Zm.: rozporządzenie w sprawie zakresu analizy spółki oraz przedsiębiorstwa państwowego, sposobu jej zlecania, opracowania, zasad odbioru i finansowania oraz warunków, w razie spełnienia których można odstąpić od opracowania analizy.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 listopada 2004 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu analizy spółki oraz przedsiębiorstwa państwowego, sposobu jej zlecania, opracowania, zasad odbioru i finansowania oraz warunków, w razie spełnienia których można odstąpić od opracowania analizy

Na podstawie art. 32 ust. 2 i art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 3 czerwca 1997 r. w sprawie zakresu analizy spółki oraz przedsiębiorstwa państwowego, sposobu jej zlecania, opracowania, zasad odbioru i finansowania oraz warunków, w razie spełnienia których można odstąpić od opracowania analizy (Dz. U. Nr 64, poz. 408, z 1999 r. Nr 77, poz. 866 oraz z 2003 r. Nr 147, poz. 1430), wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) ocenę realizacji obowiązków wynikających z tytułu wymagań ochrony środowiska i ochrony zabytków,";

2)
w § 4 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Ocena ochrony zabytków wchodzących w skład majątku spółki albo przedsiębiorstwa państwowego powinna określać w szczególności:

1) wykaz zabytków i oszacowanie ich klasy,

2) sposób zabezpieczenia.

3. Oceny ochrony zabytków wchodzących w skład majątku spółki albo przedsiębiorstwa państwowego dokonuje się w porozumieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków lub ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w zależności od charakteru i rodzaju zabytków.";

3)
w § 8 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Zlecanie wykonania analizy następuje na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177, Nr 96, poz. 959, Nr 116, poz. 1207 i Nr 145, poz. 1537). W przypadku gdy zlecenia dokonuje podmiot niezobowiązany do stosowania powołanej ustawy lub finansowanie odbywa się bez udziału środków publicznych, zlecanie wykonania analizy następuje według procedury przewidzianej w rozporządzeniu.";

4)
w § 9 w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) określenie miejsca, sposobu i terminu składania ofert, przy czym termin ich składania nie może być krótszy niż 15 dni od dnia publikacji ogłoszenia,";

5)
§ 10 otrzymuje brzmienie:

"§ 10. 1. Oferta powinna zostać złożona w języku polskim i składać się z dwóch oddzielnych części - merytorycznej i cenowej.

2. Podmioty ubiegające się o zlecenie wykonania analizy składają zlecającemu pisemne oświadczenie, że nie pozostają ze spółką albo przedsiębiorstwem państwowym w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do ich bezstronności.";

6)
§ 12 otrzymuje brzmienie:

"§ 12. Opracowanie analizy jest finansowane:

1) z budżetu państwa, w części przeznaczonej na koszty prywatyzacji, jeżeli zlecającym jest organ założycielski przedsiębiorstwa państwowego,

2) ze środków, o których mowa w art. 56 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, jeżeli zlecającym jest minister właściwy do spraw Skarbu Państwa,

3) przez spółkę lub przedsiębiorstwo państwowe, zgodnie z umową zawartą ze zlecającym.";

7)
§ 15 otrzymuje brzmienie:

"§ 15. 1. Od opracowania analizy spółki można odstąpić, jeżeli:

1) została wykonana przed komercjalizacją przedsiębiorstwa państwowego, zbycie zaś akcji ma nastąpić bezpośrednio po wpisaniu spółki do rejestru przedsiębiorców,

2) akcje spółki są notowane na giełdzie papierów wartościowych lub na regulowanym rynku wtórnym,

3) zbywane są akcje spółki, z wyjątkiem spółki, o której mowa w pkt 2, w której Skarb Państwa posiada nie więcej niż 20 % kapitału zakładowego, oraz jeżeli:

a) cena akcji przeznaczonych do zbycia lub sposób jej ustalenia zostały określone w umowie sprzedaży akcji tej spółki zawartej uprzednio przez Skarb Państwa lub

b) przewidywany koszt oszacowania wartości przedsiębiorstwa spółki jest zbliżony do wartości księgowej akcji spółki przeznaczonych do zbycia, lub

c) wartość księgowa akcji przeznaczonych do zbycia jest ujemna lub niższa od ich wartości nominalnej, lub

d) wartość księgowa akcji przeznaczonych do zbycia jest niższa od równowartości w złotych 250.000 euro,

4) akcje należące do Skarbu Państwa w spółce powstałej w wyniku komercjalizacji są zbywane na rzecz innych państwowych osób prawnych lub są zbywane spółce na zasadach określonych w art. 359 i 362 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z 2001 r. Nr 102, poz. 1117 oraz z 2003 r. Nr 49, poz. 408 i Nr 229, poz. 2276).

2. Od opracowania analizy przedsiębiorstwa państwowego można odstąpić, z wyłączeniem ustalenia sytuacji prawnej majątku, jeżeli księgowa wartość przedsiębiorstwa, ustalona w oparciu o bilans sporządzony na dzień kończący rok obrotowy bezpośrednio poprzedzający wykonanie analizy, jest niższa od równowartości w złotych 25.000 euro.

3. Od opracowania analizy spółki albo przedsiębiorstwa państwowego można odstąpić w części, z wyłączeniem oszacowania wartości przedsiębiorstwa oraz ustalenia sytuacji prawnej majątku, jeżeli przewidywany koszt wykonania analizy przewyższa 20 % wartości spółki albo przedsiębiorstwa państwowego ustalonej w oparciu o bilans sporządzony na dzień kończący rok obrotowy bezpośrednio poprzedzający wykonanie analizy.

4. O zakresie analizy, w przypadku, o którym mowa w ust. 3, decyduje podmiot zlecający analizę.".

§  2.
Do spraw dotyczących wykonania analizy spółki oraz przedsiębiorstwa państwowego wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844 oraz z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr 116, poz. 1207, Nr 123, poz. 1291 i Nr 238, poz. 2390.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.261.2599

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie zakresu analizy spółki oraz przedsiębiorstwa państwowego, sposobu jej zlecania, opracowania, zasad odbioru i finansowania oraz warunków, w razie spełnienia których można odstąpić od opracowania analizy.
Data aktu: 30/11/2004
Data ogłoszenia: 09/12/2004
Data wejścia w życie: 24/12/2004