Udzielanie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na tworzenie i rozwój infrastruktury turystyki kongresowej i targowej w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU REGIONALNEGO1)
z dnia 3 lutego 2009 r.
w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na tworzenie i rozwój infrastruktury turystyki kongresowej i targowej w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-20132)

Na podstawie art. 6b ust. 10 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275 oraz z 2008 r. Nr 116, poz. 730 i 732 i Nr 227, poz. 1505) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, zwaną dalej "Agencją", pomocy finansowej w ramach działania III.2 Infrastruktura turystyki kongresowej i targowej Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013, zwanego dalej "Programem".
2.
Pomoc finansowa może być udzielana:
1)
jednostkom samorządu terytorialnego oraz ich związkom;
2)
przedsiębiorcom prowadzącym spółki, w których udziały lub akcje posiada jednostka samorządu terytorialnego lub Skarb Państwa;
3)
podmiotom działającym na rzecz rozwoju gospodarczego.
3.
Pomoc finansowa nie może być udzielona podmiotowi:
1)
na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy, wynikający z decyzji Komisji Europejskiej, uznającej pomoc za niezgodną z prawem oraz wspólnym rynkiem;
2)
będącemu mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, spełniającym kryteria zagrożonego przedsiębiorcy, w rozumieniu art. 1 ust. 7 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (Dz. Urz. L 214 z 09.08.2008, str. 3);
3)
innemu niż mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca, spełniającemu kryteria podmiotu w trudnej sytuacji ekonomicznej lub znajdującemu się w okresie restrukturyzacji przeprowadzanej z wykorzystaniem pomocy publicznej, w rozumieniu wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw3).
4.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do pomocy:
1)
udzielanej na działalność związaną z wywozem do państw trzecich lub państw członkowskich Unii Europejskiej, bezpośrednio związanej z ilością wywożonych produktów, tworzeniem i prowadzeniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi, związanymi z prowadzeniem działalności eksportowej, przy czym wsparcie obejmujące pokrycie kosztów uczestnictwa w targach i wystawach, badań lub usług doradczych z zakresu wprowadzenia nowego lub istniejącego produktu na nowy rynek nie stanowi pomocy publicznej na działalność związaną z wywozem;
2)
uwarunkowanej pierwszeństwem użycia towarów produkcji krajowej w stosunku do towarów sprowadzonych z zagranicy.
5.
Pomoc finansowa jest udzielana w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego, zwanego dalej "wsparciem", przeznaczonego na pokrycie części wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przekazywanego na podstawie umowy o udzielenie wsparcia.
6.
Przez wydatki kwalifikujące się do objęcia wsparciem rozumie się wydatki określone w rozporządzeniu, faktycznie poniesione i udokumentowane, bezpośrednio związane z projektem i niezbędne do jego realizacji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług, z wyjątkiem sytuacji, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podmiotom, o których mowa w ust. 2, nie przysługuje prawo do jego zwrotu lub odliczenia od należnego podatku od towarów i usług.
7.
Wydatki kwalifikujące się do objęcia wsparciem poniesione w walucie obcej przelicza się na walutę polską po kursie sprzedaży zastosowanym przez bank dokonujący płatności w dniu jej dokonania.
8.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
beneficjencie - należy przez to rozumieć podmiot, o którym mowa w ust. 2, otrzymujący od Agencji wsparcie;
2)
dniu rozpoczęcia realizacji projektu - należy przez to rozumieć dzień rozpoczęcia robót budowlanych lub pierwszego zobowiązania do zamówienia usług lub urządzeń związanych z realizacją projektu; nie stanowią rozpoczęcia realizacji projektu czynności podejmowane w ramach działań przygotowawczych, w szczególności studia wykonalności, usługi doradcze związane z przygotowaniem projektu, w tym analizy przygotowawcze (techniczne, finansowe, ekonomiczne), oraz przygotowanie dokumentacji związanej z wyborem wykonawcy;
3)
dużym projekcie inwestycyjnym - należy przez to rozumieć nową inwestycję, podjętą w okresie trzech lat przez jednego lub więcej przedsiębiorców, w przypadku której środki trwałe są połączone ze sobą w sposób ekonomicznie niepodzielny oraz której koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą przekraczają równowartość 50.000.000 euro;
4)
Instytucji Zarządzającej - należy przez to rozumieć ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego;
5)
leasingu - należy przez to rozumieć leasing w rozumieniu Międzynarodowych Standardów Rachunkowości, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1126/2008 z dnia 3 listopada 2008 r. przyjmującym standardy rachunkowości zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 320 z 29.11.2008, str. 1);
6)
nowej inwestycji - należy przez to rozumieć inwestycję w środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, związaną z utworzeniem nowego przedsiębiorstwa, rozbudową istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacją produkcji przedsiębiorstwa, świadczenia usług, przez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów, usług lub z zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego lub świadczenia usług w istniejącym przedsiębiorstwie;
7)
ogólnym rozporządzeniu w sprawie wyłączeń blokowych - należy przez to rozumieć rozporządzenie Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu;
8)
Polsce Wschodniej - należy przez to rozumieć obszar obejmujący województwa: lubelskie, podlaskie, podkarpackie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie;
9)
potencjalnym obszarze metropolitarnym - należy przez to rozumieć wyodrębniony przez województwo Polski Wschodniej obszar jego miasta wojewódzkiego wraz z obszarem bezpośredniego oddziaływania społeczno-gospodarczego tego miasta;
10)
umowie o udzielenie wsparcia - należy przez to rozumieć umowę dotyczącą dofinansowania projektu realizowanego przez beneficjenta w ramach Programu, zawartą między Agencją a beneficjentem;
11)
środkach trwałych - należy przez to rozumieć rzeczowe aktywa trwałe, o których mowa w art. 2 pkt 10 ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych;
12)
wniosku o potwierdzenie udzielenia pomocy - należy przez to rozumieć wniosek składany na formularzu stanowiącym załącznik XXII do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Dz. Urz. UE L 371 z 27.12.2006, str. 1);
13)
wniosku o udzielenie wsparcia - należy przez to rozumieć wniosek beneficjenta o przyznanie środków na realizację projektu w ramach Programu.

Rozdział  2

Szczegółowe przeznaczenie i warunki udzielania wsparcia w ramach działania III.2 Infrastruktura turystyki kongresowej i targowej

§  2.
1.
Agencja może udzielić podmiotom, o których mowa w § 1 ust. 2, wsparcia na realizację projektu w miastach wojewódzkich Polski Wschodniej oraz gminach należących do potencjalnego obszaru metropolitarnego tych miast, polegającego na budowie lub realizacji innych robót budowlanych związanych z obiektami wystawienniczymi, targowymi, kongresowymi i konferencyjnymi wraz z infrastrukturą techniczną na ich powierzchniach oraz wyposażeniu tych obiektów, a także na realizację projektów w miastach powiatowych Polski Wschodniej polegających na budowie lub realizacji innych robót budowlanych związanych z obiektami kongresowymi i konferencyjnymi wraz z infrastrukturą techniczną na ich powierzchniach oraz wyposażeniu tych obiektów.
2.
Wsparcie, o którym mowa w ust. 1, może być udzielone mikroprzedsiębiorcy, małemu lub średniemu przedsiębiorcy, jeżeli złożył wniosek o udzielenie wsparcia przed dniem rozpoczęcia realizacji projektu.
3.
Wsparcie, o którym mowa w ust. 1, może być udzielone przedsiębiorcy innemu niż mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca oraz podmiotowi innemu niż wymieniony w ust. 2, jeżeli złożył wniosek o udzielenie wsparcia przed dniem rozpoczęcia realizacji projektu, w którym wykazał wystąpienie efektu zachęty w rozumieniu ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych.
4.
Wykazanie efektu zachęty następuje przez analizę porównawczą wskazującą na możliwość wystąpienia co najmniej jednej z poniższych okoliczności, w porównaniu do sytuacji, jaka miałaby miejsce przy braku udzielenia wsparcia:
1)
znaczącego zwiększenie rozmiarów projektu;
2)
znaczącego zwiększenie zasięgu projektu;
3)
znaczącego przyspieszenie zakończenia projektu;
4)
znaczącego zwiększenie całkowitej kwoty wydanej przez beneficjenta na projekt;
5)
w przypadku braku pomocy projekt nie zostałby zrealizowany.
5.
Wsparcie, o którym mowa w ust. 1, może być udzielone podmiotowi, który zobowiąże się do:
1)
utrzymania inwestycji w województwie, w którym została zrealizowana, przez okres co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lat od dnia zakończenia realizacji projektu, przy czym nie jest niezgodna z warunkiem utrzymania inwestycji wymiana maszyn lub urządzeń, które z uwagi na szybki postęp technologiczny stają się przestarzałe w tym okresie, pod warunkiem, że działalność gospodarcza zostanie utrzymana w danym regionie przez minimalny wymagany okres;
2)
zapewnienia finansowania inwestycji w części nieobjętej wsparciem, przy czym co najmniej 30 % wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem zostanie pokryte ze środków własnych podmiotu pochodzących z innych źródeł, w formie pozbawionej znamion pomocy publicznej.
§  3.
1.
Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem są wydatki przeznaczone na pokrycie:
1)
ceny nabycia gruntu lub nabycia nieruchomości zabudowanej z zamiarem rozbiórki budynków - do wysokości 10 % łącznej kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem - pod warunkiem, że:
a)
beneficjent przedstawi operat szacunkowy, sporządzony przez rzeczoznawcę majątkowego, potwierdzający, że cena nabycia nie przekracza wartości rynkowej nieruchomości określonej na dzień nabycia,
b)
w okresie 7 lat poprzedzających datę zakupu nieruchomość nie była nabyta z wykorzystaniem bezzwrotnej pomocy krajowej lub wspólnotowej;

w przypadku nabycia nieruchomości zabudowanej z zamiarem rozbiórki budynków, w kwocie wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem nie uwzględnia się wartości budynków przeznaczonych do rozbiórki, uwzględnia się natomiast wydatki związane z rozbiórką tych budynków;

2)
ceny nabycia budynku lub budowli pod warunkiem, że:
a)
beneficjent przedstawi operat szacunkowy, sporządzony przez rzeczoznawcę majątkowego, potwierdzający, że cena nabycia nie przekracza wartości rynkowej nieruchomości określonej na dzień nabycia,
b)
w okresie 7 lat poprzedzających datę zakupu nieruchomość nie była nabyta z wykorzystaniem bezzwrotnej pomocy krajowej lub wspólnotowej;
3)
ceny nabycia i instalacji aktywów innych niż określone w pkt 1 i 2, z zastrzeżeniem ust. 2;
4)
czynszu, najmu lub dzierżawy gruntów, budynków lub budowli pod warunkiem, że najem lub dzierżawa będzie trwać przez okres co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy - co najmniej 3 lat od przewidywanego dnia zakończenia realizacji projektu;
5)
kosztów przygotowania terenu pod budowę, w tym prac geodezyjnych;
6)
ceny nabycia materiałów lub robót budowlanych;
7)
ceny nabycia wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how oraz nieopatentowanej wiedzy technicznej, jeżeli wartości niematerialne i prawne spełniają łącznie następujące warunki:
a)
będą wykorzystywane przez beneficjenta wyłącznie na cele projektu otrzymującego wsparcie,
b)
będą podlegać amortyzacji zgodnie z odrębnymi przepisami,
c)
będą nabyte od osób trzecich na warunkach rynkowych,
d)
będą stanowić aktywa beneficjenta i pozostaną w jego przedsiębiorstwie przez co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorcy, małego lub średniego przedsiębiorcy - co najmniej 3 lata od dnia zakończenia realizacji inwestycji;
8)
raty spłat wartości początkowej aktywów innych niż określone w pkt 1 i 2 lub wartości niematerialnych i prawnych przez korzystającego, należne finansującemu z tytułu umowy leasingu prowadzącego do przeniesienia własności do wysokości ich wartości początkowej z dnia zawarcia umowy leasingu, poniesione do dnia zakończenia realizacji projektu wskazanego w umowie o udzielenie wsparcia;
9)
kosztów związanych z zarządzaniem projektem, w szczególności poniesionych na pokrycie:
a)
ceny nabycia i instalacji systemów informatycznych wspomagających zarządzanie projektem i jego monitorowanie,
b)
wynagrodzenia wraz z pozapłacowymi kosztami pracy, w tym składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektu,
c)
ceny zakupu usług zewnętrznych, polegających na wykonywaniu czynności w ramach zarządzania projektem,
d)
kosztów ogólnych związanych z realizacją projektu, w szczególności kosztów wynajmu i eksploatacji pomieszczeń, usług telekomunikacyjnych, usług komunalnych, ogrzewania oraz dostaw energii elektrycznej

- do wysokości 3 % całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem;

10)
kosztów przygotowania dokumentacji niezbędnej dla realizacji projektu, w szczególności:
a)
studium wykonalności,
b)
raportu oddziaływania na środowisko,
c)
dokumentacji technicznej,
d)
dokumentacji przetargowej,
e)
analiz i ekspertyz związanych z realizacją projektu

- do wysokości 8 % całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem;

11)
kosztów związanych z nabyciem nieruchomości;
12)
wydatków związanych z nadzorem nad robotami budowlanymi;
13)
kosztów związanych z zakupem sprzętu i wyposażenia, w szczególności związanych z instalacją, montażem, niezbędnymi szkoleniami do obsługi urządzeń, odbioru urządzeń, transportu i jego ubezpieczenia, kosztami certyfikacji, testów, zakupów materiałów eksploatacyjnych niezbędnych do przetestowania i uruchomienia urządzeń;
14)
kosztów amortyzacji środków trwałych przeznaczonych do użytku na czas realizacji projektu, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:
a)
odpisy amortyzacyjne dotyczą środka trwałego, który jest niezbędny do prawidłowej realizacji projektu i bezpośrednio wykorzystywany do jego wdrażania,
b)
w okresie 7 lat poprzedzających datę zakupu środek trwały nie został nabyty z wykorzystaniem bezzwrotnej pomocy krajowej lub wspólnotowej,
c)
kwalifikowana wartość odpisów amortyzacyjnych odnosi się wyłącznie do okresu realizacji projektu objętego wsparciem,
d)
wartość odpisów amortyzacyjnych została obliczona zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.4));
15)
kosztów niezbędnych opłat związanych z realizacją projektu, w szczególności opłat związanych z otwarciem lub prowadzeniem wyodrębnionego na rzecz projektu subkonta na rachunku bankowym beneficjenta lub odrębnego rachunku bankowego, opłat pobieranych od dokonywanych transakcji finansowych lub opłat poniesionych na instrumenty zabezpieczające realizację umowy o udzielenie wsparcia;
16)
ceny nabycia usług księgowych i prawniczych;
17)
kosztów audytu pod warunkiem, że będzie dokonywany przez biegłych rewidentów w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1994 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie (Dz. U. z 2001 r. Nr 31, poz. 359, z późn. zm.5)) albo audytorów wewnętrznych w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.6)), a cena audytu odpowiada stawkom powszechnie stosowanym na rynku usług audytorskich;
18)
kosztów informacji i promocji pod warunkiem, że w tych działaniach przekazywana jest informacja, że projekt jest realizowany z udziałem wsparcia pochodzącego z budżetu Unii Europejskiej.
2.
Nabywane aktywa muszą być nowe, z wyjątkiem aktywów nabywanych przez mikroprzedsiebiorców, małych lub średnich przedsiębiorców, przy czym:
1)
cena używanych aktywów nie przekracza ich wartości rynkowej, określonej na dzień nabycia, i jest niższa od ceny podobnych, nowych aktywów;
2)
sprzedający złoży oświadczenie określające zbywcę aktywów, miejsce i datę ich zakupu;
3)
w okresie 7 lat poprzedzających datę zakupu nie zostały one nabyte z wykorzystaniem bezzwrotnej pomocy krajowej lub wspólnotowej.
3.
W przypadku przedsiębiorcy innego niż mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca wydatki na nabycie wartości niematerialnych i prawnych, określonych w ust. 1 pkt 7, uwzględnia się w wydatkach kwalifikujących się do objęcia wsparciem w wysokości nieprzekraczającej 50 % wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, o których mowa w ust. 1 pkt 1-8.
§  4.
1.
Wsparcie w zakresie wydatków wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 1-8 stanowi regionalną pomoc inwestycyjną i jest udzielane zgodnie z warunkami określonymi w ogólnym rozporządzeniu w sprawie wyłączeń blokowych.
2.
Wsparcie, o którym mowa w ust. 1, nie może być udzielone na nowe inwestycje w zakresie działalności gospodarczej:
1)
związanej z produkcją podstawową produktów rolnych w rozumieniu art. 2 pkt 22 rozporządzenia wymienionego w § 1 ust. 3 pkt 2;
2)
związanej z przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rolnych w rozumieniu art. 1 ust. 3 lit. c rozporządzenia wymienionego w § 1 ust. 3 pkt 2;
3)
w sektorze górnictwa węgla w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 1407/2002 z dnia 23 lipca 2002 r. w sprawie pomocy państwa dla przemysłu węglowego (Dz. Urz. UE L 205 z 02.08.2002, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 2, str. 170);
4)
w sektorze rybołówstwa i akwakultury w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 z dnia 17 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE L 17 z 21.01.2000, str. 22; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 4, t. 4, str. 198);
5)
w sektorach hutnictwa żelaza i stali oraz włókien syntetycznych w rozumieniu przepisów wspólnotowych dotyczących pomocy publicznej7);
6)
w sektorze budownictwa okrętowego.
§  5.
1.
Wsparcie w zakresie wydatków wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 9-18 stanowi pomoc de minimis i jest udzielane zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5).
2.
Pomoc de minimis może być udzielona określonemu podmiotowi pod warunkiem, że łącznie z inną pomocą de minimis, otrzymaną w bieżącym roku kalendarzowym oraz w ciągu dwóch poprzedzających lat kalendarzowych z różnych źródeł i w różnych formach, nie przekroczy kwoty 200.000 euro, a w przypadku podmiotu prowadzącego działalność w sektorze transportu drogowego - 100.000 euro.
3.
Pomoc de minimis nie może być udzielona na działalność:
1)
w sektorze rybołówstwa i akwakultury w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 104/2000 z dnia 17 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury;
2)
związaną z produkcją pierwotną produktów wymienionych w załączniku I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską;
3)
związaną z przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rolnych wymienionych w załączniku I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, jeżeli:
a)
wysokość pomocy jest ustalana na podstawie ceny lub ilości takich produktów zakupionych od producentów surowców lub wprowadzonych na rynek przez podmioty gospodarcze objęte pomocą,
b)
przyznanie pomocy zależy od jej przekazania w części lub w całości producentom surowców;
4)
w sektorze górnictwa węgla w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 1407/2002 z dnia 23 lipca 2002 r. w sprawie pomocy państwa dla przemysłu węglowego.
4.
Pomoc de minimis nie może być udzielona podmiotowi prowadzącemu działalność w zakresie towarowego transportu drogowego na nabycie pojazdów przeznaczonych do takiego transportu.
5.
Pomocy de minimis nie udziela się, jeżeli łącznie z inną pomocą udzieloną podmiotowi w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem spowodowałaby przekroczenie dopuszczalnej intensywności pomocy, określonej w przepisach mających zastosowanie przy udzielaniu pomocy innej niż de minimis.
§  6.
1.
Wartość projektu realizowanego w ramach działania nie może być mniejsza niż 20.000.000 zł.
2.
Intensywność wsparcia nie może przekroczyć wielkości określonych w § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej (Dz. U. Nr 190, poz. 1402).
3.
Intensywność wsparcia udzielanego mikroprzedsiębiorcy, małemu lub średniemu przedsiębiorcy, z wyłączeniem prowadzących działalność w sektorze transportu, podwyższa się o 20 punktów procentowych w przypadku mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców oraz o 10 punktów procentowych w przypadku średnich przedsiębiorców.
4.
Maksymalną wartość regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej na realizację dużego projektu inwestycyjnego ustala się zgodnie z wzorem:

I = R x (50 mln euro + 0,5 x B + 0,34 x C),

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

I - maksymalną wartość pomocy dla dużego projektu inwestycyjnego,

R - intensywność pomocy, o której mowa w § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 października 2006 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej, w zależności od obszaru, na którym ma być zlokalizowana inwestycja,

B - wielkość kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą powyżej równowartości 50.000.000 euro - nieprzekraczającą równowartości 100.000.000 euro,

C - wielkość kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą przekraczającą równowartość 100.000.000 euro.

5.
Pomoc udzielana na podstawie rozporządzenia podlega sumowaniu z każdą inną pomocą przeznaczoną na realizację tej samej inwestycji, w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, w tym pomocą de minimis oraz inną pomocą ze środków wspólnotowych, i nie może przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy ustalonej zgodnie z ust. 2-4.
6.
W przypadku gdy łączna wartość pomocy ze wszystkich źródeł, w tym udzielanej na podstawie rozporządzenia, przekracza 75 % maksymalnej kwoty pomocy, jakiej można udzielić na rzecz inwestycji o wydatkach kwalifikujących się do objęcia wsparciem stanowiących równowartość 100.000.000 euro, przy zastosowaniu intensywności pomocy, o których mowa w ust. 2-4, pomoc udzielana na realizację dużego projektu podlega indywidualnej notyfikacji Komisji Europejskiej.
7.
Nadzorowanie i monitorowanie pomocy udzielonej na podstawie rozporządzenia odbywa się zgodnie z ustawą z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 oraz z 2008 r. Nr 93, poz. 585).

Rozdział  3

Tryb udzielania wsparcia w ramach Programu

§  7.
1.
Agencja udziela wsparcia:
1)
na realizację w ramach Programu projektów indywidualnych, o których mowa w art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 140, poz. 984, z 2008 r. Nr 216, poz. 1370 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 100), w trybie, o którym mowa w ust. 2 oraz 5-7, z zastrzeżeniem § 8;
2)
na realizację projektów innych niż wskazane w pkt 1, w trybie konkursu, o którym mowa w art. 28 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
2.
W przypadku projektów wskazanych w ust. 1 pkt 1 zamieszczonych na liście, o której mowa w art. 28 ust. 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, Agencja wzywa pisemnie podmioty odpowiedzialne za opracowanie tych projektów do złożenia w terminie wskazanym w wezwaniu wniosku o udzielenie wsparcia.
3.
W przypadku projektów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, Agencja ogłasza na swej stronie internetowej konkurs. Ogłoszenie o konkursie określa:
1)
rodzaj projektów podlegających wsparciu;
2)
rodzaj podmiotów, które mogą ubiegać się o wsparcie;
3)
kwotę środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów;
4)
poziom dofinansowania projektów, o którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;
5)
maksymalną kwotę dofinansowania projektu, o ile taka została ustalona;
6)
kryteria wyboru projektów;
7)
termin rozstrzygnięcia konkursu;
8)
wzór wniosku o udzielenie wsparcia;
9)
termin, miejsce i sposób składania wniosków o udzielenie wsparcia;
10)
wzór umowy o udzielenie wsparcia;
11)
informację o środkach odwoławczych przysługujących wnioskodawcom w ramach systemu realizacji programu operacyjnego.
4.
W dniu ogłoszenia konkursu Agencja zamieszcza w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim lub regionalnym informacje o konkursie, zawierającą co najmniej elementy określone w ust. 3 pkt 1-3 oraz wskazanie adresu strony internetowej, na której zamieszczono ogłoszenie o konkursie.
5.
Agencja dokonuje oceny formalnej i merytorycznej wniosków o udzielenie wsparcia na realizację projektów, o których mowa w ust. 1, według "Kryteriów wyboru projektów w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013", zatwierdzonych przez Komitet Monitorujący, o którym mowa w art. 36 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
6.
Po zakończeniu procedury oceny wniosków o udzielenie wsparcia, Agencja przekazuje do Instytucji Zarządzającej Programem informację dotyczącą wyników oceny oraz listę projektów rekomendowanych do realizacji.
7.
Po zatwierdzeniu wyników oceny przez Instytucję Zarządzającą Programem, Agencja ogłasza na swojej stronie internetowej listę projektów wyłonionych do wsparcia oraz pisemnie informuje każdego z wnioskodawców o wynikach rozpatrzenia jego wniosku.
8.
Agencja zawiera umowę o udzielenie wsparcia na realizację projektów najpóźniej w dniu 31 grudnia 2015 r.
§  8.
1.
Beneficjent odpowiedzialny za opracowanie dużego projektu składa wniosek o potwierdzenie udzielenia pomocy, w terminie wskazanym w wezwaniu, o którym mowa w § 7 ust. 2.
2.
Po zakończeniu procedury oceny wniosku o potwierdzenie udzielenia pomocy, Agencja przekazuje do weryfikacji Instytucji Zarządzającej Programem zatwierdzony wniosek.
3.
Zgodnie z art. 41 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ostateczną decyzję o zatwierdzeniu do realizacji dużego projektu podejmuje Komisja Europejska, po przekazaniu wniosku przez Instytucję Zarządzającą Programem.
4.
Instytucja Zarządzająca Programem pisemnie informuje Agencję o decyzji Komisji Europejskiej.
5.
Agencja pisemnie informuje o wynikach postępowania podmiot, o którym mowa w ust. 1.
6.
W przypadku podjęcia przez Komisję Europejską decyzji o zatwierdzeniu do realizacji dużego projektu, o której mowa w ust. 3, Agencja zawiera z beneficjentem umowę o udzielenie wsparcia, przy czym umowa może być zawarta najpóźniej w dniu 31 grudnia 2015 r.
§  9.
Do postępowania w sprawie udzielenia wsparcia stosuje się art. 29 ust. 4, art. 30-30g oraz art. 37 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Rozdział  4

Przepis końcowy

§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Zgodnie z art. 25 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 140, poz. 984, z 2008 r. Nr 216, poz. 1370 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 100) minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego jest Instytucją Zarządzającą Programem Operacyjnym Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013.

Minister Rozwoju Regionalnego kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz. U. Nr 216, poz. 1600).

2) Tekst Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 został zaakceptowany decyzją Komisji Europejskiej nr K(2007) 4568 z dnia 1 października 2007 r. w sprawie przyjęcia Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej w ramach pomocy wspólnotowej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego objętego celem "konwergencja" w Polsce oraz przyjęty uchwałą Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 2007 r. w sprawie przyjęcia Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013.

3) Kryteria te są określone w pkt 9-11 Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2).

4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 60, poz. 535, Nr 124, poz. 1152, Nr 139, poz. 1324 i Nr 229, poz. 2276, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 145, poz. 1535, Nr 146, poz. 1546 i Nr 213, poz. 2155, z 2005 r. Nr 10, poz. 66, Nr 184, poz. 1539 i Nr 267, poz. 2252, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119 i Nr 208, poz. 1540 oraz z 2008 r. Nr 63, poz. 393, Nr 144, poz. 900, Nr 171, poz. 1056, Nr 214, poz. 1343 i Nr 223, poz. 1466.

5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2052, z 2003 r. Nr 124, poz. 1152, z 2004 r. Nr 62, poz. 577, Nr 96, poz. 959, Nr 173, poz. 1808 i Nr 213, poz. 2155, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119 oraz z 2007 r. Nr 25, poz. 162 i Nr 85, poz. 571.

6) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381 i Nr 249, poz. 1832, z 2007 r. Nr 82, poz. 560, Nr 88, poz. 587, Nr 115, poz. 791 i Nr 140, poz. 984, z 2008 r. Nr 180, poz. 1112, Nr 209, poz. 1317, Nr 216, poz. 1370 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 100.

7) Zakres sektora hutnictwa żelaza i stali oraz sektora włókien syntetycznych został określony w art. 2 pkt 29 i 30 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.21.117

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Udzielanie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na tworzenie i rozwój infrastruktury turystyki kongresowej i targowej w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013.
Data aktu: 03/02/2009
Data ogłoszenia: 10/02/2009
Data wejścia w życie: 10/02/2009