Zm.: rozporządzenie w sprawie zakresu i organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 29 lipca 2004 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą

Na podstawie art. 50 ust. 5 ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. Nr 45, poz. 391, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 25 czerwca 2003 r. w sprawie zakresu i organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą (Dz. U. Nr 130, poz. 1196) wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 4 otrzymuje brzmienie:

"§ 4. Profilaktyczną opiekę zdrowotną sprawują:

1) właściwy dla ucznia lekarz podstawowej opieki zdrowotnej;

2) lekarz dentysta;

3) pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania, zwana dalej "pielęgniarką", albo higienistka szkolna.";

2)
§ 7 otrzymuje brzmienie:

"§ 7. 1. Profilaktyczna opieka zdrowotna sprawowana przez pielęgniarkę albo higienistkę szkolną obejmuje w szczególności:

1) wykonywanie i interpretowanie testów przesiewowych;

2) kierowanie postępowaniem poprzesiewowym oraz sprawowanie opieki pielęgniarskiej nad uczniami objętymi tym postępowaniem;

3) organizowanie profilaktycznych badań lekarskich;

4) prowadzenie grupowej profilaktyki fluorkowej;

5) współorganizowanie lub organizowanie i wykonywanie szczepień ochronnych;

6) czynne poradnictwo w zakresie opieki pielęgniarskiej;

7) udział w planowaniu, realizacji i ocenie szkolnego programu edukacji zdrowotnej oraz podejmowanie innych działań w zakresie promocji zdrowia;

8) udzielanie pomocy przedlekarskiej w przypadku nagłych zachorowań, urazów i zatruć;

9) doradztwo dla dyrektora szkoły w sprawie warunków bezpieczeństwa uczniów, organizacji posiłków i warunków sanitarnych w szkole;

10) prowadzenie dokumentacji medycznej uczniów według wzorów określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia;

11) prowadzenie dokumentacji szczepień ochronnych uczniów i sprawozdawczości zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Pielęgniarka lub higienistka szkolna sprawująca profilaktyczną opiekę zdrowotną nad uczniem współpracuje z:

1) lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad uczniem;

2) lekarzem dentystą sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad uczniem;

3) rodzicami, opiekunami prawnymi lub faktycznymi ucznia;

4) dyrektorem szkoły;

5) radą pedagogiczną;

6) organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży.";

3)
§ 10 otrzymuje brzmienie:

"§ 10. W stosunku do osób objętych indywidualnym nauczaniem, o których mowa w art. 71b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, profilaktyczną opiekę zdrowotną w zakresie zadań, o których mowa w § 7 i § 11 ust. 2, sprawuje pielęgniarka środowiskowa/rodzinna.";

4)
w § 14 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Do czasu utworzenia na terenie szkoły gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej, o którym mowa w § 9, zadania określone w § 7, a także w § 11 ust. 2, wykonują lekarze i pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej.";

5)
załącznik nr 3 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia;
6)
użyte w rozporządzeniu w różnej liczbie i przypadku wyrazy "gabinet profilaktyczny" zastępuje się użytymi w odpowiedniej liczbie i przypadku wyrazami "gabinet profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej.".
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

ZAKRES I TERMINY WYKONYWANIA TESTÓW PRZESIEWOWYCH, PROFILAKTYCZNYCH BADAŃ LEKARSKICH ORAZ PROFILAKTYCZNYCH ŚWIADCZEŃ STOMATOLOGICZNYCH

Klasa

(wiek ucznia)

Testy przesiewowe Profilaktyczne badania lekarskie Profilaktyczne badanie lekarskie stomatologiczne Grupowa profilaktyka fluorkowa
1 2 3 4 5
Klasa I

(7 lat)*

Test do wykrywania zaburzeń:

1) rozwoju fizycznego

(pomiar wysokości i masy

ciała),

2) układu ruchu, w tym

bocznego skrzywienia

kręgosłupa,

zniekształceń

statycznych kończyn

dolnych,

3) zeza (Cover test, test

Hirschberga),

4) ostrości wzroku,

5) słuchu (badanie

orientacyjne szeptem).

Badanie w obecności rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych obejmuje:

1. Badanie podmiotowe:

1) wywiad od rodziców i

dziecka, z uwzględnieniem

czynników ryzyka dla

zdrowia oraz zachowań

zdrowotnych,

2) analizę informacji

zawartej w karcie

badania profilaktycznego

od: pielęgniarki

szkolnej, ze szczególnym

uwzględnieniem wyników

testów przesiewowych,

oraz od wychowawcy

klasy,

3) analizę innej

indywidualnej

dokumentacji medycznej.

2. Badanie przedmiotowe ze

szczególnym uwzględnieniem

oceny:

1) rozwoju fizycznego,

2) rozwoju

psychomotorycznego,

3) mowy,

4) lateralizacji,

5) układu ruchu,

6) jamy ustnej,

7) u chłopców - obecności

jąder w mosznie i wad

układu moczowo-płciowego.

3. Badania lekarskie

specjalistyczne i

laboratoryjne w razie

potrzeby.

Podsumowanie badania, z określeniem: zdrowotnej dojrzałości szkolnej i kwalifikacji do grupy na zajęciach wychowania fizycznego (w tym nauki pływania) oraz ewentualnego problemu zdrowotnego. Poradnictwo w zakresie prozdrowotnego stylu życia.

1. Ocena stanu uzębienia

za pomocą wskaźnika

intensywności

próchnicy: PUW dla

zębów stałych i puw

dla zębów mlecznych.

2. Oddzielne podanie

poszczególnych

składowych wskaźnika

PUW i wskaźnika puw.

3. Wykrywanie (wad)

nieprawidłowości

zgryzu spełniających

co najmniej jeden z

warunków:

1) wyraźne

zniekształcenie,

2) wyraźne

ograniczenie

funkcji żucia lub

gryzienia.

4. Kwalifikacja do

szczególnej opieki

stomatologicznej, w

tym profesjonalna

profilaktyka

fluorkowa.

Grupowa profilaktyka fluorkowa metodą nadzorowanego szczotkowania zębów (wykonywana w klasach I-VI, 6 razy w roku, w odstępach co 6 tygodni).
Klasa III

(10 lat)

Test do wykrywania zaburzeń:

1) rozwoju fizycznego

(pomiar wysokości i masy

ciała),

2) układu ruchu, w tym

bocznego skrzywienia

kręgosłupa,

3) ostrości wzroku,

4) widzenia barw,

5) ciśnienia tętniczego

krwi.

Badanie w obecności rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych obejmuje:

1. Badanie podmiotowe:

1) wywiad od rodziców i

dziecka, z

uwzględnieniem czynników

ryzyka dla zdrowia oraz

zachowań zdrowotnych,

2) analizę informacji

zawartej w karcie

badania profilaktycznego

od: pielęgniarki

szkolnej, ze szczególnym

uwzględnieniem wyników

testów przesiewowych,

oraz od wychowawcy

klasy,

3) analizę innej

indywidualnej

dokumentacji medycznej.

1. Ocena stanu uzębienia

za pomocą wskaźnika

intensywności

próchnicy: PUW dla

zębów stałych i puw

dla zębów mlecznych.

2. Oddzielne podanie

poszczególnych

składowych wskaźnika

PUW i wskaźnika puw.

3. Wykrywanie

nieprawidłowości (wad)

zgryzu spełniających

co najmniej jeden z

warunków:

1) wyraźne

zniekształcenie,

2) wyraźne

ograniczenie

funkcji żucia lub

gryzienia.

2. Badanie przedmiotowe ze

szczególnym uwzględnieniem

oceny:

1) rozwoju fizycznego,

2) rozwoju

psychospołecznego,

3) układu ruchu,

4) układu moczowo-płciowego,

5) dojrzewania płciowego

według skali Tannera,

6) tarczycy,

7) jamy ustnej.

3. Badania specjalistyczne

lekarskie i laboratoryjne w

razie potrzeby.

4. Podsumowanie badania, z

określeniem poziomu i tempa

rozwoju fizycznego, rozwoju

psychospołecznego (ocena

orientacyjna),

przystosowania szkolnego,

kwalifikacji do grupy na

zajęciach wychowania

fizycznego i sportu

szkolnego oraz ewentualnego

problemu zdrowotnego.

Poradnictwo w zakresie

prozdrowotnego stylu życia.

4. Kwalifikacja do

szczególnej opieki

stomatologicznej, w

tym profesjonalna

profilaktyka

fluorkowa.

Klasa V

(12 lat)

Test do wykrywania zaburzeń:

1) rozwoju fizycznego

(pomiar wysokości i masy

ciała),

2) układu ruchu, w tym

bocznego skrzywienia

kręgosłupa,

3) ostrości wzroku.

Postępowanie poprzesiewowe u uczniów z dodatnim wynikiem testu. 1. Ocena stanu uzębienia

za pomocą wskaźnika

intensywności

próchnicy: PUW dla

zębów stałych.

2. Oddzielne podanie

poszczególnych

składowych wskaźnika

PUW.

3. Wykrywanie

nieprawidłowości (wad)

zgryzu spełniających

co najmniej jeden z

warunków:

1) wyraźne

zniekształcenie,

2) wyraźne

ograniczenie

funkcji żucia lub

gryzienia.

4. Kwalifikacja do

szczególnej opieki

stomatologicznej, w

tym profesjonalna

profilaktyka

fluorkowa.

Klasa I gimnazjum

(13 lat)

Test do wykrywania zaburzeń:

1) rozwoju fizycznego

(pomiar wysokości i masy

ciała),

2) układu ruchu, w tym

bocznego skrzywienia

kręgosłupa i nadmiernej

kifozy piersiowej,

3) ostrości wzroku,

4) słuchu (badanie

orientacyjne szeptem),

5) ciśnienia tętniczego

krwi.

Badanie w obecności rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych obejmuje:

1. Badanie podmiotowe:

1) wywiad od rodziców i

dziecka, z

uwzględnieniem czynników

ryzyka dla zdrowia oraz

zachowań zdrowotnych,

2) analizę informacji

zawartej w karcie

badania profilaktycznego

od: pielęgniarki

szkolnej, ze szczególnym

uwzględnieniem wyników

testów przesiewowych,

oraz od wychowawcy

klasy,

3) analizę innej

indywidualnej

dokumentacji medycznej.

2. Badanie przedmiotowe ze

szczególnym uwzględnieniem

oceny:

1) rozwoju fizycznego,

2) rozwoju

psychospołecznego,

3) układu ruchu,

4) tarczycy,

5) dojrzewania płciowego,

6) układu moczowo-

płciowego,

7) jamy ustnej,

8) skóry.

3. Badania specjalistyczne

lekarskie i laboratoryjne w

razie potrzeby.

4. Podsumowanie badania, z

określeniem poziomu i tempa

wzrastania oraz dojrzewania

płciowego, rozwoju

psychospołecznego (ocena

orientacyjna),

przystosowania szkolnego,

kwalifikacji do grupy na

zajęciach wychowania

fizycznego i sportu

szkolnego oraz ewentualnego

problemu zdrowotnego.

Poradnictwo w zakresie prozdrowotnego stylu życia.

1. Ocena stanu uzębienia

za pomocą wskaźnika

intensywności

próchnicy: PUW dla

zębów stałych.

2. Oddzielne podanie

poszczególnych

składowych wskaźnika

PUW.

3. Wykrywanie

nieprawidłowości (wad)

zgryzu spełniających

co najmniej jeden z

warunków:

1) wyraźne

zniekształcenie,

2) wyraźne

ograniczenie

funkcji żucia lub

gryzienia.

4. Kwalifikacja do

szczególnej opieki

stomatologicznej, w

tym profesjonalna

profilaktyka

fluorkowa.

Klasa I szkoły ponadgimnazjalnej

(16 lat)

Test do wykrywania zaburzeń:

1) rozwoju fizycznego

(pomiar wysokości i masy

ciała),

2) układu ruchu, w tym

bocznego skrzywienia

kręgosłupa i nadmiernej

kifozy piersiowej,

3) ostrości wzroku,

4) ciśnienia tętniczego

krwi.

Badanie obejmuje:

1. Badanie podmiotowe:

1) wywiad od ucznia i

rodziców, z

uwzględnieniem czynników

ryzyka dla zdrowia oraz

zachowań zdrowotnych,

2) analizę informacji

zawartej w karcie

badania profilaktycznego

od: pielęgniarki

szkolnej, ze szczególnym

uwzględnieniem wyników

testów przesiewowych,

oraz od wychowawcy

klasy,

3) analizę innej

indywidualnej

dokumentacji medycznej.

2. Badanie przedmiotowe ze

szczególnym uwzględnieniem

oceny:

1) rozwoju fizycznego,

2) rozwoju

psychospołecznego,

3) procesu dojrzewania

płciowego,

4) układu ruchu,

5) tarczycy,

6) jamy ustnej,

7) skóry.

3. Badania specjalistyczne

lekarskie i laboratoryjne w

razie potrzeby.

Podsumowanie badania, z określeniem poziomu i tempa rozwoju fizycznego i dojrzewania płciowego, rozwoju psychospołecznego (ocena orientacyjna), kwalifikacji do grupy na zajęciach wychowania fizycznego i sportu szkolnego oraz ewentualnego problemu zdrowotnego. Poradnictwo w zakresie prozdrowotnego stylu życia oraz z punktu widzenia przyszłego wyboru dalszego kształcenia lub pracy zawodowej.

1. Ocena stanu uzębienia

za pomocą wskaźnika

intensywności

próchnicy: PUW dla

zębów stałych.

2. Oddzielne podanie

poszczególnych

składowych wskaźnika

PUW.

3. Wykrywanie

nieprawidłowości (wad)

zgryzu spełniających

co najmniej jeden z

warunków:

1) wyraźne

zniekształcenie,

2) wyraźne

ograniczenie

funkcji żucia lub

gryzienia.

4. Kwalifikacja do

szczególnej opieki

stomatologicznej, w

tym profesjonalna

profilaktyka

fluorkowa.

Klasa ostatnia szkoły ponadgimnazjalnej

(18 lat)

Test do wykrywania zaburzeń:

1) rozwoju fizycznego

(pomiar wysokości i masy

ciała),

2) ostrości wzroku,

3) ciśnienia tętniczego

krwi.

Badanie obejmuje:

1. Badanie podmiotowe:

1) wywiad od ucznia, z

uwzględnieniem czynników

ryzyka dla zdrowia oraz

zachowań zdrowotnych,

2) analizę informacji

zawartej w karcie

badania profilaktycznego

od: pielęgniarki

szkolnej, ze szczególnym

uwzględnieniem wyników

testów przesiewowych,

oraz od wychowawcy

klasy,

3) analizę innej

indywidualnej

dokumentacji medycznej.

2. Badanie przedmiotowe ze

szczególnym uwzględnieniem

oceny:

1) rozwoju fizycznego,

2) rozwoju

psychospołecznego,

3) układu moczowo-płciowego

i dojrzałości płciowej,

4) układu ruchu,

5) tarczycy,

6) jamy ustnej,

7) skóry.

3. Badania specjalistyczne

lekarskie i laboratoryjne w

razie potrzeby.

Podsumowanie wyników badania,

z określeniem ewentualnego

problemu zdrowotnego oraz

sugestii i rad dotyczących

dalszego kształcenia i wyboru

zawodu, przyszłego

rodzicielstwa, prozdrowotnego

stylu życia, w tym aktywności

fizycznej.

1. Ocena stanu uzębienia

za pomocą wskaźnika

intensywności

próchnicy: PUW dla

zębów stałych.

2. Oddzielne podanie

poszczególnych

składowych wskaźnika

PUW.

3. Wykrywanie

nieprawidłowości (wad)

zgryzu spełniających

co najmniej jeden z

warunków:

1) wyraźne

zniekształcenie,

2) wyraźne

ograniczenie

funkcji żucia lub

gryzienia.

4. Ocena stanu zdrowia

jamy ustnej, z

uwzględnieniem stanu

uzębienia, przyzębia i

błony śluzowej jamy

ustnej.

* Badanie przeprowadza się w przypadku braku profilaktycznego badania lekarskiego (bilansu zdrowia) wykonywanego w wieku 6 lat.
1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 134, poz. 1439).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 73, poz. 660, Nr 96, poz. 874, Nr 122, poz. 1143, Nr 128, poz. 1176, Nr 135, poz. 1268, Nr 166, poz. 1609, Nr 190, poz. 1864, Nr 202, poz. 1956, Nr 210, poz. 2037, Nr 223, poz. 2217 i Nr 228, poz. 2255 oraz z 2004 r. Nr 5, poz. 37, Nr 19, poz. 177, Nr 64, poz. 593, Nr 93, poz. 892 i 896, Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120, poz. 1252, Nr 121, poz. 1264 i Nr 146, poz. 1546.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.180.1869

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie zakresu i organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą.
Data aktu: 29/07/2004
Data ogłoszenia: 18/08/2004
Data wejścia w życie: 02/09/2004