Określenie typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych oraz zasad ich działania, a także sposobu i terminu wprowadzenia nowych typów szkół artystycznych oraz przekształcenia dotychczasowych szkół w szkoły nowego typu i ich funkcjonowania w systemie oświaty.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 15 lutego 1999 r.
w sprawie określenia typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych oraz zasad ich działania, a także sposobu i terminu wprowadzenia nowych typów szkół artystycznych oraz przekształcenia dotychczasowych szkół w szkoły nowego typu i ich funkcjonowania w systemie oświaty. *

Na podstawie art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126) oraz art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1999 r. - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego (Dz. U. Nr 12, poz. 96) zarządza się, co następuje:
§  1.
Z dniem 1 września 1999 r. wprowadza się następujące typy szkół artystycznych publicznych i niepublicznych:
1)
szkoły muzyczne, obejmujące:
a)
sześcioletnie ogólnokształcące szkoły muzyczne I stopnia, dające podstawy wykształcenia muzycznego, wykształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, możliwość dalszego kształcenia w szkole muzycznej II stopnia oraz uprawniające do kształcenia w gimnazjum,
b)
sześcioletnie szkoły muzyczne I stopnia, dające podstawy wykształcenia muzycznego oraz możliwość dalszego kształcenia w szkole muzycznej II stopnia,
c)
sześcioletnie ogólnokształcące szkoły muzyczne II stopnia, dające wykształcenie muzyczne oraz wykształcenie ogólne w zakresie gimnazjum i liceum profilowanego, umożliwiające uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,
d)
sześcioletnie szkoły muzyczne II stopnia, dające wykształcenie muzyczne,
2)
szkoły plastyczne, obejmujące:
a)
sześcioletnie ogólnokształcące szkoły sztuk pięknych, dające wykształcenie plastyczne oraz wykształcenie ogólne w zakresie gimnazjum i liceum profilowanego, umożliwiające uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,
b)
czteroletnie licea plastyczne, dające wykształcenie plastyczne oraz wykształcenie ogólne w zakresie liceum profilowanego, umożliwiające uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,
3)
szkoły baletowe, obejmujące:
a)
dziewięcioletnie ogólnokształcące szkoły baletowe, dające wykształcenie baletowe oraz wykształcenie ogólne w zakresie klas IV-VI szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum profilowanego, umożliwiające uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,
b)
sześcioletnie szkoły sztuki tańca, dające podstawy wykształcenia tanecznego,
4)
czteroletnie szkoły sztuki cyrkowej, dające wykształcenie cyrkowe,
5)
szkoły policealne, dające możliwość uzyskania lub uzupełnienia wykształcenia zawodowego w różnych dziedzinach artystycznych,
6)
szkoły pomaturalne bibliotekarskie i animatorów kultury.
§  2.
Nauka w szkołach, o których mowa w § 1 w pkt 1 lit. c) i d), w pkt 2, w pkt 3 lit. a) oraz w pkt 4-6, kończy się egzaminem dyplomowym przeprowadzanym na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
§  3.
1.
Szkoły, o których mowa w § 1 w pkt 1 lit. a), w zakresie kształcenia ogólnego realizują podstawę programową kształcenia ogólnego sześcioletniej szkoły podstawowej, określoną odrębnymi przepisami.
2.
Szkoły, o których mowa w § 1 w pkt 1 lit. c) i w pkt 2 lit. a), w zakresie kształcenia ogólnego realizują podstawy programowe kształcenia ogólnego trzyletniego gimnazjum i trzyletniego liceum profilowanego.
3.
Szkoły, o których mowa w § 1 w pkt 2 lit. b), w zakresie kształcenia ogólnego realizują podstawę programową kształcenia ogólnego trzyletniego liceum profilowanego.
4.
Szkoły, o których mowa w § 1 w pkt 3 lit. a), w zakresie kształcenia ogólnego realizują podstawy programowe kształcenia ogólnego: klas IV-VI sześcioletniej szkoły podstawowej, trzyletniego gimnazjum oraz trzyletniego liceum profilowanego.
§  4.
Uczęszczanie do szkół wymienionych w § 3 stanowi spełnianie przez uczniów obowiązku szkolnego i obowiązku nauki.
§  5.
1.
Szkoły artystyczne:
1)
przyjmują uczniów na podstawie egzaminu wstępnego lub badania przydatności, przeprowadzanych na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
2)
rozwijają zdolności uczniów w zindywidualizowanym procesie nauczania.
2.
Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów szkół artystycznych określają odrębne przepisy.
§  6.
1.
Z dniem 1 września 1999 r.:
1)
dotychczasowe podstawowe szkoły muzyczne i szkoły muzyczne I stopnia stają się odpowiednio szkołami, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a) i b),
2)
dotychczasowe licea muzyczne stają się szkołami, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. c),
3)
dotychczasowe szkoły muzyczne II stopnia stają się szkołami muzycznymi, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. d),
4)
dotychczasowe szkoły baletowe stają się szkołami, o których mowa w § 1 pkt 3 lit. a),
5)
dotychczasowe policealne szkoły artystyczne stają się szkołami, o których mowa w § 1 pkt 5,
6)
dotychczasowe pomaturalne szkoły artystyczne stają się szkołami, o których mowa w § 1 pkt 6.
2.
Z dniem 1 września 1999 r. uczniowie:
1)
klas I-VI dotychczasowych podstawowych szkół muzycznych i szkół I stopnia - stają się uczniami odpowiednich klas szkół, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a) i b),
2)
klas siódmych dotychczasowych podstawowych szkół muzycznych - stają się, po zdaniu egzaminu wstępnego, odpowiednio uczniami klas pierwszych szkół, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. c) i d),
3)
klas ósmych dotychczasowych podstawowych szkół muzycznych - kończą te szkoły na dotychczas obowiązujących zasadach oraz mogą kontynuować naukę w szkołach muzycznych II stopnia i kończą te szkoły na zasadach obowiązujących przed dniem 1 września 1999 r.,
4)
klas I-IV dotychczasowych szkół baletowych - stają się uczniami odpowiednich klas szkoły, o której mowa w § 1 pkt 3 lit. a),
5)
klas V-IX dotychczasowych szkół baletowych - kończą te szkoły na dotychczas obowiązujących zasadach.
3.
Świadectwo ukończenia klasy szóstej w roku szkolnym 1998/1999 w dotychczasowych podstawowych szkołach muzycznych jest równorzędne ze świadectwem ukończenia szkoły podstawowej.
4.
Uczniowie dotychczasowych szkół artystycznych II stopnia, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 4 i 5, kończą te szkoły na zasadach obowiązujących przed dniem 1 września 1999 r.
5.
Do dnia 1 września 1999 r. dotychczasowe licea sztuk plastycznych mogą zostać przekształcone w szkoły plastyczne, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. a), przez organ prowadzący, po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
6.
Dotychczasowe licea sztuk plastycznych, które nie zostały przekształcone zgodnie z ust. 5, z dniem 1 września 2002 r. stają się szkołami plastycznymi, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. b).
7.
Przekształcenie dotychczasowych liceów plastycznych w szkoły, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. a) i b), następuje z uwzględnieniem zasad ustalonych w art. 5 ustawy z dnia 8 stycznia 1999 r. - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego (Dz. U. Nr 12, poz. 96).
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 1999 r.
* Z dniem 27 stycznia 2005 r. nin. rozporządzenie traci moc w zakresie dotyczącym określenia typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych oraz zasad ich działania, zgodnie z § 7 rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 29 grudnia 2004 r. w sprawie typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych (Dz.U.05.6.42).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.14.125

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych oraz zasad ich działania, a także sposobu i terminu wprowadzenia nowych typów szkół artystycznych oraz przekształcenia dotychczasowych szkół w szkoły nowego typu i ich funkcjonowania w systemie oświaty.
Data aktu: 15/02/1999
Data ogłoszenia: 23/02/1999
Data wejścia w życie: 01/04/1999