Zm.: rozporządzenie w sprawie zakresu niezbędnych informacji gromadzonych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 20 grudnia 2012 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu niezbędnych informacji gromadzonych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych

Na podstawie art. 190 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 20 czerwca 2008 r. w sprawie zakresu niezbędnych informacji gromadzonych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 801, z późn. zm.3)) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 3:
a)
w ust. 1 w pkt 12 lit. d otrzymuje brzmienie:

"d) numer prawa wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki, położnej lub felczera wystawiającego skierowanie lub zlecenie;",

b)
w ust. 3:
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) sposobu zakończenia medycznych czynności ratunkowych zgodnie z kodem określonym w tabeli nr 3 załącznika nr 3 do rozporządzenia;",

pkt 5 i 6 otrzymują brzmienie:

"5) daty, godziny i minuty, w systemie 24-godzinnym:

a) otrzymania powiadomienia o zdarzeniu,

b) przekazania przez dyspozytora medycznego zespołowi ratownictwa medycznego dyspozycji (zlecenia) wyjazdu na miejsce zdarzenia,

c) wyjazdu zespołu ratownictwa medycznego,

d) przybycia zespołu ratownictwa medycznego na miejsce zdarzenia i rozpoczęcia akcji prowadzenia medycznych czynności ratunkowych,

e) zakończenia akcji prowadzenia medycznych czynności ratunkowych przez zespół ratownictwa medycznego;

6) kodu zespołu ratownictwa medycznego, określonego w wojewódzkim planie działania systemu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym;",

dodaje się pkt 8 i 9 w brzmieniu:

"8) identyfikatora kierownika zespołu ratownictwa medycznego, określonego zgodnie z ust. 1 pkt 11;

9) wykonywania medycznych czynności ratunkowych przez zespół ratownictwa medycznego w obrębie rejonu operacyjnego lub poza rejonem operacyjnym.",

c)
w ust. 4 w pkt 3 lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) o których mowa w ust. 1 pkt 12 lit. b-d,";

2)
w § 4 w pkt 6:
a)
lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) dane identyfikujące dokument, w przypadku potwierdzenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie:

- dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń opieki zdrowotnej lub dokumentu elektronicznego, o którym mowa w art. 50 ust. 3 ustawy - dane określone w tabeli nr 8 załącznika nr 3 do rozporządzenia,

- oświadczenia, o którym mowa w art. 50 ust. 6 ustawy - datę złożenia oświadczenia, identyfikator oświadczenia nadany przez świadczeniodawcę oraz kod oświadczenia, określony w tabeli nr 8a załącznika nr 3 do rozporządzenia,",

b)
dodaje się lit. d oraz e w brzmieniu:

"d) w przypadku gdy świadczenie zostało udzielone pomimo braku potwierdzenia prawa do świadczeń opieki zdrowotnej, w sytuacjach, o których mowa w art. 50 ust. 11 ustawy - informację o wystąpieniu tego przypadku,

e) w przypadku gdy osoba posiadająca prawo do świadczeń opieki zdrowotnej utraciła to prawo w trakcie udzielania świadczenia trwającego dłużej niż jeden dzień i poinformowała o tym świadczeniodawcę - informację o wygaśnięciu tego prawa oraz o dacie wygaśnięcia;";

3)
w § 5 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Świadczeniodawcy, którzy zawarli z Funduszem umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju ratownictwo medyczne, przekazują oddziałowi wojewódzkiemu Funduszu dane charakteryzujące osobę, której udzielono świadczenia, o których mowa w § 4 pkt 1, a jeżeli identyfikatorem nie jest numer PESEL, także dane, o których mowa w § 4 pkt 2, 4 i 5, w przypadku gdy ustalenie tych danych było możliwe.";

4)
w załączniku nr 3 do rozporządzenia:
a)
w tabeli nr 8:
lp. 1-3 otrzymują brzmienie:
1 ubezpieczony U K - w przypadku karty ubezpieczenia zdrowotnego numer identyfikacyjny karty
NK - w przypadku innego dokumentu, który zgodnie z art. 240 ustawy do czasu wydania karty ubezpieczenia zdrowotnego potwierdza uprawnienia do świadczeń opieki zdrowotnej nazwa dokumentu oraz seria i numer dokumentu, jeżeli występuje
OS - w przypadku złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 50 ust. 6 ustawy data złożenia oświadczenia, identyfikator oświadczenia nadany przez świadczeniodawcę oraz kod oświadczenia, określony w tabeli nr 8a
2 świadczeniobiorca, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy N A - w przypadku decyzji, o której mowa w art. 54 ustawy data określona w decyzji, od której przysługuje prawo do świadczeń zgodnie z art. 54 ust. 7 i 8 ustawy, organ wystawiający, identyfikator - jeżeli występuje, numer identyfikacyjny gminy z rejestru TERYT (o którym mowa w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 49 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej) - jeżeli jest znany świadczeniodawcy
OS - w przypadku złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 50 ust. 6 ustawy data złożenia oświadczenia, identyfikator oświadczenia nadany przez świadczeniodawcę oraz kod oświadczenia, określony w tabeli nr 8a
3 świadczeniobiorca, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy IA pełna nazwa dokumentu numer dokumentu, data wystawienia, nazwa podmiotu wystawiającego, a w przypadku gdy dokumentem jest zaświadczenie lekarskie - także numer prawa wykonywania zawodu lekarza
OS - w przypadku złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 50 ust. 6 ustawy data złożenia oświadczenia, identyfikator oświadczenia nadany przez świadczeniodawcę oraz kod oświadczenia, określony w tabeli nr 8a
po lp. 3 dodaje się lp. 3a w brzmieniu:
3a świadczeniobiorca, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy IB pełna nazwa dokumentu numer dokumentu, data wystawienia, nazwa podmiotu wystawiającego, a w przypadku gdy dokumentem jest zaświadczenie lekarskie - także numer prawa wykonywania zawodu lekarza
OS - w przypadku złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 50 ust. 6 ustawy data złożenia oświadczenia, identyfikator oświadczenia nadany przez świadczeniodawcę oraz kod oświadczenia, określony w tabeli nr 8a
dodaje się lp. 15-17 w brzmieniu:
15 świadczeniobiorca, którego prawo do świadczeń zostało potwierdzone dokumentem elektronicznym, o którym mowa w art. 50 ust. 3 ustawy EL DE - dokument elektroniczny, o którym mowa w art. 50 ust. 3 ustawy data sporządzenia dokumentu oraz identyfikator nadany przez Fundusz
16 świadczeniobiorca, któremu udzielono świadczenia w sytuacjach, o których mowa w art. 50 ust. 11 ustawy B B - brak przedstawienia dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń opieki zdrowotnej niewymagane
17 osoba posiadająca prawo do świadczeń opieki zdrowotnej, która utraciła to prawo w trakcie udzielania świadczenia trwającego dłużej niż jeden dzień i poinformowała o tym świadczeniodawcę UP B - brak przedstawienia dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń opieki zdrowotnej niewymagane
b)
po tabeli nr 8 dodaje się tabelę nr 8a w brzmieniu:
Tabela nr 8a. Kod oświadczenia o przysługującym prawie do świadczeń
Lp. w którym wskazano jako podstawę prawa do świadczeń opieki zdrowotnej dla oświadczenia złożonego przez
świadczeniobiorcę przedstawiciela ustawowego albo opiekuna prawnego lub faktycznego, w przypadku, o którym mowa w art. 50 ust. 9 ustawy
1 objęcie ubezpieczeniem zdrowotnym OUW OUP
2 decyzję, o której mowa w art. 54 ustawy ODW ODP
3 art. 2 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy przypadek nie

występuje

OMP
4 art. 2 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy OCW OCP
5 art. 67 ust. 4-7 ustawy OZW OZP
5)
załącznik nr 8 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.
______

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 248, poz. 1495 i Nr 284, poz. 1672).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 216, poz. 1367, Nr 225, poz. 1486, Nr 227, poz. 1505, Nr 234, poz. 1570 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 22, poz. 120, Nr 26, poz. 157, Nr 38, poz. 299, Nr 92, poz. 753, Nr 97, poz. 800, Nr 98, poz. 817, Nr 111, poz. 918, Nr 118, poz. 989, Nr 157, poz. 1241, Nr 161, poz. 1278 i Nr 178, poz. 1374, z 2010 r. Nr 50, poz. 301, Nr 107, poz. 679, Nr 125, poz. 842, Nr 127, poz. 857, Nr 165, poz. 1116, Nr 182, poz. 1228, Nr 205, poz. 1363, Nr 225, poz. 1465, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257, poz. 1723 i 1725, z 2011 r. Nr 45, poz. 235, Nr 73, poz. 390, Nr 81, poz. 440, Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 113, poz. 657, Nr 122, poz. 696, Nr 138, poz. 808, Nr 149, poz. 887, Nr 171, poz. 1016, Nr 205, poz. 1203 i Nr 232, poz. 1378 oraz z 2012 r. poz. 123, 1016 i 1342.

3) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 159, poz. 1073, z 2011 r. Nr 215, poz. 1273 oraz z 2012 r. poz. 727.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR DOKUMENTÓW BĘDĄCYCH OPISAMI KOMUNIKATÓW STOSOWANYCH DO PRZEKAZYWANIA DANYCH

1. KOMUNIKAT ŚWIADCZEŃ AMBULATORYJNYCH I SZPITALNYCH

1.1. Komunikat przekazywany przez świadczeniodawcę

Poziom w hierarchii Element Krotność Opis elementu
0 komunikat 1 Główny element komunikatu wymiany danych obejmujący wszystkie inne elementy zawierające poszczególne grupy informacji
1 swiadczeniodawca 1 Identyfikacja świadczeniodawcy i jego systemu informatycznego
1 zestaw-swiadczen 1-n Element umożliwiający grupowanie świadczeń, niezbędny dla tych przypadków, gdy ze względu na przyjęte zasady sprawozdawczości muszą być one przekazywane równocześnie, w szczególności dotyczy to wszystkich pobytów na oddziałach podczas hospitalizacji pacjenta
2 dane-zestawu 0-1 Element pomocniczy (techniczny) występujący wtedy, gdy są przekazywane informacje charakteryzujące wykonane świadczenie. Element ten nie występuje (a wraz z nim żaden z podległych elementów), jeżeli świadczeniodawca przekazuje jedynie informację o potrzebie usunięcia danych o zestawie świadczeń, wysłanych w jednym z poprzednich komunikatów
3 pacjent 1 Element obejmujący dane charakteryzujące świadczeniobiorcę, o których mowa w § 4 rozporządzenia
3 zlecenie 0-1 Element zawierający podstawowe dane dotyczące fazy zlecenia świadczenia. Element ten nie występuje, jeżeli świadczenia udzielono bez zlecenia
3 hospitalizacja 0-1 Element obejmujący dodatkowe dane wymagane wyłącznie w przypadku sprawozdawania obejmującego świadczenia udzielone podczas hospitalizacji
3 swiadczenie 1-n Element obejmujący dane charakteryzujące świadczenie
4 dane-swiadczenia 0-1 Element techniczny, obejmujący wszystkie podległe elementy, wykorzystywany do czytelnego wydzielenia informacji nieprzekazywanych w przypadku usuwania świadczenia
5 kom-org 1 Dane identyfikujące komórkę organizacyjną, w której udzielono świadczenia
5 personel-real 1 Dane identyfikujące osobę udzielającą lub odpowiedzialną za udzielenie świadczenia
5 przyczyna 1 Przyczyny medyczne udzielenia świadczenia
5 procedura 0-n Element umożliwiający przekazanie precyzyjniejszych danych o wykonanym świadczeniu, np. konkretne procedury medyczne
5 transport 0-1 Element obejmujący dane charakteryzujące transport pacjenta
5 ratownictwo 0-1 Element obejmujący dane charakteryzujące wyjazd zespołu ratownictwa medycznego

1.2. Komunikat zwrotny przekazywany przez podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń ze środków publicznych

Poziom w hierarchii Element Krotność Opis elementu
0 komunikat 1 Główny element komunikatu
1 swiadczeniodawca 1 Świadczeniodawca, który przekazał potwierdzane dane
1 problem 0-1

1z

Informacja o ewentualnych problemach związanych z przetwarzaniem komunikatu
1 potw-danych 0-1

1z

Element grupujący potwierdzenia poszczególnych danych przekazanych w komunikacie
2 potw-zest-swiad 0-n Informacja o przyjęciu lub odrzuceniu wersji danych w zestawie świadczeń
3 problem 0-n Informacja o ewentualnych problemach związanych z całością zestawu świadczeń, a nie pojedynczym świadczeniem
3 potw-swiadcz 0-n Informacja o ewentualnych problemach występujących w określonym świadczeniu oraz o powiązanych z nim produktach rozliczeniowych
4 problem 0-n Informacja o ewentualnych problemach związanych ze świadczeniem

2. KOMUNIKAT ZAOPATRZENIA W WYROBY MEDYCZNE

2.1. Komunikat przekazywany przez świadczeniodawcę

Poziom w hierarchii Element Krotność Opis elementu
0 komunikat 1 Główny element komunikatu wymiany danych obejmujący wszystkie inne elementy zawierające poszczególne grupy informacji
1 swiadczeniodawca 1 Identyfikacja świadczeniodawcy i jego systemu informatycznego
1 spraw-rozlicz-zposp 1 Element obejmujący dane sprawozdawcze z określonej umowy i okresu rozliczeniowego
2 poz-spraw-zposp 0-n Zrealizowane w ramach sprawozdania zaopatrzenie w wyroby medyczne
3 dane-pr-zposp 1 Dane pozycji rozliczeniowej zaopatrzenia w wyroby medyczne
4 podst-rozlicz 1 Dane o zgodzie płatnika na refundację zaopatrzenia w wyroby medyczne
4 przedmiot 1 Wydane wyroby medyczne

2.2. Komunikat zwrotny przekazywany przez podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń ze środków publicznych

Poziom w hierarchii Element Krotność Opis elementu
0 komunikat 1 Główny element komunikatu
1 swiadczeniodawca 1 Świadczeniodawca, który przekazał potwierdzane dane
1 potw-spraw-rozlicz-zposp 1 Potwierdzenia sprawozdania rozliczeniowego zaopatrzenia w wyroby medyczne
2 problem 0-1

1z

Informacja o ewentualnym problemie związanym z całością sprawozdania
2 potw-poz-spraw-zposp 0-1

1z

Informacja o ewentualnym problemie związanym z poszczególnymi pozycjami sprawozdania
3 potw-poz-rozl-zposp 0-n Informacja o przyjęciu lub odrzuceniu danych świadczenia zaopatrzenia w wyroby medyczne {pozycji sprawozdania)
4 problem 0-n Informacja o ewentualnych problemach związanych z pozycją sprawozdania

3. KOMUNIKAT DEKLARACJI WYBORU, O KTÓREJ MOWA W ART. 56 UST. 1 USTAWY

3.1. Komunikat przekazywany przez świadczeniodawcę

Poziom w hierarchii Element Krotność Opis elementu
0 komunikat 1 Główny element komunikatu wymiany danych obejmujący wszystkie inne elementy zawierające poszczególne grupy informacji
1 swiadczeniodawca 1 Identyfikacja świadczeniodawcy i jego systemu informatycznego
1 spraw-rozlicz-dekl-poz 1 Element obejmujący sprawozdanie deklaracji wyboru za dany okres rozliczeniowy, z danej umowy
2 deklaracje 1-n Element obejmujący deklaracje wyboru danego typu
3 personel-dekl 0-n Dane dotyczące lekarza, pielęgniarki lub położnej, którym przypisano deklaracje wyboru
4 dekl-poz 1-n Dane dotyczące pojedynczej deklaracji wyboru
5 pacjent-dekl 1 Dane pacjenta, którego dotyczy deklaracja wyboru
6 id-pacj-dekl 1 Identyfikacja pacjenta
7 pesel 0-1

1z

Identyfikacja pacjenta z nadanym numerem PESEL
7 noworodek 0-1

1z

Wskazanie, że deklaracja wyboru dotyczy noworodka bez nadanego numeru PESEL
7 posw-druku-e 0-1

1z

Identyfikacja pacjenta UE bez nadanego numeru PESEL
7 umowa-ubezp-ind 0-1

1z

Identyfikacja cudzoziemców posiadających umowę o dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne
6 pacjent-stat 0-1 Dane statystyczne o pacjencie
6 dane-osob 1 Dane osobowe pacjenta
6 adres 0-1 Adres zamieszkania lub pobytu pacjenta na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

3.2. Komunikat zwrotny przekazywany przez podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń ze środków publicznych

Poziom w hierarchii Element Krotność Opis
0 komunikat 1 Główny element komunikatu
1 swiadczeniodawca 1 Świadczeniodawca, który przekazał potwierdzane dane
1 potw-komun 1 Identyfikacja potwierdzanego komunikatu
2 problem-kom 0-1 Informacja o problemie z całością komunikatu

4. KOMUNIKAT DANYCH ZBIORCZYCH O ŚWIADCZENIACH UDZIELONYCH W RAMACH PODSTAWOWEJ OPIEKI ZDROWOTNEJ

4.1. Komunikat przekazywany przez świadczeniodawcę

Poziom

w hierarchii

Element Krotność Opis elementu
0 komunikat 1 Główny element komunikatu wymiany danych obejmujący wszystkie inne elementy zawierające poszczególne grupy informacji
1 swiadczeniodawca 1 Świadczeniodawca dokonujący sprawozdania
1 sprawozdanie 1 Dane objęte sprawozdaniem
2 lb-swiadcz 0-n Dane o liczbie zrealizowanych świadczeń określonego rodzaju
3 wielkosc 1-n Wielkość realizacji danego rodzaju świadczeń

4.2. Komunikat zwrotny przekazywany przez podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń ze środków publicznych

Poziom

w hierarchii

Element Krotność Opis
0 komunikat 1 Główny element komunikatu
1 swiadczeniodawca 1 Świadczeniodawca, który przekazał potwierdzane dane
1 potw-komun 1 Identyfikacja potwierdzanego komunikatu
2 problem-kom 0-1 Informacja o problemie z całością komunikatu

5. KOMUNIKAT DANYCH O LISTACH OCZEKUJĄCYCH

5.1. Komunikat przekazywany przez świadczeniodawcę

Poziom w hierarchii Element Krotność Opis elementu
0 komunikat 1 Główny element komunikatu wymiany danych obejmujący wszystkie inne elementy zawierające poszczególne grupy informacji
1 swiadczeniodawca 1 Świadczeniodawca dokonujący sprawozdania
1 spraw-l-oczek 1 Rok i miesiąc, którego dotyczy sprawozdanie
2 lista-oczek 1-n Dane charakteryzujące listę oczekujących
3 stat-listy-oczek 0-1 Parametry podsumowujące listę oczekujących
4 podzbior-ocz 1-n Statystyka w ramach podzbioru oczekujących wyróżnionego ze względu na kategorię medyczną
3 lista-osob 0-1 Pełna lista osób oczekujących
4 oczekujący 1-n Lista pacjentów oczekujących
5 ident-pacj 1 Identyfikacja pacjenta
5 dane-osob 1 Dane osobowe pacjenta
5 adres 0-1 Adres zamieszkania pacjenta
5 kontakt 0-1 Sposób kontaktowania się z osobą oczekującą
5 lista 1 Szczegóły oczekiwania na liście oczekujących
6 lista-w 0-1

1z

Szczegóły oczekiwania na liście oczekujących na świadczenia wysokospecjalistyczne
7 termin 1 Dane dotyczące rejestracji planowanego terminu udzielenia świadczenia i jego zmian
7 skreslenie 0-1 Dane dotyczące skreślenia z listy oczekujących
6 lista-o 0-1

1z

Szczegóły oczekiwania na liście oczekujących na świadczenia, o których mowa w załączniku nr 10 do rozporządzenia
7 termin 1 Dane dotyczące rejestracji planowanego terminu udzielenia świadczenia i jego zmian
7 skreslenie 0-1 Dane dotyczące skreślenia z listy oczekujących

5.2. Komunikat zwrotny przekazywany przez podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń ze środków publicznych

Poziom w hierarchii Element Krotność Opis
0 komunikat 1 Główny element komunikatu
1 swiadczeniodawca 1 Świadczeniodawca dokonujący sprawozdawania
1 problem 0-1

1z

Informacja o ewentualnych problemach związanych z przetwarzaniem komunikatu
1 potw-danych 0-1

1z

Element grupujący potwierdzenia poszczególnych danych przekazywanych w komunikacie
2 potw-lista-oczek 1-n Informacja o liście
3 lista-problem 0-1 Informacja o przyczynie zakwestionowania lub odrzucenia listy

Objaśnienie do wpisów w kolumnie "Krotność":

1z - oznacza, że w konkretnym komunikacie może wystąpić tylko jeden z atrybutów lub elementów na tym samym poziomie hierarchii w ramach elementu bezpośrednio nadrzędnego, które oznaczono symbolem "1z"

1-n - oznacza, że element lub atrybut musi wystąpić jeden lub więcej razy

0-n - oznacza, że element lub atrybut może wystąpić jeden lub więcej razy

0-1 - oznacza, że element lub atrybut może, lecz nie musi wystąpić jeden raz

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2012.1507

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie zakresu niezbędnych informacji gromadzonych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych.
Data aktu: 20/12/2012
Data ogłoszenia: 28/12/2012
Data wejścia w życie: 01/01/2013