Sposób prowadzenia nadzoru nad jednostkami badawczymi i jednostkami certyfikującymi.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 26 marca 2007 r.
w sprawie sposobu prowadzenia nadzoru nad jednostkami badawczymi i jednostkami certyfikującymi

Na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 17 listopada 2006 r. o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. Nr 235, poz. 1700) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób prowadzenia nadzoru nad jednostkami badawczymi i jednostkami certyfikującymi posiadającymi akredytację OiB w zakresie obronności;
2)
zadania wynikające z tego nadzoru oraz organ prowadzący w imieniu Ministra Obrony Narodowej nadzór nad jednostkami badawczymi i jednostkami certyfikującymi w zakresie obronności.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 17 listopada 2006 r. o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa;
2)
Centrum - należy przez to rozumieć Wojskowe Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji;
3)
audycie - należy przez to rozumieć audyt, o którym mowa w Polskich Normach;
4)
audycie nadzoru - należy przez to rozumieć systematyczny, niezależny, udokumentowany proces uzyskiwania zapisów, stwierdzenia faktów lub innych odpowiednich informacji i ich obiektywnej oceny w celu potwierdzenia, że spełnione są wymagania do uzyskania akredytacji OiB;
5)
audycie specjalnym - należy przez to rozumieć nieujęty w planie audytów audyt nadzoru;
6)
audytorze wiodącym - należy przez to rozumieć przedstawiciela Centrum odpowiedzialnego za przeprowadzenie audytu, sporządzenie raportu z audytu i ustalenie wniosków z audytu;
7)
jednostce organizacyjnej - należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną, o której mowa w art. 14 ust. 1 ustawy, posiadającą akredytację OiB.
§  3.
Nadzór nad jednostkami organizacyjnymi prowadzi Minister Obrony Narodowej za pośrednictwem Dyrektora Wojskowego Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji, zwanego dalej "Dyrektorem Centrum".
§  4.
Do zadań Dyrektora Centrum w zakresie nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi należy:
1)
opracowywanie i utrzymywanie procedur systemu nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi;
2)
organizowanie procesu nadzorowania jednostek organizacyjnych w formie audytów nadzoru lub audytów specjalnych;
3)
wydawanie opinii wynikających ze sprawowanego nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi w sprawach ograniczenia zakresu akredytacji OiB, zawieszania albo cofania akredytacji;
4)
przedstawianie do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej wniosków dotyczących ograniczenia zakresu akredytacji OiB, zawieszania albo cofania tej akredytacji dla jednostek organizacyjnych;
5)
nadzorowanie dokumentów wynikających z prowadzonych czynności audytowania jednostek organizacyjnych;
6)
monitorowanie posługiwania się przez jednostki organizacyjne wydanym certyfikatem akredytacji OiB i znakiem akredytacji OiB;
7)
planowanie czynności dotyczących nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi i zatwierdzanie rocznych planów nadzoru.
§  5.
Jednostki organizacyjne mogą występować z wnioskiem do Dyrektora Centrum o zmianę terminu audytu nadzoru zapisanego w rocznym planie audytów Centrum, jednak w takim terminie, aby zapewnić przeprowadzenie pierwszego audytu nadzoru przed upływem 12 miesięcy, licząc od dnia wydania certyfikatu akredytacji OiB, oraz by zachować ważność tego certyfikatu podczas kolejnego audytu.
§  6.
1.
Centrum prowadzi, w okresie obowiązywania akredytacji OiB, nadzór nad jednostkami organizacyjnymi w formie audytu nadzoru.
2.
Pierwszy audyt nadzoru przeprowadza się co najmniej po 12 miesiącach od daty wydania "Certyfikatu akredytacji OiB", ale przed upływem 18 miesięcy.
3.
Odstęp pomiędzy kolejnymi audytami nadzoru nie może przekroczyć 18 miesięcy w okresie 3 lat ważności "Certyfikatu akredytacji OiB", również w przypadku, gdy jednostka organizacyjna wystąpi z wnioskiem o przedłużenie jego ważności przed upływem tego okresu.
4.
Audyt nadzoru przeprowadzają wykwalifikowani audytorzy wyznaczeni przez Dyrektora Centrum.
§  7.
Dyrektor Centrum powiadamia jednostki organizacyjne o planowanych audytach nadzoru z co najmniej 6-miesięcznym wyprzedzeniem.
§  8.
Audyt specjalny przeprowadza się w przypadku uzyskania informacji wskazującej, że jednostka organizacyjna przestała spełniać kryteria otrzymanej akredytacji OiB, o których mowa w art. 14 ustawy.
§  9.
Audyt specjalny przeprowadza się niezwłocznie po uzyskaniu informacji, o której mowa w § 8, zwłaszcza w przypadku, gdy jednostka organizacyjna jest w trakcie realizacji procesu oceny zgodności wyrobu przeznaczonego na potrzeby obronności państwa.
§  10.
1.
Audytor wiodący w celu przeprowadzenia audytu nadzoru lub audytu specjalnego sporządza plan audytu.
2.
Dyrektor Centrum zatwierdza plan, o którym mowa w ust. 1, który następnie przekazywany jest do jednostki organizacyjnej najpóźniej na 14 dni przed rozpoczęciem audytu nadzoru.
3.
W przypadku audytu specjalnego plan, o którym mowa w ust. 1, przekazywany jest do jednostki organizacyjnej najpóźniej na 7 dni przed rozpoczęciem audytu.
§  11.
1.
Podczas audytu nadzoru w jednostce organizacyjnej ocenia się:
1)
zgodność systemu zarządzania jakością z wymaganiami Polskich Norm dotyczących funkcjonowania jednostek organizacyjnych i wymaganiami procedur wewnętrznych tych jednostek;
2)
sposób posługiwania się certyfikatem i znakiem akredytacji OiB;
3)
prowadzone procesy oceny zgodności;
4)
kompetencje personelu;
5)
wyposażenie umożliwiające właściwe wykonanie zadań administracyjnych i technicznych związanych z oceną zgodności;
6)
realizację wymagania dotyczącego postępowania jednostki organizacyjnej zapewniającego niezależność, bezstronność i przestrzeganie zasad równoprawnego traktowania dostawców wyrobów nabywanych na potrzeby obronności państwa.
2.
W przypadku posiadania przez jednostkę organizacyjną akredytacji Polskiego Centrum Akredytacji działania związane z audytem nadzoru ogranicza się do sprawdzenia:
1)
ważności i zakresu akredytacji udzielonej przez Polskie Centrum Akredytacji;
2)
zapisów z prowadzonych przez jednostkę organizacyjną procesów oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności państwa;
3)
ważności opinii wystawionej przez właściwe służby ochrony państwa, o której mowa w art. 14 ust. 2 ustawy;
4)
sposobu posługiwania się certyfikatem i znakiem akredytacji OiB.
§  12.
1.
Po przeprowadzeniu audytu nadzoru lub audytu specjalnego sporządzany jest raport, który przekazuje się do zainteresowanej jednostki organizacyjnej w terminie 14 dni od dnia zakończenia audytu.
2.
Raport, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
ocenę stopnia spełnienia kryteriów akredytacji OiB przez akredytowaną jednostkę organizacyjną;
2)
opis niezgodności w przypadku ich występowania;
3)
sposób i termin usunięcia niezgodności;
4)
wnioski dotyczące utrzymania zakresu akredytacji OiB, ograniczenia zakresu, zawieszenia albo cofnięcia akredytacji OiB.
§  13.
Dyrektor Centrum w przypadku stwierdzenia przez audytora Centrum podczas przeprowadzonego audytu nadzoru lub audytu specjalnego, że jednostka organizacyjna nie spełnia wymagań akredytacji OiB, występuje z wnioskiem do Ministra Obrony Narodowej w sprawie ograniczenia zakresu akredytacji OiB, zawieszenia albo cofnięcia akredytacji OiB, w terminie 7 dni od dnia, w którym upłynie uzgodniony przez Dyrektora Centrum z jednostką organizacyjną termin usunięcia niezgodności.
§  14.
Decyzję o ograniczeniu zakresu akredytacji OiB, zawieszaniu albo cofnięciu akredytacji Minister Obrony Narodowej podejmuje w terminie nie dłuższym niż 60 dni od dnia zakończenia audytu.
§  15.
Zakres akredytacji OiB może zostać ograniczony lub akredytacja OiB może zostać zawieszona także na pisemny wniosek jednostki organizacyjnej.
§  16.
1.
Minister Obrony Narodowej w decyzji w sprawie ograniczenia zakresu akredytacji OiB lub zawieszenia akredytacji OiB określa w szczególności:
1)
datę wejścia w życie zawieszenia lub ograniczenia;
2)
okres trwania zawieszenia lub ograniczenia;
3)
warunki przywrócenia dotychczasowego zakresu akredytacji, wynikające z art. 14 ust. 1 ustawy.
2.
Okres ograniczenia zakresu akredytacji OiB lub zawieszenia akredytacji OiB, o którym mowa w ust. 1, nie może być dłuższy niż 1 rok.
§  17.
1.
Przywrócenie akredytacji OiB po jej zawieszeniu może nastąpić po przedstawieniu Ministrowi Obrony Narodowej, za pośrednictwem Dyrektora Centrum, powiadomienia o spełnianiu przez jednostkę organizacyjną kryteriów niezbędnych do uzyskania akredytacji OiB.
2.
Zniesienie ograniczenia zakresu akredytacji OiB może nastąpić po przedstawieniu Ministrowi Obrony Narodowej, za pośrednictwem Dyrektora Centrum, powiadomienia o spełnianiu przez jednostkę organizacyjną warunków, o których mowa w § 16 ust. 1 pkt 3.
3.
Dyrektor Centrum sporządza opinię w sprawach, o których mowa w ust. 1 i 2, którą przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej.
4.
Przywrócenie akredytacji OiB, po uprzednim jej cofnięciu, może nastąpić po złożeniu przez jednostkę organizacyjną ponownego wniosku o akredytację. Proces ponownej oceny odbywa się zgodnie z ustaleniami dotyczącymi zasad przeprowadzania procesu akredytacji OiB.
§  18.
1.
Cofnięcie akredytacji OiB następuje w przypadku nieusunięcia przez jednostkę organizacyjną w terminie, o którym mowa w § 16 ust. 2, przyczyn będących podstawą zawieszenia akredytacji OiB.
2.
Cofnięcie akredytacji OiB może nastąpić także na wniosek jednostki organizacyjnej.
§  19.
Dyrektor Centrum jest zobowiązany informować dyrektorów (szefów) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej uczestniczących w systemie oceny zgodności o ograniczeniu zakresu akredytacji OiB, zawieszeniu albo cofnięciu akredytacji OiB jednostkom organizacyjnym.
§  20.
1.
Jednostki organizacyjne mogą konsultować z Dyrektorem Centrum sprawy dotyczące nadzoru nad systemem oceny zgodności, a w szczególności dotyczące doskonalenia realizowanych procesów oceny zgodności.
2.
Jednostki organizacyjne mogą składać do Dyrektora Centrum skargi na audytorów Centrum.
§  21.
1.
Jednostki organizacyjne mogą wnosić uwagi do planu audytu nadzoru, który po zatwierdzeniu przez Dyrektora Centrum przekazywany jest do jednostki organizacyjnej przed rozpoczęciem audytu.
2.
Uwagi do planu audytu nadzoru, o których mowa w ust. 1, przekazuje się do Dyrektora Centrum najpóźniej na 7 dni przed dniem rozpoczęcia audytu.
§  22.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2007.69.460

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób prowadzenia nadzoru nad jednostkami badawczymi i jednostkami certyfikującymi.
Data aktu: 26/03/2007
Data ogłoszenia: 18/04/2007
Data wejścia w życie: 03/05/2007