Zm.: rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów znakami akcyzy.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 19 lutego 2001 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów znakami akcyzy.

Na podstawie art. 1 ust. 2, art. 5 ust. 6, art. 6 ust. 5 pkt 1, art. 7 ust. 6 pkt 1, art. 8 ust. 3, art. 12 ust. 2, art. 13 ust. 4, art. 17 i art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 2 grudnia 1993 r. o oznaczaniu wyrobów znakami skarbowymi akcyzy (Dz. U. Nr 127, poz. 584, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 770, z 1999 r. Nr 83, poz. 931 oraz z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1323) i art. 6 ust. 10 pkt 2 i art. 35 ust. 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, Nr 28, poz. 127 i Nr 129, poz. 599, z 1994 r. Nr 132, poz. 670, z 1995 r. Nr 44, poz. 231 i Nr 142, poz. 702 i 703, z 1996 r. Nr 137, poz. 640, z 1997 r. Nr 111, poz. 722, Nr 123, poz. 776 i 780, Nr 137, poz. 926, Nr 141, poz. 943 i Nr 162, poz. 1104, z 1998 r. Nr 139, poz. 905 i Nr 161, poz. 1076, z 1999 r. Nr 50, poz. 499, Nr 57, poz. 596 i Nr 95, poz. 1100, z 2000 r. Nr 68, poz. 805 i Nr 105, poz. 1107 oraz z 2001 r. Nr 12, poz. 92) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 lutego 1994 r. w sprawie oznaczania wyrobów znakami akcyzy (Dz. U. Nr 26, poz. 93, Nr 43, poz. 167, Nr 71, poz. 313 i Nr 127, poz. 629, z 1995 r. Nr 135, poz. 664 i Nr 148, poz. 723, z 1996 r. Nr 23, poz. 105, Nr 51, poz. 219, Nr 149, poz. 706 i Nr 158, poz. 812, z 1998 r. Nr 65, poz. 425 oraz z 2000 r. Nr 116, poz. 1221) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wysokość zaliczki na podatek akcyzowy odpowiadającej wartości banderol podatkowych określa załącznik nr 3 do rozporządzenia. Wysokość odpłatności za sprzedaż banderol legalizacyjnych określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Wysokość odpłatności z tytułu pokrycia co najmniej 80% kosztów wytworzenia banderol podatkowych określa załącznik nr 10 do rozporządzenia.";

2)
załączniki nr 3 i 4 do rozporządzenia otrzymują brzmienie ustalone odpowiednio w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszego rozporządzenia;
3)
po załączniku nr 9 dodaje się załącznik nr 10 w brzmieniu ustalonym w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ZESTAWIENIE WARTOŚCI BANDEROL PODATKOWYCH (KWOT ZALICZEK NA PODATEK AKCYZOWY) NA IMPORTOWANE I KRAJOWE WYROBY TYTONIOWE (PAPIEROSY)

Tabela 1
Lp. Liczba papierosów w opakowaniu jednostkowym w sztukach Rodzaje papierosów w opakowaniu jednostkowym Wartość banderoli (kwota zaliczki na podatek akcyzowy)

w zł

1 2 3 4
1 20 Papierosy marki zagranicznej wytwarzane w Polsce 0,15
2 20 Papierosy z filtrem o długości powyżej 70 mm z filtrem włącznie 0,15
3 20 Papierosy z filtrem o długości do 70 mm z filtrem włączenie 0,15
4 20 Papierosy bez filtra 0,15
5 20 Papierosy importowane 0,15
6 25 Papierosy marki zagranicznej wytwarzane w Polsce 0,15
7 25 Papierosy z filtrem o długości powyżej 70 mm z filtrem włącznie 0,15
8 25 Papierosy z filtrem o długości do 70 mm z filtrem włącznie 0,15
9 25 Papierosy bez filtra 0,15
10 25 Papierosy importowane 0,15
11 inna niż 20, 25 Bez względu na rodzaj papierosów w opakowaniu jednostkowym 0,15

ZESTAWIENIE WARTOŚCI BANDEROL PODATKOWYCH (KWOT ZALICZEK NA PODATEK AKCYZOWY), WEDŁUG POJEMNOŚCI (ZAWARTOŚCI) OPAKOWAŃ JEDNOSTKOWYCH I MOCY ALKOHOLU W TYCH OPAKOWANIACH, IMPORTOWANYCH I KRAJOWYCH WYROBÓW SPIRYTUSOWYCH

Tabela 2
Lp. Pojemność (zawartość) opakowania jednostkowego w litrach Rzeczywista moc alkoholu w opakowaniu jednostkowym w % Wartość banderoli (kwota zaliczki na podatek akcyzowy) w zł
1 2 3 4
1 do 0,25 włącznie do 25 włącznie 0,38
2 do 0,25 włącznie powyżej 25 do 40 włącznie 0,48
3 do 0,25 włącznie powyżej 40 do 55 włącznie 0,68
4 do 0,25 włącznie powyżej 55 do 70 włącznie 0,88
5 do 0,25 włącznie powyżej 70 do 85 włącznie 0,98
6 do 0,25 włącznie powyżej 85 1,08
7 powyżej 0,25 do 0,5 włącznie do 25 włącznie 0,68
8 powyżej 0,25 do 0,5 włącznie powyżej 25 do 40 włącznie 0,98
9 powyżej 0,25 do 0,5 włącznie powyżej 40 do 55 włącznie 1,28
10 powyżej 0,25 do 0,5 włącznie powyżej 55 do 70 włącznie 1,58
11 powyżej 0,25 do 0,5 włącznie powyżej 70 do 85 włącznie 1,88
12 powyżej 0,25 do 0,5 włącznie powyżej 85 1,98
13 powyżej 0,5 do 0,75 włącznie do 25 włącznie 0,88
14 powyżej 0,5 do 0,75 włącznie powyżej 25 do 40 włącznie 1,38
15 powyżej 0,5 do 0,75 włącznie powyżej 40 do 55 włącznie 1,78
16 powyżej 0,5 do 0,75 włącznie powyżej 55 do 70 włącznie 2,28
17 powyżej 0,5 do 0,75 włącznie powyżej 70 do 85 włącznie 2,68
18 powyżej 0,5 do 0,75 włącznie powyżej 85 2,88
19 powyżej 0,75 do 1,0 włącznie do 25 włącznie 1,18
20 powyżej 0,75 do 1,0 włącznie powyżej 25 do 40 włącznie 1,78
21 powyżej 0,75 do 1,0 włącznie powyżej 40 do 55 włącznie 2,38
22 powyżej 0,75 do 1,0 włącznie powyżej 55 do 70 włącznie 2,98
23 powyżej 0,75 do 1,0 włącznie powyżej 70 do 85 włącznie 3,68
24 powyżej 0,75 do 1,0 włącznie powyżej 85 3,98
25 powyżej 1,0 do 1,5 włącznie do 25 włącznie 1,78
26 powyżej 1,0 do 1,5 włącznie powyżej 25 do 40 włącznie 2,48
27 powyżej 1,0 do 1,5 włącznie powyżej 40 do 55 włącznie 3,58
28 powyżej 1,0 do 1,5 włącznie powyżej 55 do 70 włącznie 4,38
29 powyżej 1,0 do 1,5 włącznie powyżej 70 do 85 włącznie 5,48
30 powyżej 1,0 do 1,5 włącznie powyżej 85 5,78
31 powyżej 1,5 do 25 włącznie 2,38
32 powyżej 1,5 powyżej 25 do 40 włącznie 3,58
33 powyżej 1,5 powyżej 40 do 55 włącznie 4,78
34 powyżej 1,5 powyżej 55 do 70 włącznie 5,98
35 powyżej 1,5 powyżej 70 do 85 włącznie 7,28
36 powyżej 1,5 powyżej 85 7,98

ZESTAWIENIE WARTOŚCI BANDEROL PODATKOWYCH (KWOT ZALICZEK NA PODATEK AKCYZOWY), WEDŁUG POJEMNOŚCI (ZAWARTOŚCI) OPAKOWAŃ JEDNOSTKOWYCH I MOCY ALKOHOLU W TYCH OPAKOWANIACH, IMPORTOWANYCH I KRAJOWYCH WYROBÓW WINIARSKICH

Tabela 3
Lp. Pojemność (zawartość) opakowania jednostkowego w litrach Rzeczywista moc alkoholu w opakowaniu jednostkowym

w %

Wartość banderoli (kwota zaliczki na podatek akcyzowy) w zł
1 2 3 4
1 do 0,5 włącznie do 9 włącznie 0,01
2 do 0,5 włącznie powyżej 9 do 12 włącznie 0,01
3 do 0,5 włącznie powyżej 12 do 15 włącznie 0,02
4 do 0,5 włącznie powyżej 15 do 18 włącznie 0,02
5 do 0,5 włącznie powyżej 18 0,58
6 powyżej 0,5 do 1,0 włącznie do 9 włącznie 0,03
7 powyżej 0,5 do 1,0 włącznie powyżej 9 do 12 włącznie 0,03
8 powyżej 0,5 do 1,0 włącznie powyżej 12 do 15 włącznie 0,04
9 powyżej 0,5 do 1,0 włącznie powyżej 15 do 18 włącznie 0,06
10 powyżej 0,5 do 1,0 włącznie powyżej 18 0,78
11 powyżej 1,0 do 2,0 włącznie do 9 włącznie 0,08
12 powyżej 1,0 do 2,0 włącznie powyżej 9 do 12 włącznie 0,08
13 powyżej 1,0 do 2,0 włącznie powyżej 12 do 15 włącznie 0,10
14 powyżej 1,0 do 2,0 włącznie powyżej 15 do 18 włącznie 0,13
15 powyżej 1,0 do 2,0 włącznie powyżej 18 1,58
16 powyżej 2,0 do 9 włącznie 0,18
17 powyżej 2,0 powyżej 9 do 12 włącznie 0,23
18 powyżej 2,0 powyżej 12 do 15 włącznie 0,33
19 powyżej 2,0 powyżej 15 do 18 włącznie 0,43
20 powyżej 2,0 powyżej 18 2,38

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ZESTAWIENIE ODPŁATNOŚCI ZA SPRZEDAŻ BANDEROL LEGALIZACYJNYCH NA OPAKOWANIA JEDNOSTKOWE IMPORTOWANYCH I KRAJOWYCH WYROBÓW TYTONIOWYCH (PAPIEROSÓW), SPIRYTUSOWYCH I WINIARSKICH

Lp. Pochodzenie i rodzaj wyrobu w opakowaniu jednostkowym oraz rodzaj lub pojemność (zawartość) tego opakowania Kwota odpłatności za sprzedaż banderoli legalizacyjnej w zł
1 2 3
1 Importowane oraz krajowe papierosy we wszystkich opakowaniach - niezależnie od liczby papierosów 0,25
2 Importowane oraz krajowe wyroby spirytusowe w opakowaniu - butelce1) o pojemności (zawartości) do 0,25 l włącznie 0,50
3 Importowane oraz krajowe wyroby spirytusowe w opakowaniu - butelce1) o pojemności (zawartości) powyżej 0,25 l 0,90
4 Importowane oraz krajowe wyroby spirytusowe w opakowaniu - puszce, niezależnie od pojemności (zawartości) 0,50
5 Importowane oraz krajowe wyroby winiarskie w opakowaniu2) o pojemności (zawartości) do 0,5 l włącznie 0,30
6 Importowane oraz krajowe wyroby winiarskie w opakowaniu2) o pojemności (zawartości) powyżej 0,5 l 0,50
Objaśnienia:

1) Banderola legalizacyjna dotyczy także wszystkich innych (nietypowych) opakowań jednostkowych, z wyjątkiem puszek, niż określone w załączniku nr 5 (rys. 3 i 4) do rozporządzenia.

2) Banderola legalizacyjna dotyczy także wszystkich innych (nietypowych) opakowań jednostkowych niż określone w załączniku nr 5 (rys. 5 i 6) do rozporządzenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WYSOKOŚĆ ODPŁATNOŚCI Z TYTUŁU POKRYCIA CO NAJMNIEJ 80% KOSZTÓW WYTWORZENIA BANDEROL PODATKOWYCH NA IMPORTOWANE I KRAJOWE WYROBY TYTONIOWE (PAPIEROSY)

Tabela 1
Lp. Wymiar banderoli w mm Wysokość odpłatności z tytułu pokrycia co najmniej 80 % kosztów wytworzenia banderol w arkuszach za 1.000 szt.

w zł

Wysokość odpłatności z tytułu pokrycia co najmniej 80 % kosztów wytworzenia banderol pokrojonych za 1.000 szt.

w zł

1 2 3 4
1 45x22 17,40 20,40
2 50x22 17,81 21,01

WYSOKOŚĆ ODPŁATNOŚCI Z TYTUŁU POKRYCIA CO NAJMNIEJ 80% KOSZTÓW WYTWORZENIA BANDEROL PODATKOWYCH NA IMPORTOWANE I KRAJOWE WYROBY SPIRYTUSOWE

Tabela 2
Lp. Wymiar banderoli w mm Wysokość odpłatności z tytułu pokrycia co najmniej 80 % kosztów wytworzenia banderol w arkuszach za 1.000 szt.

w zł

Wysokość odpłatności z tytułu pokrycia co najmniej 80 % kosztów wytworzenia banderol pokrojonych za 1.000 szt.

w zł

1 2 3 4
1 50x12 14,28 15,93
2 90x16 18,22 21,21

WYSOKOŚĆ ODPŁATNOŚCI Z TYTUŁU POKRYCIA CO NAJMNIEJ 80% KOSZTÓW WYTWORZENIA BANDEROL PODATKOWYCH NA IMPORTOWANE I KRAJOWE WYROBY WINIARSKIE

Tabela 3
Lp. Wymiar banderoli w mm Wysokość odpłatności z tytułu pokrycia co najmniej 80 % kosztów wytworzenia banderol w arkuszach za 1.000 szt.

w zł

Wysokość odpłatności z tytułu pokrycia co najmniej 80 % kosztów wytworzenia banderol pokrojonych za 1.000 szt.

w zł

1 2 3 4
1 110x14 12,20 16,60
2 160x16 14,16 18,06

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.14.129

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów znakami akcyzy.
Data aktu: 19/02/2001
Data ogłoszenia: 28/02/2001
Data wejścia w życie: 15/03/2001