Zm.: rozporządzenie w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 8 maja 2009 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów

Na podstawie art. 115 ust. 1 pkt 1-4 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 27 października 2005 r. w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów (Dz. U. Nr 217, poz. 1834, z 2006 r. Nr 3, poz. 24 oraz z 2008 r. Nr 215, poz. 1362) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 25 w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) A1, A, B1, B, C1, C, D1 lub D, jeżeli posiada wydane prawo jazdy kategorii A1, A, B1, B, C1, C, D1 lub D z ograniczeniem do prowadzenia pojazdów wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów.";

2)
w § 27 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Przed wyznaczeniem terminu egzaminu ośrodek egzaminowania sprawdza złożone dokumenty pod względem kompletności, ważności i poprawności wypełnienia.";

3)
w § 28 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Jeżeli osoba egzaminowana uzyskała negatywny wynik egzaminu teoretycznego lub praktycznego albo nie przystąpiła do egzaminu w wyznaczonym terminie, ośrodek egzaminowania na jej wniosek wyznacza kolejny termin egzaminu po uiszczeniu opłaty za egzamin. Osobie takiej wskazuje się pierwszy wolny termin egzaminu.";

4)
w § 29:
a)
w ust. 1 w pkt 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"okazanie przez osobę egzaminowaną jednego z dokumentów potwierdzających jej tożsamość w postaci:",

b)
w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) uzyskanie przez osobę egzaminowaną pozytywnego wyniku z egzaminu teoretycznego, przy czym od dnia uzyskania tego wyniku nie może upłynąć okres dłuższy niż 6 miesięcy - do okresu tego nie wlicza się okresu, o którym mowa w § 30 ust. 7 pkt 1.",

c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Zachowaniem osoby egzaminowanej świadczącym o możliwości stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego jest:

1) działanie mogące skutkować stworzeniem zagrożenia dla zdrowia lub życia osób;

2) przejechanie kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk;

3) najechanie albo potrącenie pachołka lub tyczki;

4) dwukrotne nieprawidłowe wykonanie zadania ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu.";

5)
w § 30:
a)
w ust. 3 w pkt 2 lit. c otrzymuje brzmienie:

"c) nie spełnia warunków wynikających z wpisanych w orzeczeniu lekarskim kodów ograniczeń w korzystaniu z uprawnień do kierowania pojazdami ze względu na stan zdrowia;",

b)
w ust. 4 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) zachowanie osoby egzaminowanej narusza przepisy ruchu drogowego w sposób określony w tabeli nr 12 załącznika nr 5 do rozporządzenia;";

6)
w § 31 dodaje się ust. 9 w brzmieniu:

"9. Właściwy organ nadzoru przesyła do dyrektora ośrodka egzaminowania informację o sposobie załatwienia złożonej skargi lub zastrzeżenia.";

7)
w § 38 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. W pracach komisji może brać udział, w charakterze obserwatora, przedstawiciel wojewody.";

8)
w § 40:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Komisja, o której mowa w ust. 1, działa w składzie:

1) przewodniczący komisji;

2) co najmniej 3 członków komisji;

3) sekretarz komisji.",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. W przypadku kiedy przeprowadzana jest wyłącznie część teoretyczna egzaminu skład komisji, o której mowa w ust. 1, może zostać ograniczony do przewodniczącego komisji, 1 członka komisji i sekretarza komisji.",

c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. W skład komisji powinni wchodzić członkowie posiadający:

1) uprawnienia egzaminatora w zakresie prawa jazdy kategorii A, B i C lub instruktora nauki jazdy w zakresie prawa jazdy kategorii A, B, C i C+E, wyższe wykształcenie, prawo jazdy kategorii A, B, C i C+E oraz co najmniej 5-letnią praktykę w szkoleniu lub egzaminowaniu kandydatów na kierowców - co najmniej 1 osoba;

2) uprawnienia instruktora w zakresie prawa jazdy kategorii A, B, C, D, B+E, C+E, D+E i T - co najmniej 1 osoba;

3) wyższe wykształcenie pedagogiczne - co najmniej 1 osoba.";

9)
w § 54 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. W przypadku kiedy przeprowadzana jest wyłącznie część teoretyczna egzaminu weryfikacyjnego skład komisji weryfikacyjnej, o której mowa w ust. 1, może zostać ograniczony do przewodniczącego komisji, 2 członków komisji i sekretarza komisji.";

10)
w § 56 w ust. 1:
a)
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Przed przystąpieniem do egzaminu osoba ubiegająca się o wpis do ewidencji egzaminatorów składa do organu ewidencyjnego właściwego ze względu na stałe miejsce zamieszkania następujące dokumenty:",

b)
uchyla się pkt 2;
11)
w § 61 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. W przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii A zadania egzaminacyjne, określone w tabeli 1 w załączniku nr 17 do rozporządzenia, przeprowadza się w następującej kolejności: poz. 1, poz. 6, poz. 5, poz. 15, poz. 16.";

12)
w § 62:
a)
w ust. 1 dodaje się pkt 4-6 w brzmieniu:

"4) zachowanie osoby egzaminowanej, kierującej pojazdem, narusza przepisy ruchu drogowego w sposób określony w tabeli nr 12 załącznika nr 5 do rozporządzenia;

5) zachowanie osoby egzaminowanej, kierującej pojazdem lub prowadzącej egzamin, świadczy o możliwości stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego;

6) osoba egzaminowana zaproponowała członkom komisji przyjęcie korzyści majątkowej lub osobistej w zamian za uzyskanie pozytywnego wyniku egzaminu.",

b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Zachowaniem osoby egzaminowanej świadczącym o możliwości stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego jest:

1) działanie mogące skutkować stworzeniem zagrożenia dla zdrowia lub życia osób - w przypadku osoby egzaminowanej kierującej pojazdem lub prowadzącej egzamin;

2) przejechanie kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk - w przypadku osoby egzaminowanej kierującej pojazdem;

3) najechanie albo potrącenie pachołka lub tyczki - w przypadku osoby egzaminowanej kierującej pojazdem.";

13)
w załączniku nr 3 do rozporządzenia w § 3 w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) w zakresie kategorii C, C1, D lub D1 prawa jazdy, to określona w ust. 1 pkt 2 liczba godzin zajęć praktycznych ulega:

a) zmniejszeniu o 10 - przy kategorii C1 lub C, jeżeli posiada odpowiednio prawo jazdy kategorii D1 lub D albo zaświadczenie o uzyskaniu pozytywnego wyniku egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy odpowiednio kategorii D1 lub D,

b) zmniejszeniu o 20 - przy kategorii D, jeżeli posiada prawo jazdy odpowiednio kategorii C1 lub C albo zaświadczenie o uzyskaniu pozytywnego wyniku egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy odpowiednio kategorii C1 lub C;";

14)
w załączniku nr 5 do rozporządzenia:
a)
w § 2:
w ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) przygotowanie przez osobę, o której mowa w § 19 pkt 3 rozporządzenia, pojazdu egzaminacyjnego;",

w ust. 5 w pkt 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"listy, o której mowa w ust. 3 pkt 3 lit. a, bezpośrednio po zakończeniu dla określonej osoby egzaminu, przez umieszczenie w odpowiednich rubrykach litery:",

w ust. 7 w pkt 2 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) zawartych w listach, o których mowa w ust. 3 pkt 3 lit. a - przekazanych przez egzaminatorów",

b)
w § 3 w ust. 1 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) notatki, o których mowa w § 2 ust. 8 - przez okres 6 miesięcy.",

c)
w § 9
w ust. 1:
--
w pkt 3 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) w czasie nie mniejszym niż określono w tabeli 8, z zastrzeżeniem pkt 4;",

--
dodaje się pkt 4 w brzmieniu:

"4) w przypadku egzaminu przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B1 lub B, egzaminator może zakończyć egzamin po upływie 25 minut, jeżeli został wykonany program egzaminacyjny i wynik egzaminu jest pozytywny.",

w ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) na której prowadzony jest egzamin w zakresie prawa jazdy kategorii A1, A, B1 lub T, określa ośrodek egzaminowania w porozumieniu z właściwym organem nadzoru; plan z przebiegiem tych tras wywiesza się w ogólnie dostępnym miejscu ośrodka egzaminowania, tak aby osoby egzaminowane mogły się zapoznać z jej przebiegiem. W przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii B1 przeprowadzanego pojazdem umożliwiającym przebywanie egzaminatora w pojeździe nie stosuje się wyznaczonych tras egzaminacyjnych.",

d)
w tabeli 2 poz. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
1 Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy Wszystkie
2 Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu B, B1, C, C1, D, D1, T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E
e)
w tabeli 4:
poz. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
1 1 1) sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego - osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić 2 wybrane losowo elementy z następujących:
a) poziom oleju w silniku,
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu hamulcowego,
d) poziom płynu w spryskiwaczach,
e) działanie sygnału dźwiękowego,
f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
g) działanie świateł mijania,
h) działanie świateł drogowych,
i) działanie świateł hamowania "STOP",
j) działanie świateł cofania,
k) działanie świateł kierunkowskazów,
l) działanie świateł awaryjnych,
m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych,
- jeżeli występuje,
Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut.

Osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe.

W przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i lub j, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego.
Losowy dobór elementów części pierwszej zadania dla każdej osoby egzaminowanej dokonywany jest przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego. Urządzenie losuje 1 element spomiędzy elementów określonych w lit. a-e oraz 1 element spomiędzy elementów określonych w lit. f-m. W przypadku jeżeli ośrodek egzaminowania nie dysponuje odpowiednim urządzeniem komputerowym, losowego doboru elementów części pierwszej zadania dokonuje każda osoba egzaminowana, przed przystąpieniem do wykonania zadania, z zachowaniem podziału losowanych elementów zadania jak dla losowania komputerowego.
2) właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się, czy drzwi pojazdu są zamknięte,
- w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,
- w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
- w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem,
- zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy,
- jeżeli występuje,
3) dodatkowo dla kategorii A, A1:
a) sprawdzenie stanu łańcucha (w przypadku jeżeli pojazd jest w niego wyposażony),
b) zdjęcie z podpórki i przemieszczenie go na odległość 5 m bez pomocy silnika,
c) podparcie motocykla na podpórce,
4) dodatkowo dla kategorii T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E:
a) sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego (w tym przewodów hamulcowych i elektrycznych), elementów przyczepy związanych z jej załadunkiem, sposobu zabezpieczenia ładunku,
b) sprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym (sytuacja wyjściowa - pojazd silnikowy obok przyczepy) - na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 10 min,
Czynności wykonywane w trakcie sprzęgania:
- podjazd pojazdem silnikowym przed przyczepę,
- cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy w sposób umożliwiający dokonanie sprzęgnięcia,
- regulacja wysokości zaczepu przyczepy (w przypadku gdy konstrukcja przyczepy to umożliwia),
- dokonanie połączenia zaczepu przyczepy z hakiem lub zaczepu pojazdu silnikowego oraz zabezpieczenie przed rozłączeniem,
- podłączenie do pojazdu silnikowego: przewodów elektrycznych przyczepy (silnik pojazdu wyłączony), przewodów hamulcowych przyczepy, sprawdzenie działania świateł przyczepy, zwolnienie hamulca postojowego, jeżeli przyczepa jest w niego wyposażona.
5) dodatkowo dla kategorii D, D+E, D1, D1+E sprawdzenie nadwozia, drzwi, wyjść awaryjnych, wymaganego wyposażenia.
2 2 1) pozycja początkowa pojazdu określona w instrukcji w tabeli 9,
2) upewnienie się o możliwości jazdy,
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu,
3) płynne ruszenie
a) opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego - w przypadku kiedy jest uruchomiony,
b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika,
4) dla kategorii B, B1, C, C1, D1 - płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w przypadku kategorii B i B1 w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka),
5) dla kategorii T, B+E, C+E, C1+E, D, D+E, D1+E:
a) płynna jazda do przodu pasem ruchu,
b) cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut,
6) nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk (w przypadku kategorii B1 i B nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu),
7) nienajeżdżanie oraz niepotrącanie pachołków lub tyczek,
8) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu:
a) w przypadku kategorii B i B1 w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu,
b) w przypadku pozostałych kategorii w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas
- w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii T, B+E, C+E, C1+E, D, D+E, D1+E dopuszcza się jedno opuszczenie pojazdu w czasie wykonywania zadania.
poz. 7 otrzymuje brzmienie:
7 8 1) upewnienie się o możliwości jazdy:
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu,
c) płynne ruszenie - łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika,
2) 5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8 i 2-krotny przejazd pomiędzy 5 pachołkami bez podpierania się nogami, najeżdżania na linie, potrącania pachołków,
3) upewnianie się o możliwości skręcenia.
f)
w tabeli 7:
poz. 6 otrzymuje brzmienie:
6 W przypadku egzaminu dla kategorii B i B1 prawa jazdy wykonanie:
a) jednego z następujących manewrów parkowania:
- prostopadłe - wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
- skośne - wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
- równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (manewr jest wykonywany, jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania - możliwa jedna korekta toru jazdy) - wjazd tyłem - wyjazd przodem, przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2-krotność długości pojazdu egzaminacyjnego; w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy; po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego; w przypadku kiedy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechać na krawężnik,
b) manewru zawracania na drodze jednojezdniowej - dwukierunkowej - możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.) - zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego
- miejsce do zawracania wyznacza egzaminator.
W przypadku błędnego wykonania manewru parkowania możliwe jest wykonanie manewru w innym miejscu wskazanym przez egzaminatora, a w razie braku możliwości znalezienia miejsca do wykonania manewru dopuszcza się zamiennie wykonanie innego manewru parkowania.
poz. 9 otrzymuje brzmienie:
9 Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu (manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania) - manewr nie dotyczy kategorii T prawa jazdy.
g)
§ 11 otrzymuje brzmienie:

"§ 11. Podczas egzaminu praktycznego:

1) na placu manewrowym zadania egzaminacyjne powinny być wykonywane w kolejności określonej w tabeli 2 lub 5, z zastrzeżeniem pkt 5;

2) w ruchu drogowym w zakresie prawa jazdy kategorii A1 lub A egzaminator ocenia wykonanie zadań egzaminacyjnych z innego pojazdu egzaminacyjnego, jadącego za osobą egzaminowaną, mając zapewnioną możliwość porozumiewania się z nią drogą radiową;

3) egzaminator przekazuje osobie egzaminowanej polecenia dotyczące kierunku jazdy lub wykonania określonego zadania egzaminacyjnego; polecenia te nie mogą być sprzeczne z obowiązującymi na drodze zasadami ruchu lub stwarzać możliwości zagrożenia jego bezpieczeństwa;

4) w przypadku kiedy pojazd egzaminacyjny dla kategorii B1 prawa jazdy nie umożliwia przebywania egzaminatora w pojeździe, egzamin ten przeprowadza się w sposób określony w pkt 2;

5) w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii A1 lub A zadania egzaminacyjne, określone w tabeli 2, przeprowadza się w następującej kolejności: poz. 1, poz. 8, poz. 7;

6) egzaminator informuje osobę egzaminowaną o nieprawidłowym wykonaniu zadania egzaminacyjnego; w przypadku dwukrotnego nieprawidłowego wykonania tego samego zadania egzaminacyjnego lub przerwania egzaminu egzaminator informuje osobę egzaminowaną o negatywnym wyniku egzaminu praktycznego;

7) egzaminator wypełnia arkusz przebiegu egzaminu praktycznego, określony we wzorze nr 7.",

h)
w § 12:
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W trakcie egzaminu przeprowadza się sprawdzenie odpowiednio umiejętności wykonania wszystkich zadań, o których mowa w § 9.",

w ust. 4 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) przekazuje jej wypełniony arkusz przebiegu egzaminu praktycznego, jeżeli wynik tego egzaminu jest pozytywny albo negatywny. Kopię arkusza dołącza się do listy osób zakwalifikowanych na egzamin.",

i)
w tabeli 12:
tytuł otrzymuje brzmienie:

"Zachowania osoby egzaminowanej skutkujące przerwaniem egzaminu państwowego na prawo jazdy",

poz. 8-10 otrzymują brzmienie:
8. Niezastosowanie się do:
8.1 sygnałów świetlnych,
8.2 sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kierowania ruchem drogowym,
8.3 sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kontroli ruchu drogowego.
9. Niezastosowanie się do znaków:
9.1 "stop",
9.2 "zakaz wjazdu",
9.3 "zakaz wjazdu ...",*)
9.4 "zakaz ruchu w obu kierunkach",
9.5 "zakaz skręcania w lewo",
9.6 "zakaz skręcania w prawo",
9.7 "nakaz jazdy...",*)
9.8 "linia podwójna ciągła",
9.9 "powierzchnia wyłączona".
*) Odpowiednio do znaków umieszczonych na trasie egzaminu.
10. Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu:
10.1 na skrzyżowaniu w sytuacji równorzędnej,
10.2 na skrzyżowaniu oznaczonym znakami określającymi pierwszeństwo przejazdu,
10.3 pojazdom szynowym,
10.4 rowerzystom,
10.5 podczas zmiany pasa ruchu,
10.6 w razie przecinania się poza skrzyżowaniem kierunków ruchu lub torów jazdy pojazdów poruszających się po tej samej drodze,
10.7 podczas włączania się do ruchu,
10.8 podczas cofania.
poz. 14 otrzymuje brzmienie:
14. Naruszenie zakazu wyprzedzania:
14.1 na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi,
14.2 przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia,
14.3 na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi,
14.4 na skrzyżowaniach,
14.5 na przejazdach kolejowych i bezpośrednio przed nimi,
14.6 na przejazdach tramwajowych i bezpośrednio przed nimi.
j)
wzór nr 7 otrzymuje brzmienie:

ARKUSZ PRZEBIEGU EGZAMINU PRAKTYCZNEGO

....................................

Nazwisko i imię osoby egzaminowanej

.............................................

Data i godz. egzaminu praktycznego

.................. /.....................

Godz. rozpoczęcia / zakończenia egzaminu

......................................

Nr zestawu (nie dot. kat. A, A1, B, B1)

..............

Kategoria

Poz. Plac manewrowy / ruch drogowy Ocena Poz. Jazda w ruchu drogowym Ocena
N-neg. P-poz. N-neg. P-poz.
1 Przygotowanie do jazdy 1[]2[] [] 5 Zachowanie w rejonach przejść dla pieszych i wobec pieszych 1[]2[] []
1.1 Rozprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym 1[]2[] [] 7.1 Przejazd przez torowisko 1[]2[] []
1.2 Sprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym 1[]2[] [] 7.2 Przejazd przez tunel 1[]2[] []
2 Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu 1[]2[] [] 7.3 Przejazd obok przystanków 1[]2[] []
3 Parkowanie skośne wjazd przodem, wyjazd tyłem 1[]2[] [] 8.1 Wyprzedzanie 1[]2[] []
4.1 Parkowanie prostopadłe

wjazd przodem wyjazd tyłem

1[]2[] [] 8.2 Omijanie 1[]2[] []
4.2 Parkowanie prostopadłe

wjazd tyłem wyjazd przodem

1[]2[] [] 8.3 Wymijanie 1[]2[] []
5 Parkowanie równoległe wjazd tyłem, wyjazd przodem 1[]2[] [] 8.4 Zmiana pasa ruchu 1[]2[] []
6 Zawracanie 1[]2[] [] 8.5.1 Zmiana kierunku jazdy w lewo 1[]2[] []
7 Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu 1[]2[] [] 8.5.2 Zmiana kierunku jazdy w prawo 1[]2[] []
8.1 Upewnienie się o możliwości jazdy i ruszanie z miejsca (dotyczy kat. A, A1) 1[]2[] [] 8.5.3 Zawracanie na skrzyżowaniu 1[]2[] []
8.2 Slalom 1[]2[] [] 9 Hamowanie do zatrzymania

we wskazanym miejscu

1[]2[] []
Poz. Jazda w ruchu drogowym Ocena 10 Hamowanie awaryjne 1[]2[] []
N-neg. P-poz.
1 Włączanie się do ruchu 1[]2[] [] 11 Zachowanie wobec innych kierujących 1[]2[] []
2 Jazda drogami dwukierunkowymi 1[]2[] [] 12 Zachowanie w odniesieniu do znaków drogowych pionowych 1[]2[] []
3 Jazda drogami jednokierunkowymi 1[]2[] [] 13 Zachowanie w odniesieniu do znaków drogowych poziomych 1[]2[] []
4.1 Przejazd przez skrzyżowania równorzędne (trzy- i czterowlotowe) 1[]2[] [] 14 Zachowanie w odniesieniu do sygnałów świetlnych* / poleceń kierujących ruchem* 1[]2[] []
4.2 Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu 1[]2[] [] 15 Respektowanie zasad techniki kierowania 1[]2[] []
4.3 Przejazd przez skrzyżowania o ruchu kierowanym 1[]2[] [] 15.1 Dynamika jazdy 1[]2[]
4.4 Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy 1[]2[] [] 15.2 Dostosowanie prędkości do warunków ruchu 1[]2[]
4.5 Przejazd przez skrzyżowania wielopoziomowe 1[]2[] [] 15.3 Sposób używania mechanizmów sterowania pojazdem 1[]2[]
UWAGI: 16 Przekroczenie dopuszczalnej prędkości 1[]2[]
17 Inne 1[]2[]
Wynik egzaminu: ..................................

.................................

(podpis i pieczęć egzaminatora)

√ - sposób zaznaczenia oceny * Niepotrzebne skreślić.

15)
w załączniku nr 6 do rozporządzenia w § 1 w ust. 1 uchyla się pkt 1;
16)
w załączniku nr 17 do rozporządzenia:
a)
w tabeli 1 poz. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
1 Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy. A, B, C, D
2 Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu. B, C, D
b)
w tabeli 2:
poz. 1-4 otrzymują brzmienie:
1 1 1) sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego - osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić następujące elementy:
a) poziom oleju w silniku,
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu hamulcowego,
d) poziom płynu w spryskiwaczach,
e) działanie sygnału dźwiękowego,
f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
g) działanie świateł mijania,
h) działanie świateł drogowych,
i) działanie świateł hamowania "STOP",
j) działanie świateł cofania,
k) działanie świateł kierunkowskazów,
l) działanie świateł awaryjnych,
m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych
- jeżeli występuje,
Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 10 minut.

Osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe.

W przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i lub lit. j, osoba egzaminowana może poprosić drugą osobę egzaminowaną, występującą w roli egzaminatora, o potwierdzenie działania światła zewnętrznego.

2) właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się, czy drzwi pojazdu są zamknięte:
- w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,
- w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
- w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem,
- zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy
- jeżeli występuje,
3) dodatkowo dla kategorii A:
a) sprawdzenie stanu łańcucha (w przypadku jeżeli pojazd jest w niego wyposażony),
b) zdjęcie z podpórki i przemieszczenie go na odległość 5 m bez pomocy silnika,
c) podparcie motocykla na podpórce,
4) dodatkowo dla kategorii D sprawdzenie nadwozia, drzwi, wyjść awaryjnych, wymaganego wyposażenia.
2 2 1) pozycja początkowa pojazdu określona w instrukcji w tabeli 9 załącznika nr 5,
2) upewnienie się o możliwości jazdy,
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu,
3) płynne ruszenie
a) opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego - w przypadku kiedy jest uruchomiony,
b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika,
4) dla kategorii B, C - płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w przypadku kategorii B w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka),
5) dla kategorii D i T:
a) płynna jazda do przodu pasem ruchu,
b) cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut,
6) nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk (w przypadku kat. B nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu),
7) nienajeżdżanie oraz niepotrącanie pachołków lub tyczek,
8) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu:
a) w przypadku kategorii B w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu,
b) w przypadku pozostałych kategorii w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas ruchu
- w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii D i T dopuszcza się jedno opuszczenie pojazdu w czasie wykonywania zadania.
3 3 1) pozycja początkowa pojazdu określona w tabeli 10 załącznika nr 5,
2) właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy,
3) w czasie wykonania zadania pojazd nie może:
- wyjechać poza określony obszar wjazdu,
- naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko,
- potrącić pachołków lub tyczek,
4) płynne wykonanie parkowania,
5) pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska.
4 4 1) pozycja początkowa pojazdu określona w tabeli 10 załącznika nr 5,
2) właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy,
3) w czasie wykonania zadania pojazd nie może:
- wyjechać poza określony obszar wjazdu,
- naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko,
- potrącić pachołków lub tyczek,
4) płynne wykonanie parkowania,
5) pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska.
poz. 6 otrzymuje brzmienie:
6 6 1) upewnienie się o możliwości jazdy:
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu,
c) płynne ruszenie - łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika,
2) 5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8 i 2-krotny przejazd pomiędzy 5 pachołkami bez podpierania się nogami, najeżdżania na linie, potrącania pachołków,
3) upewnianie się o możliwości skręcenia.
§  2.
W stosunku do osób, którym wyznaczono termin egzaminu weryfikacyjnego, o którym mowa w art. 110 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, do czasu przystąpienia przez nie do tego egzaminu, nie stosuje się przepisu § 1 pkt 10 lit. a.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia z wyjątkiem przepisu § 1 pkt 12, który wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 109, poz. 925, Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz. 1486 i Nr 180, poz. 1494 i 1497, z 2006 r. Nr 17, poz. 141, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 190, poz. 1400, Nr 191, poz. 1410 i Nr 235, poz. 1701, z 2007 r. Nr 52, poz. 343, Nr 57, poz. 381, Nr 99, poz. 661, Nr 123, poz. 845 i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 37, poz. 214, Nr 100, poz. 649, Nr 163, poz. 1015, Nr 209, poz. 1320, Nr 220, poz. 1411 i 1426, Nr 223, poz. 1461 i 1462 i Nr 234, poz. 1573 i 1574 oraz z 2009 r. Nr 3, poz. 11 i Nr 18, poz. 97.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.78.653

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami, instruktorów i egzaminatorów.
Data aktu: 08/05/2009
Data ogłoszenia: 25/05/2009
Data wejścia w życie: 26/08/2009, 09/06/2009