Zm.: rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów znakami akcyzy.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 19 lutego 2001 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów znakami akcyzy.

Na podstawie art. 1 ust. 2, art. 5 ust. 6, art. 6 ust. 5 pkt 1, art. 7 ust. 6 pkt 1, art. 8 ust. 3, art. 12 ust. 2, art. 13 ust. 4, art. 17 i art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 2 grudnia 1993 r. o oznaczaniu wyrobów znakami skarbowymi akcyzy (Dz. U. Nr 127, poz. 584, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 770, z 1999 r. Nr 83, poz. 931 oraz z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1323) i art. 6 ust. 10 pkt 2 i art. 35 ust. 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, Nr 28, poz. 127 i Nr 129, poz. 599, z 1994 r. Nr 132, poz. 670, z 1995 r. Nr 44, poz. 231 i Nr 142, poz. 702 i 703, z 1996 r. Nr 137, poz. 640, z 1997 r. Nr 111, poz. 722, Nr 123, poz. 776 i 780, Nr 137, poz. 926, Nr 141, poz. 943 i Nr 162, poz. 1104, z 1998 r. Nr 139, poz. 905 i Nr 161, poz. 1076, z 1999 r. Nr 50, poz. 499, Nr 57, poz. 596 i Nr 95, poz. 1100, z 2000 r. Nr 68, poz. 805 i Nr 105, poz. 1107 oraz z 2001 r. Nr 12, poz. 92) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 lutego 1994 r. w sprawie oznaczania wyrobów znakami akcyzy (Dz. U. Nr 26, poz. 93, Nr 43, poz. 167, Nr 71, poz. 313 i Nr 127, poz. 629, z 1995 r. Nr 135, poz. 664 i Nr 148, poz. 723, z 1996 r. Nr 23, poz. 105, Nr 51, poz. 219, Nr 149, poz. 706 i Nr 158, poz. 812, z 1998 r. Nr 65, poz. 425 oraz z 2000 r. Nr 116, poz. 1221) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wysokość zaliczki na podatek akcyzowy odpowiadającej wartości banderol podatkowych określa załącznik nr 3 do rozporządzenia. Wysokość odpłatności za sprzedaż banderol legalizacyjnych określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Wysokość odpłatności z tytułu pokrycia co najmniej 80% kosztów wytworzenia banderol podatkowych określa załącznik nr 10 do rozporządzenia.";

2)
załączniki nr 3 i 4 do rozporządzenia otrzymują brzmienie ustalone odpowiednio w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszego rozporządzenia;
3)
po załączniku nr 9 dodaje się załącznik nr 10 w brzmieniu ustalonym w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ZESTAWIENIE WARTOŚCI BANDEROL PODATKOWYCH (KWOT ZALICZEK NA PODATEK AKCYZOWY) NA IMPORTOWANE I KRAJOWE WYROBY TYTONIOWE (PAPIEROSY)

Tabela 1
Lp. Liczba papierosów w opakowaniu jednostkowym w sztukach Rodzaje papierosów w opakowaniu jednostkowym Wartość banderoli (kwota zaliczki na podatek akcyzowy)

w zł

1 2 3 4
1 20 Papierosy marki zagranicznej wytwarzane w Polsce 0,15
2 20 Papierosy z filtrem o długości powyżej 70 mm z filtrem włącznie 0,15
3 20 Papierosy z filtrem o długości do 70 mm z filtrem włączenie 0,15
4 20 Papierosy bez filtra 0,15
5 20 Papierosy importowane 0,15
6 25 Papierosy marki zagranicznej wytwarzane w Polsce 0,15
7 25 Papierosy z filtrem o długości powyżej 70 mm z filtrem włącznie 0,15
8 25 Papierosy z filtrem o długości do 70 mm z filtrem włącznie 0,15
9 25 Papierosy bez filtra 0,15
10 25 Papierosy importowane 0,15
11 inna niż 20, 25 Bez względu na rodzaj papierosów w opakowaniu jednostkowym 0,15

ZESTAWIENIE WARTOŚCI BANDEROL PODATKOWYCH (KWOT ZALICZEK NA PODATEK AKCYZOWY), WEDŁUG POJEMNOŚCI (ZAWARTOŚCI) OPAKOWAŃ JEDNOSTKOWYCH I MOCY ALKOHOLU W TYCH OPAKOWANIACH, IMPORTOWANYCH I KRAJOWYCH WYROBÓW SPIRYTUSOWYCH

Tabela 2
Lp. Pojemność (zawartość) opakowania jednostkowego w litrach Rzeczywista moc alkoholu w opakowaniu jednostkowym w % Wartość banderoli (kwota zaliczki na podatek akcyzowy) w zł
1 2 3 4
1 do 0,25 włącznie do 25 włącznie 0,38
2 do 0,25 włącznie powyżej 25 do 40 włącznie 0,48
3 do 0,25 włącznie powyżej 40 do 55 włącznie 0,68
4 do 0,25 włącznie powyżej 55 do 70 włącznie 0,88
5 do 0,25 włącznie powyżej 70 do 85 włącznie 0,98
6 do 0,25 włącznie powyżej 85 1,08
7 powyżej 0,25 do 0,5 włącznie do 25 włącznie 0,68
8 powyżej 0,25 do 0,5 włącznie powyżej 25 do 40 włącznie 0,98
9 powyżej 0,25 do 0,5 włącznie powyżej 40 do 55 włącznie 1,28
10 powyżej 0,25 do 0,5 włącznie powyżej 55 do 70 włącznie 1,58
11 powyżej 0,25 do 0,5 włącznie powyżej 70 do 85 włącznie 1,88
12 powyżej 0,25 do 0,5 włącznie powyżej 85 1,98
13 powyżej 0,5 do 0,75 włącznie do 25 włącznie 0,88
14 powyżej 0,5 do 0,75 włącznie powyżej 25 do 40 włącznie 1,38
15 powyżej 0,5 do 0,75 włącznie powyżej 40 do 55 włącznie 1,78
16 powyżej 0,5 do 0,75 włącznie powyżej 55 do 70 włącznie 2,28
17 powyżej 0,5 do 0,75 włącznie powyżej 70 do 85 włącznie 2,68
18 powyżej 0,5 do 0,75 włącznie powyżej 85 2,88
19 powyżej 0,75 do 1,0 włącznie do 25 włącznie 1,18
20 powyżej 0,75 do 1,0 włącznie powyżej 25 do 40 włącznie 1,78
21 powyżej 0,75 do 1,0 włącznie powyżej 40 do 55 włącznie 2,38
22 powyżej 0,75 do 1,0 włącznie powyżej 55 do 70 włącznie 2,98
23 powyżej 0,75 do 1,0 włącznie powyżej 70 do 85 włącznie 3,68
24 powyżej 0,75 do 1,0 włącznie powyżej 85 3,98
25 powyżej 1,0 do 1,5 włącznie do 25 włącznie 1,78
26 powyżej 1,0 do 1,5 włącznie powyżej 25 do 40 włącznie 2,48
27 powyżej 1,0 do 1,5 włącznie powyżej 40 do 55 włącznie 3,58
28 powyżej 1,0 do 1,5 włącznie powyżej 55 do 70 włącznie 4,38
29 powyżej 1,0 do 1,5 włącznie powyżej 70 do 85 włącznie 5,48
30 powyżej 1,0 do 1,5 włącznie powyżej 85 5,78
31 powyżej 1,5 do 25 włącznie 2,38
32 powyżej 1,5 powyżej 25 do 40 włącznie 3,58
33 powyżej 1,5 powyżej 40 do 55 włącznie 4,78
34 powyżej 1,5 powyżej 55 do 70 włącznie 5,98
35 powyżej 1,5 powyżej 70 do 85 włącznie 7,28
36 powyżej 1,5 powyżej 85 7,98

ZESTAWIENIE WARTOŚCI BANDEROL PODATKOWYCH (KWOT ZALICZEK NA PODATEK AKCYZOWY), WEDŁUG POJEMNOŚCI (ZAWARTOŚCI) OPAKOWAŃ JEDNOSTKOWYCH I MOCY ALKOHOLU W TYCH OPAKOWANIACH, IMPORTOWANYCH I KRAJOWYCH WYROBÓW WINIARSKICH

Tabela 3
Lp. Pojemność (zawartość) opakowania jednostkowego w litrach Rzeczywista moc alkoholu w opakowaniu jednostkowym

w %

Wartość banderoli (kwota zaliczki na podatek akcyzowy) w zł
1 2 3 4
1 do 0,5 włącznie do 9 włącznie 0,01
2 do 0,5 włącznie powyżej 9 do 12 włącznie 0,01
3 do 0,5 włącznie powyżej 12 do 15 włącznie 0,02
4 do 0,5 włącznie powyżej 15 do 18 włącznie 0,02
5 do 0,5 włącznie powyżej 18 0,58
6 powyżej 0,5 do 1,0 włącznie do 9 włącznie 0,03
7 powyżej 0,5 do 1,0 włącznie powyżej 9 do 12 włącznie 0,03
8 powyżej 0,5 do 1,0 włącznie powyżej 12 do 15 włącznie 0,04
9 powyżej 0,5 do 1,0 włącznie powyżej 15 do 18 włącznie 0,06
10 powyżej 0,5 do 1,0 włącznie powyżej 18 0,78
11 powyżej 1,0 do 2,0 włącznie do 9 włącznie 0,08
12 powyżej 1,0 do 2,0 włącznie powyżej 9 do 12 włącznie 0,08
13 powyżej 1,0 do 2,0 włącznie powyżej 12 do 15 włącznie 0,10
14 powyżej 1,0 do 2,0 włącznie powyżej 15 do 18 włącznie 0,13
15 powyżej 1,0 do 2,0 włącznie powyżej 18 1,58
16 powyżej 2,0 do 9 włącznie 0,18
17 powyżej 2,0 powyżej 9 do 12 włącznie 0,23
18 powyżej 2,0 powyżej 12 do 15 włącznie 0,33
19 powyżej 2,0 powyżej 15 do 18 włącznie 0,43
20 powyżej 2,0 powyżej 18 2,38

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ZESTAWIENIE ODPŁATNOŚCI ZA SPRZEDAŻ BANDEROL LEGALIZACYJNYCH NA OPAKOWANIA JEDNOSTKOWE IMPORTOWANYCH I KRAJOWYCH WYROBÓW TYTONIOWYCH (PAPIEROSÓW), SPIRYTUSOWYCH I WINIARSKICH

Lp. Pochodzenie i rodzaj wyrobu w opakowaniu jednostkowym oraz rodzaj lub pojemność (zawartość) tego opakowania Kwota odpłatności za sprzedaż banderoli legalizacyjnej w zł
1 2 3
1 Importowane oraz krajowe papierosy we wszystkich opakowaniach - niezależnie od liczby papierosów 0,25
2 Importowane oraz krajowe wyroby spirytusowe w opakowaniu - butelce1) o pojemności (zawartości) do 0,25 l włącznie 0,50
3 Importowane oraz krajowe wyroby spirytusowe w opakowaniu - butelce1) o pojemności (zawartości) powyżej 0,25 l 0,90
4 Importowane oraz krajowe wyroby spirytusowe w opakowaniu - puszce, niezależnie od pojemności (zawartości) 0,50
5 Importowane oraz krajowe wyroby winiarskie w opakowaniu2) o pojemności (zawartości) do 0,5 l włącznie 0,30
6 Importowane oraz krajowe wyroby winiarskie w opakowaniu2) o pojemności (zawartości) powyżej 0,5 l 0,50
Objaśnienia:

1) Banderola legalizacyjna dotyczy także wszystkich innych (nietypowych) opakowań jednostkowych, z wyjątkiem puszek, niż określone w załączniku nr 5 (rys. 3 i 4) do rozporządzenia.

2) Banderola legalizacyjna dotyczy także wszystkich innych (nietypowych) opakowań jednostkowych niż określone w załączniku nr 5 (rys. 5 i 6) do rozporządzenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WYSOKOŚĆ ODPŁATNOŚCI Z TYTUŁU POKRYCIA CO NAJMNIEJ 80% KOSZTÓW WYTWORZENIA BANDEROL PODATKOWYCH NA IMPORTOWANE I KRAJOWE WYROBY TYTONIOWE (PAPIEROSY)

Tabela 1
Lp. Wymiar banderoli w mm Wysokość odpłatności z tytułu pokrycia co najmniej 80 % kosztów wytworzenia banderol w arkuszach za 1.000 szt.

w zł

Wysokość odpłatności z tytułu pokrycia co najmniej 80 % kosztów wytworzenia banderol pokrojonych za 1.000 szt.

w zł

1 2 3 4
1 45x22 17,40 20,40
2 50x22 17,81 21,01

WYSOKOŚĆ ODPŁATNOŚCI Z TYTUŁU POKRYCIA CO NAJMNIEJ 80% KOSZTÓW WYTWORZENIA BANDEROL PODATKOWYCH NA IMPORTOWANE I KRAJOWE WYROBY SPIRYTUSOWE

Tabela 2
Lp. Wymiar banderoli w mm Wysokość odpłatności z tytułu pokrycia co najmniej 80 % kosztów wytworzenia banderol w arkuszach za 1.000 szt.

w zł

Wysokość odpłatności z tytułu pokrycia co najmniej 80 % kosztów wytworzenia banderol pokrojonych za 1.000 szt.

w zł

1 2 3 4
1 50x12 14,28 15,93
2 90x16 18,22 21,21

WYSOKOŚĆ ODPŁATNOŚCI Z TYTUŁU POKRYCIA CO NAJMNIEJ 80% KOSZTÓW WYTWORZENIA BANDEROL PODATKOWYCH NA IMPORTOWANE I KRAJOWE WYROBY WINIARSKIE

Tabela 3
Lp. Wymiar banderoli w mm Wysokość odpłatności z tytułu pokrycia co najmniej 80 % kosztów wytworzenia banderol w arkuszach za 1.000 szt.

w zł

Wysokość odpłatności z tytułu pokrycia co najmniej 80 % kosztów wytworzenia banderol pokrojonych za 1.000 szt.

w zł

1 2 3 4
1 110x14 12,20 16,60
2 160x16 14,16 18,06

Zmiany w prawie

Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024