Szczegółowe zasady organizowania regionalnych i międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich oraz tryb wyboru przewoźników.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 5 grudnia 2000 r.
w sprawie szczegółowych zasad organizowania regionalnych i międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich oraz trybu wyboru przewoźników.

Na podstawie art. 22 ust. 11 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 96, poz. 591, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 84, poz. 934 i z 2000 r. Nr 84, poz. 948) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady organizowania objętych dotacją z budżetu państwa kolejowych regionalnych i międzywojewódzkich przewozów pasażerskich, z wyłączeniem przewozów kwalifikowanych, zwanych dalej "przewozami", oraz tryb wyboru przewoźników do wykonywania tych przewozów, a w szczególności:
1)
kryteria ustalania zapotrzebowania na przewozy,
2)
dopuszczalne formy organizacyjne wykonywania przewozów,
3)
kryteria oceny oferty przewoźników.
§  2.
Organizowanie przewozów polega na opracowaniu i wprowadzeniu planu połączeń odpowiednio na obszarze kraju lub województwa. W szczególności organizowanie przewozów obejmuje:
1)
ustalenie zapotrzebowania na przewozy,
2)
wybór przewoźników i zawarcie z nimi umów w sprawie organizowania i dotowania przewozów,
3)
ocenę i kontrolę wykonania usług przewozowych.
§  3.
Przy ustalaniu zapotrzebowania na przewozy na danym obszarze należy uwzględnić w szczególności następujące cechy tego obszaru:
1)
zaludnienie i układ przestrzenny sieci osadniczej,
2)
przestrzenne rozmieszczenie siedzib przedsiębiorców, szkół, urzędów administracji publicznej, instytucji kultury, ośrodków handlowych i miejsc wypoczynku,
3)
stopień bezrobocia strukturalnego i działania w celu jego zmniejszenia,
4)
wielkość i strukturę popytu na usługi przewozowe, z uwzględnieniem sezonowego i dobowego zróżnicowania,
5)
konkurencyjność i komplementarność, innych niż kolej, środków komunikacji,
6)
plany zagospodarowania przestrzennego,
7)
strategie rozwoju,
8)
zdolności przepustowe istniejących linii kolejowych,
9)
charakterystykę sieci linii kolejowych,
10)
potrzebę skomunikowania się sąsiadujących ze sobą województw.
§  4.
Wyboru przewoźników do wykonywania przewozów, o których mowa w § 1, dokonuje się, z zastrzeżeniem § 9, zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.
§  5.
Przedmiotem postępowania, o którym mowa w § 4, mogą być przewozy obejmujące kilka linii kolejowych, linię kolejową lub określone relacje.
§  6.
Warunkiem ubiegania się o zawarcie umowy w sprawie organizowania i dotowania kolejowych przewozów pasażerskich jest posiadanie koncesji na wykonywanie tych przewozów.
§  7.
1.
Oferty przewoźników powinny być oceniane w szczególności z uwzględnieniem następujących kryteriów:
1)
wnioskowanej przez oferenta wysokości dotacji odniesionej do jednostki przyjętej do określenia wielkości dotowanych przewozów; ta jednostkowa wysokość dotacji powinna być uwzględniona w ocenie ofert z wagą nie mniejszą niż 40%,
2)
oferty wykonania przewozu jak największej liczby pasażerów,
3)
oferowanej punktualności i częstotliwości kursowania pociągów,
4)
oferowanej wygody podróżowania określanej z uwzględnieniem projektowanego, średniego współczynnika wykorzystania miejsc,
5)
wysokości kosztów świadczenia usług przewozowych,
6)
wysokości przewidywanych opłat za przejazd,
7)
proponowanego wykorzystania części dotacji przeznaczonej na nabywanie kolejowych pojazdów szynowych niezbędnych do wykonywania przewozów pasażerskich,
8)
bezpieczeństwa pasażerów.
2.
Kryteria, o których mowa w ust. 1 pkt 2-8, powinny wpływać na ocenę ofert z łączną wagą nie mniejszą niż 40%.
3.
Organizator przewozów może określić, oprócz wymienionych w ust. 1, dodatkowe kryteria oceny ofert przewoźników.
§  8.
W umowie, o której mowa w § 6, należy określić w szczególności:
1)
szczegółowy opis zadania, w tym parametry oceny jakości usług,
2)
wysokość dotacji i terminy płatności,
3)
tryb kontroli wykonania zadania,
4)
sposób rozliczenia dotacji i zasady zwrotu nie wykorzystanej części dotacji,
5)
skutki niewykonania lub nienależytego wykonania umowy,
6)
wysokość dofinansowania przewozów regionalnych z budżetu jednostek samorządu terytorialnego,
7)
wysokość dofinansowania przewozów z własnych środków przewoźnika,
8)
sposób wykorzystania dotacji przeznaczonej na nabywanie kolejowych pojazdów szynowych niezbędnych do wykonywania przewozów pasażerskich.
§  9. 1
 
1.
Umowy, o których mowa w § 6, dotyczące przewozów wykonywanych w okresie do dnia 31 grudnia 2001 r. mogą być zawierane przez ministra właściwego do spraw transportu lub zarząd województwa z przewoźnikami dotychczas wykonującymi te przewozy w terminie do dnia 15 października 2001 r.
2.
W umowach, o których mowa w ust. 1, należy wskazać przewozy objęte dotacjami, z uwzględnieniem § 5, oraz określić warunki, o których mowa w § 8.
§  10. 2
(skreślony).
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z wyjątkiem § 7 ust. 1 pkt 7 oraz § 8 pkt 8, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2001 r.
1 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 19 czerwca 2001 r. (Dz.U.01.78.832) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2001 r.
2 § 10 skreślony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 19 czerwca 2001 r. (Dz.U.01.78.832) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2001 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2000.107.1131

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady organizowania regionalnych i międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich oraz tryb wyboru przewoźników.
Data aktu: 05/12/2000
Data ogłoszenia: 07/12/2000
Data wejścia w życie: 07/12/2000, 01/01/2001