Spis wyborców w wyborach do Sejmu i do Senatu.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 8 sierpnia 2001 r.
w sprawie spisu wyborców w wyborach do Sejmu i do Senatu.

Na podstawie art. 24 ustawy z dnia 12 kwietnia 2001 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 46, poz. 499 i Nr 74, poz. 786) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób sporządzania oraz wzór spisu wyborców,
2)
metody aktualizacji spisu wyborców,
3)
sposób udostępniania spisu wyborców i wzór wniosku o jego udostępnienie,
4)
wzór wykazu osób przebywających w szpitalach, zakładach opieki społecznej, zakładach karnych i aresztach śledczych, w których utworzono obwody głosowania,
5)
wzór zawiadomienia o dopisaniu lub wpisaniu wyborcy do spisu wyborców w innym obwodzie głosowania,
6)
wzór zaświadczenia o prawie do głosowania oraz sposób jego wydawania.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 12 kwietnia 2001 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,
2) 1
numerze domu - należy przez to rozumieć numer, którym oznacza się dom (budynek) zgodnie z przepisami o numeracji porządkowej nieruchomości.

Rozdział  2

Sposób sporządzania spisu wyborców i jego wzór

§  3.
Spis wyborców sporządza się w urzędzie gminy na podstawie stałego rejestru wyborców w gminie.
§  4.
1.
Spis wyborców sporządza się w 2 egzemplarzach.
2.
Formularz spisu wyborców zapisuje się dwustronnie.
3.
Wzór spisu wyborców stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  5.
1.
Spis wyborców sporządza się pismem maszynowym lub w formie wydruku komputerowego.
2.
W przypadku sporządzania spisu w formie wydruku komputerowego:
1)
można przyjąć układ formularza odmienny od określonego we wzorze, o którym mowa w § 4 ust. 3, pod warunkiem zamieszczenia wszystkich danych przewidzianych w tym wzorze,
2)
nie stosuje się warunku określonego w § 4 ust. 2.
§  6.
1. 2
Spis wyborców w gminie mającej status miasta sporządza się według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym, w obrębie ulic - według kolejnych numerów domów, a w obrębie domów - według kolejnych numerów mieszkań.
2.
Spis wyborców w gminie innej niż określona w ust. 1 sporządza się według poszczególnych miejscowości wymienionych w porządku alfabetycznym, a w obrębie miejscowości - według kolejnych numerów domów i mieszkań; jeżeli w miejscowości są ulice - także według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym oraz kolejnych numerów domów i mieszkań.
§  7.
1.
Spis wyborców dla obwodu utworzonego w szpitalu, zakładzie opieki społecznej, zakładzie karnym lub areszcie śledczym, a także w oddziałach zewnętrznych tych zakładów lub aresztów, sporządza się w kolejności alfabetycznej nazwisk wyborców, na podstawie wykazu osób, którzy będą przebywać w tym zakładzie w dniu wyborów.
2.
Wykaz, o którym mowa w ust. 1, sporządza dyrektor jednostki, w której utworzono obwód głosowania, i doręcza właściwemu miejscowo ze względu na siedzibę jednostki urzędowi gminy nie później niż na 10 dni przed dniem wyborów.
3.
Dyrektor jednostki, w której utworzono obwód głosowania, powiadamia osoby objęte wykazem, że zostaną skreślone ze spisu wyborców w miejscu stałego zamieszkania i będą mogły głosować w wyborach wyłącznie w obwodzie głosowania utworzonym w zakładzie, a w innym obwodzie głosowania - po uprzednim uzyskaniu zaświadczenia o prawie do głosowania z urzędu gminy, na której terenie położony jest zakład.
4.
W razie konieczności dopisania do spisu wyborców, o którym mowa w ust. 1, osób przybyłych do jednostki, w której utworzono obwód głosowania, po sporządzeniu wykazu, ale nie później niż na dwa dni przed dniem wyborów, dyrektor tej jednostki niezwłocznie doręcza właściwemu urzędowi gminy dodatkowy wykaz tych wyborców. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
5.
Wzór wykazu, o którym mowa w ust. 1 i ust. 4, stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  8.
1.
Spis wyborców, o którym mowa w § 6, sporządza się najpóźniej w 14 dniu przed dniem wyborów.
2.
Spis wyborców, o którym mowa w § 7 ust. 1, sporządza się najpóźniej w 5 dniu przed dniem wyborów.

Rozdział  3

Aktualizowanie spisu wyborców

§  9.
1.
Spis wyborców jest aktualizowany do dnia przekazania go przewodniczącym właściwych obwodowych komisji wyborczych, przez wpisanie wyborcy na dodatkowym formularzu spisu wyborców lub skreślenie ze spisu wyborców - odpowiednio do okoliczności.
2.
Przepis § 5 stosuje się odpowiednio.
§  10.
1.
Po sporządzeniu spisu wyborców, na dodatkowym formularzu spisu wyborców wpisuje się osoby, które:
1) 3
zostały wpisane do rejestru wyborców po sporządzeniu spisu wyborców,
2)
złożyły wniosek o dopisanie do spisu wyborców na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy,
3)
złożyły wniosek o dopisanie do spisu wyborców na podstawie art. 19 ust. 1 lub 2 ustawy,
4)
złożyły wniosek o dopisanie do spisu wyborców na podstawie art. 21 ust. 1 lub 2 ustawy,
5)
przybyły do szpitala, zakładu pomocy społecznej, zakładu karnego albo aresztu śledczego lub oddziału zewnętrznego zakładu karnego lub aresztu śledczego,
6)
zostały pominięte w rejestrze wyborców lub w spisie wyborców, jeżeli reklamacja w sprawie ich wpisania została uwzględniona przez wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) lub właściwy sąd rejonowy,
7)
zostały pominięte w spisie wyborców w wyniku oczywistej omyłki.
2.
W przypadku wpisania wyborcy na dodatkowym formularzu spisu wyborców, w rubryce "Uwagi" zamieszcza się adnotację określającą przyczynę wpisania. Stosownie do okoliczności wpisuje się "wpis do rejestru wyborców", "art. 18 ust. 1", "art. 19 ust. 1", "art. 19 ust. 2", "art. 21 ust. 1", "art. 21 ust. 2", "przybycie do zakładu", "reklamacja", "omyłka".
3.
Dodatkowy formularz spisu, o którym mowa w ust. 1, sporządza się w dwóch egzemplarzach.
§  11.
1.
O wpisaniu osób, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 3-5, do spisu wyborców lub dopisaniu na dodatkowym formularzu spisu wyborców zawiadamia się urząd gminy właściwy odpowiednio ze względu na miejsce stałego zamieszkania tych osób lub miejsce ostatniego ich zameldowania na pobyt stały.
2.
Wzór zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  12.
1.
Ze spisu wyborców skreśla się osoby:
1)
które zostały skreślone z rejestru wyborców w związku ze zmianami dokonanymi w trybie przepisów o aktach stanu cywilnego lub ewidencji ludności,
2)
wobec których wójt lub burmistrz (prezydent miasta) wydał decyzję, albo właściwy sąd rejonowy - postanowienie, o skreśleniu z rejestru wyborców lub ze spisu wyborców w wyniku reklamacji,
3)
które zostały umieszczone w spisie wyborców w wyniku oczywistej omyłki,
4)
które nie mają prawa wybierania w rozumieniu art. 7 ustawy - po otrzymaniu zawiadomienia właściwego sądu albo Trybunału Stanu w trybie określonym odrębnymi przepisami,
5)
w odniesieniu do których otrzymano urzędowe zawiadomienie o wpisaniu do rejestru wyborców lub o wpisaniu do spisu wyborców w innym obwodzie głosowania,
6)
które, na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy, wpisano w spisie wyborców w innym obwodzie głosowania,
7)
którym wydano zaświadczenie o prawie do głosowania, o którym mowa w art. 23 ust. 1 ustawy.
2.
W przypadku skreślenia wyborcy ze spisu wyborców, w rubryce "Uwagi" zamieszcza się adnotację określającą przyczynę skreślenia. Stosownie do okoliczności wpisuje się "skreślenie z rejestru wyborców", "reklamacja", "omyłka", "zawiadomienie - art. 7", "art. 18 ust. 1", "zawiadomienie - § 11" lub "zaświadczenie".
3.
Skreśleń, o których mowa w ust. 1, dokonuje się na obydwu egzemplarzach spisu wyborców.
4.
Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do dodatkowego formularza spisu wyborców, o którym mowa w § 10.

Rozdział  4

Udostępnianie spisu wyborców

§  13.
1.
Spis wyborców jest udostępniany w urzędzie gminy, w miejscu i czasie podanym do wiadomości wyborców przez wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) niezwłocznie po sporządzeniu spisu wyborców.
2.
Udostępnienie spisu wyborców następuje na pisemny wniosek zainteresowanego, zawierający dane umożliwiające ustalenie tożsamości wyborcy w spisie wyborców.
3.
Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 2, stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  14.
Udostępnianie spisu wyborców do wglądu następuje poprzez udzielenie informacji potwierdzającej, iż osoba wskazana we wniosku jest ujęta w spisie wyborców lub nie figuruje w spisie (w tym również z powodu skreślenia ze spisu), albo że dane wpisane we wniosku różnią się w pewnym zakresie od danych osoby wpisanej do spisu wyborców. Na żądanie wnioskodawcy udzielona informacja jest potwierdzana na piśmie.

Rozdział  5

Sposób wydawania oraz wzór zaświadczenia o prawie do głosowania

§  15.
1. 4
Na żądanie wyborcy zmieniającego miejsce pobytu przed dniem wyborów urząd gminy, który sporządził spis wyborców, wydaje zaświadczenie o prawie do głosowania. Zaświadczenie opatruje się numerem.
2.
Przed sporządzeniem spisu wyborców zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1, urząd gminy wydaje na podstawie rejestru wyborców. Wyborcy, który otrzymał takie zaświadczenie, nie umieszcza się w spisie wyborców.
2a. 5
W urzędzie gminy ewidencjonuje się wydane zaświadczenia o prawie do głosowania, rejestrując dane wpisane w zaświadczeniach.
3.
Wzór zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§  16.
Zaświadczenie o prawie do głosowania, o którym mowa w § 15, wyborca odbiera za pokwitowaniem osobiście albo przez upoważnioną pisemnie osobę, jeżeli w upoważnieniu wskazano numer PESEL wyborcy.
§  17.
Zaświadczenia o prawie do głosowania urząd gminy wydaje do chwili przekazania spisu wyborców przewodniczącemu właściwej obwodowej komisji wyborczej.

Rozdział  6

Przepis końcowy

§  18.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 2 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR SPISU WYBORCÓW

Obwód głosowania nr .............

w ...............................

(nazwa miejscowości)

gmina ...........................

Pieczęć nagłówkowa organu

sporządzającego spis

SPIS WYBORCÓW

Lp. Nazwisko i imiona Imię ojca Data Nr Adres zamieszkania Potwierdzenie Uwagi
urodzenia (rok, miesiąc, dzień) ewidencyjny PESEL miejscowość ulica nr domu nr mieszkania przez wyborcę otrzymania kart(y) do głosowania

...............................

(podpis, z podaniem imienia,

nazwiska i stanowiska służbowego)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR WYKAZU OSÓB PRZEBYWAJĄCYCH W SZPITALACH, ZAKŁADACH OPIEKI SPOŁECZNEJ, ZAKŁADACH KARNYCH I ARESZTACH ŚLEDCZYCH, W KTÓRYCH UTWORZONO OBWODY GŁOSOWANIA

Pieczęć nagłówkowa szpitala/zakładu

opieki społecznej/zakładu karnego

/aresztu śledczego

WYKAZ OSÓB

przebywających w ..............................................

(nazwa i adres zakładu)

które należy*) ................................................

w obwodzie głosowania nr ..... w ..............................

(nazwa gminy)

Lp. Nazwisko i imiona Imię ojca Data urodzenia Nr ewidencyjny PESEL Adres stałego zamieszkania

(według wpisu do rejestru wyborców)

(rok, miesiąc, dzień) miejscowość ulica nr domu nr mieszkania

..................................

(podpis, z podaniem imienia,

nazwiska i stanowiska służbowego)

______

* Stosownie do okoliczności wpisuje się: "wpisać do spisu wyborców", "dopisać na dodatkowym formularzu spisu wyborców", "skreślić ze spisu wyborców".

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR ZAWIADOMIENIA O DOPISANIU LUB WPISANIU WYBORCY DO SPISU WYBORCÓW W INNYM OBWODZIE GŁOSOWANIA

Pieczęć nagłówkowa organu

sporządzającego spis

.................., dnia ...............

Do .....................................

w ......................................

Zawiadamia się, że ............................................

(nazwisko i imiona)

...............................................................

(imię ojca, data urodzenia, nr ewidencyjny PESEL)

wpisany(a) do rejestru wyborców/spisu wyborców* w Waszej

gminie/mieście pod adresem ....................................

...............................................................

(miejscowość, ulica, nr domu, nr mieszkania)

został(a) wpisany(a) do spisu wyborców w miejscowości

................ gmina ............... woj. ...................

Powyższe przekazuję w celu skreślenia wyborcy ze spisu wyborców

sporządzonego dla wyborów do Sejmu i do Senatu.

.................................

(podpis, z podaniem imienia,

nazwiska i stanowiska służbowego)

______

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR WNIOSKU O UDOSTĘPNIENIE SPISU WYBORCÓW

..............., dnia ................

................................

(nazwisko i imiona wnioskodawcy)

................................ Wójt Gminy/Burmistrz/

(adres wnioskodawcy) Prezydent Miasta*

................................ .....................

WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE SPISU WYBORCÓW

Na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 12 kwietnia 2001 r.

- Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej

i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 46, poz. 499

i Nr 74, poz. 786) proszę o potwierdzenie, czy w spisie

wyborców figuruje Pani/Pan

...............................................................

(nazwisko i imię - imiona)

...............................................................

(adres zamieszkania)

...............................................................

(ewentualnie inne dane)

..................................

(podpis wnioskodawcy)

Wyjaśnienie:

Każdy może wnieść do wójta lub burmistrza (prezydenta miasta)

reklamację na nieprawidłowości w spisie wyborców,

a w szczególności w sprawie: pominięcia wyborcy w spisie

wyborców, wpisania do spisu osoby, która nie ma prawa

wybierania, niewłaściwych danych o osobach wpisanych do spisu

wyborców, ujęcia w spisie osoby, która nie zamieszkuje stale na

obszarze gminy. Reklamację wnosi się pisemnie lub ustnie do

protokołu (art. 28 ust. 1 i 2 Ordynacji wyborczej).

______

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR ZAŚWIADCZENIA O PRAWIE DO GŁOSOWANIA

Pieczęć nagłówkowa urzędu gminy

.............., dnia ....................

ZAŚWIADCZENIE O PRAWIE DO GŁOSOWANIA Nr ........

Niniejsze zaświadczenie uprawnia ..............................

...............................................................

(imię - imiona i nazwisko, imię ojca, data urodzenia,

nr ewidencyjny PESEL, adres zamieszkania)

do głosowania w obwodzie miejsca pobytu w wyborach do Sejmu

i do Senatu w dniu ............................................

(podać datę)

..................................

(podpis, z podaniem imienia,

nazwiska i stanowiska służbowego)

1 § 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 maja 2005 r. (Dz.U.05.102.858) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 czerwca 2005 r.
2 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 30 maja 2005 r. (Dz.U.05.102.858) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 czerwca 2005 r.
3 § 10 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 10 kwietnia 2009 r. (Dz.U.09.63.528) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 maja 2009 r.
4 § 15 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 30 maja 2005 r. (Dz.U.05.102.858) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 czerwca 2005 r.
5 § 15 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 30 maja 2005 r. (Dz.U.05.102.858) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 czerwca 2005 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.84.922

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Spis wyborców w wyborach do Sejmu i do Senatu.
Data aktu: 08/08/2001
Data ogłoszenia: 14/08/2001
Data wejścia w życie: 17/08/2001