Udzielanie pomocy na szkolenia w ramach regionalnych programów operacyjnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU REGIONALNEGO1)
z dnia 8 grudnia 2010 r.
w sprawie udzielania pomocy na szkolenia w ramach regionalnych programów operacyjnych

Na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 i Nr 157, poz. 1241) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy na szkolenia w ramach regionalnych programów operacyjnych, zwanej dalej "pomocą na szkolenia", do której mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008, str. 3), zwanego dalej "rozporządzeniem Komisji (WE) nr 800/2008".
§  2.
1.
Rozporządzenie stosuje się do pomocy na szkolenia udzielanej przedsiębiorcom otrzymującym pomoc na realizację projektów w województwie objętym danym regionalnym programem operacyjnym, do których zastosowanie mają przepisy art. 21 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
2.
Pomoc na szkolenia ma na celu wspieranie rozwoju gospodarczego i społecznego regionu przez poprawę kwalifikacji pracowników mającą wpływ na wzrost konkurencyjności regionu.
3.
Pomoc na szkolenia może być udzielana na szkolenie pracowników w zakresie niezbędnym do realizacji celów projektów, o których mowa w ust. 1.
§  3.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
mikroprzedsiębiorcy, małym lub średnim przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć odpowiednio mikroprzedsiębiorstwo, małe lub średnie przedsiębiorstwo spełniające warunki określone w załączniku I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008;
2)
pracowniku znajdującym się w szczególnie niekorzystnej sytuacji - należy przez to rozumieć osobę szkoloną, która spełnia co najmniej jeden z następujących warunków:
a)
jest bez stałego zatrudnienia za wynagrodzeniem w okresie ostatnich sześciu miesięcy,
b)
nie posiada wykształcenia ponadgimnazjalnego lub zawodowego lub równoważnego odpowiadającego poziomowi ISCED 3 określonemu zgodnie z Międzynarodową Standardową Klasyfikacją Edukacji (ISCED) ani wykształcenia powyżej poziomu ISCED 3,
c)
najpóźniej w dniu poprzedzającym szkolenie ukończyła 50 lat,
d)
jest osobą dorosłą:
samotnie wychowującą dzieci, będącą panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, lub
samotnie mającą na utrzymaniu osobę zależną,
e)
pracuje w sektorze lub zawodzie, w których różnica w poziomie zatrudnienia kobiet i mężczyzn jest co najmniej o 25 % wyższa niż przeciętna różnica w poziomie zatrudnienia kobiet i mężczyzn we wszystkich sektorach gospodarki narodowej, oraz należy do grupy będącej w mniejszości w danym sektorze lub zawodzie,
f)
jest członkiem mniejszości narodowej lub etnicznej w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. Nr 17, poz. 141, Nr 62, poz. 550 oraz z 2009 r. Nr 31, poz. 206 i Nr 157, poz. 1241), który w celu zwiększenia szans na uzyskanie dostępu do stałego zatrudnienia musi poprawić znajomość języka, uzupełnić szkolenia zawodowe lub zwiększyć doświadczenie zawodowe;
3)
pracowniku niepełnosprawnym - należy przez to rozumieć osobę, o której mowa w art. 2 pkt 20 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008;
4)
przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008;
5)
szkoleniu - należy przez to rozumieć szkolenie specjalistyczne, o którym mowa w art. 38 pkt 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008.
§  4.
1.
Do wydatków kwalifikowalnych zalicza się niezbędne do realizacji szkolenia wydatki poniesione na:
1)
koszty zatrudnienia wykładowców;
2)
podróże oraz zakwaterowanie wykładowców i szkolonych pracowników;
3)
inne wydatki bieżące, w tym na materiały i dostawy bezpośrednio związane ze szkoleniem;
4)
amortyzację narzędzi i wyposażenia, w zakresie, w jakim są wykorzystywane wyłącznie na potrzeby realizacji szkolenia;
5)
koszty usług konsultacyjnych i doradczych związanych ze szkoleniem;
6)
wynagrodzenia szkolonych pracowników, obliczone za czas ich faktycznego uczestnictwa w szkoleniu, do wysokości sumy kwot pozostałych wydatków kwalifikowalnych określonych w pkt 1-5.
2.
Naliczony podatek od towarów i usług zalicza się do wydatków kwalifikowalnych, jeśli przedsiębiorcy nie przysługuje prawo zwrotu lub odliczenia tego podatku.
§  5.
1.
Maksymalna intensywność pomocy na szkolenia, obliczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do wydatków kwalifikowalnych, wynosi 25 %.
2.
Intensywność pomocy, o której mowa w ust. 1, ulega zwiększeniu o:
1)
20 punktów procentowych - w przypadku pomocy udzielanej na rzecz mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy;
2)
10 punktów procentowych - w przypadku pomocy udzielanej na rzecz średniego przedsiębiorcy;
3)
10 punktów procentowych - w przypadku gdy pomoc jest udzielana na szkolenie przeznaczone dla pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji lub pracowników niepełnosprawnych.
3.
Pomoc na szkolenia udzielana w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowalnych podlega sumowaniu z każdą inną pomocą publiczną oraz pomocą de minimis, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5, z późn. zm.), oraz pomocą z budżetu Unii Europejskiej, udzieloną przedsiębiorcy, niezależnie od jej formy i źródła.
4.
Łączna wartość pomocy, o której mowa w ust. 3, nie może przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy określonej w ust. 1 i 2.
§  6.
1.
Przedsiębiorca może otrzymać pomoc na szkolenia, jeżeli zostaną spełnione warunki:
1)
o których mowa w § 2;
2)
odnoszące się do wydatków kwalifikowalnych, o których mowa w § 4;
3)
odnoszące się do maksymalnej intensywności pomocy na szkolenia, o której mowa w § 5.
2.
Pomoc na szkolenia jest udzielana w trybie udzielania pomocy na projekty, o których mowa w § 2 ust. 1.
3.
Pomoc na szkolenia może być udzielona na szkolenie realizowane po złożeniu wniosku o dofinansowanie projektu, o którym mowa w § 2 ust. 1.
§  7.
Jeżeli wartość brutto pomocy na szkolenia przekracza na szkolenie 2.000.000 euro, pomoc podlega indywidualnej notyfikacji Komisji Europejskiej.
§  8.
Pomoc na szkolenia jest udzielana do dnia 30 czerwca 2014 r.
§  9.
1.
Do wniosków o dofinansowanie projektów w zakresie pomocy przeznaczonej na szkolenia w ramach regionalnych programów operacyjnych składanych w ramach konkursów rozpoczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
2.
Do wniosków o dofinansowanie projektów indywidualnych w zakresie pomocy przeznaczonej na szkolenia w ramach regionalnych programów operacyjnych złożonych i nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.2)
______

1) Minister Rozwoju Regionalnego kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz. U. Nr 216, poz. 1600).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 2 października 2007 r. w sprawie udzielania pomocy na szkolenia w ramach regionalnych programów operacyjnych (Dz. U. Nr 185, poz. 1318 oraz z 2008 r. Nr 111, poz. 711 i Nr 224, poz. 1482), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 11 ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrażaniem funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności (Dz. U. Nr 216, poz. 1370).

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024