Koszty związane z określeniem tras przejazdu.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 26 lipca 2004 r.
w sprawie kosztów związanych z określeniem tras przejazdu

Na podstawie art. 41 ust. 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób ustalania kosztów, o których mowa w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, oraz sposób ich pokrywania przez dokonującego przejazdu pojazdem nienormatywnym.
§  2.
Do kosztów związanych z określaniem tras przejazdu należą koszty uzyskiwania przez organ właściwy do wydawania zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego informacji o przejezdności dróg na planowanej trasie przejazdu i ustalania warunków realizacji przejazdu oraz koszty wystawienia zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego.
§  3.
Do kosztów związanych z przystosowaniem odcinków dróg do przejazdu pojazdu nienormatywnego należą koszty:
1)
sprawowania przez zarządcę drogi nadzoru nad dostawami, robotami i usługami realizowanymi w pasie drogowym;
2)
zlecania przez zarządcę drogi sprawowania przez inny podmiot niż zarządca drogi nadzoru nad robotami i usługami w pasie drogowym;
3)
dostaw, usług i robót, które wskazuje organ wydający zezwolenie w zezwoleniu na przejazd pojazdem nienormatywnym i które wykonywane są przez dokonującego przejazdu pojazdem nienormatywnym lub na jego rzecz przez odpowiednie podmioty, w tym koszty:
a)
wykonania niezbędnych ekspertyz i badań odcinków dróg, drogowych obiektów inżynierskich oraz innych budowli w pasie drogowym,
b)
przygotowania niezbędnej dokumentacji projektowej i kosztorysowej,
c)
dozorowania przejazdu pojazdu nienormatywnego na całej trasie lub jej odcinkach,
d)
czasowego usunięcia ograniczeń skrajni drogowej,
e)
wykonania wzmocnienia odcinków dróg i drogowych obiektów inżynierskich,
f)
wykonania robót zabezpieczających na trasie przejazdu,
g)
dokonania geometrycznych korekt trasy lub występujących w jej ciągu skrzyżowań,
h)
budowy lub dostosowania lokalnych objazdów występujących na trasie,
i)
zamknięcia lub ograniczenia ruchu,
j)
wykonania wszelkich prac związanych z przywróceniem odcinków dróg do stanu poprzedniego lub stanu uzgodnionego z właściwym zarządcą drogi,
k)
dokonania wszelkich zmian w organizacji ruchu i przywrócenia jej stanu poprzedniego lub stanu uzgodnionego z właściwym zarządcą drogi.
§  4.
1.
Koszty, o których mowa w § 2, ustala się w wysokości 10 % opłaty za przejazd pojazdem nienormatywnym po drogach publicznych, ustalonej na podstawie przepisów o drogach publicznych oraz na podstawie danych zawartych we wniosku o wydanie zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego, nie mniej jednak niż 50 zł.
2.
Koszty, o których mowa w § 2, pokrywa dokonujący przejazdu pojazdem nienormatywnym przy uiszczaniu opłaty za przejazd po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym.
§  5.
1.
Koszty, o których mowa w § 3 pkt 1, ustala się w wysokości 5 % wartości dostaw, usług i robót objętych nadzorem, nie mniej jednak niż 500 zł. Wartość dostaw, usług i robót ustala się na podstawie faktur lub umów.
2.
Koszty, o których mowa w § 3 pkt 1, pokrywa dokonujący przejazdu pojazdem nienormatywnym przed uzyskaniem zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego, na podstawie rachunku, wystawionego przez właściwego zarządcę drogi.
§  6.
1.
Koszty, o których mowa w § 3 pkt 2, ustala się na podstawie faktycznych kosztów sprawowania nadzoru nad robotami i usługami w pasie drogowym.
2.
Koszty, o których mowa w § 3 pkt 2, pokrywa dokonujący przejazdu pojazdem nienormatywnym przed uzyskaniem zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego, na podstawie rachunku, wystawionego przez właściwego zarządcę drogi.
§  7.
Koszty, o których mowa w § 3 pkt 3, ustala się na podstawie faktycznych kosztów dostaw, usług i robót.
§  8.
W przypadku odstąpienia od dokonania przejazdu, nie później jednak niż przed pierwszym dniem terminu określonego w zezwoleniu na przejazd pojazdu nienormatywnego, ustala się jedynie koszty powstałe do dnia otrzymania przez organy lub jednostki ustalające koszty pisemnego zawiadomienia o rezygnacji z przejazdu oraz koszty wynikające z zobowiązań zaciągniętych przez te organy lub jednostki do dnia otrzymania zawiadomienia.
§  9.
Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 86, poz. 958, z 2001 r. Nr 125, poz. 1371, z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 41, poz. 365, Nr 62, poz. 554, Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804, Nr 113, poz. 984, Nr 214, poz. 1816 i Nr 216, poz. 1826 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i 721, Nr 200, poz. 1953 i Nr 217, poz. 2124.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Komunikacji z dnia 28 czerwca 1986 r. w sprawie zasad, organów właściwych oraz trybu ustalania kosztów związanych z określeniem tras przejazdu i przystosowaniem odcinków dróg do przewozu ładunków o masie i gabarytach przekraczających dopuszczalne normy albo przejazdu pojazdów nienormatywnych (Dz. U. Nr 27, poz. 133), które zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 200, poz. 1953) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.170.1792

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Koszty związane z określeniem tras przejazdu.
Data aktu: 26/07/2004
Data ogłoszenia: 02/08/2004
Data wejścia w życie: 17/08/2004