Moc obowiązująca Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, sporządzonego w Genewie dnia 20 marca 1958 r.

OŚWIADCZENIE RZĄDOWE
z dnia 18 maja 2001 r.
w sprawie mocy obowiązującej Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, sporządzonego w Genewie dnia 20 marca 1958 r.

Podaje się niniejszym do wiadomości, że w dniu 5 października 1978 r. Rada Państwa Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej ratyfikowała Porozumienie dotyczące przyjęcia jednolitych warunków homologacji i wzajemnego uznawania homologacji wyposażenia i części pojazdów samochodowych, sporządzonego w Genewie dnia 20 marca 1958 r. (tekst Porozumienia oraz oświadczenie rządowe opublikowano w Dz. U. z 1979 r. Nr 16, poz. 98 i 99).
Polska stała się stroną wymienionego porozumienia 12 stycznia 1979 r.

Zgodnie z procedurą określoną w art. 13 Porozumienia z 1958 r. Umawiające się Strony podjęły decyzję o wprowadzeniu poprawek do tego porozumienia i 16 października 1995 r. w dokumencie Europejskiej Komisji Gospodarczej E/ECE/TRANS/505 Rev.2 została ogłoszona jednolita treść znowelizowanego porozumienia, którego tytuł brzmi: "Porozumienie dotyczące przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, sporządzone w Genewie dnia 20 marca 1958 r."

Zgodnie z artykułem 7 znowelizowanego porozumienia weszło ono w życie dnia 16 października 1995 r.

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej ratyfikował wyżej wymienione porozumienie dnia 18 października 2000 r.

W ramach obydwu porozumień strony przyjęły jako załączniki do nich Regulaminy Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczące zasad homologacji pojazdów.

Rzeczpospolita Polska związana jest Regulaminami nr: 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 19, 20, 22, 23, 24, 27, 28, 29, 30, 34, 37, 38, 40, 41, 42, 43, 44, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 53, 54, 55, 58, 59, 63, 67, 68, 69, 70, 71, 73, 74, 78, 79, 81, 83, 84, 85, 86, 87, 91, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111.

Jednocześnie podaje się do wiadomości, co następuje:

Następujące państwa stały się stronami porozumień w niżej podanych datach:

Australia 25 lutego 2000 r.

Austria 12 marca 1971 r.

Belgia 7 lipca 1959 r.

Białoruś 3 maja 1995 r.

Bośnia i Hercegowina 12 stycznia 1994 r.

Bułgaria 22 listopada 1999 r.

Była Jugosłowiańska

Republika Macedonii 1 kwietnia 1998 r.

Chorwacja 17 marca 1994 r.

Czechy 2 czerwca 1993 r.

Dania 21 października 1976 r.

Estonia 2 marca 1995 r.

Finlandia 19 lipca 1976 r.

Francja 26 czerwca 1958 r.

Grecja 6 października 1992 r.

Hiszpania 11 sierpnia 1961 r.

Holandia 30 czerwca 1960 r.

Japonia 25 września 1998 r.

Jugosławia 14 lutego 1962 r.

Luksemburg 13 października 1971 r.

Łotwa 19 listopada 1998 r.

Niemcy 29 listopada 1965 r.

Norwegia 3 lutego 1975 r.

Portugalia 29 stycznia 1980 r.

Rosja 19 grudnia 1986 r.

Rumunia 23 grudnia 1976 r.

Słowacja 28 maja 1993 r.

Słowenia 3 listopada 1992 r.

Szwajcaria 29 czerwca 1973 r.

Szwecja 21 kwietnia 1959 r.

Turcja 29 grudnia 1995 r.

Ukraina 1 maja 2000 r.

Węgry 3 maja 1960 r.

Wspólnota Europejska 23 stycznia 1998 r.

Włochy 25 lutego 1963 r.

Zjednoczone Królestwo Wielkiej

Brytanii i Irlandii Północnej 15 stycznia 1963 r.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.104.1136

Rodzaj: Oświadczenie rządowe
Tytuł: Moc obowiązująca Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, sporządzonego w Genewie dnia 20 marca 1958 r.
Data aktu: 18/05/2001
Data ogłoszenia: 26/09/2001
Data wejścia w życie: 26/09/2001