Tworzenie, gospodarowanie, dysponowanie i finansowanie rezerw państwowych, kontrola i tworzenie systemu informacyjnego o rezerwach gospodarczych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 6 stycznia 1998 r.
w sprawie tworzenia, gospodarowania, dysponowania i finansowania rezerw państwowych, kontroli i tworzenia systemu informacyjnego o rezerwach gospodarczych.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o rezerwach państwowych oraz zapasach obowiązkowych paliw (Dz. U. Nr 90, poz. 404 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 121, poz. 770) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 30 maja 1996 r. o rezerwach państwowych oraz zapasach obowiązkowych paliw (Dz. U. Nr 90, poz. 404 i Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 121, poz. 770),
2)
Agencjach - rozumie się przez to:
a)
Agencję Rezerw Materiałowych,
b)
Agencję Rezerw Artykułów Sanitarnych,
c)
Agencję Rynku Rolnego,
3)
organach uprawnionych do tworzenia rezerw mobilizacyjnych - rozumie się przez to ministrów, kierowników urzędów centralnych, prezesów Agencji i wojewodów, działających, każdy w zakresie swoich uprawnień statutowych, w zakresie rzeczowym i ilościowym niezbędnym do realizacji zadań związanych z obronnością i bezpieczeństwem państwa,
4)
organach uprawnionych do tworzenia rezerw gospodarczych - rozumie się przez to:
a)
Ministra Gospodarki - w zakresie rezerw surowców, materiałów i paliw,
b)
Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej - w zakresie rezerw leków i materiałów medycznych oraz artykułów sanitarnych,
c)
Prezesa Agencji Rynku Rolnego - w zakresie rezerw produktów rolnych oraz produktów i półproduktów żywnościowych,
5)
stanach zastrzeżonych w rezerwach gospodarczych - rozumie się przez to część rezerw gospodarczych, utworzonych i utrzymywanych do celów mobilizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji lub Urzędu Ochrony Państwa.
§  2.
1.
Organy uprawnione do tworzenia rezerw państwowych opracowują projekty rocznych planów rzeczowych i finansowych tworzenia rezerw oraz gospodarowania nimi i przedstawiają je Ministrowi Gospodarki, w terminach wynikających z opracowywania projektu budżetu państwa.
2.
W projektach planów, o których mowa w ust. 1, ustala się w części:
1)
rzeczowej - listę towarową, grupy asortymentowe, wielkość i zmiany ilościowe poszczególnych rodzajów rezerw,
2)
finansowej - wysokość i źródła środków finansowych niezbędnych do pokrycia kosztów tworzenia i gospodarowania rezerwami oraz wydatki, o których mowa w art. 7 ustawy, w układzie rodzajowym, związane z gospodarowaniem rezerwami.
3.
Roczne plany, dotyczące wielkości rezerw mobilizacyjnych oraz stanów zastrzeżonych w rezerwach gospodarczych, ustalają organy uprawnione do tworzenia tych rezerw odpowiednio w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej, Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Szefem Urzędu Ochrony Państwa.
§  3.
1.
Roczne limity wydatków na tworzenie rezerw państwowych i gospodarowanie nimi ustala się na podstawie zbiorczych projektów planów rzeczowych i finansowych, opracowanych przez Ministra Gospodarki, o których mowa w art. 6 ust. 2 pkt 1 ustawy.
2.
Środki budżetowe na tworzenie rezerw państwowych i gospodarowanie nimi, w wysokości według ustalonych limitów, dysponenci części budżetowych ujmują odpowiednio w swoich projektach budżetu.
§  4.
1.
Zadania rzeczowe dotyczące rezerw państwowych, nakładane na przedsiębiorców w zakresie gospodarowania nimi, ustalają organy tworzące te rezerwy.
2.
W przypadku rezerw mobilizacyjnych oraz stanów zastrzeżonych w rezerwach gospodarczych, zadania wymienione w ust. 1 ustala się w porozumieniu, odpowiednio, z Ministrem Obrony Narodowej, Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji lub Szefem Urzędu Ochrony Państwa.
§  5.
1.
W przypadku zagrożenia realizacji szczególnie ważnych przedsięwzięć gospodarczych lub zadań na rzecz Ministra Obrony Narodowej, Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji lub Szefa Urzędu Ochrony Państwa - rezerwy mobilizacyjne mogą być zwalniane:
1)
na czas określony, z obowiązkiem ich zwrotu,
2)
bez obowiązku zwrotu.
2.
Zwolnienie z obowiązkiem zwrotu (zwolnienie zwrotne rezerw), o którym mowa w ust. 1 pkt 1, następuje na podstawie umowy pożyczki, gdy dotyczy to surowców, materiałów i wyrobów, bądź w formie umowy dzierżawy lub umowy najmu, gdy dotyczy to maszyn i urządzeń lub innego sprzętu trwałego użytku.
3.
Przedsiębiorca, na rzecz którego dokonano zwolnienia zwrotnego rezerw mobilizacyjnych, ponosi koszty związane z tym zwolnieniem.
4.
Zwolnienie rezerw, o których mowa w ust. 1, bez obowiązku ich zwrotu następuje na podstawie umowy sprzedaży, po pozytywnym zaopiniowaniu odpowiednio przez Ministra Obrony Narodowej, Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji lub Szefa Urzędu Ochrony Państwa.
5.
Zwolnienie bez obowiązku zwrotu, wynikające z restrukturyzacji rezerw, jest ujmowane w planach, o których mowa w § 2.
§  6.
1.
Decyzje o zwolnieniu zwrotnym rezerw mobilizacyjnych do wysokości 30% stanu rezerw będących przedmiotem zwolnienia - na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, a w przypadku sprzętu trwałego użytku - na okres nie dłuższy niż 9 miesięcy, wydaje organ uprawniony do tworzenia określonych rezerw w uzgodnieniu odpowiednio z Ministrem Obrony Narodowej, Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji lub Szefem Urzędu Ochrony Państwa.
2.
W przypadku powstania szczególnie ważnych okoliczności, uzasadniających przesunięcie ustalonego terminu zwrotu zwolnionych rezerw mobilizacyjnych, decyzję, na wniosek przedsiębiorcy, wydaje organ wymieniony w ust. 1, powiadamiając o powyższym Ministra Obrony Narodowej, Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji lub Szefa Urzędu Ochrony Państwa. Przedłużenie terminu zwrotu nie może być dłuższe niż na okres 3 miesięcy.
3.
W razie konieczności udzielenia zwolnienia zwrotnego rezerw mobilizacyjnych na okres wykraczający poza uprawnienia organu, o którym mowa w ust. 1, lub w ilości większej niż 30% stanu rezerw będących przedmiotem zwolnienia, decyzję wydaje, na wniosek zainteresowanej strony, Prezes Rady Ministrów w uzgodnieniu odpowiednio z Ministrem Obrony Narodowej, Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji lub Szefem Urzędu Ochrony Państwa.
4.
W razie konieczności dokonania nie planowanego zwolnienia bezzwrotnego rezerw mobilizacyjnych, decyzję podejmuje organ je tworzący w uzgodnieniu odpowiednio z Ministrem Obrony Narodowej, Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji lub Szefem Urzędu Ochrony Państwa.
5.
W przypadku zaistnienia zagrożenia życia ludzkiego oraz drastycznego pogorszenia się warunków bytowych ludności lub możliwości wystąpienia znacznych szkód i strat materialnych, wynikających z nieprzewidzianych zdarzeń i okoliczności oraz klęsk żywiołowych, zwolnienie rezerw mobilizacyjnych, z pominięciem procedury uzgodnień odpowiednio z Ministrem Obrony Narodowej, Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji lub Szefem Urzędu Ochrony Państwa, następuje na polecenie Prezesa Rady Ministrów.
§  7.
1.
W przypadku braku możliwości sprzedaży zbędnych składników majątku Skarbu Państwa stanowiących rezerwy mobilizacyjne organy uprawnione do tworzenia tych rezerw, w porozumieniu z Ministrem Finansów, mogą wyrażać zgodę na nieodpłatne przekazywanie ich państwowym jednostkom organizacyjnym lub gminom na podstawie umów cywilnoprawnych.
2.
Składniki majątku Skarbu Państwa, o których mowa w ust. 1, zwiększają fundusze jednostek, którym zostały przekazane.
§  8.
1.
W razie wystąpienia zakłóceń w funkcjonowaniu gospodarki narodowej, wynikających z nieprzewidzianych zdarzeń i okoliczności oraz klęsk żywiołowych, rezerwy gospodarcze mogą być zwalniane przedsiębiorcom lub innym jednostkom w drodze zawarcia stosowanych umów.
2.
Decyzje o zwolnieniu rezerw gospodarczych podejmują organy uprawnione do tworzenia tych rezerw, powiadamiając, w ciągu 14 dni od podjęcia decyzji, Ministra Gospodarki.
3.
Przepis ust. 2 nie dotyczy decyzji wydanych na wniosek Prezesa Agencji Rezerw Materiałowych.
4.
Decyzję o zwolnieniu rezerw gospodarczych, stanowiących stany zastrzeżone, podejmuje Prezes Rady Ministrów na wniosek organu tworzącego te rezerwy, zaopiniowany odpowiednio przez Ministra Obrony Narodowej, Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji lub Szefa Urzędu Ochrony Państwa.
5.
Decyzja, o której mowa w ust. 4, określa termin i sposób odtworzenia rezerw oraz przeznaczenie środków finansowych uzyskanych w wyniku zwolnienia.
6.
Przy sprzedaży rezerw, o których mowa w ust. 1, mogą być pobieranie dodatkowe opłaty z tytułu kosztów zakupu, magazynowania i sprzedaży rezerw, stanowiące przychody Agencji.
§  9.
1.
Organy uprawnione do tworzenia rezerw gospodarczych mogą wykorzystywać rezerwy gospodarcze, nie będące stanami zastrzeżonymi, do transakcji koniunkturalnych.
2.
Minister Gospodarki oraz Minister Zdrowia i Opieki Społecznej może upoważnić prezesa podległej mu Agencji do podejmowania decyzji o zwolnieniu rezerw gospodarczych, nie będących stanami zastrzeżonymi, lub wykorzystaniu ich w transakcjach koniunkturalnych.
3.
Upoważnienia, o których mowa w ust. 2, są wydawane na czas określony, w formie decyzji odpowiedniego ministra upoważnionego do tworzenia rezerw gospodarczych.
§  10.
1.
Do kontroli rezerw państwowych uprawnieni są:
1)
Minister Gospodarki - w Agencjach,
2)
organy tworzące rezerwy, każdy w zakresie swojego działania.
2.
Kontroli podlegają:
1)
właściwe wykorzystanie środków budżetowych przeznaczonych na tworzenie i gospodarowanie rezerwami,
2)
zasady, gospodarowania i dysponowania rezerwami,
3)
rozmieszczenie rezerw gospodarczych zastrzeżonych do celów mobilizacyjnych zgodnie z wnioskiem Ministra Obrony Narodowej, Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji lub Szefa Urzędu Ochrony Państwa,
4)
przestrzeganie przepisów o tajemnicy państwowej.
3.
Czynności kontrolnych dokonuje się na podstawie upoważnienia do kontroli wystawionego przez organy wymienione w ust. 1.
4.
Upoważnienie do kontroli zawiera:
1)
skład osobowy zespołu dokonującego czynności kontrolnych,
2)
nazwę kontrolowanego przedsiębiorcy,
3)
czas trwania kontroli,
4)
zakres kontroli - zagadnienia podlegające kontroli.
5.
Po dokonaniu kontroli sporządza się protokół pokontrolny z dokonanych czynności wraz z wnioskami, zaleceniami i pouczeniem o sposobie odwołania się od jego treści.
6.
O kontrolach, o których mowa w ust. 1, w odniesieniu do rezerw mobilizacyjnych i stanów zastrzeżonych (art. 3 ustawy), właściwe organy uprawnione do tworzenia tych rezerw informują odpowiednio Ministra Obrony Narodowej, Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji lub Szefa Urzędu Ochrony Państwa, którzy mogą kierować swych przedstawicieli do komisji kontrolnych.
§  11.
1.
Minister Gospodarki utworzy system informacyjny o rezerwach państwowych gospodarczych.
2.
Tworzenie systemu polega na zbieraniu, gromadzeniu i przetwarzaniu informacji dotyczących stanów i zmian ilościowych rezerw państwowych gospodarczych, w ujęciu podmiotowym, przedmiotowym, finansowym i terytorialnym.
3.
Na potrzeby tworzenia systemu informacyjnego organy uprawnione do tworzenia rezerw gospodarczych przesyłają Ministrowi Gospodarki, w terminie do dnia 15 sierpnia za pierwsze półrocze oraz do dnia 15 marca za rok ubiegły, w szczególności dane o:
1)
przedsiębiorcach przechowujących rezerwy,
2)
stanach ilościowych i wartościowych rezerw na początku okresu sprawozdawczego,
3)
ilości i wartości rezerw zakupionych,
4)
ilości i wartości rezerw zdjętych z ewidencji,
5)
przeszacowaniach wartości rezerw dokonanych w ciągu okresu sprawozdawczego,
6)
stanach ilościowych i wartościowych rezerw na koniec okresu sprawozdawczego,
7)
kosztach utrzymania rezerw,
8)
rozmieszczeniu rezerw na terytorium państwa.
§  12.
1.
Minister Gospodarki składa Prezesowi Rady Ministrów roczną informację dotyczącą ruchu i stanów rezerw państwowych oraz ich rozmieszczenia w terminie do dnia 31 marca roku następnego.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, mają charakter tajny i są przekazywane - w zakresie ich dotyczącym - Ministrowi Obrony Narodowej, Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji, Szefowi Urzędu Ochrony Państwa oraz prezesom Agencji.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.5.15

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tworzenie, gospodarowanie, dysponowanie i finansowanie rezerw państwowych, kontrola i tworzenie systemu informacyjnego o rezerwach gospodarczych.
Data aktu: 06/01/1998
Data ogłoszenia: 14/01/1998
Data wejścia w życie: 29/01/1998