Informacja o otrzymanej pomocy publicznej oraz informacja o nieotrzymaniu pomocy.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 20 marca 2007 r.
w sprawie informacji o otrzymanej pomocy publicznej oraz informacji o nieotrzymaniu pomocy

Na podstawie art. 37 ust. 6 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Podmiot ubiegający się o pomoc publiczną inną niż pomoc de minimis albo pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, zwany dalej "podmiotem ubiegającym się o pomoc", przekazuje podmiotowi udzielającemu pomocy publicznej wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy publicznej następujące informacje:
1)
dotyczące podmiotu ubiegającego się o pomoc:
a)
imię i nazwisko albo firmę,
b)
miejsce zamieszkania i adres albo siedzibę i adres,
c)
identyfikator gminy, w której podmiot ubiegający się o pomoc ma miejsce zamieszkania albo siedzibę,
d)
numer identyfikacji podatkowej (NIP),
e)
formę prawną,
f)
wielkość podmiotu ubiegającego się o pomoc,
g)
klasę rodzaju działalności, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 33, poz. 289 i Nr 165, poz. 1727);
2)
dotyczące otrzymanej pomocy publicznej przeznaczonej na przedsięwzięcie, na realizację którego podmiot ubiega się o pomoc:
a)
opis przedsięwzięcia,
b)
przeznaczenie otrzymanej pomocy publicznej,
c)
dzień udzielenia pomocy publicznej,
d)
nazwę, siedzibę i adres podmiotu udzielającego pomocy publicznej,
e)
podstawę prawną udzielenia pomocy publicznej,
f)
numer:
programu pomocowego - w przypadku gdy pomoc publiczna była udzielona w ramach programu pomocowego albo
decyzji albo umowy - w przypadku pomocy indywidualnej,
g)
formę otrzymanej pomocy publicznej,
h)
wartość otrzymanej pomocy publicznej,
i)
wskazanie okresu, na jaki udzielono pomocy publicznej,
j)
informacje szczegółowe - w zależności od przeznaczenia otrzymanej pomocy publicznej.
2. 
Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 1, przekazuje się na formularzu informacji o pomocy publicznej dla podmiotów ubiegających się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, którego wzór jest określony w załączniku do rozporządzenia w części A.
3. 
Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 2, przekazuje się na formularzu informacji o pomocy publicznej dla podmiotów ubiegających się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, którego wzór jest określony w załączniku do rozporządzenia w części B.
§  2. 
1. 
Podmiot ubiegający się o pomoc, który nie otrzymał pomocy publicznej na przedsięwzięcie, na którego realizację ubiega się o pomoc publiczną, przekazuje podmiotowi udzielającemu pomocy publicznej informacje, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, oraz oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy publicznej.
2. 
Wzór oświadczenia, o którym mowa w ust. 1, jest określony w załączniku do rozporządzenia w części C.
§  3. 
1. 
Podmiot ubiegający się o pomoc na ratowanie lub restrukturyzację, który w okresie 10 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o udzielenie pomocy publicznej nie otrzymał pomocy na ratowanie lub restrukturyzację, o której mowa we Wspólnotowych wytycznych dotyczących pomocy państwa na rzecz wspomagania i restrukturyzacji przedsiębiorstw przeżywających trudności (Dz. Urz. WE C 288 z 09.10.1999, str. 2; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 1, str. 322) oraz Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE C 244 z 01.10.2004, str. 2), przekazuje podmiotowi udzielającemu pomocy publicznej informacje, o których mowa w § 1 ust. 1, oraz oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy na ratowanie lub restrukturyzację.
2. 
Wzór oświadczenia, o którym mowa w ust. 1, jest określony w załączniku do rozporządzenia w części D.
§  4. 
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie informacji o otrzymanej pomocy publicznej innej niż pomoc de minimis (Dz. U. Nr 191, poz. 1960).
§  5. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

WZÓR

FORMULARZ INFORMACJI O POMOCY PUBLICZNEJ DLA PODMIOTÓW UBIEGAJĄCYCH SIĘ O POMOC INNĄ NIŻ POMOC DE MINIMIS LUB POMOC DE MINIMIS W ROLNICTWIE LUB RYBOŁÓWSTWIE

CZĘŚĆ A

INFORMACJE DOTYCZĄCE PODMIOTU UBIEGAJĄCEGO SIĘ O POMOC

1) Imię i nazwisko albo firma podmiotu ubiegającego się o

pomoc

.........................................................

.........................................................

2) Miejsce zamieszkania i adres albo siedziba i adres podmiotu

ubiegającego się o pomoc

.........................................................

.........................................................

.........................................................

.........................................................

3) Identyfikator gminy, w której podmiot ubiegający się o

pomoc ma miejsce zamieszkania albo siedzibę1)

.........................................................

.........................................................

.........................................................

.........................................................

4) Numer identyfikacji podatkowej (NIP)

.........................................................

.........................................................

5)

Forma prawna podmiotu ubiegającego się o pomoc2)
przedsiębiorstwo państwowe
jednoosobowa spółka Skarbu Państwa
jednoosobowa spółka jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu przepisów o gospodarce komunalnej
spółka akcyjna albo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w stosunku do których Skarb Państwa, jednostka samorządu terytorialnego, przedsiębiorstwo państwowe lub jednoosobowa spółka Skarbu Państwa są podmiotami, które posiadają uprawnienia takie, jak przedsiębiorcy dominujący w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów
inna forma prawna

............................................................................

6)

Wielkość podmiotu ubiegającego się o pomoc, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001, str. 33, z późn. zm.)2)
mikroprzedsiębiorstwo
małe przedsiębiorstwo
średnie przedsiębiorstwo
inne przedsiębiorstwo

7) Klasa działalności - zgodnie z rozporządzeniem Rady

Ministrów z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie Polskiej

Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 33, poz. 289 i

Nr 165, poz. 1727)

.........................................................

.........................................................

.........................................................

.........................................................

______

1) Należy wpisać siedmiocyfrowe oznaczenie nadane w sposób

określony w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 grudnia

1998 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia,

stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego

podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym

obowiązków organów administracji rządowej i jednostek

samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 157, poz. 1031, z 2000

r. Nr 13, poz. 161, z 2001 r. Nr 12, poz. 100 i Nr 157,

poz. 1840, z 2002 r. Nr 177, poz. 1459, z 2003 r. Nr 208,

poz. 2022, z 2004 r. Nr 254, poz. 2535, z 2005 r. Nr 206,

poz. 1706 oraz z 2006 r. Nr 36, poz. 246 i Nr 214, poz.

1577).

2) Zaznaczyć właściwą pozycję znakiem X.

CZĘŚĆ B

INFORMACJE DOTYCZĄCE OTRZYMANEJ POMOCY PUBLICZNEJ NA

PRZEDSIĘWZIĘCIE, NA KTÓREGO REALIZACJĘ PODMIOT UBIEGA SIĘ

O POMOC

I. INFORMACJE DOTYCZĄCE OTRZYMANEJ POMOCY ORAZ REALIZOWANEGO

PRZEDSIĘWZIĘCIA

1. Informacja o otrzymanej pomocy publicznej1)

Lp. Dzień udzielenia pomocy publicznej Podmiot udzielający pomocy publicznej Podstawa prawna otrzymanej pomocy publicznej Numer programu pomocowego, decyzji albo umowy Forma pomocy publicznej Wartość otrzymanej pomocy publicznej Przeznaczenie pomocy publicznej
brutto netto
euro euro
1.
2.
3.
4.
5.

2. Opis przedsięwzięcia (np. lokalizacja przedsięwzięcia,

cele, które mają być osiągnięte w związku z realizacją

przedsięwzięcia, etapy realizacji przedsięwzięcia, data

rozpoczęcia i zakończenia realizacji przedsięwzięcia)2)

.........................................................

.........................................................

.........................................................

.........................................................

.........................................................

.........................................................

.........................................................

.........................................................

______

1) Należy wypełnić zgodnie z instrukcją stanowiącą załącznik

do "Formularza informacji o pomocy publicznej dla podmiotów

ubiegających się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub

pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie".

2) Nie należy wypełniać w przypadku, gdy podmiot uzyskał pomoc

operacyjną, pomoc stanowiącą rekompensatę z tytułu

realizacji zadań publicznych albo pomoc na ratowanie lub

restrukturyzację.

II. INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE1)

1. W przypadku otrzymania pomocy publicznej:

1) na prace badawczo-rozwojowe,

2) na ochronę środowiska,

3) na zatrudnienie,

4) na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw,

5) na szkolenia,

6) regionalnej (z wyjątkiem pomocy operacyjnej),

7) na przedsięwzięcia innowacyjne w sektorze

budownictwa okrętowego,

8) na inwestycje w sektorze żeglugi morskiej,

9) na rolnictwo,

10) na rybołówstwo

- należy podać następujące informacje:

1) całkowite koszty realizacji przedsięwzięcia (w

zł)

...............................................

2) wartość kosztów kwalifikujących się do objęcia

pomocą publiczną oraz ich rodzaje2)

...............................................

...............................................

...............................................

...............................................

3) data rozpoczęcia oraz zakończenia realizacji

przedsięwzięcia

...............................................

2. W przypadku otrzymania pomocy publicznej stanowiącej

rekompensatę z tytułu realizacji zadań publicznych

należy podać następujące informacje

1) opis zadania publicznego, w związku z którym

podmiot otrzymywał rekompensatę, wraz ze

wskazaniem podstawy prawnej realizacji zadań

publicznych

.................................................

.................................................

.................................................

2) wyszczególnienie kosztów, które nie zostały

zrekompensowane w związku z realizacją tego

zadania publicznego, wraz z podaniem ich

wielkości3)

.................................................

.................................................

.................................................

3) wyszczególnienie kosztów, które zostały

zrekompensowane w związku z realizacją tego

zadania publicznego, wraz z podaniem ich

wielkości3)

.................................................

.................................................

.................................................

3. W przypadku otrzymania pomocy publicznej udzielanej

na naprawienie szkód wyrządzonych przez klęski

żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia należy

podać następujące informacje:

1) opis klęski żywiołowej lub innego nadzwyczajnego

zdarzenia, które wywołało szkodę

.................................................

.................................................

.................................................

2) datę wystąpienia szkody wyrządzonej przez klęskę

żywiołową lub inne nadzwyczajne zdarzenie

.................................................

3) opis szkód wywołanych wystąpieniem klęski

żywiołowej lub innego nadzwyczajnego zdarzenia

.................................................

.................................................

.................................................

4) wysokość ubezpieczenia, jakie zostało lub ma

zostać wypłacone w związku ze szkodą poniesioną

wskutek wystąpienia klęski żywiołowej lub innego

nadzwyczajnego zdarzenia

.................................................

.................................................

4. W przypadku otrzymania pomocy publicznej udzielanej

na wsparcie krajowych przedsiębiorców działających w

ramach przedsięwzięcia gospodarczego podejmowanego w

interesie europejskim należy podać koszty tego

przedsięwzięcia

...................................................

...................................................

5. W przypadku otrzymania pomocy publicznej udzielanej

na promowanie kultury, nauki, oświaty oraz ochrony

dziedzictwa kulturowego należy podać koszty tego

przedsięwzięcia

...................................................

...................................................

6. W przypadku otrzymania pomocy publicznej operacyjnej

należy opisać problem występujący w danym regionie,

uzasadniający udzielenie tej pomocy

...................................................

...................................................

7. W przypadku otrzymania pomocy publicznej na pokrycie

wypłat dla zwalnianych pracowników, którzy wyrazili

zgodę na przejście na wcześniejszą emeryturę,

udzielanej w sektorze hutnictwa żelaza i stali,

należy podać następujące informacje:

1) liczbę zwolnionych pracowników

...............................................

2) okres, w jakim pracownicy byli zwalniani

...............................................

3) koszty poniesione przez pracodawcę w związku ze

zwolnieniami pracowników

...............................................

8. W przypadku otrzymania pomocy publicznej na pokrycie

kosztów nadzwyczajnych w rozumieniu art. 7 ust. 1

rozporządzenia Rady (WE) nr 1407/2002 z dnia 23 lipca

2002 r. w sprawie pomocy państwa dla przemysłu

węglowego (Dz. Urz. WE L 205 z 02.08.2002, str. 1;

Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t.

2, str. 141), udzielanej w sektorze górnictwa węgla,

należy podać następujące informacje:

1) rodzaj i całkowitą wielkość kosztów nadzwyczajnych

...............................................

...............................................

...............................................

...............................................

2) rodzaj i wielkość kosztów nadzwyczajnych, które

zostały już pokryte

...............................................

...............................................

...............................................

...............................................

9. W przypadku otrzymania pomocy publicznej na pokrycie

strat bieżących jednostki objętej planem likwidacji,

udzielanej w sektorze górnictwa węgla, należy podać

następujące informacje:

1) rodzaj i wielkość strat bieżących

..............................................

..............................................

..............................................

2) rodzaj i wielkość pokrytych strat bieżących

..............................................

..............................................

..............................................

10. W przypadku otrzymania pomocy publicznej na

początkowe koszty inwestycji, w rozumieniu art. 2

lit. d rozporządzenia Rady (WE) nr 1407/2002 z dnia

23 lipca 2002 r. w sprawie pomocy państwa dla

przemysłu węglowego, udzielanej w ramach pomocy na

zapewnienie dostępu do zasobów węgla, należy podać

ogólne koszty projektu inwestycyjnego, który pozwoli

podmiotowi na osiągnięcie konkurencyjności w stosunku

do cen węgla podobnej jakości z państw trzecich

.................................................

.................................................

11. W przypadku otrzymania pomocy publicznej na pokrycie

strat bieżących, udzielanej w ramach pomocy na

zapewnienie dostępu do zasobów węgla, w sektorze

górnictwa węgla, należy podać następujące informacje:

1) rodzaj i wielkość strat bieżących

..............................................

..............................................

..............................................

2) rodzaj i wielkość pokrytych strat bieżących

..............................................

..............................................

..............................................

12. W przypadku otrzymania pomocy publicznej na ratowanie

lub restrukturyzację należy podać następujące

informacje4):

1) czy pomoc publiczna na restrukturyzację następuje

po przyznaniu pomocy publicznej na ratowanie i

stanowi część działań na rzecz restrukturyzacji

przedsiębiorstwa

.............................................

.............................................

.............................................

2) jeżeli otrzymana pomoc publiczna na ratowanie

została przyznana zgodnie z warunkami sekcji

3.1.1. Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy

państwa w celu ratowania i restrukturyzacji

zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE C 244 z

01.10.2004, str. 2) oraz nie nastąpiła po niej

restrukturyzacja należy wyjaśnić:

a) czy przedsiębiorstwo dawało racjonalną

długoterminową perspektywę rentowności po

przyznaniu pomocy publicznej na ratowanie

..............................................

..............................................

..............................................

..............................................

..............................................

..............................................

b) czy po upływie 5 lat od dnia otrzymania pomocy

publicznej na ratowanie lub restrukturyzację

nastąpiły wyjątkowe i nieprzewidywalne

okoliczności, za które przedsiębiorstwo nie

jest odpowiedzialne, uzasadniające udzielenie

nowej pomocy

............................................

............................................

............................................

............................................

............................................

............................................

Dane osoby upoważnionej do podpisania oświadczenia:

.............. ........ ........... ...................

Imię i nazwisko Telefon Data i podpis Stanowisko

służbowe

______

1) Wypełnia się w zależności od przeznaczenia otrzymanej

pomocy publicznej.

2) W przypadku otrzymania pomocy publicznej na nową

inwestycję i na tworzenie nowych miejsc pracy związanych

z tą inwestycją należy podać oddzielnie wartość kosztów

kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną na

inwestycje i na tworzenie nowych miejsc pracy.

3) Należy podać koszty poniesione w okresie 3 kolejnych lat

poprzedzających dzień złożenia wniosku o udzielenie

pomocy publicznej.

4) Przez pomoc publiczną na ratowanie należy również

rozumieć pomoc doraźną.

CZĘŚĆ C

OŚWIADCZENIE O NIEOTRZYMANIU POMOCY PUBLICZNEJ

Oświadczam, że .............................................

............................................................

(imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo firma,

siedziba i adres podmiotu ubiegającego się o pomoc)

nie otrzymał/a pomocy publicznej na przedsięwzięcie, na

którego realizację wnioskuję o udzielenie pomocy publicznej.

Dane osoby upoważnionej do podpisania oświadczenia:

............. ....... ............ ...................

Imię i nazwisko Telefon Data i podpis Stanowisko

służbowe

CZĘŚĆ D

OŚWIADCZENIE O NIEOTRZYMANIU POMOCY PUBLICZNEJ NA RATOWANIE LUB RESTRUKTURYZACJĘ

Oświadczam, że w okresie 10 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o udzielenie pomocy publicznej,

...........................................................

...........................................................

(imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo firma, siedziba i adres podmiotu ubiegającego się o pomoc)

nie otrzymał/a pomocy publicznej na ratowanie lub

restrukturyzację, o której mowa we Wspólnotowych wytycznych

dotyczących pomocy państwa na rzecz wspomagania i

restrukturyzacji przedsiębiorstw przeżywających trudności (Dz.Urz. WE C 288 z 09.10.1999, str. 2; Dz. Urz. UE Polskie

wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 1, str. 322) oraz Wytycznych

wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i

restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE C

244 z 01.10.2004, str. 2).

Dane osoby upoważnionej do podpisania oświadczenia:

............. ....... ............. ....................

Imię i nazwisko Telefon Data i podpis Stanowisko

służbowe

Załącznik 

Instrukcja wypełnienia informacji o otrzymanej pomocy publicznej

(część B ust. I.1)

Należy podać informacje o otrzymanej pomocy publicznej, która była przeznaczona na przedsięwzięcie, na którego realizację podmiot wnioskuje o pomoc publiczną. Na przykład, jeżeli podmiot ubiegający się o pomoc otrzymał w przeszłości pomoc publiczną w związku z przeprowadzeniem różnych szkoleń dla pracowników, należy wykazać jedynie pomoc publiczną przeznaczoną na to samo szkolenie dla tej samej grupy pracowników, w związku z którym ubiega się o pomoc. Analogicznie, w przypadku gdy podmiot ubiegający się o pomoc otrzymał w przeszłości pomoc publiczną w związku z realizacją różnych inwestycji, należy wykazać jedynie pomoc publiczną przeznaczoną na realizację tej samej inwestycji, w związku z którą ubiega się o pomoc.

1. Dzień udzielenia pomocy publicznej - należy podać dzień udzielenia pomocy w rozumieniu art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404).

2. Podmiot udzielający pomocy publicznej - należy podać pełną nazwę i adres podmiotu, który udzielił pomocy publicznej. W przypadku gdy podmiot uzyskał pomoc publiczną na podstawie aktu normatywnego, który uzależnia nabycie prawa do otrzymania pomocy wyłącznie od spełnienia przesłanek w nim określonych, bez konieczności wydania decyzji albo zawarcia umowy, należy pozostawić to miejsce niewypełnione.

3. Podstawa prawna otrzymanej pomocy publicznej - jeżeli pomoc publiczna została udzielona na podstawie ustawy, należy podać jej tytuł i datę oraz oznaczenie roku, numeru i pozycji Dziennika Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, w którym ustawa została ogłoszona, a także wskazać przepis będący podstawą udzielenia pomocy publicznej (artykuł, ustęp, punkt, litera, tiret).

Jeżeli pomoc publiczna została udzielona na podstawie aktu wykonawczego do ustawy, należy podać nazwę organu wydającego akt, tytuł i datę aktu oraz oznaczenie roku, numeru i pozycji Dziennika Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, w którym został ogłoszony, oraz oznaczenie przepisu będącego podstawą udzielenia pomocy (paragraf, ustęp, punkt, litera, tiret).

Jeżeli pomoc publiczna została udzielona na podstawie uchwały, należy podać nazwę organu wydającego akt, datę i tytuł aktu.

Jeżeli pomoc publiczna została udzielona na podstawie umowy, należy podać przedmiot umowy, datę jej zawarcia oraz strony umowy.

4. Numer programu pomocowego, decyzji albo umowy - w przypadku gdy pomoc publiczna była udzielona w ramach programu pomocowego, należy podać numer programu pomocowego (numery obowiązujących programów pomocowych oraz pomocy indywidualnej zamieszczone na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a w zakresie pomocy udzielanej w rolnictwie lub rybołówstwie na stronie internetowej ministra właściwego do spraw rolnictwa). W przypadku pomocy indywidualnej należy podać numer decyzji albo umowy będącej podstawą udzielenia pomocy publicznej.

5. Forma pomocy publicznej - należy podać formę otrzymanej pomocy publicznej.

6. Wartość otrzymanej pomocy publicznej - należy podać wartość pomocy publicznej jako ekwiwalent dotacji obliczony zgodnie z przepisami w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach.

7. Przeznaczenie pomocy publicznej - należy podać kod wskazujący przeznaczenie otrzymanej pomocy publicznej według poniższej tabeli.

Wyszczególnienie Kod
1 2
A. POMOC HORYZONTALNA
Pomoc na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną
pomoc na realizację projektów B+R+I a1.1
pomoc dla młodych innowacyjnych przedsiębiorstw a1.2
techniczne studium wykonalności a1.3
innowacje w obrębie procesów i innowacje organizacyjne w sektorze usług a1.4
usługi doradcze w zakresie innowacji i usługi wsparcia innowacji a1.5
wypożyczenie wysoko wykwalifikowanego personelu a1.6
klastry innowacyjne a1.7
Pomoc na ochronę środowiska a2
Pomoc na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw, z wyłączeniem sektora rolnego i rybołówstwa
nowe inwestycje a3
tworzenie nowych miejsc pracy a4
usługi doradcze a5
udział w targach i wystawach a6
prace badawczo-rozwojowe a7
techniczne studium wykonalności a8
koszty praw własności przemysłowej a9
Pomoc na zatrudnienie
tworzenie nowych miejsc pracy a10
rekrutacja pracowników w szczególnie niekorzystnej sytuacji a11
rekrutacja pracowników niepełnosprawnych a12
rekompensata dla przedsiębiorców zatrudniających osoby niepełnosprawne a13
Pomoc na szkolenia a14
Pomoc na ratowanie a15
Pomoc na restrukturyzację a16
B. POMOC REGIONALNA
pomoc na wspieranie nowych inwestycji b1
pomoc na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z daną inwestycją b2
duże projekty inwestycyjne b3
pomoc operacyjna b4
pomoc dla nowo powstałych małych przedsiębiorstw b5
C. INNE PRZEZNACZENIE
pomoc udzielana na naprawienie szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia c1
pomoc udzielana na zapobieżenie lub likwidację poważnych zakłóceń w gospodarce o charakterze ponadsektorowym c2
pomoc udzielana na wsparcie krajowych przedsiębiorców działających w ramach przedsięwzięcia gospodarczego podejmowanego w interesie europejskim c3
pomoc udzielana na promowanie kultury, nauki i oświaty oraz ochrony dziedzictwa kulturowego c4
pomoc stanowiąca rekompensatę za realizację usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym c5
pomoc o charakterze socjalnym dla indywidualnych konsumentów c7
kapitał podwyższonego ryzyka c8
pomoc de minimis e1
D. POMOC W SEKTORACH - przeznaczenia szczególne
1. SEKTOR HUTNICTWA ŻELAZA I STALI
całkowite zaprzestanie prowadzenia działalności przez przedsiębiorcę d1.14
pokrycie wypłat dla zwalnianych pracowników lub pracowników, którzy wyrazili zgodę na przejście na wcześniejszą emeryturę d1.15
2. SEKTOR BUDOWNICTWA OKRĘTOWEGO
pomoc na przedsięwzięcia innowacyjne d2.24
pomoc związana z kredytami eksportowymi d2.25
pomoc na rozwój d2.26
całkowite zaprzestanie prowadzenia działalności przez przedsiębiorcę d2.27
częściowe zaprzestanie prowadzenia działalności przez przedsiębiorcę d2.28
pomoc na wsparcie kontraktów na budowę statków d2.29
3. SEKTOR GÓRNICTWA WĘGLA
pomoc na pokrycie kosztów nadzwyczajnych d3.10
pomoc na pokrycie kosztów produkcji bieżącej dla jednostek objętych planem likwidacji d3.11
pomoc na pokrycie kosztów produkcji bieżącej dla jednostek objętych planem dostępu do zasobów węgla d3.12
pomoc na inwestycje początkowe d3.13
4. SEKTOR TRANSPORTU
4.1. ŻEGLUGA MORSKA
pomoc inwestycyjna d6.26
pomoc na poprawę konkurencyjności d6.27
pomoc na repatriację marynarzy d6.28
pomoc na wsparcie żeglugi bliskiego zasięgu d6.29
4.2. LOTNICTWO
pomoc na budowę infrastruktury portu lotniczego d7.1
pomoc na usługi portu lotniczego d7.2
pomoc dla przewoźników na rozpoczęcie działalności d7.3
4.3. POZOSTAŁY t
5. SEKTOR ROLNICTWA
Pomoc horyzontalna
Pomoc na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw
inwestycje w gospodarstwach rolnych d8.1
zachowanie tradycyjnych krajobrazów i budynków d8.2
przeniesienie budynków gospodarskich w interesie publicznym d8.3
pomoc w podejmowaniu działalności przez młodych rolników d8.4
pomoc z tytułu przechodzenia na wcześniejszą emeryturę d8.5
pomoc dla grup producentów d8.6
pomoc na rzecz chorób zwierząt i roślin oraz epidemii szkodników d8.7
pomoc na rzecz strat spowodowanych niekorzystnymi zjawiskami klimatycznymi d8.8
pomoc z tytułu opłat składek ubezpieczeniowych d8.9
pomoc przeznaczona na scalanie gruntów d8.10
pomoc na rzecz zachęty do produkcji produktów rolnych wysokiej jakości d8.11
zapewnienie wsparcia technicznego w sektorze rolnym d8.12
wsparcie dla sektora produkcji zwierzęcej d8.13
Inne przeznaczenia
pomoc na inwestycje w gospodarstwach rolnych d8.14
pomoc na inwestycje związane z przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rolnych d8.15
pomoc ukierunkowana na ochronę środowiska i dobrostan zwierząt d8.16
pomoc w celu zrekompensowania utrudnień na niektórych obszarach d8.17
pomoc w celu dostosowania do norm d8.18
pomoc przyznawana na rozpoczęcie działalności przez młodych rolników d8.19
pomoc związana z przejściem na wcześniejszą emeryturę lub zaprzestanie działalności rolniczej d8.20.
pomoc dla grup producentów d8.21
pomoc na scalanie gruntów d8.22
pomoc na rzecz zachęcania do produkcji i wprowadzania do obrotu wysokiej jakości produktów rolnych d8.23
pomoc na wsparcia techniczne w sektorze rolnym d8.24
pomoc w sektorze zwierząt gospodarskich d8.25
zarządzanie ryzykiem i w sytuacjach kryzysowych d8.26
pomoc z tytułu zamknięcia zdolności produkcyjnej, przetwórczej i handlowej d8.27
pomoc na reklamę produktów rolnych d8.28
pomoc dla sektora leśnego d8.29
inne d8.30
6. SEKTOR RYBOŁÓWSTWA
Pomoc horyzontalna
Pomoc na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw
pomoc dla grup lub zrzeszeń producentów rybnych albo uczestników branży d9.1
pomoc na inwestycje w zakresie ochrony i rozwoju zasobów wodnych d9.2
pomoc na inwestycje w zakresie działań innowacyjnych i pomoc techniczną d9.3
pomoc na inwestycje w zakresie promocji i reklamy produktów rybołówstwa d9.4
pomoc na inwestycje w zakresie przetwórstwa i obrotu d9.5
pomoc na inwestycje w zakresie infrastruktury portowej d9.6
pomoc na trwałe zaprzestanie działalności połowowej d9.7
pomoc na inwestycje w zakresie akwakultury i sektorów rybołówstwa śródlądowego d9.8
inne d9.9
Inne przeznaczenia
pomoc na trwałe wycofanie statków rybackich poprzez przeniesienie do państw trzecich d9.10
pomoc za czasowe zaprzestanie działalności połowowej d9.11
pomoc na inwestycje we flotę d9.12
inne d9.13

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2007.61.413

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Informacja o otrzymanej pomocy publicznej oraz informacja o nieotrzymaniu pomocy.
Data aktu: 20/03/2007
Data ogłoszenia: 06/04/2007
Data wejścia w życie: 21/04/2007