Szczegółowy tryb likwidacji pracowniczych funduszy emerytalnych, którymi zarządzanie nie zostało przejęte przez inne pracownicze towarzystwa emerytalne, a w szczególności sposób i termin składania przez członków funduszy dyspozycji dotyczących sposobu wykorzystania środków zgromadzonych na ich rachunkach.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 12 maja 1998 r.
w sprawie szczegółowego trybu likwidacji pracowniczych funduszy emerytalnych, którymi zarządzanie nie zostało przejęte przez inne pracownicze towarzystwa emerytalne, a w szczególności sposobu i terminu składania przez członków funduszy dyspozycji dotyczących sposobu wykorzystania środków zgromadzonych na ich rachunkach.

Na podstawie art. 78 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. Nr 139, poz. 934) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
W dniu rozpoczęcia likwidacji pracowniczego funduszu emerytalnego zarząd nad tym funduszem przejmuje likwidator.
2.
Likwidator reprezentuje pracowniczy fundusz emerytalny wobec osób trzecich.
§  2.
1.
Likwidator przedstawia do zatwierdzenia Urzędowi Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi bilans otwarcia likwidacji pracowniczego funduszu emerytalnego, sporządzony na dzień rozpoczęcia likwidacji, oraz program likwidacji tego funduszu.
2.
Likwidator w terminie do 15 dnia każdego miesiąca składa Urzędowi Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi sprawozdanie z przebiegu likwidacji w poprzednim miesiącu.
§  3.
1.
O rozpoczęciu likwidacji pracowniczego funduszu emerytalnego likwidator zawiadamia akcjonariuszy pracowniczego towarzystwa emerytalnego zarządzającego tym funduszem, w sposób określony w statucie towarzystwa.
2.
Informacja o rozpoczęciu likwidacji pracowniczego funduszu emerytalnego jest ogłaszana niezwłocznie w dzienniku o zasięgu krajowym, a jeżeli działalność funduszu nie wykracza poza granice regionu - może zostać ogłoszona w dzienniku o zasięgu regionalnym.
§  4.
Pracodawca jest zobowiązany, na zasadach określonych w art. 34 ust. 4 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz. U. Nr 139, poz. 932), do pisemnego zawiadomienia pracownika o likwidacji pracowniczego funduszu emerytalnego i konieczności dokonania przez pracownika dyspozycji dotyczącej środków zgromadzonych na jego rachunku, wraz z pouczeniem go o sposobie postępowania wynikającym z niniejszego rozporządzenia, a także do przekazania informacji o możliwych sposobach rozdysponowania środków określonych w art. 76 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. Nr 139, poz. 934) oraz do przekazania informacji o miejscu i terminie publikacji ogłoszenia, o którym mowa w § 3 ust. 2.
§  5.
1.
Po rozpoczęciu likwidacji pracowniczego funduszu emerytalnego Urząd Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi wyznacza termin, przed upływem którego likwidator jest zobowiązany do:
1)
zbycia aktywów mających postać niepieniężną,
2)
ściągnięcia należności,
3)
zaspokojenia wierzycieli.
2.
Zbywanie aktywów funduszu powinno odbywać się z należytym uwzględnieniem interesów członków pracowniczego funduszu emerytalnego.
§  6.
1.
Wyznaczony przez Urząd Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi termin, o którym mowa w § 5 ust. 1, powinien przypadać na ostatni dzień roboczy miesiąca bądź dzień określony w statucie pracowniczego funduszu emerytalnego jako dzień wyceny.
2.
W dniu, w którym upływa termin, o którym mowa w § 5 ust. 1, pracowniczy fundusz emerytalny określa wartość jednostki rozrachunkowej oraz wartość jednostek rozrachunkowych przypadających na poszczególnych członków funduszu.
§  7.
1.
Członek likwidowanego pracowniczego funduszu emerytalnego dokonuje dyspozycji dotyczącej sposobu wykorzystania środków zgromadzonych na jego rachunku, w terminie 2 miesięcy od daty ogłoszenia informacji o rozpoczęciu likwidacji, o której mowa w § 3 ust. 2.
2.
Dyspozycja jest składana likwidatorowi pracowniczego funduszu emerytalnego w formie pisemnej:
1)
za pośrednictwem pracodawcy, jeśli jest on akcjonariuszem pracowniczego towarzystwa emerytalnego, o którym mowa w § 3 ust. 1,
2)
bezpośrednio - w przypadku innym niż określony w pkt 1.
3.
Dyspozycja powinna zawierać imię i nazwisko, adres zamieszkania, podpis członka likwidowanego pracowniczego funduszu emerytalnego oraz:
1)
nazwę pracowniczego funduszu emerytalnego, zakładu ubezpieczeń na życie, otwartego funduszu inwestycyjnego albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego - w przypadku gdy środki zostaną rozdysponowane w sposób określony w art. 76 ust. 1 pkt 3 ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,
2)
numer rachunku bankowego albo adres, na który należy przekazać jednorazową wypłatę - w przypadku gdy środki zostaną rozdysponowane w sposób określony w art. 76 ust. 1 pkt 4 ustawy, o której mowa w pkt 1.
§  8.
Likwidator dokonuje rozdysponowania środków zgromadzonych na rachunku członka, zgodnie z jego dyspozycją, najpóźniej w terminie jednego miesiąca, licząc od dnia upływu wyznaczonego przez Urząd Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi terminu, o którym mowa w § 5 ust. 1.
§  9.
1.
Jeżeli uczestnik pracowniczego programu emerytalnego prowadzonego w formie pracowniczego funduszu emerytalnego złoży w trakcie likwidacji pracowniczego funduszu emerytalnego wypowiedzenie pracowniczej umowy emerytalnej i przekaże dyspozycję co do sposobu rozdysponowania środków zgromadzonych na jego rachunku, fundusz wykona tę dyspozycję po upływie terminu, o którym mowa w § 5 ust. 1.
2.
W przypadku gdy uczestnik pracowniczego programu emerytalnego wypowie pracowniczą umowę emerytalną i zażąda zwrotu środków, o których mowa w art. 31 ust. 3 ustawy o pracowniczych programach emerytalnych, zwrot środków następuje po upływie terminu, o którym mowa w § 5 ust. 1.
3.
W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się odpowiednio przepis § 8.
§  10.
Po zakończeniu postępowania likwidacyjnego likwidator przedstawia Urzędowi Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi sprawozdanie z przeprowadzonej likwidacji oraz przedstawia do zatwierdzenia sprawozdanie finansowe sporządzone na dzień zakończenia likwidacji.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1999 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.63.401

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy tryb likwidacji pracowniczych funduszy emerytalnych, którymi zarządzanie nie zostało przejęte przez inne pracownicze towarzystwa emerytalne, a w szczególności sposób i termin składania przez członków funduszy dyspozycji dotyczących sposobu wykorzystania środków zgromadzonych na ich rachunkach.
Data aktu: 12/05/1998
Data ogłoszenia: 26/05/1998
Data wejścia w życie: 01/01/1999