Agencje celne i agenci celni.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 9 marca 2001 r.
w sprawie agencji celnych i agentów celnych.

Na podstawie art. 261 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
tryb przeprowadzania egzaminu kwalifikacyjnego osób ubiegających się o uprawnienie do wykonywania czynności agenta celnego oraz sposób powoływania komisji egzaminacyjnej, kwalifikacje członków komisji, zakres i sposób przeprowadzania egzaminu, a także wysokość opłat egzaminacyjnych przeznaczonych na pokrycie działalności i wynagrodzenia jej członków,
2)
sposób prowadzenia i tryb dokonywania wpisu na listę agentów celnych,
3)
tryb przyjmowania oraz wysokość kaucji gwarancyjnej, o której mowa w art. 258 § 3 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny, zwanej dalej "Kodeksem celnym",
4)
sposób prowadzenia ewidencji i rejestracji dokumentów podlegających kontroli celnej,
5)
inne rodzaje działalności, które może wykonywać osoba prowadząca agencję celną.

Rozdział  2

Egzamin kwalifikacyjny na agenta celnego

§  2.
1.
Egzamin kwalifikacyjny dla osób ubiegających się o uprawnienia do wykonywania czynności agenta celnego, zwany dalej "egzaminem", przeprowadza Komisja Egzaminacyjna, zwana dalej "Komisją".
2. 1
Minister właściwy do spraw finansów publicznych powołuje przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego Komisji spośród funkcjonariuszy celnych oraz pracowników Ministerstwa Finansów, na okres 2 lat.
3.
Przewodniczący oraz zastępca przewodniczącego Komisji, po upływie kadencji, o której mowa w ust. 2, pełnią swoje obowiązki do czasu powołania kolejnego przewodniczącego i jego zastępcy.
4.
Komisja przeprowadza egzaminy w składach, zwanych dalej "zespołami egzaminującymi".
5.
W skład zespołu egzaminującego wchodzą:
1)
przewodniczący zespołu,
2)
członkowie,
3)
sekretarz.
6.
Jeżeli przewodniczący Komisji albo jego zastępca wchodzi w skład zespołu egzaminującego, to pełni w nim funkcję przewodniczącego.
7.
Przewodniczący zespołu egzaminującego jest odpowiedzialny za sprawne i zgodne z przepisami prawa przeprowadzenie egzaminu.
8. 2
Przewodniczących zespołów oraz członków i sekretarzy zespołów egzaminujących powołuje, na wniosek przewodniczącego Komisji, minister właściwy do spraw finansów publicznych.
9.
Przewodniczący Komisji ustala skład poszczególnych zespołów egzaminujących, uwzględniając potrzebę sprawnego przeprowadzenia egzaminów.
10. 3
Na wniosek przewodniczącego Komisji minister właściwy do spraw finansów publicznych powołuje zespoły egzaminujące w ilości niezbędnej do sprawnego przeprowadzenia egzaminów.
§  3.
1. 4
(skreślony).
2. 5
Osoby, o których mowa w § 2 ust. 8, powinny posiadać wysoki poziom wiedzy z zakresu przepisów prawa celnego, administracyjnego i podatkowego.
3.
Organizacje zrzeszające przedsiębiorców uczestniczących w wymianie handlowej z zagranicą mogą delegować swojego przedstawiciela na czas trwania egzaminu w charakterze obserwatora.
4. 6
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może odwołać przewodniczącego Komisji lub jego zastępcę oraz przewodniczącego, członka i sekretarza zespołu egzaminującego:
1)
na ich wniosek,
2)
z urzędu - w wypadku skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej,
3)
gdy osoby te wykonują swoje obowiązki w sposób nierzetelny lub niesumienny.
5.
Odwołanie zastępcy przewodniczącego Komisji, przewodniczącego, członka i sekretarza zespołu egzaminującego może nastąpić na wniosek przewodniczącego Komisji.
6.
Odwołanie, o którym mowa w ust. 4 i 5, następuje w drodze decyzji administracyjnej.
7.
Kadencja przewodniczących, członków i sekretarzy zespołów egzaminujących trwa 2 lata. Przepis § 2 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
8.
Kadencja osoby powołanej w miejsce osoby odwołanej kończy się z upływem kadencji tej osoby.
§  4.
1. 7
Minister właściwy do spraw finansów publicznych ustala wykaz zagadnień tematycznych związanych z przeprowadzanym egzaminem i podaje go do publicznej wiadomości w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów.
2.
Wykaz zagadnień tematycznych jest aktualizowany z uwzględnieniem zmian przepisów prawa celnego i innych przepisów należących do tematyki egzaminu.
3.
Zagadnienia tematyczne mogą być przedmiotem egzaminu nie wcześniej niż po upływie miesiąca od dnia podania ich do publicznej wiadomości w sposób określony w ust. 1.
§  5.
Przewodniczący Komisji:
1)
sprawuje nadzór nad prawidłowością i aktualnością zagadnień tematycznych, o których mowa w § 4 ust. 1,
2) 8
przedkłada ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych propozycje wykazu zagadnień tematycznych obowiązujących na egzaminie,
3)
opracowuje pytania testowe na egzamin,
4)
ustala termin i miejsce egzaminu,
5)
sprawuje nadzór nad zespołami egzaminującymi,
6)
dysponuje środkami uzyskanymi z opłat egzaminacyjnych oraz nadzoruje wypłaty dokonywane z tych środków, w zakresie określonym w § 12 ust. 2-5.
§  6.
1. 9
Egzamin odbywa się w terminie i miejscu wyznaczonym przez przewodniczącego Komisji po uprzednim ogłoszeniu w siedzibach izb celnych nie później niż na miesiąc przed terminem egzaminu.
2.
Wniosek o przystąpienie do egzaminu składa się do Komisji.
§  7.
1.
Egzamin przeprowadza się w wydzielonej sali, w warunkach umożliwiających i zapewniających samodzielną pracę osób, które do niego przystąpiły.
2.
Przed rozpoczęciem egzaminu osoba do niego przystępująca jest obowiązana do okazania dowodu potwierdzającego tożsamość.
3.
Przewodniczący oraz członkowie zespołu egzaminującego sprawują nadzór nad prawidłowym przebiegiem egzaminu.
4.
W czasie składania egzaminu osoba, która do niego przystąpiła, może opuścić salę po uzyskaniu zgody osoby sprawującej nadzór nad prawidłowym przebiegiem egzaminu; przed opuszczeniem sali osoba ta przekazuje pracę przewodniczącemu zespołu egzaminującego.
5.
Przewodniczący zespołu egzaminującego może wykluczyć z egzaminu osobę, która podczas jego trwania korzysta z cudzej pomocy, posługuje się niedozwolonymi materiałami pomocniczymi, pomaga innym uczestnikom egzaminu lub w inny sposób rażąco zakłóca przebieg egzaminu.
6.
Wykluczenie zostaje stwierdzone protokołem podpisanym przez przewodniczącego i członków zespołu egzaminującego.
7.
Przewodniczący zespołu egzaminującego jest obowiązany poinformować osoby przystępujące do egzaminu o przepisach ust. 4-6.
8.
Obsługę administracyjną zespołu egzaminującego zapewnia sekretarz.
§  8.
1.
Egzamin składa się z dwóch części.
2.
Pierwsza część egzaminu jest przeprowadzana w formie testu. Zestawy testowe są niejawne.
3.
Test składa się ze 100 pytań i obejmuje tematykę z zakresu przepisów prawa celnego, niezbędną do prawidłowego wykonywania czynności określonych dla agentów celnych, w szczególności dotyczącą:
1)
nadania towarom przeznaczenia celnego,
2)
przedstawicielstwa w sprawach celnych,
3)
elementów kalkulacyjnych,
4)
operacji uprzywilejowanych,
5)
długu celnego,
6)
elementów towaroznawstwa i znajomości taryfy celnej, przepisów dotyczących środków polityki handlowej oraz zasad prawa administracyjnego i podatkowego, stosowanych w sprawach celnych.
4.
Pierwsza część egzaminu trwa nie dłużej niż 150 minut.
5.
Ocenę pozytywną z testu otrzymuje osoba, która prawidłowo odpowie co najmniej na 81 pytań.
6.
W razie negatywnej oceny z pierwszej części egzaminu osoba egzaminowana nie jest dopuszczana do drugiej części egzaminu.
7.
Druga część egzaminu polega na:
1)
wypełnianiu druków i formularzy dokumentów obowiązujących w przywozie towarów na polski obszar celny oraz w wywozie z tego obszaru,
2)
przygotowaniu dokumentów niezbędnych do nadania towarowi przeznaczenia celnego, w tym wypełnieniu zgłoszenia celnego.
§  9.
1.
W wypadku negatywnej oceny z pierwszej części egzaminu egzamin może być powtórzony w całości nie wcześniej niż po upływie 2 miesięcy od dnia egzaminu złożonego z wynikiem negatywnym.
2.
Osoba, która uzyskała ocenę negatywną z drugiej części egzaminu, może powtórzyć tę część egzaminu po złożeniu wniosku o powtórzenie drugiej części egzaminu do przewodniczącego Komisji.
3.
Wniosek, o którym mowa w ust. 2, powinien być złożony nie później niż w terminie 2 miesięcy od dnia uzyskania negatywnej oceny z drugiej części egzaminu.
4.
W wypadku uzyskania ponownie oceny negatywnej z drugiej części egzaminu egzamin powinien być powtórzony w całości. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.
§  10.
Prace egzaminacyjne udostępniane są do wglądu na żądanie osoby, która przystąpiła do egzaminu.
§  11.
Przewodniczący Komisji lub osoba przez niego upoważniona potwierdza złożenie egzaminu z wynikiem pozytywnym zaświadczeniem, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  12.
1.
Opłatę egzaminacyjną ustala się w wysokości 30% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z kwartału poprzedzającego kwartał, w którym został złożony wniosek o przystąpienie do egzaminu, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
2.
Opłatę egzaminacyjną, o której mowa w ust. 1, przeznacza się na:
1)
obsługę administracyjną egzaminów - 20% opłaty,
2)
wynagrodzenie przewodniczącego, członków i sekretarza zespołu egzaminującego - 80 % opłaty.
3.
Część opłaty, o której mowa w ust. 2 pkt 1, wnosi się przy składaniu wniosku o przystąpienie do egzaminu, a pozostałą część - nie później niż w przeddzień wyznaczonego terminu egzaminu.
4.
W wypadku nieprzystąpienia do egzaminu opłata wpisowa, o której mowa w ust. 2 pkt 1, nie podlega zwrotowi.
5.
Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, przysługuje osobom wchodzącym w skład zespołu egzaminującego, w wypadku gdy obowiązki związane z egzaminowaniem wykonują poza godzinami pracy lub służby.
6.
Wynagrodzenie przewodniczącego jest o połowę wyższe niż członka zespołu egzaminującego, a wynagrodzenie sekretarza stanowi połowę wynagrodzenia członka zespołu egzaminującego.
7.
Niezależnie od wynagrodzenia za przeprowadzanie egzaminów przewodniczący Komisji oraz jego zastępca, ze środków, o których mowa w ust. 2, pobierają miesięczne wynagrodzenie w wysokości odpowiednio 80% i 50% przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, z kwartału poprzedzającego kwartał, w którym odbywa się egzamin kwalifikacyjny.

Rozdział  3

Wpis na listę agentów celnych

§  13.
1. 10
W celu uzyskania wpisu na listę agentów celnych osoba fizyczna składa do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie pisemny wniosek, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2.
Do wniosku o wpis na listę agentów celnych, z zastrzeżeniem § 23, należy dołączyć uwierzytelnione kserokopie:
1)
dokumentu potwierdzającego posiadanie co najmniej średniego wykształcenia,
2)
aktualnej informacji z Centralnego Rejestru Skazanych,
3)
dokumentu o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej (NIP), z zastrzeżeniem ust. 5.
3. 11
W przypadku wątpliwości co do wiarygodności dokumentów, o których mowa w ust. 2, Dyrektor Izby Celnej w Warszawie może zażądać przedstawienia ich oryginałów.
4.
Jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, dokument, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, powinien zostać sporządzony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.
5.
Przepisu ust. 2 pkt 3 nie stosuje się do osoby, która na podstawie przepisów odrębnych nie podlega obowiązkowi ewidencyjnemu w zakresie uzyskania numeru identyfikacji podatkowej (NIP).
§  14.
1. 12
Wpisu na listę agentów celnych dokonuje Dyrektor Izby Celnej w Warszawie.
2.
Wpis na listę agentów celnych obejmuje:
1)
numer i datę wpisu,
2)
nazwisko, imię (imiona) i datę urodzenia,
3)
miejsce i adres zamieszkania,
4)
numer identyfikacji podatkowej (NIP), z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
Przepisu ust. 2 pkt 4 nie stosuje się do osoby, która na podstawie przepisów odrębnych nie podlega obowiązkowi ewidencyjnemu w zakresie uzyskania numeru identyfikacji podatkowej (NIP).
4.
Wpis, odmowa dokonania wpisu lub skreślenie z listy agentów celnych następuje w formie decyzji administracyjnej.
5. 13
Osoba, o której mowa w § 13 ust. 5, w wypadku otrzymania decyzji o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej (NIP) jest obowiązana niezwłocznie wystąpić do organu właściwego do wydania decyzji, o której mowa w ust. 4, z wnioskiem o zmianę tej decyzji, przedkładając uwierzytelnioną kserokopię decyzji o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej (NIP).

Rozdział  4

Kaucja gwarancyjna składana przez agencję celną

§  15.
1. 14
Osoba, która zamierza prowadzić działalność w formie agencji celnej, składa dyrektorowi izby celnej, na którego terenie właściwości miejscowej zamierza prowadzić tę działalność, kaucję gwarancyjną wraz z formularzem, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia, oraz:
1)
uwierzytelnioną kserokopię dokumentu potwierdzającego prowadzenie przez wnioskodawcę działalności gospodarczej,
2)
uwierzytelnioną kserokopię zaświadczenia o nadaniu wnioskodawcy statystycznego numeru identyfikacyjnego (REGON),
3)
uwierzytelnioną kserokopię decyzji o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej (NIP).
2. 15
W przypadku zamiaru prowadzenia działalności w formie agencji celnej na obszarze właściwości miejscowej:
1)
jednego dyrektora izby celnej - osoba prowadząca agencję celną składa kaucję gwarancyjną w wysokości nie mniejszej niż równowartość w złotych 30.000 EURO według kursu średniego, ustalonego przez Narodowy Bank Polski z dnia złożenia tej kaucji,
2)
dwóch i więcej dyrektorów izb celnych - osoba prowadząca agencję celną składa kaucję gwarancyjną, w wysokości określonej w pkt 1, każdemu z tych organów.
3.
Kaucja gwarancyjna może być wykorzystana jako zabezpieczenie generalne w rozumieniu art. 197 § 3 Kodeksu celnego, w związku ze stosowaniem określonej procedury lub procedur celnych.
§  16.
1. 16
Po złożeniu kaucji gwarancyjnej dyrektor izby celnej wydaje potwierdzenie przyjęcia kaucji, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.
2.
Rozpoczęcie działalności w formie agencji celnej może nastąpić nie wcześniej niż z dniem rozpoczęcia biegu terminu ważności kaucji gwarancyjnej i nie wcześniej niż po otrzymaniu potwierdzenia przyjęcia kaucji gwarancyjnej.
§  17.
1.
Osoba prowadząca agencję celną powinna złożyć, co najmniej na 30 dni przed upływem terminu ważności przyjętej kaucji gwarancyjnej, nową kaucję gwarancyjną, z rozpoczęciem terminu jej ważności, nie później niż dnia następnego po dniu upływu ważności uprzednio złożonej kaucji, lub dokument stwierdzający przedłużenie terminu ważności uprzednio złożonej kaucji gwarancyjnej.
2.
Przepis § 15 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3. 17
Jeżeli uchybienie terminu, o którym mowa w ust. 1, nastąpiło z przyczyn niezależnych od osoby, która prowadzi agencję celną, właściwy miejscowo dyrektor izby celnej, na uzasadniony wniosek tej osoby, może przywrócić termin. Wniosek o przywrócenie terminu należy wnieść w terminie siedmiu dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu, jednak nie później niż 14 dni przed upływem terminu ważności przyjętej kaucji gwarancyjnej. Jednocześnie z wniesieniem wniosku należy złożyć nową kaucję gwarancyjną lub dokument stwierdzający przedłużenie terminu ważności uprzednio złożonej kaucji gwarancyjnej.
4. 18
W przypadku gdy dyrektor izby celnej stwierdzi, że złożona kaucja gwarancyjna nie spełnia wymogu określonego w § 15 ust. 2 pkt 1, może w każdym czasie zażądać uzupełnienia kaucji gwarancyjnej.

Rozdział  5

Ewidencja i rejestr prowadzone przez agencję celną

§  18.
1.
Agencja celna jest obowiązana do prowadzenia ewidencji wykonywanych czynności, określonych w przepisach prawa celnego, zwanej dalej "ewidencją".
2.
Ewidencja powinna zawierać w szczególności:
1)
datę przyjęcia sprawy przez agencję celną,
2)
oznaczenie osoby reprezentowanej przez agencję celną,
3)
pozycję z rejestru upoważnień,
4)
datę i numer zgłoszenia celnego lub określenie innego rodzaju wykonywanej czynności.
3. 19
Ewidencja prowadzona w formie książkowej powinna mieć zszyte i ponumerowane karty ewidencji. Izba celna opatruje przeszycie plombą, na ostatniej stronie ewidencji zamieszcza liczbę stron, datę zatwierdzenia ewidencji oraz oznacza miejsce wykonywania działalności agencji celnej. W przypadku zmiany miejsca wykonywania działalności dyrektor izby celnej dokonuje adnotacji o zmianie w ewidencji czynności agencji celnej.
4.
Ewidencja może być prowadzona z zastosowaniem technik elektronicznego przetwarzania danych, pod warunkiem:
1)
posiadania szczegółowej pisemnej instrukcji obsługi programu komputerowego, wykorzystywanego do prowadzenia ewidencji,
2)
ujmowania w ewidencji wyłącznie zapisów sprawdzonych,
3)
niedostępności zbioru dla modyfikacji poza wprowadzeniem, w razie potrzeby, dowodów korekt,
4)
automatycznej kontroli ciągłości zapisów,
5)
ochrony danych polegającej na stosowaniu odpornych na zagrożenia nośników danych, na doborze stosowanych środków ochrony zewnętrznej, na systematycznym tworzeniu rezerwowych kopii zbiorów danych zapisanych na nośnikach magnetycznych oraz na zapewnieniu ochrony przed nieupoważnionym dostępem do programów komputerowych,
6)
stosowania programu komputerowego zapewniającego wgląd w treść dokonywanych zapisów oraz możliwości wydrukowania wszystkich danych w porządku chronologicznym,
7) 20
uprzedniego powiadomienia właściwego miejscowo dyrektora izby celnej o miejscu prowadzenia ewidencji.
5.
Ewidencje są prowadzone w każdym miejscu, w którym agencja celna prowadzi działalność.
6.
Ewidencja jest prowadzona w sposób ciągły z możliwością stosowania rocznej numeracji zapisów.
7.
Dokonanie czynności określonych w ust. 3 i ust. 4 pkt 7 powinno nastąpić nie później niż w dniu dokonania pierwszej czynności przez agencję celną.
8.
Wpis do ewidencji jest dokonywany przez agencję celną niezwłocznie, nie później jednak niż przed dokonaniem czynności przed organami celnymi.
9.
Powiadomienie, o którym mowa w ust. 4 pkt 7, dokonywane jest na formularzu określonym w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
§  19.
1.
Agencja celna jest obowiązana do rejestrowania udzielonych jej upoważnień niezwłocznie po ich otrzymaniu. Wzór upoważnienia stanowi załącznik nr 6 do rozporządzenia.
2.
Rejestr upoważnień powinien określać w szczególności:
1)
datę udzielenia i datę przyjęcia upoważnienia,
2)
osobę reprezentowaną przez agencję celną,
3)
rodzaj udzielonego przedstawicielstwa, zgodnie z art. 253 Kodeksu celnego,
4)
zakres czynności wynikających z upoważnienia,
5)
termin ważności upoważnienia.
3.
Do prowadzenia rejestru upoważnień stosuje się odpowiednio przepisy § 18 ust. 3-6, z tym że rejestr powinien obejmować upoważnienia, na podstawie których agencja celna dokonuje czynności w miejscu swojej działalności. W przypadku stosowania numeracji rocznej pozycja rejestru upoważnień powinna składać się z numeru kolejnego oraz roku i powinna mieć brzmienie NN/RRRR, gdzie NN - oznacza pozycję rejestru, a RRRR - rok przyjęcia upoważnienia.
4.
Oryginały upoważnień lub ich uwierzytelnione odpisy stanowią załączniki do rejestru upoważnień.
5.
Jeżeli do zgłoszenia celnego dołączono kserokopię upoważnienia albo upoważnienie przekazane telefaksem lub podano numer pozycji rejestru upoważnień agencji celnej, osoba prowadząca działalność w formie agencji celnej powinna dołączyć oryginał upoważnienia lub uwierzytelniony odpis niezwłocznie po jego otrzymaniu, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia dokonania zgłoszenia.
§  20.
1. 21
Osoba prowadząca agencję celną jest obowiązana przedłożyć dyrektorowi izby celnej, na którego terenie właściwości miejscowej prowadzi działalność, wykaz zatrudnionych agentów celnych, zawierający następujące dane:
1)
imię i nazwisko agenta celnego,
2)
serię i numer dowodu osobistego agenta celnego,
3)
wzór podpisu agenta celnego,
4)
numer i datę wpisu na listę agentów celnych, z zastrzeżeniem pkt 5,
5)
numer i datę zaświadczenia, jeżeli osoba nabyła uprawnienia do wykonywania czynności agenta celnego przed dniem wejścia w życie Kodeksu celnego i nie została jeszcze wpisana na listę agentów celnych.
2. 22
Osoba prowadząca agencję celną, o której mowa w ust. 1, jest obowiązana niezwłocznie informować właściwego miejscowo dyrektora izby celnej o zatrudnieniu lub zwolnieniu agenta celnego, nie później jednak niż:
1)
w przypadku osoby nowo zatrudnionej - przed dniem dokonania przez nią pierwszej czynności w imieniu agencji celnej,
2)
w przypadku osoby zwolnionej - w terminie siedmiu dni od dnia rozwiązania bądź wygaśnięcia umowy o pracę.
3.
Po uzyskaniu przez osobę, o której mowa w ust. 1 pkt 5, wpisu na listę agentów celnych przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się odpowiednio.
§  21. 23
Osoba prowadząca agencję celną jest obowiązana do niezwłocznego powiadomienia Dyrektora Izby Celnej w Warszawie, za pośrednictwem dyrektora izby celnej, na którego terenie właściwości miejscowej prowadzi działalność, o wszczęciu postępowania, o którym mowa w art. 257 § 4 Kodeksu celnego, przeciwko osobie agenta celnego zatrudnionego w tej agencji celnej.

Rozdział  6

Inne rodzaje działalności

§  22.
1. 24
Osoba prowadząca działalność w formie agencji celnej poza działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 259 Kodeksu celnego, może również prowadzić inną działalność gospodarczą z wyłączeniem działalności polegającej na dokonywaniu obrotu towarowego z zagranicą w celach handlowych.
2.
Prowadzenie działalności, o której mowa w ust. 1, podlega wymogom wynikającym z przepisów odrębnych.

Rozdział  7

Przepisy przejściowe i końcowe

§  23.
Postępowania w sprawach o wydanie koncesji na prowadzenie agencji celnej wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia podlegają umorzeniu.
§  24.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 19 marca 2001 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ZAŚWIADCZENIE

Na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 marca

2001 r. w sprawie agencji celnych i agentów celnych (Dz. U. Nr

19, poz. 232) stwierdza się, że Pan(i).........................

urodzony (a) dnia ...................... w ....................

imię ojca .....................................................

złożył(a) egzamin kwalifikacyjny na agenta celnego w dniu .....

...........

i uzyskał(a) ocenę pozytywną.

mp.

Za Zespół Egzaminujący: Przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej:

Warszawa, dnia .......... Nr ewidencyjny....................

ZAŁĄCZNIK Nr  2 25

WNIOSEK O WPIS NA LISTĘ AGENTÓW CELNYCH

..................................

(ulica, nr domu, mieszkania)

..................................

(kod pocztowy, nazwa miejscowości)

Dyrektor Izby Celnej

w Warszawie

ul. Modlińska 4

03-216 Warszawa

W związku ze złożeniem egzaminu na agenta celnego z wynikiem pozytywnym (zaświadczenie z dnia ........, nr ewidencyjny .......... ) wnoszę o wpisanie mnie na listę agentów celnych.

Jednocześnie oświadczam, że posiadam obywatelstwo polskie, mam pełną zdolność do czynności prawnych i korzystam z pełni praw publicznych oraz posiadam numer identyfikacji podatkowej NIP ...............1 .

.....................

(podpis wnioskodawcy)

Załączniki:

1) uwierzytelniona kserokopia dokumentu potwierdzającego posiadanie co najmniej średniego wykształcenia,

2) uwierzytelniona kserokopia aktualnej informacji z Centralnego Rejestru Skazanych,

3) uwierzytelniona kserokopia dokumentu o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej NIP1.

___________________________________________________________________________

Niniejszym oświadczam, że według stanu na dzień sporządzenia wniosku dane zawarte we wniosku są prawdziwe oraz dane i informacje wynikające z załączonych do wniosku dokumentów są aktualne.

..........., dnia..........

.....................

(podpis wnioskodawcy)

------------------

1 Nie dotyczy osób, które na podstawie przepisów odrębnych nie mogą posiadać numeru identyfikacji podatkowej NIP.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

  26 WNIOSEK O PRZYJĘCIE KAUCJI GWARANCYJNEJ

ZAŁĄCZNIK Nr  4

  27 POTWIERDZENIE NR ....... przyjęcia kaucji gwarancyjnej

ZAŁĄCZNIK Nr  5

  28 POWIADOMIENIE O MIEJSCU DZIAŁALNOŚCI AGENCJI CELNEJ LUB O JEGO ZMIANIE

ZAŁĄCZNIK Nr  6

UPOWAŻNIENIE

(miejscowość)

do działania w formie przedstawicielstwa 1. bezpośredniego, 2. pośredniego

Upoważniam Agencję Celną ......................................

...............................................................

...............................................................

(nazwa i adres agencji celnej)

REGON .......................... NIP ..........................

do podejmowania na rzecz ......................................

...............................................................

...............................................................

(nazwa i siedziba osoby udzielającej upoważnienia)

następujących czynności związanych z dokonywaniem obrotu

towarowego z zagranicą:

...............................................................

...............................................................

...............................................................

Jednocześnie wyrażam zgodę na udzielenie dalszego upoważnienia

stosownie do art. 254 § 6 Kodeksu celnego.*

Niniejsze upoważnienie ma charakter:*

- stały

- terminowy do dnia .................

- jednorazowy.

........................

(podpis upoważniającego)

Potwierdzenie przyjęcia upoważnienia:

..........................................

(data i podpis agenta celnego działającego

w imieniu agencji celnej)

______

* Niepotrzebne skreślić.

1 § 2 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2002 r. (Dz.U.02.43.390) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2002 r.
2 § 2 ust. 8 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2002 r. (Dz.U.02.43.390) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2002 r.
3 § 2 ust. 10 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2002 r. (Dz.U.02.43.390) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2002 r.
4 § 3 ust. 1 skreślony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2002 r. (Dz.U.02.43.390) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2002 r.
5 § 3 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2002 r. (Dz.U.02.43.390) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2002 r.
6 § 3 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2002 r. (Dz.U.02.43.390) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2002 r.
7 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 i 4 rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2002 r. (Dz.U.02.43.390) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2002 r.
8 § 5 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2002 r. (Dz.U.02.43.390) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2002 r.
9 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2002 r. (Dz.U.02.43.390) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2002 r.
10 § 13 ust. 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2002 r. (Dz.U.02.43.390) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2002 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2003 r. (Dz.U.03.116.1097) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2003 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 17 października 2003 r. (Dz.U.03.182.1782) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2003 r.

11 § 13 ust. 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2002 r. (Dz.U.02.43.390) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2002 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2003 r. (Dz.U.03.116.1097) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2003 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 17 października 2003 r. (Dz.U.03.182.1782) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2003 r.

12 § 14 ust. 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2002 r. (Dz.U.02.43.390) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2002 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2003 r. (Dz.U.03.116.1097) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2003 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 17 października 2003 r. (Dz.U.03.182.1782) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2003 r.

13 § 14 ust. 5:

- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2002 r. (Dz.U.02.43.390) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2002 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2003 r. (Dz.U.03.116.1097) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2003 r.

14 § 15 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2002 r. (Dz.U.02.43.390) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2002 r.
15 § 15 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2002 r. (Dz.U.02.43.390) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2002 r.
16 § 16 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2002 r. (Dz.U.02.43.390) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2002 r.
17 § 17 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2002 r. (Dz.U.02.43.390) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2002 r.
18 § 17 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2002 r. (Dz.U.02.43.390) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2002 r.
19 § 18 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 5 i 7 rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2002 r. (Dz.U.02.43.390) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2002 r.
20 § 18 ust. 4 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2002 r. (Dz.U.02.43.390) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2002 r.
21 § 20 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2002 r. (Dz.U.02.43.390) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2002 r.
22 § 20 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2002 r. (Dz.U.02.43.390) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2002 r.
23 § 21:

- zmieniony przez § 1 pkt 4 i 6 rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2002 r. (Dz.U.02.43.390) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2002 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2003 r. (Dz.U.03.116.1097) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2003 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 17 października 2003 r. (Dz.U.03.182.1782) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2003 r.

24 § 22 ust. 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 11 sierpnia 2003 r. (Dz.U.03.146.1417) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 września 2003 r.
25 Załącznik nr 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2002 r. (Dz.U.02.43.390) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2002 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 9 czerwca 2003 r. (Dz.U.03.116.1097) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2003 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 17 października 2003 r. (Dz.U.03.182.1782) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2003 r.

26 Załącznik nr 3 zmieniony przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2002 r. (Dz.U.02.43.390) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2002 r.
27 Załącznik nr 4 zmieniony przez § 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2002 r. (Dz.U.02.43.390) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2002 r.
28 Załącznik nr 5 zmieniony przez § 1 pkt 12 rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2002 r. (Dz.U.02.43.390) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2002 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.19.232

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Agencje celne i agenci celni.
Data aktu: 09/03/2001
Data ogłoszenia: 19/03/2001
Data wejścia w życie: 19/03/2001