Sposób ustalania opłat za czynności związane z obowiązkową oceną zgodności wyrobów, akredytacją i notyfikacją.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 12 kwietnia 2001 r.
w sprawie sposobu ustalania opłat za czynności związane z obowiązkową oceną zgodności wyrobów, akredytacją i notyfikacją.

Na podstawie art. 29 ust. 3 ustawy z dnia 28 kwietnia 2000 r. o systemie oceny zgodności, akredytacji oraz zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 43, poz. 489) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa sposób ustalania opłat za czynności związane z:
1)
obowiązkową oceną zgodności wyrobów, które mogą stwarzać zagrożenie albo służą ochronie lub ratowaniu życia, zdrowia, mienia lub środowiska, zwanych dalej "wyrobami",
2)
akredytacją,
3)
notyfikacją.
§  2.
1.
Opłaty za czynności związane z obowiązkową oceną zgodności wyrobów oraz akredytacją są ustalane w cennikach stanowiących ofertę krajowej jednostki akredytującej, notyfikowanego laboratorium, notyfikowanej jednostki kontrolującej lub certyfikującej.
2.
Opłaty, o których mowa w ust. 1, zawierają również kwotę podatku od towarów i usług.
3.
Cenniki, o których mowa w ust. 1, ustala odpowiednio kierownik krajowej jednostki akredytującej, notyfikowanego laboratorium, notyfikowanej jednostki kontrolującej lub certyfikującej.
4.
Wysokość opłat ujętych w cennikach, o których mowa w ust. 1, może podlegać okresowej aktualizacji, nie częściej jednak niż raz na sześć miesięcy, na zasadach i w trybie przewidzianych do ich ustalenia.
§  3.
Opłaty za notyfikację ustala minister właściwy ze względu na przedmiot oceny zgodności lub Szef Urzędu Ochrony Państwa w decyzji administracyjnej, o której mowa w art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 28 kwietnia 2000 r. o systemie oceny zgodności, akredytacji oraz zmianie niektórych ustaw.
§  4.
1.
W przypadku zgłaszania przez wnioskodawcę do akredytacji więcej niż jednego laboratorium, jednostki certyfikującej lub kontrolującej w osobnych procesach akredytacji, opłata wstępna ulega zmniejszeniu o 20%.
2.
W przypadku przeprowadzenia oceny laboratorium, jednostki certyfikującej lub kontrolującej w języku obcym, wynagrodzenie auditorów i ekspertów technicznych oraz koszty administracyjno-organizacyjne mogą ulec zwiększeniu z tytułu dodatkowych kosztów związanych z koniecznością dokonania tłumaczeń i obsługi w języku obcym, nie więcej jednak niż o 30%.
3.
W przypadku równoczesnego wykonywania badań, sprawdzania zgodności wyrobów z wymaganiami albo certyfikacji wyrobów o zbliżonych rozwiązaniach technicznych dostarczonych przez tego samego wnioskodawcę, opłata za te czynności ulega zmniejszeniu stosownie do poniesionych kosztów.
4.
W przypadku przeprowadzania badań, sprawdzania zgodności wyrobów z wymaganiami lub certyfikacji wyrobów na podstawie dokumentów wystawionych w języku obcym albo w razie konieczności sporządzenia w języku obcym sprawozdań, opłata za te czynności może być zwiększona z tytułu dodatkowych kosztów związanych z koniecznością dokonania tłumaczeń, nie więcej niż o 30%.

Rozdział  2

Sposób ustalania opłat za czynności związane z oceną zgodności wyrobów

§  5.
1.
Opłaty za badania na potrzeby oceny zgodności wyrobów różnicuje się odpowiednio do rodzaju i zakresu wykonywania badań.
2.
Podstawę do określenia wysokości opłat za badania wyrobów stanowią w szczególności:
1)
rodzaj wykonanej czynności lub usługi,
2)
rodzaj wyrobu,
3)
stopień skomplikowania wyrobu lub programu badania,
4)
uzasadniony koszt pracy jednej osoby w jednym dniu lub godzinie, pomnożony przez liczbę osób i dni lub godzin,
5)
uzasadniony koszt pracy laboratorium.
§  6.
1.
Podstawę do określenia wysokości opłat za certyfikację zgodności stanowią w szczególności:
1)
rodzaj wykonanej czynności lub usługi,
2)
rodzaj wyrobu,
3)
stopień skomplikowania wyrobu lub procedury oceny,
4)
uzasadniony koszt pracy jednej osoby w jednym dniu lub godzinie, pomnożony przez liczbę osób i dni lub godzin,
5)
uzasadniony koszt pracy jednostki certyfikującej.
2.
Przy ustalaniu opłaty za certyfikację zgodności uwzględnia się uzasadnione koszty poszczególnych etapów procesu certyfikacji, zwanych dalej "kosztami jednostkowymi procesu certyfikacji".
3.
Na sumę kosztów jednostkowych procesu certyfikacji składają się koszty:
1)
wstępnego rozpatrzenia wniosku, przeprowadzenia analizy kompletności, dokonania identyfikacji próbek i dostawcy, rejestracji wniosku oraz przygotowania i wysłania potwierdzenia (opłata wstępna),
2)
przeprowadzenia kontroli warunków techniczno-organizacyjnych,
3)
przeprowadzenia szczegółowej analizy dokumentacji oraz przygotowania decyzji certyfikacyjnej i wystawienia certyfikatu,
4)
rozpatrzenia wniosku przez komitet techniczny jednostki certyfikującej,
5)
sprawowania nadzoru nad wydanym certyfikatem.
§  7.
1.
Opłaty za sprawdzenie zgodności wyrobów z wymaganiami, dokonywane przez notyfikowane jednostki kontrolujące, ustala się odpowiednio do rodzaju i zakresu wykonywanych czynności.
2.
Podstawę do określenia wysokości opłat za sprawdzenie zgodności wyrobów z wymaganiami stanowią w szczególności:
1)
rodzaj wykonanej czynności lub usługi,
2)
rodzaj wyrobu,
3)
stopień skomplikowania wyrobu lub programu wykonywanej czynności,
4)
uzasadniony koszt pracy jednej osoby w jednym dniu lub godzinie, pomnożony przez liczbę osób i dni lub godzin.

Rozdział  3

Sposób ustalania opłat za akredytację

§  8.
1.
Podstawę do określenia wysokości opłat za akredytację laboratoriów stanowią w szczególności:
1)
niezbędna liczba auditorów i ekspertów technicznych,
2)
uzasadniony koszt pracy jednego auditora i eksperta technicznego w jednym dniu lub godzinie,
3)
uzasadniony koszt pracy krajowej jednostki akredytującej,
4)
liczba metod badawczych zgłoszonych do akredytacji,
5)
liczba dziedzin bądź technik badawczych zgłoszonych do akredytacji,
6)
liczba metod badawczych, na które laboratorium uzyskało akredytację,
7)
zakres wzorcowań zgłoszonych do akredytacji.
2.
Podstawę do określenia wysokości opłat za akredytację jednostek certyfikujących stanowią w szczególności:
1)
niezbędna liczba auditorów i ekspertów technicznych,
2)
uzasadniony koszt pracy jednego auditora i eksperta technicznego w jednym dniu lub godzinie,
3)
uzasadniony koszt pracy krajowej jednostki akredytującej,
4)
rodzaj i model certyfikacji oraz zakres akredytacji.
3.
Podstawę do określenia wysokości opłat za akredytację jednostek kontrolujących stanowią w szczególności:
1)
niezbędna liczba auditorów i ekspertów technicznych,
2)
uzasadniony koszt pracy jednego auditora i eksperta technicznego w jednym dniu lub godzinie,
3)
uzasadniony koszt pracy krajowej jednostki akredytującej,
4)
liczba obszarów lub dziedzin ujętych we wniosku o akredytację.
§  9.
1.
Opłaty związane z akredytacją laboratoriów, jednostek certyfikujących i kontrolujących obejmują następujące koszty:
1)
poszczególnych etapów procesu akredytacji, zwane dalej "kosztami jednostkowymi procesu akredytacji",
2)
sprawowania nadzoru nad akredytowanymi podmiotami,
3)
uczestnictwa w krajowym systemie akredytacji.
2.
Na sumę kosztów jednostkowych procesu akredytacji składają się koszty:
1)
wstępnego rozpatrzenia wniosku, przeprowadzenia analizy kompletności dokumentacji, rejestracji wniosku oraz przygotowania i wysłania potwierdzenia (opłata wstępna),
2)
wykonywania prac organizacyjno-administracyjnych,
3)
przeprowadzenia oceny w procesie akredytacji zgodnie z procedurą jednostki akredytującej,
4)
oceny przebiegu procesu i wydania opinii przez komitet techniczny krajowej jednostki akredytującej.

Rozdział  4

Sposób ustalania opłat za czynności związane z notyfikacją

§  10.
1.
Podstawę do określenia wysokości opłat za notyfikację laboratoriów stanowi liczba dziedzin, metod badawczych lub zakresów wzorcowań zgłoszonych do notyfikacji.
2.
Podstawę do określenia wysokości opłat za notyfikację jednostek certyfikujących stanowi rodzaj i model certyfikacji oraz zakres notyfikacji.
3.
Podstawę do określenia wysokości opłat za notyfikację jednostek kontrolujących stanowi w szczególności liczba obszarów lub dziedzin ujętych we wniosku o notyfikację.

Rozdział  5

Przepis końcowy

§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.37.434

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób ustalania opłat za czynności związane z obowiązkową oceną zgodności wyrobów, akredytacją i notyfikacją.
Data aktu: 12/04/2001
Data ogłoszenia: 27/04/2001
Data wejścia w życie: 12/05/2001