Wymagania, jakim powinien odpowiadać raport bezpieczeństwa, oraz szczegółowe zasady jego weryfikacji.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 16 sierpnia 2001 r.
w sprawie wymagań, jakim powinien odpowiadać raport bezpieczeństwa, oraz szczegółowych zasad jego weryfikacji. *

Na podstawie art. 105b ust. 5 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. z 1994 r. Nr 49, poz. 196, z 1995 r. Nr 90, poz. 446, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622, z 1997 r. Nr 46, poz. 296, Nr 96, poz. 592, Nr 121, poz. 770 i Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 62, poz. 718 i Nr 109, poz. 1157 oraz z 2001 r. Nr 38, poz. 452, Nr 45, poz. 497, Nr 63, poz. 634, Nr 73, poz. 764, Nr 76, poz. 811 i Nr 84, poz. 907) zarządza się, co następuje:
§  1.
Określa się wymagania raportu bezpieczeństwa, stanowiące załącznik do rozporządzenia.
§  2.
1.
Weryfikacja raportu bezpieczeństwa polega na porównaniu zgodności jego wymagań ze stanem faktycznym oraz niniejszym rozporządzeniem.
2.
W razie wprowadzenia zmian technicznych lub organizacyjnych, które mogą mieć wpływ na poziom ryzyka związanego z instalacją mogącą spowodować nadzwyczajne zagrożenie środowiska, należy niezwłocznie dokonać weryfikacji raportu bezpieczeństwa.
3.
W przypadku braku zmian, o których mowa w ust. 2, raport bezpieczeństwa powinien być poddawany weryfikacji nie rzadziej niż co trzy lata lub częściej, w zależności od potrzeb użytkownika instalacji mogącej spowodować nadzwyczajne zagrożenie środowiska, wynikających z uwzględnienia postępu technologicznego w zakresie zagadnień bezpieczeństwa oraz rozwoju wiedzy dotyczącej analiz ryzyka wystąpienia nadzwyczajnego zagrożenia środowiska.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYMAGANIA RAPORTU BEZPIECZEŃSTWA

1. Część opisowa raportu bezpieczeństwa.

1.1. Opis użytkownika instalacji mogącej spowodować nadzwyczajne zagrożenie środowiska i przyjętych przez niego zasad zarządzania bezpieczeństwem, w tym:

- opis działalności,

- opis struktury organizacyjnej,

- opis rozwiązań proceduralno-organizacyjnych zastosowanych dla zapewnienia bezpieczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem zasad doboru pracowników, środków motywacyjnych i szkolenia w aspekcie zapewnienia bezpieczeństwa instalacji w czasie rozruchu, normalnej eksploatacji, wyłączenia oraz w stanach awaryjnych,

- potwierdzenie istnienia i określenie dokumentów dotyczących bezpiecznego użytkowania instalacji w czasie rozruchu, normalnej eksploatacji, wyłączenia oraz w stanach awaryjnych,

- potwierdzenie istnienia i określenie zasad wprowadzania zmian w profilu produkcji, konstrukcji, obsłudze i organizacji,

- potwierdzenie istnienia i określenie środków przedsięwziętych dla kontroli zgodności z wymaganiami bezpieczeństwa oraz przepisami bezpieczeństwa pracy, takich jak regularne przeglądy instalacji pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa, włączając w to:

- testy systemów ostrzegawczych, generowania alarmów i urządzeń bezpieczeństwa,

- awaryjne zaopatrzenie w media istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa,

- kontrolę ważnych dla bezpieczeństwa parametrów procesowych,

- środki techniczne dla zapobiegania błędom operatorskim,

- potwierdzenie prowadzenia auditów i przeglądów dla oceny przyjętych zasad zarządzania bezpieczeństwem oraz kontroli organów nadzoru nad warunkami pracy.

1.2. Opis instalacji, procesów i niebezpiecznych substancji chemicznych, w tym:

- opis instalacji (wraz z mapami), włączając w to:

- schemat usytuowania przestrzennego,

- odległości od innych instalacji, budynków, szlaków komunikacyjnych,

- schemat stref zagrożeń, np. obszary zagrożone wybuchem i bezpieczne odległości,

- schemat dróg dojazdu i dróg pożarowych i ewakuacyjnych,

- opis procesów technologicznych, włączając w to:

- podstawowe informacje o procesach technologicznych (operacje i procesy fizykochemiczne, ilość magazynowanych substancji w zakładzie i wykorzystywanych lub uzyskiwanych w procesie produkcji, gospodarka odpadami),

- opis warunków prowadzenia procesów: projektowane zakresy temperatury i ciśnienia istotne dla bezpieczeństwa, wymagania dotyczące transportu, przygotowania i magazynowania niebezpiecznych substancji chemicznych, schematy ciągów technologicznych z uwzględnieniem aparatury kontrolno-pomiarowej zapewniającej bezpieczeństwo procesowe,

- potwierdzenie lub opis awaryjnego systemu zasilania w energię i media robocze istotne dla bezpieczeństwa instalacji,

- opis niebezpiecznych substancji chemicznych stosowanych i powstających przy założonym w projekcie przebiegu procesu, a także w stanach awaryjnych instalacji, włączając w to:

- parametry opisujące ich stan fizyczny oraz maksymalną ilość,

- dane w zakresie dotyczącym kart charakterystyki niebezpiecznych substancji chemicznych określonym w odrębnych przepisach.

2. Część analityczna raportu bezpieczeństwa.

2.1. Ocena ryzyka wystąpienia nadzwyczajnego zagrożenia środowiska, w tym:

- identyfikacja źródeł zagrożeń,

- opis scenariuszy zdarzeń awaryjnych, związanych z tymi źródłami, ich prawdopodobieństwa lub warunków, w których mogą wystąpić, wraz ze wskazaniem zdarzeń (wewnętrznych bądź zewnętrznych względem instalacji) spełniających główną rolę w zapoczątkowaniu tych scenariuszy,

- ocena potencjalnych skutków zidentyfikowanych scenariuszy zdarzeń awaryjnych, włączając w to:

- ocenę ilości uwolnionych niebezpiecznych substancji chemicznych,

- oszacowanie sposobu rozprzestrzeniania się uwolnionych substancji i ocenę rozkładu stężeń tych substancji w otoczeniu,

- ustalenie obszarów zagrożonych,

- ocenę ilości osób narażonych z uwzględnieniem pracowników obsługi, ekip utrzymania ruchu, nadzoru instalacji oraz pracowników sąsiadujących wydziałów i całego zakładu oraz osób postronnych, przebywających na terenie zakładu,

- zdefiniowanie krytycznych/dopuszczalnych wielkości stężeń i dawek (w przypadku substancji toksycznych),

- ocenę oddziaływania ognia lub wybuchu dla ludzi i środowiska oraz strat materialnych (w przypadku substancji palnych i wybuchowych).

2.2. Zastosowane rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa, w tym:

- opis technicznych, organizacyjnych i proceduralnych środków zapobiegania nadzwyczajnym zagrożeniom środowiska,

- opis technicznych i organizacyjnych środków zapobiegania i minimalizacji skutków nadzwyczajnych zagrożeń środowiska wraz z oceną ich skuteczności.

2.3. Plan operacyjno-ratowniczy podejmowanych na własnym terenie działań na wypadek nadzwyczajnych zagrożeń.

* Z dniem 1 października 2001 r. rozporządzenie utraciło moc w części sprzecznej z przepisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U.01.62.627), zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.01.100.1085).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.97.1058

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymagania, jakim powinien odpowiadać raport bezpieczeństwa, oraz szczegółowe zasady jego weryfikacji.
Data aktu: 16/08/2001
Data ogłoszenia: 11/09/2001
Data wejścia w życie: 26/09/2001