Zasady organizacji wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska oraz ich delegatur.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OCHRONY ŚRODOWISKA, ZASOBÓW NATURALNYCH I LEŚNICTWA
z dnia 30 grudnia 1998 r.
w sprawie zasad organizacji wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska oraz ich delegatur.

Na podstawie art. 5 ust. 6 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. Nr 77, poz. 335, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, Nr 133, poz. 885 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wojewódzki inspektorat ochrony środowiska, zwany dalej "wojewódzkim inspektoratem", zapewnia właściwemu terytorialnie wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska realizację zadań ustalonych w ustawach i przepisach odrębnych oraz w ogólnych kierunkach działania organów Inspekcji Ochrony Środowiska, ustalanych przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.
§  2.
Wojewódzkim inspektoratem kieruje wojewódzki inspektor ochrony środowiska, zwany dalej "wojewódzkim inspektorem", przy pomocy zastępcy wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, zwanego dalej "zastępcą wojewódzkiego inspektora", dyrektora wojewódzkiego inspektoratu, kierowników delegatur wojewódzkiego inspektoratu oraz kierowników komórek organizacyjnych wojewódzkiego inspektoratu.
§  3.
Wojewódzki inspektor może powołać stały zespół ekspertów do spraw opiniowania inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi, określając jego nazwę, zakres i tryb działania oraz organizację i skład osobowy.
§  4.
1.
W skład wojewódzkiego inspektoratu wchodzą:
1)
wydziały,
2)
laboratoria wojewódzkiego inspektoratu,
3)
samodzielne stanowiska pracy - do realizacji spraw będących w bezpośrednim nadzorze wojewódzkiego inspektora, zastępcy wojewódzkiego inspektora lub dyrektora wojewódzkiego inspektoratu.
2.
W skład wojewódzkiego inspektoratu mogą wchodzić delegatury wojewódzkiego inspektoratu.
3.
W skład delegatury wojewódzkiego inspektoratu mogą wchodzić:
1)
działy,
2)
laboratorium delegatury wojewódzkiego inspektoratu,
3)
samodzielne stanowiska pracy - do realizacji spraw będących w bezpośrednim nadzorze kierowników delegatur wojewódzkiego inspektoratu.
§  5.
1. 1
W wojewódzkim inspektoracie tworzy się:
1) 2
wydział inspekcji, do którego zadań w szczególności należy:
a)
prowadzenie działalności kontrolnej w zakresie określonym w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska,
b)
prowadzenie spraw związanych z udziałem wojewódzkiego inspektora w postępowaniu dotyczącym lokalizacji inwestycji oraz w przekazywaniu do użytku obiektów lub instalacji realizowanych jako przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko,
c)
wykonywanie zadań z zakresu poważnych awarii, tworzących warunki zapobiegania, zwalczania, usuwanie ich skutków oraz przywracania środowiska do stanu właściwego,
d)
weryfikacja rocznych raportów, o których mowa w art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. Nr 281, poz. 2784),
e)
współpraca z innymi organami kontroli i ścigania;
2) 3
wydział monitoringu środowiska, do którego zadań w szczególności należy:
a)
prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań wynikających z wieloletniego programu państwowego monitoringu środowiska, określonych przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska oraz zadań określonych w odrębnych przepisach,
b)
prowadzenie spraw związanych z opracowywaniem wojewódzkich programów państwowego monitoringu środowiska,
c)
gromadzenie wyników pomiarów i ocen stanu środowiska, uzyskiwanych w ramach państwowego monitoringu środowiska, oraz informacji o korzystaniu ze środowiska, wynikających z odrębnych przepisów,
d)
analizowanie gromadzonych danych, sporządzanie okresowych ocen i prognoz stanu środowiska w województwie zgodnie z wymaganiami określonymi w odrębnych przepisach,
e)
przygotowywanie informacji określających aktualny stan zanieczyszczenia powietrza na danym obszarze,
f)
sporządzanie komunikatów, raportów i opracowań tematycznych przeznaczonych do wykorzystania przez administrację rządową i samorządową, a także do informowania społeczeństwa o stanie środowiska,
g)
przekazywanie wyników pomiarów, ocen oraz informacji, o których mowa w lit. c, do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska oraz innych organów zgodnie z odrębnymi przepisami;
3) 4
laboratorium wojewódzkiego inspektoratu, którego głównymi zadaniami są:
a)
wykonywanie pomiarów i badań na potrzeby prowadzonych przez Inspekcję Ochrony Środowiska kontroli i działań w przypadku wystąpienia poważnych awarii oraz na potrzeby oceny stanu środowiska,
b)
wdrażanie nowych metod analitycznych, aparatury i systemów pomiarowych,
c)
udział w krajowych i międzynarodowych badaniach biegłości i międzylaboratoryjnych badaniach porównawczych,
d)
doskonalenie systemu zarządzania w laboratorium,
e)
utrzymywanie wzorców referencyjnych spójnych z wzorcami wyższego rzędu oraz zapewnienie spójności pomiarowej wojewódzkim sieciom pomiarowym;
4)
wydziały i samodzielne stanowiska pracy do spraw:
a)
budżetu, finansów i egzekucji należności pieniężnych,
b)
administracyjno-technicznych,
c)
prawnych,
d)
zamówień publicznych,
e)
organizacji,
f)
kadr i szkolenia,
g)
współpracy międzynarodowej,
h)
obronnych,
i)
przeciwpożarowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy,
j) 5
informatycznych.
2.
Zakres spraw określonych w ust. 1 pkt 1-3 stosuje się odpowiednio do delegatur wojewódzkiego inspektoratu.
3.
Zakres spraw, o których mowa w ust. 1 w pkt 4 lit. a), b), c) oraz i), może mieć zastosowanie w organizacji delegatur wojewódzkiego inspektoratu.
4. 6
Wydziały lub samodzielne stanowiska pracy, o których mowa w ust. 1 pkt 4, mogą być łączone.
5. 7
Jeżeli w województwie liczba zakładów w rejestrze potencjalnych sprawców poważnych awarii wynosi co najmniej 45, w wojewódzkim inspektoracie lub jego delegaturze można utworzyć odpowiednio: wydział, działy lub samodzielne stanowiska pracy, do realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c.
§  6.
1. 8
Szczegółową organizację wojewódzkiego inspektoratu określi regulamin organizacyjny opracowany przez wojewódzkiego inspektora i zatwierdzony przez właściwego wojewodę w porozumieniu z Głównym Inspektorem Ochrony Środowiska.
2.
Regulamin organizacyjny powinien określać:
1)
nazwę i siedzibę wojewódzkiego inspektoratu,
2)
zadania wojewódzkiego inspektoratu,
3)
nazwy komórek organizacyjnych wojewódzkiego inspektoratu,
4)
zakresy działania komórek organizacyjnych wojewódzkiego inspektoratu,
5)
zakres kompetencji samodzielnych stanowisk wojewódzkiego inspektoratu,
6)
nazwy, siedziby, zakresy i obszary działania delegatur wojewódzkiego inspektoratu,
7)
inne sprawy istotne dla organizacji i funkcjonowania wojewódzkiego inspektoratu.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1999 r.
1 § 5 ust. 1 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 1 lit. a) tiret pierwsze rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.81.551) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2007 r.
2 § 5 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) tiret drugie rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.81.551) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2007 r.
3 § 5 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) tiret drugie rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.81.551) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2007 r.
4 § 5 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) tiret drugie rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.81.551) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2007 r.
5 § 5 ust. 1 pkt 4 lit. j) dodana przez § 1 pkt 1 lit. a) tiret trzecie rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.81.551) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2007 r.
6 § 5 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.81.551) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2007 r.
7 § 5 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.81.551) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2007 r.
8 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.81.551) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2007 r.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.3.21

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady organizacji wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska oraz ich delegatur.
Data aktu: 30/12/1998
Data ogłoszenia: 15/01/1999
Data wejścia w życie: 01/01/1999, 15/01/1999