Siedziby i zasięg terytorialny regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowa organizacja izb, liczba członków kolegium i tryb postępowania.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 16 lipca 2004 r.
w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb, liczby członków kolegium i trybu postępowania

Na podstawie art. 2 ust. 4 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 149, poz. 1454) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ustala się siedziby, liczbę członków kolegium, siedziby zespołów zamiejscowych oraz terytorialny zasięg działania regionalnych izb obrachunkowych, zwanych dalej "izbami", w wykazie stanowiącym załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  2. 
1. 
Działające w izbie składy orzekające podejmują uchwały na posiedzeniach. Posiedzenia składów orzekających mogą odbywać się poza siedzibą izby.
2. 
Uchwały składów orzekających:
1)
zapadają większością głosów;
2)
zawierają uzasadnienie;
3)
podpisuje przewodniczący składu.
§  3. 
W izbie tworzy się wydziały:
1)
kontroli gospodarki finansowej;
2)
informacji, analiz i szkoleń.
§  4. 
1. 
Do zadań wydziału kontroli gospodarki finansowej należy w szczególności:
1)
przeprowadzanie kontroli w podmiotach, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych, zwanych dalej "jednostkami kontrolowanymi";
2)
opracowywanie projektu planu kontroli;
3)
opracowywanie sprawozdania z działalności kontrolnej wydziału.
2. 
Wydział kontroli gospodarki finansowej przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1)
kompleksowe, obejmujące gospodarkę finansową jednostki samorządu terytorialnego;
2)
problemowe, obejmujące wybrane zagadnienia w jednej lub kilku jednostkach kontrolowanych;
3)
doraźne, podejmowane w razie potrzeby.
3. 
Wydział kontroli zabezpiecza i udostępnia kolegium izby dokumenty związane z przeprowadzonymi kontrolami, a także współpracuje przy przygotowaniu raportu, o którym mowa w art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych, zwanej dalej "ustawą".
4. 
Działalność kontrolna powinna być połączona z instruktażem w zakresie prawidłowej interpretacji przepisów prawnych i ich stosowania w praktyce.
5. 
Tryb przeprowadzania kontroli określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  5. 
Do zadań wydziału informacji, analiz i szkoleń należy w szczególności:
1)
przygotowywanie ramowego planu pracy izb;
2)
opracowywanie sprawozdań z wykonania rocznego ramowego planu pracy izby;
3)
przygotowywanie projektów uchwał, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 6 ustawy;
4)
przygotowywanie informacji, sprawozdań i opinii, o których mowa w art. 10, art. 17 ust. 1 pkt 3 i art. 21 ust. 2 ustawy;
5)
organizowanie i prowadzenie szkoleń w zakresie przepisów regulujących gospodarkę finansową jednostek kontrolowanych;
6)
doradztwo w zakresie praktycznego stosowania przepisów w bieżącej gospodarce finansowej;
7)
przekazywanie informacji wynikających z realizowania przez izbę obowiązków ustawowych;
8)
współpraca przy przygotowywaniu raportów, o których mowa w art. 10a ust. 1 ustawy;
9)
opracowywanie sprawozdania z działalności informacyjno-szkoleniowej wydziału.
§  6. 
Koordynowaniem zadań kontrolnych, szkoleniowych i informacyjnych w zespołach działających poza siedzibą izby kieruje członek kolegium wyznaczony przez prezesa izby.
§  7. 
Podmiot sprawujący nadzór nad izbami w szczególności:
1)
na podstawie wniosku, o którym mowa w art. 25a ust. 1 pkt 3 ustawy, opracowuje projekt zbiorczego budżetu izb i przedstawia go ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych;
2)
informuje Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych i prezesów izb o kwotach przyjętych do projektu ustawy budżetowej;
3)
przygotowuje wnioski o powołanie i odwołanie prezesów izb, ich zastępców oraz członków kolegium.
§  8. 
Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 stycznia 2000 r. w sprawie siedzib i zasięgu terytorialnego regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowej organizacji izb, liczby członków kolegium i trybu postępowania (Dz. U. Nr 3, poz. 34).
§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYKAZ REGIONALNYCH IZB OBRACHUNKOWYCH, ICH SIEDZIB, SIEDZIB ZESPOŁÓW ZAMIEJSCOWYCH, LICZBY CZŁONKÓW KOLEGIUM ORAZ TERYTORIALNEGO ZASIĘGU DZIAŁANIA IZB OBRACHUNKOWYCH

Lp. Nazwa i siedziba regionalnej izby obrachunkowej Siedziby zespołów zamiejscowych Terytorialny zasięg działania regionalnej izby obrachunkowej Liczba członków kolegium
1 Regionalna Izba Obrachunkowa

w Warszawie

Ciechanów, Ostrołęka, Siedlce, Płock, Radom województwo mazowieckie 27
2 Regionalna Izba Obrachunkowa

w Białymstoku

Łomża, Suwałki województwo podlaskie 13
3 Regionalna Izba Obrachunkowa

w Bydgoszczy

Toruń, Włocławek województwo kujawsko-pomorskie 13
4 Regionalna Izba Obrachunkowa

w Gdańsku

Słupsk województwo pomorskie 11
5 Regionalna Izba Obrachunkowa

w Katowicach

Bielsko-Biała, Częstochowa województwo śląskie 17
6 Regionalna Izba Obrachunkowa

w Kielcach

Sandomierz województwo świętokrzyskie 9
7 Regionalna Izba Obrachunkowa

w Krakowie

Tarnów, Nowy Sącz, Oświęcim województwo małopolskie 17
8 Regionalna Izba Obrachunkowa

w Lublinie

Biała Podlaska, Chełm, Zamość województwo lubelskie 17
9 Regionalna Izba Obrachunkowa

w Łodzi

Piotrków Trybunalski, Sieradz, Skierniewice województwo łódzkie 17
10 Regionalna Izba Obrachunkowa

w Olsztynie

Elbląg województwo warmińsko-mazurskie 11
11 Regionalna Izba Obrachunkowa

w Opolu

województwo opolskie 9
12 Regionalna Izba Obrachunkowa

w Poznaniu

Kalisz, Konin, Leszno, Piła województwo wielkopolskie 21
13 Regionalna Izba Obrachunkowa

w Rzeszowie

Krosno, Przemyśl, Tarnobrzeg województwo podkarpackie 17
14 Regionalna Izba Obrachunkowa

w Szczecinie

Koszalin województwo zachodniopomorskie 11
15 Regionalna Izba Obrachunkowa

we Wrocławiu

Jelenia Góra, Legnica, Wałbrzych województwo dolnośląskie 17
16 Regionalna Izba Obrachunkowa

w Zielonej Górze

Gorzów Wielkopolski województwo lubuskie 9

ZAŁĄCZNIK Nr  2

TRYB PRZEPROWADZANIA KONTROLI

1. Inspektorzy regionalnej izby obrachunkowej przystępują do wykonywania czynności kontrolnych po okazaniu legitymacji służbowej i imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, określającego nazwę jednostki kontrolowanej oraz zakres i orientacyjny czas trwania kontroli.

2. Imienne upoważnienia do przeprowadzania kontroli wystawia prezes izby lub jego zastępca.

3. Czynności kontrolne przeprowadza się w siedzibie jednostki kontrolowanej, a także poza siedzibą, szczególnie gdy wymaga tego badanie zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

4. Czynności kontrolne przeprowadza się w dniach i godzinach pracy obowiązujących w jednostce kontrolowanej.

5. Inspektor dokonuje ustaleń kontroli na podstawie dokumentacji gospodarki finansowej i rzeczowej oraz zgromadzonych w toku kontroli informacji.

6. Dokumentacja zbierana w czasie kontroli przechowywana jest w warunkach uniemożliwiających dostęp do niej osobom nieupoważnionym.

7. Podczas czynności kontrolnych inspektor może informować kierownika jednostki kontrolowanej o stwierdzonych w toku kontroli uchybieniach i nieprawidłowościach.

8. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach.

9. Protokół kontroli powinien zawierać:

1) nazwę jednostki kontrolowanej w pełnym brzmieniu i jej adres,

2) imię, nazwisko i stanowisko służbowe inspektora oraz numer i datę wydania upoważnienia do przeprowadzenia kontroli,

3) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych w jednostce kontrolowanej,

4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,

5) imię i nazwisko kierownika jednostki kontrolowanej, skarbnika (głównego księgowego) oraz osób udzielających informacji,

6) przebieg i wyniki czynności kontrolnych,

7) stwierdzone podczas kontroli fakty stanowiące podstawę do oceny działalności jednostki kontrolowanej w zakresie zgodności z prawem, a w szczególności konkretne nieprawidłowości, z uwzględnieniem ich przyczyn i skutków oraz wskazaniem osób odpowiedzialnych za ich powstanie,

8) informację o sporządzeniu załączników do protokołu oraz ich wyszczególnienie,

9) informację o powiadomieniu kierownika jednostki kontrolowanej o prawie odmowy podpisania protokołu i złożenia w ciągu 3 dni od daty jego otrzymania pisemnych wyjaśnień co do przyczyny tej odmowy,

10) dane o liczbie egzemplarzy sporządzonego protokołu,

11) datę i miejsce podpisania protokołu,

12) podpis inspektora przeprowadzającego kontrolę i kierownika jednostki kontrolowanej oraz skarbnika (głównego księgowego) lub ich zastępców na każdej stronie protokołu.

10. Po zakończeniu czynności kontrolnych inspektor kontroli może zwołać w siedzibie jednostki kontrolowanej naradę w celu omówienia wyników kontroli, ustalając jej termin i uczestników.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.167.1747

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Siedziby i zasięg terytorialny regionalnych izb obrachunkowych oraz szczegółowa organizacja izb, liczba członków kolegium i tryb postępowania.
Data aktu: 16/07/2004
Data ogłoszenia: 27/07/2004
Data wejścia w życie: 11/08/2004