Ramowe plany nauczania w szkołach publicznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 21 maja 2001 r.
w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.

Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320) zarządza się, co następuje:
§  1.
Określa się ramowe plany nauczania dla:
1)
szkół publicznych dla dzieci i młodzieży:
a)
szkoły podstawowej, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia,
b)
szkoły podstawowej specjalnej, stanowiące załączniki nr 2 i 3 do rozporządzenia,
c)
gimnazjum, stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia,
d)
gimnazjum specjalnego, stanowiące załączniki nr 5 i 6 do rozporządzenia,
e)
liceum profilowanego, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą", w tym liceum profilowanego specjalnego, stanowiące załączniki nr 7 i 8 do rozporządzenia,
f)
szkoły zawodowej, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy, w tym szkoły zawodowej specjalnej, stanowiący załącznik nr 9 do rozporządzenia,
2)
szkół publicznych dla dorosłych:
a)
VI klasy szkoły podstawowej, stanowiący załącznik nr 10 do rozporządzenia,
b)
gimnazjum, stanowiący załącznik nr 11 do rozporządzenia,
c)
liceum profilowanego, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy, stanowiący załącznik nr 12 do rozporządzenia,
d)
szkoły zawodowej, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy, stanowiący załącznik nr 13 do rozporządzenia,
3)
liceum ogólnokształcącego dla młodzieży, stanowiące załączniki nr 14 i 15 do rozporządzenia,
4)
liceum ogólnokształcącego dla dorosłych, stanowiące załączniki nr 16 i 17 do rozporządzenia,
5)
szkół zasadniczych i szkół średnich zawodowych oraz liceum technicznego dla młodzieży i dorosłych, stanowiące załączniki nr 18 - 25 do rozporządzenia,
6)
ponadpodstawowych szkół specjalnych, stanowiące załączniki nr 26 - 37 do rozporządzenia.
§  2.
1.
Ramowy plan nauczania określa tygodniowy obowiązujący wymiar godzin dla odpowiednich okresów kształcenia o wyróżnionych celach, stanowiących całość dydaktyczną, zwanych dalej "etapami edukacyjnymi", w szkole podstawowej, gimnazjum, liceum profilowanym i szkole zawodowej oraz w szkołach ponadpodstawowych:
1)
zajęć edukacyjnych o charakterze dydaktyczno-wychowawczym, w toku których odbywa się nauczanie przedmiotów lub bloków przedmiotowych, o których mowa w § 3 ust. 10 pkt 1, kształcenie zintegrowane, kształcenie w profilach lub realizacja ścieżek edukacyjnych, o których mowa w ust. 4 pkt 3, zwanych dalej "zajęciami edukacyjnymi",
2)
godzin do dyspozycji dyrektora szkoły,
3)
zajęć o charakterze terapeutyczno-wychowawczym, z uwzględnieniem zajęć rozwijających, kompensacyjnych i usprawniających, zwanych dalej "zajęciami rewalidacyjnymi",
4)
zajęć socjoterapeutycznych organizowanych dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne.
2.
Ramowy plan nauczania szkoły dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej określa obowiązujący wymiar godzin zajęć edukacyjnych w całym etapie edukacyjnym.
3.
Organ prowadzący szkołę może zwiększyć liczbę obowiązujących godzin zajęć edukacyjnych najwyżej o 3 godziny tygodniowo dla każdego oddziału w danym roku szkolnym.
4.
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły, z uwzględnieniem ust. 5 i 6, mogą być przeznaczone na:
1)
zwiększenie liczby obowiązujących godzin zajęć edukacyjnych,
2)
realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych, w tym nauczanie języka obcego, języka mniejszości narodowej lub grupy etnicznej,
3)
realizację ścieżek edukacyjnych, obejmujących zestaw treści i umiejętności o istotnym znaczeniu wychowawczym, których realizacja może odbywać się w ramach nauczania przedmiotów lub bloków przedmiotowych, o których mowa w § 3 ust. 10 pkt 1, lub w postaci odrębnych zajęć,
4)
zorganizowanie zajęć dla grupy uczniów, z uwzględnieniem ich potrzeb i zainteresowań, w tym zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
5)
nauczanie historii i geografii kraju ojczystego mniejszości narodowych i dziedzictwa kulturowego grup etnicznych - w szkołach z nauczaniem języka mniejszości narodowych lub grup etnicznych,
6)
zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz inne zajęcia prowadzone przez wychowawcę.
5.
Dyrektor szkoły ponadpodstawowej może przeznaczyć godziny zajęć fakultatywnych, a dyrektor liceum profilowanego - godziny będące w jego dyspozycji, na wprowadzenie do szkolnego planu nauczania, o którym mowa w § 3 ust. 1, przedmiotów ważnych ze względu na profil nauczania, a nieumieszczonych w ramowym planie nauczania. Dyrektor liceum profilowanego może przeznaczyć ponadto część godzin, będących w jego dyspozycji, na wprowadzenie do szkolnego planu nauczania kursów o charakterze zawodowym.
6.
Zajęcia edukacyjne "wychowanie do życia w rodzinie" są realizowane zgodnie z odrębnymi przepisami.
7.
Dyrektor szkoły, z wyjątkiem szkoły specjalnej, w uzgodnieniu z organem prowadzącym, przydziela dodatkowe godziny na prowadzenie indywidualnych zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi.
§  3.
1.
Na podstawie ramowego planu nauczania dyrektor szkoły ustala szkolny plan nauczania dla danego etapu edukacyjnego, z wyodrębnieniem każdego roku szkolnego.
2.
W szkolnym planie nauczania należy dodatkowo uwzględnić dla uczniów niepełnosprawnych, w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności uczniów, z zastrzeżeniem ust. 3, następujące zajęcia rewalidacyjne:
1)
korekcyjne wad postawy,
2)
korygujące wady mowy,
3)
orientacji przestrzennej i poruszania się,
4)
nauki języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji,
5)
inne wynikające z programów rewalidacji.
3.
Zajęć wymienionych w ust. 2 nie organizuje się w szkołach specjalnych zorganizowanych w zakładach opieki zdrowotnej, w tym zakładach lecznictwa uzdrowiskowego, a także w szkołach specjalnych dla uczniów niedostosowanych społecznie oraz dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania.
4.
W szkołach podstawowych specjalnych i gimnazjach specjalnych dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, autyzmem nauka alternatywnych metod komunikacji nie jest prowadzona w ramach zajęć rewalidacyjnych.
5.
W szkołach specjalnych dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania w szkolnym planie nauczania należy uwzględnić zajęcia socjoterapeutyczne.
6.
Dla uczniów szkół podstawowych specjalnych, którzy nie byli objęci wychowaniem przedszkolnym, wprowadza się możliwość tworzenia zerowego etapu edukacyjnego.
7.
Dla uczniów niepełnosprawnych każdy etap edukacyjny może ulec wydłużeniu przynajmniej o jeden rok.
8.
W szkołach zasadniczych i szkołach średnich zawodowych szkolny plan nauczania uwzględnia plany nauczania zawarte w programach nauczania dla poszczególnych zawodów.
9.
W szkołach zawodowych, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. f) i pkt 2 lit. d), szkolny plan nauczania zawiera, oprócz zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, zestawy zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego, określone w programach nauczania dla poszczególnych zawodów.
10.
W szkolnym planie nauczania, o którym mowa w ust. 1, dopuszcza się wprowadzenie:
1)
zestawienia zajęć edukacyjnych w blok przedmiotowy, w ramach którego prowadzone jest zintegrowane nauczanie treści i umiejętności z różnych dziedzin wiedzy, realizowane w toku jednolitych zajęć edukacyjnych, zwany dalej "blokiem przedmiotowym", w tym w blok przedmiotowy inny niż określony w ramowym planie nauczania, pod warunkiem zapewnienia realizacji zadań wynikających z podstawy programowej oraz zachowania obowiązującego wymiaru godzin poszczególnych zajęć edukacyjnych, określonego w ramowym planie nauczania,
2)
dodatkowych zajęć edukacyjnych, z zastrzeżeniem § 2 ust. 3.
11.
Dyrektor szkoły ponadpodstawowej może przesunąć nauczanie języków obcych i przedmiotów, dla których jest przewidziany wymiar 1 lub 2 godzin zajęć tygodniowo, w całości lub w części do innej klasy niż określona w ramowym planie nauczania.
12.
Jeżeli w szkole jest organizowane nauczanie w klasach łączonych, dyrektor szkoły dostosowuje odpowiednio ramowy plan nauczania, z uwzględnieniem możliwości pełnej realizacji przyjętych programów nauczania.
§  4.
1.
W szkolnych planach nauczania w szkołach (oddziałach) dla mniejszości narodowych i grup etnicznych, z zastrzeżeniem ust. 2, należy dodatkowo uwzględnić godziny na naukę języka mniejszości narodowej lub grupy etnicznej tygodniowo w wymiarze:
1)
w szkole (oddziale) z językiem nauczania mniejszości narodowej lub grupy etnicznej:
a)
w klasach I - III szkoły podstawowej - 14 godzin łącznie,
b)
w klasach IV - VI szkoły podstawowej i w gimnazjum - 12 godzin łącznie,
c)
w liceum ogólnokształcącym - 16 godzin łącznie,
d)
w liceum profilowanym - 12 godzin łącznie,
e)
w szkołach zawodowych, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. f), szkołach zasadniczych i szkołach średnich zawodowych oraz w oddziałach tych szkół - równym wymiarowi godzin zajęć z języka polskiego w danym roku szkolnym, z zastrzeżeniem pkt 4,
2)
w szkole dwujęzycznej (oddziale dwujęzycznym) - równym tygodniowemu wymiarowi godzin zajęć z języka polskiego odpowiednio we wszystkich klasach szkoły podstawowej, gimnazjum, liceum ogólnokształcącego i liceum profilowanego oraz w szkołach zawodowych, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. f), szkołach zasadniczych i szkołach średnich zawodowych, z zastrzeżeniem pkt 4,
3)
w szkole (oddziale) z dodatkową nauką języka mniejszości narodowej lub grupy etnicznej:
a)
w szkole podstawowej, gimnazjum, liceum ogólnokształcącym i liceum profilowanym - 3 godzin,
b)
w szkołach zawodowych, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. f), szkołach zasadniczych i szkołach średnich zawodowych, w tym w szkołach specjalnych, z wyjątkiem szkół specjalnych na podbudowie programowej szkoły zasadniczej - równym tygodniowemu wymiarowi godzin zajęć z języka polskiego w danym roku szkolnym, z zastrzeżeniem pkt 4,
4)
w szkołach zawodowych, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. f), szkołach zasadniczych i szkołach średnich zawodowych, prowadzących kształcenie ogólne w blokach przedmiotowych - 3 godzin w roku szkolnym.
2.
Przepisów ust. 1 nie stosuje się w szkołach policealnych i pomaturalnych.
§  5.
1.
W oddziałach klas dwujęzycznych gimnazjów, liceów ogólnokształcących i liceów profilowanych nauczanie języka obcego nowożytnego, będącego drugim językiem nauczania, odbywa się w wymiarze do 18 godzin tygodniowo w całym etapie edukacyjnym. Warunki organizowania oddziałów klas dwujęzycznych określają odrębne przepisy.
2.
W liceach profilowanych z oddziałami klas dwujęzycznych dopuszcza się kształcenie w klasie wstępnej.
3.
Nauczanie dwujęzyczne może być realizowane w zakresie obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem języka polskiego, historii i geografii Polski oraz drugiego języka obcego. Proporcje zajęć prowadzonych z danego przedmiotu w języku polskim i języku obcym ustala nauczyciel tego przedmiotu, uwzględniając stopień opanowania przez uczniów języka obcego, będącego drugim językiem nauczania, a także wymagania kształcenia dwujęzycznego i dwukulturowego.
§  6.
1.
W szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadpodstawowych oraz liceach profilowanych, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. e), i szkołach zawodowych, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. f):
1)
podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych, informatyki, elementów informatyki i technologii informacyjnej - w oddziałach, a w przypadku nauczania języków obcych w liceach profilowanych - także w zespołach międzyoddziałowych, liczących powyżej 24 uczniów, oraz na zajęciach edukacyjnych, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych - w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów, z zastrzeżeniem pkt 3,
2)
w przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 30 uczniów na zajęciach, o których mowa w pkt 1, podziału na grupy można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę, z zastrzeżeniem pkt 3,
3)
w szkole specjalnej i w oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej oraz w szkole integracyjnej i w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej na zajęciach, o których mowa w pkt 1, podział na grupy jest obowiązkowy, z tym że grupa powinna liczyć nie mniej niż 5 uczniów,
4)
zajęcia wychowania fizycznego są prowadzone w grupach liczących od 12 do 26 uczniów, z tym że w szkołach ponadpodstawowych, liceach profilowanych i szkołach zawodowych - oddzielnie dla dziewcząt i chłopców; dopuszcza się tworzenie grup międzyoddziałowych lub, w wyjątkowych przypadkach, grup międzyklasowych,
5)
zajęcia wychowania fizycznego w szkole specjalnej i w oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej oraz w szkole integracyjnej i w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej są prowadzone w grupach, w których liczba uczniów odpowiada liczbie uczniów w oddziale szkoły specjalnej, oddzielnie dla dziewcząt i chłopców; jeżeli liczba dziewcząt i chłopców w grupie jest mniejsza niż 5, dopuszcza się tworzenie grup międzyoddziałowych lub, w wyjątkowych przypadkach, grup międzyklasowych.
2.
Liczbę uczniów w grupach na zajęciach fakultatywnych w liceach ogólnokształcących oraz w zespołach w liceach profilowanych określają odrębne przepisy.
§  7.
W szkole mogą być organizowane nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne w wymiarze ustalonym przez dyrektora szkoły, stosownie do posiadanych środków finansowych.
§  8.
Wymiar godzin zajęć sportowych w szkołach (oddziałach) sportowych i szkołach mistrzostwa sportowego określają odrębne przepisy.
§  9.
Traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 14, poz. 128 i Nr 41, poz. 415).
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2001 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej

I ETAP EDUKACYJNY (klasy I-III)
Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat
1. Kształcenie zintegrowane 51
2. Religia/Etyka 6
3. Godziny do dyspozycji dyrektoraa) 15
Razem 72
II ETAP EDUKACYJNYb) (klasy IV-VI)
Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat
1. Język polski 23
2. Historia i społeczeństwo
3. Sztuka (plastyka, muzyka )
4. Język obcy nowożytny 8
5. Matematyka 12
6. Przyroda 9
7. Technika 2
8. Informatyka
9. Wychowanie fizyczne 9+3c)
10. Religia/Etyka 6
11. Godziny z wychowawcą 3
12. Godziny do dyspozycji dyrektorad) 12
Razem 87
a) w tym na realizację czwartej godziny tygodniowo zajęć ruchowych w każdej klasie; formy realizacji czwartej godziny zajęć ruchowych, a od dnia 1 września 2003 r. także piątej godziny zajęć ruchowych, określają odrębne przepisy,

b) dotyczy także szkoły specjalnej dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania,

c) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego, a od dnia 1 września 2003 r. także piątej godziny zajęć wychowania fizycznego, określają odrębne przepisy,

d) w szkole specjalnej dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania co najmniej 1 godzinę tygodniowo w okresie nauczania należy przeznaczyć na zajęcia socjoterapeutyczne.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej specjalnej:

1) dla uczniów niepełnosprawnych w normie intelektualnej,

2) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,

3) dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, autyzmem

ZEROWY ETAP EDUKACYJNY (klasa wstępna)
Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w ciągu jednego roku
dla uczniów niepełnosprawnych w normie intelektualnej dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, autyzmem
1. Kształcenie zintegrowane 17 16 17
2. Religia/Etyka 2 2 2
3. Godziny do dyspozycji dyrektora 4 3 4
4. Alternatywne metody komunikacji - - 2
Razem 23 21 25
5. Zajęcia rewalidacyjne 10 10 10
I ETAP EDUKACYJNY (klasy I - III)
Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat
1. Kształcenie zintegrowane 57 53 51
2. Religia/Etyka 6 6 6
3. Godziny do dyspozycji dyrektoraa) 10 13 10
4. Alternatywne metody komunikacji - - 9
Razem 73 72 76
5. Zajęcia rewalidacyjne 30 30 30
II ETAP EDUKACYJNY (klasy IV - VI)
Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat
1. Język polski 26 23 23
2. Historia i społeczeństwo
3. Sztuka (plastyka, muzyka)
4. Język obcy nowożytny 8 8 6
5. Matematyka 12 12 9
6. Przyroda 9 9 9
7. Technika 6 4 8
8. Informatyka
9. Wychowanie fizyczne 9 + 3b) 9 + 3b) 10 + 3b)
10. Religia/Etyka 6 6 6
11. Godziny z wychowawcą 3 3 3
12. Godziny do dyspozycji dyrektora 12 13 10
13. Alternatywne metody komunikacji - - 7
Razem 94 90 94
14. Zajęcia rewalidacyjne 30 30 30

a) w tym na realizację czwartej godziny tygodniowo zajęć ruchowych w każdej klasie; formy realizacji czwartej godziny zajęć ruchowych, a od dnia 1 września 2003 r. także piątej godziny zajęć ruchowych, określają odrębne przepisy,

b) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego, a od dnia 1 września 2003 r. także piątej godziny zajęć wychowania fizycznego, określają odrębne przepisy.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznyma)

I ETAP EDUKACYJNY (klasy I - III)
Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat
1. Kształcenie zintegrowane 50
2. Religia/Etyka 6
3. Godziny do dyspozycji dyrektorab) 10
Razem 66
4. Zajęcia rewalidacyjne 30
II ETAP EDUKACYJNY (klasy IV - VI)
Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat
1. Funkcjonowanie w środowisku 19
2. Muzyka z rytmiką 12
3. Plastyka 30
4. Technika
5. Wychowanie fizyczne 12c)
6. Religia/Etyka 6
Razem 79
7. Zajęcia rewalidacyjne 30
a) dotyczy także uczniów niesłyszących i słabo słyszących, niewidomych i słabo widzących, autystycznych, jednocześnie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym,

b) w tym na realizację czwartej godziny tygodniowo zajęć ruchowych w każdej klasie; formy realizacji czwartej godziny zajęć ruchowych, a od dnia 1 września 2003 r. także piątej godziny zajęć ruchowych, określają odrębne przepisy,

c) od dnia 1 września 2003 r. formy realizacji piątej godziny zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

Ramowy plan nauczania dla gimnazjuma)

Klasy I - III
Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat
1. Język polski 13
2. Historia 6
3. Wiedza o społeczeństwie 3
4. Sztuka (plastyka, muzyka)b) 3
5. Język obcy nowożytny 9
6. Matematyka 12
7. Fizyka i astronomia 4
8. Chemia 4
9. Biologia 4
10. Geografia 4
11. Technikab) 2
12. Informatykab)
13. Wychowanie fizyczne 9 + 3c)
14. Religia/Etyka 6
15. Godziny z wychowawcą 3
16. Godziny do dyspozycji dyrektorab), d) 9
Razem 94
a) dotyczy także gimnazjum specjalnego dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania,

b) w oddziałach przysposabiających do pracy godziny przeznaczone na realizację wybranych treści kształcenia zawartych w podstawie programowej kształcenia dla danego zawodu,

c) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego, a od dnia 1 września 2003 r. także piątej godziny zajęć wychowania fizycznego, określają odrębne przepisy,

d) w gimnazjum specjalnym dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania co najmniej 1 godzinę tygodniowo w okresie kształcenia należy przeznaczyć na zajęcia socjoterapeutyczne.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

Ramowy plan nauczania dla gimnazjum specjalnego:

1) dla uczniów niepełnosprawnych w normie intelektualnej,

2) dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,

3) dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, autyzmem

Klasy I - III
Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat
dla uczniów niepełnosprawnych w normie intelektualnej dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, autyzmem
1. Język polski 14 17 14
2. Historia 6 3 6
3. Wiedza o społeczeństwie 3 2 3
4. Sztuka (plastyka, muzyka) 4 4 4
5. Język obcy nowożytny 9 6 9
6. Matematyka 14 12 14
7. Fizyka i astronomia 4 4 4
8. Chemia 4 4 4
9. Biologia 4 4 4
10. Geografia 4 4 4
11. Technikaa) 3 6 3
12. Informatykaa)
13. Wychowanie fizyczne 9 + 3b) 9 + 3b) 9 + 3b)
14. Religia/Etyka 6 6 6
15. Godziny z wychowawcą 3 3 3
16. Godziny do dyspozycji dyrektoraa) 9 9 9
17. Alternatywne metody komunikacji - - 6
Razem 99 96 105
18. Zajęcia rewalidacyjne 30 30 30

a) w oddziałach przysposabiających do pracy godziny przeznaczone na realizację wybranych treści kształcenia zawartych w podstawie programowej kształcenia dla danego zawodu,

b) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego, a od dnia 1 września 2003 r. także piątej godziny zajęć wychowania fizycznego, określają odrębne przepisy.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

Ramowy plan nauczania dla gimnazjum specjalnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznyma)

Klasy I - III
Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat
1. Funkcjonowanie w środowisku 15
2. Plastykab) 51
3. Technikab)
4. Muzyka z rytmiką 18
5. Wychowanie fizyczne
6. Religia/Etyka 6
Razem 90
7. Zajęcia rewalidacyjne 30
a) dotyczy także uczniów niesłyszących i słabo słyszących, niewidomych i słabo widzących, autystycznych, jednocześnie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym,

b) realizowane w przypadku zorganizowania oddziałów przysposabiających do pracy, w tym w przypadku wydłużenia okresu nauczania, nie dłużej jednak niż do ukończenia przez ucznia 24 roku życia.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

Ramowy plan nauczania dla liceum profilowanego, w tym liceum profilowanego specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych a), niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania

Klasy I - III
Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat
1. Język polski 14
2. I język obcy nowożytnyb) 9
3. II język obcy nowożytny lub język łacińskic) 6
4. Historia i Wiedza o społeczeństwied) 6
5. Matematyka 9
6. Fizyka i astronomia 3
7. Chemia 3
8. Biologia 3
9. Geografia 3
10. Podstawy przedsiębiorczości 2
11. Technologia informacyjna 2
12. Wychowanie fizyczne 9 + 3e)
13. Przysposobienie obronne 2
14. Religia/Etyka 6
15. Godziny z wychowawcą 3
16. Godziny do dyspozycji dyrektoraf) 10
17. Zajęcia profiloweg) 10
Razem 103
18. Zajęcia rewalidacyjne 30
a) nie dotyczy uczniów z upośledzeniem umysłowym; w przypadku wydłużenia okresu nauczania dla uczniów niepełnosprawnych liczbę godzin zajęć edukacyjnych zwiększa się proporcjonalnie,

b) jeden z języków powinien być kontynuacją języka obcego nowożytnego nauczanego w gimnazjum,

c) w przypadku oddziałów dla uczniów niesłyszących lub słabo słyszących, zwolnionych z nauki drugiego języka obcego, godziny te pozostają do dyspozycji dyrektora szkoły,

d) zajęcia edukacyjne wiedza o społeczeństwie mogą być nauczane jako odrębne zajęcia lub w bloku przedmiotowym łącznie z podstawami przedsiębiorczości,

e) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,

f) w liceum profilowanym specjalnym dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania, co najmniej 1 godzinę tygodniowo w okresie nauczania należy przeznaczyć na zajęcia socjoterapeutyczne,

g) zajęcia edukacyjne służące realizacji podstawy programowej kształcenia w poszczególnych profilach, z uwzględnieniem kierunku profilowania.

ZAŁĄCZNIK Nr  8

Ramowy plan nauczania dla liceum profilowanego z oddziałami klas dwujęzycznych

Lp. Zajęcia edukacyjne Klasa wstępna Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat
1. Język polski 2 14
2. Język obcy nowożytny, będący drugim językiem nauczania 18 18
3. II język obcy nowożytny lub język łaciński - 6
4. Historia i Wiedza o społeczeństwiea) 1 6
5. Matematyka 2 9
6. Fizyka i astronomia - 3
7. Chemia - 3
8. Biologia - 3
9. Geografia - 3
10. Podstawy przedsiębiorczości - 2
11. Technologia informacyjna 1 2
12. Wychowanie fizyczne 3 + 1b) 9 + 3b)
13. Przysposobienie obronne - 2
14. Religia/Etyka 2 6
15. Godziny z wychowawcą 1 3
16. Godziny do dyspozycji dyrektora - 10
17. Zajęcia profilowe - 10
Razem 31 112
a) zajęcia edukacyjne wiedza o społeczeństwie mogą być nauczane jako odrębne zajęcia lub w bloku przedmiotowym łącznie z podstawami przedsiębiorczości,

b) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy.

ZAŁĄCZNIK Nr  9

Ramowy plan nauczania dla szkoły zawodowej, w tym szkoły zawodowej specjalnej dla uczniów niepełnosprawnych a), niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania

Klasy I - II
Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w ciągu dwóch lat
1. Blok humanistyczno - społecznyb) 12
2. Blok matematyczno - przyrodniczyc)
3. Podstawy przedsiębiorczości 2
4. Wychowanie fizyczne 6 + 2d)
5. Przysposobienie obronne 2
6. Religia/Etyka 4
7. Godziny do dyspozycji dyrektorae) 6
8. Kształcenie zawodowef) 36
Razemg) 70
9. Zajęcia rewalidacyjne 20
10. Zajęcia socjoterapeutyczneh) 4
a) w przypadku wydłużenia okresu nauczania dla uczniów niepełnosprawnych liczbę godzin zajęć edukacyjnych zwiększa się proporcjonalnie,

b) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne z języka obcego nowożytnego, którego nauczanie powinno być kontynuacją języka obcego nowożytnego nauczanego w gimnazjum,

c) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne z technologii informacyjnej,

d) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,

e) część godzin powinna być przeznaczona na zajęcia z wychowawcą; w przypadku uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania wymiar godzin do dyspozycji dyrektora można zwiększyć o 3, z przeznaczeniem na zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,

f) w przypadku innego niż modułowy systemu kształcenia proporcje między kształceniem teoretycznym a kształceniem praktycznym ustala szkoła, z tym że co najmniej 3/4 czasu przeznacza się na zajęcia praktyczne,

g) w przypadku okresu nauczania dłuższego niż 2 lata liczbę godzin zajęć edukacyjnych zwiększa się proporcjonalnie,

h) dotyczy uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania.

ZAŁĄCZNIK Nr  10

Ramowy plan nauczania dla VI klasy szkoły podstawowej dla dorosłycha)

Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w ciągu roku Liczba godzin w ciągu roku
Semestry I - II
Forma stacjonarna Forma zaoczna
1. Język polski 5 90
2. Historia i społeczeństwo
3. Język obcy nowożytny 2 36
4. Matematyka 4 72
5. Przyroda 2 36
6. Informatyka 1 18
7. Godziny do dyspozycji dyrektora 3 54
Razem 17 306
a) w szkole podstawowej dla dorosłych przewiduje się tylko klasę VI.

ZAŁĄCZNIK Nr  11

Ramowy plan nauczania dla gimnazjum dla dorosłych

Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat Liczba godzin w ciągu trzech lat
Semestry I - VI
Forma stacjonarna Forma zaoczna
1. Język polski 12 216
2. Historia 6 108
3. Wiedza o społeczeństwie 3 54
4. Język obcy nowożytny 6 108
5. Matematyka 9 162
6. Fizyka i astronomia 2 36
7. Chemia 2 36
8. Biologia 2 36
9. Geografia 2 36
10. Informatyka 2 36
11. Godziny do dyspozycji dyrektora 5 90
Razem 51 918

ZAŁĄCZNIK Nr  12

Ramowy plan nauczania dla liceum profilowanego dla dorosłych

Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat Liczba godzin w ciągu trzech lat
Semestry I - VI
Forma stacjonarna Forma zaoczna
1. Język polski 11 198
2. Język obcy nowożytny 6 108
3. Historia i Wiedza o społeczeństwiea) 4 72
4. Matematyka 7 126
5. Fizyka i astronomia 2 36
6. Chemia 2 36
7. Biologia 2 36
8. Geografia 2 36
9. Podstawy przedsiębiorczości 1 18
10. Technologia informacyjna 2 36
11. Godziny do dyspozycji dyrektora 7 126
12. Zajęcia profilowe 7 126
Razem 53 954
a) zajęcia edukacyjne wiedza o społeczeństwie mogą być nauczane jako odrębne zajęcia lub w bloku przedmiotowym łącznie z podstawami przedsiębiorczości.

ZAŁĄCZNIK Nr  13

Ramowy plan nauczania dla szkoły zawodowej dla dorosłych

Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w ciągu dwóch lat Liczba godzin w ciągu dwóch lat
Semestry I - IV
Forma stacjonarna Forma zaoczna
1. Blok humanistyczno - społecznya) 9 162
2. Blok matematyczno - przyrodniczyb)
3. Podstawy przedsiębiorczości 1 18
4. Godziny do dyspozycji dyrektora 3 54
5. Kształcenie zawodowec) 28 504
Razemd) 41 738
a) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne z języka obcego nowożytnego,

b) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne z technologii informacyjnej,

c) w przypadku innego niż modułowy systemu1 kształcenia proporcje między kształceniem teoretycznym a kształceniem praktycznym ustala szkoła, z tym że co najmniej 3/4 czasu przeznacza się na zajęcia praktyczne,

d) w przypadku okresu nauczania dłuższego niż 2 lata liczbę godzin zajęć edukacyjnych zwiększa się proporcjonalnie.

ZAŁĄCZNIK Nr  14

Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego

Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo
Klasa I Klasa II Klasa III Klasa IV
1. Język polski 4 4 4 4
2. I język obcy nowożytny 5 5 5 3
3. II język obcy nowożytny lub język łaciński -
4. Matematyka 3 3 2 2
5. Historia 1} 1} 1} 1}
6. Wiedza o społeczeństwie -} +1 -} +1 -} +2 1} +2
7. Geografia 1} 1} 1} -}
8. Biologia z higieną i ochroną środowiska 1} 1} 1} -
9. Fizyka z astronomią 1} +2 1} +2 1} +2 -
10. Chemia 2} 1} -} -
11. Technika/Elementy informatyki 1} +1 2a) - -
12. Plastyka/Muzyka 1} - -
13. Przysposobienie obronne 1 1b) - -
14. Wychowanie fizyczne 3 + 1c) 3 + 1c) 2 2
15. Religia/Etyka 2 2 2 2
16. Godziny z wychowawcą 1 1 0,5 0,5
17. Zajęcia fakultatywne - godziny przeznaczone na profile nauczaniad) - 2 5 8
Razem 32 32 28,5 25,5
18. Wychowanie do życia w rodzinie po 10 godzin rocznie
a) godziny należy przeznaczyć na jeden z przedmiotów,

b) zajęcia mogą być realizowane w formie tygodniowego obozu wakacyjnego,

c) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,

d) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze 2 godzin tygodniowo w okresie nauczania.

ZAŁĄCZNIK Nr  15

Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego z oddziałami klas dwujęzycznych

Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo
Klasa I Klasa II Klasa III Klasa IV
1. Język polski 4 4 4 4
2. Język obcy nowożytny będący drugim językiem nauczaniaa) 6 6 6 4
3. II język obcy nowożytny lub język łaciński -
4. Matematyka 3 3 2 2
5. Historia 1} 1} 1} 1}
6. Wiedza o społeczeństwie -} +1 -} +1 -} +2 1} +2
7. Geografia 1} 1} 1} -}
8. Biologia z higieną i ochroną środowiska 1} 1} 1} -
9. Fizyka z astronomią 1} +2 1} +1 1} +2 -
10. Chemia 2} 1} -} -
11. Technika/Elementy informatyki 1} +1 2b) - -
12. Plastyka/Muzyka 1} - -
13. Przysposobienie obronne 1 1c) - -
14. Wychowanie fizyczne 3 + 1d) 3 + 1d) 2 2
15. Religia/Etyka 2 2 2 2
16. Godziny z wychowawcą 1 1 0,5 0,5
17. Zajęcia fakultatywne -godziny przeznaczone na profile nauczaniae) - 2 5 8
Razem 33 33 29,5 26,5
18. Wychowanie do życia w rodzinie po 10 godzin rocznie
a) łączny tygodniowy wymiar godzin zajęć z języka obcego nowożytnego, będącego drugim językiem nauczania, powinien wynosić w klasach I-IV co najmniej 20 godzin przy wykorzystaniu godzin zajęć fakultatywnych,

b) godziny należy przeznaczyć na jeden z przedmiotów,

c) zajęcia mogą być realizowane w formie tygodniowego obozu wakacyjnego,

d) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,

e) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze 2 godzin tygodniowo w okresie nauczania.

ZAŁĄCZNIK Nr  16

Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego dla dorosłych na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej

Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo Liczba godzin
Semestr I-II Semestr III-IV Semestr V-VI Semestr VII-VIII w ciągu czterech lat
Forma stacjonarna Forma zaoczna
1. Język polski 3 3 3 3 200
2. Język obcy nowożytny 3 3 2 2 132
3. Matematyka 3 3 2 2 168
4. Historia 1} 1} 1} 1} 540
5. Wiedza o społeczeństwie -} +1 -} +1 -} +1 1} +1
6. Geografia 1} 1} 1} 1}
7. Biologia z higieną i ochroną środowiska 1} 1} 1} 1}
8. Fizyka z astronomią 1} +1 1} +1 1} +2 1} +1
9. Chemia 1} 1} 1} 1}
10. Godziny do dyspozycji dyrektoraa) 2 2 3 3 240
Razem 18 18 18 18 1280
a) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze 2 godzin tygodniowo w formie stacjonarnej oraz 36 godzin w formie zaocznej, w ciągu czterech lat.

ZAŁĄCZNIK Nr  17

Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego dla dorosłych na podbudowie programowej szkoły zasadniczej

Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo Liczba godzin w ciągu trzech lat
Semestr I - II Semestr III - IV Semestr V - VI
Forma stacjonarna Forma zaoczna
1. Język polski 3 3 3 150
2. Język obcy nowożytny 2 2 2 102
3. Matematyka 3 2 2 124
4. Historia 1} 1} 1} 404
5. Wiedza o społeczeństwie -} +1 -} +1 1} +1
6. Geografia 1} 1} 1}
7. Biologia z higieną i ochroną środowiska 1} 1} 1}
8. Fizyka z astronomią 1} +1 1} +2 1} +1
9. Chemia 1} 1} 1}
10. Godziny do dyspozycji dyrektora 3 3 3 180
Razem 18 18 18 960

ZAŁĄCZNIK Nr  18

Ramowy plan nauczania dla szkoły zasadniczej na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej

Lp. Zajęcia edukacyjne Dla młodzieży Dla dorosłych
Liczba godzin tygodniowo Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat Liczba godzin w ciągu trzech lat
Klasa I Klasa II Klasa III Forma stacjonarna Forma zaoczna
1. Język polski 3 2 2 5 90
2. Język obcy nowożytny 2 2 2 3 60
3. Matematyka 2 2 2 4 75
4. Historia 2 - - 1 15
5. Wiedza o społeczeństwie - 1 - 1 15
6. Ochrona i kształtowanie środowiska 1 - - 1} 15}
7. Fizyka z astronomią 1 1 - 1} +1 20} +20
8. Chemia 2 - - 1} 20}
9. Przysposobienie obronne 1 1 - - -
10. Wychowanie fizyczne 3 + 1a) 3 + 1a) 2 - -
11. Religia/Etyka 2 2 2 - -
12. Godziny z wychowawcą 1 0,5 0,5 - -
13. Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne 11 15,5 18,5 34 650
14. Zarys wiedzy o gospodarceb) - 1 1 1 20
15. Godziny do dyspozycji dyrektora - - - 1 20
Razem 32 32 30 54c) 1020c)
16. Wychowanie do życia w rodzinie po 10 godzin rocznie
a) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,

b) przedmiot obowiązkowy, o ile specyfika zawodu nie wymaga szerszego zakresu wiedzy - umiejętności z tej dziedziny (inną nazwę przedmiotu i liczbę godzin określi program nauczania dla danego zawodu); treści przedmiotu powinny uwzględniać zagadnienia z zakresu podstaw przedsiębiorczości,

c) ustalenie w programie nauczania dla danego zawodu krótszego okresu nauczania w szkole dla dorosłych następuje przez odpowiednie zmniejszenie w planie nauczania ogólnych wymiarów godzin dla okresu nauczania, przy zachowaniu wymiarów godzin poszczególnych przedmiotów ogólnokształcących określonych dla 3-letniego okresu nauczania.

ZAŁĄCZNIK Nr  19

Ramowy plan nauczania dla szkoły zasadniczej kształcącej młodocianych pracowników, w tym dla oddziałów wielozawodowych, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej

Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo
Klasa I Klasa II Klasa III
1. Język polski 3 2 2
2. Język obcy nowożytny 2 2 2
3. Matematyka 2 2 2
4. Historia 1 1 -
5. Wiedza o społeczeństwie - 1 -
6. Ochrona i kształtowanie środowiska 1 - -
7. Fizyka z astronomią 1 1 -
8. Chemia - 1 1
9. Przysposobienie obronne 1 1 -
10. Wychowanie fizyczne 3 + 1a) 3 + 1a) 2
11. Religia/Etyka 2 2 2
12. Godziny z wychowawcą 1 0,5 0,5
13. Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczneb) 13 13,5 18,5
14. Zarys wiedzy o gospodarcec) - 1 1
Razem 31 32 31
15. Wychowanie do życia w rodzinie po 10 godzin rocznie
a) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,

b) w oddziałach kształcących w danym zawodzie podziału godzin przedmiotów zawodowych teoretycznych i zajęć praktycznych określonych programem nauczania dokonuje dyrektor szkoły w porozumieniu z pracodawcami, z uwzględnieniem przepisów Kodeksu pracy, a w oddziałach wielozawodowych nauczanie przedmiotów zawodowych odbywa się dla każdego zawodu odrębnie - w kl. II - 6 tygodni i w kl. III - 8 tygodni, w wymiarze 36 - 40 godzin zajęć tygodniowo; wymiar godzin i organizacja zajęć praktycznych dla młodocianych pracowników wynika z Kodeksu pracy,

c) przedmiot obowiązkowy, o ile specyfika zawodu nie wymaga szerszego zakresu wiedzy - umiejętności z tej dziedziny (inną nazwę przedmiotu i liczbę godzin określi program nauczania dla danego zawodu); treści przedmiotu powinny uwzględniać zagadnienia z zakresu podstaw przedsiębiorczości.

ZAŁĄCZNIK Nr  20

Ramowy plan nauczania dla liceum zawodowego na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej

Lp. Zajęcia edukacyjne Dla młodzieży Dla dorosłych
Liczba godzin tygodniowo Liczba godzin tygodniowo w ciągu czterech lat Liczba godzin w ciągu czterech lat
Klasa I Klasa II Klasa III Klasa IV Forma stacjonarna Forma zaoczna
1. Język polski 4 4 4 4 10 140
2. Język obcy nowożytny 3 3 2 2 8 140
3. Historia 2 2 1 1 3 60
4. Wiedza o społeczeństwie - - - 1 1 16
5. Geografia 2 1 1 - 2 40
6. Matematyka 3} 3} 2} 2} 6} 94}
7. Fizyka z astronomią 1} +2 1} +2 1} +2 1} +1 2} +4 40} +40
8. Chemia 2} 1} -} -} 2} 40}
9. Ochrona i kształtowanie środowiska/Biologia z higieną i ochroną środowiskaa) 1} 1} -} -} 2} 30}
10. Elementy informatyki 2 1 - - 2 40
11. Przysposobienie obronne 1 1 - - - -
12. Wychowanie fizyczne 3 + 1b) 3 + 1b) 2 2 - -
13. Religia/Etyka 2 2 2 2 - -
14. Godziny z wychowawcą 0,5 0,5 0,5 0,5 - -
15. Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne 3,5 6,5 13,5 15,5 29 620
16. Zarys wiedzy o gospodarcec) - 1 1 - 1 20
17. Godziny do dyspozycji dyrektora - - - - 4 80
Razem 33 34 32 32 76 1400
18. Praktyka zawodowa: ....... tygodni w klasie ............ i ..............
19. Wychowanie do życia w rodzinie po 10 godzin rocznie
a) wymiar godzin przedmiotu biologia z higieną i ochroną środowiska w szkole dla młodzieży wynosi 4 godziny tygodniowo w okresie nauczania,

b) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,

c) przedmiot obowiązkowy, o ile specyfika zawodu nie wymaga szerszego zakresu wiedzy - umiejętności z tej dziedziny (inną nazwę przedmiotu i liczbę godzin określi program nauczania dla danego zawodu); treści przedmiotu powinny uwzględniać zagadnienia z zakresu podstaw przedsiębiorczości.

ZAŁĄCZNIK Nr  21

Ramowy plan nauczania dla liceum technicznego na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej

Lp. Zajęcia edukacyjne Dla młodzieży Dla dorosłych
Liczba godzin tygodniowo Liczba godzin tygodniowo w ciągu czterech lat Liczba godzin w ciągu czterech lat
Klasa I Klasa II Klasa III Klasa IV Forma stacjonarna Forma zaoczna
1. Język polski 4 4 4 4 12 140
2. I język obcy nowożytnya) 6 5 4 4 10 100
3. II język obcy nowożytnyb) - -
4. Matematyka 3 4 3 4 10 110
5. Wiedza o społeczeństwie - - - 1 1 16
6. Historia 1} +2 1 1 1 2} +1 30} +10
7. Geografia 1} 1 1 - 2} 30}
8. Biologia z higieną i ochroną środowiska 1} 1} 1 - 2} 30}
9. Fizyka z astronomią 1} +2 1} +1 1 - 2} +1 30} + 10
10. Chemia 2} 1} - - 2} 30}
11. Elementy informatyki 1 2 - - 2 30
12. Przysposobienie obronne 1 1c) - - - -
13. Wychowanie fizyczne 3 + 1d) 3 + 1d) 2 2 - -
14. Religia/Etyka 2 2 2 2 - -
15. Godziny z wychowawcą 1 1 0,5 0,5 - -
Profil kształcenia zawodowego
16. Podstawy przedsiębiorczoście) 2 3 10,5 11,5 4 50
17. Komputeryzacjaf) 1 16
18. Bloki ogólnozawodowe 10 144
19. Zajęcia fakultatywne - 2 3 3 4 40
20. Godziny do dyspozycji dyrektora - - - - 4 40
Razem 34 34 33 33 70 856
21. Praktyka - - 2 tygodnie - 2 tygodnie 2 tygodnie
22. Wychowanie do życia w rodzinie po 10 godzin rocznie
a) liczba godzin tygodniowo w szkole dla młodzieży wynosi 11 lub 12 godzin,

b) liczba godzin tygodniowo w szkole dla młodzieży wynosi 7 lub 8 godzin,

c) zajęcia mogą być realizowane w formie tygodniowego obozu wakacyjnego,

d) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,

e) liczba godzin tygodniowo w szkole dla młodzieży wynosi 8 godzin,

f) liczba godzin tygodniowo w szkole dla młodzieży wynosi 2 godziny.

ZAŁĄCZNIK Nr  22

Ramowy plan nauczania dla technikum, liceum i szkoły równorzędnej, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej

Lp. Zajęcia edukacyjne Dla młodzieży Dla dorosłych
Liczba godzin tygodniowo Liczba godzin tygodniowo w ciągu pięciu lat Liczba godzin w ciągu pięciu lat
Klasa I Klasa II Klasa III Klasa IV Klasa V Forma stacjonarna Forma zaoczna
1. Język polski 4 3 3 3 3 10 140
2. Język obcy nowożytny 2 2 2 2 2 8 140
3. Historia 2 1 1 1 1 3 60
4. Wiedza o społeczeństwie - - - - 1 1 16
5. Geografia 2 1 1 - - 2 40
6. Matematyka 2} 2} 2} 2} 2} 6} 94}
7. Fizyka z astronomią 1} +2 1} +2 1} +1 1} +1 -} +1 2} +4 40} +40
8. Chemia 2} 1} -} -} -} 2} 40}
9. Ochrona i kształtowanie środowiska/Biologia z higieną i ochroną środowiskaa) 1} 1} -} -} -} 2} 30}
10. Elementy informatyki 2 1 - - - 2 40
11. Przysposobienie obronne 1 1 - - - - -
12. Wychowanie fizyczne 3+1b) 3+1b) 2 2 2 - -
13. Religia/Etyka 2 2 2 2 2 - -
14. Godziny z wychowawcą 1 0,5 0,5 0,5 0,5 - -
15. Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne 6 11,5 15,5 16,5 17,5 52 1100
16. Zarys wiedzy o gospodarcec) - - 1 1 - 1 20
17. Godziny do dyspozycji dyrektora - - - - - 5 100
Razem 34 34 32 32 32 100 1900
18. Praktyka zawodowa: .............. tygodni w klasie .......... i ........
19. Wychowanie do życia w rodzinie po 10 godzin rocznie
a) wymiar godzin przedmiotu biologia z ochroną środowiska w szkole dla młodzieży wynosi 4 godziny tygodniowo w okresie nauczania,

b) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,

c) przedmiot obowiązkowy, o ile specyfika zawodu nie wymaga szerszego zakresu wiedzy - umiejętności z tej dziedziny (inną nazwę przedmiotu i liczbę godzin określi program nauczania dla danego zawodu); treści przedmiotu powinny uwzględniać zagadnienia z zakresu podstaw przedsiębiorczości.

ZAŁĄCZNIK Nr  23

Ramowy plan nauczania dla technikum, liceum i szkoły równorzędnej, na podbudowie programowej szkoły zasadniczej

Lp. Dla młodzieżya) Dla dorosłycha)
Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo Liczba godzin tygodniowo w ciągu trzech lat Liczba godzin w ciągu trzech lat
Klasa I Klasa II Klasa III Forma stacjonarna Forma zaoczna
1. Język polski 4 3 3 6 100
2. Język obcy nowożytny 2 2 2 5 78
3. Historia 2 1 1 2 40
4. Wiedza o społeczeństwie - - 1 1 16
5. Geografia 2 2 - 2 30
6. Matematyka 2} 2} 2} 4} 60}
7. Fizyka z astronomią 2} +2 1} +2,5 -} +1,5 2} +2 30} +10
8. Chemia 1} 1} -} 2} 40}
9. Ochrona i kształtowanie środowiska /Biologia z higieną i ochroną środowiskab) 1} -} -} 1} 16}
10. Elementy informatyki 2 1 - 2 40
11. Wychowanie fizyczne 2 2 2 - -
12. Religia / Etyka 2 2 2 - -
13. Godziny z wychowawcą 1 0,5 0,5 - -
14. Przedmioty zawodowe 7 12 17 22 380
15. Godziny do dyspozycji dyrektora - - - 3 60
Razem 32 32 32 54 900
16. Praktyka zawodowa: ............. tygodni w klasie .............
a) ustalenie w programie nauczania dla danego zawodu - 2,5-letniego okresu nauczania następuje przez zmniejszenie w planie nauczania o 1/6 ogólnego wymiaru godzin ustalonego dla 3 lat, z zachowaniem dla poszczególnych przedmiotów ogólnokształcących wymiaru godzin ustalonego dla 3-letniego okresu nauczania, z tym że dla przedmiotu wychowanie fizyczne w szkole dla młodzieży ustala się wymiar 5 godzin tygodniowo w okresie nauczania,

b) wymiar godzin przedmiotu biologia z higieną i ochroną środowiska w szkole dla młodzieży wynosi 4 godziny tygodniowo w okresie nauczania.

ZAŁĄCZNIK Nr  24

Ramowy plan nauczania dla szkoły policealnej i pomaturalneja)

Lp. Zajęcia edukacyjne Dla młodzieżyb) Dla dorosłychb), c)
Liczba godzin tygodniowo Liczba godzin tygodniowo w ciągu dwóch lat Liczba godzin w ciągu dwóch lat
Semestr I Semestr II Semestr III Semestr IV Forma stacjonarna Forma zaoczna
1. Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne lub moduły 24 24 26 26 37 680
2. Zarys wiedzy o gospodarced) 2 2 - - 1 20
3. Wychowanie fizyczne 2 2 2 2 - -
Razem 28e) 28e) 28e) 28e) 38e) 700e)
4. Praktyka zawodowa: ......... tygodni w semestrze ............ i ............
a) kształcenie w zawodach medycznych: technik elektroradiolog, dietetyk, ortoptystka, ratownik medyczny, technik dentystyczny, technik farmaceutyczny, technik fizjoterapii i terapeuta zajęciowy może odbywać się wyłącznie w szkołach dla młodzieży,

b) ustalając w programie nauczania dla danego zawodu 1,5-roczny lub 2,5-letni okres nauczania, ogólne wymiary godzin dla 2-letniego okresu nauczania odpowiednio zmniejsza się lub zwiększa:

- w szkole dla młodzieży - o 14 godzin tygodniowo w okresie nauczania,

- w szkole dla dorosłych: w formie stacjonarnej - o 10 godzin tygodniowo w okresie nauczania, a w formie zaocznej - o średni wymiar godzin w semestrze,

c) w zawodach medycznych niewymienionych w lit. a) kształcenie może odbywać się wyłącznie w formie stacjonarnej,

d) przedmiot lub moduł obowiązkowy, o ile specyfika zawodu nie wymaga szerszego zakresu wiedzy - umiejętności z tej dziedziny (inną nazwę przedmiotu lub modułu i liczbę godzin określi program nauczania dla danego zawodu); treści przedmiotu lub modułu powinny uwzględniać zagadnienia z zakresu podstaw przedsiębiorczości,

e) dopuszcza się zwiększenie liczby godzin w przypadku szkół, które realizują dopuszczone do użytku szkolnego przed dniem 1 stycznia 1999 r. programy nauczania dla:

zawodów rolniczych i gospodarki żywnościowej:

- w szkole dla młodzieży do 30 godzin tygodniowo,

- w szkole dla dorosłych o 2 godziny tygodniowo w ciągu dwóch lat w formie stacjonarnej, a w formie zaocznej o 40 godzin w ciągu dwóch lat,

zawodów medycznych:

- w szkole dla młodzieży do 30 godzin tygodniowo,

- w szkole dla dorosłych o 2 godziny tygodniowo w ciągu dwóch lat w formie stacjonarnej.

ZAŁĄCZNIK Nr  25

Ramowy plan nauczania dla szkoły policealnej na podbudowie programowej liceum ogólnokształcącego (kształcenie w zawodach na poziomie robotniczym) oraz na podbudowie programowej liceum technicznego

Lp. Zajęcia edukacyjne Dla młodzieżya) Dla dorosłycha), b)
Liczba godzin tygodniowo Liczba godzin tygodniowo w ciągu roku Liczba godzin w ciągu roku
Semestr I Semestr II Forma stacjonarna Forma zaoczna
1. Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne lub moduły 24 24 20 410
2. Zarys wiedzy o gospodarcec) 2 2 1 20
3. Wychowanie fizyczne 2 2 - -
Razem 28 28 21 430
4. Praktyka zawodowa: ........... tygodni w semestrze ............ i ..........
a) ustalając w programie nauczania dla danego zawodu półroczny lub 1,5-roczny okres nauczania, ogólne wymiary godzin dla rocznego okresu nauczania odpowiednio zmniejsza się lub zwiększa:

- w szkole dla młodzieży - o 14 godzin tygodniowo w okresie nauczania,

- w szkole dla dorosłych: w formie stacjonarnej - o 10 godzin tygodniowo w okresie nauczania, a w formie zaocznej - o średni wymiar godzin w semestrze,

b) w zawodach medycznych kształcenie może odbywać się wyłącznie w formie stacjonarnej,

c) przedmiot lub moduł obowiązkowy, o ile specyfika zawodu nie wymaga szerszego zakresu wiedzy-umiejętności z tej dziedziny (inną nazwę przedmiotu lub modułu i liczbę godzin określi program nauczania dla danego zawodu); treści przedmiotu lub modułu powinny uwzględniać zagadnienia z zakresu podstaw przedsiębiorczości.

ZAŁĄCZNIK Nr  26

Ramowy plan nauczania dla szkoły zasadniczej specjalnej, w tym dla oddziałów wielozawodowych, dla uczniów niedostosowanych społecznie, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej

Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo
Klasa I Klasa II
1. Język polski 4 4
2. Język obcy nowożytny 2 2
3. Matematyka 3 3
4. Wiedza o społeczeństwie - 1
5. Historia 3a) 2a)
6. Ochrona i kształtowanie środowiska
7. Fizyka z astronomią
8. Wychowanie fizyczne 3 + 1b) 3 + 1b)
9. Religia/Etyka 2 2
10. Przysposobienie do życia w rodzinie 1 1
11. Godziny z wychowawcą 1 1
12. Godziny do dyspozycji dyrektora
13. Przedmioty zawodowe i zajęcia praktycznec) 18-30 18-30
Razem 38-50 38-50
14. Zajęcia sportowe 2 2
15. Zajęcia fakultatywned) 2 2
a) szkoła wybiera jeden lub dwa przedmioty w danej klasie,

b) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,

c) dla młodocianych pracowników wymiar godzin zajęć praktycznych wynika z Kodeksu pracy,

d) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze co najmniej 1 godziny tygodniowo w okresie nauczania.

ZAŁĄCZNIK Nr  27

Ramowy plan nauczania dla szkoły średniej zawodowej specjalnej - liceum i technikum, dla uczniów niedostosowanych społecznie, na podbudowie programowej szkoły zasadniczej

Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo
Klasa I Klasa II
1. Język polski 5 5
2. Język obcy nowożytny 3 3
3. Matematyka 3 3
4. Wiedza o społeczeństwie - 1
5. Historia 6a) 6a)
6. Ochrona i kształtowanie środowiska/ Biologia z higieną i ochroną środowiska
7. Fizyka z astronomią
8. Geografia
9. Elementy informatyki 1 1
10. Wychowanie fizyczne 3 3
11. Religia/Etyka 2 2
12. Godziny z wychowawcą 1 1
13. Godziny do dyspozycji dyrektora
14. Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne 18-20 20-21
Razem 42-44 45-46
15. Zajęcia sportowe 2
16. Zajęcia wokalno-muzyczne 2
17. Praktyka zawodowa w klasie ......... i ........po ......... tygodnie
a) szkoła wybiera dwa lub trzy przedmioty w danej klasie.

ZAŁĄCZNIK Nr  28

Ramowy plan nauczania dla liceum zawodowego specjalnego dla uczniów niedostosowanych społecznie, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej

Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo
Klasa I Klasa II Klasa III
1. Język polski 5 5 5
2. Język obcy nowożytny 2 2 2
3. Matematyka 4 4 4
4. Wiedza o społeczeństwie - - 1
5. Historia 6a) 4a) 4a)
6. Ochrona i kształtowanie środowiska/ Biologia z higieną i ochroną środowiska
7. Fizyka z astronomią
8. Geografia
9. Elementy informatyki - 2 -
10. Wychowanie fizyczne 3 + 1b) 3 + 1b) 2
11. Religia/Etyka 2 2 2
12. Przysposobienie do życia w rodzinie 1 1 1
13. Godziny z wychowawcą 1 1 1
14. Godziny do dyspozycji dyrektora
15. Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne 9-16 8-18 9-20
Razem 34-41 33-43 31-42
16. Zajęcia sportowe 2 2 2
17. Zajęcia fakultatywnec) 2 2 2
18. Praktyka zawodowa w klasie ....... i ........... po ......... tygodnie
a) szkoła wybiera dwa lub trzy przedmioty w danej klasie,

b) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,

c) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze co najmniej 1 godziny tygodniowo w okresie nauczania.

ZAŁĄCZNIK Nr  29

Ramowy plan nauczania dla szkoły przysposabiającej do pracy zawodowej dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej specjalnej

Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo
Klasa I Klasa II
1. Funkcjonowanie w środowisku 7 7
2. Wychowanie fizyczne 3 3
3. Religia/Etyka 2 2
4. Przysposobienie do pracy zawodowej 15-18 18-21
Razem 27-30 30-33
5. Zajęcia rewalidacyjne 10 10
6. Zajęcia sportowe 2 2
7. Zajęcia wokalno-muzyczne 2 2

ZAŁĄCZNIK Nr  30

Ramowy plan nauczania dla szkoły przysposabiającej do pracy zawodowej dla uczniów niesłyszących, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej specjalnej

Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo
Klasa I Klasa II
1. Funkcjonowanie w środowisku 10 10
2. Przedmioty ogólnokształcące
3. Wychowanie fizyczne
4. Religia/Etyka 2 2
5. Przysposobienie do pracy zawodowej 15-18a) 18-21a)
6. Godziny z wychowawcą 1 1
Razem 28-31 31-34
7. Zajęcia rewalidacyjne 10 10
a) dla młodocianych pracowników wymiar godzin zajęć praktycznych wynika z Kodeksu pracy.

ZAŁĄCZNIK Nr  31

Ramowy plan nauczania dla szkoły zasadniczej specjalnej, w tym dla oddziałów wielozawodowych, dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawoweja)

Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo
Klasa I Klasa II Klasa III
1. Język polski 3 2 2
2. Matematyka 3 2 2
3. Wiedza o społeczeństwie - - 2
4. Historia 1b) 1b) -
5. Ochrona i kształtowanie środowiska
6. Wychowanie fizyczne 3 + 1c) 3 + 1c) 2
7. Religia/Etyka 2 2 2
8. Przysposobienie do życia w rodzinie 1 1 1
9. Godziny z wychowawcą 1 1 1
10. Godziny do dyspozycji dyrektora
11. Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczned) 10-26 12-28 12-30
Razem 25-41 25-41 24-42
12. Zajęcia fakultatywnee) 2-4 2-4 2-4
13. Zajęcia sportowe 4
14. Zajęcia wokalno-muzyczne 4
a) dotyczy także uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności jednocześnie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,

b) szkoła wybiera jeden przedmiot w danej klasie,

c) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,

d) dla młodocianych pracowników wymiar godzin zajęć praktycznych wynika z Kodeksu pracy,

e) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo w okresie nauczania.

ZAŁĄCZNIK Nr  32

Ramowy plan nauczania dla oddziałów wielozawodowych szkoły zasadniczej specjalnej dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących oraz dla uczniów niewidomych i słabo widzących, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej

Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo
Klasa I Klasa II Klasa III
1. Język polski 3 2 2
2. Matematyka 3 2 2
3. Wiedza o społeczeństwie - - 1
4. Historia 2a) 2a) -
5. Ochrona i kształtowanie środowiska
6. Fizyka z astronomią
7. Pisanie na maszynieb) 1 1 -
8. Wychowanie fizyczne 3 + 1c) 3 + 1c) 2
9. Religia / Etyka 2 2 2
10. Przysposobienie do życia w rodzinie 1 1 1
11. Godziny z wychowawcą 1 1 1
12. Godziny do dyspozycji dyrektora
13. Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczned) 10-26 12-24 18-24
Razem 27-43 27-39 29-35
14. Język obcy nowożytnye) 2 2 2
15. Zajęcia fakultatywnef) 4 4 4
16. Zajęcia rewalidacyjne 10 10 10
17. Zajęcia sportowe 4
18. Zajęcia wokalno-muzyczne 4
a) szkoła wybiera jeden lub dwa przedmioty w danej klasie,

b) tylko w szkołach dla niewidomych,

c) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,

d) dla młodocianych pracowników wymiar godzin zajęć praktycznych wynika z Kodeksu pracy,

e) nie dotyczy uczniów niesłyszących i słabo słyszących, którzy w klasie pierwszej nie uczyli się języka obcego nowożytnego,

f) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo w okresie nauczania.

ZAŁĄCZNIK Nr  33

Ramowy plan nauczania dla szkoły zasadniczej specjalnej dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących oraz dla uczniów niewidomych i słabo widzących, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej

Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo
dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących dla uczniów niedowidomych i słabo widzących
Klasa

I

Klasa

II

Klasa

III

Klasa

I

Klasa

II

Klasa

III

1. Język polski 3 3 2 3 2 2
2. Matematyka 3 3 2 3 2 2
3. Wiedza o społeczeństwie - - 1 - - 1
4. Historia 3a) 2a) 2a) 2a) 2a) 2a)
5. Ochrona i kształtowanie środowiska
6. Fizyka z astronomią
7. Pisanie na maszynie - - - 1 1 -
8. Wychowanie fizyczne 3 + 1b) 3 + 1b) 2 3 + 1b) 3 + 1b) 2
9. Religia/Etyka 2 2 2 2 2 2
10. Przysposobienie do życia w rodzinie 1 1 1 1 1 1
11. Godziny z wychowawcą 1 1 1 1 1 1
12. Godziny do dyspozycji dyrektora
13. Przedmioty zawodowe i zajęcia praktycznec) 14-20 17-21 22-26 14-18 17-21 17-21
Razem 31-37 33-37 35-39 31-35 32-36 30-34
14. Język obcy nowożytny - - - 2 2 2
15. Zajęcia fakultatywned) 6 6 6 2 2 4
16. Zajęcia rewalidacyjne 6-8 6-8 6-8 10 10 10
17. Zajęcia sportowe 4 4
18. Zajęcia wokalno-muzyczne - 4
a) szkoła wybiera jeden lub dwa przedmioty w danej klasie,

b) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,

c) dla młodocianych pracowników wymiar godzin zajęć praktycznych wynika z Kodeksu pracy,

d) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo w okresie nauczania dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących oraz co najmniej 1 godzinę tygodniowo w okresie nauczania dla uczniów niewidomych i słabo widzących.

ZAŁĄCZNIK Nr  34

Ramowy plan nauczania dla szkoły średniej zawodowej specjalnej - technikum i liceum, dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących oraz dla uczniów niewidomych i słabo widzących, na podbudowie programowej szkoły zasadniczej

Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo
Klasa I Klasa II Klasa III
1. Język polski 4 3 3
2. Język obcy nowożytnya) 2 2 2
3. Matematyka 3 3 2
4. Wiedza o społeczeństwie - - 1
5. Historia 6b) 6b) -
6. Geografia
7. Ochrona i kształtowanie środowiska/ Biologia z higieną i ochroną środowiska
8. Fizyka z astronomią
9. Chemia
10. Elementy informatyki 2 2 -
11. Wychowanie fizyczne 3 3 2
12. Religia/Etyka 2 2 2
13. Godziny z wychowawcą 1 1 1
14. Godziny do dyspozycji dyrektora 1
15. Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne 11-13 11-13 16-18
Razem 34-36 33-35 30-32
16. Zajęcia fakultatywnec) 4 4 4
17. Zajęcia rewalidacyjne 6-8 6-8 6-8
18. Zajęcia sportowe 4
19. Zajęcia wokalno-muzyczne 4
20. Praktyka zawodowa w klasie ...... i ...... po ...... tygodnie
a) w szkołach dla niesłyszących i słabo słyszących język obcy nowożytny może być realizowany jako nadobowiązkowy,

b) szkoła wybiera jeden lub dwa przedmioty w danej klasie,

c) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo w okresie nauczania.

ZAŁĄCZNIK Nr  35

Ramowy plan nauczania dla szkoły średniej zawodowej specjalnej - technikum i liceum, dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących oraz dla uczniów niewidomych i słabo widzących, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej

Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo
dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących dla uczniów niewidomych i słabo widzących
Klasa

I

Klasa

II

Klasa

III

Klasa

IV

Klasa

V

Klasa

I

Klasa

II

Klasa

III

Klasa

IV

Klasa

V

1. Język polski 4 4 3 3 2 4 3 3 3 2
2. Język obcy nowożytny - - - - - 2 2 2 2 2
3. Matematyka 3 3 3 3 2 3 3 3 3 2
4. Wiedza o społeczeństwie - - - - 1 - - - - 1
5. Historia 4a) 4a) 4a) 3a) 2a) 5a) 4a) 3a) 3a) 2a)
6. Geografia
7. Ochrona i kształtowanie środowiska/ Biologia z higieną i ochroną środowiska
8. Fizyka z astronomią
9. Chemia
10. Elementy informatyki 2 2 - - - 3 3 1 - -
11. Pisanie na maszynie - - - - -
12. Wychowanie fizyczne 3+1b) 3+1b) 2 2 2 3+1b) 3+1b) 2 2 2
13. Religia/Etyka 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
14. Przysposobienie do życia w rodzinie - - 1 1 1 - - 1 1 1
15. Godziny z wychowawcą 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
16. Godziny do dyspozycji dyrektora 1 1
17. Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne 10-14 10-12 10-16 16-20 16-20 7-8 8-10 10-17 10-21 10-24
Razem 30-34 30-32 26-32 31-35 30-34 31-32 30-32 28-35 27-38 26-40
18. Język obcy nowożytny 1 1 1 1 1 - - - - -
19. Zajęcia fakultatywnec) 2 2 4 4 4 4 4 4 4 4
20. Zajęcia rewalidacyjne 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8
21. Zajęcia sportowe 2 2 2 2
22. Praktyka zawodowa w klasie ...... i ...... po ..... tygodnie
a) szkoła wybiera dwa lub trzy przedmioty w danej klasie,

b) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,

c) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo w okresie nauczania.

ZAŁĄCZNIK Nr  36

Ramowy plan nauczania dla liceum zawodowego specjalnego dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących oraz dla uczniów niewidomych i słabo widzących, na podbudowie programowej ośmioletniej szkoły podstawowej

Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo
dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących dla uczniów niewidomych i słabo widzących
Klasa

I

Klasa

II

Klasa

III

Klasa

IV

Klasa

I

Klasa

II

Klasa

III

Klasa

IV

1. Język polski 4 4 4 3 4 4 4 3
2. Język obcy nowożytny - - - - 2 2 2 2
3. Matematyka 4 4 3 3 4 4 3 3
4. Wiedza o społeczeństwie - - - 1 - - - 1
5. Historia 6a) 5a) 3a) 2a) 6a) 5a) 4a) 2a)
6. Geografia
7. Ochrona i kształtowanie środowiska / Biologia z higieną i ochroną środowiska
8. Fizyka z astronomią
9. Elementy informatyki 2 2 - - 3 3 - -
10. Pisanie na maszynie - - - -
11. Wychowanie fizyczne 3+1b) 3+1b) 2 2 3+1b) 3+1b) 2 2
12. Religia/ Etyka 2 2 2 2 2 2 2 2
13. Przysposobienie do życia w rodzinie - 1 1 1 - 1 1 1
14. Godziny z wychowawcą 1 1 1 1 1 1 1 1
15. Godziny do dyspozycji dyrektora 1 1
16. Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne 9-12 11-13 14-20 13-23 5-15 3-16 12-18 10-20
Razem 32-35 34-36 30-36 29-39 31-41 29-42 31-37 28-38
17. Język obcy nowożytny 1 1 1 1 - - - -
18. Zajęcia fakultatywnec) 2 2 2 4 4 4 4 4
19. Zajęcia rewalidacyjne 6 6 6 6 10 10 10 10
20. Zajęcia sportowe 2 2 3 3
21. Zajęcia wokalno-muzyczne - - 3 3
22. Praktyka zawodowa w klasie ........ i ......... po ............ tygodnie
a) szkoła wybiera dwa lub trzy przedmioty w danej klasie,

b) formy realizacji czwartej godziny obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego określają odrębne przepisy,

c) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo w okresie nauczania.

ZAŁĄCZNIK Nr  37

Ramowy plan nauczania dla szkoły policealnej specjalnej dla uczniów niesłyszących i słabo słyszących, niewidomych i słabo widzących oraz z niepełnosprawnością ruchową

Lp. Zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo
Semestr I Semestr II Semestr III Semestr IV
1. Przedmioty zawodowe i zajęcia praktyczne 24-31 24-31 24-32 24-28
2. Wychowanie fizyczne 3 3 3 3
Razem 27-34 27-34 27-35 27-31
3. Język obcy nowożytny 2 2 2 2
4. Zajęcia fakultatywnea) 2 2 2 2
5. Praktyka zawodowa w semestrze ...... i ...... po ...... tygodnie
a) należy uwzględnić zajęcia edukacyjne podstawy przedsiębiorczości w wymiarze co najmniej 1 godziny tygodniowo w okresie nauczania.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.61.626

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ramowe plany nauczania w szkołach publicznych.
Data aktu: 21/05/2001
Data ogłoszenia: 19/06/2001
Data wejścia w życie: 01/09/2001