Określenie przedsiębiorców zobowiązanych do składania organowi nadzorującemu sprawozdań dotyczących otrzymanej pomocy oraz ustalenie zakresu obowiązków związanych ze składaniem takich sprawozdań.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 czerwca 2001 r.
w sprawie określenia przedsiębiorców zobowiązanych do składania organowi nadzorującemu sprawozdań dotyczących otrzymanej pomocy oraz ustalenia zakresu obowiązków związanych ze składaniem takich sprawozdań.

Na podstawie art. 37 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 60, poz. 704) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa przedsiębiorców zobowiązanych do składania organowi nadzorującemu sprawozdań dotyczących otrzymanej pomocy, zakres obowiązków sprawozdawczych, okresy sprawozdawcze, termin składania sprawozdań, wzór formularza będącego podstawą składania sprawozdań dotyczących otrzymanej pomocy oraz zakres informacji pozwalających na ocenę skuteczności i efektywności tej pomocy, jak również jej wpływu na konkurencję.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o "ustawie", należy przez to rozumieć ustawę z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców.
§  3.
1.
Obowiązek, o którym mowa w art. 37 ust. 2 ustawy, dotyczy:
1)
przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie:
a)
kopalnictwa surowców siarkonośnych oznaczonego, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD), określoną w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 października 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 128, poz. 829, z 1998 r. Nr 143, poz. 918, z 1999 r. Nr 92, poz. 1047 i z 2001 r. Nr 12, poz. 93), jako sekcja C podklasa 14.30.B,
b)
transportu lądowego oznaczonego, zgodnie z PKD, jako sekcja I grupa 60.1 i 60.2,
c)
transportu lotniczego oznaczonego, zgodnie z PKD, jako sekcja I grupa 62.1 i 62.2,
d)
usług pocztowych i telekomunikacyjnych oznaczonych, zgodnie z PKD, jako sekcja I dział 64,
e)
pośrednictwa finansowego oznaczonego, zgodnie z PKD, jako sekcja J,
f)
przemysłu włókienniczego oznaczonego, zgodnie z PKD, jako podsekcja DB dział 17,
2)
przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie specjalnych stref ekonomicznych na podstawie zezwoleń wydanych stosownie do przepisów ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i z 2000 r. Nr 117, poz. 1228) oraz
3)
przedsiębiorców prowadzących zakłady pracy chronionej, o których mowa w art. 28 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 i Nr 160, poz. 1082, z 1998 r. Nr 99, poz. 628, Nr 106, poz. 668, Nr 137, poz. 887, Nr 156, poz. 1019 i Nr 162, poz. 1118 i 1126, z 1999 r. Nr 49, poz. 486, Nr 90, poz. 1001, Nr 95, poz. 1101 i Nr 111, poz. 1280, z 2000 r. Nr 48, poz. 550 i Nr 119, poz. 1249 oraz z 2001 r. Nr 39, poz. 459), bez względu na rodzaj prowadzonej działalności.
2.
Jeżeli obowiązek składania sprawozdań wynika równocześnie z odrębnych przepisów wydanych łącznie na podstawie art. 14 ust. 2 oraz art. 37 ust. 3 ustawy, przepisów niniejszego rozporządzenia nie stosuje się.
3.
Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przedsiębiorców, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
§  4.
1.
Sprawozdania, o których mowa w art. 37 ust. 2 ustawy, zawierają informacje dotyczące w szczególności:
1)
pełnej nazwy (firmy), siedziby i adresu przedsiębiorcy, który otrzymał pomoc,
2)
numeru identyfikacji podatkowej (NIP) przedsiębiorcy,
3)
numeru identyfikacyjnego REGON,
4)
oznaczenia wykonywanej działalności według PKD,
5)
wskazania, czy przedsiębiorca jest przedsiębiorcą małym lub średnim,
6)
formy prawno-organizacyjnej przedsiębiorcy,
7)
struktury własności przedsiębiorstwa,
8)
średniej liczby zatrudnionych,
9)
rachunku zysków i strat,
10)
struktury produkcji,
11)
zobowiązań,
12)
głównych wierzycieli,
13)
podstawy prawnej udzielonej pomocy,
14)
wielkości pomocy,
15)
formy pomocy,
16)
tytułu (przeznaczenia) pomocy,
17)
nazwy i siedziby organu, który udzielił pomocy,
18)
oceny stopnia realizacji założonego przeznaczenia oraz efektywności przyznanej pomocy publicznej.
2.
Sprawozdania składa się na formularzu, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia.
§  5.
Obowiązek sprawozdawczy powstaje za każdy rok kalendarzowy, w którym nastąpiło przekroczenie wartości pomocy otrzymanej w okresie i w kwocie, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy.
§  6.
1.
Przedsiębiorca składa sprawozdania organowi nadzorującemu w terminie do dnia 30 czerwca roku kalendarzowego następującego po roku, w którym powstał obowiązek sprawozdawczy, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Jeżeli przedstawienie oceny stopnia realizacji założonego przeznaczenia oraz efektywności przyznanej pomocy publicznej nie jest możliwe w terminie określonym w ust. 1, przedsiębiorca uzupełnia sprawozdanie w tym zakresie, nie później niż do końca roku kalendarzowego następującego po roku, za który powstał obowiązek sprawozdawczy.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR FORMULARZA SPRAWOZDAWCZEGO PRZEDSIĘBIORCY KORZYSTAJĄCEGO Z POMOCY PUBLICZNEJ

wzór

Objaśnienia:

1. Podstawa prawna otrzymanej pomocy - w przypadku gdy:

- pomoc została udzielona na podstawie ustawy, należy podać: oznaczenie rodzaju aktu, datę aktu i ogólne określenie przedmiotu aktu oraz oznaczenie roku, numeru i pozycji Dziennika Ustaw, w którym została opublikowana, oraz oznaczenie przepisu będącego podstawą udzielenia pomocy (w kolejności: artykuł ustawy, ustęp, punkt, litera, tiret),

- pomoc została udzielona na podstawie aktu wykonawczego do ustawy, należy podać: oznaczenie rodzaju aktu, nazwę organu wydającego akt, datę aktu i oznaczenie przedmiotu aktu oraz oznaczenie roku, numeru i pozycji Dziennika Ustaw, w którym został opublikowany, oraz oznaczenie przepisu będącego podstawą udzielenia pomocy (w kolejności: paragraf, ustęp, punkt, litera, tiret),

- pomoc została udzielona na podstawie decyzji lub uchwały, należy podać według kolejności: nazwę aktu, datę wydania i organ wydający ten akt,

- pomoc została udzielona na podstawie umowy, należy podać rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz strony umowy.

2. Forma:

1) dotacja,

2) dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych (bezpośrednio dla przedsiębiorców),

3) inne wydatki związane z funkcjonowaniem jednostek budżetowych lub realizacją ich zadań statutowych,

4) zwolnienie z podatku,

5) odliczenie od podatku,

6) obniżka lub zmniejszenie, powodujące obniżenie podstawy opodatkowania lub wysokości podatku,

7) obniżenie wysokości opłaty,

8) zwolnienie z opłaty,

9) zaniechanie poboru podatku,

10) zaniechanie poboru opłaty,

11) umorzenie zaległości podatkowej,

12) umorzenie odsetek od zaległości podatkowej,

13) umorzenie opłaty (składki, wpłaty),

14) umorzenie odsetek za zwłokę z tytułu opłaty (składki, wpłaty),

15) umorzenie kar,

16) oddanie do korzystania mienia będącego własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego i ich związków na warunkach korzystniejszych dla przedsiębiorcy od oferowanych na rynku,

17) zbycie mienia będącego własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego i ich związków na warunkach korzystniejszych od oferowanych na rynku,

18) kontyngenty taryfowe,

19) wniesienie kapitału,

20) konwersja wierzytelności na akcje lub udziały,

21) pożyczka preferencyjna,

22) kredyt preferencyjny,

23) dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych (dla banków),

24) pożyczki warunkowo umorzone,

25) odroczenie terminu płatności podatku,

26) rozłożenie na raty płatności podatku,

27) rozłożenie na raty płatności zaległości podatkowej,

28) odroczenie terminu płatności opłaty (składki, wpłaty),

29) rozłożenie na raty opłaty (składki, wpłaty),

30) odroczenie terminu płatności kary,

31) rozłożenie na raty kary,

32) poręczenie,

33) gwarancja,

34) inne.

3. Przeznaczenie:

1) horyzontalna pomoc doraźna,

2) horyzontalna pomoc restrukturyzacyjna,

3) pomoc horyzontalna na wspieranie prac badawczo-rozwojowych,

4) pomoc horyzontalna na utrzymanie poziomu zatrudnienia lub tworzenie nowych miejsc pracy,

5) pomoc horyzontalna dla małych i średnich przedsiębiorców,

6) pomoc horyzontalna na ochronę środowiska,

7) pomoc horyzontalna na inwestycje energooszczędne,

8) pomoc horyzontalna na rozwój infrastruktury technicznej,

9) pomoc horyzontalna na rehabilitację i zatrudnianie osób niepełnosprawnych,

10) pomoc horyzontalna na szkolenia,

11) pomoc regionalna w celu wspierania nowych inwestycji lub tworzenia nowych miejsc pracy związanych z daną inwestycją,

12) pomoc regionalna niezwiązana z nowymi inwestycjami lub tworzeniem nowych miejsc pracy,

13) pomoc udzielana w celu naprawienia szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia,

14) pomoc o charakterze socjalnym dla indywidualnych konsumentów bez dyskryminacji ze względu na pochodzenie towarów,

15) pomoc udzielana w celu likwidacji poważnych zakłóceń w gospodarce o charakterze ponadsektorowym,

16) pomoc udzielana w celu wsparcia krajowych przedsiębiorców działających w ramach przedsięwzięcia gospodarczego podejmowanego w interesie europejskim,

17) pomoc udzielana w celu promowania kultury, nauki i oświaty oraz ochrony dziedzictwa kulturowego,

18) pomoc stanowiąca rekompensatę dla przedsiębiorcy z tytułu realizacji zadań publicznych,

19) pomoc mająca na celu przyspieszenie rozwoju nowych dziedzin działalności gospodarczej, wzrost poziomu nowoczesności, jakości lub obniżenie kosztów produkcji w sektorach.

4. Kwota:

- należy ją przedstawić jako ekwiwalent dotacji netto obliczony zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów wydanym na podstawie art. 11 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 60, poz. 704).

5. Intensywność:

- intensywność pomocy liczona jako udział kwoty udzielonej pomocy w kosztach kwalifikujących się do objęcia pomocą.

6. Organ:

- pełna nazwa i siedziba organu udzielającego pomocy.

wzór

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.69.718

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie przedsiębiorców zobowiązanych do składania organowi nadzorującemu sprawozdań dotyczących otrzymanej pomocy oraz ustalenie zakresu obowiązków związanych ze składaniem takich sprawozdań.
Data aktu: 26/06/2001
Data ogłoszenia: 06/07/2001
Data wejścia w życie: 21/07/2001