Spis wyborców sporządzany dla obwodów głosowania utworzonych za granicą w wyborach do Parlamentu Europejskiego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH1)
z dnia 14 kwietnia 2004 r.
w sprawie spisu wyborców sporządzanego dla obwodów głosowania utworzonych za granicą w wyborach do Parlamentu Europejskiego

Na podstawie art. 37 ust. 4 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. - Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego (Dz. U. Nr 25, poz. 219) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób sporządzania i aktualizacji spisu wyborców przez właściwego terytorialnie konsula dla obwodów głosowania utworzonych za granicą w wyborach do Parlamentu Europejskiego, zwanego dalej "spisem";
2)
sposób powiadamiania urzędów gmin o objętych spisem osobach stale zamieszkałych w kraju;
3)
sposób wydawania zaświadczeń o prawie do głosowania.
§  2.
1.
Do spisu konsul wpisuje wyborców, którzy złożyli wnioski spełniające warunki określone w art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. - Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego.
2.
Spis dzieli się na część A i B i jest sporządzany na formularzach, których wzory określa rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie spisu wyborców w wyborach do Parlamentu Europejskiego (Dz. U. Nr 62, poz. 583).
3.
Część A spisu obejmuje wyborców będących obywatelami polskimi stale zamieszkałych za granicą i czasowo przebywających za granicą, z wyjątkiem wyborców, którzy zgłosili chęć głosowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej.
4.
Część B spisu obejmuje obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, którzy wskażą miejsce ich wpisania do rejestru wyborców w gminie położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
5.
Spis sporządza się zgodnie z rubrykami właściwych formularzy, o których mowa w ust. 2, z tym, że w rubryce "adres zamieszkania" wpisuje się:
1)
w odniesieniu do obywatela polskiego przebywającego czasowo za granicą - adres stałego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
w odniesieniu do obywatela polskiego zamieszkałego stale za granicą - adres stałego zamieszkania za granicą;
3)
w odniesieniu do obywatela Unii Europejskiej, niebędącego obywatelem polskim - adres stałego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§  3.
1.
Spis sporządza się w dwóch egzemplarzach, oddzielnie dla każdego obwodu głosowania.
2.
Nazwiska wyborców wpisuje się w kolejności alfabetycznej.
3.
Formularz zapisuje się dwustronnie pismem maszynowym lub ręcznym - atramentem lub długopisem lub sporządza się w formie wydruku komputerowego.
4.
W razie sporządzenia spisu w formie wydruku komputerowego:
1)
można przyjąć układ formularza odmienny od określonego we wzorze, o którym mowa w § 2 ust. 2, pod warunkiem zamieszczenia wszystkich danych przewidzianych w tym wzorze;
2)
formularz może być zapisany jednostronnie.
5.
Konsul podpisuje spis i opatruje go pieczęcią urzędową placówki oraz parafuje i opatruje pieczęcią placówki każdy arkusz formularza spisu wyborców.
§  4.
1.
Spis jest aktualizowany do dnia przekazania go przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej przez wpisanie wyborcy na dodatkowym formularzu spisu lub dokonanie skreślenia ze spisu już sporządzonego.
2.
Aktualizacji, o której mowa w ust. 1, podlegają obydwa egzemplarze spisu.
3.
Przepis § 3 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
§  5.
1.
Po sporządzeniu spisu na dodatkowym formularzu spisu wpisuje się osoby, które:
1)
zostały pominięte w spisie, jeżeli reklamacja w sprawie ich wpisania do spisu została uwzględniona;
2)
zostały pominięte w spisie w wyniku oczywistej omyłki.
2.
Ze spisu skreśla się osoby:
1)
wobec których właściwy konsul wydał decyzję o ich skreśleniu ze spisu w wyniku reklamacji;
2)
które zostały umieszczone w spisie w wyniku oczywistej omyłki;
3)
którym wydano zaświadczenie o prawie do głosowania.
3.
Po dokonaniu zmian, o których mowa w ust. 1 i 2 pkt 1 i 2, w rubryce spisu "uwagi" umieszcza się odpowiednio adnotację "reklamacja" lub "omyłka".
§  6.
1.
Konsul za pośrednictwem właściwego wojewody powiadamia urząd gminy właściwy ze względu na miejsce stałego zamieszkania lub miejsce ostatniego zameldowania na pobyt stały wyborcy o wpisaniu go do spisu lub dopisaniu na dodatkowym formularzu spisu, a także o skreśleniu ze spisu osób, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 1 i 2, jeśli zawiadomił urząd gminy o ich umieszczeniu w spisie.
2.
Konsul dokonuje powiadomienia, o którym mowa w ust. 1, telefaksem lub telegraficznie, niezwłocznie po wpisaniu, dopisaniu lub skreśleniu, podając dane dotyczące wyborcy według rubryk formularza spisu.
3.
W celu powiadomienia właściwego urzędu gminy, stosuje się odpowiednio wzór określony w rozporządzeniu, o którym mowa w § 2 ust. 2.
§  7.
1.
O sporządzeniu spisu konsul powiadamia wyborców, wywieszając stosowną informację w swojej siedzibie.
2.
Udostępnienie spisu następuje na pisemny wniosek osoby zainteresowanej, sporządzony według wzoru określonego w rozporządzeniu, o którym mowa w § 2 ust. 2.
§  8.
1.
Na żądanie wyborcy zmieniającego miejsce pobytu konsul, na podstawie spisu, wydaje mu zaświadczenie o prawie do głosowania w miejsce pobytu w dniu wyborów, w tym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, według wzoru, określonego w rozporządzeniu, o którym mowa w § 2 ust. 2.
2.
Wydając zaświadczenie, konsul skreśla wyborcę ze spisu, zamieszczając w nim adnotację "zaświadczenie".
3.
Zaświadczenie o prawie do głosowania wyborca odbiera osobiście lub przez upoważnioną pisemnie osobę.
4.
Upoważnienie do odbioru zaświadczenia o prawie do głosowania powinno zawierać:
1)
numer ważnego polskiego paszportu wyborcy będącego obywatelem polskim lub numer paszportu albo nazwę i numer dokumentu tożsamości wyborcy będącego obywatelem Unii Europejskiej, który nie jest obywatelem polskim;
2)
imię, nazwisko i numer paszportu lub nazwę i numer innego dokumentu tożsamości osoby upoważnionej do odbioru zaświadczenia.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Spraw Zagranicznych kieruje działem administracji rządowej - sprawy zagraniczne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. Nr 97, poz. 870 oraz z 2003 r. Nr 118, poz. 1111).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.73.665

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Spis wyborców sporządzany dla obwodów głosowania utworzonych za granicą w wyborach do Parlamentu Europejskiego.
Data aktu: 14/04/2004
Data ogłoszenia: 22/04/2004
Data wejścia w życie: 30/04/2004