Regulacja rynku skrobi ziemniaczanej.

USTAWA
z dnia 11 stycznia 2001 r.
o regulacji rynku skrobi ziemniaczanej.

Art.  1.

Ustawa określa zasady regulacji rynku skrobi ziemniaczanej oraz formy i zasady wspierania produkcji i eksportu skrobi ziemniaczanej, zwanej dalej "skrobią".

Art.  2.

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

1)
kontyngent krajowy - maksymalną ilość skrobi wyrażoną w tonach, która może być wyprodukowana w kampanii produkcyjnej w okresie od dnia 1 lipca do dnia 30 czerwca następnego roku,
2)
limit produkcyjny - wielkość produkcji skrobi wyrażoną w tonach, przyznawaną producentowi skrobi w ramach kontyngentu krajowego,
3)
producent skrobi - przedsiębiorcę, w rozumieniu przepisów Prawo działalności gospodarczej, którego przedmiot działalności obejmuje produkcję skrobi z ziemniaków skrobiowych,
4)
plantator ziemniaków skrobiowych:
a)
producenta ziemniaków skrobiowych będącego rolnikiem, w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, i jego następcę prawnego,
b)
producenta ziemniaków skrobiowych, na którym ciąży obowiązek podatkowy w rozumieniu przepisów o podatku rolnym,
5)
ziemniaki skrobiowe - ziemniaki zawierające nie mniej niż 13% skrobi,
6)
skrobia - skrobię otrzymaną przez mechaniczne oddzielenie od innych części składowych ziemniaka, wypłukanie, oczyszczenie, suszenie i odsianie, przeznaczoną do celów spożywczych i technicznych,
7)
produkty skrobiowe - produkty otrzymane w procesie przetwarzania skrobi,
8)
drobne ziemniaki skrobiowe - ziemniaki, które mogą być przepuszczone przez kalibrownik o otworach kwadratowych o boku 25 mm,
9)
eksporter - osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, która dokonuje wywozu za granicę skrobi i produktów skrobiowych określonych w załączniku nr 1 do ustawy,
10)
producent zużywający skrobię - osobę fizyczną lub prawną stosującą skrobię i produkty skrobiowe w celu wytworzenia produktów określonych w załączniku nr 2 do ustawy.
Art.  3.

Regulacja rynku skrobi polega na:

1)
ustalaniu kontyngentów krajowych produkcji skrobi,
2)
przyznawaniu limitów produkcyjnych w ramach kontyngentu skrobi,
3)
zawieraniu umów o dostawę ziemniaków skrobiowych w ramach limitów produkcyjnych skrobi.
Art.  4.

Produkcja skrobi oraz jej eksport są wspierane poprzez zastosowanie:

1)
cen minimalnych stosowanych przy zakupie ziemniaków w ramach umów o dostawę ziemniaków,
2)
dopłat kompensacyjnych dla producenta skrobi,
3)
płatności kompensacyjnych dla plantatora ziemniaków,
4)
dopłat do eksportu skrobi,
5)
dopłat dla przedsiębiorców zużywających skrobię do dalszego przerobu, na cele niespożywcze.
Art.  5.
1.
Wprowadza się kontyngenty krajowe produkcji skrobi.
2.
Wielkość kontyngentu krajowego jest ustalana co 3 lata w terminie do 30 czerwca roku poprzedzającego okres 3-letni.
3.
Rada Ministrów, na wniosek ministra do spraw rynków rolnych, określa, w drodze rozporządzenia, wielkość kontyngentu krajowego, mając na względzie zapotrzebowanie rynku krajowego oraz zdolności produkcyjne producentów skrobi.
Art.  6.
1.
W ramach kontyngentu krajowego producentom skrobi przyznaje się limit produkcyjny na okres 3 kampanii produkcyjnych.
2.
Przyznawanie limitu produkcyjnego następuje na wniosek producenta skrobi.
3.
Wysokość przyznanego limitu produkcyjnego jest proporcjonalna do procentowego udziału skrobi wyprodukowanej przez danego producenta w ogólnej produkcji krajowej skrobi w ostatnich 3 latach poprzedzających złożenie wniosku.
4.
Minister właściwy do spraw rynków rolnych przyznaje, w drodze decyzji administracyjnej, limit produkcyjny, o którym mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego okres 3-letni.
Art.  7.
1.
Wniosek, o którym mowa w art. 6 ust. 2, składa się w terminie do dnia 31 maja roku poprzedzającego okres 3 kampanii produkcyjnych.
2.
Wniosek zawiera:
1)
oznaczenie producenta skrobi, określenie siedziby lub adres, a w razie ustanowienia pełnomocników do dokonywania czynności prawnych w imieniu producenta skrobi - również ich imiona i nazwiska,
2)
określenie przedmiotu i miejsca działalności gospodarczej,
3)
oświadczenie o łącznej ilości zakontraktowanych ziemniaków,
4)
informację o wielkości produkcji skrobi z ostatnich 3 kampanii poprzedzających złożenie wniosku.
3.
Wniosek podlega rozpatrzeniu nie później niż do dnia 31 grudnia roku, w którym został złożony.
Art.  8.

Minister właściwy do spraw rynków rolnych, w drodze decyzji administracyjnej, odmawia przyznania limitu produkcyjnego, jeżeli wniosek nie spełnia warunków określonych w art. 7 ust. 2.

Art.  9.
1.
Producent skrobi w przypadku niepodjęcia produkcji skrobi lub jej ograniczenia niezwłocznie zawiadamia ministra właściwego do spraw rynków rolnych o niewykorzystaniu przyznanego limitu lub jego części.
2.
Minister właściwy do spraw rynków rolnych przyznaje niewykorzystany limit produkcyjny lub jego część w pierwszej kolejności tym producentom skrobi, którzy przejęli zobowiązania wynikające z umów o dostawę ziemniaków zawartych przez producenta skrobi, o którym mowa w ust. 1, a w następnej kolejności tym producentom skrobi, którzy wystąpią z wnioskiem, według kolejności zgłoszeń.
Art.  10.
1.
Producent skrobi zawiera z plantatorem ziemniaków skrobiowych, zwanych dalej "ziemniakami", umowę o dostawę ziemniaków realizowaną w ramach przyznanego limitu produkcyjnego.
2.
Umowa, o której mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1)
imię i nazwisko oraz adres lub nazwę i określenie siedziby plantatora ziemniaków lub grup plantatorów ziemniaków,
2)
numer identyfikacyjny plantatora ziemniaków nadany przez producenta skrobi,
3)
nazwę i określenie siedziby (imię, nazwisko i adres) producenta skrobi,
4)
informację o wielkości powierzchni upraw ziemniaków,
5)
określenie ilości ziemniaków, wyrażonej w tonach, przewidzianej do dostarczenia w porze jesiennej lub wiosennej,
6)
wskazanie zawartości skrobi w ziemniakach na podstawie jej średniej zawartości w ziemniakach dostarczonych w ciągu trzech ostatnich kampanii produkcyjnych,
7)
cenę zakupu ziemniaków, nie niższą jednak niż cena minimalna, o której mowa w art. 4 pkt 1,
8)
terminy zapłaty, określone oddzielnie, za ziemniaki dostarczone w ramach dostaw dokonywanych w porze jesiennej i wiosennej, nie dłuższe niż 21 dni od dnia zakończenia dostawy.
Art.  11.
1.
Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw rynków rolnych, ustala, w drodze rozporządzenia, cenę minimalną ziemniaków w terminie do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego przyszłoroczną kampanię produkcyjną.
2.
Cenę minimalną za ziemniaki dostarczone do producenta skrobi na podstawie zawartych umów o dostawę ziemniaków ustala się, mając na względzie zawartość skrobi w ziemniakach, która nie może być niższa niż 13%.
Art.  12.
1.
Producent skrobi sporządza dla każdej dostawy ziemniaków dokument odbioru, który obejmuje w szczególności:
1)
datę i numer dostawy,
2)
numer umowy o dostawę,
3)
nazwę i określenie siedziby lub imię, nazwisko i adres, a także numer identyfikacyjny plantatora ziemniaków,
4)
masę środka transportu przed rozładowaniem i po rozładowaniu,
5)
masę brutto ziemniaków,
6)
określenie udziału zanieczyszczeń wyrażonego w procentach,
7)
określenie udziału ziemniaków drobnych w ciężarze brutto dostawy wyrażonego w procentach,
8)
całkowitą masę netto dostawy pomniejszoną o procentowy udział zanieczyszczeń i ziemniaków drobnych,
9)
określenie zawartości skrobi wyrażonej procentowo lub jako masa pod wodą,
10)
wysokość zapłaty za dostarczone ziemniaki.
2.
Producent skrobi jest obowiązany:
1)
prowadzić rejestr umów o dostawę ziemniaków i rejestr dostaw,
2)
sporządzać dla każdego plantatora ziemniaków łączny wykaz płatności zawierający:
a)
dane, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3 oraz pkt 7-10,
b)
daty i numery dokumentów odbioru,
c)
kwoty wypłacone w ramach dostaw i daty wypłat oraz łączną sumę wypłat.
3.
Producent skrobi może przyjąć dostawę ziemniaków o zawartości skrobi niższej niż 13%, pod warunkiem że ilość skrobi, którą można wyprodukować z tych ziemniaków, nie przekracza 1% limitu produkcyjnego skrobi.
Art.  13.
1.
Producentowi skrobi przysługuje dopłata kompensacyjna, o której mowa w art. 4 pkt 2, do produkcji skrobi z ziemniaków.
2.
Dopłata kompensacyjna jest przyznawana za skrobię wyprodukowaną z ziemniaków dostarczonych zgodnie z warunkami określonymi w art. 10 oraz jeżeli:
1)
skrobia została wyprodukowana w okresie kampanii produkcyjnej,
2)
producent skrobi zapłacił plantatorom ziemniaków cenę nie niższą niż cena minimalna,
3)
skrobia została wyprodukowana z ziemniaków spełniających wymagania w zakresie ich wielkości i zawartości skrobi kwalifikujące producenta do ubiegania się o dopłatę,
4)
wielkość produkcji skrobi nie przekroczyła limitu produkcyjnego przyznanego producentowi skrobi.
3.
Nie przyznaje się dopłaty kompensacyjnej w przypadku odbioru dostawy ziemniaków zawierającej więcej niż 50% ziemniaków drobnych.
4.
Dopłata kompensacyjna jest realizowana corocznie ze środków określonych w ustawie budżetowej przeznaczonych na działalność interwencyjną Agencji Rynku Rolnego i wypłacana na podstawie wniosku producenta skrobi.
5.
Wniosek zawiera:
1)
oznaczenie producenta skrobi, określenie siedziby lub adres,
2)
informację o wielkości produkcji skrobi z ostatnich 3 kampanii poprzedzających złożenie wniosku.
6.
W przypadku gdy producent skrobi wykorzystał do produkcji skrobi ziemniaki nieobjęte umowami o dostawę i wyprodukował z nich skrobię w ilości nie większej niż 10% całkowitej ilości wyprodukowanej przez niego skrobi, dopłata kompensacyjna do produkcji skrobi podlega zmniejszeniu o procent wyprodukowanej skrobi z ziemniaków nieobjętych umowami pomnożony dziesięciokrotnie.
7.
Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw rynków rolnych, określi, w drodze rozporządzenia, wysokość dopłaty kompensacyjnej do produkcji skrobi z ziemniaków oraz termin jej wypłaty, mając na względzie różnicę kosztów wynikającą z kosztów wytworzenia skrobi z ziemniaków i skrobi ze zbóż.
Art.  14.
1.
Płatności kompensacyjne, o których mowa w art. 4 pkt 3, przysługują plantatorowi dostarczającemu ziemniaki na podstawie umowy o dostawę ziemniaków, o której mowa w art. 10.
2.
Płatności kompensacyjne są przyznawane za ilość skrobi zawartej w ziemniakach.
3.
Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się w przypadku dostarczenia partii ziemniaków zawierającej więcej niż 50% ziemniaków drobnych.
4.
Płatności kompensacyjne są wypłacane przez Agencję Rynku Rolnego na wniosek plantatora ziemniaków złożony za pośrednictwem producenta skrobi ze środków określonych w ustawie budżetowej przeznaczonych na działalność interwencyjną Agencji Rynku Rolnego.
5.
Wniosek zawiera:
1)
imię i nazwisko oraz adres lub nazwę i określenie siedziby plantatora ziemniaków,
2)
oświadczenie o łącznej ilości zakontraktowanych i uprawianych ziemniaków,
3)
oświadczenie o zawartości skrobi w ziemniakach.
6.
Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw rynków rolnych, określi, w drodze rozporządzenia, wysokość i termin wypłaty płatności kompensacyjnych plantatorom ziemniaków, mając na względzie poziom dochodów plantatorów oraz stabilizację rynku skrobi.
Art.  15.
1.
Do eksportu skrobi wyprodukowanej w kraju w ramach limitów produkcyjnych eksporterzy skrobi otrzymują dopłatę, o której mowa w art. 4 pkt 4.
2.
Dopłaty do eksportu są realizowane corocznie w ramach środków budżetowych określonych w ustawie budżetowej przeznaczonych na działalność interwencyjną Agencji Rynku Rolnego.
3.
Każda ilość skrobi wyprodukowana powyżej przyznanego limitu powinna być wyeksportowana przed dniem 1 stycznia następującym po zakończeniu danej kampanii. Nie wypłaca się z tego tytułu dopłat do eksportu skrobi.
Art.  16.
1.
Agencja Rynku Rolnego organizuje przetargi na eksport skrobi z dopłatą.
2. 1
Do przetargu na eksport skrobi z dopłatą nie stosuje się przepisów o zamówieniach publicznych.
3.
Przedmiotem przetargu jest wysokość dopłaty do eksportu 1 tony skrobi ziemniaczanej lub do produktów skrobiowych określonych w załączniku nr 1 do ustawy.
4.
Szczegółowe warunki przystąpienia do udziału w przetargu na eksport skrobi z dopłatą ogłosi w prasie o zasięgu ogólnokrajowym Prezes Agencji Rynku Rolnego.
5.
Warunkiem przystąpienia do przetargu jest złożenie oferty wraz z niezbędną dokumentacją oraz wniesienie zabezpieczenia przetargowego.
6.
Wysokość zabezpieczenia przetargowego stanowi równowartość 30% wartości dopłaty do eksportu, o którą ubiega się eksporter w ofercie przetargowej.
7.
Ofertę przetargową sporządza się w formie pisemnej w języku polskim. Oferta powinna zawierać:
1)
wysokość dopłaty do eksportu 1 tony skrobi wyrażoną w PLN,
2)
deklarowaną wielkość eksportu skrobi w tonach,
3)
deklarowany termin rozpoczęcia i zakończenia eksportu skrobi,
4)
nazwę i określenie siedziby eksportera,
5)
wymagane dokumenty dotyczące działalności gospodarczej eksportera,
6)
oświadczenie, będące zobowiązaniem do zawarcia umowy z Agencją Rynku Rolnego na podanych w niej warunkach w wypadku wyboru oferty.
8.
Wniesione zabezpieczenie przetargowe może być:
1)
zaliczone na poczet zabezpieczenia należytego wykonania umowy o eksport skrobi lub produktów skrobiowych, zwanej dalej "umową",
2)
zwrócone w przypadku nieprzyjęcia lub odrzucenia oferty.
9.
Zabezpieczenie przetargowe ulega przepadkowi, jeżeli:
1)
eksporter odmówi podpisania umowy na warunkach określonych w złożonej ofercie,
2)
zawarcie umowy było niemożliwe z winy oferenta,
3)
eksporter odmówi wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy,
4)
eksporter przedstawi w ofercie informacje nieprawdziwe, uniemożliwiające skuteczne zawarcie umowy.
10.
Agencja Rynku Rolnego natychmiast po rozstrzygnięciu przetargu zawiadamia uczestników o jego wynikach.
11.
W terminie 10 dni od dnia rozstrzygnięcia przetargu Agencja Rynku Rolnego zawiera umowy z wybranymi eksporterami.
12.
Zabezpieczenie należytego wykonania umowy:
1)
podlega zwrotowi w przypadku należytego wywiązania się z umowy,
2)
ulega przepadkowi całkowicie lub częściowo, w przypadku gdy eksporter nie dotrzyma warunków określonych w umowie.
Art.  17.
1.
Agencja Rynku Rolnego dokonuje wypłaty należności z tytułu dopłat do eksportu w terminie 14 dni od przekazania pełnej dokumentacji potwierdzającej należyte wypełnienie warunków umowy, proporcjonalnie do wielkości zrealizowanego eksportu; za należyte wykonanie umowy uważa się wyeksportowanie co najmniej 90% umownej ilości skrobi, przy zachowaniu pozostałych warunków umowy.
2.
W przypadku gdy eksport został zrealizowany do 90% umownej ilości skrobi, lecz nie mniej niż 75%, przy zachowaniu pozostałych warunków umowy, Agencja wypłaci 75% stawki dopłat określonych w umowie za faktycznie zrealizowany eksport i dokona przejęcia kwoty zabezpieczenia wykonania umowy proporcjonalnie do wielkości niezrealizowanego eksportu.
3.
W przypadku gdy eksport został zrealizowany do 75% umownej ilości skrobi, lecz nie mniej niż 50%, przy zachowaniu pozostałych warunków umowy, Agencja Rynku Rolnego wypłaci 50% stawki dopłat określonych w umowie za faktycznie zrealizowany eksport i dokona przejęcia kwoty zabezpieczenia wykonania umowy proporcjonalnie do wielkości niezrealizowanego eksportu.
4.
Agencja nie wypłaci dopłat do eksportu i dokona przejęcia w całości zabezpieczenia należytego wykonania umowy w przypadku realizacji eksportu poniżej 50% ilości skrobi określonej w umowie.
5.
Podstawą do realizacji dopłat do eksportu skrobi jest udokumentowanie wykonania eksportu skrobi w terminie do 90 dni od dnia podpisania umowy i nie później niż do 15 grudnia danego roku. Eksporter powinien złożyć potwierdzony przez właściwy organ celny jednolity dokument administracyjny (zestaw SAD) zawierający informację o wyeksportowanej skrobi.
6.
W przypadku stwierdzenia przez Agencję Rynku Rolnego niesłusznie pobranej przez eksportera dopłaty do eksportu, eksporter jest zobowiązany do zapłacenia 5-krotności otrzymanej kwoty z tytułu dopłaty do eksportu skrobi.
Art.  18.
1.
Producentowi zużywającemu skrobię ziemniaczaną wyprodukowaną w kraju w celu wytworzenia produktów określonych w załączniku nr 2 do ustawy przysługuje dopłata, o której mowa w art. 4 pkt 5, wypłacana przez Agencję Rynku Rolnego.
2.
Dopłata jest realizowana corocznie ze środków budżetowych określonych w ustawie budżetowej przeznaczonych na działalność interwencyjną Agencji Rynku Rolnego i wypłacana na wniosek producenta.
3.
Agencja Rynku Rolnego prowadzi na podstawie zgłoszeń rejestr eksporterów uprawnionych do otrzymania dopłat.
4.
Zgłoszenie zawiera:
1)
nazwę i określenie siedziby eksportera,
2)
ilość przeznaczonej do wykorzystania skrobi,
3)
wykaz produktów wytwarzanych ze skrobi,
4)
przewidywane terminy produkcji związanej z wykorzystaniem skrobi,
5)
oświadczenie dostawcy skrobi, że skrobia została wyprodukowana w kraju i z ziemniaków.
Art.  19.
1.
Warunkiem uzyskania dopłaty, o której mowa w art. 4 pkt 5, jest posiadanie imiennego przyrzeczenia wypłacenia należnej dopłaty, wystawionego przez Agencję Rynku Rolnego, zwanego dalej "przyrzeczeniem", oraz udokumentowanie przez producenta zużycia skrobi krajowej wykorzystanej do produkcji produktów wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.
2.
Przyrzeczenie dopłaty określa stawkę dopłaty i termin upływu ważności wystawionego przyrzeczenia, który wyznacza się na ostatni dzień 5 miesiąca licząc od dnia jego wystawienia.
3.
W celu udokumentowania zużycia skrobi do wytworzenia produktów wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy producent jest obowiązany przekazać do Agencji pisemną informację potwierdzającą:
1)
datę lub daty zakupu i dostawy skrobi,
2)
nazwy i adresy dostawców skrobi,
3)
nazwy i adresy producentów skrobi,
4)
datę lub daty przetworzenia skrobi,
5)
ilość wykorzystanej skrobi,
6)
ilość określonego w przyrzeczeniu produktu wyprodukowanego ze skrobi.
4.
Uprawnienia wynikające z przyrzeczenia dopłaty nie podlegają cesji.
5.
Kwota dopłaty podana w przyrzeczeniu jest wypłacana tylko w odniesieniu do ilości skrobi faktycznie wykorzystanej w procesie produkcyjnym.
6.
Dopłata powinna być dokonana w terminie nieprzekraczającym 5 miesięcy od dnia przedłożenia Agencji Rynku Rolnego wniosku o jej wypłatę.
Art.  20.
1.
Wysokość dopłaty, o której mowa w art. 18, do 1 tony skrobi stanowi 160% różnicy pomiędzy ceną interwencyjną pszenicy na rynku krajowym a ceną minimalną pszenicy, o której mowa w ust. 2.
2.
Prezes Agencji Rynku Rolnego publikuje w swoim biuletynie, raz w tygodniu, informację określającą cenę minimalną 1 tony pszenicy na giełdzie w Rotterdamie, liczoną według kursu walut, w dniu wyliczenia wysokości dopłaty.
Art.  21.
1.
Agencja Rynku Rolnego dokonuje kontroli dokumentów dotyczących dopłat i płatności kompensacyjnych, o których mowa w art. 4 pkt 2, 3 i 5.
2.
Kontroli Agencji Rynku Rolnego podlegają również dokumenty dotyczące eksportu skrobi, o którym mowa w art. 15 i 16.
Art.  22.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYKAZ PRODUKTÓW OZNACZONYCH KODAMI NOMENKLATURY SCALONEJ, DO KTÓRYCH STOSUJE SIĘ DOPŁATY DO EKSPORTU

Kod PCN Wyszczególnienie
1 2
1105 20 00 0 - Płatki, grudki, granulki ziemniaczane
1108 13 00 0 - Skrobia ziemniaczana
1702 30 - Glukoza i syrop glukozowy nie zawierające fruktozy lub

zawierające w stanie suchym mniej niż 20% fruktozy w masie

1702 30 10 0 - Izoglukoza
1702 30 51 0 - Pozostałe w postaci białego krystalicznego proszku scalonego lub

nie

1702 30 59 0 - Pozostałe
1702 30 91 0 - Pozostałe w postaci białego krystalicznego proszku scalonego lub

nie

1702 30 99 0 - Pozostałe
1702 40 - Glukoza i syrop glukozowy, zawierające w stanie suchym co

najmniej 20%, ale mniej niż 50% fruktozy

1702 40 90 0 - Pozostałe
1702 90 50 0 - Maltodekstryna i syrop maltodekstrynowy
1702 90 75 0 - Karmel pozostały w postaci proszku scalonego lub nie
1702 90 79 0 - Karmel pozostały
3505 10 10 0 - Dekstryny
- Inne modyfikowane skrobie:
3505 10 50 0 - Skrobie, estryfikowane lub eteryfikowane
3505 10 90 0 - Pozostałe, utlenione
3505 20 - Kleje:
3505 20 10 0 - Zawierające w masie mniej niż 25% skrobi lub dekstryn, lub

innych modyfikowanych skrobi

3505 20 30 0 - Zawierające w masie 25% lub więcej, ale mniej niż 55% skrobi lub

dekstryn, lub innych modyfikowanych skrobi

3505 20 50 0 - Zawierające w masie 55% lub więcej, ale mniej niż 80% skrobi lub

dekstryn, lub innych modyfikowanych skrobi

3505 20 90 0 - Zawierające w masie 80% lub więcej skrobi lub dekstryn, lub

innych modyfikowanych skrobi

3809 Środki wykańczalnicze, nośniki barwników przyśpieszające barwienie, utrwalacze barwników i inne preparaty (np. klejonki i zaprawy) w rodzaju stosowanych w przemysłach włókienniczym, papierniczym, skórzanym i podobnych, gdzie indziej nie wymienione ani nie włączone:
3809 10 - Na bazie substancji skrobiowych:
3809 10 10 0 - Zawierające w masie poniżej 55% tych substancji
3809 10 30 0 - Zawierające w masie 55% lub więcej tych substancji, ale mniej

niż 70%

3809 10 50 0 - Zawierające w masie 70% lub więcej tych substancji, ale mniej

niż 83%

3809 10 90 0 - Zawierające w masie 83% lub więcej tych substancji
Pozostałe:
3809 91 00 0 - W rodzaju stosowanych w przemyśle włókienniczym lub przemysłach

podobnych

3809 92 00 0 - W rodzaju stosowanych w przemyśle papierniczym lub przemysłach

podobnych

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WYKAZ PRODUKTÓW OZNACZONYCH KODAMI NOMENKLATURY SCALONEJ, PRODUCENTOM KTÓRYCH PRZYZNAJE SIĘ DOPŁATY Z TYTUŁU WYKORZYSTANIA DO ICH PRODUKCJI SKROBI ZIEMNIACZANEJ WYPRODUKOWANEJ W KRAJU

Kod NS Opis towarów
1 2
ex 1302 Soki i wyciągi roślinne; substancje pektynowe; agar-agar i inne kleje roślinne i inne środki zagęszczające pochodzenia roślinnego, również zmodyfikowane:
- kleje roślinne i środki zagęszczające pochodzenia roślinnego,

również zmodyfikowane

ex 1302 32 90 - Kleje roślinne i nasiona guaree
ex 1302 39 00 - - inne
- Carrageenon
ex 1404 Nie wymienione i nie wprowadzone gdzie indziej produkty pochodzenia roślinnego
1404 20 00 - Linter bawełny
ex 1520 Gliceryna, również czysta: wody i ługi zawierające glicerynę
1520 90 00 - inne, w tym gliceryna syntetyczna
1702 90 - Czysta chemicznie fruktoza
ex 1702 90 - inne , w tym cukier inwertowany
1702 90 10 - Czysta chemicznie maltoza
ex rozdział 19 Organiczne produkty chemiczne - z wyłączeniem podpozycji 2905 43 00 i 2905 44
rozdział 30 Produkty farmaceutyczne
3402 Środki powierzchniowo czynne pochodzenia organicznego (z wyłączeniem mydeł), preparaty powierzchniowo czynne, preparaty do środków piorących (w tym pomocnicze preparaty piorące) i środki czyszczące, również te, które zawierają mydła spod numeru 3401
ex rozdział 35 Substancje białkopodobne; produkty na bazie skrobi modyfikowanej; kleje; enzymy z wyłączeniem nr 3501 i nr 3505 10 10, 3505 10 90 i 3505 20
ex rozdział 38 Różne produkty przemysłu chemicznego - z wyłączeniem nr 3809 i 3823 60
rozdział 39 Tworzywa sztuczne i wyroby z tych tworzyw
ex rozdział 48 Papiery i kartony, wyroby z masy celulozowej, papieru lub kartonu
4801 00 Papier gazetowy w zwojach lub w arkuszach
4802 Papiery i kartony, niepowlekane ani nie nasycane, przeznaczone do pisania, druku lub innego wykorzystania graficznego, oraz papiery i kartony przeznaczone do wyrobu kart lub taśm perforowanych w zwojach lub w arkuszach, nie zaliczane do papierów spod nr 4801 lub 4803; papiery lub kartony czerpane
4803 00 Papiery typu stosowanego na papier toaletowy, chustki do zmywania makijażu, ręczniki papierowe, ręczniki lub podobne wyroby przeznaczone do użytku w gospodarstwach domowych, utrzymania higieny lub czystości, wata celulozowa i obrusy z włókna celulozowego w zwojach o szerokości przekraczającej 36 cm lub w arkuszach o kształcie kwadratowym lub prostokątnym, których co najmniej jeden bok przed złożeniem przekracza długość 36 cm
4804 Papiery i kartony pakowe siarczanowe, nie powlekane ani nie impregnowane w zwojach lub arkuszach, nie zaliczane do nr 4802 lub 4803
4803 Inne papiery i kartony nie powlekane ani nie impregnowane w zwojach lub arkuszach
4806 Pergaminy kwasowe i kartony siarczanowe, papiery odporne na tłuszcz, kalki kreślarskie, folie i inne papiery satynowane przezroczyste lub przejrzyste w zwojach lub w arkuszach
4807 Papiery i kartony łączone płasko przez klejenie, nie powlekane ani nie nasycane i nie impregnowane powierzchniowo w zwojach lub w arkuszach
4808 Papiery i kartony faliste (nawet z powłokami naklejanymi), krepowane, faliste, wytłaczane lub perforowane w zwojach lub w arkuszach, nie zaliczane do umieszczonych pod nr 4803 lub 4818
4809 Kalki maszynowe, papier do kopiowania bez kalki i inne papiery do powielania lub przedrukowe (w tym papiery powlekane, nasycane lub impregnowane do woskówek lub offsetu), także impregnowane, w zwojach o szerokości przekraczającej 36 cm lub w arkuszach o kształcie kwadratowym lub prostokątnym, których co najmniej jeden bok przed złożeniem przekracza długość 36 cm
4810 Papiery i kartony, których jedna powierzchnia lub obie powierzchnie powlekane są kaolinem lub innymi substancjami nieorganicznymi, z dodatkiem lub bez spoiw, z wyłączeniem jakiegokolwiek innego powlekania lub nasycania, także barwione powierzchniowo, ozdobne lub z nadrukiem, w zwojach lub w arkuszach
4811 Papiery, kartony, wata celulozowa i obrusy z włókna celulozowego, powlekane, impregnowane, z nakładanymi powłokami, barwione powierzchniowo, dekorowane powierzchniowo lub z nadrukiem, w zwojach lub w arkuszach, nie zaliczane do produktów spod nr 4803, 4809, 4810 lub 4818
4812 00 00 Bloki filtrów paliwa i płyty filtrujące z masy papierowej
ex 4803 Papier do papierosów, także przycięty do formatu, w zeszytach lub w rurkach
ex 4813 90 - inne
ex 4814 Tapety i podobne powłoki ścienne; vitrauphanies
4814 10 00 - papiery włókniste
4814 20 00 - Tapety i im podobne powłoki ścienne, z papieru nasycanego lub

powlekanego na miejscu warstwą tworzywa sztucznego chropowatego,

tłoczonego, barwnego, z nadrukowanymi motywami ozdobnymi lub

innymi

4814 90 - inne
ex 4816 Kalki maszynowe, papier do kopiowania bez kalki i inne papiery do powielania lub przedrukowe (nie zaliczane do produktów ujętych pod nr 4809), pełne woskówki i płyty offsetowe z papieru, także pakowane w pudełka
4816 10 00 - Kalki maszynowe i im podobne papiery
4816 90 00 - inne
rozdział 52 Bawełna
ex 5801 Welury i plusze tkane i materiały taśmowe, nie zaliczane do artykułów ujętych pod nr 5806
- bawełniane
5801 21 00 - Welury i plusze tkane na tramie, nie cięte
ex 5802 Tkaniny typu "frotté", nie zaliczane do artykułów spod nr 5806, powierzchnie tekstylne włochate, nie zaliczane do produktów spod nr 5703
- Tkaniny gąbczaste z bawełny
5802 11 00 - surówki
5802 19 00 - inne
ex 5803 Tkaniny o strukturze gazy, nie zaliczane do artykułów spod nr 5806
5803 10 00 - bawełniane
1 Art. 16 ust. 2 zmieniony przez art. 213 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U.04.19.177) z dniem 2 marca 2004 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.11.83

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Regulacja rynku skrobi ziemniaczanej.
Data aktu: 11/01/2001
Data ogłoszenia: 14/02/2001
Data wejścia w życie: 01/03/2001