Rejestr instytutów naukowych Polskiej Akademii Nauk.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 7 grudnia 2010 r.
w sprawie rejestru instytutów naukowych Polskiej Akademii Nauk

Na podstawie art. 49 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób i formę prowadzenia rejestru instytutów naukowych Polskiej Akademii Nauk, zwanego dalej "rejestrem";
2)
dane, jakie musi zawierać wniosek o wpis do rejestru;
3)
nazwy rubryk rejestru;
4)
tryb dokonywania wpisów i zmian w rejestrze;
5)
warunki wykreślenia instytutu z rejestru;
6)
sposób i tryb wydawania z rejestru odpisów i wyciągów.
§  2.
Rejestr jest prowadzony w formie elektronicznej.
§  3.
Dla każdego instytutu naukowego Polskiej Akademii Nauk, zwanego dalej "instytutem naukowym", zakłada się osobną księgę rejestrową.
§  4.
1.
Księga rejestrowa składa się z czterech działów, do których wpisuje się w odrębnych rubrykach dane, o których mowa w ust. 2-5.
2.
Dział pierwszy "Oznaczenie instytutu" zawiera:
1)
numer kolejny wpisu;
2)
pełną i skróconą nazwę instytutu naukowego oraz jego siedzibę i adres;
3)
numer identyfikacyjny REGON;
4)
numer identyfikacji podatkowej NIP;
5)
informację o złożeniu do rejestru statutu oraz dokumentów o utworzeniu instytutu naukowego wymaganych na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk;
6)
przedmiot działania instytutu naukowego;
7)
uwagi.
3.
Dział drugi "Organizacja instytutu" zawiera:
1)
numer kolejny wpisu;
2)
imiona i nazwiska dyrektora instytutu naukowego i jego zastępców oraz osób mających pełnomocnictwo ogólne;
3)
imiona i nazwiska przewodniczącego rady naukowej instytutu naukowego i jego zastępców;
4)
uwagi.
4.
Dział trzeci "Mienie instytutu" zawiera:
1)
numer kolejny wpisu;
2)
informację o prawach instytutu naukowego do posiadanego mienia oraz o obciążeniu środków trwałych instytutu naukowego ograniczonymi prawami rzeczowymi;
3)
wzmiankę o złożeniu do rejestru sprawozdania finansowego za ostatni rok;
4)
uwagi.
5.
Dział czwarty "Likwidacja lub upadłość instytutu" zawiera:
1)
numer kolejny wpisu;
2)
informację dotyczącą likwidacji instytutu naukowego lub jego upadłości;
3)
imię i nazwisko likwidatora lub syndyka masy upadłości;
4)
uwagi.
§  5.
Każdy wpis do rejestru oznacza się numerem wynikającym z kolejności wpisów oraz wskazuje się datę dokonania wpisu i podpis osoby, która dokonała wpisu.
§  6.
Decyzja Prezesa Polskiej Akademii Nauk o dokonaniu wpisu do rejestru określa treść wpisu oraz dział i rubrykę rejestru, w której wpis ma być dokonany.
§  7.
1.
Dokonanie wpisu do rejestru następuje niezwłocznie po wydaniu decyzji, o której mowa w § 6. Treść wpisu powinna być jednoznaczna i możliwie zwięzła.
2.
Numer kolejny wpisu w księdze rejestrowej odnotowuje się na wniosku o dokonanie wpisu w rejestrze oraz na dokumencie stanowiącym podstawę wpisu.
§  8.
Wpisów i zmian w rejestrze dokonuje osoba upoważniona przez Prezesa Polskiej Akademii Nauk.
§  9.
Niezależnie od rejestru prowadzi się akta rejestrowe obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru oraz dokumenty dotyczące postępowania rejestrowego.
§  10.
1.
Wniosek o dokonanie wpisu w rejestrze składa się w formie pisemnej, w jednym egzemplarzu.
2.
We wniosku określa się wnioskodawcę oraz nazwę, siedzibę i adres instytutu naukowego, którego wpis dotyczy. Wniosek powinien zawierać także dane, o których mowa w § 4 ust. 2 pkt 3-6, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4 pkt 2 i 3.
3.
Do wniosku dołącza się dokumenty stanowiące podstawę wpisu.
§  11.
Rozpatrując wniosek o wpis do rejestru, osoba upoważniona do dokonania wpisu sprawdza treść wniosku oraz zgodność z prawem treści dokumentów mających stanowić podstawę wpisu.
§  12.
1.
Dyrektor instytutu naukowego lub upoważniona przez niego osoba, w przypadku wystąpienia zmian podlegających wpisowi do rejestru, jest obowiązana złożyć wniosek o dokonanie tych zmian w terminie 14 dni od dnia ich wystąpienia.
2.
Zmiana wpisu w rejestrze polega na umieszczeniu nowych wpisów albo umieszczeniu nowego wpisu z oznaczeniem dotychczasowego wpisu jako nieaktualnego.
3.
Wniosek o dokonanie zmiany w rejestrze zawiera określenie instytutu naukowego, którego zmiana dotyczy, oraz dane potrzebne do wypełnienia rubryk, których ta zmiana dotyczy.
§  13.
1.
Wykreślenie instytutu naukowego z rejestru polega na dokonaniu odpowiedniego wpisu w dziale czwartym odnotowującego datę zakończenia likwidacji instytutu naukowego lub datę ogłoszenia postanowienia o upadłości instytutu naukowego.
2.
W przypadku likwidacji instytutu naukowego, warunkiem wykreślenia instytutu z rejestru jest złożenie wniosku w tej sprawie przez likwidatora w terminie 14 dni od dnia zakończenia likwidacji instytutu naukowego.
§  14.
Przepisy § 5-11 dotyczące wpisu do rejestru stosuje się odpowiednio do zmian w rejestrze lub wykreślenia instytutu naukowego z rejestru.
§  15.
Dane zawarte w rejestrze udostępnia się:
1)
w ogólnodostępnych sieciach informatycznych, w szczególności za pośrednictwem Internetu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Polskiej Akademii Nauk;
2)
przez wydanie odpisu lub wyciągu.
§  16.
Wniosek o wydanie odpisu lub wyciągu składa się w formie pisemnej, w jednym egzemplarzu.
§  17.
1.
Odpis z rejestru może być pełny lub aktualny.
2.
Odpis pełny zawiera treść wszystkich wpisów dokonanych w rejestrze.
3.
Odpis aktualny zawiera aktualną treść wpisów w rejestrze.
§  18.
Wyciąg z rejestru obejmuje treść wszystkich wpisów we wskazanych przez wnioskodawcę rubrykach rejestru albo treść wszystkich wpisów w rubrykach odpowiadających żądanym przez wnioskodawcę informacjom.
§  19.
1.
Odpis lub wyciąg są opatrywane datą, pieczęcią urzędową oraz podpisem osoby, która je sporządziła, z podaniem jej imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego.
2.
Odpis lub wyciąg przesyła się wnioskodawcy w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku na adres wskazany we wniosku, przesyłką poleconą lub przekazuje się osobiście wnioskodawcy albo osobie przez niego upoważnionej, za pisemnym potwierdzeniem odbioru.
§  20.
Do czasu przeniesienia do rejestru danych zawartych w rejestrze instytutów naukowych Polskiej Akademii Nauk, prowadzonym przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, do prowadzenia tego rejestru stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  21.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2011 r. 2
1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 września 1998 r. w sprawie rejestru instytutów Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 124, poz. 811), które utraciło moc obowiązującą z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 80 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 620 i Nr 155, poz. 1036).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2010.236.1558

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rejestr instytutów naukowych Polskiej Akademii Nauk.
Data aktu: 07/12/2010
Data ogłoszenia: 14/12/2010
Data wejścia w życie: 01/07/2011