Książeczka żeglarska i opłaty za jej wystawienie.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 2 kwietnia 2003 r.
w sprawie książeczki żeglarskiej i opłat za jej wystawienie

Na podstawie art. 16 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o pracy na morskich statkach handlowych (Dz. U. Nr 61, poz. 258, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
wzór książeczki żeglarskiej;
2)
tryb wystawiania, wymiany i unieważniania książeczki żeglarskiej;
3)
rodzaj dokonywanych w książeczce żeglarskiej adnotacji urzędowych i wpisów, a także sposób i tryb ich dokonywania;
4)
wysokość pobieranych przez urząd morski opłat za wystawienie książeczki żeglarskiej.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
"ustawie" - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 23 maja 1991 r. o pracy na morskich statkach handlowych;
2)
"dyrektorze urzędu morskiego" - należy przez to rozumieć także konsula Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli książeczka żeglarska jest wystawiana za granicą przez polski urząd konsularny.
§  3.
Do wniosku o wystawienie lub wymianę książeczki żeglarskiej, składanego do dyrektora urzędu morskiego, należy załączyć:
1)
wypełniony kwestionariusz paszportowy oraz trzy aktualne fotografie o wymiarach 3,5 x 4,5 cm;
2)
dokument stwierdzający posiadanie morskich kwalifikacji zawodowych marynarza lub rybaka albo
3)
oświadczenie armatora o rodzaju zawartej lub zamierzonej umowy o pracę na statku, albo
4)
oświadczenie armatora o rodzaju zawartej lub zamierzonej umowy w sprawie praktyk pływania ucznia;
5)
aktualne świadectwo o stanie zdrowia, stwierdzające zdolność do pracy na statkach, wystawione przez uprawnionego lekarza;
6)
poświadczoną kopię stron paszportu lub w razie jego braku - dowodu osobistego, które zawierają dane o tożsamości wnioskodawcy;
7)
dowód wniesienia opłaty za wystawienie książeczki żeglarskiej.
§  4.
1.
Wystawiając książeczkę żeglarską, należy:
1)
przytwierdzić fotografię posiadacza na drugiej stronie okładki i opatrzyć ją w prawym dolnym rogu odciskiem suchej pieczęci tłoczonej urzędu morskiego;
2)
wypełnić czarnym tuszem rubryki na drugiej i trzeciej stronie okładki;
3)
przyłożyć na trzeciej stronie okładki pieczęć urzędu morskiego oraz umieścić obok niej podpis dyrektora urzędu morskiego albo osoby przez niego upoważnionej.
2.
Książeczka żeglarska powinna być opatrzona numerem ewidencyjnym na pierwszej i czwartej stronie okładki oraz na wszystkich nieparzystych stronach książeczki.
3.
Dyrektor urzędu morskiego wydaje książeczkę żeglarską w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
§  5.
1.
W książeczce żeglarskiej dokonuje się wpisów i adnotacji urzędowych dotyczących:
1)
posiadacza książeczki żeglarskiej;
2)
kwalifikacji zawodowych posiadacza książeczki żeglarskiej uprawniających do pracy na morskich statkach handlowych;
3)
danych o statku, na którym posiadacz książeczki jest zatrudniony lub odbywa praktykę;
4)
danych o czasie zatrudnienia na statku;
5)
stanu zdrowia posiadacza książeczki żeglarskiej;
6)
terminu ważności książeczki żeglarskiej.
2.
Wpisy i adnotacje urzędowe dokonane po wystawieniu książeczki żeglarskiej powinny być opatrzone datą, podpisem oraz pieczęcią uprawnionej osoby.
3.
Wpisy i adnotacje urzędowe powinny być dokonywane starannie, drukowanymi literami bez używania skrótów i korekt. Pomyłki prostuje się przez przekreślenie błędnego tekstu w sposób pozwalający na jego odczytanie i wpisanie obok tekstu prawidłowego, poświadczonego podpisem.
§  6.
1.
Posiadacz książeczki żeglarskiej, w celu dokonania wymiany książeczki, składa do dyrektora urzędu morskiego, który ją wydał, pisemny wniosek o jej wymianę.
2.
Książeczka żeglarska podlega wymianie na nową:
1)
w razie jej uszkodzenia w stopniu utrudniającym posługiwanie się nią;
2)
w razie zmiany imienia lub nazwiska jej posiadacza;
3)
jeżeli brak w niej miejsca na dokonanie wymaganych wpisów.
3.
W razie wymiany książeczki żeglarskiej na nową dyrektor urzędu morskiego lub osoba przez niego upoważniona odciska prostokątny stempel o wymiarach 9 x 3 cm w kolorze czerwonym, o treści "ANULOWANO" na trzeciej stronie okładki książeczki żeglarskiej dotychczasowej i zwraca ją posiadaczowi.
4.
W razie utraty książeczki żeglarskiej jej posiadacz zawiadamia o tym dyrektora urzędu morskiego, który wydał książeczkę żeglarską, oraz składa pisemne oświadczenie, w którym podaje przyczyny jej utraty potwierdzone przez właściwy organ lub armatora.
5.
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, dyrektor urzędu morskiego wystawia nową książeczkę żeglarską na pisemny wniosek osoby ubiegającej się o jej wydanie.
§  7.
Wzór książeczki żeglarskiej stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  8.
1.
Z chwilą wydania ostatecznej decyzji o unieważnieniu książeczki żeglarskiej z przyczyn, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 2 lit. b-d oraz art. 15 ust. 2 pkt 2 ustawy, dyrektor urzędu morskiego wzywa posiadacza książeczki żeglarskiej do niezwłocznego jej przedłożenia, w celu zniszczenia.
2.
Jeżeli na wezwanie, o którym mowa w ust. 1, posiadacz książeczki żeglarskiej nie przedłoży jej w celu zniszczenia, dyrektor urzędu morskiego powiadamia właściwe organy o unieważnieniu książeczki żeglarskiej.
§  9.
1.
Za wystawienie książeczki żeglarskiej dyrektor urzędu morskiego pobiera od wnioskodawcy opłatę w jednostkach taryfowych, zwanych dalej "j.t.", których wartość złotowa jest ustalona zgodnie z załącznikiem do ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 109, poz. 1156 oraz z 2002 r. Nr 240, poz. 2060).
2.
Opłata, o której mowa w ust. 1, z uwzględnieniem art. 11 ust. 3 ustawy, wynosi:
1)
50 j.t. - za książeczkę wystawioną na czas nieokreślony;
2)
40 j.t. - za książeczkę wystawioną na czas określony;
3)
20 j.t. - za książeczkę wystawioną na czas określonej podróży.
3.
Za wystawienie nowej książeczki żeglarskiej w miejsce utraconej dyrektor urzędu morskiego pobiera opłatę w podwójnej wysokości.
§  10.
Dyrektor urzędu morskiego prowadzi ewidencję wydanych, anulowanych i unieważnionych książeczek żeglarskich.
§  11.
W sprawach wszczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy tego rozporządzenia.
§  12.
Traci moc rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 25 sierpnia 1992 r. w sprawie książeczek żeglarskich i opłat za ich wystawianie (Dz. U. Nr 67, poz. 340, z 1994 r. Nr 40, poz. 154, z 1996 r. Nr 107, poz. 513 oraz z 2000 r. Nr 61, poz. 716).
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1994 r. Nr 113, poz. 547, z 1998 r. Nr 113, poz. 717, z 2000 r. Nr 109, poz. 1156 oraz z 2002 r. Nr 240, poz. 2060.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR KSIĄŻECZKI ŻEGLARSKIEJ

wzór

Uwagi do załącznika:

* Format książeczki: 88 x 125 mm

* Okładka koloru szarego, miękka typu paszportowego, wodoodporna z godłem i napisami tłoczonymi w kolorze srebrnym

* Papier ze znakiem wodnym: tło giloszowe, rozeta stalorytnicza wykonana farbą optycznie zmienną, mikrodruk, papier zabezpieczony chemicznie, włókna widoczne w świetle dziennym oraz włókna aktywne w UV

* Kolorystyka morska

* Pierwsza i czwarta strona okładki oraz wszystkie strony nieparzyste książeczki oznaczone numerem ewidencyjnym tłoczonym (Nr 0000000) siedmiocyfrowym, wykonanym farbą aktywną w UV

* Napisy w kolorze czarnym

* Winylowa taśma samoprzylepna znajdująca się tuż za drugą stroną okładki, skierowana stroną przylepną w jej kierunku, zabezpieczająca przed wilgocią i zamazywaniem danych posiadacza książeczki żeglarskiej powinna być przyklejona do drugiej strony okładki przez posiadacza książeczki po uprzednim złożeniu przez niego podpisu pod znajdującym się tam zdjęciem lub odciśnięciu lewego kciuka w przypadku osób niepiśmiennych.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.65.604

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Książeczka żeglarska i opłaty za jej wystawienie.
Data aktu: 02/04/2003
Data ogłoszenia: 16/04/2003
Data wejścia w życie: 17/10/2003