Bezpieczeństwo i higiena pracy przy produkcji masy celulozowej, papieru i wyrobów z papieru.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 29 maja 2001 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy produkcji masy celulozowej, papieru i wyrobów z papieru.

Na podstawie art. 23715 § 2 Kodeksu pracy zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy przy produkcji mas włóknistych, papieru i tektury oraz wyrobów z papieru, zwanej dalej "produkcją".
§  2.
Instrukcje bezpieczeństwa i higieny pracy wydawane przez pracodawcę powinny zawierać, oprócz uregulowań zawartych w odrębnych przepisach, informacje i wymagania dotyczące postępowania, wynikające ze specyfiki zagrożeń występujących podczas produkcji.
§  3.
Powierzchnie maszyn i urządzeń, z którymi mogą mieć kontakt pracownicy, a ich temperatury w czasie pracy przekraczają 320 K (47°C), powinny być osłonięte w sposób uniemożliwiający poparzenie.
§  4.
1.
Sposób układania surowców drzewnych do produkcji oraz materiałów, półfabrykatów i wyrobów gotowych powinien uniemożliwiać ich przemieszczanie się w czasie składowania.
2.
Wysokość stosów surowców drzewnych formowanych przy użyciu urządzeń powinna być dostosowana do metod i warunków składowania oraz możliwości technicznych tych urządzeń. Wysokość składowania określi pracodawca w stanowiskowej instrukcji bezpieczeństwa i higieny pracy.
3.
Ręczne ładowanie surowców drzewnych na środki transportu dopuszczalne jest do wysokości 1,5 m od poziomu terenu (podłogi).
§  5.
1.
Ściany i podłogi pomieszczeń produkcyjnych, w których wykonywana jest produkcja z wykorzystaniem wody oraz odbywają się procesy chemiczne, powinny być przystosowane do ich zmywania.
2.
Pomieszczenia produkcyjne, w których może wystąpić rozlanie w szczególności masy włóknistej lub papierniczej, cieczy warzelnych i innych, powinny być wyposażone w punkty czerpalne wody i oznakowane informacją o mokrej nawierzchni. Podłogi w tych pomieszczeniach powinny być wykonane ze spadkiem w kierunku kanałów ściekowych oraz z materiału zabezpieczającego przed poślizgiem.
3.
Otwory i zagłębienia w podłogach powinny być zakryte lub zabezpieczone oznakowanymi barierkami.
§  6.
Miejsca, w których znajdują się wyłączniki urządzeń elektrycznych i sprzęt przeciwpożarowy, powinny być łatwo dostępne i oznakowane.
§  7.
Pomieszczenia produkcyjne, w szczególności te, w których usytuowane są warzelnie, bielarnie i kotłownie sodowe, powinny posiadać co najmniej dwa dodatkowe wyjścia ewakuacyjne.
§  8.
1.
Pyły gromadzące się w pomieszczeniach produkcyjnych powinny być systematycznie usuwane w sposób wykluczający zagrożenia wybuchowe i pożarowe.
2.
Niedopuszczalne jest używanie sprężonego powietrza do usuwania pyłów z pomieszczeń, o których mowa w ust. 1.
§  9.
1.
Pomieszczenia produkcyjne, w których podczas procesu technologicznego wydzielają się szkodliwe pary, dymy, cuchnące i drażniące wyziewy, powinny być wyposażone w urządzenia wentylacyjne, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.
W pomieszczeniach, o których mowa w ust. 1, powinny być zainstalowane urządzenia kontrolno-pomiarowe do monitorowania i sygnalizowania przekroczeń stężeń substancji szkodliwych w powietrzu.
3.
W toku przeprowadzania procesów technologicznych, w szczególności w warzelniach, bielarniach i rębalniach, w których może wystąpić przekroczenie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia, kierowanie tymi procesami powinno odbywać się z kabin lub pomieszczeń klimatyzowanych i wyciszanych.
§  10.
Połączenia rurociągów nie powinny znajdować się nad trasami komunikacyjnymi i stanowiskami pracy, a jeżeli nie jest to możliwe ze względów technicznych, należy zastosować urządzenia chroniące przed wyciekami z tych rurociągów.
§  11.
Przelewy zbiorników powinny być wyposażone w zabezpieczenia chroniące pracowników przed oblaniem płynami znajdującymi się w tych zbiornikach.
§  12.
Górne krawędzie otwartych zbiorników, kadzi i mieszalników powinny być zabezpieczone barierką, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§  13.
1.
Urządzenia stosowane do korowania surowców drzewnych powinny być wyposażone w osłony chroniące pracowników przed odpryskami kory i kawałkami drewna.
2.
Odbiór i transport kory z urządzeń, o których mowa w ust. 1, powinien być zmechanizowany.
3.
Linie mechanicznej obróbki surowców włóknistych powinny być wyposażone w urządzenia do wykrywania metali.
§  14.
Maszyny i urządzenia, w szczególności: krajarki, kalandry, bobiniarki, przekrawacze, maszyny drukujące, formujące, nagniatające, wycinające i odcinające, zszywarki, tygle dociskowe, powlekarki, ścieraki brzegów, wielooperacyjne agregaty liniujące, powinny odpowiadać wymaganiom odrębnych przepisów.
§  15.
Górna krawędź rynny zsuwowej rębaka powinna znajdować się na wysokości co najmniej 1,25 m od poziomu podłogi lub podestu.
§  16.
Transport surowców drzewnych z zasobnika rębaka powinien odbywać się w sposób płynny niepowodujący zatorów.
§  17.
Wykonywanie w pomieszczeniach i przestrzeniach zamkniętych prac uznanych za szczególnie niebezpieczne, w rozumieniu ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, wymaga pisemnego pozwolenia pracodawcy.
§  18.
Pomosty i zabezpieczenia przy odwadniarkach mas włóknistych, maszynach papierniczych i maszynach do produkcji tektury powinny być wykonane zgodnie z Polskimi Normami. Przy pomostach poprzecznych dopuszczalne jest jednostronne zabezpieczenie poręczami.
§  19.
Walce odwadniarek mas włóknistych, maszyn papierniczych, tekturniczych i przetwórczych powinny być wyposażone w osłony.
§  20.
Niedopuszczalne jest ręczne zaprowadzanie wstęgi papieru w maszynie papierniczej, jeżeli prędkość maszyny przekracza 90 m/min, a odległość wałków prowadzących suszniki od cylindrów suszących w miejscach wejścia wynosi mniej niż 0,12 m.
§  21.
1.
Stan techniczny kotła sodowego powinien być na bieżąco kontrolowany przez osoby sprawujące kierownictwo i dozór nad eksploatacją kotła, niezależnie od badań wynikających z przepisów o dozorze technicznym.
2.
Wyniki kontroli, o której mowa w ust. 1, powinny być ewidencjonowane w książce eksploatacji kotła sodowego.
3.
Urządzenie odprowadzające stop sodowy powinno być wyposażone w zabezpieczenie chroniące pracowników przed poparzeniem odpryskami tego stopu.
§  22.
1.
W zakładach wykorzystujących do produkcji chlor i jego związki oraz dwutlenek siarki i substancje chemiczne w postaci gazowej, uznane za niebezpieczne, powinno być zorganizowane pogotowie ratownictwa chemicznego.
2.
W zakładach, o których mowa w ust. 1, powinny być opracowane instrukcje dotyczące zasad postępowania podczas pożaru lub innego zagrożenia chemicznego, ze szczególnym uwzględnieniem wymagań w zakresie akcji ratowniczej przy usuwaniu skutków awarii z chloranem sodu.
3.
W zakładach, w których znajdują się instalacje technologiczne zawierające chlor, dwutlenek chloru i dwutlenek siarki, powinny znajdować się w oznaczonym i łatwo dostępnym miejscu sprzęt, narzędzia i materiały niezbędne do usuwania i unieszkodliwiania skutków awarii tych instalacji, a środki ochrony indywidualnej przeznaczone dla ratowników należy umieścić poza strefą możliwego zagrożenia.
§  23.
1.
Zbiorniki z ługami i kwasami powinny być przykryte pokrywami.
2.
Kondensaty z wyparek powinny być odprowadzane w sposób uniemożliwiający przedostawanie się zawartych w nich substancji szkodliwych do pomieszczeń produkcyjnych.
§  24.
1.
Transport, dozowanie i inne czynności z użyciem wapna powinny odbywać się w sposób zapobiegający skutkom pylenia.
2.
Odprowadzanie z gaśników niegaszących się części wapna powinno być zmechanizowane.
§  25.
Traci moc rozporządzenie Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z dnia 22 marca 1983 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w przemyśle papierniczym (Dz. U. Nr 20, poz. 91).
§  26.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.64.651

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Bezpieczeństwo i higiena pracy przy produkcji masy celulozowej, papieru i wyrobów z papieru.
Data aktu: 29/05/2001
Data ogłoszenia: 23/06/2001
Data wejścia w życie: 24/07/2001