Szczegółowy tryb działania Krajowej Rady Sądownictwa oraz postępowania przed Radą.

ROZPORZĄDZENIE
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 22 grudnia 2001 r.
w sprawie szczegółowego trybu działania Krajowej Rady Sądownictwa oraz postępowania przed Radą.

Na podstawie art. 12 ust. 6 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz. U. Nr 100, poz. 1082) zarządza się, co następuje:

Dział  I

Tryb działania Krajowej Rady Sądownictwa w sprawach ogólnych

Rozdział  I

Postanowienia ogólne

§  1.
Krajowa Rada Sądownictwa, zwana dalej "Radą", wykonuje czynności przewidziane w ustawach i w trybie określonym w niniejszym rozporządzeniu.
§  2.
1.
Przewodniczący Rady, zwany dalej "Przewodniczącym", reprezentuje Radę oraz organizuje jej pracę, a w szczególności:
1)
zwołuje posiedzenia Rady, przewodniczy obradom i czuwa nad ich przebiegiem,
2)
podpisuje w imieniu Rady pisma,
3)
wykonuje czynności zlecone przez Radę.
2.
Wiceprzewodniczący Rady:
1)
w czasie nieobecności Przewodniczącego wykonują w jego zastępstwie czynności wymienione w ust. 1,
2)
wykonują ponadto inne czynności z upoważnienia Przewodniczącego.
3.
Podział czynności, o których mowa w ust. 2, między wiceprzewodniczących Rady wynika z przyjętych w tej sprawie ustaleń i może mieć charakter stały lub czasowy.
4.
W razie nieobecności Przewodniczącego i wiceprzewodniczących, posiedzeniom Rady przewodniczy i podpisuje w imieniu Rady pisma najstarszy wiekiem członek Prezydium Rady.
5.
Prezydium Rady, zwane dalej "Prezydium", wybierane na okres 2 lat, kieruje jej pracami oraz jest organem zapewniającym właściwe funkcjonowanie Rady w czasie między posiedzeniami plenarnymi. Prezydium w szczególności przygotowuje porządek posiedzeń plenarnych Rady.
6.
W nagłych przypadkach, wymagających podjęcia działań między posiedzeniami plenarnymi Rady, Prezydium może w jej imieniu podejmować czynności niezastrzeżone ustawowo do kompetencji Rady.
7.
W razie podjęcia przez Prezydium czynności w trybie określonym w ust. 6, Przewodniczący przedstawia sprawę Radzie na najbliższym posiedzeniu plenarnym.
§  3.
Rada powołuje rzecznika prasowego, który jest odpowiedzialny za współpracę ze środkami masowego przekazu.
§  4.
1.
Pierwsze posiedzenie Rady po zakończeniu kadencji Przewodniczącego zwołuje Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego, który przewodniczy obradom do czasu wyboru nowego Przewodniczącego.
2.
Na pierwszym posiedzeniu po zakończeniu kadencji Przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Rada dokonuje wyboru na te stanowiska.
3.
Wybór Przewodniczącego i wiceprzewodniczących przeprowadza się oddzielnie, przy nieograniczonej liczbie kandydatów.
4.
Jeżeli w pierwszym głosowaniu żaden z kandydatów nie otrzyma wymaganej większości głosów, w każdym kolejnym głosowaniu wyklucza się kandydata, który w poprzednim głosowaniu uzyskał najmniejszą liczbę głosów.
5.
W razie zwolnienia stanowiska Przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego, Rada dokonuje wyboru uzupełniającego na najbliższym posiedzeniu.
6.
Rada wybiera trzech członków Prezydium na pierwszym posiedzeniu po zakończeniu jego kadencji. Przepisy ust. 3-5 stosuje się odpowiednio.
§  5.
Rada wybiera rzecznika dyscyplinarnego sędziów sądów powszechnych na pierwszym posiedzeniu po zgłoszeniu kandydatów przez zgromadzenia ogólne sędziów wszystkich apelacji.
§  6.
1.
Rada powołuje ze swego składu stałe komisje:
1)
komisję do spraw odpowiedzialności dyscyplinarnej sędziów, której zadaniem jest analizowanie wyroków sądów dyscyplinarnych, składanie wniosków w przedmiocie żądania podjęcia czynności dyscyplinarnych, w tym żądania wszczęcia postępowania dyscyplinarnego w sprawach o sprzeniewierzenie się niezawisłości sędziowskiej, wnoszenie odwołań od wyroków sądów dyscyplinarnych pierwszej instancji i występowanie o wznowienie postępowania dyscyplinarnego;
2)
komisję budżetową, której zadaniem jest coroczne:
a)
przygotowanie projektu uchwały zawierającej plan dochodów i wydatków Rady oraz uchwały zawierającej wniosek do Ministra Sprawiedliwości o opracowanie projektu planu dochodów i wydatków sądów powszechnych, a także uwagi i zastrzeżenia Rady do tego projektu,
b)
dokonanie, do dnia 30 czerwca każdego roku, analizy danych zawartych w oświadczeniach prezesów sądów apelacyjnych oraz prezesów wojskowych sądów okręgowych o ich stanie majątkowym i przedstawianie Radzie wniosków z tej analizy;
3)
komisję do spraw etyki zawodowej sędziów, której zadaniem jest przygotowywanie uchwał dotyczących zbioru zasad etyki zawodowej sędziów oraz przestrzegania tych zasad.
2.
Rada może powoływać inne komisje problemowe dla opracowania spraw przewidzianych do rozpatrzenia przez Radę.
§  7.
Rada używa pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej.

Rozdział  II

Posiedzenia Rady

§  8.
1.
Posiedzenia Rady w sprawie przedstawienia opinii dotyczącej powołania lub odwołania prezesa sądu powszechnego Przewodniczący zwołuje w czasie umożliwiającym podjęcie przez Radę uchwały w tej sprawie w ustawowym terminie.
2.
Zwołując posiedzenie Rady, Przewodniczący przesyła jej członkom zawiadomienie o terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad. Zawiadomienia oraz materiały będące przedmiotem rozpatrzenia przez Radę powinny być doręczone nie później niż na 14 dni przed terminem posiedzenia.
3.
Przewodniczący może zapraszać na posiedzenia osoby spoza Rady.
§  9.
1.
Członkowie Rady potwierdzają obecność na posiedzeniu złożeniem podpisu na liście obecności. W razie przeszkody uniemożliwiającej udział w posiedzeniu, członek Rady powinien usprawiedliwić wobec Przewodniczącego swoją nieobecność w terminie siedmiu dni od dnia powstania przeszkody.
2.
Przewodniczący przedstawia Radzie do zatwierdzenia projekt porządku obrad. Porządek obrad może być rozszerzony o sprawy, których pilność rozpatrzenia jest uzasadniona. Po zatwierdzeniu porządku obrad może być on rozszerzony na wniosek członka Rady tylko w przypadkach wyjątkowych. Porządek obrad nie może być rozszerzony o sprawy określone w § 4 ust. 2-6 i w § 5.
3.
Sprawy przedstawione do rozpatrzenia są referowane przez członków Rady wskazanych przez Przewodniczącego lub Radę.
§  10.
1.
Rozstrzygnięcia są przyjmowane przez Radę na zasadzie uzgodnienia, a rozstrzygnięcia związane z koniecznością podjęcia uchwały lub dokonania wyboru są przyjmowane w drodze głosowania.
2.
Bezwzględną większość, o której mowa w art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz. U. Nr 100, poz. 1082), uzyskuje wniosek, za którym oddano więcej niż połowę ważnych głosów.
3.
Jeżeli w sprawie dotyczącej powołania na stanowisko sędziego wymaganą większość głosów otrzyma więcej kandydatów niż liczba wolnych stanowisk sędziowskich, uznaje się za wybranych tych, którzy otrzymali kolejno najwięcej głosów. W przypadku gdy dwóch lub więcej kandydatów otrzymało równą, najmniejszą wymaganą liczbę głosów, a uznanie wszystkich kandydatów za wybranych spowodowałoby przekroczenie liczby wolnych stanowisk sędziowskich, w stosunku do tych kandydatów przeprowadza się dalsze głosowanie.
4.
Powtórzenie głosowania może nastąpić w przypadku naruszenia zasad postępowania lub ujawnienia nowych istotnych okoliczności, na podstawie uchwały Rady podjętej na wniosek członka Rady zgłoszony w terminie określonym do zgłaszania zastrzeżeń do protokołu posiedzenia.
5.
Przewodniczący ustala wyniki głosowania jawnego. W razie zarządzenia głosowania tajnego, ustalenia jego wyników dokonuje trzyosobowa komisja skrutacyjna. Rada może wybrać stałą komisję skrutacyjną.
6.
Uchwały Rady w sprawach niebędących sprawami indywidualnymi nie wymagają sporządzenia pisemnego uzasadnienia.
§  11.
Dla przygotowania projektu uchwały Przewodniczący może powołać zespół lub wyznaczyć referenta.
§  12.
1.
W sprawie uchwały o wystąpieniu do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o zbadanie zgodności z Konstytucją aktów normatywnych w zakresie dotyczącym niezależności sądów i niezawisłości sędziów, przed wystąpieniem z tym wnioskiem Rada może zasięgnąć opinii prawnej.
2.
Rada wyznacza swoich przedstawicieli w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym.
§  13.
1.
Z posiedzenia Rady jest sporządzany protokół.
2.
W protokole zamieszcza się:
1)
listę osób biorących udział w posiedzeniu,
2)
przyjęty porządek obrad,
3)
postanowienia, stanowiska i uchwały Rady,
4)
skrót wypowiedzi członków Rady; na zarządzenie Przewodniczącego lub na wniosek wypowiadającego się zamieszczeniu podlega pełna wypowiedź.
3.
Protokoły posiedzeń i uchwały Rady podpisuje Przewodniczący lub wiceprzewodniczący.
4.
Protokół jest wykładany do wglądu członków Rady w sekretariacie na trzy dni przed kolejnym posiedzeniem Rady. Przy braku zastrzeżeń, które można zgłosić przed zatwierdzeniem porządku obrad kolejnego posiedzenia, protokół uznaje się za przyjęty, co odnotowuje się w protokole tego posiedzenia.

Dział  II

Tryb postępowania przed Radą w sprawach indywidualnych

Rozdział  I

Zasady ogólne

§  14.
Przepisy niniejszego działu regulują tryb postępowania przed Radą w sprawach indywidualnych, a w szczególności:
1)
rozpatrywania i oceny kandydatów do pełnienia urzędu sędziowskiego na stanowiskach sędziów Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz na stanowiskach sędziowskich w sądach powszechnych i sądach wojskowych,
2)
przedstawiania Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej wniosków o powołanie sędziów Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, sądów powszechnych i sądów wojskowych,
3)
rozpatrywania i rozstrzygania wniosków w przedmiocie przeniesienia sędziego w stan spoczynku,
4)
wyrażenia zgody na dalsze zajmowanie stanowiska przez sędziego, który ukończył 65 rok życia, oraz powrotu na stanowisko sędziego,
5)
rozpatrywania i rozstrzygania wniosków w przedmiocie stwierdzenia okoliczności wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 1-5, ust. 2 i ust. 3 oraz art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1997 r. o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 1998 r. Nr 98, poz. 607 i z 2001 r. Nr 98, poz. 1070).
§  15.
1.
Pisma w sprawach rozpatrywanych przez Radę doręcza się uczestnikom postępowania za zwrotnym poświadczeniem odbioru. Pisma adresowane do sędziów doręcza się za pośrednictwem prezesów właściwych sądów.
2.
Uchwały Rady doręcza się w odpisach uwierzytelnionych przez Biuro Rady.
3.
Akta spraw są dostępne dla uczestników postępowania w godzinach pracy Biura Rady z uwzględnieniem przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych. Uczestnicy postępowania mogą przeglądać udostępnione akta spraw oraz sporządzać na swoje potrzeby odpisy lub wyciągi z tych akt. Na pisemny wniosek uczestnik postępowania może otrzymać odpisy i wyciągi z akt, z potwierdzeniem przez Biuro Rady ich zgodności z oryginałami.
4.
Za zezwoleniem Przewodniczącego, na zasadach określonych w ust. 3, akta sprawy mogą być na pisemny wniosek udostępnione do przejrzenia także innym osobom, jeżeli wykażą interes prawny w postępowaniu i nie zostaną przez to naruszone interesy uczestników postępowania.
5.
Po zakończeniu postępowania, za zgodą Przewodniczącego Rady, uczestnikowi postępowania może być wydany dokument złożony przez niego do akt. Wydanie dokumentu może być uzależnione od złożenia jego odpisu lub wyciągu z jego treści.
§  16.
1.
Po zapoznaniu się z wnioskiem w sprawach, o których mowa w § 14, Przewodniczący wydaje w jego sprawie zarządzenie. W razie braków wniosku uniemożliwiających jego rozpatrzenie, Przewodniczący zarządza jego uzupełnienie w terminie wskazanym w zarządzeniu, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
2.
Jeżeli do rozpatrzenia indywidualnej sprawy sędziego są niezbędne akta osobowe, Przewodniczący zwraca się do właściwego sądu o ich przedstawienie Radzie. Rada zwraca akta niezwłocznie po ich wykorzystaniu.
§  17.
1.
Sprawy indywidualne są przygotowywane na posiedzenia plenarne w zespołach w składzie 3-5 członków Rady wyznaczanych przez Przewodniczącego. Zespół wybiera referentów poszczególnych spraw.
2.
Członkami zespołu nie mogą być sędziowie sądu, którego dotyczy sprawa, ani sędziowie sądu położonego w okręgu sądowym obejmującym ten sąd.
§  18.
1.
Referent przedstawia zespołowi stan sprawy oraz proponuje treść stanowiska.
2.
Zespół ocenia w pierwszej kolejności, czy materiały sprawy są wystarczające do zajęcia stanowiska i w razie stwierdzenia braków przedstawia sprawę Przewodniczącemu celem zarządzenia jego uzupełnienia. Zakres uzupełnienia wniosku powinien być ściśle określony. Jeżeli Przewodniczący nie podziela stanowiska zespołu, przedstawia sprawę Radzie.
3.
W razie niestwierdzenia braków wniosku, zespół zajmuje stanowisko co do jego merytorycznego załatwienia.
4.
Zespół podejmuje decyzje większością głosów, przy czym w razie równej liczby głosów decyduje głos referenta.
5.
Po głosowaniu sporządza się protokół, który zawiera wymienienie nazwisk członków zespołu ze wskazaniem referenta, określenie przedmiotu sprawy oraz daty posiedzenia, treść zajętego stanowiska oraz podpisy członków zespołu. Na żądanie członka zespołu w protokole wskazuje się sposób głosowania przez poszczególnych członków zespołu.
§  19.
1.
W uzasadnionych przypadkach, na wniosek zespołu lub z własnej inicjatywy, Przewodniczący zaprasza, celem odbycia rozmowy w siedzibie Rady, uczestnika postępowania, prezesa właściwego sądu, sędziego wizytatora lub innego sędziego.
2.
W zaproszeniu Przewodniczący, po uzgodnieniu z zespołem, określa termin, miejsce spotkania oraz jego przedmiot. Rozmowę przeprowadzają członkowie zespołu, Przewodniczący lub osoba przez niego wyznaczona.
3.
Przewodniczący może, z własnej inicjatywy albo na wniosek zespołu lub Rady, zaprosić osoby, o których mowa w ust. 1, na posiedzenie plenarne Rady.
§  20.
1.
W sprawach indywidualnych Rada podejmuje uchwały po wszechstronnym rozważeniu wszystkich okoliczności sprawy na podstawie udostępnionej dokumentacji oraz wyjaśnień uczestników postępowania. Rada nie rozważa okoliczności objętych ochroną informacji niejawnych, jeżeli nie zostały jej one przedstawione w sposób przewidziany prawem.
2.
Sprawy indywidualne umieszczone w porządku obrad przedstawia na posiedzeniu plenarnym referent sprawy lub w jego zastępstwie inny członek zespołu. Referent przedstawia zwięźle stan sprawy, zaznaczając okoliczności istotne dla podjęcia uchwały przez Radę, stanowisko zespołu w rozstrzyganej sprawie oraz odpowiada na pytania członków Rady zmierzające do uzupełnienia referatu oraz wyjaśnienia motywów zajętego stanowiska.
3.
W uzasadnionych przypadkach Rada może zażądać uzupełnienia materiałów sprawy. Przepisy § 16 ust. 1 oraz § 18 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  21.
1.
Uchwały Rady w sprawach indywidualnych dotyczące:
1)
rozpatrzenia i oceny kandydatur do pełnienia urzędu sędziowskiego na stanowiskach sędziów Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz na stanowiskach sędziów w sądach powszechnych i sądach wojskowych,
2)
przedstawienia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej wniosków o powołanie sędziów w Sądzie Najwyższym, Naczelnym Sądzie Administracyjnym, sądach powszechnych i sądach wojskowych

- nie podlegają pisemnemu uzasadnieniu i stanowią załączniki do protokołu posiedzenia Rady.

2.
Uchwały Rady w innych sprawach indywidualnych, w których zainteresowanemu przysługuje odwołanie lub skarga, podlegają pisemnemu uzasadnieniu. Do uchwały dołącza się odpis protokołu komisji skrutacyjnej lub wypis z protokołu posiedzenia zawierający wskazanie liczby członków Rady biorących udział w jej podjęciu oraz wyniki głosowania.
3.
Uzasadnienie uchwały sporządza się w terminie jednego miesiąca od jej podjęcia.
4.
Uchwałę w sprawie, o której mowa w ust. 2, doręcza się z urzędu uczestnikom postępowania wraz z uzasadnieniem i pouczeniem o dopuszczalności oraz trybie wniesienia odwołania lub skargi do Sądu Najwyższego.
§  22.
Rada umarza postępowanie, jeżeli podjęcie uchwały stało się zbędne lub niedopuszczalne.

Rozdział  II

Rozpatrywanie i ocena kandydatur do pełnienia urzędu sędziowskiego

§  23.
1.
Rada rozpatruje kandydatury do pełnienia urzędu sędziowskiego na podstawie przedstawionej Radzie dokumentacji zawierającej:
1)
kartę zgłoszenia kandydata,
2)
ocenę kwalifikacji kandydata sporządzoną przez prezesa lub innego sędziego właściwego sądu albo sędziego wizytatora,
3)
opinię kolegium właściwego sądu,
4)
wyciąg z protokołu właściwego zgromadzenia ogólnego sędziów.
2.
Do dokumentacji, o której mowa w ust. 1, mogą być dołączone przez kandydata opinie służbowe lub zawodowe, listy rekomendujące i inne dokumenty uzasadniające zgłoszenie kandydata.
§  24.
1.
Uchwała Rady dotycząca przedstawienia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej wniosków o powołanie sędziów obejmuje kandydatury wyłonione w trybie określonym w § 16-21 ust. 1.
2.
Rada podejmuje odrębną uchwałę dotyczącą kandydatur, które nie uzyskały oceny uzasadniającej objęciem wnioskiem do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Uchwałę tę Rada przekazuje Ministrowi Sprawiedliwości, zwracając przesłaną dokumentację w sprawie kandydatur.

Rozdział  III

Rozpatrywanie i rozstrzyganie wniosków w przedmiocie przeniesienia sędziego w stan spoczynku oraz powrotu na stanowisko sędziowskie

§  25.
1.
Wniosek w przedmiocie przeniesienia sędziego w stan spoczynku powinien zawierać uzasadnienie.
2.
Do wniosku powinny być dołączone dowody uzasadniające okoliczności stanowiące, zgodnie z ustawą, podstawę przeniesienia sędziego w stan spoczynku, a w szczególności:
1)
orzeczenie lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
2)
szczegółowe zestawienie okresów niepełnienia służby ze względu na chorobę i urlop dla poratowania zdrowia,
3)
zaświadczenia lekarskie i orzeczenia dotyczące stanu zdrowia sędziego.
3.
Do wniosku o przeniesienie sędziego w stan spoczynku ze względu na zmianę ustroju sądów lub zmianę granic okręgów sądowych powinny być dołączone dokumenty wykazujące te okoliczności wraz z wyjaśnieniem przyczyn nieprzeniesienia sędziego do innego sądu.
§  26.
Wniosek o powrót na stanowisko sędziego powinien zawierać uzasadnienie. Do wniosku powinny być dołączone dokumenty potwierdzające ustanie przyczyn przeniesienia sędziego w stan spoczynku.

Rozdział  IV

Rozpatrywanie i rozstrzyganie wniosków o wyrażenie zgody na dalsze zajmowanie stanowiska sędziego

§  27.
1.
Wniosek sędziego o wyrażenie zgody na dalsze zajmowanie stanowiska przez sędziego, który ukończył 65 rok życia, powinien wskazywać okres, na jaki zgoda ma być wyrażona, oraz zawierać uzasadnienie.
2.
Wniosek powinien być zaopiniowany przez kolegium właściwego sądu i przedstawiony Radzie drogą służbową za pośrednictwem prezesa sądu wraz z jego oceną uwzględniającą okoliczności dotyczące wnioskodawcy oraz potrzeby sądu.
3.
Do wniosku powinien być dołączony wyciąg z protokołu kolegium rozpatrującego sprawę zainteresowanego sędziego, a także informacja o nieobecności sędziego z powodu niezdolności do pełnienia obowiązków sędziowskich w okresie 2 lat poprzedzających złożenie wniosku.
§  28.
1.
Zespół rozpatrujący wniosek w pierwszej kolejności bada zachowanie terminu określonego w art. 69 § 3 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070). Dla zachowania tego terminu decydująca jest data złożenia wniosku przez sędziego prezesowi właściwego sądu.
2.
Przedstawiając propozycję uwzględnienia wniosku zespół proponuje okres, na jaki ma być wyrażona zgoda na dalsze zajmowanie stanowiska sędziego.
§  29.
1.
Uchwała Rady w przedmiocie wyrażenia zgody na dalsze zajmowanie stanowiska przez sędziego, który ukończył 65 rok życia, określa końcową datę obowiązywania zgody.
2.
Najpóźniej na sześć miesięcy przed upływem daty określonej w uchwale Rady zainteresowany sędzia może ponownie wystąpić z wnioskiem o wyrażenie zgody na dalsze zajmowanie stanowiska.

Rozdział  V

Rozpatrywanie i rozstrzyganie wniosków w przedmiocie stwierdzenia okoliczności wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 1-5, ust. 2 i ust. 3 oraz w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1997 r. o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 1998 r. Nr 98, poz. 607 i z 2001 r. Nr 98, poz. 1070)

§  30.
1.
Przewodniczący przedstawia Radzie do zatwierdzenia propozycje składu zespołów oraz referentów spraw.
2.
Zespół rozpatrujący wniosek, po zbadaniu, czy został on złożony przez osobę uprawnioną i czy jest dostatecznie uwiarygodniony, przedstawia Radzie stanowisko w przedmiocie wszczęcia lub odmowy uwzględnienia wniosku.
§  31.
1.
O wszczęciu lub odmowie uwzględnienia wniosku Rada rozstrzyga w drodze uchwały.
2.
Odpis uchwały doręcza się wnioskodawcy oraz zainteresowanemu sędziemu lub członkowi jego rodziny wraz z odpisem wniosku. Odpis uchwały o wszczęciu postępowania doręcza się również jednostce organizacyjnej wypłacającej uposażenie sędziowskie lub uposażenie rodzinne.
3.
Doręczając sędziemu lub członkowi jego rodziny odpis uchwały o wszczęciu postępowania, Rada udziela pouczenia o treści art. 7 ust. 3 ustawy, o której mowa w § 14 pkt 5, wzywając do złożenia wyjaśnień na piśmie oraz wniosków dowodowych, i wyznacza w tym celu termin odpowiedni w stosunku do rodzaju sprawy oraz osoby wnioskodawcy.
§  32.
Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w § 31 ust. 3, i po przeprowadzeniu przez zespół postępowania wyjaśniającego na podstawie przedstawionych dowodów, Rada podejmuje uchwałę w przedmiocie wniosku stwierdzającą okoliczności, o jakich mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1-5, ust. 2 i ust. 3 oraz w art. 8 ust. 1 ustawy, o której mowa w § 14 pkt 5, lub odmawiającą ich stwierdzenia.

Dział  III

Przepis przejściowy i przepis końcowy

§  33.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do postępowań wszczętych i niezakończonych do dnia jego wejścia w życie.
§  34.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.152.1725

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy tryb działania Krajowej Rady Sądownictwa oraz postępowania przed Radą.
Data aktu: 22/12/2001
Data ogłoszenia: 28/12/2001
Data wejścia w życie: 28/12/2001