Współdziałanie straży ochrony kolei z Policją, Strażą Graniczną i Inspekcją Transportu Drogowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 29 września 2004 r.
w sprawie współdziałania straży ochrony kolei z Policją, Strażą Graniczną i Inspekcją Transportu Drogowego

Na podstawie art. 62 ust. 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86, poz. 789, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe formy współdziałania straży ochrony kolei z Policją, Strażą Graniczną i Inspekcją Transportu Drogowego.
§  2.
Straż ochrony kolei, wykonując zadania określone w art. 60 ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, współdziała z Policją, Strażą Graniczną i Inspekcją Transportu Drogowego.
§  3.
1.
Współdziałanie straży ochrony kolei z Policją polega w szczególności na:
1)
wspólnym prowadzeniu działań porządkowych na obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych;
2)
uzgadnianiu, organizowaniu i prowadzeniu wspólnych patroli;
3)
zabezpieczaniu miejsca przestępstwa w celu niedopuszczenia do zatarcia śladów i dowodów przed przybyciem organów uprawnionych do prowadzenia śledztwa lub dochodzenia;
4)
zabezpieczaniu miejsca wypadków i katastrof kolejowych do czasu przybycia organów, o których mowa w pkt 3;
5)
udzielaniu pomocy przez Policję funkcjonariuszom straży ochrony kolei w doprowadzaniu do najbliższej jednostki Policji osób, w stosunku do których zachodzi uzasadniona potrzeba podjęcia czynności wykraczających poza możliwości straży ochrony kolei;
6)
wzajemnej wymianie informacji o osobach poszukiwanych, z zachowaniem przepisów o tajemnicy służbowej i państwowej;
7)
udzielaniu pomocy przy ustalaniu danych personalnych osób ujętych;
8)
współpracy przy prowadzeniu postępowań;
9)
organizowaniu wspólnych szkoleń.
2.
Komendanci straży ochrony kolei współdziałają z właściwymi komendantami jednostek terenowych Policji poprzez:
1)
wymianę informacji o zagrożeniach bezpieczeństwa ludzi i mienia oraz porządku na obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych;
2)
wspólne ustalanie zadań i sposobu ich realizacji dla zapewnienia bezpieczeństwa i porządku na obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych;
3)
opracowywanie szczegółowych planów współdziałania ze szczególnym uwzględnieniem rejonów, w których występuje nasilenie przestępstw i wykroczeń;
4)
ustalanie planów zabezpieczenia stacji i dworców kolejowych w związku ze wzmożonym ruchem pasażerskim.
§  4.
1.
Współdziałanie straży ochrony kolei ze Strażą Graniczną polega w szczególności na:
1)
przekazywaniu informacji o:
a)
przestępstwach i wykroczeniach oraz ich sprawcach, do których ścigania właściwa jest Straż Graniczna,
b)
zagrożeniach bezpieczeństwa ludzi i mienia oraz porządku na obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych,
c)
nielegalnej migracji i związanych z nią zakłóceniach porządku publicznego;
2)
prowadzeniu wspólnych działań:
a)
porządkowych, w celu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i mienia oraz porządku publicznego,
b)
związanych z kontrolą legalności pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przeprowadzanych na obszarze kolejowym,
c)
zmierzających do ujawnienia i zatrzymania osób podejrzanych o popełnienie przestępstwa lub wykroczenia, których ściganie należy do właściwości Straży Granicznej;
3)
współpracy przy zabezpieczaniu miejsca przestępstwa w zakresie właściwości Straży Granicznej, w celu niedopuszczenia do zatarcia śladów i dowodów przed przybyciem organów uprawnionych do prowadzenia śledztwa lub dochodzenia;
4)
współpracy przy zabezpieczaniu miejsc wypadków i katastrof kolejowych do czasu przybycia organów, o których mowa w pkt 3;
5)
wzajemnym korzystaniu z psów służbowych wraz z przewodnikiem, pomieszczeń służbowych oraz sprzętu technicznego;
6)
prowadzeniu wspólnej działalności szkoleniowej, obejmującej organizowanie wspólnych szkoleń funkcjonariuszy straży ochrony kolei i Straży Granicznej oraz współpracę przy szkoleniu psów służbowych.
2.
W zakresie określonym w ust. 1, komendanci straży ochrony kolei współdziałają z właściwymi komendantami jednostek terenowych Straży Granicznej.
§  5.
1.
Współdziałanie straży ochrony kolei z Inspekcją Transportu Drogowego polega w szczególności na:
1)
przekazywaniu informacji o kolejowych stacjach wykorzystywanych w transporcie kombinowanym;
2)
wymianie informacji w zakresie wykonywania przez przewoźników krajowych i międzynarodowych transportu kombinowanego z wykorzystaniem kolejowych stacji, na których następuje zmiana rodzaju transportu, znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
opracowywaniu szczegółowych planów współdziałania z uwzględnieniem obszarów kolejowych, w których występuje nasilenie naruszeń odpowiednich przepisów z zakresu transportu drogowego;
4)
współpracy związanej z zabezpieczaniem miejsca naruszenia przepisów z zakresu transportu drogowego na obszarze kolejowym, w celu uniemożliwienia zatarcia śladów i dowodów;
5)
prowadzeniu wspólnej działalności szkoleniowej, obejmującej organizowanie wspólnych szkoleń funkcjonariuszy straży ochrony kolei i Inspekcji Transportu Drogowego;
6)
wzajemnym korzystaniu ze środków łączności w sytuacjach tego wymagających.
2.
W zakresie określonym w ust. 1, komendanci straży ochrony kolei współdziałają z właściwymi wojewódzkimi inspektorami Transportu Drogowego.
§  6.
1.
Komendanci straży ochrony kolei, zapewniając koordynację wspólnych przedsięwzięć, o których mowa w § 3 ust. 2, § 4 ust. 1 pkt 2-6 i § 5 ust. 1 pkt 3-6, mogą wyznaczać koordynatorów odpowiedzialnych za prawidłowe prowadzenie tych przedsięwzięć.
2.
Koordynatorzy informują komendantów straży ochrony kolei oraz odpowiednio komendantów jednostek terenowych Policji, Straży Granicznej, wojewódzkich inspektorów Transportu Drogowego o przeszkodach w prowadzeniu wspólnych przedsięwzięć oraz sporządzają raporty z ich realizacji.
3.
Komendanci straży ochrony kolei mogą zawierać porozumienia, uwzględniając zasady koordynacji, o których mowa w ust. 1 i 2.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 170, poz. 1652 i Nr 203, poz. 1966 oraz z 2004 r. Nr 92, poz. 883, Nr 96, poz. 959, Nr 97, poz. 962 i Nr 173, poz. 1808.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 12 maja 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad współdziałania straży ochrony kolei z Policją i Strażą Graniczną (Dz. U. Nr 47, poz. 477), które zgodnie z art. 76 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86, poz. 789, Nr 170, poz. 1652 i Nr 203, poz. 1966 oraz z 2004 r. Nr 92, poz. 883, Nr 96, poz. 959, Nr 97, poz. 962 i Nr 173, poz. 1808) utraciło moc z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.223.2262

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Współdziałanie straży ochrony kolei z Policją, Strażą Graniczną i Inspekcją Transportu Drogowego.
Data aktu: 29/09/2004
Data ogłoszenia: 14/10/2004
Data wejścia w życie: 29/10/2004