Szczegółowy zakres zadań instytucji zarządzającej wykonywanych przez niektóre podmioty jako zadania delegowane oraz sposób ich wykonywania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 6 sierpnia 2007 r.
w sprawie szczegółowego zakresu zadań instytucji zarządzającej wykonywanych przez niektóre podmioty jako zadania delegowane oraz sposobu ich wykonywania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

Na podstawie art. 6 ust. 5 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres zadań instytucji zarządzającej wykonywanych przez podmioty wymienione w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, zwane dalej "podmiotami wymienionymi w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy", w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, zwanego dalej "Programem", oraz sposób wykonywania tych zadań.
§  2.
Zakres zadań instytucji zarządzającej wykonywanych przez podmioty wymienione w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy obejmuje następujące zadania:
1)
informowanie i rozpowszechnianie informacji o Programie, w tym o zasadach i trybie przyznawania pomocy finansowej w ramach Programu oraz o obowiązkach beneficjentów wynikających z przyznania tej pomocy;
2)
prowadzenie postępowań w sprawach o przyznanie pomocy finansowej w ramach Programu, w tym:
a)
przyjmowanie i rejestrowanie wniosków o przyznanie pomocy,
b)
przeprowadzanie kontroli administracyjnych wniosków o przyznanie pomocy,
c)
dokonywanie wyboru operacji do finansowania,
d)
zawieranie umów, na podstawie których jest przyznawana pomoc, informowanie o odmowie jej przyznania lub wydawanie decyzji w sprawie przyznania pomocy, rejestrowanie tych umów, informacji i decyzji;
3)
przechowywanie pozyskanych, zgromadzonych i opracowanych informacji i danych dotyczących wdrażania Programu, w ramach systemu monitorowania i oceny Programu;
4)
przechowywanie dokumentów związanych z wykonywaniem przez te podmioty zadań instytucji zarządzającej;
5)
udostępnianie lub przekazywanie agencji płatniczej lub Komisji Europejskiej dokumentów określonych w pkt 4.
§  3.
1.
Zadanie, o którym mowa w § 2 pkt 1, jest wykonywane zgodnie z opracowanymi i przyjętymi przez dany podmiot wymieniony w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy planami, zawierającymi w szczególności wskazanie kategorii odbiorców informacji o Programie oraz zakres tych informacji i sposób ich rozpowszechniania i przekazywania.
2.
Informacje o Programie, w tym terminy składania wniosków o przyznanie pomocy, podaje się do publicznej wiadomości, w szczególności umieszczając je na stronie internetowej danego podmiotu wymienionego w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy.
§  4.
1.
Złożone wnioski o przyznanie pomocy są rejestrowane w formie papierowej i elektronicznej.
2.
Kontrole administracyjne wniosków o przyznanie pomocy są przeprowadzane w zakresie określonym w przepisach rozporządzenia Komisji (WE) nr 1975/2006 z dnia 7 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w zakresie wprowadzenia procedur kontroli, jak również wzajemnej zgodności w odniesieniu do środków wsparcia rozwoju obszarów wiejskich (Dz. Urz. UE L 368 z 23.12.2006, str. 74), w przepisach ustawy, o której mowa w § 1, i przepisach wydanych na jej podstawie oraz zgodnie z tymi przepisami.
3.
Kontrola administracyjna polega w szczególności na sprawdzeniu, czy wnioskodawca nie podlega wykluczeniu z ubiegania się o przyznanie pomocy na podstawie przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.) oraz przepisów Unii Europejskiej wydanych w trybie tego rozporządzenia lub przepisów odrębnych.
4.
Wyboru operacji do finansowania dokonuje się zgodnie z warunkami przyznania pomocy finansowej w ramach Programu na podstawie przeprowadzonego postępowania w sprawie przyznania tej pomocy, obejmującego w szczególności kontrole administracyjne wniosków o przyznanie pomocy.
5.
Zawarte umowy, na podstawie których jest przyznawana pomoc finansowa w ramach Programu, informacje o odmowie przyznania pomocy, decyzje wydane w sprawie przyznania tej pomocy, złożone przez wnioskodawców wezwania do usunięcia naruszenia prawa oraz skargi wnioskodawców do sądu administracyjnego są rejestrowane w sposób określony w ust. 1.
§  5.
1.
Informacje i dane, o których mowa w § 2 pkt 3, są przechowywane w formie elektronicznej do dnia 31 grudnia 2020 r.
2.
Dokumenty, o których mowa w § 2 pkt 4, są przechowywane do dnia 31 grudnia 2020 r. Dokumenty te są udostępniane lub przekazywane agencji płatniczej lub Komisji Europejskiej, na ich żądanie, w zakresie i terminie przez nie określonych.
§  6.
1.
Podmioty wymienione w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy, wykonując zadania instytucji zarządzającej, zapewniają:
1)
przejrzysty podział zadań i kompetencji na wszystkich poziomach ich struktury organizacyjnej, w tym przez określenie na piśmie obowiązków każdej osoby, której powierzono wykonywanie określonych czynności w ramach tych zadań;
2)
powierzenie wykonywania tych zadań osobom posiadającym kwalifikacje lub doświadczenie, które zapewnią ich prawidłowe, rzetelne, bezstronne, sprawne i terminowe wykonanie;
3)
właściwe warunki techniczne wykonywania tych zadań;
4) 1
bezpieczeństwo informacji, danych i dokumentów związanych z wykonywaniem tych zadań.
2.
Podmioty wymienione w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy wykonują zadania instytucji zarządzającej:
1)
przy pomocy wyodrębnionych w tym celu w ramach ich struktury organizacyjnej komórek organizacyjnych;
2)
zgodnie z przyjętymi przez dany podmiot wymieniony w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy pisemnymi procedurami wdrażania Programu, zawierającymi w szczególności:
a)
tryb przyjmowania i rejestrowania wniosków o przyznanie pomocy,
b)
sposób przeprowadzania kontroli administracyjnej wniosków o przyznanie pomocy,
c)
tryb wydawania i rejestrowania decyzji w sprawie przyznania pomocy finansowej w ramach Programu oraz rozpatrywania odwołań od tych decyzji,
d)
tryb zawierania i rejestrowania umów, na podstawie których jest przyznawana pomoc finansowa w ramach Programu, informowania o odmowie przyznania pomocy i rejestrowania tych informacji, przyjmowania i rozpatrywania złożonych przez wnioskodawców wezwań do usunięcia naruszenia prawa oraz przyjmowania i przekazywania do sądu administracyjnego skarg wnioskodawców,
e)
sposób przeprowadzania audytu wewnętrznego,
f)
tryb monitorowania Programu w zakresie wykonywanych przez podmioty wymienione w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy zadań instytucji zarządzającej,
g)
sposób przechowywania informacji, danych i dokumentów, o których mowa w § 2 pkt 3 i 4.
§  7.
Podmioty wymienione w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy przygotowują się do wykonywania zadań instytucji zarządzającej w zakresie określonym w § 2 przed przystąpieniem do ich wykonywania.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 131, poz. 915 oraz z 2007 r. Nr 38, poz. 244).

1 § 6 ust. 1 pkt 4 dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 2 października 2008 r. (Dz.U.08.183.1137) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 października 2008 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2007.150.1067

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy zakres zadań instytucji zarządzającej wykonywanych przez niektóre podmioty jako zadania delegowane oraz sposób ich wykonywania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Data aktu: 06/08/2007
Data ogłoszenia: 20/08/2007
Data wejścia w życie: 20/08/2007