĘŚĆ III

W wierszu 18 podaje się liczbę zarzutów postawionych obwinionym, w których postępowania przed komisją orzekającą

zostały umorzone. Suma liczb wykazanych w wierszach od 18 do 24 może być równa lub większa od liczby podanej

w wierszu 8.

W wierszu 19 podaje się liczbę zarzutów postawionych obwinionym, w których postępowania przed komisją orzekającą

zostały umorzone ze względu na przedawnienie orzekania.

W wierszu 20 podaje się liczbę zarzutów postawionych obwinionym, w których postępowania przed komisją orzekającą

zostały umorzone ze względu na niepopełnienie zarzuconego czynu.

W wierszu 21 podaje się liczbę zarzutów postawionych obwinionym, w których postępowania przed komisją orzekającą

zostały umorzone ze względu na brak w zarzucanym czynie znamion naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

W wierszu 22 podaje się liczbę zarzutów postawionych obwinionym, w których postępowania przed komisją orzekającą

zostały umorzone ze względu na działanie lub zaniechanie naruszające dyscyplinę finansów publicznych podjęte wyłącznie

w celu ograniczenia skutków zdarzenia losowego.

W wierszu 23 podaje się liczbę zarzutów postawionych obwinionym, w których postępowania przed komisją orzekającą

zostały umorzone ze względu na znikomy stopień szkodliwości naruszenia dyscypliny dla finansów publicznych.

W wierszu 24 podaje się liczbę zarzutów postawionych obwinionym, w których postępowania przed komisją orzekającą

zostały umorzone ze względu na inne okoliczności niż wymienione w wierszach od 19 do 23.

CZĘŚĆ IV

W wierszach od 25 do 52 podaje się liczbę czynów przypisanych obwinionym wg naruszeń dyscypliny finansów publicz-

nych wskazanych w art. od 5 do 18c ustawy. Suma liczb wykazanych w wierszach od 25 do 52 może być równa liczbie

podanej w wierszu 11 lub większa od niej.

CZĘŚĆ V

W wierszu 53 podaje się informację o łącznej wysokości wymierzonych kar pieniężnych wszystkimi orzeczeniami komisji

orzekającej wydanymi w roku sprawozdawczym, z uwzględnieniem również orzeczeń nieprawomocnych.

W wierszu 54 podaje się informację o średniej wysokości wymierzonej kary pieniężnej.

W wierszu 55 podaje się informację o łącznej wysokości wyegzekwowanych kar pieniężnych.

W wierszu 56 podaje się informację o łącznej wysokości orzeczonych w roku sprawozdawczym kosztów postępowania

należnych Skarbowi Państwa, z uwzględnieniem również orzeczeń nieprawomocnych.

W wierszu 57 podaje się informację o łącznej wysokości wyegzekwowanych kosztów postępowania należnych Skarbowi

Państwa.

Uwaga: dane z wierszy 1 + 2 + 4 + 5 - 3 - 6 = 7

8 + 9 = 7

10 + 11 = 9

12 + 13 = 11

14 + 15 + 16 + 17 = 13

19 + 20 + 21 + 22 + 23 + 24 = 18

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

WZÓR

Wysłać bez pisma przewodniego

Nadawca: Adresat:

Rzecznik dyscypliny finansów Główny Rzecznik

publicznych właściwy w sprawach Dyscypliny Finansów

rozpatrywanych przez Komisję Publicznych

Orzekającą przy: Ministerstwo Finansów

.............................. ul. Świętokrzyska 12

.............................. 00-916 Warszawa

(imię i nazwisko)

..............................

..............................

(adres)

Sprawozdanie z działalności rzecznika dyscypliny finansów publicznych w ......... roku

Termin złożenia: 31 stycznia

Lp. Oznaczenie sprawy Miara Rok

.......

1 2 3 4
1 Liczba zawiadomień oczekujących na rozpoznanie według

stanu na początek roku

liczba

zawiadomień

2 Liczba postanowień o wszczęciu postępowania

wyjaśniającego, oczekujących na rozstrzygnięcie według

stanu na początek roku

liczba

postanowień

3 Liczba osób objętych postanowieniami o wszczęciu

postępowania wyjaśniającego, które oczekują na

rozstrzygnięcie według stanu na początek roku

liczba osób
4 Liczba otrzymanych zawiadomień o naruszeniu dyscypliny

finansów publicznych (dfp.) w roku sprawozdawczym

liczba

zawiadomień

5 Liczba postanowień rzecznika dfp. o odmowie wszczęcia

postępowania wyjaśniającego

liczba

postanowień

6 Liczba rozstrzygnięć rzecznika dfp. o odmowie wszczęcia

postępowania wyjaśniającego, w tym ze względu na:

a) znikomą szkodliwość czynu

b) zdarzenie losowe

c) przedawnienie

d) brak znamion naruszenia dfp.

e) inne

liczba

rozstrzygnięć

7 Liczba postanowień rzecznika dfp. o wszczęciu

postępowania wyjaśniającego wydanych w roku

sprawozdawczym

liczba

postanowień

8 Liczba osób objętych postanowieniami rzecznika dfp.

o wszczęciu postępowania, wyjaśniającego wydanymi w roku

sprawozdawczym

liczba osób
9 Liczba postanowień rzecznika dfp. o umorzeniu

postępowania wyjaśniającego

liczba

postanowień

10 Liczba osób objętych postanowieniami rzecznika dfp.

o umorzeniu postępowania wyjaśniającego,

w tym ze względu na:

a) znikomą szkodliwość czynu

b) zdarzenie losowe

c) przedawnienie

d) brak znamion naruszenia dfp.

e) inne

liczba osób
11 Liczba wniosków o ukaranie wniesionych przez rzecznika

dfp.

liczba wniosków
12 Liczba obwinionych objętych wnioskami o ukaranie

wniesionymi przez rzecznika dfp.

liczba

obwinionych

13 Liczba postępowań wyjaśniających niezakończonych na

koniec roku,

w tym:

a) wszczętych w okresie sprawozdawczym i pozostających

w rozpoznaniu u rzecznika dfp

b) wszczętych w okresie sprawozdawczym i zawieszonych

przez rzecznika dfp

c) wszczętych w okresie sprawozdawczym i zakończonych

postanowieniem o umorzeniu postępowania wyjaśniającego zaskarżonym do Głównego Rzecznika,

i pozostających na koniec roku w rozpoznaniu

u Głównego Rzecznika lub rzecznika dfp

d) wszczętych przed okresem sprawozdawczym

i zawieszonych przez rzecznika dfp

e) wszczętych przed okresem sprawozdawczym

i niezakończonych na koniec roku

liczba

postanowień

14 Liczba zawiadomień pozostających na koniec roku

w rozpoznaniu u rzecznika dfp

w tym otrzymanych przed okresem sprawozdawczym

i niezakończonych na koniec roku

liczba

zawiadomień

15 Liczba obwinionych, wobec których zapadły

rozstrzygnięcia w sprawach, w których rzecznik dfp.

pełnił funkcję oskarżyciela, z tego:

a) uniewinniono

b) przypisano odpowiedzialność, ale odstąpiono od wymierzenia kary

c) ukarano

d) umorzono postępowanie

liczba

obwinionych

16 Liczba obwinionych objętych rozstrzygnięciami

zaskarżonymi przez rzecznika dfp.

liczba

obwinionych

Sprawozdanie sporządził: Rzecznik dyscypliny finansów

publicznych:

.................................... ...........................

(imię, nazwisko i nr telefonu) (podpis i pieczęć)

................................

(miejscowość i data)

OBJAŚNIENIA DO SPRAWOZDANIA

Sprawozdanie sporządza się na podstawie materiałów źródłowych zawartych w aktach poszczególnych

spraw o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Nie wykazuje się zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych, które zostały przekazane

innemu rzecznikowi dyscypliny, oraz zawiadomień zwróconych zawiadamiającemu do uzupełnienia na

podstawie art. 94 ust. 4 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny

finansów publicznych.

Jako jedno zawiadomienie o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych przyjmuje się zawiadomienie

dotyczące jednej jednostki organizacyjnej, niezależnie od liczby zarzutów i osób objętych tym

zawiadomieniem. W wyniku rozpoznania zawiadomienia rzecznik dyscypliny może, w zakresie

poszczególnych zarzutów, wydać postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania albo o wszczęciu

postępowania wyjaśniającego oraz postanowienie o umorzeniu postępowania wyjaśniającego lub

wystąpić do komisji orzekającej z wnioskiem o ukaranie.

W wierszu 1 wykazuje się liczbę zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych, które

wpłynęły do rzecznika dyscypliny w okresie poprzedzającym rok sprawozdawczy i nie zostały rozpoznane.

Jako zawiadomienie nierozpoznane przyjmuje się takie zawiadomienie, w sprawie którego rzecznik

dyscypliny nie wydał postanowienia o wszczęciu postępowania wyjaśniającego albo o odmowie wszczęcia

postępowania wyjaśniającego.

W wierszu 2 wykazuje się liczbę postanowień o wszczęciu postępowania wyjaśniającego

niezakończonego w okresie poprzedzającym rok sprawozdawczy. Jako zakończenie postępowania

wyjaśniającego przyjmuje się postępowanie zakończone wydaniem postanowienia o jego umorzeniu lub

wystąpieniem z wnioskiem o ukaranie, w sprawie którego przewodniczący komisji orzekającej skierował

wniosek do rozpoznania na posiedzenie albo rozprawę.

W wierszu 3 wykazuje się liczbę osób objętych postanowieniami o wszczęciu postępowania

wyjaśniającego wykazanymi w wierszu 2.

W wierszu 4 wykazuje się liczbę zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych otrzymanych

przez rzecznika dyscypliny w roku sprawozdawczym.

W wierszu 5 wykazuje się liczbę postanowień rzecznika dyscypliny o odmowie wszczęcia postępowania

wyjaśniającego. Postanowienie może dotyczyć więcej niż jednego naruszenia dyscypliny finansów

publicznych wskazanego w zawiadomieniu.

W wierszu 6 wykazuje się liczbę wszystkich naruszeń dyscypliny finansów publicznych, objętych

postanowieniami wykazanymi w wierszu 5, w podziale na przyczyny odmowy wszczęcia postępowania.

Liczba wykazana w wierszu 6 może być równa lub wyższa od liczby wykazanej w wierszu 5.

W wierszu 7 wykazuje się liczbę postanowień o wszczęciu postępowania wyjaśniającego wydanych przez

rzecznika dyscypliny w roku sprawozdawczym.

W wierszu 8 wykazuje się liczbę osób objętych postanowieniami o wszczęciu postępowania

wyjaśniającego wykazanymi w wierszu 7.

W wierszu 9 wykazuje się liczbę postanowień o umorzeniu postępowania wyjaśniającego wydanych przez

rzecznika dyscypliny w roku sprawozdawczym.

W wierszu 10 wykazuje się liczbę osób objętych postanowieniami o umorzeniu postępowania

wyjaśniającego wykazanymi w wierszu 9.

W wierszu 11 wykazuje się liczbę wniosków o ukaranie, z którymi rzecznik dyscypliny wystąpił do komisji

orzekającej w roku sprawozdawczym.

W wierszu 12 wykazuje się liczbę obwinionych objętych wnioskami o ukaranie wykazanymi w wierszu 11.

W wierszu 13 wykazuje się liczbę prowadzonych postępowań wyjaśniających, tj. liczbę postanowień o

wszczęciu postępowań wyjaśniających, które nie zostały zakończone na koniec roku sprawozdawczego.

W liczbie tej uwzględnia się także postanowienia o wszczęciu postępowań wyjaśniających umorzonych

przez rzecznika dyscypliny, w przypadku gdy na postanowienie o umorzeniu złożono zażalenie, które

bądź nie zostało rozpatrzone na koniec roku, bądź w wyniku jego rozpatrzenia postanowienie o umorzeniu

postępowania wyjaśniającego zostało przez Głównego Rzecznika uchylone, a ponowne rozstrzygnięcie

rzecznika dyscypliny nie zostało wydane na koniec roku sprawozdawczego. W liczbie ogólnej postępowań

wyjaśniających niezakończonych na koniec roku sprawozdawczego uwzględnia się także postępowania

wszczęte postanowieniami wydanymi w latach poprzednich, które nie zostały zakończone na koniec roku

sprawozdawczego.

W wierszu 14 wykazuje się liczbę zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych

pozostających w rozpoznaniu u rzecznika dyscypliny na koniec roku sprawozdawczego, w związku z

którymi prowadzone są czynności sprawdzające.

W wierszu 15 wykazuje się liczbę obwinionych w sprawach, w których rzecznik dyscypliny pełnił funkcję

oskarżyciela, wobec których zapadło rozstrzygnięcie komisji orzekającej w roku sprawozdawczym.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2012.157

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie działania organów orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz organów właściwych do wypełniania funkcji oskarżyciela.
Data aktu: 03/02/2012
Data ogłoszenia: 10/02/2012
Data wejścia w życie: 11/02/2012