Krajowy Program Zapobiegania Zakażeniom HIV i Zwalczania AIDS.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 lutego 2011 r.
w sprawie Krajowego Programu Zapobiegania Zakażeniom HIV i Zwalczania AIDS

Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. Nr 234, poz. 1570, z 2009 r. Nr 76, poz. 641 oraz z 2010 r. Nr 107, poz. 679 i Nr 257, poz. 1723) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ustala się Krajowy Program Zapobiegania Zakażeniom HIV i Zwalczania AIDS, zwany dalej "Programem".
2.
Program jest realizowany w pięciu obszarach:
1)
zapobieganie zakażeniom HIV wśród ogółu społeczeństwa;
2)
zapobieganie zakażeniom HIV wśród osób o zwiększonym poziomie zachowań ryzykownych;
3)
wsparcie i opieka zdrowotna dla osób zakażonych HIV i chorych na AIDS;
4)
współpraca międzynarodowa;
5)
monitoring.
3.
Zapobieganie zakażeniom HIV, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, polega w szczególności na:
1)
promocji zdrowego stylu życia w zakresie przeciwdziałania zakażeniom HIV;
2)
profilaktyce w zakresie HIV/AIDS;
3)
promowaniu odpowiedzialnych zachowań oraz dbaniu o zdrowie własne i partnerów;
4)
propagowaniu rzetelnych i aktualnych informacji w zakresie problematyki HIV/AIDS;
5)
minimalizowaniu czynników ryzyka.
4.
Zapobieganie zakażeniom HIV, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, polega w szczególności na:
1)
promocji zdrowego stylu życia w zakresie przeciwdziałania zakażeniom HIV;
2)
profilaktyce w zakresie HIV/AIDS;
3)
zmianie postaw i wspieraniu odpowiedzialnych zachowań oraz dbania o zdrowie własne i partnerów;
4)
minimalizowaniu czynników ryzyka.
5.
Wsparcie i opieka zdrowotna, o których mowa w ust. 2 pkt 3, polegają w szczególności na:
1)
przeciwdziałaniu stygmatyzacji i dyskryminacji osób zakażonych HIV;
2)
podtrzymywaniu i rozwijaniu motywacji oraz umiejętności niezbędnych do samodzielnego, aktywnego życia;
3)
organizowaniu w środowisku społecznym wsparcia, w tym ze strony organizacji pozarządowych i innych podmiotów;
4)
zapewnieniu powszechnego dostępu do diagnostyki w zakresie HIV/AIDS;
5)
zapewnieniu powszechnego dostępu do leczenia antyretrowirusowego prowadzonego i finansowanego na podstawie programu zdrowotnego ustalanego przez ministra właściwego do spraw zdrowia na zasadach określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
6)
przeciwdziałaniu postępowi choroby;
7)
zapobieganiu skutkom choroby;
8)
zwiększeniu świadomości chorego w zakresie zdrowia i choroby.
6.
Współpraca międzynarodowa, o której mowa w ust. 2 pkt 4, polega w szczególności na:
1)
kształtowaniu polityki międzynarodowej w obszarze HIV/AIDS przez aktywny udział przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej w działaniach organizacji międzynarodowych zajmujących się problematyką z zakresu HIV/AIDS;
2)
reprezentowaniu Rzeczypospolitej Polskiej w organizacjach międzynarodowych, które swoim działaniem obejmują HIV/AIDS;
3)
wymianie doświadczeń w zakresie najlepszych praktyk w oparciu o istniejącą wiedzę.
7.
Monitoring, o którym mowa w ust. 2 pkt 5, służy ocenie realizacji Programu i polega w szczególności na:
1)
systematycznym zbieraniu i analizowaniu informacji na temat HIV/AIDS;
2)
zbieraniu i analizowaniu informacji dotyczących planowanych oraz realizowanych działań i zadań w zakresie HIV/AIDS;
3)
prowadzeniu informatycznej bazy danych, w zakresie realizacji leczenia antyretrowirusowego, o którym mowa w ust. 5 pkt 5;
4)
prowadzeniu informatycznej bazy danych, o której mowa w § 10.
§  2.
Cele ogólne i cele szczegółowe w ramach obszarów realizacji Programu określa załącznik do rozporządzenia.
§  3.
1.
Realizacją Programu kieruje minister właściwy do spraw zdrowia.
2.
Koordynatorem realizacji Programu jest Krajowe Centrum do Spraw AIDS, jednostka podległa i nadzorowana przez ministra właściwego do spraw zdrowia, właściwa w zakresie realizacji zadań dotyczących zapobiegania i zwalczania AIDS, zwana dalej "Koordynatorem".
§  4.
1.
Koordynator, we współpracy z podmiotami obowiązanymi do realizacji Programu, opracowuje harmonogram realizacji Programu, zwany dalej "Harmonogramem".
2.
Harmonogram obejmuje w szczególności zadania, których realizacja przyczyni się do osiągnięcia celów określonych w załączniku do rozporządzenia.
3.
W Harmonogramie określa się: rodzaj zadań, podmioty odpowiedzialne za ich realizację, rok realizacji zadania oraz wskaźniki realizacji zadań.
4.
Harmonogram ustala się na okres 5 lat.
5.
Koordynator sporządza i przedkłada Harmonogram ministrowi właściwemu do spraw zdrowia w terminie do dnia 30 czerwca roku poprzedzającego rozpoczęcie realizacji zadań przewidzianych Harmonogramem.
6.
Minister właściwy do spraw zdrowia przedkłada Harmonogram do zatwierdzenia Radzie Ministrów.
§  5.
1.
Podmiotami obowiązanymi do realizacji Programu są ministrowie właściwi ze względu na cele Programu.
2.
Podmiotami obowiązanymi do realizacji Programu są także terenowe organy administracji rządowej oraz podległe im jednostki.
3.
W realizacji zadań Programu uczestniczą wszystkie podmioty, które na podstawie odrębnych przepisów są obowiązane do opracowywania i realizacji strategii w zakresie polityki społecznej, obejmującej w szczególności programy pomocy społecznej, polityki prorodzinnej, promocji i ochrony zdrowia, programy profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, narkomanii oraz edukacji publicznej.
4.
W realizacji zadań Programu mogą również uczestniczyć podmioty, które prowadzą działalność umożliwiającą podejmowanie zadań wynikających z Harmonogramu lub prowadzenia akcji wspierających realizację Programu.
§  6.
1.
Podmioty obowiązane do realizacji Programu opracowują, na podstawie Harmonogramu, szczegółowe harmonogramy roczne realizacji zadań Programu, zwane dalej "harmonogramami rocznymi", na rok następny, które przekazują Koordynatorowi w terminie do dnia 15 października.
2.
Koordynator sporządza w formie zbiorczej harmonogramy roczne i przedkłada je ministrowi właściwemu do spraw zdrowia do zatwierdzenia, w terminie do dnia 15 listopada.
§  7.
1.
Podmioty obowiązane do realizacji Programu przedstawiają ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, w terminie do dnia 15 kwietnia, roczne sprawozdanie z wykonania zadań objętych harmonogramami rocznymi.
2.
Koordynator sporządza w formie zbiorczej roczne sprawozdanie z realizacji zadań objętych harmonogramami rocznymi i przedkłada je ministrowi właściwemu do spraw zdrowia do zatwierdzenia, w terminie do dnia 15 maja.
§  8.
1.
Podmioty obowiązane do realizacji Programu przedstawiają ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, w terminie do dnia 15 kwietnia, sprawozdanie z wykonania zadań objętych Harmonogramem wraz z podsumowaniem tego okresu.
2.
Koordynator sporządza w formie zbiorczej sprawozdanie z wykonania zadań objętych Harmonogramem wraz z podsumowaniem tego okresu i przedkłada je ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, w terminie do dnia 15 maja.
3.
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 2, minister właściwy do spraw zdrowia przedkłada do zatwierdzenia Radzie Ministrów.
§  9.
1.
Podmioty, o których mowa w § 5 ust. 2-4, powołują, na czas obowiązywania Harmonogramu, Zespoły do spraw realizacji Programu, zwane dalej "Zespołami", w celu zintegrowania realizacji zadań określonych w Harmonogramie.
2.
Zespoły koordynują, na terenie województwa, działania wynikające z harmonogramów rocznych oraz współpracują w tym zakresie z Koordynatorem.
3.
Zespoły są powoływane nie później niż na 3 miesiące przed opracowaniem pierwszych harmonogramów rocznych.
§  10.
1.
System monitorowania realizacji Programu służy do pozyskiwania danych od podmiotów realizujących Program w zakresie obszarów określonych w § 1 ust. 2.
2.
System monitorowania, o którym mowa w ust. 1, obejmuje w szczególności informacje o:
1)
podmiotach obowiązanych do realizacji Programu oraz uczestniczących w jego realizacji;
2)
realizowanych zadaniach (zakresie finansowania, terminie realizacji oraz ich zasięgu);
3)
działaniach skierowanych do określonej grupy odbiorców;
4)
spójności z innymi ustawowymi programami.
3.
Wszystkie podmioty biorące udział w realizacji Programu są obowiązane do wprowadzania do systemu monitorowania informacji, o których mowa w ust. 2.
4.
Podmioty biorące udział w realizacji Programu wprowadzają do systemu monitorowania:
1)
harmonogramy roczne, o których mowa w § 6 ust. 1;
2)
sprawozdania, o których mowa w § 7 ust. 1.
5.
Dostęp do systemu monitorowania następuje po uzyskaniu od Koordynatora indywidualnego hasła dostępu.
6.
System monitorowania prowadzi Koordynator.
§  11.
Na podstawie dotychczasowych przepisów są realizowane zadania wynikające z "Harmonogramu realizacji Krajowego Programu Zwalczania AIDS i Zapobiegania Zakażeniom HIV opracowanego na lata 2007-2011" oraz sporządzane i przedkładane sprawozdania wynikające z tego Harmonogramu.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.1)
______

1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 13 września 2005 r. w sprawie Krajowego Programu Zwalczania AIDS i Zapobiegania Zakażeniom HIV (Dz. U. Nr 189, poz. 1590), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, na podstawie art. 68 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. Nr 234, poz. 1570, z 2009 r. Nr 76, poz. 641 oraz z 2010 r. Nr 107, poz. 679 i Nr 257, poz. 1723).

ZAŁĄCZNIK 

CELE OGÓLNE I CELE SZCZEGÓŁOWE W RAMACH OBSZARÓW REALIZACJI KRAJOWEGO PROGRAMU ZAPOBIEGANIA ZAKAŻENIOM HIV I ZWALCZANIA AIDS

Lp. OBSZARY CELE OGÓLNE CELE SZCZEGÓŁOWE
1 2 3 4
I Zapobieganie zakażeniom HIV wśród ogółu społeczeństwa (profilaktyka pierwszorzędowa) 1. ograniczenie rozprzestrzeniania się zakażeń HIV a) wzrost poziomu wiedzy na temat HIV/AIDS u ogółu społeczeństwa oraz zmiany postaw, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzialności za własne zdrowie i życie
b) rozwój i wzmocnienie bazy szkoleniowo-edukacyjnej, skierowanej do różnych grup społecznych i zawodowych
2. zapewnienie odpowiedniego dostępu do informacji, edukacji i usług w zakresie a) poszerzenie oferty informacyjnej dostosowanej do potrzeb indywidualnego odbiorcy
profilaktyki HIV/AIDS b) usprawnienie opieki nad kobietami w wieku prokreacyjnym i w ciąży
c) zwiększenie dostępności do anonimowego i bezpłatnego testowania w kierunku HIV
d) zwiększenie i integracja działań mających na celu zapobieganie HIV i innym chorobom przenoszonym drogą płciową
3. aktualizacja obowiązującego stanu prawnego w zakresie HIV/AIDS a) dostosowanie aktualnie obowiązującego stanu prawnego w zakresie HIV/AIDS do przyjętych przez Polskę zobowiązań wspólnotowych i międzynarodowych
b) podejmowanie inicjatyw legislacyjnych zmierzających do stworzenia lub uaktualnienia przepisów prawnych w zakresie HIV/AIDS
II Zapobieganie zakażeniom HIV wśród osób o zwiększonym poziomie zachowań ryzykownych (profilaktyka drugorzędowa) 1. ograniczenie rozprzestrzeniania się zakażeń HIV a) wzrost poziomu wiedzy na temat HIV/AIDS w celu zmniejszenia poziomu zachowań ryzykownych
2. rozbudowa sieci punktów konsultacyjno-diagnostycznych wykonujących anonimowe i a) poprawa jakości i dostępności do diagnostyki zakażeń HIV dla osób narażonych na zakażenie HIV
bezpłatne testy w kierunku HIV połączone z poradnictwem okołotestowym b) usprawnienie zbierania danych epidemiologicznych o drogach szerzenia się zakażeń HIV, zachowaniach ryzykownych
3. zapewnienie odpowiedniego dostępu do informacji, edukacji i usług w zakresie a) poszerzenie oferty informacyjnej i edukacyjnej dostosowanej do potrzeb indywidualnego odbiorcy
profilaktyki HIV/AIDS b) wspieranie działań z zakresu redukcji szkód zdrowotnych
III Wsparcie i opieka zdrowotna dla osób zakażonych HIV i chorych na AIDS 1. poprawa jakości życia w sferze psychospołecznej osób zakażonych HIV i chorych na a) poprawa jakości życia i funkcjonowania osób żyjących z HIV/AIDS, ich rodzin i bliskich
(profilaktyka trzeciorzędowa) AIDS, ich rodzin i bliskich b) zwiększenie poziomu akceptacji społecznej wobec osób żyjących z HIV/AIDS, ich rodzin i bliskich
2. poprawa jakości i dostępności do diagnostyki oraz opieki zdrowotnej dla a) poprawa istniejącego systemu opieki medycznej nad osobami żyjącymi z HIV/AIDS
zakażonych HIV, chorych na AIDS oraz osób narażonych na zakażenie HIV b) usprawnienie systemu opieki nad osobami, które uległy ekspozycji na zakażenie HIV
3. zapobieganie zakażeniom wertykalnym a) usprawnienie opieki nad kobietami w wieku prokreacyjnym, w ciąży i kobiet karmiących piersią
b) usprawnienie systemu opieki nad dziećmi żyjącymi z HIV/AIDS oraz urodzonymi przez matki żyjące z HIV
IV Współpraca międzynarodowa rozwój współpracy międzynarodowej a) poszerzenie współpracy międzynarodowej w zakresie HIV/AIDS
b) aktywizacja udziału Polski w planowaniu, tworzeniu i koordynowaniu polityki międzynarodowej w zakresie HIV/AIDS
c) aktywizacja udziału Polski w pracach instytucji i organizacji międzynarodowych
d) poszerzenie współpracy międzynarodowej na rzecz poprawy jakości życia osób zakażonych HIV/AIDS, ich rodzin i bliskich
V Monitoring usprawnienie monitorowania sytuacji epidemiologicznej oraz działań i zadań w zakresie HIV/AIDS a) usprawnienie nadzoru epidemiologicznego nad wykrywalnością zakażeń HIV, zachorowalnością na AIDS i umieralnością osób żyjących z HIV/AIDS oraz innymi chorobami przenoszonymi drogą płciową, w tym ujednolicenie systemu zgłoszeń
b) usprawnienie nadzoru dotyczącego działań i zadań w zakresie HIV/AIDS
c) wsparcie informacyjne realizacji Programu Zapobiegania HIV/AIDS
d) wsparcie informacyjne realizacji leczenia antyretrowirusowego

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2011.44.227

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Krajowy Program Zapobiegania Zakażeniom HIV i Zwalczania AIDS.
Data aktu: 15/02/2011
Data ogłoszenia: 01/03/2011
Data wejścia w życie: 16/03/2011