Nadanie statutu Bankowi Gospodarstwa Krajowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU PAŃSTWA1)
z dnia 27 sierpnia 2003 r.
w sprawie nadania statutu Bankowi Gospodarstwa Krajowego

Na podstawie art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego (Dz. U. Nr 65, poz. 594) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Bankowi Gospodarstwa Krajowego nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.2)
______

1) Minister Skarbu Państwa kieruje działem administracji rządowej - Skarb Państwa, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 97, poz. 868).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Skarbu Państwa z dnia 23 lutego 1999 r. w sprawie nadania statutu Bankowi Gospodarstwa Krajowego (Dz. U. Nr 21, poz. 188, z 2000 r. Nr 107, poz. 1140 oraz z 2001 r. Nr 73, poz. 776).

ZAŁĄCZNIK

STATUT BANKU GOSPODARSTWA KRAJOWEGO

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1. 
Bank Gospodarstwa Krajowego jest bankiem państwowym i działa na podstawie ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego (Dz. U. Nr 65, poz. 594), zwanej dalej "ustawą", ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, z późn. zm.1)), obowiązujących przepisów prawa oraz niniejszego statutu.
§  2. 
1. 
Nazwa banku brzmi "Bank Gospodarstwa Krajowego".
2. 
Bank ma prawo posługiwać się skróconą nazwą "BGK".
§  3. 
1. 
Bank Gospodarstwa Krajowego, zwany dalej "Bankiem", posiada osobowość prawną i prowadzi działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, również poprzez otwieranie oddziałów i innych jednostek organizacyjnych.
2. 
Prowadzenie przez Bank działalności poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej służy zapewnieniu efektywnej realizacji celów określonych w art. 4 ustawy.
3. 
Siedzibą Banku jest miasto stołeczne Warszawa.

Rozdział  2

Przedmiot działalności Banku

§  4. 
1. 
Przedmiotem działalności Banku jest wykonywanie następujących czynności bankowych:
1)
przyjmowanie wkładów pieniężnych płatnych na żądanie lub z nadejściem oznaczonego terminu oraz prowadzenie rachunków tych wkładów;
2)
prowadzenie innych rachunków bankowych;
3)
udzielanie kredytów;
4) 1
 udzielanie i potwierdzanie gwarancji bankowych oraz otwieranie i potwierdzanie akredytyw;
5)
emitowanie bankowych papierów wartościowych;
6)
przeprowadzanie bankowych rozliczeń pieniężnych.
2. 
Bank może wykonywać również następujące czynności bankowe:
1) 2
 udzielać pożyczek pieniężnych;
2)
wykonywać operacje czekowe i wekslowe oraz operacje, których przedmiotem są warranty;
3)
wydawać karty płatnicze oraz wykonywać operacje przy ich użyciu;
4)
dokonywać terminowych operacji finansowych;
5)
nabywać i zbywać wierzytelności pieniężne;
6)
przechowywać przedmioty i papiery wartościowe oraz udostępniać skrytki sejfowe;
7)
prowadzić skup i sprzedaż wartości dewizowych;
8)
udzielać i potwierdzać poręczenia;
9)
wykonywać czynności zlecone, związane z emisją papierów wartościowych;
10) 3
 pośredniczyć w dokonywaniu przekazów pieniężnych oraz rozliczeń w obrocie dewizowym;
11)
pełnić funkcje banku reprezentanta jako przedstawiciela ustawowego obligatariuszy.
§  5. 
1. 
Poza wykonywaniem czynności bankowych, o których mowa w § 4, Bank może:
1)
obejmować lub nabywać akcje i prawa z akcji, udziały innej osoby prawnej i jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych;
2)
zaciągać zobowiązania związane z emisją papierów wartościowych;
3)
dokonywać obrotu papierami wartościowymi;
4) 4
 dokonywać, na warunkach uzgodnionych z dłużnikiem, zamiany wierzytelności na składniki majątku dłużnika;
5)
nabywać i zbywać nieruchomości;
6)
świadczyć usługi konsultacyjno-doradcze w sprawach finansowych;
7)
świadczyć usługi certyfikacyjne w rozumieniu przepisów o podpisie elektronicznym, z wyłączeniem wydawania certyfikatów kwalifikowanych wykorzystywanych przez banki w czynnościach, których są stronami;
8)
prowadzić działalność maklerską w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
9)
lokować środki pieniężne w papierach wartościowych krajowych i zagranicznych;
10)
prowadzić działalność lokacyjno-depozytową na rynku międzybankowym;
11)
emitować obligacje;
12)
realizować transakcje z wykorzystaniem instrumentów pochodnych;
13)
pośredniczyć w transakcjach kompensacyjnych.
2. 
Bank w swej działalności może zaciągać kredyty i pożyczki pieniężne.
3.  5
 Bank jest obowiązany do sprzedaży składników majątku, o których mowa w ust. 1 pkt 4, w odniesieniu do:
1)
nieruchomości - w okresie nie dłuższym niż 5 lat od daty nabycia;
2)
pozostałych składników majątku - w okresie nie dłuższym niż 3 lata od daty nabycia.
4.  6
 Obowiązek, o którym mowa w ust. 3, nie spoczywa na Banku, jeżeli przejęte składniki majątku wykorzysta na prowadzenie własnej działalności bankowej.
§  6. 
1. 
Bank realizuje zadania związane z obsługą funduszy utworzonych, powierzonych lub przekazanych BGK na podstawie odrębnych ustaw, w szczególności związane z obsługą:
1)
Funduszu Dopłat;
2)
Funduszu Pożyczek i Kredytów Studenckich;
3)
Funduszu Termomodernizacji;
4)
Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowego;
5)
Krajowego Funduszu Autostradowego;
5a) 7
 Krajowego Funduszu Drogowego;
5b) 8
 Funduszu Kolejowego;
6)
Krajowego Funduszu Mieszkaniowego;
7)
Krajowego Funduszu Poręczeń Kredytowych;
8)
dopłat do oprocentowania kredytów udzielanych przez Bank i banki komercyjne osobom i podmiotom dotkniętym powodzią;
9)
dopłat do oprocentowania kredytów dla restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego;
10)
dopłat do oprocentowania kredytów udzielanych lekarzom, lekarzom stomatologom, pielęgniarkom, położnym i umarzania tych kredytów;
11)
dopłat do oprocentowania kredytów związanych z restrukturyzacją przedsiębiorstw przemysłu lekkiego;
12)
Programu Dopłat do Oprocentowania Kredytów Eksportowych;
13)
rachunku rezerw poręczeniowych;
14)
zlecanej windykacji należności Skarbu Państwa z tytułu umów poręczeń i gwarancji.
2. 
Bank realizuje czynności związane z wykorzystaniem środków publicznych określonych umowami zawartymi z organami administracji rządowej, w szczególności dotyczące obsługi:
1)
programu "Pierwsza Praca";
2)
zagranicznych zobowiązań i należności Skarbu Państwa;
3)
Funduszu Hipotecznego.
§  7. 
Bank może otwierać i posiadać rachunki bankowe w bankach mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz lokować środki dewizowe na tych rachunkach.
§  8. 
Bank wykonuje czynności wymienione w § 4 i 5 z uwzględnieniem podstawowych celów działalności określonych w art. 4 ustawy.

Rozdział  3

Organy Banku i jego organizacja

§  9. 
Organami Banku są Rada Nadzorcza i Zarząd.
§  10. 
1. 
Skład, zasady powoływania, zasady i warunki odwoływania oraz liczbę członków Rady Nadzorczej określa art. 8 ustawy.
2. 
Rada Nadzorcza wybiera, w głosowaniu tajnym, spośród swego grona osobę pełniącą stale funkcję zastępcy przewodniczącego Rady oraz sekretarza Rady.
§  11. 
1. 
Do zadań Rady Nadzorczej, poza zadaniami określonymi w art. 9 ust. 1 ustawy, należy:
1)
rozpatrywanie i zatwierdzanie wieloletnich programów rozwoju Banku;
2)
określanie liczby wiceprezesów i członków Zarządu;.
3)
powoływanie członków Zarządu, w tym prezesa Zarządu;
4)
zawieszanie w czynnościach członka Zarządu z ważnych powodów;
5)
składanie wniosku - do ministra właściwego do spraw instytucji finansowych - o odwołanie członka Zarządu przed upływem kadencji;
6)
rozpatrywanie spraw przedstawionych przez Zarząd z własnej inicjatywy bądź na wniosek Rady Nadzorczej;
7)
podejmowanie uchwał w sprawie określenia kompetencji Zarządu Banku w zakresie zaangażowania kapitałowego w spółkach i organizacjach gospodarczych oraz zbycia posiadanych w nich udziałów i akcji;
8)
uchwalanie regulaminu Rady Nadzorczej;
9)
określanie zasad tworzenia i wykorzystania funduszy, o których mowa w § 26 pkt 6.
2. 
Oprócz spraw wymienionych w ust. 1 rozpatrzeniu i zatwierdzeniu przez Radę Nadzorczą podlegają:
1)
wnioski Zarządu w sprawie emisji bankowych papierów wartościowych oraz obligacji;
2)
regulamin organizacyjny Banku i regulamin Zarządu;
3)
wnioski Zarządu w przedmiocie tworzenia i likwidacji oddziałów Banku;
4)
wnioski Zarządu w sprawie nabycia i zbycia nieruchomości Banku;
5)
wnioski Zarządu dotyczące zaangażowania kapitałowego Banku w spółkach i organizacjach gospodarczych oraz zbycia posiadanych w nich udziałów i akcji w zakresie przekraczającym kompetencje Zarządu, o których mowa w ust. 1 pkt 7.
3. 
Do kompetencji Rady Nadzorczej należy również:
1)
zawieranie w imieniu Banku umów o pracę z członkami Zarządu;
2)
ustalanie zasad i wysokości wynagrodzenia członków Zarządu, z wyjątkiem wynagrodzenia prezesa Zarządu, a także przyznawanie innych świadczeń związanych ze stosunkiem pracy;
3) 9
 uchwalanie regulaminu udzielania kredytów, pożyczek pieniężnych, gwarancji bankowych, poręczeń i innych zobowiązań pozabilansowych osobom i podmiotom, o których mowa w art. 79 ust. 1 i art. 79a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe, oraz innych zobowiązań pozabilansowych udzielanych na zlecenie osób i podmiotów, o których mowa w art. 79 ust. 1 tej ustawy;
4)
wnioskowanie do ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa o przyznanie nagrody rocznej prezesowi Zarządu;
5)
wybór podmiotu uprawnionego do przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego Banku;
6) 10
 nadzór nad wprowadzeniem systemu zarządzania oraz ocena jego adekwatności i skuteczności.
4. 
Uchylania uchwał Zarządu przez Radę Nadzorczą dokonuje się zgodnie z art. 9 ust. 2 i 3 ustawy.
5. 
W celu wykonywania swoich obowiązków Rada Nadzorcza może badać wszystkie dokumenty Banku oraz ma prawo żądać od Zarządu i pozostałych pracowników Banku wszystkich informacji i wyjaśnień dotyczących działalności Banku.
§  12. 
1. 
Rada Nadzorcza działa na podstawie ustawy, ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe, niniejszego statutu oraz uchwalonego przez siebie regulaminu.
2. 
Członkowie Rady Nadzorczej wykonują swoje funkcje osobiście.
3. 
Posiedzenia Rady Nadzorczej odbywają się w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał. Posiedzenie zwołuje przewodniczący Rady Nadzorczej z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek prezesa Zarządu albo co najmniej dwóch członków Rady Nadzorczej lub co najmniej trzech członków Zarządu, złożony w formie pisemnej przewodniczącemu Rady Nadzorczej. Posiedzenia Rady Nadzorczej prowadzi jej przewodniczący, a w razie jego nieobecności - członek Rady Nadzorczej pełniący stale funkcję zastępcy przewodniczącego.
4. 
Posiedzenie Rady Nadzorczej zwołane przez przewodniczącego Rady Nadzorczej z inicjatywy osób, o których mowa w ust. 3, musi odbyć się nie później niż w ciągu 10 dni od daty złożenia pisemnego wniosku przewodniczącemu Rady Nadzorczej w sprawie jego zwołania.
5. 
Do ważności uchwał Rady Nadzorczej jest wymagane zawiadomienie o posiedzeniu wszystkich członków Rady Nadzorczej oraz obecność na posiedzeniu co najmniej połowy jej członków, w tym przewodniczącego lub członka Rady Nadzorczej pełniącego stale funkcję zastępcy przewodniczącego.
6. 
Uchwały Rady Nadzorczej zapadają bezwzględną większością głosów.
7. 
Uchwały o powołaniu i odwołaniu prezesa i członków Zarządu są podejmowane w głosowaniu tajnym.
8. 
W szczególnie uzasadnionych przypadkach uchwały Rady Nadzorczej mogą być podejmowane w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość. Decyzje w tej sprawie podejmuje przewodniczący Rady Nadzorczej. Uchwałę podjętą w tym trybie uważa się za przyjętą, jeżeli w głosowaniu brali udział wszyscy członkowie Rady Nadzorczej i głosowała za nią bezwzględna większość członków Rady Nadzorczej. Uchwała jest ważna, gdy wszyscy członkowie Rady Nadzorczej zostali powiadomieni o treści projektu uchwały.
9. 
W trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość nie mogą zostać podjęte uchwały dotyczące:
1)
powołania i odwołania prezesa Zarządu, wiceprezesów i członków Zarządu oraz ich zawieszania w czynnościach;
2)
zatwierdzenia sprawozdania finansowego za ubiegły rok obrotowy;
3)
zatwierdzenia sprawozdania Zarządu z działalności Banku w roku obrotowym;
4)
podziału zysku albo pokrycia straty;
5)
rocznego planu finansowo-rzeczowego Banku;
6)
wyboru osoby stale pełniącej funkcję zastępcy przewodniczącego Rady oraz sekretarza Rady Nadzorczej.
10. 
Uchwały Rady Nadzorczej są przekazywane prezesowi Zarządu do wykonania.
§  13. 
Skład, zasady powoływania, zasady i warunki odwoływania oraz zawieszania członków Zarządu określają art. 10 i 11 ustawy.
§  14. 
1. 
Zarząd kieruje działalnością Banku.
2. 
Do kompetencji Zarządu należą wszystkie sprawy związane z kierowaniem Bankiem oraz podejmowanie decyzji w formie uchwał w sprawach niezastrzeżonych dla Rady Nadzorczej, w szczególności dotyczące:
1)
składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych;
2)
udzielania i odwoływania pełnomocnictw;
3)
ustalania zasad polityki kadrowej i płacowej;
4)
opracowywania wieloletnich programów rozwoju;
5)
sporządzania sprawozdania finansowego i sprawozdania Zarządu z działalności Banku;
6)
ustalania oprocentowania kredytów, pożyczek pieniężnych, depozytów i lokat oraz stawek prowizji i opłat za czynności bankowe;
7)
uchwalania regulaminów bankowych;
8)
zamiany wierzytelności na akcje lub udziały;
9) 11
 zaciągania zobowiązań lub rozporządzania aktywami, których łączna wartość w stosunku do jednego podmiotu przekracza 5 % funduszy własnych;
10) 12
 zaprojektowania, wprowadzenia oraz działania systemu zarządzania, a także uchwalenia regulaminu kontroli wewnętrznej.
3. 
Zarząd przedstawia Radzie Nadzorczej materiały wymagające rozpatrzenia i zatwierdzenia przez Radę, a w szczególności:
1)
wieloletnie programy rozwoju Banku;
2)
finansowo-rzeczowy plan działalności Banku;
3)
sprawozdanie finansowe Banku;
4)
sprawozdanie z działalności Banku;
5)
wniosek dotyczący podziału zysku albo pokrycia straty;
6)
wnioski w sprawie emisji bankowych papierów wartościowych;
7)
wnioski w przedmiocie tworzenia i likwidacji oddziałów Banku;
8) 13
 regulamin organizacyjny Banku, regulamin Zarządu i regulamin kontroli wewnętrznej;
9) 14
 wnioski w sprawie nabycia i zbycia nieruchomości Banku, z wyłączeniem nabycia i zbycia nieruchomości przejmowanych za wierzytelności Banku;
10)
wnioski Zarządu dotyczące zaangażowania kapitałowego Banku w spółkach i organizacjach gospodarczych oraz zbycia posiadanych w nich udziałów i akcji na zasadach określonych w § 11 ust. 2 pkt 5.
§  15.  15
 Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos prezesa Zarządu.
§  16. 
1. 
Prezes Zarządu reprezentuje Bank na zewnątrz, przewodniczy obradom Zarządu, organizuje działalność Banku, a także zapewnia wykonywanie uchwał Zarządu. Prezes Zarządu jest przełożonym wszystkich pracowników Banku.
2. 
Do kompetencji prezesa Zarządu należy w szczególności:
1)
wydawanie zarządzeń wewnętrznych, instrukcji służbowych i innych przepisów regulujących działalność i organizację Banku, niezastrzeżonych do kompetencji Zarządu i Rady Nadzorczej;
2)
decydowanie w sprawach obsady stanowisk;
3)
dokonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy;
4)
przedstawianie Radzie Nadzorczej wniosków w sprawach powołania i odwołania wiceprezesa - pierwszego zastępcy prezesa, wiceprezesów i pozostałych członków Zarządu;
5)
podpisywanie dokumentów Banku;
6)
zapewnienie bezpieczeństwa Banku i ochrony informacji niejawnych;
7) 16
 nadzór nad komórką audytu wewnętrznego.
§  17. 
W razie nieobecności prezesa Zarządu jego funkcje i kompetencje realizuje wiceprezes - pierwszy zastępca prezesa Zarządu, z wyłączeniem wykonywania uprawnienia określonego w § 25 ust. 1 pkt 1.
§  17a.  17
 Do kompetencji członka Zarządu powołanego za zgodą Komisji Nadzoru Bankowego należy w szczególności sprawowanie bieżącej kontroli jakości aktywów Banku.
§  18. 
1. 
Pracodawcą w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.2)) jest Bank.
2. 
Czynności z zakresu prawa pracy dokonuje prezes Zarządu lub osoby przez niego upoważnione.
§  19.  18
1. 
Podstawową strukturę organizacyjną Banku tworzą centrala, oddziały oraz inne jednostki organizacyjne.
2. 
W skład centrali Banku wchodzą departamenty, biura, inne komórki organizacyjne, w tym komórka audytu wewnętrznego, oraz samodzielne stanowiska pracy.
3. 
Szczegółową strukturę organizacyjną Banku określa regulamin organizacyjny Banku uchwalany przez Zarząd i zatwierdzany przez Radę Nadzorczą.
4. 
Wewnętrzną strukturę organizacyjną oraz szczegółowy zakres zadań jednostek i komórek organizacyjnych Banku określają regulaminy organizacyjne tych jednostek i komórek, zatwierdzane przez prezesa Zarządu.
§  20. 
1. 
Do zakresu działania centrali Banku należy w szczególności:
1)
planowanie i organizowanie realizacji czynności bankowych oraz innych zadań Banku, koordynowanie działalności oddziałów i innych jednostek organizacyjnych Banku, a także wykonywanie niektórych z tych zadań;
2)
współpraca z organami państwa, Narodowym Bankiem Polskim, Komisją Nadzoru Bankowego, organami administracji rządowej i samorządu terytorialnego w sprawach dotyczących Banku;
3)
kontrola działalności wszystkich jednostek organizacyjnych Banku;
4)
opracowywanie projektów regulaminów, zarządzeń, instrukcji służbowych i innych przepisów Banku;
5)
opracowywanie wieloletnich programów rozwoju oraz rocznych planów finansowo-rzeczowych Banku;
6)
obsługa zagranicznych zobowiązań i należności Skarbu Państwa;
7)
emitowanie obligacji;
8)
sporządzanie sprawozdań Banku;
9)
pełnienie funkcji banku reprezentanta jako przedstawiciela ustawowego obligatariuszy.
2. 
Centrala Banku może także prowadzić działalność operacyjną.
§  21.  19
1. 
W celu realizacji zadań statutowych Banku mogą być tworzone oddziały i inne jednostki organizacyjne.
2. 
Oddziały i inne jednostki organizacyjne prowadzą działalność operacyjną wynikającą z zakresu działalności Banku.
§  22. 
1. 
W centrali Banku działają:
1)
Komitet Finansowy;
2)
Komitet Kredytowy.
2.  20
 Zarząd może powoływać inne komitety zajmujące się określonymi dziedzinami działalności Banku, z zastrzeżeniem ust. 4.
3. 
Zakres działania, tryb powoływania i skład komitetów uchwala Zarząd.
4.  21
 Rada Nadzorcza może powołać ze swoich członków komitet do spraw audytu wewnętrznego, który wykonuje czynności nadzorcze nad działalnością komórki audytu wewnętrznego.
§  23. 
1. 
W oddziałach Banku mogą być tworzone komitety kredytowe w celu rozpatrywania zagadnień dotyczących działalności kredytowej i obsługi kredytobiorców.
2. 
Tryb powoływania i skład komitetu kredytowego oddziału uchwala Zarząd.
§  24.  22
1. 
W Banku działa system kontroli wewnętrznej, którego celem jest wspomaganie procesów decyzyjnych przyczyniające się do zapewnienia skuteczności i efektywności działania Banku, wiarygodności sprawozdawczości finansowej, zgodności działania Banku z przepisami prawa i regulacjami wewnętrznymi.
2. 
Działający w Banku system kontroli wewnętrznej obejmuje mechanizmy kontroli ryzyka, badanie zgodności działania Banku z przepisami prawa i regulacjami wewnętrznymi oraz audyt wewnętrzny. System kontroli wewnętrznej składa się z kontroli funkcjonalnej i instytucjonalnej.
3. 
Kontrola funkcjonalna sprawowana jest przez każdego pracownika w zakresie jakości i poprawności wykonywanych przez niego czynności oraz dodatkowo sprawowana jest przez jego bezpośredniego przełożonego.
4. 
Kontrola instytucjonalna wykonywana jest przez komórkę audytu wewnętrznego, której zadaniem jest badanie i ocena w sposób niezależny i obiektywny adekwatności i skuteczności systemu kontroli wewnętrznej oraz opiniowanie systemu zarządzania Bankiem, w tym skuteczności zarządzania ryzykiem związanym z działalnością Banku.
5. 
Zarząd jest odpowiedzialny za zorganizowanie komórki audytu wewnętrznego.
6. 
Kierujący komórką audytu wewnętrznego podlega bezpośrednio prezesowi Zarządu.
§  24a.  23
 Wewnętrzne regulacje Banku wydawane są w formie uchwał Rady Nadzorczej, uchwał Zarządu, zarządzeń prezesa Zarządu oraz decyzji wydawanych przez członków Zarządu, dyrektorów Banku, dyrektorów jednostek lub komórek organizacyjnych.
§  25. 
1. 
Do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych Banku są upoważnieni:
1)
prezes Zarządu - samodzielnie;
2)
dwie osoby łącznie spośród pozostałych członków Zarządu;
3)
członek Zarządu łącznie z pełnomocnikiem ustanowionym przez Zarząd, działającym w granicach pełnomocnictwa;
4)
dyrektor łącznie z zastępcą dyrektora albo działający łącznie dwaj zastępcy dyrektora oddziału lub innej jednostki organizacyjnej Banku w zakresie czynności wykonywanych przez tę jednostkę zgodnie z regulaminem organizacyjnym Banku;
5)
dyrektor lub zastępca dyrektora oddziału lub innej jednostki organizacyjnej Banku z pełnomocnikiem w zakresie czynności wykonywanych przez tę jednostkę zgodnie z regulaminem organizacyjnym Banku.
2. 
Do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych Banku dotyczących czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych osoby wymienione w ust. 1 pkt 1, 2 i 4 mogą ustanowić pełnomocników działających samodzielnie lub łącznie w granicach udzielonego pełnomocnictwa, bez prawa do udzielania dalszych pełnomocnictw.
3. 
Osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2 i 4, mogą ustanowić pełnomocników procesowych, działających samodzielnie lub łącznie w granicach udzielonego pełnomocnictwa.

Rozdział  4

Fundusze Banku

§  26. 
Bank posiada następujące fundusze:
1)
fundusz statutowy;
2)
fundusz zapasowy;
3)
fundusz rezerwowy;
4)
fundusz ogólnego ryzyka;
5)
fundusze utworzone, powierzone lub przekazane na podstawie odrębnych ustaw bądź innych aktów prawnych;
6)
inne fundusze celowe.
§  27. 
Fundusz statutowy jest tworzony:
1)
ze środków pieniężnych lub rzeczowych składników majątkowych wnoszonych przez Skarb Państwa;
2)
z corocznych odpisów z zysku netto Banku, w wysokości nie mniejszej niż 10 % tego zysku.
§  28. 
1. 
Fundusz zapasowy jest tworzony:
1)
z odpisów z rocznego zysku netto, w wysokości nie niższej niż 8 % tego zysku, przy czym dokonywania odpisów można zaprzestać, gdy fundusz zapasowy osiągnie wysokość co najmniej 1/3 funduszu statutowego;
2)
z innych źródeł.
2. 
Fundusz zapasowy przeznaczony jest, z zastrzeżeniem § 34, na pokrycie strat bilansowych Banku.
§  29. 
1. 
Fundusz rezerwowy tworzony jest z odpisów z rocznego zysku netto.
2. 
Fundusz rezerwowy jest przeznaczony na pokrycie szczególnych strat i wydatków oraz strat bilansowych w części niepokrytej funduszem zapasowym.
§  30. 
1. 
Fundusz ogólnego ryzyka tworzony jest z odpisów z rocznego zysku netto.
2. 
Fundusz ogólnego ryzyka przeznacza się na niezidentyfikowane ryzyka działalności bankowej.

Rozdział  5

Zasady prowadzenia gospodarki finansowej

§  31. 
1. 
Bank prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową i zgodnie z zasadą samofinansowania pokrywa z uzyskanych przychodów koszty działalności oraz zobowiązania wobec budżetu państwa i z tytułu zawartych umów, a także wydatki na rozwój i inne potrzeby.
2. 
Bank wyodrębnia w swoim planie finansowym plany finansowe obsługiwanych funduszy utworzonych, powierzonych lub przekazanych Bankowi na podstawie odrębnych ustaw bądź innych aktów prawnych oraz sporządza dla nich bilans i rachunek zysków i strat, jeżeli z odrębnych przepisów wynika taki obowiązek.
§  32. 
1. 
Roczne sprawozdanie finansowe obejmujące działalność własną Banku oraz działalność funduszy, o których mowa w § 26 pkt 5, Zarząd przedstawia do rozpatrzenia i zatwierdzenia Radzie Nadzorczej w terminie do dnia 31 maja roku następnego po okresie sprawozdawczym.
2. 
Badania i oceny rocznego sprawozdania finansowego dokonują uprawnione do tego podmioty na podstawie odrębnych przepisów.
3. 
Bank ogłasza roczne sprawozdanie finansowe na zasadach określonych w odrębnych przepisach po uprzednim rozpatrzeniu i zatwierdzeniu go przez Radę Nadzorczą.
4. 
Rokiem obrotowym w Banku jest rok kalendarzowy.
§  33. 
1. 
Zysk netto, z zastrzeżeniem ust. 2, uchwałą Rady Nadzorczej przeznacza się na:
1)
fundusz statutowy;
2)
fundusz zapasowy;
3)
fundusz rezerwowy;
4)
fundusz ogólnego ryzyka;
5)
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych;
6)
nagrody dla załogi;
7)
inne cele.
2. 
Zysk netto osiągnięty na działalności funduszy, o których mowa w § 26 pkt 5, przeznacza się na uzupełnienie tych funduszy, po pomniejszeniu o środki przeznaczone na nagrody, zakładowy fundusz świadczeń socjalnych oraz fundusz zapasowy Banku.
§  34. 
W przypadku wystąpienia strat na działalności któregoś z funduszy, o których mowa w § 26 pkt 5, strata pokrywana jest w ciężar tego funduszu.
§  35. 
Bank prowadzi rachunkowość zgodnie z odrębnymi przepisami.

______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 126, poz. 1070, Nr 141, poz. 1178, Nr 144, poz. 1208, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1385 i 1387 i Nr 241, poz. 2074 oraz z 2003 r. Nr 50, poz. 424, Nr 60, poz. 535 i Nr 65, poz. 594.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr 107, poz. 1127 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr 99, poz. 1075, Nr 111, poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135, poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679.

1 Załącznik § 4 ust. 1 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
2 Załącznik § 4 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
3 Załącznik § 4 ust. 2 pkt 10 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 25 listopada 2005 r. (Dz.U.05.239.2017) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2005 r.
4 Załącznik § 5 ust. 1 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
5 Załącznik § 5 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
6 Załącznik § 5 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
7 Załącznik § 6 ust. 1 pkt 5a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
8 Załącznik § 6 ust. 1 pkt 5b dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
9 Załącznik § 11 ust. 3 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
10 Załącznik § 11 ust. 3 pkt 6 dodany przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
11 Załącznik § 14 ust. 2 pkt 9 dodany przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
12 Załącznik § 14 ust. 2 pkt 10 dodany przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
13 Załącznik § 14 ust. 3 pkt 8 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
14 Załącznik § 14 ust. 3 pkt 9 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
15 Załącznik § 15 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
16 Załącznik § 16 ust. 2 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
17 Załącznik § 17a dodany przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
18 Załącznik § 19 zmieniony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
19 Załącznik § 21 zmieniony przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
20 Załącznik § 22 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 11 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
21 Załącznik § 22 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 11 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
22 Załącznik § 24 zmieniony przez § 1 pkt 12 rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.
23 Załącznik § 24a dodany przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 9 listopada 2007 r. (Dz.U.07.225.1667) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 grudnia 2007 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.156.1526

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Bankowi Gospodarstwa Krajowego.
Data aktu: 27/08/2003
Data ogłoszenia: 05/09/2003
Data wejścia w życie: 13/09/2003