Kontrola dewizowa w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 14 sierpnia 2001 r.
w sprawie kontroli dewizowej w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa.

Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. - Prawo dewizowe (Dz. U. Nr 160, poz. 1063, z 1999 r. Nr 83, poz. 931 i z 2000 r. Nr 103, poz. 1099) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
organy właściwe do przeprowadzania kontroli dewizowej w odniesieniu do obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa,
2)
szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania kontroli dewizowej.
§  2.
Kontrole dewizowe w odniesieniu do obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi, określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 24 marca 1998 r. w sprawie określenia celów specjalnych, na które są wykorzystywane środki budżetowe i mienie państwowe w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa, jak również organów, zasad i trybu przeprowadzania kontroli w tym zakresie (Dz. U. Nr 44, poz. 261), w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa przeprowadzają upoważnieni przez dyrektora Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego funkcjonariusze z tego Inspektoratu.
§  3.
1.
Kontrola dewizowa, zwana dalej "kontrolą", jest prowadzona zgodnie z planem kontroli Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
2.
Kontrole, z zastrzeżeniem ust. 3, przeprowadza się zgodnie z rocznym planem kontroli, zatwierdzonym przez Szefa Urzędu Ochrony Państwa.
3.
Szef Urzędu Ochrony Państwa może zlecić przeprowadzenie kontroli poza planem kontroli, o którym mowa w ust. 2, jeżeli uzasadniają to okoliczności faktyczne sprawy.
4.
Szczegółowe plany poszczególnych kontroli określa dyrektor Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
§  4.
1.
Kontrolę wszczyna, upoważniony przez dyrektora Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego, funkcjonariusz z tego Inspektoratu, zwany dalej "inspektorem", po okazaniu kierownikowi jednostki kontrolowanej, określonej w § 1 pkt 1, zwanemu dalej "kontrolowanym", legitymacji służbowej z równoczesnym doręczeniem zawiadomienia o kontroli.
2.
Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub funkcjonariusza upoważnionego do działania w jego imieniu.
3.
W przypadku nieobecności kontrolowanego czynności kontrolne mogą być przeprowadzone po okazaniu dokumentów, o których mowa w ust. 1, funkcjonariuszowi upoważnionemu do działania w imieniu kontrolowanego.
§  5.
Zawiadomienie o kontroli jest wydawane przez dyrektora Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego, a w przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 3, przez Szefa Urzędu Ochrony Państwa, i zawiera:
1)
imię i nazwisko inspektora upoważnionego do przeprowadzenia kontroli,
2)
numer legitymacji służbowej inspektora,
3)
oznaczenie kontrolowanego,
4)
miejsce prowadzenia kontroli,
5)
zakres kontroli,
6)
przewidziany czas trwania kontroli,
7)
podpis z podaniem imienia i nazwiska dyrektora Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
§  6.
Kontrolowany ma obowiązek wskazać na piśmie, w dniu wszczęcia postępowania kontrolnego, funkcjonariusza upoważnionego do działania w jego imieniu, w szczególności podczas nieobecności kontrolowanego.
§  7.
1.
Inspektor podlega wyłączeniu, na wniosek kontrolowanego lub z urzędu, z postępowania kontrolnego, jeżeli wyniki kontroli mogłyby wpłynąć na:
1)
prawa lub obowiązki inspektora,
2)
prawa lub obowiązki małżonka inspektora albo osoby pozostającej z nim w faktycznym pożyciu,
3)
krewnych i powinowatych inspektora do drugiego stopnia,
4)
osoby związane z inspektorem z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.

Powody wyłączenia trwają także po ustaniu jego przyczyny.

2.
Inspektor może być wyłączony, na wniosek kontrolowanego lub z urzędu, z postępowania kontrolnego w każdym czasie, jeżeli zachodzą uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.
3.
O przyczynach uzasadniających wyłączenie inspektor niezwłocznie zawiadamia dyrektora Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego, który podejmie decyzję o wyłączeniu.
4.
Do czasu podjęcia decyzji, o której mowa w ust. 3, inspektor podejmuje jedynie czynności niecierpiące zwłoki.
§  8.
Kontrola może być przeprowadzona w siedzibie kontrolowanego oraz w innych miejscach związanych z prowadzoną przez kontrolowanego działalnością.
§  9.
1.
Kontrolowany jest obowiązany umożliwić inspektorowi dokonanie czynności kontrolnych, a w szczególności:
1)
udostępnić obiekty, urządzenia i składniki majątkowe, których badanie wchodzi w zakres kontroli,
2)
zapewnić wgląd w dokumentację i prowadzone ewidencje objęte zakresem kontroli,
3)
sporządzać kopie dokumentów określonych przez inspektora,
4)
zapewnić warunki do pracy, w tym, w miarę możliwości, samodzielne pomieszczenie i miejsce do przechowywania dokumentów,
5)
umożliwić filmowanie i fotografowanie oraz dokonywanie nagrań dźwiękowych, jeżeli film, fotografia lub nagranie mogą stanowić dowód lub przyczynić się do utrwalenia dowodu w sprawie będącej przedmiotem kontroli,
6)
udostępnić środki łączności, a także inne konieczne środki techniczne, jakimi dysponuje kontrolowany, w zakresie niezbędnym do wykonania czynności kontrolnych,
7)
przeprowadzić inwentaryzację na żądanie i w niezbędnym zakresie określonym przez inspektora.
2.
W przypadku gdy kontrolowany nie jest w stanie zapewnić warunków pracy, o których mowa w ust. 1 pkt 4, na żądanie inspektora, wydaje ewidencje i dokumenty na czas trwania kontroli; czynności w tym zakresie są przeprowadzane w siedzibie Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Z wydania ewidencji i dokumentów sporządza się protokół, który podpisuje również kontrolowany.
3.
W sprawach objętych zakresem kontroli kontrolowany jest obowiązany, w wyznaczonym terminie, udzielić wyjaśnień lub dostarczyć żądany dokument inspektorowi dokonującemu czynności kontrolnych.
§  10.
1.
W toku postępowania kontrolnego inspektor może w szczególności:
1)
badać dokumenty i ewidencje, objęte zakresem kontroli,
2)
zabezpieczać zebrane dowody,
3)
zarządzać inwentaryzację wraz z rozliczeniem jej wyników,
4)
dokonywać oględzin,
5)
przyjmować wyjaśnienia od kontrolowanego oraz podległych mu funkcjonariuszy lub pracowników,
6)
zasięgać opinii biegłych,
7)
zbierać inne niezbędne materiały w zakresie objętym kontrolą.
2.
W czynnościach, o których mowa w ust. 1, może uczestniczyć kontrolowany lub funkcjonariusz przez niego upoważniony.
§  11.
Kontrolowany powinien być powiadamiany o miejscu i terminie przeprowadzania czynności, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 4-6, wyznaczonym w sposób umożliwiający udział kontrolowanego.
§  12.
1.
Czynności kontrolne, mające znaczenie dla wyniku kontroli, podlegają dokumentowaniu. Zakres tych czynności ustala inspektor.
2.
Dokumentowanie czynności kontrolnych polega w szczególności na sporządzaniu protokołów z:
1)
badania dokumentów i ewidencji,
2)
zabezpieczenia dokumentów i dowodów rzeczowych,
3)
inwentaryzacji,
4)
oględzin,
5)
przyjmowania wyjaśnień od kontrolowanego oraz podległych mu funkcjonariuszy lub pracowników.
3.
Stan faktyczny może być utrwalony ponadto za pomocą aparatury rejestrującej obraz i dźwięk oraz magnetycznych nośników informacji.
4.
Z czynności kontrolnych dokonanych pod nieobecność kontrolowanego lub upoważnionego funkcjonariusza sporządza się protokół.
§  13.
1.
Protokoły, o których mowa w § 12 ust. 2 i 4, podpisują osoby uczestniczące w czynności kontrolnej. Skreślenia, poprawki i uzupełnienia wymagają omówienia na końcu protokołu i podpisania przez osoby podpisujące protokół.
2.
Kontrolowany i osoby uczestniczące po jego stronie w czynności kontrolnej mogą, w terminie 3 dni od dnia podpisania protokołu, złożyć wniosek o sprostowanie lub uzupełnienie protokołu, wskazując na nieścisłości i opuszczenia.
3.
Inspektor jest obowiązany rozpatrzyć wniosek, o którym mowa w ust. 2, oraz zawiadomić kontrolowanego o sposobie jego załatwienia.
4.
Wniosek o sprostowanie, niezależnie od sposobu jego załatwienia, dołącza się do protokołu.
§  14.
1.
Po zgromadzeniu dokumentacji czynności kontrolnych inspektor zapoznaje kontrolowanego z projektem wyniku kontroli.
2.
Z czynności, o której mowa w ust. 1, inspektor sporządza notatkę, podpisaną także przez kontrolowanego.
3.
Kontrolowany ma prawo, w terminie 3 dni od dnia zapoznania się z projektem wyniku kontroli, zażądać na piśmie:
1)
uzupełnienia dokumentacji przez wskazanie czynności kontrolnych, które należałoby podjąć, i dokumentów, które należałoby włączyć do akt sprawy,
2)
przeprowadzenia ponownej oceny zebranej dokumentacji.
§  15.
1.
Inspektor jest obowiązany rozpatrzyć zastrzeżenia, o których mowa w § 14 ust. 3, oraz zawiadomić kontrolowanego o sposobie ich załatwienia w terminie 3 dni od dnia ich otrzymania.
2.
Po rozpatrzeniu zastrzeżeń:
1)
jeżeli zachodzi potrzeba uzupełnienia kontroli - inspektor kontynuuje czynności kontrolne; w takim wypadku § 14 stosuje się odpowiednio,
2)
jeżeli nie zachodzi potrzeba uzupełnienia kontroli - inspektor sporządza, w terminie 3 dni, wynik kontroli.
3.
Wynik kontroli powinien zawierać:
1)
oznaczenie organu kontroli dewizowej,
2)
oznaczenie kontrolowanego,
3)
datę wydania,
4)
zakres kontroli,
5)
powołanie podstawy prawnej,
6)
końcowe ustalenia,
7)
podpis inspektora.
§  16.
Wynik kontroli doręcza się kontrolowanemu za potwierdzeniem odbioru.
§  17.
1.
W przypadku gdy wynik kontroli zawiera ustalenia stwierdzające nieprawidłowości, dyrektor Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego doręcza kontrolowanemu, zatwierdzone przez Szefa Urzędu Ochrony Państwa lub jego zastępcę, wystąpienie pokontrolne.
2.
Wystąpienie pokontrolne powinno zawierać zwięzły opis wyników kontroli oraz wnioski i zalecenia zmierzające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
§  18.
Kontrolowany jest obowiązany, w terminie wskazanym w wystąpieniu pokontrolnym, poinformować dyrektora Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego o sposobie usunięcia wskazanych nieprawidłowości.
§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.90.1001

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Kontrola dewizowa w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa.
Data aktu: 14/08/2001
Data ogłoszenia: 31/08/2001
Data wejścia w życie: 15/09/2001