Współdziałanie straży ochrony kolei z Policją, Strażą Graniczną i Inspekcją Transportu Drogowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 29 września 2004 r.
w sprawie współdziałania straży ochrony kolei z Policją, Strażą Graniczną i Inspekcją Transportu Drogowego

Na podstawie art. 62 ust. 2 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86, poz. 789, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe formy współdziałania straży ochrony kolei z Policją, Strażą Graniczną i Inspekcją Transportu Drogowego.
§  2.
Straż ochrony kolei, wykonując zadania określone w art. 60 ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, współdziała z Policją, Strażą Graniczną i Inspekcją Transportu Drogowego.
§  3.
1.
Współdziałanie straży ochrony kolei z Policją polega w szczególności na:
1)
wspólnym prowadzeniu działań porządkowych na obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych;
2)
uzgadnianiu, organizowaniu i prowadzeniu wspólnych patroli;
3)
zabezpieczaniu miejsca przestępstwa w celu niedopuszczenia do zatarcia śladów i dowodów przed przybyciem organów uprawnionych do prowadzenia śledztwa lub dochodzenia;
4)
zabezpieczaniu miejsca wypadków i katastrof kolejowych do czasu przybycia organów, o których mowa w pkt 3;
5)
udzielaniu pomocy przez Policję funkcjonariuszom straży ochrony kolei w doprowadzaniu do najbliższej jednostki Policji osób, w stosunku do których zachodzi uzasadniona potrzeba podjęcia czynności wykraczających poza możliwości straży ochrony kolei;
6)
wzajemnej wymianie informacji o osobach poszukiwanych, z zachowaniem przepisów o tajemnicy służbowej i państwowej;
7)
udzielaniu pomocy przy ustalaniu danych personalnych osób ujętych;
8)
współpracy przy prowadzeniu postępowań;
9)
organizowaniu wspólnych szkoleń.
2.
Komendanci straży ochrony kolei współdziałają z właściwymi komendantami jednostek terenowych Policji poprzez:
1)
wymianę informacji o zagrożeniach bezpieczeństwa ludzi i mienia oraz porządku na obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych;
2)
wspólne ustalanie zadań i sposobu ich realizacji dla zapewnienia bezpieczeństwa i porządku na obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych;
3)
opracowywanie szczegółowych planów współdziałania ze szczególnym uwzględnieniem rejonów, w których występuje nasilenie przestępstw i wykroczeń;
4)
ustalanie planów zabezpieczenia stacji i dworców kolejowych w związku ze wzmożonym ruchem pasażerskim.
§  4.
1.
Współdziałanie straży ochrony kolei ze Strażą Graniczną polega w szczególności na:
1)
przekazywaniu informacji o:
a)
przestępstwach i wykroczeniach oraz ich sprawcach, do których ścigania właściwa jest Straż Graniczna,
b)
zagrożeniach bezpieczeństwa ludzi i mienia oraz porządku na obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych,
c)
nielegalnej migracji i związanych z nią zakłóceniach porządku publicznego;
2)
prowadzeniu wspólnych działań:
a)
porządkowych, w celu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i mienia oraz porządku publicznego,
b)
związanych z kontrolą legalności pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przeprowadzanych na obszarze kolejowym,
c)
zmierzających do ujawnienia i zatrzymania osób podejrzanych o popełnienie przestępstwa lub wykroczenia, których ściganie należy do właściwości Straży Granicznej;
3)
współpracy przy zabezpieczaniu miejsca przestępstwa w zakresie właściwości Straży Granicznej, w celu niedopuszczenia do zatarcia śladów i dowodów przed przybyciem organów uprawnionych do prowadzenia śledztwa lub dochodzenia;
4)
współpracy przy zabezpieczaniu miejsc wypadków i katastrof kolejowych do czasu przybycia organów, o których mowa w pkt 3;
5)
wzajemnym korzystaniu z psów służbowych wraz z przewodnikiem, pomieszczeń służbowych oraz sprzętu technicznego;
6)
prowadzeniu wspólnej działalności szkoleniowej, obejmującej organizowanie wspólnych szkoleń funkcjonariuszy straży ochrony kolei i Straży Granicznej oraz współpracę przy szkoleniu psów służbowych.
2.
W zakresie określonym w ust. 1, komendanci straży ochrony kolei współdziałają z właściwymi komendantami jednostek terenowych Straży Granicznej.
§  5.
1.
Współdziałanie straży ochrony kolei z Inspekcją Transportu Drogowego polega w szczególności na:
1)
przekazywaniu informacji o kolejowych stacjach wykorzystywanych w transporcie kombinowanym;
2)
wymianie informacji w zakresie wykonywania przez przewoźników krajowych i międzynarodowych transportu kombinowanego z wykorzystaniem kolejowych stacji, na których następuje zmiana rodzaju transportu, znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
opracowywaniu szczegółowych planów współdziałania z uwzględnieniem obszarów kolejowych, w których występuje nasilenie naruszeń odpowiednich przepisów z zakresu transportu drogowego;
4)
współpracy związanej z zabezpieczaniem miejsca naruszenia przepisów z zakresu transportu drogowego na obszarze kolejowym, w celu uniemożliwienia zatarcia śladów i dowodów;
5)
prowadzeniu wspólnej działalności szkoleniowej, obejmującej organizowanie wspólnych szkoleń funkcjonariuszy straży ochrony kolei i Inspekcji Transportu Drogowego;
6)
wzajemnym korzystaniu ze środków łączności w sytuacjach tego wymagających.
2.
W zakresie określonym w ust. 1, komendanci straży ochrony kolei współdziałają z właściwymi wojewódzkimi inspektorami Transportu Drogowego.
§  6.
1.
Komendanci straży ochrony kolei, zapewniając koordynację wspólnych przedsięwzięć, o których mowa w § 3 ust. 2, § 4 ust. 1 pkt 2-6 i § 5 ust. 1 pkt 3-6, mogą wyznaczać koordynatorów odpowiedzialnych za prawidłowe prowadzenie tych przedsięwzięć.
2.
Koordynatorzy informują komendantów straży ochrony kolei oraz odpowiednio komendantów jednostek terenowych Policji, Straży Granicznej, wojewódzkich inspektorów Transportu Drogowego o przeszkodach w prowadzeniu wspólnych przedsięwzięć oraz sporządzają raporty z ich realizacji.
3.
Komendanci straży ochrony kolei mogą zawierać porozumienia, uwzględniając zasady koordynacji, o których mowa w ust. 1 i 2.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 170, poz. 1652 i Nr 203, poz. 1966 oraz z 2004 r. Nr 92, poz. 883, Nr 96, poz. 959, Nr 97, poz. 962 i Nr 173, poz. 1808.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 12 maja 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad współdziałania straży ochrony kolei z Policją i Strażą Graniczną (Dz. U. Nr 47, poz. 477), które zgodnie z art. 76 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86, poz. 789, Nr 170, poz. 1652 i Nr 203, poz. 1966 oraz z 2004 r. Nr 92, poz. 883, Nr 96, poz. 959, Nr 97, poz. 962 i Nr 173, poz. 1808) utraciło moc z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.223.2262

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Współdziałanie straży ochrony kolei z Policją, Strażą Graniczną i Inspekcją Transportu Drogowego.
Data aktu: 29/09/2004
Data ogłoszenia: 14/10/2004
Data wejścia w życie: 29/10/2004