Zm.: rozporządzenie w sprawie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 14 maja 2009 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego2)

Na podstawie art. 23 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego (Dz. U. Nr 103, poz. 1090 oraz z 2006 r. Nr 2, poz. 13) wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 5 otrzymuje brzmienie:

"§ 5. Wykaz upoważnionych jednostek, o których mowa w § 2-4, oraz badania, jakie mogą być przeprowadzane przez te jednostki, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.";

2)
§ 6 otrzymuje brzmienie:

"§ 6. 1. Do wniosków, o których mowa w § 2, należy również dołączyć dokumentację techniczną, w tym:

1) warunki techniczne wykonania i odbioru;

2) dokumentację techniczną dla budowli;

3) w przypadku nowych typów budowli lub konieczności przeprowadzenia prób eksploatacyjnych - porozumienie w sprawie wykonania prób eksploatacyjnych, którego wzór określa załącznik nr 1a do rozporządzenia, wraz z ich programem;

4) w przypadku typów budowli po przeprowadzonych próbach eksploatacyjnych - opinię techniczną wydaną przez zarządcę infrastruktury lub użytkownika bocznicy kolejowej;

5) opinię upoważnionej jednostki.

2. Do wniosków, o których mowa w § 3, należy również dołączyć dokumentację techniczną, w tym:

1) warunki techniczne wykonania i odbioru;

2) dokumentację techniczno-ruchową;

3) w przypadku urządzeń sterowania ruchem kolejowym - dowód bezpieczeństwa lub weryfikację tego dowodu;

4) w przypadku nowych typów urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego lub konieczności przeprowadzenia prób eksploatacyjnych - porozumienie w sprawie wykonania prób eksploatacyjnych, którego wzór określa załącznik nr 1a do rozporządzenia, wraz z ich programem;

5) w przypadku typów urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego po przeprowadzonych próbach eksploatacyjnych - opinię techniczną wydaną przez zarządcę infrastruktury kolejowej lub użytkownika bocznicy kolejowej;

6) opinię upoważnionej jednostki.

3. Do wniosków, o których mowa w § 4, należy również dołączyć dokumentację techniczną, w tym:

1) warunki techniczne wykonania i odbioru;

2) dokumentację techniczno-ruchową;

3) w przypadku nowych typów pojazdów kolejowych lub konieczności przeprowadzenia prób eksploatacyjnych - porozumienie w sprawie wykonania prób eksploatacyjnych, którego wzór określa załącznik nr 1a do rozporządzenia, wraz z ich programem;

4) w przypadku typów pojazdów kolejowych po przeprowadzonych próbach eksploatacyjnych - opinię techniczną wydaną odpowiednio przez zarządcę infrastruktury, przewoźnika kolejowego lub użytkownika bocznicy kolejowej;

5) opinię upoważnionej jednostki.

4. Do wniosku o wydanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego, które są eksploatowane i były dopuszczone do eksploatacji w kraju przed dniem 14 listopada 1997 r., należy dołączyć wyłącznie następujące dokumenty:

1) opis techniczny lub dokumentację techniczną;

2) pozytywną opinię użytkownika z dotychczasowej eksploatacji, uwzględniającą aktualny stan techniczny.";

3)
w § 7 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego może odstąpić od wymogu załączania wyników badań, o których mowa w § 2-4, w przypadku typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego, które są eksploatowane i były dopuszczone do eksploatacji w kraju przed dniem 14 listopada 1997 r.";

4)
§ 9 otrzymuje brzmienie:

"§ 9. 1. Świadectwa dopuszczenia do eksploatacji, o których mowa w § 2-4, wydaje się na czas nieokreślony, a w przypadku nowych typów lub konieczności przeprowadzenia prób eksploatacyjnych, na czas określony, przewidziany na przeprowadzenie tych prób.

2. Próby, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się zgodnie z programem prób eksploatacyjnych, opracowanym przez upoważnioną jednostkę w porozumieniu z Urzędem Transportu Kolejowego.";

5)
załącznik nr 1 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
6)
po załączniku nr 1 do rozporządzenia dodaje się załącznik nr 1a do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

2) Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 30 grudnia 2008 r. pod numerem 2008/0601/PL zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdraża dyrektywę 98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 20, str. 337).

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238 i Nr 191, poz. 1374, z 2008 r. Nr 59, poz. 359, Nr 144, poz. 902, Nr 206, poz. 1289 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 1, poz. 3, Nr 18, poz. 97 i Nr 19, poz. 100.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

 WYKAZ UPOWAŻNIONYCH JEDNOSTEK ORAZ BADANIA, JAKIE MOGĄ BYĆ PRZEPROWADZANE PRZEZ TE JEDNOSTKI

Do przeprowadzania badań koniecznych do uzyskania świadectw dopuszczenia do eksploatacji upoważnione są następujące jednostki zgodnie z przedstawionym zakresem ich działania:

1. Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa

ul. Chłopickiego 50

04-275 Warszawa

2. Movares Polska Sp. z o. o.

ul. Świętojerska 5/7

00-236 Warszawa

3. Politechnika Warszawska

Plac Politechniki 1

00-661 Warszawa

4. Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki

ul. Warszawska 24

31-155 Kraków

5. Politechnika Śląska

Instytut Transportu

ul. Krasińskiego 8

40-019 Katowice

6. Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego

ul. Malczewskiego 29

26-600 Radom

7. Politechnika Poznańska

pl. M. Skłodowskiej-Curie 5

60-965 Poznań

8. Politechnika Gdańska

ul. Narutowicza 11/12

80-952 Gdańsk

9. Instytut Pojazdów Szynowych "Tabor"

ul. Warszawska 181

61-055 Poznań

10. Instytut Badawczy Dróg i Mostów

ul. Jagiellońska 80

03-215 Warszawa

11. Instytut Elektrotechniki

ul. Pożaryskiego 28

04-703 Warszawa

Nazwa jednostki badawczej Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa Movares Polska Sp. z o.o. Politechnika Warszawska Politechnika Krakowska Politechnika Śląska Politechnika Radomska Politechnika Poznańska Politechnika Gdańska Instytut Pojazdów Szynowych Instytut Badawczy Dróg i Mostów Instytut Elektrotechniki
Nazwa badania*
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Badanie typów budowli przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego
Badania zgodności z wymaganiami określonymi w odpowiednich, dla danego typu budowli, polskich lub europejskich normach X X X X X
Badania zgodności z warunkami technicznymi, określonymi w przepisach o warunkach technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie X X X X X X
Badania zgodności z wymaganiami określonymi we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym X X X X X
Analiza wyników prób eksploatacyjnych X X X X X
Badanie sieci jezdnej wchodzącej w skład sieci trakcyjnej
Badania zgodności z wymaganiami określonymi w odpowiednich, polskich lub europejskich normach X X X X
Badania zgodności z warunkami technicznymi, określonymi w przepisach o warunkach technicznych X X X X
Badania zgodności z wymaganiami określonymi we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym X X X X
Analiza wyników prób eksploatacyjnych X X X X
Badania statyczne z konstrukcjami wsporczymi polegające na sprawdzeniu zgodności parametrów z wymaganiami technicznymi, w tym:
a) zawieszenia przewodów jezdnych, ich wysokości, pochylenia oraz odsuwu od osi toru, X X X
b) parametrów geometrycznych sieci jezdnej, X X X
c) naciągu przewodów jezdnych i lin nośnych w różnych warunkach atmosferycznych, z uwzględnieniem zmian temperatury i oblodzenia X X X
Badania dynamiczne w trakcie prób eksploatacyjnych, w tym:
a) badanie uniesienia przewodów jezdnych w punkcie podwieszenia przy najwyższej dopuszczalnej prędkości jazdy na linii kolejowej, X X X
b) sprawdzenie współpracy odbieraka prądu z siecią jezdną, w szczególności czasu trwania przerw stykowych i zmienności wartości siły stykowej, X X X
c) pomiar odsuwu przewodów jezdnych w czasie jazdy pojazdów kolejowych, X X X
d) sprawdzenie wartości prędkości krytycznej, badanie przemieszczeń i przyspieszeń ślizgacza pod wpływem ruchu, X X X
e) przewodów jezdnych w punkcie podwieszenia przy najwyższej dopuszczalnej prędkości jazdy na linii kolejowej, X X X
Badanie trzeciej szyny w metrze
Badania zgodności z wymaganiami określonymi w odpowiednich, polskich lub europejskich normach X X X X
Badania zgodności z wymaganiami określonymi we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym X X X X
Badania zgodności parametrów z wymaganiami technicznymi, w tym:
a) badania parametrów geometrycznych trzeciej szyny, X X X X
b) badania współpracy odbieraka prądu z trzecią szyną, X X X X
c) badania układu mocowania, X X X X
d) badania oceny skuteczności ochrony przeciwporażeniowej X X X X
Badanie sieci powrotnej
Badania zgodności z wymaganiami określonymi w odpowiednich, dla danego typu budowli, polskich lub europejskich normach X X
Badania zgodności z warunkami technicznymi, określonymi w przepisach o warunkach technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie X X
Badania zgodności z wymaganiami określonymi we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym X X
Analiza wyników prób eksploatacyjnych X
Ocena skuteczności ochrony przeciwporażeniowej X X X
Badania urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego
Badania typów urządzeń sterowania i zabezpieczenia ruchu kolejowego:
a) badanie zgodności z wymaganiami określonymi w odpowiednich, dla danego typu urządzeń, polskich lub europejskich normach, X X X X X X X X
b) badanie zgodności z warunkami technicznymi oraz z wymaganiami określonymi we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, X X X X X X X
c) badanie funkcjonalne w warunkach normalnych, w tym sprzętu i programowania, X X X X X X X
d) badanie funkcjonalne w warunkach oddziaływania uszkodzeń, w tym: X X X X X X X
- oddziaływania uszkodzeń pojedynczych,
- niezależności elementów sprzętowych,
- wykrywania uszkodzeń pojedynczych,
- reakcji na wykryte uszkodzenie pojedyncze i zdolności pozostawania w stanie bezpiecznym,
- oddziaływania uszkodzeń wielokrotnych,
- przy zmiennych wartościach parametrów napięcia, prądu i częstotliwości,
e) badanie funkcjonalne w warunkach oddziaływania zewnętrznego poprzez: X X X X X X X X
- badanie klimatyczne,
- badanie na oddziaływania mechaniczne,
- badanie na oddziaływania elektryczne, w tym kompatybilności ektromagnetycznej,
- zabezpieczenie przed nieautoryzowanym dostępem,
- badanie wytrzymałościowe,
f) badanie bezpieczeństwa działania w warunkach rzeczywistego zastosowania urządzenia, X X X X X X X
g) wykonanie następujących testów kwalifikacyjnych ich systemów: X X X X X X X X
- test funkcjonalności,
- test niezawodności,
- test bezpieczeństwa
Badanie typów urządzeń telekomunikacji kolejowej:
a) badanie zgodności z przepisami telekomunikacyjnymi wymaganymi dla urządzeń telekomunikacji kolejowej, X X X X X X X
b) badanie zgodności z warunkami technicznymi, w tym badanie: X X X X X X X X
- funkcjonalne i niezawodnościowe,
- kompatybilności elektromagnetycznej,
- środowiskowe, w szczególności współpracy z istniejącymi systemami i urządzeniami,
c) badanie zgodności z wymaganiami określonymi we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych, o których mowa w art. 25d ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, X X X X X X
d) analizę wyników prób eksploatacyjnych X X X X X X
Badania typów pojazdów kolejowych
Sprawdzenie zgodności wykonania z wymaganiami technicznymi wykonania i odbioru, dokumentacją konstrukcyjną oraz z wymaganiami określonymi w odpowiednich polskich lub europejskich normach dla pojazdów kolejowych, ich zespołów, podzespołów i elementów X X X X X X
Sprawdzenie świadectw jakości, atestów, wyników odbiorów jakościowo-technicznych na zastosowane zespoły, podzespoły, elementy i materiały X X X X X X
Sprawdzenie pojazdu kolejowego w zakresie: X X X X X
- zachowania skrajni taboru i wymiaru długości,
- przejazdu przez łuk o minimalnym promieniu,
- przejazdu przez górkę wzorcową,
- bezpieczeństwa pracownika manewrowego
Pomiar masy własnej całkowitej, nacisków kół pojazdu na szynę X X X X
Ocena własności dynamicznych pojazdu trakcyjnego, w szczególności w zakresie: X X X X
- określenia współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q,
- określenia sił miedzy kołem a szyną,
- spokojności biegu i komfortu jazdy,
- minimalnego promienia łuku przy dopuszczalnym przyspieszeniu dośrodkowym,
Sprawdzenie wytrzymałości głównych elementów, w tym: X X X
- wytrzymałości pudła i zamocowania urządzeń,
- przejmowania energii zderzenia czołowego na podstawie obliczeń symulacyjnych,
- wytrzymałości zmęczeniowej ram wózków,
- charakterystyki urządzeń cięgłowo-zderznych i ich próby zmęczeniowe,
- odporności szyb czołowych i bocznych kabiny maszynisty na uderzenie i zmiany ciśnienia,
- odporności szyb czołowych i bocznych kabiny maszynisty na uderzenie i zmiany ciśnienia
Badanie układów hamulcowych w zakresie: X X X X
- oceny zastosowanego systemu hamulców,
- działania hamulca pneumatycznego i hamulca bezpieczeństwa,
- działania innych systemów hamulca,
- działania hamulca elektropneumatycznego, elektrodynamicznego i szynowego,
- działania hamulca postojowego,
- pomiarów dróg hamowania, - określenia masy hamującej pojazdu trakcyjnego,
- działania urządzeń przeciwpoślizgowych
Sprawdzenie charakterystyk trakcyjnych pojazdu w zakresie: X X X
- wyznaczenia linii przyczepności na obwodzie kół napędnych,
- wyznaczenia linii siły pociągowej w funkcji prędkości,
- wyznaczenia czasu zadziałania urządzeń przeciwpoślizgowych i eliminowania poślizgu,
Sprawdzenie odbieraka prądu i jego współpracy z siecią trakcyjną X X X
Badanie i ocena urządzeń bezpieczeństwa ruchu, w tym: czuwaka aktywnego (CA), urządzeń samoczynnego hamowania pociągu (SHP), urządzeń radiołączności kolejowej z funkcją radio-stop, urządzeń systemu kontroli prowadzenia pociągów X X X X X
Sprawdzenie urządzeń rejestrujących przebieg pracy pojazdu X X X X X
Sprawdzenie działania urządzeń zabezpieczających przeciwzwarciowych i przeciwporażeniowych X X X X X
Sprawdzenie urządzeń zabezpieczających przed skutkami zwarć oraz porażeniem prądem elektrycznym, w tym złącz ochronnych uszyniających oraz zabezpieczeń przed urazami elektrycznymi obsługi wagonów i pasażerów pojazdu X X X X
Sprawdzenie oznakowania i sygnalizacji czoła i końca pojazdu X X X X
Badanie oddziaływania na otoczenie w zakresie: X X X X X X X
- hałasu emitowanego na zewnątrz pojazdu trakcyjnego
- toksyczności spalin
Sprawdzenie zabezpieczenia przeciwpożarowego pojazdu trakcyjnego poprzez badanie: X X X
- materiałów i wyrobów, w tym przewodów elektrycznych użytych w konstrukcji i wyposażeniu pod względem palności, toksyczności i właściwości dymowych, przy paleniu i rozprzestrzenianiu się płomienia,
- zainstalowanego wyposażenia przeciwpożarowego
Badanie pojazdu w zakresie: X X X X X X
- emitowanych na zewnątrz i wewnątrz zakłóceń radioelektrycznych i elektromagnetycznych,
- zakłóceń w sieci trakcyjnej w wyniku działań urządzeń impulsowych,
- odporności wyposażenia na zewnętrzne pola elektromagnetyczne,
- wpływu zakłóceń generowanych na urządzenia sterowania ruchem kolejowym
Sprawdzenie sygnałów dźwiękowych pojazdu X X X X X X X
Sprawdzenie warunków pracy maszynisty i innych pracowników obsługi w kabinie maszynisty pojazdu, w zakresie: X X X X X X
- ergonomii stanowiska pracy, pola widzenia szlaku, oceny fotela maszynisty, oświetlenia kabiny i przyrządów,
- poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm ludzki i komfort jazdy,
- poziomu hałasu infradźwiękowego, słyszalnego i ultradźwiękowego,
- indukcyjności pola magnetycznego,
- mikroklimatu kabiny maszynisty oraz zmian ciśnienia wewnętrznego
Sprawdzenie warunków podróżowania pasażerów w zespołach trakcyjnych, wagonach silnikowych i autobusach szynowych, w zakresie: X X X X X X
- poziomu drgań mechanicznych pod względem oddziaływania na organizm ludzki i komfort jazdy,
- poziomu hałasu słyszalnego,
- ergonomii siedzisk i pomieszczeń dla pasażerów, - mikroklimatu pomieszczeń dla pasażerów,
- oświetlenia pomieszczeń dla pasażerów,
- odporności szyb okiennych na uderzenie
Badanie urządzeń zewnętrznych wagonu pasażerskiego, w tym: X X X X X
- połączeń międzywagonowych, mostków przejściowych i wałków gumowych,
- stopni, uchwytów i tablic informacyjnych,
- w zakresie malowania i napisów
Badanie urządzeń wewnętrznych wagonu pasażerskiego, w tym: X X X X
- okien, drzwi wejściowych czołowych,
- urządzeń sanitarnych
Badanie ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji wagonu X X X X X
Badanie impedancji zestawu kołowego X X X X X
Badanie układu zasilania wagonu pasażerskiego, w tym: X X X X X
- przetwornicy statycznej,
- urządzeń wybiorczo-przełączających WN
Sprawdzenie urządzeń radiołączności kolejowej i instalacji rozgłoszeniowej wagonu pasażerskiego X X X
Sprawdzenie zainstalowanego w wagonie pasażerskim systemu diagnostycznego i transmisji danych diagnostycznych X X X X
Sprawdzenie w pojeździe zamocowania stopni, poręczy, osłon części wirujących, szerokości przejść, tablic informacyjnych X X X X X
Ocena skuteczności zabezpieczenia, w pojeździe, elementów roboczych mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu w czasie jazdy transportowej X X X X
Sprawdzenie kompletności badań i prób wyposażenia pojazdu podlegającego dozorowi technicznemu X X X X X
Potwierdzenie poprawności zastosowanych w pojeździe rozwiązań, decydujących o bezpieczeństwie ruchu, bezpieczeństwie przewozu osób i rzeczy oraz ochrony środowiska, w trakcie prób eksploatacyjnych X X X X X

* Uwaga: Symbol X umieszczony w tabeli oznacza, że dana jednostka badawcza jest upoważniona do przeprowadzania badań określonych w danym wierszu.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

 POROZUMIENIE W SPRAWIE WYKONANIA PRÓB EKSPLOATACYJNYCH

1.Strony porozumienia:

1.1. Użytkownik

(przewoźnik, zarządca infrastruktury, użytkownik bocznicy

kolejowej)

..............................................................

(nazwa i adres)

1.2. Producent (wykonawca)

..............................................................

(nazwa i adres firmy)

1.3. Jednostka upoważniona

..............................................................

(nazwa i adres firmy)

zawierają porozumienie w sprawie przeprowadzenia prób

eksploatacyjnych:

..............................................................

..............................................................

..............................................................

(podać: nazwę i typ: budowli lub urządzenia, lub pojazdu

kolejowego albo jego zespołu, podzespołu lub elementu)

2.Miejsce zainstalowania (lokalizacja poligonu badawczego):

..............................................................

..............................................................

..............................................................

3.Czas trwania prób eksploatacyjnych określa się na:

..............................................................

..............................................................

4.Odpowiedzialni za przeprowadzenie prób eksploatacyjnych:

4.1. Przedstawiciel/e użytkownika ............................

(imię i nazwisko - telefon)

............................

(imię i nazwisko - telefon)

4.2. Przedstawiciel/e producenta .............................

(imię i nazwisko - telefon)

.............................

(imię i nazwisko - telefon)

4.3. Przedstawiciel/e jednostki upoważnionej .................

(imię i nazwisko - telefon)

............................

(imię i nazwisko - telefon)

5.Program prób eksploatacyjnych:

..............................................................

..............................................................

stanowi załącznik do niniejszego porozumienia

Użytkownik Producent Jednostka badawcza

............... ............. ......................

Data zawarcia porozumienia: ....................

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.78.654

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego oraz typu pojazdu kolejowego.
Data aktu: 14/05/2009
Data ogłoszenia: 25/05/2009
Data wejścia w życie: 09/06/2009